Purennasta

Mmm999

Minulla on paikattu viim. vuoden sisään todella monia hampaita. Purenta oli sitä ennen moitteeton. Kun viimeiset reiät oli paikattu, alko ihmeellisiä kipuja syntymään. Mm. juurihoidettu hammas alkoi tykyttelemään aina hengästyessä, ja olinkin varma että se on tulehtunut uudestaan. Kävin hammaslääkärille näyttämässä ja vaiva johtuikin vain yläpuolella olevan hampaan korkeasta paikasta. Vaiva poistui kun hammasta hiottiin, eikä ole vaivannut enää. Nyt kuitenkin muutamat paikkaamattomat hampaat ovat alkaneet kipuilla ja syynä on niiden yhteen ottaminen puhuessa. Pureminen sujuu hyvin, mutta puhuessa kolisee hampaat yhteen. Vaiva on todella ilkeä, sillä joudun puhuessa koko ajan keskittymään mihin asentoon suutani laitan. Jos puhun "normaalisti" kipeytyvät hampaat ja jos pyrin varomaan hampaita, niin kipeytyy leuat kun joudun koko ajan jännittämään niitä. Hammaslääkäri varoitti edellisen hiomiskerran jälkeen, että kun on paljon paikattuja hampaita, niin aina joku korottaa tms. Onko oikeesti totta että hampaita on enää turha saada purentaan sopiviksi? En ole saanut tilattua hammaslääkärille aikaa, koska purennassa vaivaavat hampaat ovat paikkaamattomia ja niitä en haluaisi hioa. Pelkään että se on ainut ratkaisu... Tuntuu vielä että kun ne niin paljon ottavat yhteen, ettei mikään pieni hiominen auta. Onko mahdollista korottaa esim. jo paikattuja hampaita? Minkälainen operaatio se on (voiko edellisen paikan päälle vain lisätä paikka-ainetta)? Viimeksi mainitsin lääkärille tuosta hampaiden ottamisesta yhteen (vaiva ei ollut sillon vielä niin paha) ja hän ohitti aiheen olankohautuksella.

Peilistä katsottaessa kun puren hampaat yhteen, niin ylä- ja alahampaat ottavat eritavalla toisiinsa oikealla puolella kun vasemmalla puolella. Oikealta ylhäältä paikattiin monta hammasta peräkkäin. Alarivistö kun on suorassa, niin ylärivistö jää edestä katsottuna vinoon. Hampaat menee oikealta puolelta paljon syvemmin limittäin, kun taas vasemmalla puolella hampaat ottavat yhteen paljon aikaisemmin. Mm. oikealta kulmahammas ottaa koko ajan alahampaaseen kiinni puhuessa, mitä se ei ennen oo tehny. Jos tuosta selityksestä nyt otti mitään tolkkua, niin mun maalaisjärki sanoo että oikealla puolella hampaat on hiottu liian mataliksi, kun eivät ota yhteen samalla tavalla kun vasemmalla puolella?

Oon tässä nyt miettinyt että pitäisikö mennä samalla hammaslääkärille vai suosiolla vaihtaa? Jos menen samalle lääkärille niin joutuuko se "takuuna" korjailemaan näitä hampaita vai tuleeko uutta laskua? Jos joudun kaiken maksamaan itse, niin mielummin menisin jollekin toiselle. Kaikki kun ei muutenkaan tuon nykysen kanssa oo mennyt putkeen... Onkohan ihan perus hammaslääkäri ok vai pitäisikö etsiä joku purentaan perehtynyt?

Olis tosi mukava kuulla jos jollain on ollut samanlaisia vaivoja ja mahdollisesti vielä päässyt niistä eroon. Ennen kun ahdisti huonossa kunnossa olevat hampaat, loputtomat paikkaamiset ja niiden ruma ulkonäkö, mutta kyllä on saanut vähän eri perspektiiviä kun ei ilman särkyä voi enää puhua.

52

9415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoomoilu

      Jos hammasta hiotaan liikaa, se poistuu purennasta, eli ei ota enää lainkaan yhteen. Kannattaa varata aika hammaslääkärille ja käydä näyttämässä purukalustoa, sillä jokin selvästi on pielessä.

      Eipä tästä kauheasti apua ollut, itse en ole tällaiseen tilanteeseen törmännyt, mutta eiköhän hammaslääkärisi osaa sinua auttaa.

      • Voi sua

        Mullakin on ollu hammas ongelmia ei pahoja


    • Purenta korjattu

      Minulle tuli ongelma, kun ylhaalle eteen laitettiin silta. Sen jalkeen alas taakse kaksi implanttia. Alahampaat edesta kuluivat vinoon ja samalla leuka. Sitten Virossa laitettiin kuuden hampaan silta alas eteen ja korjattiin samalla leuan asento ja purenta. Taakse ylos implantin kruunua vasten korotettiin ylahampaita lisaamalla paikka-ainetta. Pikkuhiljaa purenta ja kipea implantti korjaantui. Kavin myos Suomessa hammaslaakarillani nayttamassa purennan korjausta ja etuhampaiden siltaa. Hyvaksi kehui.
      Koko kertomus loytyy alempaa jossain helmikuun paikkeilla. Siina on myos tarkka laskelma Viron sillasta ja tehdyista toimenpiteista.

