PCO, munasarjojen monirakkulaoireyhtymä

Väsynythenkisesti

Hei kaikki!
Olen 19 vuotias nainen, minulla on luultavasti pco, vuosi sitten ultrassa( mahan päältä) gynekologi löysyi kystia munasarjoista, sisäultraa ei ole vielä tehty. Lisäksi rintani ovat kuulemma sisältä "rakkulaiset" Minulla on ollut 14 vuotiaasta asti epäsäännölliset kuukautiset, joskus väliä jopa 6kk ja joskus saattaa tulla kahdesti kuussa. Olen lihonut ja joudun tarkkailemaan syömisiäni tarkkaan, minulta otettiin verikokeet tässä, shbg on 27, testosteroni 15, kokeita on tulossa lisää. Lisäksi kortisoli arvo minulla on 595. Minulla oli nuorempana aknea, nyt fnnejä tulee kuitenkin melko usein. Nyt karvankasvukin on lisääntynyt, joudun ajamaan monts kertaa viikossa, hiukset ovat harventuneet. Hikoilen yöllä kamalasti ja nukun huonosti. Lisäksi mielialat vaihtelevat sinne tänne, melkein koko ajan nälkä ja HIRVEÄ väsymys, tiedättekö te tästä, miten voisi selvitä? Pääsin lisätutkimuksiin, mutta ne ovat vasta yli kuukauden päästä. Liikun todella paljon ja syön terveellisesti, lihon silti. Ensimmäinen lihominen tapahtui 14 vuotiaana ja tätä olemma perheeni kanssa pohtineet mistä tämä johtuu. Ette usko miten haluaisin elää terveesti, syödä terveellisesti, käydä koulun loppuun ja urheilla. Jos tiedätte mitään tästä kaipaan neuvoja/ohjeita!

17

5073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsynythenkisesti

Unohdin sanoa että en ole käyttänyt ehkäisypillereita koskaan tai muuta ehkäisyä, ei ole ollut tarvetta.

• kannattaa...........

Onko sulta otettu kilpparikokeita ?

• Väsynythenkisesti

On otettu, syönkin tällä hetkellä 0,025mg, mutta arvot olivat viitearvojen sisällä.

• kannattaa...
        Väsynythenkisesti kirjoitti:

On otettu, syönkin tällä hetkellä 0,025mg, mutta arvot olivat viitearvojen sisällä.

Ei se takaa mitään, vaikka viitearvojen sisällä onkin. Sun kannattaa kyl pyytää tuon lääkeannoksen nostoa.

• tämä on ikävä riesa

Itselleni pco. Ja samanlaiset tuntemukset kuin sinulla. Spironolactone lääkettä syön, mutta se ei auta muuhun kuin liikakarvoitukseen (jos siihenkään). Monista yliopistollisenkaan sairaalan tutkimuksista ja lääkäreissä käynneistä ei ole paljoa apua tullut. Lääkärit vain toteavat, että iän myötä pitäisi luontaisesti helpottaa. Mutta vaikeaa on ollut. Olen 32-vuotias nyt, ja pco on ollut riesanani aina. Nyt se on vain virallisesti todettu sisäultralla. Kiloja tuli parissa vuodessa 20 kg ylimääräistä, unenlaatu todella huonoa, kuukautiset ovat sekoilleet aina, hiukset ohentuvat, karvoitus lisäänt., agressiota, ihon huononemista, ja TODELLA paha väsymys ja näläntunne.

Jos saisi painon tippumaan, oireet kuulema myös siten helpottaisivat. Nopeita hiilihydraatteja neuvottiiin välttämään. Riittävät unet taattava ja turha stressi pois. Niitä vähäisiä neuvoja nämä, mutta neuvoja kumminkin. Voimia sinulle tämän kanssa. Ymmärrän tilanteesi, koska itsekin olisin muutoin reipas iloinen normaali nuori nainen, virkeä ja innokas elämään tätä elämää muutoin täysillä kokeillen uusia asioita, mutta paljon tämä munasarjojen epämääräinen toiminta vaikeuttaa elämää. Sitä en tullut vielä lääkäriltä kysyneeksi, että jos vain toinen munasarja on näin "viallainen", eikö sitä voitaisi poistaa? Helpottuisiko elämä, hormoonit ja aineenvaihdunta.

• Väsynythenkisesti

Aivan, ymmärrän täysin, minun on pitänyt mennä yksityiselle hakemaan tähän apua. Terveyskeskuslääkäreiltä en ole saanut apua. Yksityislääkäri tämän asian juuri keksi, entä jos olisi kyseessä pco. Olen niin väsynyt tähän kaikkeen, saa taistella että apua saa! Alun perin lähdin hakemaan apua, väsymyksen, epäsäännöllisten kk ja painonnousun takia, hain sitä jo nuorempana. Kävin viime vuonna erilaisissa sisätutkimuksissa, oli siinäkin kokemusta kun nyt miettii ja kaikki johtuukin hormooneista. Yhteen aikaan ajattelin kun en tiennyt hormonitoiminnan vaikuttavan kokonaisvaltaisesti terveyteen että, "ihan mukavaa jos kuukautiset eivät tulekaan, ei tarvitse niistä kärsiä"
        Kiitos kun kirjoitit, tavallaan helpottaa oloa ja "hyvä" kuulla että sinullakin on väsymys oireena, olen valittanut tästä lääkäreille ja tarjoavat psykologin käyntejä, luulevat että väsymys johtuu masennuksesta yms. Mutta onhan tämä henkisesti todella rankkaa, minulla vielä tutkimukset kesken. Painoin kesällä 56 ja tällä hetkellä 64, yritän liikkua niin usein kuin jaksan. Painonpudottaminen kuulemma tosiaan tasoittaa hormonitoimintoja, mutta laihduttaminen on vaikeampaa meillä. Se johtuu kai siitä insuliiniresistenssistä? Olen kahtena kesänä pudottanut painoa 66-64 takaisin 56-58. Lisäksi kun minulla on tällä hetkellä se kortisoli hieman korkea, sekin lisää rasvan varastoitumista ja lihasmassan häviämistä.
        Kun tätä taudin kokonaisuutta ajattelee, olemme kyllä todella vahvoja psyykkisesti, ja eikös ole sanonta että "vahvimpia koetellaan kaikkein rankimmin" Tuosta munasarjan poistamisesta, ei ole tullut mieleen, itseasissa en ole koskaan halunnut lapsia, niin tuosta ei olisi ainakaan haittaa, mutta miten olen itse ymmärtänyt, jos munasarjan poistaa, miten hormoneja sitten elimistö tuottaa..onko sulta otettu mitä verikokeita ja minkälaisia arvoja on tullut?

Toivon sulle kaikkea hyvää, iloa, terveyttä ja voimia! :) Ps, mullakin tosiaan mielialat vaihtelee, asun vielä kotona ja sanonkin äidille aina että "älä pahoita mieltä jos raivostun ja sanon pahasti" Sitten voi olla että viiden minuutin päästä on taas täysin iloinen ja tyytyväinen elämään. :]

• tämä on ikävä riesa
        Väsynythenkisesti kirjoitti:

Aivan, ymmärrän täysin, minun on pitänyt mennä yksityiselle hakemaan tähän apua. Terveyskeskuslääkäreiltä en ole saanut apua. Yksityislääkäri tämän asian juuri keksi, entä jos olisi kyseessä pco. Olen niin väsynyt tähän kaikkeen, saa taistella että apua saa! Alun perin lähdin hakemaan apua, väsymyksen, epäsäännöllisten kk ja painonnousun takia, hain sitä jo nuorempana. Kävin viime vuonna erilaisissa sisätutkimuksissa, oli siinäkin kokemusta kun nyt miettii ja kaikki johtuukin hormooneista. Yhteen aikaan ajattelin kun en tiennyt hormonitoiminnan vaikuttavan kokonaisvaltaisesti terveyteen että, "ihan mukavaa jos kuukautiset eivät tulekaan, ei tarvitse niistä kärsiä"
        Kiitos kun kirjoitit, tavallaan helpottaa oloa ja "hyvä" kuulla että sinullakin on väsymys oireena, olen valittanut tästä lääkäreille ja tarjoavat psykologin käyntejä, luulevat että väsymys johtuu masennuksesta yms. Mutta onhan tämä henkisesti todella rankkaa, minulla vielä tutkimukset kesken. Painoin kesällä 56 ja tällä hetkellä 64, yritän liikkua niin usein kuin jaksan. Painonpudottaminen kuulemma tosiaan tasoittaa hormonitoimintoja, mutta laihduttaminen on vaikeampaa meillä. Se johtuu kai siitä insuliiniresistenssistä? Olen kahtena kesänä pudottanut painoa 66-64 takaisin 56-58. Lisäksi kun minulla on tällä hetkellä se kortisoli hieman korkea, sekin lisää rasvan varastoitumista ja lihasmassan häviämistä.
        Kun tätä taudin kokonaisuutta ajattelee, olemme kyllä todella vahvoja psyykkisesti, ja eikös ole sanonta että "vahvimpia koetellaan kaikkein rankimmin" Tuosta munasarjan poistamisesta, ei ole tullut mieleen, itseasissa en ole koskaan halunnut lapsia, niin tuosta ei olisi ainakaan haittaa, mutta miten olen itse ymmärtänyt, jos munasarjan poistaa, miten hormoneja sitten elimistö tuottaa..onko sulta otettu mitä verikokeita ja minkälaisia arvoja on tullut?

Toivon sulle kaikkea hyvää, iloa, terveyttä ja voimia! :) Ps, mullakin tosiaan mielialat vaihtelee, asun vielä kotona ja sanonkin äidille aina että "älä pahoita mieltä jos raivostun ja sanon pahasti" Sitten voi olla että viiden minuutin päästä on taas täysin iloinen ja tyytyväinen elämään. :]

On kiva jos sain mielialaasi kohentumaan, vähän sillä ajattelinkin omasta tapauksestani kertoa. :) Yksinäiseltä tämän pcon kanssa tuntuu, mutta lopulta huomaa, että aika monella tätä on. Osa ei todellakaan edes tiedä, mikä itsellä on kyseessä tai ole saanut diagnoosia. Itse ramppasin monena vuonna kertomassa terveyskeskuslääkärille oireistani kun tuntui niin vaikealta, ja oireet niin epämäärisiä ja monitahoisia. Lopulta sain lähetteen endokrinologian ja diabetologian klinikalle jossa vanhempi lääkäri ohjasi pco-epäilyidensä kautta naistentautien klinikalle. En muista näitä kaikkien hormonien nimiä, mutta kilpirauhasarvot näyttivät normaaleja (mitä kyllä totisesti ihmettelen), samoin aivolisäkehormonit, estrogeenit, mutta testosteroniarvot olivat selvästi koholla. Sisäultrassa sain nähdä itsekin, että millainen helminauha vasemmassa munasarjassa sitten sijaitsi, 15 kappaletta yhden sijaan. Lääkäri totesi, että aivan selvä pco-tapaus.

Karvoituksenkin, joka alkoi 28-30 ikävuoden jälkeen lisääntymään huimasti, perusteella oli jo aika selvää. Sitä tulee vatsaan ja kasvoihinkin erityisesti leukaan ja reisien päälle. Voi vaan kuvitella kuinka vahva naisen täytyy olla kun tällaista on kestettävä. Tämä näkyvä osa on kai elämässä rankin. Muuten kai tuntisi itsensä kauniiksi jos ei olisi turvoksissa ja karvainen. Jokaisen naisen pahin painajainen. Minä painoin ennen pco:n selvää pahenemista 50 kg, ja paino muuttui 70 kg. Et voi arvata kuinka haluaisin oman terveen elämän takaisin! Diane Novaa (joka kuulema olisi edes jonkin verran tehokkaampi) ei voi käyttää hoitomuotona aurallisen migreenini takia. Sekin yhdistelmä vielä.

Välillä tosi huonon "jakson" sattuessa on rankkaa, tulee kamala itseinho ja haluaisi vain hävitä jonnekin piiloon kaikilta, häpeän tunne, ja sitten kun hormonit taas hieman tasoittuvat maailma tuntuu mahtavalta paikalta ja hymy löytyy, ja tuntee itsensä rakastettavaksi ja kauniiksi. Oikeassa muuten olet; insuliiniresistenssistä johtuen laihduttaminen on monin verroin hankalampaa.

Kiitos Sinulle ajatusten vaihdosta! Pidetään mielialat kuitenkin korkealla, tässä tilanteessa meistä tulee vahvempia ihmisiä kuin liian helpossa elämässä. Muistat vaan, että kyllä meitä on samankaltaisia kohtalotovereita vaikka monesti ihminen on hiljaa vaivoistaan. Kaikkein parhainta kesää sinulle! Ei pco tee sinusta huonompaa ihmistä tai arvottomampaa. Itse uskon aina parempaan ja terveempään huomiseen.

• Väsynythenkisesti
        tämä on ikävä riesa kirjoitti:

On kiva jos sain mielialaasi kohentumaan, vähän sillä ajattelinkin omasta tapauksestani kertoa. :) Yksinäiseltä tämän pcon kanssa tuntuu, mutta lopulta huomaa, että aika monella tätä on. Osa ei todellakaan edes tiedä, mikä itsellä on kyseessä tai ole saanut diagnoosia. Itse ramppasin monena vuonna kertomassa terveyskeskuslääkärille oireistani kun tuntui niin vaikealta, ja oireet niin epämäärisiä ja monitahoisia. Lopulta sain lähetteen endokrinologian ja diabetologian klinikalle jossa vanhempi lääkäri ohjasi pco-epäilyidensä kautta naistentautien klinikalle. En muista näitä kaikkien hormonien nimiä, mutta kilpirauhasarvot näyttivät normaaleja (mitä kyllä totisesti ihmettelen), samoin aivolisäkehormonit, estrogeenit, mutta testosteroniarvot olivat selvästi koholla. Sisäultrassa sain nähdä itsekin, että millainen helminauha vasemmassa munasarjassa sitten sijaitsi, 15 kappaletta yhden sijaan. Lääkäri totesi, että aivan selvä pco-tapaus.

Karvoituksenkin, joka alkoi 28-30 ikävuoden jälkeen lisääntymään huimasti, perusteella oli jo aika selvää. Sitä tulee vatsaan ja kasvoihinkin erityisesti leukaan ja reisien päälle. Voi vaan kuvitella kuinka vahva naisen täytyy olla kun tällaista on kestettävä. Tämä näkyvä osa on kai elämässä rankin. Muuten kai tuntisi itsensä kauniiksi jos ei olisi turvoksissa ja karvainen. Jokaisen naisen pahin painajainen. Minä painoin ennen pco:n selvää pahenemista 50 kg, ja paino muuttui 70 kg. Et voi arvata kuinka haluaisin oman terveen elämän takaisin! Diane Novaa (joka kuulema olisi edes jonkin verran tehokkaampi) ei voi käyttää hoitomuotona aurallisen migreenini takia. Sekin yhdistelmä vielä.

Välillä tosi huonon "jakson" sattuessa on rankkaa, tulee kamala itseinho ja haluaisi vain hävitä jonnekin piiloon kaikilta, häpeän tunne, ja sitten kun hormonit taas hieman tasoittuvat maailma tuntuu mahtavalta paikalta ja hymy löytyy, ja tuntee itsensä rakastettavaksi ja kauniiksi. Oikeassa muuten olet; insuliiniresistenssistä johtuen laihduttaminen on monin verroin hankalampaa.

Kiitos Sinulle ajatusten vaihdosta! Pidetään mielialat kuitenkin korkealla, tässä tilanteessa meistä tulee vahvempia ihmisiä kuin liian helpossa elämässä. Muistat vaan, että kyllä meitä on samankaltaisia kohtalotovereita vaikka monesti ihminen on hiljaa vaivoistaan. Kaikkein parhainta kesää sinulle! Ei pco tee sinusta huonompaa ihmistä tai arvottomampaa. Itse uskon aina parempaan ja terveempään huomiseen.

Tässä kirjoittelenkin kun en saa unta.
        Me naiset ollaankin vahvoja...on sinullakin ollut vaikeaa päästä hoitoon.

Minulla on aika naistentautien poliklinikalle, luulisin että tekevät siellä sen sisäultran, saa nähdä montako minulta löytyy.
        Eivätkö lääkärit ole sanoneet sinulle e-pillereistä, niiden pitäisi luultavasti tasoittaa sitä hormonituotantoa ja "suojella munasarjoja" Kun luin jostain että pco voisi lisätä kohdun limakalvon syövän riskiä. Todellakin tiedän täysin miltä sinustakin tuntuu, ja kun miettii, eihän tuo painonnousu ole pelkästään psyykkinen stressi vaan kyllähän vartalokin siitä kärsii kun nopeasti paino nousee. Ja VOIN todellakin arvata miten niin haluaisit elää terveenä tätä sairastamatta!
        Mahaan ja reisiin tulee karvaa säärien ja käsivarsien lisäksi, sanotaanko että melkein joka toinen päivä pitäisi ajella, kun sänki kasvaa. Olen kyllä hieman tummaverikkö muutenkin, mutta en usko että noin paljon kasvaisi ilman pco:takin.

Tänään muuten sain uudet kilpirauhasarvot postissa ja TSH oli noussut.
        Käytätkö e-pillereitä? Luin englanninkielisiltä sivuilta, mistä käyn yleensä lukemassakin kun siellä tiedetään näköjään enemmän tästä, niin että esim yaz-pillereitä käytetään jenkeissä pco:n hoitoon. Ja nämä vanhemmat e-pillerit (yaz on uudenlainen) sisältävät jotakin keltarauhashormonia, mikä voisi lihottaa vielä lisää, mutta yaz-pillereissä on tämä drospirenon niminen aine jonka pitäisi jopa alentaa hieman painoa. Mutta jotenkin en usko tuohon, kun ei kerta liikunnallakaan (ainakaan minulla) paljoa laske.

Kiitti sinulle vain kun olet kirjoitellut :) Ja pidetään....niinhän se on että ihmisillä sitä vaivaa varmasti on, eikä kaikki asiat näy ulospäinkään. Oikein hyvää kesää sinulle myös!

• tiutautulkku

Nuo kaikki oireet käy myös kilpirauhasiin. Kannattaa tuossa kilpparisairauksien puolella käydä lukemassa.

• itsallabouthormones

Niinhän ne liittyy, mutta ettekö lukeneet jo että hän syö jo kilpparivaivoihin lääkettä.
      Väsynythenkisesti ja tämä on ikävä riesa, monesti on niin että pco:laisilla on kilpirauhasessa vikaa ja toisin päin. Kaikki hormonit vaikuttavat toisiinsa. PCO on ikävä vaiva, mitä olen netistä lukenut. Voimia teille. Jos estrogeenitasot ovat alhaiset, niinkuin yleensä pco:ssa on, vaihdevuosioireita ilmaantuu. Juuri tuo hikoilu on yksi niistä.

• PCO+vajis

Syö, mutta todella matalalla annoksella, yhdellä lastentabulla, 25 mikrogrammalla, eli ei taida riittää....

Ja se vaginaaliultra, se nyt kannttaisi otattaa

• PiparminttuPirkko

Aivan. Yleistäen voisi sanoa, että 100 mikrogrammaa pienempää annosta on turha syödä (ellei siihen ole erityistä syytä, esim. sydänsairaus). Itse saan Thyroxinista ja Thyroidista päivässä 103,75 mikroa T4-hormonia ja 18 mikroa T3-hormonia.

Lääkitystä säädetään veren T4- ja mahd. T3-arvon mukaan, ei TSH:n.

Kilpparifoorumeja harvakseltaan seuranneena olen useaan otteeseen lukenut, kuinka ultrassa on löytynyt rakkuloita ja diagnoosiksi tullut PCOS, mutta sitten henkilö on aloittanut kilpirauhaslääkityksen ja rakkulat hävinneet taivaan tuuliin. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikille käy näin, mutta jo todetut sairaudet pitäisi kuitenkin hoitaa kunnialla pois.

• onnea sulle

Taitaa olla netin mukaan ihmisillä vähän tätä vaivaa, mutta tiedän tästä sen että aiheuttaa lapsettomuutta.

• hoitaja89

5-10% naisilla on polykystiset munasarjat, joten kyllä monella on, oireet vaihtelevat lievistä suurempiin ongelmiin. Joillakin vain lapsettomuus voi olla "oire".
      Joillakin taas painonnousua, karvoitusta, diabetestä, kilpirauahasen ongelmia... yms. Kaikkea hyvää sinulle Väsynythenkisesti ja tämä on ikävä riesa! Muistakaa että lääkäriltä saa apua!

• visaas

Voimia voimia

• pelkuri

Itsellä jäi kuukautiset pois pillereiden lopettamisesta 5 kuukaudeksi, menin lääkärille ja he sanoivat, että munasarjani ovat rakkulaiset ja olisi pitänyt mennä tarkempiin tutkimuksiin, mutta en uskaltanut. Aloin syömään pillereitä ja kuukautiset tulevat taas ihan normaalisti kerran kuukaudessa, sekä minulla ei ole mitään monirakkuoireyhtymään liittyviä oireita. Joten suosittelen käymään ehkäisypillerit, vaikkette niitä ''tarvitsekkaan''.

• PCO yli 10 v

E-pillereiden aikaan (yhdistelmien..) ei kellään ole kuukautisia, tyhjennysvuotoa sen sijaan useimmilla on....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59