Raamatun hulluuksia

kalapagos

Raamattu on kaikkihyvän, kaikkitietävän, armollisen, muuttumattom, ikuisen jne. Jumalan tuotosta. Häntä parempaa ei voi olla. William Lane Craigin mukaan ei ole edes mahdollista kuvitella parempaa olentoa kuin Raamatun Jumala.

Solvatakaamme siis Raamatun moraali nykypäivään – soveltaminen onnistuu helposti sillä Jumalan moraali on objektiivista – objektiivinen on aina oikein ajasta ja paikasta riippumatta, muutenhan se ei olisi objektiivinen vaan subjektiivinen.

Mikä on seuraus jos himoitset lähimmäistäsi?

28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

Jumala koettelee Aabrahamin uskoa: (ENSIMMÄINEN MOOSEKSEN 22)

1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen". 2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon"...
9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle. 10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa. 11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen". 12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".

Mitä hyvää tässä Jumalan teossa oli? Mene ja teurasta poikasi minulle uhriksi? Eikun, lol älä teurastakaan se oli vain aprillipila. Kuka pitäisi tällaisten puheiden esittäjää moraalisesti mahksimaalisen hyvänä? Tuollainen hemmo pitäisi laittaa pehmeiden siteiden kanssa pehmeään huoneeseen.

Ylistyslaulu Jumalalle: (Psalmit 9)

3 (H9:4) Sillä minun viholliseni peräytyivät, kaatuivat maahan ja hukkuivat sinun kasvojesi edessä.
4 (H9:5) Sinä hankit minulle oikeuden ja ajoit minun asiani, sinä istuit valtaistuimelle, sinä vanhurskas tuomari.
5 (H9:6) Sinä nuhtelit pakanoita, tuhosit jumalattomat; sinä pyyhit pois heidän nimensä iäksi ja ainiaaksi.
6 (H9:7) Viholliset ovat tuhotut, ikuisiksi raunioiksi tulleet; kaupungit sinä kukistit, heidän muistonsa on kadonnut.
7 (H9:8) Mutta Herra hallitsee iankaikkisesti; hän on pystyttänyt istuimensa tuomitaksensa.
12 (H9:13) Sillä hän, verenkostaja, muistaa heitä eikä unhota kurjain huutoa.
15 (H9:16) Pakanat ovat vajonneet kaivamaansa hautaan; heidän jalkansa takertui verkkoon, jonka he virittivät.
17 (H9:18) Jumalattomat peräytyvät tuonelaan, kaikki pakanat, jotka unhottavat Jumalan.
19 (H9:20) Nouse, Herra, älä salli ihmisten uhitella. Tuomittakoon pakanat sinun kasvojesi edessä.
20 (H9:21) Saata, Herra, heidät pelkoon. Tietäkööt pakanat olevansa vain ihmisiä. Sela.

Kristityt voitte varmasti iloimielin ja kunniakkaasti lähteä ylistämään näitä herran sanoja.

Raamatun objektiivinen moraali: (TOINEN MOOSEKSEN 21)

2 Jos sinä ostat hebrealaisen orjan, niin hän palvelkoon kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta (armollinen on herra)

15 Joka lyö isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla.(armollinen ja hyvä on herra)

17 Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla.

20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. 21 Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa.

22 Jos miehet tappelevat keskenänsä ja loukkaavat raskasta vaimoa, niin että hän synnyttää kesken, mutta vahinkoa ei tapahdu, niin sakotettakoon syyllistä vaimon miehen vaatimuksen ja riidanratkaisijain harkinnan mukaan. 23 Mutta jos vahinko tapahtuu, niin annettakoon henki hengestä, 24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, 25 palovamma palovammasta, haava haavasta, mustelma mustelmasta.

28 Jos härkä puskee miehen tai naisen kuoliaaksi, niin härkä kivitettäköön, älköönkä sen lihaa syötäkö; mutta härän omistaja olkoon vapaa rangaistuksesta.

Ja tämä sama armolaulu ja kaikkihyvyys jatkuu, tarina toisensa jälkeen. Tarinaa kaikkihyvistä teoista ja Jumalan objektiivisesta moraalista. Moraalista, jota Jaakobinkinkaan mukaan ihminen ei voi ymmärtää, tuntemattomat ovat herran tiet, otit kontekstista, Jumala on hyvä et ateistina ymmärrät Jumalaa, ateistit eivät voi tuntea moraali he ovat vain atomeita ja muutaa diipadaapaa.

44

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskon kauneus

      Minusta tuo kohta 20 on oikein osuva ja kuvaava raamatun ja kristinuskon moraalista. Siinähän todetaan, että jos orjan omistaja lyö orjansa kuoliaaksi sauvallaan, niin häntä ei pidä tästä rangaista, koska hän vain vahingoitti omaa omaisuuttaan (omaa rahaansa).

      Tuossa raamatun kohdassa siis paitsi täysin yksiselitteisesti hyväksyttiin orjuus, myöskin todettiin että orja ei ole mikään ihminen, jolla olisi joitain kummallisia jumalattomien pervojen kannattamia ihmisoikeuksia, vaan että orja on selkeästi omistajansa omaa omaisuutta ja omaa rahaa.

      Ei siis mikään ihme, että Etelä-Afrikan verinen rotusortohallinto perusteli toimiaan nimenomaan raamatulla ja jumalan sanalla eri kansojen erilaisista kohtaloista. Ja tähän hallinnolla oli Etelä-Afrikan reformoidun kirkon täydellinen tuki. Papit saarnasivat raamattu kädessään, kuinka tyhmien nkrjen tulee aina tyytyä orjatyövoiman asemaansa mukisematta ja että tämän aseman lieväkin kritisointi olisi silkkaa jumalanpilkkaa, josta seuraa ankara rangaistus.

      Näin toimii siis kristinuskon kauneus ja moraali käytännössä.