    • lllloooo

      olisi paras tilata aika purenfysiologille mutta kannattaa kysyä hinta etukäteen.

      • Anonyymi

        Kävin purennan asiantuntijalla, mutta tulokset ei tuntuneet vakuuttavilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin purennan asiantuntijalla, mutta tulokset ei tuntuneet vakuuttavilta.

        Kerrotko mitä sinulle tehtiin vastaanotolla? Mitä purennan asiantuntija tekee käytännössä, jos hakeutuu sellaisen vastaanotolle esim. paikkauksesta johtuvan purennan epätasapainon johdosta?


    • Purennasta

      Millainen on "optimi", se paras mahdollinen purenta?

    • Vaikea juttu

      Vaikuttaisi olevan melkoisen vaikea tuo esittämäsi tilanne. Myös korjauksen kannalta.
      Kerrotaanhan tapauksista, jossa hampaan virheellisen kontaktin, ja kipujen selvittäminen on osoittautunut suorastaan mahdottomaksi tehtäväksi.

      Pitäisihän näissäkin töissä jonkinlainen takuukin olla, mutta.......
      Oletko löytänut ratkaisua ongelmaasi?

      • asiantuntija.

        Eihän teillä ole mitään käsitystä mistään. Mikäli hampaat menevät juurihoitoon, tai hampaassa on reikä, koko hammas on infektoitunut juuriaan myöten. Pyytäkää antibioottiruiske jokaiseen hampaaseen ennenkuin reikiintyvät, niin että menee ytimeen saakka.

        Suun kautta otettu antibiootti toimii myös, mutta vetäisee matalaksi muitakin ongelmapesäkkeitä, eli voi tulla sellaiset oireet, että hampaiden hoitaminen ei onnistu. Jos ei hammaslääkärinne tätä asiaa tiedä, opastakaa, ja tuokaa aasinmyssy mukaan vastaanotolle, ja laittakaa hammaslääkärin päähän, mikäli asia ei mene jakeluun.

        Kaiken aa ja oo on hammaslääkärien kouluttaminen, sillä eivät osaa näitä asioista ilmeisesti. Tein kyselyn hammaslääkäreille tästä asiasta, ja aina yhtä tietämättömiltä vaikuttivat. Ostin sitten itse ruiskeen antibiooteille, ja miksasin erilaisia seoksia, joita ruiskutan ikeniin. Tämän jälkeen ei reikiä ole ollut. Hampaan harjaaminen ei riitä, sillä bakteerit ja muut pesiytyivät hammasytimeen, eikä harjaus sinne asti tietenkään yllä.

        Paikattu tai juurihoidettu hammas rupeaa lähes aina oireilemaan, sillä ne bakteerit jäävät sinne hampaan ytimeen ja lähettyville, vaikka juuri poistetaan, eli varsinainen ongelma ei korjaannu.


      • LL hammaslääkäri
        asiantuntija. kirjoitti:

        Eihän teillä ole mitään käsitystä mistään. Mikäli hampaat menevät juurihoitoon, tai hampaassa on reikä, koko hammas on infektoitunut juuriaan myöten. Pyytäkää antibioottiruiske jokaiseen hampaaseen ennenkuin reikiintyvät, niin että menee ytimeen saakka.

        Suun kautta otettu antibiootti toimii myös, mutta vetäisee matalaksi muitakin ongelmapesäkkeitä, eli voi tulla sellaiset oireet, että hampaiden hoitaminen ei onnistu. Jos ei hammaslääkärinne tätä asiaa tiedä, opastakaa, ja tuokaa aasinmyssy mukaan vastaanotolle, ja laittakaa hammaslääkärin päähän, mikäli asia ei mene jakeluun.

        Kaiken aa ja oo on hammaslääkärien kouluttaminen, sillä eivät osaa näitä asioista ilmeisesti. Tein kyselyn hammaslääkäreille tästä asiasta, ja aina yhtä tietämättömiltä vaikuttivat. Ostin sitten itse ruiskeen antibiooteille, ja miksasin erilaisia seoksia, joita ruiskutan ikeniin. Tämän jälkeen ei reikiä ole ollut. Hampaan harjaaminen ei riitä, sillä bakteerit ja muut pesiytyivät hammasytimeen, eikä harjaus sinne asti tietenkään yllä.

        Paikattu tai juurihoidettu hammas rupeaa lähes aina oireilemaan, sillä ne bakteerit jäävät sinne hampaan ytimeen ja lähettyville, vaikka juuri poistetaan, eli varsinainen ongelma ei korjaannu.

        Kyllähän tuo tiedetään, tuo tieto löytyy mm. tutkimuksista, jotka tehtiin jo 60-luvulla, mutta hammaslääkäriliiton ammattijärjestön mukaan emme halua antaa toimivaa ennaltaehkäisevää hoitoa, koska se veisi työn hammaslääkäreiltä lähes totaalisesti. Työmme koskisi tällöin pääasiassa vain hampaiden korjaamista onnettomuuksien seurauksesta. Niin kauan kun meillä on tietämättömiä maksavia asiakkaita, ei ole syytä muuttaa mitään. Ja kuulkaa, ei ole mitään hätää, vaikka joku julkaisisi vaikka mitä tutkimuksia, ei joku tavallinen ihminen mitään tutkimuksia koskaan lue (tai ymmärrä niistä mitään), eli me voimme huoletta sivuuttaa ne tutkimukset, jotka ovat epäedullisia meidän työmme kannalta.

        Tietysti hampaiden harjaaminen on aika mitätön ehkäisevä toimenpide, mutta se saa asiakkaamme hyvälle mielelle, kun luulevat tekevänsä jotakin hyvää itsensä hyväksi. Tosiasia on kuitenkin, ettei hampaiden harjaaminen auta paljoakaan, eli niillä joilla on muutenkin vähän reikiä tai ei mitään, ei tilanne muutu vaikka jättävät hampaitaan harjaamatta, ja toisaalta niillä, joilla on paljon reikiä, ei hampaiden harjaus auta juuri mitään, hampaat reikiintyvät kuitenkin.

        Tämä johtuu juuri siitä, että osalla ihmisillä ovat hammasytimet infektoituneita (pulpa), itse asiassa jotkut tutkimukset osoittavat että yli 90% hammasytimistä ovat infektoituneita yli 40-vuotiailla, eli kun ikää tulee, niin hampaat huononevat sisältäpäin väistämättä, mikä johtaa siihen että hampaat huononevat myös ulkoapäin. Tietysti myös nuoremmilla voivat hampaat olla huonossa kunnossa, eli tämä asia ei katso ikää, mutta tulee tilastollisesti todennäköisemmäksi että hampaat huonontuvat kun ikääntyy.


    • Mmm999

      Kiitos vastanneille!

      Mua nimenomaan pelottaa se, että vaivat purennassa on tulleet jäädäkseen. Siksi kai en ole edelleenkään saanut varattua aikaa lääkäriin... Jotenkin vaan tuntuu turhauttavalta käydä siellä mieli täynnä toivoa ja jälkikäteen todeta ettei mitään hyötyä ollut. Pessimistin mieli nostaa päätään. Kärsin kivuista edelleen, nyt puhumisen lisäksi myös purressa. Olen yrittänyt rentouttaa suun aluetta puhuessa, enkä enää yritä varoa hampaiden yhteen kolisemista. Sen änkytysen ja "sössötyksen" määrä alkoi olemaan noloa, mikä seurasi siitä että pyrin puhuessa laittamaan suuta luonnottomaan asentoon. Kipu leukalihaksissa oli uskomaton aina päivän päätteeksi... Nyt eivät hampaat enää mielestäni niin ota nokkiinsa, vaikka yhteen osuvatkin. Tosi inhottavalta se kyllä vielä tuntuu ja hyväähän se ei varmasti hampaille tee.

      Viimeksi hiottiin yhtä paikkaa matalammaksi, kun alapuolella oleva juurihoidettu hammas alkoi oireilemaan. Vaiva parani moneksi viikkoa, mutta nyt se on palannut. Olin kipujen vuoksi varonut puremista sillä puolella ja hionnan jälkeen meni kauan etten "osannut" purra molemmilla puolilla. Nyt kun olen kun pyrkinyt puremaan myös aiemmin kovin kipuilleella puolella, on nyt hampaat kipeytyneet uudestaan. Ihan selvästi tuntee että se samainen hammas korottaa. Pitää mun siis mennä vielä sitäkin hiomaan.

      Voikohan olla mahdollista että jos joku hammas korottaa, niin se vaikuttaisi myös puhuessa? Yksinäni spekuloin, että jospa hampaiden yhteen osuminen puhuessa johtuisi korottavista paikoista. Monta kertaa jo hampaita olen käynyt hammaslääkärillä hiomassa ja ihan hyvillä mielin se on ottanut mut aina vastaan. Se on vaan kumma tämä ihmismieli, sillä mua jostain syystä taas hävettää tilata aika sille. Enhän mää näitä oireita keksimällä keksi ja paljon mielummin viettäsin aikaa jossakin muualla. Tuntuu vaan että kyllä kai se alkaa jossain vaiheessa kyllästymään ja pitää mua vainoharhaisena?

      Osaako kukaan sanoa mikä purentafysiologi siis tarkalleen ottaen tällaisessa tapauksessa tekisi? Onko paras kuitenkin kaikesta huolimatta mennä vanhalle hammaslääkärille, varmistaa että paikat on ok ja sitten vasta katsoa mikä on tilanne?

      • pöövaan

        eiköhän tuo asia selviä kuitenki ennemmin ku meet sinne purenta tyypille kuin että mouruat täällä. Sillä se ei ainakaan parane että vingut täällä etkä tee asialle mitää...


      • Anonyymi

        Se hioutuu itsekseen . Jotkut purevat 7 kuukauttakun ennenkin paikat hioutuvat .


    • Minne mennä

      > Onko paras kuitenkin kaikesta huolimatta mennä vanhalle hammaslääkärille, varmistaa että paikat on ok ja sitten vasta katsoa mikä on tilanne?

      Se olisikin helppoa ja yksinkertaista, jos se olisi noin yksinkertaista.Joskus se voi olla paljonkin vaikeampaa ja runsaasti aikaa vievää.
      Tietenkin voit kysyä "vanhan" mielipidettä, mutta kuinka korjaukset sitten onnistuvat?

    • hampaallinen mummo

      Tilaa aika purentafysiologille.Maksaa jonkin verran enemmän, mutta kannattaa. Selvästi sinulla on olemassa tilanne,ettet luota paikat tehneen hammaslääkärin lausuntoon, siksikin on hyvä saada toisen hammaslääkärin näkemys. Kukaan ei tee " huonoa jälkeä" tahallaan ja joskus vaan ei potilaan ja hammaslääkärin tahtotila kohtaa. Potilas voi valittaa ongelmasta, johon ei heti löydy selvää syytä tai ymmärrätte toisianne väärin. Harmillista, että tilanne on johtanut noin luottamuspulaan.
      On normaalia, että purentaa tasapainotetaan hiomalla. Kyse on kuitenkin lähes näkymättömästä hiomisesta, hampaita ei jouduta hiomaan paljon.
      Tuolla edellä ketjussa oli jonkun höpöhöpö vastaus antibioottiruiskeista;Ohittakaa oitis älkääkä uskoko moiseen hölynpölyyn! Suomessa on hammaslääkärien koulutus hyvätasoista ja valvottua. Ainahan joukkoon mahtuu joku vähän osaamattomampi, mutta on erittäin epätodennäköistä,että ketjun aloittaja on juuri tumpeloon törmännyt.
      Hymyilemisiin, ja toivon että löydät hoitopaikan, jossa purantasi saadaan kuntoon! Muistattehan kaikki että hyvä kotihoito on kaiken a ja o!!

      • Anonyymi

        > ....Muistattehan kaikki että hyvä kotihoito on kaiken a ja o!!

        Eiköhän se hammaslääkärin toiminta ja sen työn tulokset ole kuitenkin tärkein lähtökohta hyvälle hammashoidolle?

        Jos paikat, hammaskontaktit, purenta ym. tehdään vain miten sattuu, niin eipä niitä kotikontein enää korjata. Ongelmia, kipuja ja vaivoja on luvassa!


    • Teletappipriimus

      Itse huomasin myös purennan muuttuvan monen paikkauksen jälkeen, mutta vaikutti eniten nukkuessa ja sain helpotusta vaihtamalla erilaisen tyynyn. Ennen oli enemmän takapurenta ja niskat oli aina kipeät. Olisiko potilasasiamiehestä mitään apua? Jonkinlainen vastuu täytyy hammaslääkärilläkin olla tekemästään työstä eikä kohtelusi kuulosta hyvältä. Suosittelisin mieluummin erityishammaslääkärille menoa kuin entistä hammaslääkäriä. Lapsilleni tehdään oikomahoitoja ja ottamalla muotit suusta tarkkaillaan purentaa jatkuvasti.

    • ihmettelevä 62

      Hammaslääkäri on epäpätevä, jos tuollaista jälkeä tehnyt. Tee valitus.

      • Anonyymi

        Ei ole epäpätevä . Se hioutuu itsekseen.


    • Kokemusta on

      Hommaa itsellesi Mies hammaslääkäri. Usko tai älä niin tämä auttaa.

    • KUSETUSTAKO

      No minulla oli samanlainen vika....
      Olin 8v MAITOHAMPAANI lohkesi. Lääkäri ei ottanut sitä pois vaan paikkasi sen tosi kovasti. Kolme vuotta eteenpäin---) Kulma hammas kasvoi vinoon tosi pahasti :(
      Se hammas ei lähtenut millään poistoaika oli vasta jouluna 2011 vaikka sen piti olla kesällä.
      SEURAUS pitää käyttää kojeita en halua käyttää.
      Muuten ei ole ollut reikiä tai jotan muutakaan.
      Minusta tuntuu että hammaslääkäreillä on liian vähä töitä. Joten ne tyrkyttää kojeita kaikille kouluni oppilaille paitsi yhdelle!

      • har har

        Et oppinut koulussa kirjoitustaitoa?


    • qqqhss

      Kannattaa mennä erikoishammaslääkärille minulla on sama ongelma että hampaat vastaa puhuessa toisiinsa,minulla johtuu siitä kun leukaluun päästä otettiin palanen
      leikkauksessa,sinun tapauksessa olisi hyvä ottaa röngenkuva leuasta,kyllä tämä sinun purenta pystytään korjaamaan,mutta ehdottamasti kannataa vaihtaa lääkäriä.
      Olen itse tämän takia käynyt monen eri lääkärin vastaanotolla.

    • Korppi.

      Ehdottomasti toiselle. On vain todella vaikea löytää sellaista pätevää. Itselläni tuo honon hammaslääkärin "lahja" on nyt muuttunut ensin leukojen naksumiseksi ja nyt myöhemmin loksumiseksi...mikä on todella ikävä, varsinkin syödessä. Hammaslääkäri tietysti muutti satojen kilometrien päähän kouluhammaslääkäriksi täältä pääkaupunkiseudulta.
      Minusta tuo purenta on ehdottoman kiireellinen hoitaa heti kuntoon...eikä missään nimessä samalle. Saat samalla luotettavamman diagnoosin, vaikka eihän se korppi yleensä korpin silmää noki.

    • Rahastusta sen on

      Minulle tuli kans normaalista tarkastuskäynnistä ikuinen kipu hampaaseni. uskon, että hammaslääkäreillä on yhteinen juoni aiheuttaa "vikoja" potilaalle, jotta potilaan on pakko tulla korjauttamaan viat uudelleen ja uudellaan ja aina joka käynnillä hammaslääkäri aiheutta auuden vian.

    • klijdq

      Sinun pitäisi nopeasti lääkärille ennenkuin leukanivelet vahingoittuu,hammaslääkärit
      soittelevat toisilleen jos joku toinen tehnyt jotain niin yleensä kukaan toinen ei ala tekemään mitään,paras mennä vaikka toiselle paikkakunnalle lääkäriin,kokemusta on
      tästä.

    • hionnanuhri

      Kirjauta ongelmat ylös toimenpiteen tehneellä hammaslääkärillä, ennenkuin niihin puuttuu kukaan muu hammaslääkäri ko. toimenpide on hoitovirhe ja jos joudut korjauttamaan et joudu maksamaan itse...

    • hevostohtori

      Ettei vaan olisi valelääkäri hoitanut noita...

      • Valelääkärin hoidot

        > Ettei vaan olisi valelääkäri hoitanut noita...

        Valelääkärin hoidothan olivat kovin virheettömiä ja pidettyjä. Löysikö se asiantuntijaryhmäkään tutkimuksissaan mainittavia virheitä, kun ei ole mitään kuulunut?


    • sama juttu

      mulla samaa vikaa ollut jo kolmen vuoden ajan. Ensin todennäköisesti stressin seurauksena purin hampaan öisin niin kovin yhteen että paikat halkeili, sitten alkoi hammas helvetti...lääkäri toisen perään vakuutti et hampaa näyttää hyvälle ja mitään ei tehneet. No sit oli pakko juurihoitaa kuusi hammasta kun tulehtuivat ja niitä hiottiin pois purennasta..yksi viisauden hammaspoistettiin ja sen jälkeen alkoi purenta viat. mulla on tuon visurin takia toinen leukanivel kulunut kun purenta on ollut 20 vuotta vinossa, No nyt kun se on pois ja purenta olisi suorassa niin leukanivel kipeytyy kun on kulumaa. Mulla poistettiin myös kaksi juurihoidettua hammasta kun kipeytyivät ja nyt olen todennut että toisen poisto oli turhaa kun kipu ei kuitenkaan lähtenyt vaan kolmoishermo on niin ärtynyt tästä purentaviasta että säteilee puoli leukaan. ja tämä vaiva on siis molemmin puolin eli toisen puolen kolmoishermo myös ärtynyt. Mut nyt tän kivun kanssa oppinut elämään. Talvet ja kylmät viimat on karseita mut ei tässä muu auta...Suomesta en ainakaan ole löytänyt yhtään lääkäriä joka ottaisi tosissaan. Neurologi, hammaslääketieteen erikoislääkäri, kliinisen hammashoidon erikoislääkäri ja tavis hammaslääkäreitä kymmenkunta on asiaa ihmetelly. Söin lyricaa tuohon särkyynkin eikä auttanut. Mutta olen päättänyt että en anna kivulle periksi vaan silloin kun on pahimmillaan kipu...okei itkeskelen mutta sit päätän et nyt en anna kivulle valtaa vaan lähden vaikka jumpalle että saan ajatukset muualle.

      mutta jos löydät avun olisin erittäin onnellinen jos siitä kerrot :)

    • tälläistä tämä on

      Kerron lyhyesti miten minulle kävi kun ei aikoinaan hoidettu olen käynyt ainakin 40 kymmenen eri lääkärin vastaanotolla yleensä lääkärit oli sitä mieltä tyhjää valitan
      lääkärit olivat täysin väärässä,leikkauksia on noin 10 kaikki leikkaukset olivat isoja
      kestivät 2-6 tuntia viimeinen leikkaus joka tehtiin laitettiin proteesit molenpiin leukaniveliin kirurgi sanoi että leukaluun pää oli oli tehnyt kuopan kalloon oli viimeinen
      hetki leikata.

    • vaihda hammaslääkäri

      1. Vaihda hammaslääkäriä.
      2. Ensin paikkaus ja sitten vasta hionta. Toki hätätapauksessa katsovat erikseen varmaan.
      3. Kyllä hampaat saa suuhun sopiviksi. Ja kivuttomiksi.
      4. Kerro että sulla on kipuja niin saat ajat.

      • seba-

        Kipu ei kyllä takaa aikaa, vaikka mainoksessa niin sanoivatkin. (särkypotilaat heti sisään, pas*at)

        Kannattaa olla 101% varma, missä takahampaassa se kipu on. Itselläni olin varma, että vasen ylä (juurihoidettu taka), ja noin 3-4 päivän säryn jälkeen tulin tulokseen että onkin vasen ala (paikattu taka). Juurihoitoon meni, 4 päivää buranaa ja nyt hyvä.


    • Päinvastoin.

      Minä hoidatin hampaani kunnallisessa hammaslääkärissä ja nyt hampaani ovat valkoiset ja virheettömät. Olen erittäin tyytyväinen hammaslääkärin hoitoon ja hänen lähes taikurimaiseen ammattitaitoonsa.

      • Vastoinpäin

        Kertooko tuossa tyytyväinen kunnallinen hammaslääkäri itse "taikurimaisista" hoidoistaan?


    • v ittuuntunut

      Joo o, liperin hammashuoltoon elkään vaan menkö, oireilut Alko heti siellä käynnin jälkeen ja hampaat pilalla!

    • dentorento

      paljon on paikkoja meikäläiselläkin ja juuri viime talvena hiottiin purentaa kuntoon, kun oli outoa kipua eikä kuvauksissa löytynyt mitään selittävää syytä. Nyt on hyvä.
      Hammaslääkärini on erikoishml. Se ehkä selittää hyvä tuloksen.

      Kun hampaistoa korjataan, yksi muutos johtaa toiseen ja totutteluunkin menee aikaa jos purukalustoa paljon korjaillaan. Liika itsetarkkailu voi suurentaa ongelmaa.

    • hammashoitaja

      Narskutatko öisin? Se voi myös aiheuttaa ongelmia... Kävitkö nyt yksityisellä vai kunnallisella? Voin sanoa, että monet asiat tehdään kunnallisella huomattavasti paremmin kuin yksityisellä, mutta tässäkin löytyy eroja. Suosittelen hammaslääkärin vaihtoa ja ellei oo tosi pieni paikkakunta, niin eivät ne siellä niin keskenään potilaista juttele (korkeintaan samassa hoitolassa). Ja varsinkin, jos kyseessä on yksityinen, niin ei kunnallinen mene kysymään (ellei tee keikkaa kys. firmassa) ja toisinpäin.

      Toivottavasti saat avun. Mutta se, että jättää hammaslääkärin luo menemättä ei auta asiaa yhtään. Vaiva ei parane itsestään, pahenee vaan eli kohta ne on kaikki hampaat juurihoidettavia (ja se on kallista lystiä), tms.

    • toinen hh

      Tilaa aika hammaslääkärille (miel.purentaf.)joka tasapainottaa koko purentasi. Voit joutua käymään useammankin kerran, mutta kannattaa.

    • Kävin itse puolisen vuotta sitten hammaslääkärillä koska kahta hammastani vihloi. Ajattelin että niissä on reikä, koska jo aiemmin on multa paikatta 5(!!!) kiilteen alle tullutta reikää ja se oli hammaslääkärin ammattitaitoa että ne huomattiin. Yhdisti ikäni kautta sen että lapsena mulle on syötetty suositusten mukaisesti hirveästi fluoria ja siitä on seurannu todella kova kiille, mutta myös kiilteen alle muodostuvat reiät.

      Sattui onnekseni virolainen naislääkäri, joka on erikoistunut purentaan ja otti röntgenin hampaistani, totesi että hampaat ovat täysin terveet ja alkoi tutkia purentaa. Totesi että mulla on LAPSESTA LÄHTIEN ollu purenta vika, jossa hampaat osuu toisiinsa, luo painetta ja aiheuttaa mikrohalkeamia kiilteeseen. Muistan kyllä kun valitin jo penskana hammaslääkärille kun hampaita vihloi, mutta ei ne kuunnellu. Myös mun päänsärky ja niskakipu johtuu mokomasta purenta viasta. Lääkäri sitten hioi pahimmat kohdat matalammaks ja neuvoi että mun kannattaa hankkia purentakisko, jota käytän öisin. Muutenkin mun hampaat saa olla yhdessä vain syödessä. Nyt sitten keskityn siihen että en puristaisi hampaitani yhteen, sillä huomasin tuon käynnin jälkeen että sitä ollen todellakin tehnyt koko elämäni ajan, siis liki 30 vuotta.

      Jos joku nyt miettii, ettei tämmöinen purenta vika ole iso asia kun ei sitä kerran ole aiemmin huomattu, niin on se. Mun kaikki takahampaat niin ylhäältä ja alhaalta voi haljeta pysty suunnassa juureen asti, jos en käytä purentakiskoa ja keskity rentouttamaan leukaani ja pitämään hampaat irti toisistaan. Jos olisin tämän jo varhaisnuoruudesta asti tiennyt, niin nyt ei olisi vihlovat hampaat mikrohalkeamien tähden.

    • Suosittelen!!

      Kannattaa mennä uuteen t-scaniin. Siinä laitetaan semmonen liuska suuhun jota sitten purraan ja koneelle tulee tiedot mitkä ottaa liikaa yhteen ym. Ne sitten hiotaan. Kävin itse siinä ja tosi hyvä oli.. Suosittelen. Kävin itse myyrmäessä, mutta saattaa olla joissain muissakin paikoissa.

      Siinä linkki missä minä kävin->

      http://www.lvh.fi/erikoishammashoito/purennan-kuntoutus

      • kruunutlaitettu

        Mulla on laitettu kruunut kaikkiin hampaisiin koska oli niin kuluneet lyhyeksi. Noin 30 tuhatta euroa maksoi koko hoito. Pari vuotta meni ihan hyvin ja hampaat "kruunut" on tietenkin hyvännäköiset ja täydellisessä linjassa ja purentakin täydellinen mutta sitten alkoi tulla noita hammasytimen tulehduksia. No hammaslääkäri kyllä varoittelikin että niitä kyllä tulee koska omat hampaat joudutaan hiomaan niin lähelle hermoja. Täytyy sanoa että kipu on ollut aika mieletön noitten hampaiden kanssa joihin tuo tulehdus on tullut ja juurihoitoihin on myös mennyt rahaa..

        No purenta kyllä tuli kuntoon täydellisesti ja hampaat ovat hienot mutta kyllä noitten tulehdusten kanssa on ollut ihmeessä ja kylmän sekä kuuman vihlomisten kanssa.

        No eipä tietysti paljonkaan vaihtoehtoja ollut kun kruunut tai tekarit. Olihan noissa vanhoissa originaali leegoissakin niin hemmetisti ongelmia!!


      • Anonyymi

        Kannattaa varoa tuota t scan hiontaa!Hampaitani hiottiin turhaan juuri ko.paikassa eli Länsi Vantaan hammaslääkäriasemalla,jonka seurauksena purentani meni täysin pilalle ja krooniset purentakivut olleet jo vuosia.Mitään vastuuta ei aiheutetusta purennan pilaamisesta ko. paikassa otettu.Varo siis ko.paikkaa ja suhtaudu varauksella näihin t scan tutkimuksiin.


    • Mmm999

      Kiitos kaikille ihanista kannustavista viesteistä :)

      Kerron nyt vähän kuulumisia. Eli purentakivut jatkui, toinen puoli korotti ihan selvästi. Sen huomas mm. siitä että "kevyesti" purressa ok, mutta kunnolla purressa näkyi tähtiä. Menin eri hammaslääkärille, selitin aikaa varatessa tilanteen, mutta laittoivat purentafysiologin sijaan tavalliselle hammaslääkärille. Hammaslääkäri tutki ja tutki, eikä oikeen tuntunut uskovan että voi olla kipua. Ei kuulemma paikkausten myötä niin paljon ole voinut purenta muuttua, että niiden vuoksi olisi kipuja. Siis täh?! Tunsin tasan tarkkaan kaksi hammasta, joiden paikat liian korkeat. Olisin jopa osannut kohdan kertoa, jos minua olisi kuunneltu. Lääkäri hioi hiomistaan, eikä tilanne tuntunut paranevan. Hioi hampaita joiden tunsin olevan ennestään jo ok, eikä oikeen halunnut ottaa minun mielipiteitä huomioon. Sitten kun alkoi aika loppumaan, se pyysi minua näyttämään kohdat, jotka tunnen korottavan. Ei tarvinut paljoa ottaa, kun purenta oli jo paljon parempi. Alkoi kyllä ottamaan päähän... Nyt on sitten puolta hampaista hiottu (osaa aika paljonkin), kun oikeasti olisi tarvinut hioa vain kahta paikattua. Positiivista kyllä, pystyn jo puremaan huomattavasti huolettomammin :)

      Sitten se hampaisen yhteen ottaminen puhuessa. Hammaslääkäri ei ottanut kuuleviin korviinsa, kun sanoin että hampaat arkana sen vuoksi. Yhden hampaan kohdalla sanoi, että minun mieliksi voi vähän hioa paikattua kohtaa (yksi hampaan kulma on todella terävä ja se aina nasahtaa vastapurijaan puhuessa). Ihmettelin kyllä, kun se sanoi että hänen mielestään se ei edes ole terävä. No tilanne ei parantunut, sillä kotona huomasin että se on kyllä hionut oikeaa hammasta, mutta ihan väärää "nystyrää". Kiva... Terävä kulma on ihan ennallaan, mutta toinen puoli hampaasta tarpeettoman matala.

      Mulla ottaa nyt siis kaksi takahammasta toisiinsa puhuessa, mutta uskon että se saadaan kuntoon kun hiotaan se oikea kulma vähän pyöreämmäksi. Muutenkin olen siihen tunteeseen alkanut tottumaan. Mutta auta armias toinen puoli! Suuren paikkausoperaation jälkeen yläkulmahammas alkoi ottamaan alahampaaseen puhuessa ja purressa, mikä häiritsi, mutta ei niin paljoa ettenkö siihen olisi tottunut. Nyt sitten kaikkien hiomisten jälkeen ne tuntuu kolahtelevan yhteen oli suu missä asennossa tahansa. Kulmahammas on parissa päivässä äitynyt todella kipeäksi. Kun yksi hammas oli samalta puolelta paikattu, alkoi hampaat ottamaan yhteen. Nyt kun lääkäri hioi entisestään paikattua hammasta, oireet pahenivat entisestään. Tiedän jo etukäteen että hammaslääkäri ei usko minua, eikä usko sen johtuvan kyseisestä paikkauksesta. Mitä luulette että tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, pyytää korottamaan paikkaa omien analyysien pohjalta vai hioa hiukan kulmahammasta ja vastapurijaa? Uskon että hammas on senkin vuoksi kipeä, koska ei ennen ole näin rajuun kontaktiin joutunut. Voisi siis olla että aikaa myöten kipu hiukan laantuisi, kun hammas tottuisi, En kuitenkaan usko että hammas kestäisi ehjänä kaikkea sitä kolinaa...

      Tietääkö kukaan millainen homma paikan korottaminen on? Pitääkö vanha paikka ensin poistaa, vai voiko lisätä vaan vanhan päälle lisää paikka-ainetta? Mulla on todella kauan paikkausten jälkeen aina kestänyt parantuminen, enkä mielellään alkaisi mitään paikkaa kokonaan uusimaan. En hoksannut kysyä hammaslääkäriltä... Mielummin kuitenkin korottaisin paikattua hammasta, kun alkaisin hiomaan omia ehyitä. Niitä kun ei niin montaa enää oo :)

      • Mieluimmin

        > Mielummin kuitenkin korottaisin paikattua hammasta, kun alkaisin hiomaan omia ehyitä. Niitä kun ei niin montaa enää oo :)

        Jos sinä mieluimmin korottaisit paikattua hammasta, niin tod.näköisesti hammaslääkärillä on toinen näkemys tilanteesta. Ethän sinä ole asiantuntija, joka voisit tietää tommoisia asioita!


    • Mmm999

      Saahan sitä kuitenkin toiveita esittää! Minun hampaat kuitenkin kyseessä...

      • Totta

        Näinhän sitä on myöskin toiveita esitetty, mutta toiveet eivät vain jostain syystä? tunnu toteutuvan täälläkään!


    • linkkivinkki33

      Mulla on ollut kauheita purentakipuja ja ihan puremisen takia jouduttu juurihoitamaankin hampaita koska ei tajuttu hammaskiskoja yöks tehdä ajoissa.. mutta tosta HIOMISESTA sen verran että sitä ei kannata liikaa harrastaa koska siinä mennään ojasta allikkoon. Hampaiden korottaminen johtuu usein lihasjännityksestä mikä aiheuttaa siis sen että hammas välillä korottaa ja toisinaan taas ei. varsinkin ennen hiomista on tärkeintä saada lihakset täysin rennoiksi.

    • Mmm999

      Kiitos taas :)

      Joo oon ollu kovin epäileväinen tuota hiontaa kohtaan, mutta jotenkin tuntuu että paikatuista hampaista ne täytyy johtua.. Kun kerran alkanu kuin salama kirkkaalta taivaalta heti paikkausten jälkeen. Nyt ei tosiaan oo hiottu kun paikattuja hampaita ja toivoisin että purenta saataisiin kuntoon nimenomaan paikkoja muokkaamalla, koska niistä vaivat alunperinkin on lähtenyt. Oon nyt yrittäny olla ajattelematta hampaita, sillä kuten joku tuolla aiemmin sanoi, niin liika tutkiskelu vaan pahentaa asioita. Käyn vielä yhen kerran hammaslääkärillä kun aikakin on kerran varattu, mutta sen jälkeen yritän pitää vähän taukoa. Ilmeisesti kuitenkin suuren paikkausoperaation jälkeen saattaa mennä pitkiäkin aikoja että purenta muokkautuu taas sopivaksi?

    • Anonyymi

      Mikä on hammashoidoista kertoneiden tilanne näiden vuosien jälkeen? Onko purennat saatu kuntoon ja kivut poistuneet?

    • Anonyymi

      Minulla vastaavanlainen tilanne. Kolmen paikan korjauksen jälkeen purenta muuttui. Hampaita hiottiin tämän jälkeen kolmeen otteeseen, kahdessa eri paikassa, mutta ongelma ei poistunut. Seuraavaksi harkitsen menoa purentafysiologille. En uskalla enempää hiotuttaa hampaita. Pelkään, että tilanne vain huononee.

      Olisi kiinnostava kuulla, jos jollain on kokemuksia purentafysiologilla käymisestä tällaisessa tilanteessa. Auttoiko?

      • Anonyymi

        Minulla vähän samanlainen tilanne, kahta hammasta paikattu ja kahta muuta korjailtu. Purenta on ihan erilainen eikä sitä ole saatu kuntoon. Särkyä on yöllä ja päivällä, eikä buranat riitä. Pelkään myös että hiotaan liikaa tms.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe