Kierukka vatsaontelossa, kokemuksia?

lovingmom

Moi,

Minulle laitettiin reilu viikko sitten Mirena hormonikierukka. Kävin yksityisellä vakkari gynekologillani ja laittaminen sattui aivan sietämättömästi, ja olen kokenyt synnytyksenkin ilman mitään puudutuksia. Kiljuin vaan vaikka yritin pidättää ja kestää kivun. Eka päivä tuli vuotoa, sit pikkasen tiputtelua pari päivää ja sitten yksi yö kunnon vuoto josta tuli joku hyytymä. No menin sitten tarkastukseen ja lääkäri ei löytänyt kierukkaa mistään. Sanoi että tippui ulos. Kuitenkin kipuja oli koko aika ollut nyt asettamisen jälkeen joten oon vetänyt särkylääkkeitä ja sain sitten gynekologilta antibiootit koska on herkkä vielä se kohdun alue. Ihmettelin vielä miksi kivut tuntuu vaikka antibiootit vedän ja se kanssa että tuntuu pistävää kipua peräaukon puolella/kohdun takana. Joten menin yleislääkärille ja pyysin röntgeniä ja siellähän näky että se on mennyt vatsaonteloon. Nyt joudun tämän siettämättömän kivun ja satojen eurojen maksun jälkeen leikkaukseen muutaman päivän sisään.

Onko kellään kokemuksia tästä ja siitä leikkauksesta? Millainen se on? Olisi mukava kuulla. helpottaisi oloa. Kiitos!

27

12092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ngvnh,

MItä kautta se kierukka on joutunut sinne vatsaonteloon?!

• Ennen kierukan asettamista kohtu mitataan joka taisi tehdä reiän kohtuun ja kierukka sitten meni kohtukalvojen läpi suoraan vatsaonteloon...
        Ainoa ärsyttävä nyt mun tilanteessa että joudun sittenkin odottamaan 2 viikkoa kunnes pääsen leikkaukseen. Se harmittaa....

• Anatomia??

Sitä minäkin ihmettelen. Emättimessä täytyy olla joku ylimääräinen reikä (mutta tämä varmaan olisi havaittu ja kerrottu jo aikoja sitten), koska kohdunkaula vie kiinteästi kohtuun. Tietysti sitten kohdusta jatkuvat munatorvet ja niitä pitkin pääsee vatsaonteloon.
      Huh-huh.

• mr

Huokaus teitä kahta aiempaa kommentoijaa, kannattaisi kokeilla vaikka googlettaa asiaa niin ette tänne tulisi ihmettelemään moista. Kyllä, kierukka voi läpäistä kohdun seinämän ja joutua sitä kautta vatsaonteloon. Järkytyittekö?

• ggfnhgh

Täällähän palstoilla ihmetellaan montaakin asia joihin saisi vastauksen googlaamalla.

• ghfc

Miksi ei saisi ihmetellä jos ei ole ennen moista kuullut. Huokaus sinun kommentillesi. Nytpähän tuon sitten tietää.

• mr

No niin kuin eräs tuossa kommentoi, niin näillä palstoilla ihmetellään monia asioita jotka selviäisi googlettamalla ja se joskus huokailuttaa. Sinällään ihmettelyssä ei ole pahaa, mutta ehkä sitten ollaan luonteeltamme erilaisia, jos eteen tulee itselleni outo asia niin otan siitä selvää enkä ala ihmettelemään kommenteissa koska sehän ei useinkaan auta ap. kirjoittajaa millään tavalla. Noh, eipä kyllä nämäkään kommenttini auta, ei sen puoleen.

• 27

Joo, no enpä ollut tällaistakaan ennen kuullut (saati sitten googlettanut)...? Mulla on kuparikierukka, ja en ole synnyttänyt, eikä ongelmia ole ollut.

• mr

No, minä taidankin olla sitten jotenkin liian tiedonhaluinen koska ennen Mirenan asentamista otin kyllä selvää ko. kierukasta/haittavaikutuksista ja sain selville että näinkin voi käydä. Mielellään kun haluan tietää mitä kehooni laitetaan ja mitä huonoja puolia sillä on. Ja lukeehan se näemmä pakkausselosteessakin. Luulisi lukevan kuparikierukan pakkausselosteessakin?

• avoimesti tietämätön

En ole koskaan edes harkinnut kierukan asentamista, joten ei ole tullut luettua pakkausselostetta. Vaan nyt viisastuin. Kohdun seinämä on niin ohut, että lääkäri voi runnoa kierukan sen läpi. En ole vielä jaksanut googettaa, saadaanko kohdut yleensä korjattua niin, että joskus tulevaisuudessa voi olla raskaana ja synnyttää.

Miksi ihmeessä tämä keskustelupalsta on, jos kaikki jo löytyy googlettamalla? Ihan turha palsta erään misterin mielestä, vaikka täällä luuhaakin.

• mr
        avoimesti tietämätön kirjoitti:

En ole koskaan edes harkinnut kierukan asentamista, joten ei ole tullut luettua pakkausselostetta. Vaan nyt viisastuin. Kohdun seinämä on niin ohut, että lääkäri voi runnoa kierukan sen läpi. En ole vielä jaksanut googettaa, saadaanko kohdut yleensä korjattua niin, että joskus tulevaisuudessa voi olla raskaana ja synnyttää.

Miksi ihmeessä tämä keskustelupalsta on, jos kaikki jo löytyy googlettamalla? Ihan turha palsta erään misterin mielestä, vaikka täällä luuhaakin.

En ole mister, vaan ihan nainen. Turha tulla mulle kettuilemaan, edellinen kommenttini oli osoitettu hänelle joka oli hankkinut kuparikierukan ja oli tietämätön tästä seikasta. Koska minulla on aikaa luuhata keskustelupalstoilla niin valitettavasti olen törmännyt moniin tapauksiin joissa henkilö olisi löytänyt vastauksen nopeasti ihan itse jos vain olisi jaksanut kirjoittaa hakusanan googleen. Lisäksi tuolla tavalla saa useimmiten oikeamman vastauksen kuin keskustelupalstoilta, täällähän kun kuka vaan voi väittää ihan mitä tahansa. No, tässä tapauksessa myönnän reagoineeni hiukan liian herkästi, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Ihanaa kevättä sinulle keskustelupalstojen kanssaluuhaajani =)

• Näköjään tähän ei pahemmin muita kokemuksia löydy? Ehkä kuitenkin sen verran harvinaista. Onko joku kuullut että jollekin tutulle tai ystävälle olisi käynyt näin ja tietäisi siitä poistamisesta mitään?

Kiitos jos sellaista lisätietoa löytyy!

• 27

No "mr", itseasiassa ei lue kuparikierukan pakkausselosteessa.

Voinemme tässä kuitenkin todeta, että kaikkiin mahdollisiin ehkäisykeinoihin liittyy jotain riskejä, jos haluat olla täysin 100% varma, niin älä käytä mitään ehkäisyä, niin vältyt kaikilta mahdollisilta pakkausselosteiden ja tieteellisten tutkimustulosten kertomilta uhilta..

Tuo hormoni/kuparikierukan "eksyminen" jonnekin muualle kuin kohtuun on kuitenkin ilmeisen harvinaista, joten ei maalata piruja seinille...

• seuraaja

Kyllä muuten lukee kuparikierukan pakkausselosteessa:"....Perforaatio: Ehkäisin saattaa puhkaista kohdun tai kohdunkaulan tai tunkeutua niihin. Tämä tapahtuu yleensä asetuksen aikana. Kerro lääkärille, jos tunnet kipua asetuksen aikana tai sen jälkeen. Naisilla, jotka ovat äskettäin synnyttäneet, imettävillä äideillä sekä naisilla, joiden kohtu on taaksepäin kääntynyt tai huonosti liikkuva, voi ehkäisimen aiheuttaman puhkaisun riski olla kasvanut. Kohdun puhkaisun tai kohtuun tunkeutumisen jälkeen ehkäisin on poistettava mahdollisimman pian. "

aloittajalle: perforaatio on suhteellisen harvinainen tapahtuma. Ihan turhaan kuitenkin käytät päiväsi murehtimiseen: se on jo tapahtunut ja saat kierukan kohta pois vatsaontelostasi. Kaikki muu selviää sinulle sitten lääkärillä.

• mr

Mielenkiintoista, etsin netistä kuparikierukan pakkausselosteen ja siellä kyllä mainittiin kohdun perforaatio eli tuo mainitsemani seikka.

• seuraaja kirjoitti:

Kyllä muuten lukee kuparikierukan pakkausselosteessa:"....Perforaatio: Ehkäisin saattaa puhkaista kohdun tai kohdunkaulan tai tunkeutua niihin. Tämä tapahtuu yleensä asetuksen aikana. Kerro lääkärille, jos tunnet kipua asetuksen aikana tai sen jälkeen. Naisilla, jotka ovat äskettäin synnyttäneet, imettävillä äideillä sekä naisilla, joiden kohtu on taaksepäin kääntynyt tai huonosti liikkuva, voi ehkäisimen aiheuttaman puhkaisun riski olla kasvanut. Kohdun puhkaisun tai kohtuun tunkeutumisen jälkeen ehkäisin on poistettava mahdollisimman pian. "

aloittajalle: perforaatio on suhteellisen harvinainen tapahtuma. Ihan turhaan kuitenkin käytät päiväsi murehtimiseen: se on jo tapahtunut ja saat kierukan kohta pois vatsaontelostasi. Kaikki muu selviää sinulle sitten lääkärillä.

No voi vitsi, kylläpä nyt harmittaa kun kiljuin siinä tuskassa gynekologille että sattuu enkä halua kierukkaa sinne (ja just imetys loppunut). Luulisi että se olisi tajunnut (ja lukenut joskus noi selosteet) että ehkä jotain mennyt väärin. Vaikka ei mulle kuparikierukkaa laitettu vaan hormonikierukka.... mutta silti (?)

• mr
        lovingmom kirjoitti:

No voi vitsi, kylläpä nyt harmittaa kun kiljuin siinä tuskassa gynekologille että sattuu enkä halua kierukkaa sinne (ja just imetys loppunut). Luulisi että se olisi tajunnut (ja lukenut joskus noi selosteet) että ehkä jotain mennyt väärin. Vaikka ei mulle kuparikierukkaa laitettu vaan hormonikierukka.... mutta silti (?)

Kuitenkin tuo kiputuntemus on sen verran yksilöllistä että lääkäri varmasti ajatteli sinulla homman vain sattuvan enemmän. Mullaki hormonikierukan asentaminen sattui aivan järkyttävän paljon mutta kohdun läpi se ei ole mennyt. Muuten, kai lääkäri ultrasi asentamisen jälkeen, siinähän sen olisi nähnyt jos kierukka olisi puhkaissut kohdun seinämän?

• mr kirjoitti:

Kuitenkin tuo kiputuntemus on sen verran yksilöllistä että lääkäri varmasti ajatteli sinulla homman vain sattuvan enemmän. Mullaki hormonikierukan asentaminen sattui aivan järkyttävän paljon mutta kohdun läpi se ei ole mennyt. Muuten, kai lääkäri ultrasi asentamisen jälkeen, siinähän sen olisi nähnyt jos kierukka olisi puhkaissut kohdun seinämän?

Ei ultrannut sen jälkeen... höh. Onko se normaali käytäntö? Jos ikinä otan kierukan taas uudelleen niin kyllä olen niin valppaana ja vaadin tarkistamaan ultralla. Ja suosittelen näin kaikille muillekin.

• mr
        lovingmom kirjoitti:

Ei ultrannut sen jälkeen... höh. Onko se normaali käytäntö? Jos ikinä otan kierukan taas uudelleen niin kyllä olen niin valppaana ja vaadin tarkistamaan ultralla. Ja suosittelen näin kaikille muillekin.

En tiedä miten normaalia se on, mutta multa se ultrattiin. Tosin mulla ei sitten ollut sitä kontrollia joka normaalisti on muutaman kuukauden päästä, lääkäri totesi siihen ettei tarvitse kun samalla katsoivat sillä ultralla että kierukka on paikoillaan niin kuin pitääkin. Seuraava kontrolli onkin sitten n. vuoden päästä asennuspäivästä lukien.

• Vastaan itse omaan viestiin nyt sillä jos joku tulevaisuudessa etsii netistä kokemuksia niin varmaan haluaa tietää. Pääsin leikkaukseen nyt eilen ja kyllä oli rankka kokemus. Vaikka oli tähystys, olin nukutuksessa ja tehtiin pari reikää (navan kohdalla ja häpykarvojen yläpuolella). Nyt on arat ja kipeät haavat ja alavatsa alue, ei pysty kunnolla käveleenkään suorassa. Kiva hoitaa 2 lasta tässä tilassa... Olin sairaalassa klo 7-16.30, eli koko päivän. Kierukka onneksi löytyi heti ja oli kiinnittynyt vatsan seinään josta ne sitten joutui vähän irrottelemaan sitä. Onneksi sain sen kamalan jutun pois kehostani! Olen vetänyt särkylääkkeitä koko aika melkein kuukauden kierukan laittamisen jälkeen ja nyt vielä jatkuu kunnes toivun tästä.

SUOSITTELEN kaikille että JOS OTTAA KIERUKAN niin ei ota sitä silloin kun kohtu on pehmeä tai pieni - eli ei liian pian synnytyksen jälkeen ja ei imetyksen aikana tai heti imetyksen lopettamisen jälkeen (kuten mulla oli, synnytyksestä oli 10kk). JA myös jos tuntuu yhtään aidosti sietämätöntä kipua kun gyne mittailee tai valmistautuu siihen kierukan laittoon niin huudatte vaan että nyt jokin pielessä ja ette halua sitä! Mun gyne on aika jämäkkä persoona joka varmaan vaan ajatteli että olen yliherkkä kipuun. mutta näkyihän leikkauksessa että hän oli siellä pienen reiän tehny kohtuun. Eipähän kuunnellu kun huusin että en halua sitä. Joten vaatikaa että keskeytetään jos tuskia tulee. Ja se kipu ei ole mikään pikku pistävä kipu vaan aidosti sietämätön.

Ja jos laiton jälkeen tuntuu pidempään alavatsa/kohtukipuja niin please käykää tsekkaamassa. Olen onnellinen että menin vaatimaan sen röntgenin kun oli niin oudot kivut muuten se olisi vaan kiinnittynyt enemmän sinne kohtuun eikä ehkä ikinä olis löydetty (?) koska gynehän sanoi että tippunut ulos...

• -kauheekapistus-

Hei, kiitos, jotenkin helpottavaa lukea tekstis, MULLA MELKEIN SAMANLAINEN TILANNE. kivut on KAUHEEET!! särkylääkkeiden voimilla jaksetaan...
      Leikkaukseen en ole vielä päässyt, mutta edessäpäin..
      Mua kiinnostais tietää miten korvaukset menee tällaisessa asiassa, siis saako hakea jonkinlaista korvausta jostakin/joltankin, tai ns. "korvausta"/tukea sairaala maksuihin??

Suosittelen mieki että kierukka varmaa kannattas ottaa myöhemmin , ite otin reilu 4kk synnytyksestä ja kävi noin niinkuin kirjotit. Ja laitto oli jotain uskomattoman hirveää tuskaa!! :/
      Mulle ei kerrottu neuvolassa kuparikierukasta yhtään mitään, olis varmaan ite pitäny tajuta kysyä. :)
      Kierukan laiton jälkeen annettiin käteen varmaan kuparikierukan paketissa ollut pakkausseloste tai jokin pieni vihkonen kuitenkin jossa oli tietoa kuparikierukasta.

• Ikävä kuulla että sulla oli sama tilanne. Toivottavasti on nyt asiat kunnossa ja olo taas normaali. Itse olen nyt parantunut hyvin tästä ja jopa mietin että joku päivä uskallan kyllä ottaa sen kierukan ehkä käyttöön mutta nyt pitää henkisesti ja fyysisesti parantua :)

Koskien korvauksia, otin yhteyttä sen lääkärikeskuksen potilasasiamieheen (joka ollut hyvin avulias ja sympaattinen) ja sitten potilasvakuutuskeskukseen. Nyt odottelen että korvauksia ja yhteydenottoa tulisi sieltä vielä. Kun soitin perään niin kuulemma kestää n. 5-6 kk että sieltä kuulee jotain. Joten ehkäpä saan jotain vasta syksyllä/ loppuvuodesta...

Tsemppiä ja voimia sulle vielä!

• iuytrdfghjklö

Kaikissa ehkäisykeinossa on riskejä, myös kierukassa. Osa kuuluu niihin prosentteihin, joilla pilleri aiheuttaa veritulpan, osalla kondomi rikkoutuu käytössä, osalla kuparikierukka ei asetu oikeaan paikkaa.. Ei ole ehkäisy helppoa.. Jos sitä seksiä nyt kuitenkin haluaa harrastaa, niin sitten on vaan pakko kokeilla erilaisia ehkäisykeinoja, kunnes löytää sen mikä itselle toimii.

• Näinhän se menee...

• Perforaatio täälläki

Miten teillä kävi potilasvahinkovakuutuksen kanssa, saitteko korvauksia kohdun puhkeamisesta vatsaonteloon?

Itselläni on parhaillaan sisällä tapaus, jossa kaavinnan yhteydessä kohtuni puhkesi vatsaonteloon ja jouduttiin tekemään vatsaontelon tähystys (laparoskopia). Eli kyseessä oli sektion jäljiltä kohtuun jääneet istukan tms. palaset, jotka kaavinnassa yritettiin poistaa.

• kieru

Ajattelin nyt kirjottaa omia kokemuksia tänne jos vaikka olisi apua jollekin toiselle ja ehkä vähän myös selkeyttääkseni ajatuksiani. Minulle laitettiin hormonikierukka kolme ja puoli vuotta sitten, asettaminen meni ihan ok, tietysi tuntu vähän epämiellyttävältä mutta ei varsinaisesti sattunut. Sillon sanottiin vaan, että jos ei mitään ihmeellistä ilmene niin parin vuoden päästä tarkastukseen. No suunnilleen vuoden päästä asennuksesta tuli vähän pidempi ja runsaampi vuoto kuin normaalisti, otin yhteyttä neuvolaan ja kävin tarkastuksessa. Lankoja ei terkka löytänyt ja oli sitä mieltä, että kierukka kyllä varmaan on paikallaan. Itse en tuolloin osannut tai tullut jotenkin edes mieleen epäillä sitä, niin vakuuttuneelta hän kuulosti. Toki olisi jo sillon pitänyt vaatia lääkärille pääsyä ja ultratutkimusta. Sen jälkeen niin sanotusti unohdin asian ja kuvittelin että kaikki on ok, koska tuli normaalisti menkat enkä tullut raskaaksi, oletin siis että kierukka on normaalisti paikallaan. Kunnes nyt kesällä, reilu kolme vuotta kierukan asennuksen jälkeen aloin voida pahoin ja raskaustesti näyttikin sitten plussaa, mikä oli aika shokki. Yhdessä mieheni kanssa päädyimme aborttiin ja sen yhteydessä eikä myöskään jälkitarkastuksen ultrassa kierukkaa näkynyt, joten lääkäri ja itsekin oletin, että se on tullut ulos huomaamattani (ehkä jo silloin pari vuotta sitten, kuka tietää)

Lääkäri oli kuitenkin keskustelllut asiasta ylilääkärin kanssa ja sainkin sitten ajan vatsaontelon kuvauksiin, mihin menin tänä aamuna varmana siitä ettei sieltä mitään löydy, ja kappas hoitaja totesikin että näkee kierukan vatsaontelossa. Sen jälkeen ravasinkin ympäri sairaalaa eri asioissa ja huomenna aamulla pitäisi mennä takaisin nukutukseen ja kierukka tähystetään pois.. Hieman olen vielä shokissa tuosta tiedosta ja tietysti huominen operaatio pelottaa mutta toisaalta olen iloinen siitä että tämä ilmeni näin, en tiedä millaista vahinkoa kierukka olisi voinut vatsaontelossa saada aikaan.

Ja minulla ei siis ole ollut kummempia kipuja jotka olisin suoraan osannut yhdistää kierukkaan, toki joskus äkkinäisiä liikkeitä tehdessä on saattanut tuntua hetkellistä pistävää kipua tms. mutta ei mitään jatkuvaa tai sietämätöntä..

En halua tällä kirjoituksella myöskään mustamaalata kierukkaa,sillä onhan se tehokas ja hyvä ehkäisyväline, minulla vaan sattui käymään tosi huono tuuri sen kanssa enkä tiedä oliko silläkin vaikutusta , että otin kierukan pian synnytyksen jälkeen, kuka tietää.. Itselleni en kierukkaa kuitenkaan varmaan uskalla enää ikinä ottaa.

• Anonyymi

Olisiko lisää kokemuksia kierukan ajelehtimisesta kehossa? Tämänkaltainen tieto ei voi enempää lisätä tuskaa, vaan paremminkin helpottaisi Mirenan aiheuttamien kehotulehdusten sietämistä. Minne kaikkialle kehoon kierukka voi ajautua?

Mirena aiheuttaa joillekin pahan kohtutulehduksen. Tulehtunut alue heikkenee ja saattaa päästää kierukan vaeltamaan kohdunrungon läpi vatsaonteloon. Sielläkin kierukka luonnollisesti aiheuttaa tulehduksia. Napatyräkö on seuraava tulehduspesäke? Kellä kokemusperäistä tietoa???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      103
      3144
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      508
      2518
    3. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      89
      1653
    4. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1346
    5. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      70
      1228
    6. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      17
      985
    7. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      84
      983
    8. Pandatalo

Pandatalo myyty. 👍👍👏👏
      Ähtäri
      34
      945
    9. Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan

Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal
      Maailman menoa
      77
      869
    10. Tänään Uutisnuotassa !

Ähtärin valtuustoryhmien Kokoomus, Keskusta, SDP ja KD kannanotto 27.3.2025 Ähtärinjärven Uutisnuotassa: *Rakentavaa yh
      Ähtäri
      41
      777
    Aihe