Olen sivusta seurannut ystäväni tuskittelua selkänsä kanssa. Eiköhän liene kys. juuri Iskiaksesta.
No lääkäriinhän EI voi mennä, mies kun on...
Olen pyynnöstä hieroskellut kipeältä tuntuvia kohtia.Kuulemma "vähän auttaa". Ei kai tästä haittaakaan ole?
Ibumaxia kaikenlaisia salvoja on läträtty, mutta eipä niistä juuri taida apua olla?
Mitenkä voisin parhaiten auttaa ystävääni?
Löytyykö akupisteet helposti?
Onko hyviä nettisivuja aiheesta. Mitä minä löysin GOOGLESTA oli "aikaa ja lepoa jne...
Mitähän "velehon konsteja" keksisin. Haluan tosiaan auttaa YSTÄVÄÄNI, sillä hän on minulle erittäin tärkeä ja läheinen.
Muutenkin olisin kiitollinen kaikesta aiheeseen liittyvästä tiedosta.Olisi myös kiva(?) kuulla omakohtaisia kokemuksia tästä viheliäisetä vaivasta.
Iskiasko
10
11608
Vastaukset
- eikös vaan?
pakotat lääkäriin. Sitten ainakin tiedätte mikä siellä on.
- Välilevy
Suosittelen lääkäriä ja ensi vaiheessa röntgeniä.
Iskiasvaiva pakarassa heijastuu yleensä vaurioituneesta välilevystä (säteily tuntuu joskus varpaissa asti). Kuntoutus aloitettava välittömästi. Jos kivut tuntuvat selässä niin yleensä ongelma on (vain) selkälihaksissa, jolloin hyvä hieronta auttaa.
Oma iskiaskipuni on pysynyt aisoissa kuntoutuksella ja kiropraktikon avulla.- kivulias
Voisiko mulla olla iskiasta kun oikea selkä on kipee ja sitten alaselkä ja vasen lonkka ja siitä kipu säteilee myös vasempaan pohkeeseen ja jalkaterään?
Mitähän tolle voisi tehdä? Hieronta ei auta? - Välilevy
kivulias kirjoitti:
Voisiko mulla olla iskiasta kun oikea selkä on kipee ja sitten alaselkä ja vasen lonkka ja siitä kipu säteilee myös vasempaan pohkeeseen ja jalkaterään?
Mitähän tolle voisi tehdä? Hieronta ei auta?Iskiaskipu (pakarakipu) aiheutuu joko välilevyn pullistumasta tai liian kireistä jalan lihaksista. Yleensä kuitenkin välilevystä. Välilevyn pullistuma (alaselässä) on siitä ikävä että se ei heijastu selkäkipuna, vaan oireet ovat erilaiset säteilykivut pakarasta kohti varpaita ja johon hieronta ei auta suoranaisesti. Välilevyn pullistumaan kannattaa hakea neuvoa selkälääkäriltä. Itselläni välilevyn pullistuman kuntoutus kesti yli vuoden.
- itse hoitaa
minulla iski iskias melkein kuukausi sitten eikä ollut mahdollisuutta mennä heti lääkäriin. Paranee koko ajan mutta hitaasti. Osaatteko joku sanoa jonkun tehokkaan venytys ja lihaskuntovoimisteluliikkeen, joka voisi auttaa ?
- Venyttely
Erilaiset venyttelyliikkeet toimivat jotka eivät aseta selkää ääriliikkeisiin. Itse olen kokenut hyväksi tangossa riippumisen sekä piriformis lihaksen venytyksen (istualleen jalka koukussa ja toisen jalan nilkka polven kohdalle). Onhan niitä muitakin...
- Päivänsäde
Iskias vaivoihin auttavat normaalit kipulääkkeet (burana ym.) mutta ne vain lievittävät kipua. Kuntoutuksessa kannattaa käyttää elvyttäviä rohtoja kuten Glandinia ja kalaöljyjä, jotka auttavat uuden "kudoksen" muodostumisessa.
- Teppo-76
Otetaan osaa keskusteluun, hyvä aihe!
Aikajana:
- marraskuu 2005 selkä kipeytyi
- tammikuu 2006 säteily jalkaterään alkoi, ensimmäiset Panacodit määrätään
- helmi-maaliskuu 2006 sairasloma 5 vkoa
- koko vuoden fysikaalista hoitoa, ei tuloksia
- marraskuu 2006 magneettikuvaus, välilevyn pullistuma todetaan alimmassa selkänikamassa.
- helmikuu 2007 päätös leikkauksesta, Panacodeja vedetään edelleen
Eli leikkausjonossa ollaan nyt, muutaman viikon päästä pitäisi olla H-hetki. Onko jollakulla kokemuksia välilevyleikkauksen jälkeen, kuinka kuntouduit? sairaslomalla kauan? Jälkiseuranta? Huonot kokemukset? Kiitos etukäteen!- dj77
Minulla ei ole kokemusta leikkauksesta mutta pitkistä kivuista kyllä.
Ensimmäinen pullistuma -99, kuivi pois. Lääkkeinä sirdalud 4mg ja tulehduskipulääke voltaren rapid. Toinen pullistuma 2004, kuivi itsellään pois. Muutama burana kuuri. 3 pullistuma 2006 helmikuu ja edelleen odotan leikkausta, koska kivut ovat niin kovat tälläkin hetkellä. Olen kesästä 2006 saakka saanut kuukausittain norflex ja voltaren piikkejä, useasti myös Oxynormia ja Oxanestia. Huonopuoli noissa perimmissä lääkkeissä on että ne on kovia kipulääkkeitä, huumausaineita. Hyvä puoli on etten ole jäänyt niihin koukkuun. Tälläkin hetkellä kun tässä kirjoitan istun vasemmalla pakaralla kun oikea on niin kipeä. Kyllä tämä kipu saa jo loppua! - Teppo-76
Minut leikattiin yllättävän nopeasti, 9.3. Nyt sairaslomalla yht. kuusi viikkoa, mutta:
Kivut eivät jääneet leikkauspöydälle kokonaan. Syiksi mainittu seuraavia:
- hermojuuri puhdistettu, on hetken väljä ja heiluu.
- nyttemmin poistettu pullistuma painanut hermon lyttyyn, kestää aikansa ennen kuin palaa ennalleen (painoi hermoa ainakin vuoden)
- oikean jalan, pakaran, ja alaselän lihakset kivun vuoksi jumiutuneet em. vuoden aikana.
- muistisärkyä myös osittain.
- lääkärin mukaan ei jää hermovauriota.
Nyt jumpataan kovasti raajojen, selän ja vatsan lihaksia ja kävellään paljon. Toivottavasti tuo tuttu vihlonta lähtee sen myötä. Istuma-, nosto-, kanto- ja kumarruskieltoa tuli kuukaudeksi, huomenna niitit pois haavasta ja kahden viikon päästä alkaa fysioterapia.
Toivon sydämestäni, että palautuisin ennalleen, kivuttomaan elämään. Olen totta vie valmis myös taistelemaan siitä! Tsemppiä kaikille saman ongelman uhreille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243