Oliko Trotski oikeassa?

litvinnvi

Leon Trotski sanoi aikanaan että demokraatit pitävät fasismia ja kommunismia kaksosina koska nämä eivät kumarra yleiselle äänioikeudelle. Murhilla ja työleirellä ei tietysti pukinparran mielestä ollut mitään tekemistä sen kanssa miksi sammakot ja teenjuojat kyseisiä järjestelmiä kauhistelivat.

18

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samanlaisiahan

      nuo järjestelmät oleellisissa kohdissa olivat. Siksi oli niin helppo liittoutuakin ja jakaa sekä vallata Eurooppaa yhteistuumin.

      • Koroljov

        Yhtä helppoa oli toisaalta demokratioidenkin päästä sopimukseen niin fasistien kuin kommunistienkin kanssa, kun tarve vaati. Länsivallat jakoivat ja valtasivat lopulta Euroopan yhteistuumin Neuvostoliiton kanssa, mitä juhlitaan voitonpäivänä 9.5.


      • LaD
        Koroljov kirjoitti:

        Yhtä helppoa oli toisaalta demokratioidenkin päästä sopimukseen niin fasistien kuin kommunistienkin kanssa, kun tarve vaati. Länsivallat jakoivat ja valtasivat lopulta Euroopan yhteistuumin Neuvostoliiton kanssa, mitä juhlitaan voitonpäivänä 9.5.

        Kaikki myivät sielunsa natseille mutta natsit eivät myyneet sieluaan kellekkään.


      • faber ponbar kalif p
        Koroljov kirjoitti:

        Yhtä helppoa oli toisaalta demokratioidenkin päästä sopimukseen niin fasistien kuin kommunistienkin kanssa, kun tarve vaati. Länsivallat jakoivat ja valtasivat lopulta Euroopan yhteistuumin Neuvostoliiton kanssa, mitä juhlitaan voitonpäivänä 9.5.

        Sitähän se Bronstein sanoi Intian työläisille painetussa kirjeessä että britti yrittää esittää sodan demokratian ja vapaan maailman taisteluna pahaa fasismia vastaan mutta miksi sitten Intia ei ole vapaa ja itsenäinen. Olisiko Hitler saannut olla rauhassa jos olisi hyökännyt ainoastaan Itään? Niin ainakin idässä uskotaan osittain vieläkin. Puolan kukistamiseksi Neuvostoliiton tuki oli välttämätön. Mikäli Saksa ei olisi saannut sopimusta olisi Neuvostoliitto hyökännyt Saksan kimppuun Puolassa mikä olisi ainoastaan hyödyttänyt kapitalistisia länsimaisia demokratioita.


      • duke colsm görng
        LaD kirjoitti:

        Kaikki myivät sielunsa natseille mutta natsit eivät myyneet sieluaan kellekkään.

        Länsi halusi Venäjän ja Saksan tuhoavan toisensa. Ei ne mitään myynneet. Lännen pettymykseksi Saksa teki sopimuksen Moskovan kanssa, nieli Puolan ja kääntyi Ranskaa vastaan.


      • amerikna meksi kölli

        Ainakin jos intialaisilta kysytään. Harmi ettei moni anglo koululainen ymmärrä tätä.


      • LaD
        duke colsm görng kirjoitti:

        Länsi halusi Venäjän ja Saksan tuhoavan toisensa. Ei ne mitään myynneet. Lännen pettymykseksi Saksa teki sopimuksen Moskovan kanssa, nieli Puolan ja kääntyi Ranskaa vastaan.

        Länsi halusi saksan purkavan raivonsa NLlään, NL halusi, että Saksa hyökkäisi länteen ja uuvuttaisi itsensä ja lännen loppuun... interesting. NL otti erävoiton kun sopimuksen sopi, mutta takaisku iski kun Ranska lyötiinkin hetkessä, eikä saksa hyökännytkään britanniaan,.vaan painelikin moskovan porteille


      • tv.stu krug scmr ikn
        LaD kirjoitti:

        Länsi halusi saksan purkavan raivonsa NLlään, NL halusi, että Saksa hyökkäisi länteen ja uuvuttaisi itsensä ja lännen loppuun... interesting. NL otti erävoiton kun sopimuksen sopi, mutta takaisku iski kun Ranska lyötiinkin hetkessä, eikä saksa hyökännytkään britanniaan,.vaan painelikin moskovan porteille

        Nooh tuskin siellä Nekkulassakaan ammattimiehet uskoi Hitlerin lyövän kaikkea yhtä aikaa. Toisaalta molemmat olivat siis diktatuureja joten vain Stalinin ja Hitlerin näkemyksillä oli väliä. Pojat kyllä kuunteli joskus ammattimiehiä mutta aika harvoin. Suursillillä ei ihan niin helppoa demokraattisessa maassa ollut. Olikai sillä Stalinilla ne omat "ammattimiehensä" univormuissa. Stalinilla todella tosin oli näyttäviä nimiä neuvomassa sotilasasioissa. Voroshilov ja Budyonnyi. Hitler ei tarvinnut näyttäviä nimiä uskottavuutta luomaan. Keitel ja Jodl riittivät koska kansa rakasti Hitleriä.


      • 6+4
        Koroljov kirjoitti:

        Yhtä helppoa oli toisaalta demokratioidenkin päästä sopimukseen niin fasistien kuin kommunistienkin kanssa, kun tarve vaati. Länsivallat jakoivat ja valtasivat lopulta Euroopan yhteistuumin Neuvostoliiton kanssa, mitä juhlitaan voitonpäivänä 9.5.

        " Länsivallat jakoivat ja valtasivat lopulta Euroopan yhteistuumin Neuvostoliiton kanssa, mitä juhlitaan voitonpäivänä 9.."

        Ero onkin siinä, että Neuvostoliitto miehitti Itä-Euroopan maat vuosikymmenien ajaksi. Kommunismi romutti miehitettyjen maiden talouden ja sivistyksen, mutta sitähän ei naši-Koroljov halua ymmärtää.


      • lida
        6+4 kirjoitti:

        " Länsivallat jakoivat ja valtasivat lopulta Euroopan yhteistuumin Neuvostoliiton kanssa, mitä juhlitaan voitonpäivänä 9.."

        Ero onkin siinä, että Neuvostoliitto miehitti Itä-Euroopan maat vuosikymmenien ajaksi. Kommunismi romutti miehitettyjen maiden talouden ja sivistyksen, mutta sitähän ei naši-Koroljov halua ymmärtää.

        No mitä sen olisi pitännyt tehdä? Hoivata koko Itä-Eurooppaa kuten Yhdysvallat länttä. Oletko ajatellut että ehkä nekkulalla jonka omasta alueestakin oli runsaasti tuhoutunut ei moiseen ollut rahaa. Länsi sai asiansa kuntoon ainoastaan amerikkalaisella rahalla. Länsi-Saksa oli 70-luvulla asti aina amerika elätti.


    • bonbar durmory kori

      Göringin mukaan viha johtui siitä että diktatuurit tarjosivat kansalaisilleen leipää. Molemmat tulkinnat ovat vääriä. Kansallissosialismin ja kommunismin oppien mukaisesti olisi Suomesta pitännyt tulla sisällissodan ja taloudellisten vaikeuksien jälkeen joko Kosolan tai Kuusisen johtama diktatuuri.

      • LaD

        Kostea-Kosola oli Anderssonin renkipoika - kyllä Suomessakin oli defacto diktatuuri joka ajoi väistämättömaään lopputulokseen.


      • höpsisiiriiristä
        LaD kirjoitti:

        Kostea-Kosola oli Anderssonin renkipoika - kyllä Suomessakin oli defacto diktatuuri joka ajoi väistämättömaään lopputulokseen.

        Kosola oli sivuhahmo. Maata hallitsivat Ukko-Pekka, Kivimäki ja kumppanit. Metsäpatruunoilla toki oli oma roolinsa kuten on tänäkin päivänä.


      • Oikeiston valta
        höpsisiiriiristä kirjoitti:

        Kosola oli sivuhahmo. Maata hallitsivat Ukko-Pekka, Kivimäki ja kumppanit. Metsäpatruunoilla toki oli oma roolinsa kuten on tänäkin päivänä.

        Suomessa alkoi itse asiassa vähetä silloin kun se näytti olevan suurimmillaan. Lapuan liike ja Mäntälän mellakka tekivät maltilliselle oikeistolle eli maalaisliitolle ja liberaaleille selväksi, mihin joudutaan, ellei ääriliikkeille panna sulkua. Asia selvisi myös kokoomukselle, joka tosin pysyi aika tiukasti vanhoissa kuvuioissa, mutta hylkäsi selvästi laittomuudet.

        Kivimäen oikeistohallitus itse asiassa avasi tien punamullalle yhdessä Kallion presidentiksi valinnan kanssa.


      • livilta
        Oikeiston valta kirjoitti:

        Suomessa alkoi itse asiassa vähetä silloin kun se näytti olevan suurimmillaan. Lapuan liike ja Mäntälän mellakka tekivät maltilliselle oikeistolle eli maalaisliitolle ja liberaaleille selväksi, mihin joudutaan, ellei ääriliikkeille panna sulkua. Asia selvisi myös kokoomukselle, joka tosin pysyi aika tiukasti vanhoissa kuvuioissa, mutta hylkäsi selvästi laittomuudet.

        Kivimäen oikeistohallitus itse asiassa avasi tien punamullalle yhdessä Kallion presidentiksi valinnan kanssa.

        No kyllä ne oikestolaisetkin ymmärsi miten nekulle ei pidä antaa mahdollisuutta hajota ja hallitse- taktiikkaan.


    • Kaikkialla inhottiin

      ja pelättiin kommunismia. NL:n uskottiin kukistuvan omaan mahdottomuuteensa. Kun niin ei käynyt, alettiin siihen solmia suhteita ja kauppasopimuksia.NL otettiin jopa Kansainliiton jäseneksi.

      NL perusti Kominformin hoitamaan maailmanvallankumousta, mutta kulissi ei pettänyt ketään. Espanjan sisällissota oli kommunismin suuri epäonnistuminen. Ansio kuului Saksalle ja Italialle.

      • rikoo pull damrd ste

        Ainoa syy miksi Neuvostoliitto pääsi mukaan piireihin oli se koska Länsi pelkkäsi Saksaa eikä halunnut uutta maailmansotaa. Toisin kävi. Kaksi Euroopan vahvit eivät muodostaneetkaan Lännen toivomaa "voimatasapainoa" vaan liittoutuivat kapitalistista länsimaailmaa vastaan.


    • Jos noin oli,

      niin mikä valtio hyökkäsi NL:on 22.6. 41?

      "Kaksi Euroopan vahvit eivät muodostaneetkaan Lännen toivomaa "voimatasapainoa" vaan liittoutuivat kapitalistista länsimaailmaa vastaan. "

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe