Hevosen menetys

12+15

Olin 30.4.2012 lenkillä hevoseni Lissun kanssa. Yllättäen Lissu pysähtyi ja kieltäytyi liikkumasta eteenpäin. Nousin kärryistä taluttaakseni sitä vähän matkaa, ja yllättäen se pelästyi jotakin, kääntyi ympäri ja lähti juoksemaan takaisin tallille, enkä saanut ohjista kiinni vaikka yritinkin, vaan se pääsi karkuun. Juoksin vähän matkaa sen perässä, mutta jatkoin pian kävellen, koska jos olisin juossut koko matkan, en olisi jaksanut tallille saakka, ja ajattelin, että Lissu on varmaankin vain juossut tallille ja on jo omassa karsinassaan ja täysin kunnossa. Tallille saapuessani sain kuitenkin kuulla, että Lissu oli tullut pihaan aivan vauhkona ja juossut kärryineen päivineen sisään talliin läpi aitalankojen, ja oman karsinansa eteen, ja että sillä oli tosi paha haava vasemmassa etujalassa (myöhemmin selvisi, että haava johtui todennäköisesti siitä, että Lissu oli pakoon juostessaan törmännyt teräväreunaiseen kantoon, koska erään kannon edessä oli selkeät jäljet siitä, että Lissu oli laukannut sitä kohti ja sitten jarruttanut yllättäen). Juoksin heti talliin Lissun luokse ja aloin itkemään ja silittelemään sitä. Se oli peloissaan, liikuskeli ympäriinsä, puuskutti ja ontui pahasti. Kun menin karsinaan se alkoi painaa päätään olkapäälleni. Haavasta näkyi luuta ja jänteen pää. Minulle tuli huono olo ja olin vähällä oksentaa, sillä tiesin, että tilanne on tosi paha. Meni noin tunti, en edes tiedä menikö se nopeasti vai hitaasti, kunnes eläinlääkäri tuli. Lääkäri sanoi, että ainakin yksi jänne on poikki, ja Lissu pitää viedä heti Helsinkiin tai Hyvinkäälle sairaalaan.

4

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+15

      Lissun jalka sidottiin, ja lastasimme sen koppiin. Pääsimme lähtemään noin kello 22.00, ja saavuimme Hyvinkään hevossairaalaan vähän ennen yhtä yöllä. Lissu otettiin heti sisään, ja heti aluksi lääkäri sanoi jalan näyttävän tosi pahalta ja ennusteen olevan aika huono. Jalkaa kuitenkin tutkittiin, ensin painelemalla käsin, sitten ultraäänellä ja nivelnestenäytteellä. Tutkimuksista selvisi, että kaikki jalan jänteet olivat enemmän tai vähemmän poikki, ja lisäksi myös nivelpussissa oli reikiä. Lääkäri selitti, että jalka voitaisiin hoitaa erittäin vaikealla ja kalliilla leikkauksella, mutta siltikin selviytymisprosentti on 1% luokkaa, ja toipuminen kestäisi kuukausia, ja sen ajan Lissun olisi pitänyt seistä paikoillaan jalka kipsissä, eikä Lissu siltikään koskaan pystyisi edes kävelemään kunnolla, juoksemisesta puhumattakaan, joten päätimme, että Lissu nukutetaan ikiuneen. Olin jo kauan sitten päättänyt, että kun Lissu kuolee, haluan, että se teurastetaan, jottei sen ruumis menisi hukkaan. Nyt se ei kuitenkaan ollut mahdollista, sillä Lissulle oli tutkimuksia varten annettu kipulääkkeitä ja rauhoittavia, jotka estivät teurastuksen. Siispä päätimme, että se tuhkataan. Lissulle laitettiin kaulaan kanyyli, jonka jälkeen se vietiin rauhoitettuna pehmustettuun huoneeseen. Halasin sitä vielä monta kertaa, otin siitä niin monta valokuvaa kuin kerkesin ja hyvästelin sen. Olin itkenyt lähes koko sen ajan jonka sairaalassa vietimme, mutta tässä kohtaa itkin aivan hillittömästi, en voinut sille minkään. Ei ole helppoa päästää irti hevosesta , jonka on tuntenut 6 tunnin ikäisestä saakka, ja josta on näiden kahden yhteisen vuotemme aikana tullut tärkein ja rakkain ystäväni, ja tärkein hevonen, mikä minulla tulee koskaan olemaan. Lääkäri jätti minut kahden Lissun kanssa. Silittelin sitä vielä, ja itkin sen turkkiin, kunnes lääkäri tuli kysymään, että olenko jo valmis. Sanoin olevani valmis. Siirryin kauemmas, kun lääkäri kiinnitti ruiskun kanyyliin. Jouduin siirtymään ovien ulkopuolelle. Hetken kuluttua huoneesta kuului rysähdys. Lääkäri sanoi sen kuulostavan pahemmalta kuin mitä se oikeasti on. Ovet avattiin. Lissu makasi mahallaan seinää vasten ja näytti nukkuvan. Paikalla ollut hoitaja sanoi, että sen aivotoiminta oli jo loppunut, mutta sydän löi vielä. Silittelin Lissua taas ja itkin. Otin jälleen valokuvia. Hoitaja kysyi, haluanko Lissun häntäjouhia muistoksi. Pyysin saada kaksi palmikkoa jouhia. Hoitaja letitti ne ja leikkasi irti. Lääkäri kuunteli Lissun sydäntä, ja sanoi, ettei sydän lyö enää. Aloin jälleen itkeä. Halusin myös Lissun kengät muistoksi, joten Lissu kaadettiin kyljelleen kenkien irroitusta varten. Siinä kyljellään maatessaan se näytti siltä, kuin olisi katsonut suoraan minua silmiin. En tiedä oliko katse syyttävä, vai kiitollinen, mutta toivon, että se oli kiitollinen yhteisistä vuosistamme, ja tekemästäni vaikeasta päätöksestä. Jouduimme vielä täyttämään muutamia papereita, ennenkuin pääsimme lähtemään raskain sydämin kottin päin. Itkin vain osan matkasta, loppumatkasta minua ei enää itkettänyt. Arvelin sen johtuvan siitä, että olin hyvin väsynyt, mutta varmaankin myös Lissun sielu oli jossakin lähelläni lohduttamassa minua. Ymmärsin, että Lissun ruumis vietiin tuhkattavaksi tänä aamuna. Olen itkenyt koko päivän. Kaikkein pahinta on se, että Lissu oli vielä niin nuori, vasta 2-vuotias, sillä oli elämä edessä, mutta se päättyi alkuunsa näin surullisesti. Vaikka onnettomuus oli kokonaisuudessaan pelkkää epäonnisten tekijöiden summaa, minusta tuntuu että se oli minun vikani, ja olen syytellyt itseäni kaikesta mahdollisesta onnettomuuteen liittyen, vaikka ei sillä enää ole mitään väliä, kenen vika se oli, sillä tapahtunutta ei voi muuksi muuttaa, ja on aivan turhaa miettiä, mitä olisin voinut tehdä toisin. Mutta ennemmin tai myöhemmin, elämä jatkuu.

    • vilin muisto

      tuskinpa olisit mitään voinut tehdä. Onnettomuuksia sattuu, myös rakkaille eläimille. Teit viisaan ratkaisun kun päästit Lissun kärsimästä. Jos olisit päätynyt kalliiseen hoitoon, olisi tuskainen hevonen vian ihmetellyt että miski ei saa liikkua ja miksi jalkaan sattuu ja sattuu...
      Voimia sinulle, Aika parantaa surun, mutta muistot jää

      • minävaanlhnm

        ihan hirveetä ! Itkin itekkin kun luin tätä ! Koita jaksella ! Mulla on 3-omaa ponia ja en kestäisi jos joku niistä vain katoaisi ikiajoiksi , mutta kallis leikkaus olisi huonompi! Ponit eikä hepat saa kärsiä ! Koita jaksella.


    • marla koivisto

      meidän sakari meinattii viedä atrialle muttei ne ottanu sitä nii naapurista oiva tuli ampumaa sakarin.sitte iskä nosti sakari raktorilla isoon kuoppaa ja laittoi maata päälle.mä itkin hirveesti ja mulla on kuvia sakarista jos joku haluu.se oli viime kesänä ja nyt on uus hevonen reino.laittakaa osoitteita jos haluutte sakarin kuvii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe