Keskustelin toisella palstalla H.H:n uusimman inkarnaation, edesan, kanssa. Hän kertoi siellä, että
"Olisi suotavaa, että tuolta pohjalta kerrottaisiin myös se miten naturalistinen maailmankuva kertoo itsessään, ettei maailma voi olla ikuinen tai syntyä tyhjästä, jos kerran pidetään kiinni tieteen hyvin tuntemista lainalaisuuksista."
ja
"Sellaisesta esimerkki on mm. itsesyntynyt universumi. Toinen esimerkki on ikuisesti muodossa taikka toisessa ollut universumi, koska se rikkoo mm. termodynamiikan toista pääsääntöä vastaan."
Koska vetosin vastauksessani Victor Stengerin kirjasta lukemaani asiaan, päätin kokeilla kysäistä mitä professori Stenger itse sanoo asiasta. Vastoin odotuksiani Stenger vastasi lähettämääni s-postiin, jonka vastauksen laitan tähän (tähdillä merkityt kohdat ovat Stengerin kommentteja minun viestistäni otettuihin lainauksiin):
*Thanks for your message. Your response is correct. There are no violations of any laws of physics involved.
On 5/2/12 4:39 AM, XXX XXX" wrote:
Hi.
I recently quoted your book, "God - the failed hypothesis" in a discussion on a net forum. The person I was discussing with said that, and I quote (by the way, sorry if I can't write it properly in English, the discussion in question was originally in Finnish, and my English is far from perfect.)
"In the name of science, some world views are presented as if we have a reason to see certain absurdities as facts.[...] It would be good if it was told that the naturalistic world view tells in itself, that the universe can't be infinitely old or arise spontaneously, if we hold on to well-known scientific laws."
*What facts?
When asked to elaborate, he continued: "A good example [of the mentioned absurdities] is the spontaneously arised universe, another one is that an universe, that has always existed in one way or another, violates (among other things) the second law of thermodynamics."
*It does not.
At that point, I mentioned that in Chapter 4 of your book, "Cosmic Evidence",
*I have no book with that name.
[HUOM: huonosti muotoiltu lauseeni tarkoitti lukua 4. aiemmin mainitusta kirjasta, luvun nimi on "Cosmic Evidence"]
you told that in the earliest definable moment, the Planck Time, the universe was in total chaos and had the maximum possible entropy that such universe could have, and after that entropy has increased but is no longer maximal, because when the universe expands, room for order increases. I also inserted this picture from your book: http://s16.postimage.org/paw7i91et/Entropy.jpg
which I probably shouldn't have done, because it lacked the explanation that entropy is a function of the radius of the universe, not time. He suggested that the abscissa was time, and then moved onto long explanations how the figure was not informative. Which is a kind of valid point, it was not without the lacking explanation from the book. However, I later corrected that it was indeed the radius of the universe.
*The graph is fine. It R is the abscissa. But it can be redrawn using t. Nothing I write in by books disagrees with well-established physics and cosmology.
Anyway, how would you advise to respond to his critique about what he calls "absurdities"? Basically he is saying, that there's scientific evidence that the world must have a supernatural beginning.
*If there is, I haven heard of it.
----------------------------------
Victor J. Stenger, PhD
Emeritus Professor of Physics and Astronomy, University of Hawaii at Manoa
Adjunct Professor of Philosophy, University of Colorado at Boulder
Jaahas. Kumpaako tässä pitäisi nyt pitää parempana tuntijana, fysiikan professoria vai H.H:ta, tuota tieteen monitaitajaa, joka löytää tieteellisiä todisteita siitä, että maailmankaikkeudella on pakko olla yliluonnollinen alkuperä?
H.H. vai professori?
2
267
Vastaukset
- IsaijaH
uskoisin itse hemoterraneus emeritius adam n:ro9
If there is somebody, anyway haven heard already of it "Sellaisesta esimerkki on mm. itsesyntynyt universumi. Toinen esimerkki on ikuisesti muodossa taikka toisessa ollut universumi, koska se rikkoo mm. termodynamiikan toista pääsääntöä vastaan."
- Tämä jäi vähän kaivelemaan. - Koska
"Mikään ei estä järjestystä kasvamasta hetkellisesti, mutta koska epäjärjestyneiden tilojen todennäköisyys on valtavasti suurempi kuin järjestyneiden (hiukkaset voivat järjestyä "epäjärjestykseen" monilla tavoin, "järjestykseen" vain yhdellä tavoin), etenee kehitys todennäköisyyslaskennan lakien mukaan suuressa mittakaavassa, ts. suurella määrällä tapahtumia aina kohti todennäköisintä, epäjärjestyneintä lopputilaa." - Wikipedia
Can´t locate the broplem.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201071- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten302772Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514