Olen myymässä autoa yksityiselle ostajalle. Kuka korvaa ja miten käy bonusten, jos luovutuskirjan teon jälkeen ostaja lähtee autolla ja kolaroi sen? Autossa tietty voimassaoleva liikennevakuutus.
Auton myynti yksityiselle
13
967
Vastaukset
- yksinkertaista
Bonukset ei laske ainakaan sinulta.
- omistajan piikkiin
Eipä tuolla väliä, onko ostajana-myyjänä yksityinen vai yritys.
Auton luovutuskirja (II-osa) täytetään uudelle omistajalle ja myyntihetkestä auto on uuden omistajan vastuulla.
Viisainta on tehdä vakuutukset heti netissä uudelle omistajalle. (Näin autoliike mieluiten asian hoitaa, sama onnistuu yksityiselläkin myyjällä-ostajalla.)- kgskkskdgjdjgjsg
Itse en ainakaan tekisi vieraan ihmisen kotona vieraan ihmisen koneella nettipankkitunnuksillani vakuutusta.
Ja moni tarvitsee harkinta-aikaa mihin yhtiöön laittaa vakuutukset ja ottaako kaskoja.
Itse ainakin kysyn muutamasta yhtiöstä tarjouksen ennen vakuutuksen ottamista - mersuyyberi
kgskkskdgjdjgjsg kirjoitti:
Itse en ainakaan tekisi vieraan ihmisen kotona vieraan ihmisen koneella nettipankkitunnuksillani vakuutusta.
Ja moni tarvitsee harkinta-aikaa mihin yhtiöön laittaa vakuutukset ja ottaako kaskoja.
Itse ainakin kysyn muutamasta yhtiöstä tarjouksen ennen vakuutuksen ottamistavai kyselet sinä muutaman yhtiön tarjoukset, kuka jaksaa? Usein yksityisten välinen kauppa on aika varma. Voit soittaa yhtiöön ja sanoa että tekee vakuutuksen ja laittaa sulut päälle. Jos ei tuu kauppaa vakuutus perutaan. joka ainoassa vakuutuksessa on 30 päivän peruuttamisoikeus. Jolloin tilanne palautetaan niinkuin vak ei ois ikinä ollutkaan. Helppoa
- kskdkgksjgjdjksdkksk
mersuyyberi kirjoitti:
vai kyselet sinä muutaman yhtiön tarjoukset, kuka jaksaa? Usein yksityisten välinen kauppa on aika varma. Voit soittaa yhtiöön ja sanoa että tekee vakuutuksen ja laittaa sulut päälle. Jos ei tuu kauppaa vakuutus perutaan. joka ainoassa vakuutuksessa on 30 päivän peruuttamisoikeus. Jolloin tilanne palautetaan niinkuin vak ei ois ikinä ollutkaan. Helppoa
Minä jaksan kun autoa pidän 3-4v.
100e säästö vuodessa on 300-400e.
Enkä muutenkaan halua tehdä vakuutusta heti eikä sitä ole pakko tehdä.
Jos myyjä alkaa sitä vaatimaan, niin pitäkööt autonsa ja ostan jonkun toisen. Helppoa - omistajan piikkiin
kskdkgksjgjdjksdkksk kirjoitti:
Minä jaksan kun autoa pidän 3-4v.
100e säästö vuodessa on 300-400e.
Enkä muutenkaan halua tehdä vakuutusta heti eikä sitä ole pakko tehdä.
Jos myyjä alkaa sitä vaatimaan, niin pitäkööt autonsa ja ostan jonkun toisen. HelppoaAutoliikkeestä ostaessasi tuo vakuutuksien vertailu onnistuu heti paikanpäällä. (Vähänkään kauemmin toimineilla liikkeillä on suorat vakuutusyhtiön-tunnukset ja oikeudet tehdä vakuutussopimuksia.)
Tämän lisäksi autoliikkeillä on usein uuden vakuutuksen ottajalle vakuutusyhtiöltä bonuksia ja kausiluonteisia kilpailuvaltteja, kuten -50% ensimmäinen vuosi, -50% kaskosta tmsv. houkutuksia.
Jokatapauksessa vertailu onnistuu heti ja paikanpäällä ja autoliike mieluiten sen auton myy valmiiksi uudelle omistajalle vakuutettuna. Toki ostajalla on oikeus myös itse kilpailuttaa ja 7päivän kuluessa ottaa vakuutus ja rekisteröidä itselleen.
Yksityisten välisissä kaupoissa tuo jo aiemmin mainittu pätee;
"Auton luovutuskirja (II-osa) täytetään uudelle omistajalle ja myyntihetkestä auto on uuden omistajan vastuulla."
Tottakai tuosta myyjälle kopio tositteeksi kaupanteosta. - shaibaa
Kokeileppa tehdä vakuutukset uudelle omistajalle,ilmoittele jos onnistuu.
En kyllä usko.
- Auto kauppa........
Kun teet auton myydessäsi rekisterönti osan lisäksi (ehdottomasti) myös erilisen luovovutustodistuksen, on auton myyjä vapaa kaikista vakuutuksen velvotteista eikä menetä omia bonuksiaan ym. Myyjän ei tarvitse myyntihetkellä tehdä mitään vakuutuksia, tai varmistaa toisen vakuutuksia. Ostajalla on viikon auton omistajan vakuutukset voimassa mutta, myyjä ei ole niistä vastuusta. Joten.....yksityisellä myyjälläkään ei ole pelkoa bonuksien ym muista menetyksistä. Toimita asiapaperit mieluummin heti omaan vakuutusyhtiöösi kaupanteon jälkeen, niin asia on hoidossa!
- hvkhhhhhhhhhhhh
Siinä on lyhyesti kerrottuna mitä pitää tehdä.
Eli luovutustodistus johon ostajan nimi ja osoite. Ne kun sulla on siinä paperilla allekirjotuksen kanssa, niin myyjän vastuut autoon liittyen on loppunut.
Juurikin noiden vakuutushintojen tutkimisen (ja jos koneella tekisi niin tietoturva-asioiden) takia vakuutusta on turha alkaa tekemään kauppahetkellä.
Ostaja tekee vakuutuksen ja rekisteröinnin 7pv kuluessa ostosta, jos ei niin se ei myyjää hetkauta koska kun ilmoittaa katsastusasemalle ostajan nimen ja osoitteen, he tekevät rekistereihin ilmoituksen kenelle auto on myyty.
- vähän tietoa
Miten ihmiset viittii kirjoitella tietävänä noita vastauksia kuten "ostajan piikkiin". Kaveri ei tiedä asiasta mitään. Rekisteröinti on suoritettava 7 vrk kuluessa kaupanteosta. Edellinen liikennevakuutus on voimassa kunnes uusi omistaja tekee rekisteröinnin. Vastaavasti myyjä saa oman vakuutuksen maksun katkaistua luovarilla. Jos tämän 7 vrk kuluessa tapahtuu onnettomuus niin edellisen omistajan vakuutuksesta on mahdollista saada korvaus (kasko/liikenne), mutta tästä ei koidu kustannuksia edelliselle omistajalle eikä bonusmenetyksiä.
Sitten kun ihmettelette miksi autoliikkeet rekisteröi auton heti ja vaatii siihen liikennevakuutusta, johtuu siitä että heillä ei ole autolle liikennevakuutusta vaan varastovakuutus ja erilliset vakuutukset koeajoille. - Älä ota riskiä
Olisi paljon turvallisempaa myydä auto liikkeeseen.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10352446
Linkissä on useiden kymmenien autoja yksityisiltä ostavien liikkeiden yhteystietoja. - romu ja ratto
Kun auto on ilmoitusosalla laitettu uuden omistajan nimiin on auto ostajan omaisuutta. Pakollinen liikenne vakuutus on voimassa 7 päivää siten että se korvaa jos sattuu jotain, mutta ei vaikuta enää myyjän bonuksiin yms.
Tokihan kannattaa olla yhteydessä myös vakuutys yhtiöön heti kun mahdollista ja katkaista myymänsä auton vakuutus omilta nimiltään. Luovarien kanssa saa myös auton pois omilta nimiltään katsastus konttorilla. Tämä siltä varalta ettei ostaja rekisteröikään autoa omille nimilleen määrä ajassa. Saa autoverotkin poikki omalta kohdalta. - Anonyymi
Itse myin autoni AutoVexissä https://autovex.fi/ ja ei tarvinnut miettiä näitä asioita. Auto meni yli pyynnin kaupaksi ja kaikki oli todella helppoa. Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781