    • Kybä Anton

      Olette ottaneet noi jakeet irti kokonaisuudesta.
      Raamatun sana on RAKKAUS.
      Pitää lukea koko raamattu ja sinulle tulee valaistunut näky.
      Jeesus tulee henkeesi.
      Kielilläpuhumisen aikana näet.
      Hän on rakkaus.
      Koökolikopillukama
      Pälakalkolojyuhuvidusakikokhamajuha retomarivirustilakomekamuseltotk retuvarkkullikomeakauuhuuliha
      lentotimutokamokarokamunapölöpeppuuntilavisillisyntdimun

      Puhtaaksi kirjoitin yhden kielilläpuhumissession.
      Pyhä henki asettui samiin.
      Hän on mun veriystäväni

      • language

        Oo lla pati la femeesseke perii fama assaprele feme oo lla pati sekrefele miitas ootele pi.

        Aamen Sorlo!


      • .
        language kirjoitti:

        Oo lla pati la femeesseke perii fama assaprele feme oo lla pati sekrefele miitas ootele pi.

        Aamen Sorlo!

        Raamattu todellakin on kristittyjen rakkaus.

        On tappanut mijoonia ihmisiä ja tappoluvut jatkuvat.

        Hienoa toimintaa "rakkauden uskonnolta"


      • itte.piru

        "munapölöpeppuun"

        Veikeää tuo kielilläpuhuminen.


    • Kalapagos (ei kirj.)

      Jaakob! Pyhässä uskossasi osaat varmaan tulkita seuraavat kohdat?

      17 Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla.
      (Kiroilu on riittävä syy kuolemantuomiolle?)

      15 Joka lyö isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla
      (Tämäkin on aika rajua?)

      20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon. 21 Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa.
      (Ensinnäkin tässä hyväksytään orjuus. Toisekseen orjaa verrataa rahaan ja esineeseen)

      2 Jos sinä ostat hebrealaisen orjan, niin hän palvelkoon kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta
      (Orjuuden kannatus jatkuu)

      Itse luen Raamattu niinkuin siinä lukee, mutta nähtävästi tarvitsisin mielestäsi taikalasit, jotta pystyisin "ymmärtämään" tekstit. Anna palaa Jaakob kerro meille versiosi.

      Itse en pysty hyväksymään orjuutta, enkä Raamatun mielivaltaisia ohjeita ihmisten tappamiseen. Äläkä kiertele ja kaartele. Kerro, miksi nuo kohdat ovat oikein?

    • "Mikä on seuraus jos himoitset lähimmäistäsi?"

      Kyseisessä kohdassa esitetään vertauskuvallista tekstiä. Kohdan pointti on se mihin syntielämä loppujen lopuksi johtaa. Jeesukselta ankara varoitus siis.

      "Jumala koettelee Aabrahamin uskoa"

      Itse olen kans kyseistä kohtaa pohtinut. Julmaltahan se vaikuttaa. Mutta jos katsotaan Abrahamin itsensä näkökulmasta, avautuu myös muunlaisia näköaloja. Ensimmäiseksi nousee mieleen että Abraham tiesi että hän ei joudu uhraamaan Iisakia. Abrahim kuuliaisuus tuotti siunauksen hänelle. Toisaalta koko kertomuksessa on nähtävissä esikuvia Jeesuksen uhrauksesta.

      "Ylistyslaulu Jumalalle: (Psalmit 9)"


      Kiitosvirsi Jumalalle joka auttaa kukistamaan viholliset ja auttaa sorrettuja.

      • ...

        ''Ensimmäiseksi nousee mieleen että Abraham tiesi että hän ei joudu uhraamaan Iisakia. Abrahim kuuliaisuus tuotti siunauksen hänelle.''
        Ja Jumala olisi tiennyt mitä Abraham tiesi, eikä kokeilussa olisi yhtään sen enempää järkeä kuin ennenkään.


      • Gideon123
        ... kirjoitti:

        ''Ensimmäiseksi nousee mieleen että Abraham tiesi että hän ei joudu uhraamaan Iisakia. Abrahim kuuliaisuus tuotti siunauksen hänelle.''
        Ja Jumala olisi tiennyt mitä Abraham tiesi, eikä kokeilussa olisi yhtään sen enempää järkeä kuin ennenkään.

        '
        "Ja Jumala olisi tiennyt mitä Abraham tiesi, eikä kokeilussa olisi yhtään sen enempää järkeä kuin ennenkään"

        Vaikka Jumala tiesikin miten Aabraham toimisi, niin me emme tietäisi sitä, ellei tätä koettelua olisi ollut.
        Ihmiset tarvitset näkyvän todistuksen sellaisistakin asioista, jotka Jumala tietää.


      • A the ist

        "Jumalalle joka auttaa kukistamaan viholliset ja auttaa sorrettuja."

        -Olisiko antaa esimerkkejä missä ja koska noin olisi tapahtunut?


      • epikuros,eikirj.

        "joka auttaa kukistamaan viholliset ja auttaa sorrettuja."

        Ylistyslaulu demokratialle, kun Suomessa saatiin aikaan yleinen ja yhtäläinen äänioikeus 1906.

        Entisen sääty-yhteiskunnan, aateliset, papisto(teokratia), porvarit ja talonpojat , kun näiden tilalle saatiin vahvistettua yleinen äänioikeus, niin se oli todelline ensiaskel kohti parempaa ja inhillisempää yhteiskuntaa.

        Eikä tuosta ole kulunut kuin noin sata vuotta ja tehtävää edelleen riittää.

        Ei kirkkolaitos ollut silloinkaan kovin aktiivinen institutio parantamaan sorrettujen asemaa.

        Mielestäni kirkko nukkuu ruususen unta edelleen ottamatta kantaa todellisin toimin kansan hyvinvoinnin parantamiseksi.


      • ...
        Gideon123 kirjoitti:

        '
        "Ja Jumala olisi tiennyt mitä Abraham tiesi, eikä kokeilussa olisi yhtään sen enempää järkeä kuin ennenkään"

        Vaikka Jumala tiesikin miten Aabraham toimisi, niin me emme tietäisi sitä, ellei tätä koettelua olisi ollut.
        Ihmiset tarvitset näkyvän todistuksen sellaisistakin asioista, jotka Jumala tietää.

        ''Vaikka Jumala tiesikin miten Aabraham toimisi, niin me emme tietäisi sitä, ellei tätä koettelua olisi ollut.''
        Jumala olisi voinut kirjoituttaa Raamattuun Abrahamin tarinan ilman kokeiluakin, koska Jumala tiesi sen minkä Abraham tiesi. Mihin Jumala sitä koettelua tarvitsi? Ainoa järkevää syy, mikä tulee mieleen on, että Jumala ja Abraham halusivat pelästyttää p*skat vaippaan Iisakille.

        ''Ihmiset tarvitset näkyvän todistuksen sellaisistakin asioista, jotka Jumala tietää.''
        Raamattu on epäonnistunut tässä tehtävässä surkeasti. Jumala tarvitsee paljon parempia ja näkyvämpiä todisteita vakuuttaakseen ihmiset.


      • chris_hitchens

        "Jumala koettelee Aabrahamin uskoa"

        "Itse olen kans kyseistä kohtaa pohtinut. Julmaltahan se vaikuttaa. Mutta jos katsotaan Abrahamin itsensä näkökulmasta, avautuu myös muunlaisia näköaloja. Ensimmäiseksi nousee mieleen että Abraham tiesi että hän ei joudu uhraamaan Iisakia. Abrahim kuuliaisuus tuotti siunauksen hänelle. Toisaalta koko kertomuksessa on nähtävissä esikuvia Jeesuksen uhrauksesta."

        Eihän tuossa (pää)pointin pitäisi olla Aabrahamissa vaan Iisakissa. Voitko oikeasti kuvitella, että sinulle tärkeä ihminen tekisi sinulle jotain tuollaista - ikuiset traumat tuosta tulee.


      • ... kirjoitti:

        ''Ensimmäiseksi nousee mieleen että Abraham tiesi että hän ei joudu uhraamaan Iisakia. Abrahim kuuliaisuus tuotti siunauksen hänelle.''
        Ja Jumala olisi tiennyt mitä Abraham tiesi, eikä kokeilussa olisi yhtään sen enempää järkeä kuin ennenkään.

        Tottahan toki Jumala tiesi mitä Abraham tiesi. Myös sen että Abraham ei ihmisenä kaikkea tiennyt. Ei Abraham tämän koettelun vuoksi uskostaan luopunut, näytti paremminkin että hänen usko vahvistui. Ja siinä jos missä on järkeä Jumalan ja Abrahamin näkökulmasta.


      • ...
        juhani1965 kirjoitti:

        Tottahan toki Jumala tiesi mitä Abraham tiesi. Myös sen että Abraham ei ihmisenä kaikkea tiennyt. Ei Abraham tämän koettelun vuoksi uskostaan luopunut, näytti paremminkin että hänen usko vahvistui. Ja siinä jos missä on järkeä Jumalan ja Abrahamin näkökulmasta.

        ''Tottahan toki Jumala tiesi mitä Abraham tiesi. Myös sen että Abraham ei ihmisenä kaikkea tiennyt.''
        Niin, ei vieläkään mitään syytä tällaiseen kokeiluun.

        ''Ei Abraham tämän koettelun vuoksi uskostaan luopunut, näytti paremminkin että hänen usko vahvistui.''
        Onko joku uskosta luopumisesta puhunut?

        ''Ja siinä jos missä on järkeä Jumalan ja Abrahamin näkökulmasta.''
        Miksi Raamatun Jumala ei osaa tehdä mitään ilman uhreja, kärsimystä ja/tai verenvuodatusta? Entä uhrin näkökulmasta? Onko joku Raamattu-uskoinen koskaan ollut huolissaan Iisakin mielenterveydestä?


    • nhty

      Kalapagos pitää aloituksessa ilmiselvästi vääränä Raamatun moraalia. Tästä on tehtävä se johtopäätös, että Kalapagoksella on tiedossaan oikea ja todellinen virheetön moraali.

      Siten Galapagos todistaa omalta osaltaan objektiivisen moraalin. Miksi hän muutoin yrittäisi osoittaa jonkun 4000 vanhan kirjan moraalin vääräksi.

      Tässä Galapgos todistaa Raamatun, sillä Raamatun mukaan meillä jokaisella on sisimmässämme (vajavainen) tieto absoluutisesta oikeasta ja väärästä.

    • "Kalapagos pitää aloituksessa ilmiselvästi vääränä Raamatun moraalia."

      Katsotaan, mitä Kalapagos kirjoitti:
      "Solvatakaamme siis Raamatun moraali nykypäivään – soveltaminen onnistuu helposti sillä Jumalan moraali on objektiivista – objektiivinen on aina oikein ajasta ja paikasta riippumatta, muutenhan se ei olisi objektiivinen vaan subjektiivinen. "

      "Tästä on tehtävä se johtopäätös, että Kalapagoksella on tiedossaan oikea ja todellinen virheetön moraali. "

      Ei todellakaan ole. Subjektiivisia moraaliarvoja pystyy vertailemaan. Samaan tapaan kuin lukuja voidaan vertailla vaikka mitään absoluuttista lukua ei olisi olemassakaan lukuavaruudessa.

    • Rapanhapakko

      5. Moos 25 11-12
      "Jos kaksi miestä tappelee keskenään ja alakynnessä olevan vaimo yrittää auttaa miestään tarttumalla tämän vastustajaa sukupuolielimistä, naista ei saa sääliä, vaan hänen kätensä on lyötävä ranteesta poikki."

      hahahahaha!!

      • Tämähän oli verraton kohta. Veikkaisin, että tämän kohdan on pojat raapustaneet nuotionääressä papyrukselle veitikka silmäkulmassa ja muutama promille veressä. Tuota se liika viina teettää.
        Yhtäkaikki, koskapa koko raamattu on Jumalan henkeyttämä ja Totuus, niin Nais-kourijoilta vain käsi poikki, ranteesta.

        Mutta, jos noinkin yleisiin ongelmatilanteisiin löytyy vastaus raamatusta, niin toki sieltä löytynee vastaus arkisimpiinkin asioihin.
        Kuten onko pyöräilykypärän käyttämättä jättäminen syntiä?
        Soveltuisiko alla oleva raamatunkohta?

        5. Moos 32 66-69
        "Jos nainen julkisesti ratsastaa aasilla, eikä käytä päänsuojaa, naista ei saa sääliä, vaan hänen päänsä on lyötävä niskasta poikki."


    • epikuros,eikirj.

      Suora lainaus - ensimmäinen Samuelin kirja 18.

      En kylläkään kykene selittämään mikä on tämän tarinan moraalinen/uskonnollinen opetus, mutta ehkä joku bibliansa lukenut auttaa ymmärtämään.

      20. Mutta Saulin tytär Miikal rakasti Daavidia. Ja kun se ilmoitettiin Saulille, oli se hänelle mieleen.
      21. Sillä Saul ajatteli: "Minä annan hänet Daavidille, että hän tulisi hänelle ansaksi ja filistealaisten käsi sattuisi häneen". Niin Saul sanoi Daavidille: "Nyt voit toisen kerran tulla minun vävykseni".
      22. Ja Saul käski palvelijoitansa: "Puhukaa salaa Daavidille näin: 'Katso, kuningas on mieltynyt sinuun, ja kaikki hänen palvelijansa rakastavat sinua; sinun on nyt tultava kuninkaan vävyksi'".
      23. Niin Saulin palvelijat puhuivat nämä sanat Daavidille. Mutta Daavid sanoi: "Onko teidän mielestänne niin pieni asia tulla kuninkaan vävyksi? Minähän olen köyhä ja halpa mies."
      24. Saulin palvelijat ilmoittivat hänelle tämän, sanoen: "Näin on Daavid puhunut".
      25. Niin Saul sanoi: "Sanokaa Daavidille näin: 'Kuningas ei halua muuta morsiamenhintaa kuin sata filistealaisten esinahkaa, että kuninkaan vihollisille kostettaisiin'". Sillä Saul ajatteli kaataa Daavidin filistealaisten käden kautta.
      26. Kun hänen palvelijansa ilmoittivat tämän Daavidille, miellytti Daavidia tulla näin kuninkaan vävyksi; ja ennenkuin määräaika oli kulunut umpeen,
      27. nousi Daavid ja lähti miehineen ja kaatoi filistealaisia kaksisataa miestä. Ja Daavid toi heidän esinahkansa, täyden määrän, kuninkaalle, tullaksensa kuninkaan vävyksi. Silloin Saul antoi tyttärensä Miikalin hänelle vaimoksi.
      28. Ja Saul näki ja ymmärsi, että Herra oli Daavidin kanssa, ja Saulin tytär Miikal rakasti häntä.

      • epikuros,eikirj.
        8.5.2012 11:26

        Eipä tuo ensimmäinen Samuelin kirja paljoa Kalevalasta eroa.
        Suurin ero raamatun ja Kalevalan välillä lie siinä, että Kalevalassa ei kourita miehiä värkeistä, ostella vaimoja esinahkoilla, eikä tapeta satoja ukkoja kerrallaan.
        Nuo VH:n kirjat pitäisikin sensuroida kunnolla, ennekuin annetaan alaikäisten niitä lukea, jos sittenkään.
        Koska voitaneen olettaa, että VH on kirjoitettu aikalaistensa ajatuksenjuoksun pohjalta, niin aika väkivaltaista ja seksististä on Miesten maailmankuva ollut.


      • epikuros,eikirj.
        ikiateisti kirjoitti:

        epikuros,eikirj.
        8.5.2012 11:26

        Eipä tuo ensimmäinen Samuelin kirja paljoa Kalevalasta eroa.
        Suurin ero raamatun ja Kalevalan välillä lie siinä, että Kalevalassa ei kourita miehiä värkeistä, ostella vaimoja esinahkoilla, eikä tapeta satoja ukkoja kerrallaan.
        Nuo VH:n kirjat pitäisikin sensuroida kunnolla, ennekuin annetaan alaikäisten niitä lukea, jos sittenkään.
        Koska voitaneen olettaa, että VH on kirjoitettu aikalaistensa ajatuksenjuoksun pohjalta, niin aika väkivaltaista ja seksististä on Miesten maailmankuva ollut.

        ikiateisti klo 13:16

        Olen pari kertaa laittanut Samuelin kirja kirkko kuulolla palstalle ja kas kummaa se poistettiin alta aikayksikön.

        Herää kysymys: "mistä ei voi puhua - siitä täytyy vaieta"
        (Ludwig Josef Johann Wittgenstein)


      • epikuros,eikirj. kirjoitti:

        ikiateisti klo 13:16

        Olen pari kertaa laittanut Samuelin kirja kirkko kuulolla palstalle ja kas kummaa se poistettiin alta aikayksikön.

        Herää kysymys: "mistä ei voi puhua - siitä täytyy vaieta"
        (Ludwig Josef Johann Wittgenstein)

        epikuros,eikirj.
        8.5.2012 13:52

        >>>Herää kysymys: "mistä ei voi puhua - siitä täytyy vaieta"
        (Ludwig Josef Johann Wittgenstein)


    • Rapanhapakko

      Alkupuoli Kymmenestä käskystä on erään heimojumalan mahtailua ja lopussa on orjuuden hyväksyntä, ainakin uuden käännöksen mukaan kun ei enää sievistellä "palvelijoista".

      2. Moos 20
      17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen"
      Eipä Jumalalle tullut mieleen edes kieltää orjuutta.

      "Kymmenen käskyn" rajaamiseen kymmeneen käskyyn ei ole oikeastaan mitään perustetta. Saihan Mooses vuorella muitakin käskyjä. Tiedättekö, mikä oli yhdestoista käsky heti ekan kymmenen jälkeen?

      24" Rakentakaa maa-alttari minua varten ja uhratkaa sillä polttouhrinne ja yhteysuhrinne, lampaanne ja nautanne. Paikassa, jonka pyhitän omalle nimelleni, minä tulen luoksenne ja siunaan teitä. 25 Mutta jos teette minulle kivialttarin, älkää tehkö sitä hakatuista kivistä, sillä jos käsittelette kiveä teräaseella, teette sen epäpyhäksi. 26 Älkääkä tehkö minun alttarilleni portaita, ettei niitä noustessanne häpynne paljastuisi."

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.20.html#o37

      Harmi, että nykyään kirkot ja alttarit tehdään hakatusta kivestä. Portaitakin niissä on nimenomaan alttarille. Häpy ei näy, koska pitkät housut ja alkkarit.... ai entäs jos naispapit unohtavat pikkupöksyt kotiin?

      • Rapanhapakko
        8.5.2012 12:41

        >>>"...Älkääkä tehkö minun alttarilleni portaita, ettei niitä noustessanne häpynne paljastuisi."


      • Tärkeysjärjestys

        Kuulostaa oikealta.
        Raamattu kun on kirjoitettu miehiltä miehille.
        Naiset ovat sivuroolissa, kautta linjan.
        Miksi naiset haluavat olla kristittyjä?
        Tyhmempi sukupuoli?
        Alistuvampi sukupuoli.
        Vastaus: Kyllä ja kyllä.
        Omaisuusluettelo on tässäkin johdonmukainen ja nainen on omaisuutta kuten orja.
        Naisen kanssa vaan tehdää lapsia, mielellään poikia.
        Lähi-idän ja aasian vanha perinne!

        2. Moos 20
        17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen"
        Eipä Jumalalle tullut mieleen edes kieltää orjuutta.


    • Rapanhapakko

      Tämä on sen jälkeen kun Jumala oli ainoana hurskaana varoittanut Lootia perheineen syntisen Sodoman tuhoamisesta, ja Loot perheineen oli paennut.

      Lootin tyttärillä oli kuitenkin ongelma, kun oman kansan miehiä ei ollut ja lasten isäksi sellaiset olisi tarvittu. Paljastuu Raamatun rasismi kun muut eivät kelvanneet. Lootin tyttärillä oli kuitenkin ratkaisu. Siihen Jumala ei puuttunut.

      Jos Lootin perhe oli niitä hurskaita, miten pahoja ne muut mahtoivat olla?
      Ja missä kännin asteessa vielä stondaa mutta ei tunnista omia tyttäriään?

      1.Moos 19
      "31 Vanhempi tytär sanoi nuoremmalle: "Isä alkaa tulla vanhaksi, eikä maassa ole yhtään miestä, joka voisi tulla ottamaan meidät vaimokseen yleisen tavan mukaisesti. 32 Juotetaan isälle viiniä ja maataan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi." 33 Illalla he juottivat viiniä isälleen, ja vanhempi makasi isänsä kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti. 34 Seuraavana päivänä vanhempi sanoi nuoremmalle: "Minä makasin eilisiltana isän kanssa. Juotetaan hänelle viiniä tänäkin iltana, ja mene sinä nyt makaamaan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi." 35 Ja he juottivat sinäkin iltana viiniä isälleen, ja nuorempi meni makaamaan hänen kanssaan, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti.
      36 Niin Lootin molemmat tyttäret tulivat raskaaksi isästään. 37 Vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimeksi Moab*; hänestä tuli nykyisten moabilaisten kantaisä. 38 Nuorempi synnytti hänkin pojan ja antoi tälle nimeksi Ben-Ammi*; hänestä tuli nykyisten ammonilaisten kantaisä."

    • Rapanhapakko

      Tämä on herkkää:

      4.Moos 31
      ". 14 Mooses vihastui sotajoukon johtajiksi määrätyille tuhannen miehen ja sadan miehen päälliköille, kun he palasivat sotaretkeltä, 15 ja sanoi heille: "Oletteko jättäneet henkiin kaikki naiset? 16 Juuri nuo naiset tekivät Bileamin neuvon mukaan ja saivat israelilaiset luopumaan Herrasta ja antautumaan Baal-Peorin palvojiksi. Sen tähden Herran kansaa kohtasi vitsaus. 17 Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa. 18 Mutta tytöt, jotka eivät ole maanneet miehen kanssa, saatte ottaa itsellenne."
      ........
      "31 Mooses ja pappi Eleasar tekivät Mooseksen Herralta saaman käskyn mukaan. 32 Saalista oli sotilaiden itselleen ryöstämän irtaimen omaisuuden lisäksi 675 000 lammasta ja vuohta, 33 nautakarjaa 72 000 päätä 34 ja aaseja 61 000, 35 ja ihmisiä, tyttöjä, jotka eivät olleet maanneet miehen kanssa, oli kaikkiaan 32 000.

      36 Sotaretkeen osallistuneiden osuus, puolet saaliista, oli 337 500 lammasta ja vuohta, 37 ja Herralle kuuluva vero oli siten 675 eläintä. 38 Nautakarjaa sotilaat saivat 36 000 päätä, joista Herralle kuuluva vero oli 72 eläintä; 39 aaseja oli 30 500 ja niistä Herralle kuuluva vero 61 eläintä, 40 ja ihmisiä, vankeja, oli 16 000, joista Herralle kuuluva vero oli 32 henkeä. 41 Mooses luovutti tämän veron, Herralle kuuluvan uhrilahjan, pappi Eleasarille, niin kuin Herra oli käskenyt."
      http://www.evl.fi/raamattu/1992/4Moos.31.html#o55

      Mitä niille 32 viimeiselle tehtiin? Kun miehet olivat jo saaneet neitsyet raiskattaviksi. "Herralle kuuluva uhrilahja". Omaa kansaa ei saanut uhrata mutta entäs nuo?

      Joka tapauksessa Joosuan kirjassahan kaikki sodassa tapetut pyhitetään uhriksi Herralle.

      • Hyvin pieni osa uhrilahjoista meni itseasiassa jumalalle, suurin osa niistä oli uhrilahjoja koskevien lakien mukaan tarkoitettu papistolle, täytyihän heidänkin päästä "nauttimaan" neitsyistä ja muista sotasaaliista.


      • Rapanhapakko
        angelus_nigrum kirjoitti:

        Hyvin pieni osa uhrilahjoista meni itseasiassa jumalalle, suurin osa niistä oli uhrilahjoja koskevien lakien mukaan tarkoitettu papistolle, täytyihän heidänkin päästä "nauttimaan" neitsyistä ja muista sotasaaliista.

        Peräti "inhimillistä" (hahahaha) jos olisi noin.

        Kumminkin toki sopii muistaa, että mitä luultavimmin koko Kanaanin maan valloitusta ei ainakaan arkeologian mukaan tapahtunut ja tuo on yhden kanaanilaisen kansan liioittelua pikkukahakoista. Kertoo silti sen kultturin ja nykyhihhulienkin asenteista.

        Hihhulit toki yrittävät selittää parhain päin. Kuten että Lootin tytärtäkään ei olisi uhrattu, vaan tuo meni temppeliin palvelijaksi. Vaikka ei sellaista Raamatussa sanota.

        Sitti Joosuan kirjassa on ihmisuhreista. Näitä ei tarinan mukaan sentään rituaalisesti uhrattu, mutta heidät pyhitettiin rituaalisesti ihmisuhreiksi Raamatun Jumalalle heti tappamisen jälkeen:

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.10.html#o13

        31 Joosua ja israelilaiset lähtivät tämän jälkeen Libnasta kohti Lakisia, järjestivät joukkonsa ja kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan. 32 Toisena taistelupäivänä Herra antoi kaupungin israelilaisten käsiin. He valtasivat sen ja surmasivat kaikki sen asukkaat, kuten olivat tehneet Libnassakin. 33 Horam, Geserin kuningas, saapui silloin Lakisin avuksi, mutta Joosua voitti myös hänet ja hänen sotajoukkonsa, eikä ainoatakaan geseriläistä päästetty pakenemaan.

        34 Lakisista Joosua ja israelilaiset lähtivät kohti Eglonia. He järjestivät joukkonsa ja kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan. 35 Vielä samana päivänä he valtasivat kaupungin ja surmasivat sen asukkaat. Joosua julisti sinä päivänä Eglonin Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosi sen kaikkine asukkaineen, kuten oli tuhonnut Lakisinkin.

        36 Eglonista Joosua ja israelilaiset lähtivät kohti Hebronia. He kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan, 37 valtasivat sen ja surmasivat sen kuninkaan ja kaikki asukkaat. He hävittivät seudun kaikki muutkin kaupungit asukkaineen eivätkä jättäneet ketään henkiin. Joosua teki Hebronille niin kuin oli tehnyt Eglonillekin: hän julisti kaupungin Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosi sen kaikkine asukkaineen.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.11.html
        10 Sitten Joosua kääntyi takaisin. Hän valtasi Hasorin, joka muinoin oli seudun kaikista kaupunkivaltioista mahtavin, ja surmasi sen kuninkaan. 11 Israelilaiset surmasivat Hasorissa joka ainoan elävän olennon. He julistivat asukkaat Herralle kuuluvaksi uhriksi eivätkä jättäneet heistä eloon ainoatakaan. Hasorin kaupungin Joosua tuhosi polttamalla. 12 Hän valtasi myös kaikki muut kaupungit, otti niiden kuninkaat vangiksi ja surmasi heidät ja kaupunkien asukkaat Herralle kuuluvana uhrina, kuten Mooses, Herran palvelija, oli käskenyt.

        . 20 Herra oli kovettanut vihollisten sydämet ja saanut heidät käymään sotaa Israelia vastaan, jotta heidät voitaisiin julistaa Herralle kuuluvaksi uhriksi ja säälimättä tuhota sen käskyn mukaisesti, jonka Herra oli antanut Moosekselle.


      • Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Peräti "inhimillistä" (hahahaha) jos olisi noin.

        Kumminkin toki sopii muistaa, että mitä luultavimmin koko Kanaanin maan valloitusta ei ainakaan arkeologian mukaan tapahtunut ja tuo on yhden kanaanilaisen kansan liioittelua pikkukahakoista. Kertoo silti sen kultturin ja nykyhihhulienkin asenteista.

        Hihhulit toki yrittävät selittää parhain päin. Kuten että Lootin tytärtäkään ei olisi uhrattu, vaan tuo meni temppeliin palvelijaksi. Vaikka ei sellaista Raamatussa sanota.

        Sitti Joosuan kirjassa on ihmisuhreista. Näitä ei tarinan mukaan sentään rituaalisesti uhrattu, mutta heidät pyhitettiin rituaalisesti ihmisuhreiksi Raamatun Jumalalle heti tappamisen jälkeen:

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.10.html#o13

        31 Joosua ja israelilaiset lähtivät tämän jälkeen Libnasta kohti Lakisia, järjestivät joukkonsa ja kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan. 32 Toisena taistelupäivänä Herra antoi kaupungin israelilaisten käsiin. He valtasivat sen ja surmasivat kaikki sen asukkaat, kuten olivat tehneet Libnassakin. 33 Horam, Geserin kuningas, saapui silloin Lakisin avuksi, mutta Joosua voitti myös hänet ja hänen sotajoukkonsa, eikä ainoatakaan geseriläistä päästetty pakenemaan.

        34 Lakisista Joosua ja israelilaiset lähtivät kohti Eglonia. He järjestivät joukkonsa ja kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan. 35 Vielä samana päivänä he valtasivat kaupungin ja surmasivat sen asukkaat. Joosua julisti sinä päivänä Eglonin Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosi sen kaikkine asukkaineen, kuten oli tuhonnut Lakisinkin.

        36 Eglonista Joosua ja israelilaiset lähtivät kohti Hebronia. He kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan, 37 valtasivat sen ja surmasivat sen kuninkaan ja kaikki asukkaat. He hävittivät seudun kaikki muutkin kaupungit asukkaineen eivätkä jättäneet ketään henkiin. Joosua teki Hebronille niin kuin oli tehnyt Eglonillekin: hän julisti kaupungin Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosi sen kaikkine asukkaineen.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.11.html
        10 Sitten Joosua kääntyi takaisin. Hän valtasi Hasorin, joka muinoin oli seudun kaikista kaupunkivaltioista mahtavin, ja surmasi sen kuninkaan. 11 Israelilaiset surmasivat Hasorissa joka ainoan elävän olennon. He julistivat asukkaat Herralle kuuluvaksi uhriksi eivätkä jättäneet heistä eloon ainoatakaan. Hasorin kaupungin Joosua tuhosi polttamalla. 12 Hän valtasi myös kaikki muut kaupungit, otti niiden kuninkaat vangiksi ja surmasi heidät ja kaupunkien asukkaat Herralle kuuluvana uhrina, kuten Mooses, Herran palvelija, oli käskenyt.

        . 20 Herra oli kovettanut vihollisten sydämet ja saanut heidät käymään sotaa Israelia vastaan, jotta heidät voitaisiin julistaa Herralle kuuluvaksi uhriksi ja säälimättä tuhota sen käskyn mukaisesti, jonka Herra oli antanut Moosekselle.

        Jatkuu idioottimaisen Suolifoorumin merkkirajoituksen takia uudessa viestissä.

        SAMUELIN TOISESSA KIRJASSA on selkeä Jumalalle kelvannut ihmisuhri:
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Sam.21.html#o41

        1 Daavidin aikana oli nälänhätä, jota kesti kolme vuotta. Daavid kääntyi silloin Herran puoleen, ja Herra sanoi: "Saulin ja hänen sukunsa yllä on verivelka, koska hän on surmannut gibeonilaisia." 2 Gibeonilaiset eivät olleet israelilaisia vaan maahan jääneitä amorilaisia. Israelilaiset olivat vannoneet säästävänsä heidät, mutta Saul, joka ajoi kiihkeästi Israelin ja Juudan etuja, oli yrittänyt tuhota heidät. Kuningas kutsui nyt gibeonilaiset luokseen 3 ja kysyi heiltä: "Mitä minä voin tehdä hyväksenne? Miten voin sovittaa tämän asian, niin että te saattaisitte jälleen toivottaa siunausta Herran omalle kansalle?"

        4 Gibeonilaiset vastasivat: "Meidän ja Saulin suvun kesken ei ole kysymys hopeasta eikä kullasta, eikä meillä myöskään ole oikeutta surmata ketään israelilaista." Daavid sanoi: "Teen hyväksenne mitä vain pyydätte." 5 He vastasivat kuninkaalle: "Tuo mies tahtoi tehdä meistä lopun ja aikoi hävittää meidät tyystin koko Israelista. 6 Annettakoon meille seitsemän hänen jälkeläistään, niin teloitamme heidät Herran lepyttämiseksi Gibeassa, hänen valittunsa Saulin kaupungissa." Daavid sanoi: "Minä annan heidät teille."

        7 Sen valan vuoksi, jonka Daavid ja Saulin poika Jonatan olivat keskenään Herran nimeen vannoneet, kuningas säästi Jonatanin pojan Mefibosetin, Saulin pojanpojan. 8 Hän otti kaksi Aijan tyttären Rispan poikaa, Armonin ja Mefibosetin, jotka tämä oli synnyttänyt Saulille, sekä viisi Saulin tyttären Merabin* poikaa, jotka tämä oli synnyttänyt meholalaiselle Adrielille, Barsillain pojalle. 9 Heidät hän antoi gibeonilaisten käsiin, ja nämä teloittivat heidät vuorella Herran edessä. Näin he kuolivat kaikki yhdessä. Heidät surmattiin elonkorjuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alkaessa.

        10 Rispa, Aijan tytär, otti säkkikankaan ja levitti sen makuusijakseen vuorelle. Hän pysyi siellä elonkorjuun alusta syyssateiden tuloon asti* ja vartioi ruumiita, niin etteivät päivällä taivaan linnut eivätkä yöllä pedot päässeet niiden kimppuun. 11 Kun Daavid sai tietää, mitä Saulin sivuvaimo Rispa, Aijan tytär, oli tehnyt, 12 hän haki Gileadin Jabesista pois Saulin ja Jonatanin luut; kaupungin miehet olivat salaa tuoneet sinne heidän ruumiinsa Bet-Seanin torilta, jonne filistealaiset olivat ripustaneet ne voitettuaan Saulin Gilboanvuorella. 13 Daavid toi sieltä Saulin ja hänen poikansa Jonatanin luut. Myös teloitettujen jäännökset koottiin 14 ja haudattiin yhdessä Saulin ja Jonatanin luitten kanssa Benjaminin alueelle Selaan, Saulin isän Kisin hautaan. Kun kaikki kuninkaan määräykset oli pantu täytäntöön, Jumala kuuli kansan rukoukset.


      • .
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Jatkuu idioottimaisen Suolifoorumin merkkirajoituksen takia uudessa viestissä.

        SAMUELIN TOISESSA KIRJASSA on selkeä Jumalalle kelvannut ihmisuhri:
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Sam.21.html#o41

        1 Daavidin aikana oli nälänhätä, jota kesti kolme vuotta. Daavid kääntyi silloin Herran puoleen, ja Herra sanoi: "Saulin ja hänen sukunsa yllä on verivelka, koska hän on surmannut gibeonilaisia." 2 Gibeonilaiset eivät olleet israelilaisia vaan maahan jääneitä amorilaisia. Israelilaiset olivat vannoneet säästävänsä heidät, mutta Saul, joka ajoi kiihkeästi Israelin ja Juudan etuja, oli yrittänyt tuhota heidät. Kuningas kutsui nyt gibeonilaiset luokseen 3 ja kysyi heiltä: "Mitä minä voin tehdä hyväksenne? Miten voin sovittaa tämän asian, niin että te saattaisitte jälleen toivottaa siunausta Herran omalle kansalle?"

        4 Gibeonilaiset vastasivat: "Meidän ja Saulin suvun kesken ei ole kysymys hopeasta eikä kullasta, eikä meillä myöskään ole oikeutta surmata ketään israelilaista." Daavid sanoi: "Teen hyväksenne mitä vain pyydätte." 5 He vastasivat kuninkaalle: "Tuo mies tahtoi tehdä meistä lopun ja aikoi hävittää meidät tyystin koko Israelista. 6 Annettakoon meille seitsemän hänen jälkeläistään, niin teloitamme heidät Herran lepyttämiseksi Gibeassa, hänen valittunsa Saulin kaupungissa." Daavid sanoi: "Minä annan heidät teille."

        7 Sen valan vuoksi, jonka Daavid ja Saulin poika Jonatan olivat keskenään Herran nimeen vannoneet, kuningas säästi Jonatanin pojan Mefibosetin, Saulin pojanpojan. 8 Hän otti kaksi Aijan tyttären Rispan poikaa, Armonin ja Mefibosetin, jotka tämä oli synnyttänyt Saulille, sekä viisi Saulin tyttären Merabin* poikaa, jotka tämä oli synnyttänyt meholalaiselle Adrielille, Barsillain pojalle. 9 Heidät hän antoi gibeonilaisten käsiin, ja nämä teloittivat heidät vuorella Herran edessä. Näin he kuolivat kaikki yhdessä. Heidät surmattiin elonkorjuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alkaessa.

        10 Rispa, Aijan tytär, otti säkkikankaan ja levitti sen makuusijakseen vuorelle. Hän pysyi siellä elonkorjuun alusta syyssateiden tuloon asti* ja vartioi ruumiita, niin etteivät päivällä taivaan linnut eivätkä yöllä pedot päässeet niiden kimppuun. 11 Kun Daavid sai tietää, mitä Saulin sivuvaimo Rispa, Aijan tytär, oli tehnyt, 12 hän haki Gileadin Jabesista pois Saulin ja Jonatanin luut; kaupungin miehet olivat salaa tuoneet sinne heidän ruumiinsa Bet-Seanin torilta, jonne filistealaiset olivat ripustaneet ne voitettuaan Saulin Gilboanvuorella. 13 Daavid toi sieltä Saulin ja hänen poikansa Jonatanin luut. Myös teloitettujen jäännökset koottiin 14 ja haudattiin yhdessä Saulin ja Jonatanin luitten kanssa Benjaminin alueelle Selaan, Saulin isän Kisin hautaan. Kun kaikki kuninkaan määräykset oli pantu täytäntöön, Jumala kuuli kansan rukoukset.

        Miksi vasta Abrahamin viides poika pelastui Jumalan avulla???

        Ne neljä ensimmäsitä uhrattiin Jumalalle, Ehkäpä Abraham väsyi paneskeluun.


      • Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Peräti "inhimillistä" (hahahaha) jos olisi noin.

        Kumminkin toki sopii muistaa, että mitä luultavimmin koko Kanaanin maan valloitusta ei ainakaan arkeologian mukaan tapahtunut ja tuo on yhden kanaanilaisen kansan liioittelua pikkukahakoista. Kertoo silti sen kultturin ja nykyhihhulienkin asenteista.

        Hihhulit toki yrittävät selittää parhain päin. Kuten että Lootin tytärtäkään ei olisi uhrattu, vaan tuo meni temppeliin palvelijaksi. Vaikka ei sellaista Raamatussa sanota.

        Sitti Joosuan kirjassa on ihmisuhreista. Näitä ei tarinan mukaan sentään rituaalisesti uhrattu, mutta heidät pyhitettiin rituaalisesti ihmisuhreiksi Raamatun Jumalalle heti tappamisen jälkeen:

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.10.html#o13

        31 Joosua ja israelilaiset lähtivät tämän jälkeen Libnasta kohti Lakisia, järjestivät joukkonsa ja kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan. 32 Toisena taistelupäivänä Herra antoi kaupungin israelilaisten käsiin. He valtasivat sen ja surmasivat kaikki sen asukkaat, kuten olivat tehneet Libnassakin. 33 Horam, Geserin kuningas, saapui silloin Lakisin avuksi, mutta Joosua voitti myös hänet ja hänen sotajoukkonsa, eikä ainoatakaan geseriläistä päästetty pakenemaan.

        34 Lakisista Joosua ja israelilaiset lähtivät kohti Eglonia. He järjestivät joukkonsa ja kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan. 35 Vielä samana päivänä he valtasivat kaupungin ja surmasivat sen asukkaat. Joosua julisti sinä päivänä Eglonin Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosi sen kaikkine asukkaineen, kuten oli tuhonnut Lakisinkin.

        36 Eglonista Joosua ja israelilaiset lähtivät kohti Hebronia. He kävivät hyökkäykseen kaupunkia vastaan, 37 valtasivat sen ja surmasivat sen kuninkaan ja kaikki asukkaat. He hävittivät seudun kaikki muutkin kaupungit asukkaineen eivätkä jättäneet ketään henkiin. Joosua teki Hebronille niin kuin oli tehnyt Eglonillekin: hän julisti kaupungin Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosi sen kaikkine asukkaineen.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joos.11.html
        10 Sitten Joosua kääntyi takaisin. Hän valtasi Hasorin, joka muinoin oli seudun kaikista kaupunkivaltioista mahtavin, ja surmasi sen kuninkaan. 11 Israelilaiset surmasivat Hasorissa joka ainoan elävän olennon. He julistivat asukkaat Herralle kuuluvaksi uhriksi eivätkä jättäneet heistä eloon ainoatakaan. Hasorin kaupungin Joosua tuhosi polttamalla. 12 Hän valtasi myös kaikki muut kaupungit, otti niiden kuninkaat vangiksi ja surmasi heidät ja kaupunkien asukkaat Herralle kuuluvana uhrina, kuten Mooses, Herran palvelija, oli käskenyt.

        . 20 Herra oli kovettanut vihollisten sydämet ja saanut heidät käymään sotaa Israelia vastaan, jotta heidät voitaisiin julistaa Herralle kuuluvaksi uhriksi ja säälimättä tuhota sen käskyn mukaisesti, jonka Herra oli antanut Moosekselle.

        Äh, aivopierua, tarkoitin tietenkin JEFTAN tytärtä. Mulla typottamisen lisäksi helposti jää lyhytmuitiin edellinen asia ja tarvin kohta lukulasit.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe