hautaamismaksu

joutava kirkko on

Minusta välistävetäjiltä voi periä maksun. Heidäthän voisi haudata pystyyn,
niin ei menisi tilaakaan kuin metri kertaa metri.

67

272

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

Oikeudenmukaista olisi ottaa maksu hautaamisesta, ellei ole kirkollisverojaan maksanut.
      Miksi muiden pitää hänen maksunsa maksaa?

• kirkoton

Vaikka olisi maksanut ikänsä niitä perskeleen veroja ja omistaa valmiin hautapaikan, kirkko perii siitä avaamisesta maksun kuitenkin.

• Tase pappa

Vainajalle on yhden tekevää, haudataanko maaten tai pystyyn. mahalleen tai selälleen.

En ole kuulunut kirkon jäsenyyteen viiteenkymmeneen vuoteen, enkä aio kuolemani lähestyessäkään liittyä, jonkun hemmetin hautausmaksun takia.
        Perskutarallaa, jos joku instanssi katsoo omistavansa kaiken maan, niin ettei meikäläiselle löydy seljäntilaa kuoleman jälkeen, jättäkööt kaatopaikalle. Sillähän ahneet hihhulit pääsevät kalliita palveluitaan suorittamatta tällaiselle pakanalle.

• L*
        Tase pappa kirjoitti:

Vainajalle on yhden tekevää, haudataanko maaten tai pystyyn. mahalleen tai selälleen.

En ole kuulunut kirkon jäsenyyteen viiteenkymmeneen vuoteen, enkä aio kuolemani lähestyessäkään liittyä, jonkun hemmetin hautausmaksun takia.
        Perskutarallaa, jos joku instanssi katsoo omistavansa kaiken maan, niin ettei meikäläiselle löydy seljäntilaa kuoleman jälkeen, jättäkööt kaatopaikalle. Sillähän ahneet hihhulit pääsevät kalliita palveluitaan suorittamatta tällaiselle pakanalle.

Mummuni toivoi tulevansa haudatuksi jätesäkkiin kaatopaikalle.
        No, toiveensa ei toteutunut.

Mistä saat ilmaisen haudankaivajan, kärrinpyörien huolehtijan, rasvarin?

Mistä saat rauhaisen kukkakauniin, hiljaisen hautalehdon huolehtimisen ilmaiseksi?
        Paikan, jossa sitä kuuleva pääsee tahtotilaan, jossa muukin, kuin itsekkyys soi?

Hihhulismi ei minusta kuulu rakkauteen, jota ilman en omiani muistele.
        Minusta se on pienen ihmisen itsensä korottamista syystä tai toisesta Jumalaa korkeammalle.

Jos nyt Jumalaa yleensä on, muissa kuin menneen oppitunneissa rahvaalle?
        Jukolan veljesten Aapiskukkokoulussa.

Itse toivon olevan, en tiedä.

Seurakunnan perimä kesämaksu haudanhoidosta on minustakin kohtuuton.
        .

• en kuulu kirkkoon

Miten kirkkoonkuulumattomalta vainajalta otetaan maksu? Varsinkin kun ei jää kuin velkaa. Onko oikein, että perilliset joutuvat senkin maksamaan! Minulle on sama mihin minä joulun kun olen kuollut. Olenkin sanonut lapsilleni, että heittäkää kaatopaikalle

• , -
        en kuulu kirkkoon kirjoitti:

Miten kirkkoonkuulumattomalta vainajalta otetaan maksu? Varsinkin kun ei jää kuin velkaa. Onko oikein, että perilliset joutuvat senkin maksamaan! Minulle on sama mihin minä joulun kun olen kuollut. Olenkin sanonut lapsilleni, että heittäkää kaatopaikalle

Perilliset ovat he, joille jotain jää.
        Jälkeenjäävät eivät vastaa kuolleen veloista, jos mitään ei jää.
        Yhteiskunta saattaa varattoman hautaan.

• Et taida oikein ymmärtää mitä oikeudenmukaisuus on.

Oikeudenmukaista olisi poistaa kirkoilta monopoli hautapaikkoihin eli perustaa tunnustuksettomille omia hautausmaita.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Et taida oikein ymmärtää mitä oikeudenmukaisuus on.

Oikeudenmukaista olisi poistaa kirkoilta monopoli hautapaikkoihin eli perustaa tunnustuksettomille omia hautausmaita.

Eiks niitä jo joillain paikkakunnilla ole? Tais kyllä olla jotain kärhämää kirkon puolelta tai jotain, et ne suostu siihen.

• kirkoton kirjoitti:

Vaikka olisi maksanut ikänsä niitä perskeleen veroja ja omistaa valmiin hautapaikan, kirkko perii siitä avaamisesta maksun kuitenkin.

Miten niin omistat? Minä kun olen ymmärtänyt että maksat kuitenkin 25 vuoden hautapaikan kunnossapidosta. Jos ei sitä maksa, hautapaikka menetetään. Haudan avaamisesta on ihan oikein periäkin jotain.

• Nittaminax kirjoitti:

Eiks niitä jo joillain paikkakunnilla ole? Tais kyllä olla jotain kärhämää kirkon puolelta tai jotain, et ne suostu siihen.

Niin, monopoli on monopoli, sitä on vaikea murtaa, mutta se ettei kohtele asiakkaita tasapuolisesti on kyllä perustuslain mukainen oikeus purkaa se jos vain päättäjillä on uskallusta.

• ?
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niin, monopoli on monopoli, sitä on vaikea murtaa, mutta se ettei kohtele asiakkaita tasapuolisesti on kyllä perustuslain mukainen oikeus purkaa se jos vain päättäjillä on uskallusta.

Mitä hyvää tuo mainitsemasi toimi toisi ja kelle?

• ? kirjoitti:

Mitä hyvää tuo mainitsemasi toimi toisi ja kelle?

Valinnan vapauden niille jotka sitä haluavat.

• ?
        yohuuhkaja kirjoitti:

Valinnan vapauden niille jotka sitä haluavat.

Pitääkö tehdä asiat vaikeiksi vain huvin vuoksi?

• sitroen.
        en kuulu kirkkoon kirjoitti:

Tehkööt minun ruumiilleni mitä haluavat, ei se minua enää haittaa. Haudatkoot tai olkoot hautaamatta. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa aion haista kauan ja pahalle!

• ...........
        L* kirjoitti:

Mummuni toivoi tulevansa haudatuksi jätesäkkiin kaatopaikalle.
        No, toiveensa ei toteutunut.

Mistä saat ilmaisen haudankaivajan, kärrinpyörien huolehtijan, rasvarin?

Mistä saat rauhaisen kukkakauniin, hiljaisen hautalehdon huolehtimisen ilmaiseksi?
        Paikan, jossa sitä kuuleva pääsee tahtotilaan, jossa muukin, kuin itsekkyys soi?

Hihhulismi ei minusta kuulu rakkauteen, jota ilman en omiani muistele.
        Minusta se on pienen ihmisen itsensä korottamista syystä tai toisesta Jumalaa korkeammalle.

Jos nyt Jumalaa yleensä on, muissa kuin menneen oppitunneissa rahvaalle?
        Jukolan veljesten Aapiskukkokoulussa.

Itse toivon olevan, en tiedä.

Seurakunnan perimä kesämaksu haudanhoidosta on minustakin kohtuuton.
        .

Halvin tapa hoitaa asia on se, että tekee itse ruumisarkun puusta (sen pitää olla puuta) vie vainajan autossaan krematorioon, hakee sieltä tuhkat ja lopuksi sirottelee tuhkat luontoon.

Miksi tuosta jutusta pitää tehdä niin monimutkaista ja kallista?

• 1943
        ........... kirjoitti:

Halvin tapa hoitaa asia on se, että tekee itse ruumisarkun puusta (sen pitää olla puuta) vie vainajan autossaan krematorioon, hakee sieltä tuhkat ja lopuksi sirottelee tuhkat luontoon.

Miksi tuosta jutusta pitää tehdä niin monimutkaista ja kallista?

Eikös jotkut kansalaisopistot järjestä kurssejakin? Osallistujat tekevät vaikka itselleen valmiiksi. Äitini kertoi, että isänsä oli tuvassa veistänyt arkut kahdelle kulkutautiin kuolleelle lapselleen.

• meeriamanda

Ellei maksa kirkollisveroa, ei tarvikaan ilmaiseksi saada kirkollisia peijaisia.
      Monilla on sukuhautaan paikka ostettuna kuten kaverillani, vanhempansa ostivat jokaiselle lapselleen sukuhautaansa paikan.

Maksetaanhan hautojen kunnostapidoistakin , kuten mekin siskojemme kanssa vanhempien haudanhoidosta. Asumme niin kaukana ettei se onnistuisi omin keinoin.

Kunhan hinnat eivät kohoa `jääkiekkolipun hintoihin´:)

• Jaa että tänneekin tämän laitoit :)
      Yhä edelleen kirkkoon kuuluvana mutta mereen haluavana voin antaa paikkani jollekin kirkkoon kuulumattomalle.

• meeriamanda

Sinulle meri on rakas ( tulisilla ) minä taas sellaiseen uurnalehtoon, laatta kai johkin siihen tarkoitettuun seinään... nimi ja syntymä- ja kuolin vuosi.
        Kuulun kirkkoon, enkä näe miksi eroaisinkaan... vaikka en palveluksiaan ole tarvinnut kaan.

• meeriamanda kirjoitti:

Sinulle meri on rakas ( tulisilla ) minä taas sellaiseen uurnalehtoon, laatta kai johkin siihen tarkoitettuun seinään... nimi ja syntymä- ja kuolin vuosi.
        Kuulun kirkkoon, enkä näe miksi eroaisinkaan... vaikka en palveluksiaan ole tarvinnut kaan.

Äidin ja isän haudanhoidoista maksetaan systerin kanssa kahden eri seurakunnille.
        Ite haluan mereen jo siksikin ettei jäljelläolevilla ole niitä murheita, voivat meren rantaan tulla muistelemaan. Tai sitten olen aina sanonut kun olen myöskin myrskyn lapsi että kovalla myrkyllä voivat muistella missä vaan ovatkin.

Ja kirkko, tai seurakunnan työntekijät on mun sieluni lähellä. Diakonit, diakonissat ja vapaaehtoistyöntekijät, ja tietysti myös papit.
        Niin paljon tehdään sitä hiljaista työtä siellä sellaisten ihmisten hyväksi jotka muuten ovat tippuneet tästä oravanpyörästä tai sitten tarviivat sitä ihmistä ihan muuten. Myöskin hyväosaisten.

• tulisilla kirjoitti:

Äidin ja isän haudanhoidoista maksetaan systerin kanssa kahden eri seurakunnille.
        Ite haluan mereen jo siksikin ettei jäljelläolevilla ole niitä murheita, voivat meren rantaan tulla muistelemaan. Tai sitten olen aina sanonut kun olen myöskin myrskyn lapsi että kovalla myrkyllä voivat muistella missä vaan ovatkin.

Ja kirkko, tai seurakunnan työntekijät on mun sieluni lähellä. Diakonit, diakonissat ja vapaaehtoistyöntekijät, ja tietysti myös papit.
        Niin paljon tehdään sitä hiljaista työtä siellä sellaisten ihmisten hyväksi jotka muuten ovat tippuneet tästä oravanpyörästä tai sitten tarviivat sitä ihmistä ihan muuten. Myöskin hyväosaisten.

Siis kovalla myrskyllä voivat muistella....

• meeriamanda
        tulisilla kirjoitti:

Siis kovalla myrskyllä voivat muistella....

Edellisen kirjoituksesi allekirjoitan joka kohdin. Vanhempani ja vanhin siskomme joka kuoli 9 kk ikäisenä aivokalvon tulehdukseen taisi olla äidillemme liian ´paljon´ ?
        Hän jäi meille etäiseksi verratessa isään. Luunappi tuli oitis jos uskalsin pienenä kysyä tästä siskostamme.

Hautapaikka oli ostettu jo isin eläessä kahdelle, ja siskopuolien vastusteluista huolimata äitini isin viereen laskettiin. Isosiskon nimi saatiin siihen kiveen liittää, vaikka haudattu onkin äidin vanhempien sukuhautaan.

Serkkulikkani toimii sen seurakunnan diakonina ja oli suuri apu äitimme poismenon yhteydessä

• Satu*

Samoin mekin siskoni kanssa maksamme vanhempiemme haudan hoidon.
      Myös ison siskoni, joka oli minua noin kaksikymmentä vuotta vanhempi lapseton leski, ja kuoli kaksi vuotta sitten, perustimme rahaston, jonka turvin hauta hoidetaan 20 vuotta, kesällä kukin ja jouluisin kynttilöin.

• Ilta-Sanomat:

Siunaus maksulliseksi kirkkoon kuulumattomille?
        Marja Airio
        Julkaistu: 07.05.2012 16:39

Kirkkoon kuulumattomien hautajaismaksua pohditaan evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokouksessa, joka aloittaa uuden nelivuotiskautensa.
        Toistaiseksi seurakunnat toimittavat hautaustilaisuuden sekä kirkkoon kuuluville että kuulumattomille vainajille ilman eri maksua.

- Hautaan siunaaminen on osa jumalanpalvelustoimintaa, joka perinteisesti on ollut maksutonta, kirkkoneuvos Pekka Huokuna toteaa.

Huokunan mukaan vuodessa noin 5000 kirkkoon kuulumatonta saa kirkollisen hautaansiunauksen. Näiden tilaisuuksien kustannukset ovat yhteensä hieman yli miljoona euroa vuosittain.

Mikäli näiden lukujen pohjalta lasketaan yksistä hautajaisista kirkolle aiheutuvat kustannukset, summa on hieman yli 200 euroa.

Evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokous pohtii tällä viikolla esitystä siitä, pitäisikö kirkkoon kuulumattomien henkilöiden hautaan siunaamisesta periä maksu.

Turussa maanantaina alkanut kirkolliskokous käy aiheesta lähetekeskustelua, minkä jälkeen asia saattaa edetä valiokuntaan yksityiskohtaisemmin selvitettäväksi.

Esitys vasta täsmentymässä

Päätöstä mahdollisesta hautaansiunausmaksusta ja sen suuruudesta ei tehdä vielä tämän kevään kirkolliskokouksessa. Kirkkohallituksen hallinto-osaston johtaja Pirjo Pihlaja arvioi, että esityksen sisältö tarkentuu nyt käytävän keskustelun aikana sekä myöhemmin valiokunnassa, jos kirkolliskokous päättää lähettää asian sinne.
        Kirkolliskokous voi tosin myös hylätä esityksen.

Arkkipiispa Kari Mäkinen ei ota tässä vaiheessa kantaa esityksen sisältöön. Yleisemmällä tasolla hän toteaa, että jumalanpalvelustoiminnan maksuttomuus kuuluu kirkossa pitkän linjan perusasioihin.

Asia on tullut käsiteltäväksi Porvoon hiippakuntavaltuuston esityksestä.

Nyt pohdittava esitys koskee nimenomaan kirkkoon kuulumattomien hautaansiunaamistilaisuuksia. Itse hautapaikoista peritään kaikkien vainajien kohdalla sama maksu, kuten laki edellyttää.

Rintamaveteraanit ja heidän puolisonsa on kuitenkin useissa seurakunnissa vapautettu hautapaikkamaksuista.

Turussa perjantaihin asti koolla oleva kirkolliskokous järjestäytyy alkavalle uudelle nelivuotiskaudelle kokoonpanolla, joka valittiin viime helmikuussa. 96 edustajasta kolmasosa on pappeja ja loput maallikkoja.
        Tuomas Tirkkonen / STT

• -,,-

Asiallisesti vain, ei seurakuntakaan pyhällä hengellä elä.

Miten niin kirkko on joutava? Sivistä itseäsi vaikkapa lukemalla kirkon tekemästä diakoniatyöstä ja mm. lasten ja vanhusten kerhotoiminnasta.
      Siitä, kuinka työttömiä, ym. hädänalaisia autetaan.
      Melskaamatta.

• No joo sinäkin täällä jo sitä mistä meeriamandalle laitoin omaan viestiini.

• -,,-
        tulisilla kirjoitti:

No joo sinäkin täällä jo sitä mistä meeriamandalle laitoin omaan viestiini.

Pyydän syvimmästi anteeksi. Kiireessäni en lukenut viestiäsi.
        Yleensä juttelen aloittajan kanssa.

Alkaako Hunksin opetus valtaamaan alaa?
        Pyydän toki poistoa häiritsemästä, josko auttaa.

• -,,- kirjoitti:

Pyydän syvimmästi anteeksi. Kiireessäni en lukenut viestiäsi.
        Yleensä juttelen aloittajan kanssa.

Alkaako Hunksin opetus valtaamaan alaa?
        Pyydän toki poistoa häiritsemästä, josko auttaa.

Äh nyt ymmärsit väärin :(
        Tarkoitin että sinä olit jo kerinnyt ennen minua laittamaan sen ajatuksen.
        Tietenkään et pyydä yhtään mitään poistoa.
        Nyt minä pyydän anteeksi jos huonosti kirjoittin.

• -,,-
        tulisilla kirjoitti:

Äh nyt ymmärsit väärin :(
        Tarkoitin että sinä olit jo kerinnyt ennen minua laittamaan sen ajatuksen.
        Tietenkään et pyydä yhtään mitään poistoa.
        Nyt minä pyydän anteeksi jos huonosti kirjoittin.

Nyt uudestaan pyydän anteeksi hömelyyttäni. Olisihan tuo pitänyt minun nähdä jo kellonajoita.
        Sekin pöllämistytti, kun tulkitsin sinut vihaiseksi, jota en taida koskaan ennen kuvitellutkaan.
        On tää vaikeeta, tää kirjoitettu itseilmaus. :))

Taivaan tuuliin tai veden virtoihin itsekin toivon tulevani ikuistettua.
        En hautaan, joka vaatii huolehtijoita.
        Vieläkö siihen paaden, että ohikulkijat voivat taivastella hoitamatonta hautaa.

• -,,- kirjoitti:

Nyt uudestaan pyydän anteeksi hömelyyttäni. Olisihan tuo pitänyt minun nähdä jo kellonajoita.
        Sekin pöllämistytti, kun tulkitsin sinut vihaiseksi, jota en taida koskaan ennen kuvitellutkaan.
        On tää vaikeeta, tää kirjoitettu itseilmaus. :))

Taivaan tuuliin tai veden virtoihin itsekin toivon tulevani ikuistettua.
        En hautaan, joka vaatii huolehtijoita.
        Vieläkö siihen paaden, että ohikulkijat voivat taivastella hoitamatonta hautaa.

No hyvä, nyt voin nukkua hyvillä mielin ens yön kun asia selkis :)
        Vaikeeta tämä onkin oikeasti, tämä kirjoittelu kun ei näe ihmisen ilmeitä. Mutta myöskin aina välillä hyvin kasvattavaa.

• .........

ja maksaahan työtönkin kun on ansiosidonnaisella kirkollisveroa, kun kirkkoon kuuluu..

• Kirkoton

Ei muuten maksanut, kovin kauaa, koska huomasin että jokainen lantti tarvitaan omaan käyttöön niin loppui kirkollisveronmaksu.
        Eikä tämä eläkekään rahallisisti ole niin paljon että uudelleen liittyisin.

• ...

Sattuikin.

Oli tässä taanoin änkytystä joittenkin sukulaisten kanssa, kun aloin utelemaan, miksi faija on montutettuna sukuhautaan ja pappikin piti jostain raahata paikalle. Tyyppi oli kirkosta eronnut. Ja samalla selvisi sekin, että olivat jemmailleet mulle hautapaikkaa samaan reikään, vaikka olen ajat sitten eronnut kirkosta ja oma tahto on, että pahviarkussa krematorioon, ehdottomasti ei mitään pakanapappeja, ei peijaisia, tuhlkat mereen, merkintä väestörekisteriin.

Että ei se vainaja niistä hautapaikoista tai siunaamisista maksa, kyllä ne on jotkut muut ihmiset. Ja ne on sitten niitä uskiksia, jotka maksavat niitä verojakin. Aika tekopyhää ja ulkokultaista touhua, missä ei vainajan tahtoa ajatella.

Kirkolla on velvolisuus haudata kaikki raadot. Mutta olemassa muitakin hautausmaita kuin evluttien raatovainiot. Kaikilla uskontokunnilla omansa ja uskonnottomilla omansa. Käytännössä eriuskoisilla on omat alueensa kirkonhautuusmailla, eikä ne mitään ilmaisia ole. Niissä tosin ei tunkua, harvempi haluaa tulla nykyaikana montutetuksi ja onhan se ekologisesti älyttömän huono ratkaisukin.

Että mun mielestä se ja sama mitä kirkko aikoo rahastaa ja keneltä. Jokainen kuolee joskus ja jokainen kalma kyllä hävitetään. Tässä maksuasiassa muuten takana seurakuntien rahapula. Uskikset vähenevät tasaisesti kokoajan, myyvät rahapulassaan pappiloita jne. Vaikka repivätkin rumasti rahaa yhteisöveroilla ja omilla sijoituksillaan. Mikäs se nyt oli jokin asetehdas, mihin evlutit oli sijoittaneet rahaa?

Joutavaa jappasemista pikkurahoista, kirkolla paljon suurempia ongelmia kuin yks miljoonan euron hautaamiskulu vuodessa, ne tienaa hitosti enenpi rahaa yhteisöveroissa, jonka maksajien vakaumusta ei kysellä. Että niinkuin kirkko on tosiasiassa se yhteiskunnan siipeilijä.

Mä muuten maksoin välillisesti tänäänkin yhteisöveroa, kun kävin osulassa ostoksilla. Osuuskauppa maksaa yhteisöveroa, joka peritään kyllä asiakashinnoissa. Kukaan suomessa ei voi välttyä siltä.

=DW=

• 1943

Olen juuri ollut apuna miesystäväni hautajaisten järjestelyssä, en kuitenkaan päävastuussa. Muistaakseni uurnapaikasta ei mene seurakunnalle maksua, arkkuhautauksesta kyllä. Mutta krematorio ottaa omansa. On mulla kaikki paperit tuolla, vastapuolen vakuutusyhtiö maksoi kaikki kulut mieheni hautajaisista. Varmaan seurakunnillakin on eroja.
      Kuulun kirkkoon ja tietynlainen uskonnollisuus on osa elämääni lapsuuskodin perintönä. Esim. kirkolliset hautajaiset kuuluvat jotenkin asiaan. Eilen oli mieheni syntymäpäivä, olisi täyttänyt 77 vuotta. Kävin tänään haudalla viemässä kukkia. Siellä oli rauhallinen tunnelma.Miesystäväni kuului kirkkoon, mutta kritisoi melkoisesti. Silti oli itsestäänselvää, että vaimon kanssa samassa sukuhaudassa on viimeinen leposija.

• Vai on sulla niin tuore tapaus, tuo kaverin poismeno. Osanottoni.
        Tuhkaksi olen minä tuleva, tuhkat muistolehtoon ilman uurnaa, kuten miehenikin.
        Kuulun kirkkoon, ainakin vielä. On hiukan mietityttänyt, kun kuulin kirkon antavan rahaa ydinaseisiin. Se ikäänkuin herätti. Itse vastustan moista touhua.

• 1943
        maarina1 kirjoitti:

Vai on sulla niin tuore tapaus, tuo kaverin poismeno. Osanottoni.
        Tuhkaksi olen minä tuleva, tuhkat muistolehtoon ilman uurnaa, kuten miehenikin.
        Kuulun kirkkoon, ainakin vielä. On hiukan mietityttänyt, kun kuulin kirkon antavan rahaa ydinaseisiin. Se ikäänkuin herätti. Itse vastustan moista touhua.

Kiitos hetken myötäelämisestä. Itselläni on paikka mieheni sukuhaudassa, tuhkana.

• ia ikäsi on????

Typerys! Sinulla lienee seisoo vain järki. Häpee jos osaat.

• demeter

Noinhan se Laurilan Anttookin tokaisi ammuttaessa: "Haudatkaa pystyyn niin menee vähempi maata"..))

Välistävetäjät ? En taaskaan ymmärrä. Eikö kaikki palvelu meillä maksa ?
      Kunnille ja valtiolle maksetaan veroja monin verroin enemmän kuin kirkolle,
      mutta ne perivät myös palvelumaksuja. Kirkoltako palvelut pitäisi saada ilmaiseksi ?

Äitini tahtoi tulla haudatuksi oman äitinsä viereen, ilman hautakiveä.
      Me teimme toisin, koska katsoimme, että vainajan tahto ei sido eläviä. Katsoimme myös, ettei hauta ole yksinomaan vainajaa vaan myös omaisia varten - siltä varalta, että joku tahtoisi haudalla käydä, niinkuin on tahtonutkin.
      Kukaan meistä ei jätä haudallakäyntiä väliin silloin kun kotimaisemissa poikkeaa. Eikä ainakaan omalla kohdallani kyse ole ikävästä velvollisuudesta vaan rauhoittavasta ja voimaannuttavasta kokemuksesta.

• Satu*

Allekirjoitan kaksi viimeistä virkettäsi.

• ...

Sivusta.

Tahtoo hautuumaat täyttyä, siitä seuraa tietenkin paikkapula. Mulla nyt mielipiteeni yleensä koko hautaamisasiasta. Se vaan noin tiivistetysti, kaikki tollanen on ns. omaisia varten, ei se hautaaminen raatoa kiinosta. Mutta vainajan omaa tahtoa kyllä pitää noudattaa, muuten se osoittaa suurta halveksuntaa ja itsekeskeisyyttä.

Siis hautuumaiden täyttymisestä. Tossa naapurissa oli aikanaan yllättävä kuolema. Nojuu, sukuhaudasssa tilaa, sinne vaan. Ja sitten tuli se käytännön ongelma, hautakivessä ei tilaa kaiverrukselle. Kokonaan uusi kivi. Totas noin, niitä jäi niitä vanhoja pieniä kiviä yli ja kun ne kerran on sukulaisten omaisuutta ja niitten hävityttäminen maksaa, roudasivat yhden vanhan kiven tohon koskenrannalle, autonromujen sekaan. Asiasta lie joku maininnut, koska kivi on sittemmin siitä hävinnyt, samoin kuin autonromutkin.

Vanhat kivet normaalisti kierrätetään. Murskataan ja upotetaan vaikkapa tien pohjiksi. Aikanaan oli lehdessä kuvakin, kun jollain tietyömaalla oli kivien seassa sellaisia, jotka hiottuja ja kullattuja kirjaimia...

=DW=

• ... kirjoitti:

Sivusta.

Tahtoo hautuumaat täyttyä, siitä seuraa tietenkin paikkapula. Mulla nyt mielipiteeni yleensä koko hautaamisasiasta. Se vaan noin tiivistetysti, kaikki tollanen on ns. omaisia varten, ei se hautaaminen raatoa kiinosta. Mutta vainajan omaa tahtoa kyllä pitää noudattaa, muuten se osoittaa suurta halveksuntaa ja itsekeskeisyyttä.

Siis hautuumaiden täyttymisestä. Tossa naapurissa oli aikanaan yllättävä kuolema. Nojuu, sukuhaudasssa tilaa, sinne vaan. Ja sitten tuli se käytännön ongelma, hautakivessä ei tilaa kaiverrukselle. Kokonaan uusi kivi. Totas noin, niitä jäi niitä vanhoja pieniä kiviä yli ja kun ne kerran on sukulaisten omaisuutta ja niitten hävityttäminen maksaa, roudasivat yhden vanhan kiven tohon koskenrannalle, autonromujen sekaan. Asiasta lie joku maininnut, koska kivi on sittemmin siitä hävinnyt, samoin kuin autonromutkin.

Vanhat kivet normaalisti kierrätetään. Murskataan ja upotetaan vaikkapa tien pohjiksi. Aikanaan oli lehdessä kuvakin, kun jollain tietyömaalla oli kivien seassa sellaisia, jotka hiottuja ja kullattuja kirjaimia...

=DW=

Vai ei raatoa kiinnosta? Kyllä mua ainakin eläissäni kiinnostaa mihin mut haudataan ja miten.

• |
        ... kirjoitti:

Sivusta.

=DW=

Miksi haudalla pitää olla kivi?

Jotta siunaillaan ja taivastellaan, kun sillä ja sillä ei ole haudalla pelakuuta?

• demeter
        ... kirjoitti:

Sivusta.

=DW=

En tiedä kenelle DW:n vastaus oli, mutta sovitan sen itseeni tuon vainajan tahdon kunnioittamisen osalta.
        Meillä oli syymme, miksi toimimme vainajan tahdon vastaisesti. Niitä en nyt kuitenkaan käy tilittämään, mutta sillä ei ole mitään tekemistä vainajan kunnioituksen puutteen kanssa.
        Äiti oli meidän silmissämme lähes yli-ihminen, mutta kun hän eläessään rohkaisi meitä toimimaan kussakin tilanteessa oman harkintamme pohjalta, teimme sen myös hänen kuolemansa jälkeen. Jos jotain rikoimme niin tiettyä normia tai sovinnaisuussääntöä. Niistä vainajakaan ei eläessään paljon piitannut.

• Jaahas ,ny onkin tärkee asia pohrittavana, ensinäkin on selvä et ammattimies on palkkansa ansainnu.
      Mut jos ajatellaan et pakanat saa maksaa kun siunataan niin mistä sitä oikein maksais.
      Olisko jonkunlainen hinnasto eri ihmisille sen mukaan paljonko on omasuutta vai painonko mukaan puhuttais.
      Maksaisko laulunpätkä puheen lisäks enemän vai olisko peräti jonkunlainen ohjelma porukka tekemäs kirkon puolest keikkaa.
      Entäs jos ei setti mielyttäis niin saisko rahat takasin.
      Ei taira ollakkaan ihan helppo nakki alkaa rahastamaan erikseen voi tulla monennäköstä kommenttii.
      Tairampa nuukana ihmisenä livauttaa nimeni takasin kirkonkirjoihin ja elää höllötellä kirkon helmois loppuajan vai ottaakohan nuo porukkaansa.

• Kyllä on eri hinnat kirkkoon kuulumattomille.
        Hautaa sitten miten tahansa.

• maarina1 kirjoitti:

Kyllä on eri hinnat kirkkoon kuulumattomille.
        Hautaa sitten miten tahansa.

Sitähän minäkin et on se pappi ainan omansa ottanut.
        Olin vaan tilaisuures missä naispappi pienellä kimeällä äänellään teki tilaisuuresta melko omituisen,en tykänny.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Sitähän minäkin et on se pappi ainan omansa ottanut.
        Olin vaan tilaisuures missä naispappi pienellä kimeällä äänellään teki tilaisuuresta melko omituisen,en tykänny.

Niinpaljon, kummääki oon olevinani tasa-arvon puolesta, Mut en pidä naispappia ihan oikeesti sopivana papis.
        Oon sevverra vanhanaikane. Sitä kun pitkään oli vaan miespappeja, niin jotenkin ei mee mun ymmärryksee...

• Mielestäni on turha valittaa hautaus- ja hautapaikkamaksuista, nehän ovat vapaaehtoinen valinta. Jos haluaa varmistaa oman paikkansa ja maksaa itse, asia pitää hoitaa etukäteen.

Jos haluaa säästää tilaa ja valita edullisimman vaihtoehdon, se on polttohautaus. Lisätietoja: http://www.krematorio.com/
      Ainakin vuonna 2000 vaadittiin ilmoittamaan, minne tuhka sirotellaan tai kätketään. Laki määrittää Suomessa joitain rajoituksia myös tuhkan loppusijoituspaikasta.

2000-luvun alkupuolella säädettiin laki, joka velvoitti perustamaan myös tunnustuksettomia hauta-alueita ja määräsi hautaus- ja hautapaikkamaksut samoiksi riippumatta siitä onko vainaja seurakunnan jäsen vai ei. En tiedä vaihtelevatko maksut eri puolilla Suomea.
      Tuusulassa on ainoa erillinen tunnustuksettomien hauta-alue, jonka olen nähnyt. Sekin taitaa olla jollain tapaa seurakunnan vastuulla, kuten Helsingin, Vantaan ja Espoon tunnustuksettomat alueet "siunatun maan vieressä".

Seurakuntien jäsenet saavat, kai kirkollisverojensa vastineeksi, käyttöönsä siunauskappeleita ja -palveluita, joita ei ole pakko tarjota "pakanoille".

Omaiset voivat joillain hautausmailla, esim. Helsingissä Malmilla, säästyä maksamasta haudan hoitomaksua, jos hoitavat haudan itse.

• demeter

Kiitos sinulle O-O tyhjentävästä vastauksestasi. Kokonaisuus hahmottui minullekin tuota kautta, kun tuntuu että tätä kirkkoon kuulumattomienkin hautaamista on veivattu moneen suuntaan ja taidetaan veivata parhaimillaankin. Kai tuo mielikuva tulee siitä, että eri seurakunnilla on tosiaan erilaisia käytäntöjä asiassa.

• Henki pois!

Täällä länsinaapurissa maksavat kirkkoon kuulumattomat hautausmaksun (begravningsavgift). Peritään verona.
      Ihan hyvä systeemi, koskapa lain mukaan ei ketään saa jättää hautaamatta tai hunningolle kuoltuaankaan.

• sdfghjki

Kuinka tyhmiä täällä oikein ollaan? Onko teistä kukaan kuullut yhteisöverosta, jonka maksajia ovat kaikki riippumatta siitä kuuluuko luterilaiseen taikauskoon tai ei?

http://syvalta-ja-poikittain.blogspot.com/2009/03/hautaustoimelle-erityistilintarkastus.html

• sdfghjki

Voi voi, jopas suututti jotain uskista, kun kirkon kierouksista linkin laitoin. Sinä uskis joka miinuksen laitoit, niin mieti miksi. Eikö kirkon veronkierrot ja vedätykset saa tulla julkisuuteen.

• meeriamanda

En jaksa noin pitkää sepustsuta lukea, mut ellei kirkollisuusveroa maksa ei kirkollista hautuutakaan ilmaiseksi pidä järjestämän. Maksakoot sen mitä seurakunta vaatii.
        Onhan näitä liittoon kuulumattomiakin, ei makseta jäsenmaksuja ... vaan samoja etuuksia vaaditaan. Välistä vetäjistä ei pidetä, niin se vaan on.

• demeter
        sdfghjki kirjoitti:

Voi voi, jopas suututti jotain uskista, kun kirkon kierouksista linkin laitoin. Sinä uskis joka miinuksen laitoit, niin mieti miksi. Eikö kirkon veronkierrot ja vedätykset saa tulla julkisuuteen.

No plussaako tyhmäksi haukkujalle pitäisi antaa (kirjainyhdistelmä) ? Luepa itse ketju tarkemmin niin huomaat, että yhteisövero on täällä tiedossa. Ole huoleti vain.
        Yhteisövero tulee kyllä aina mainituksi kun "luterilainen taikauskokin" mainitaan.
        Eli et ole ainoa viisas.

• sdfghjki
        meeriamanda kirjoitti:

En jaksa noin pitkää sepustsuta lukea, mut ellei kirkollisuusveroa maksa ei kirkollista hautuutakaan ilmaiseksi pidä järjestämän. Maksakoot sen mitä seurakunta vaatii.
        Onhan näitä liittoon kuulumattomiakin, ei makseta jäsenmaksuja ... vaan samoja etuuksia vaaditaan. Välistä vetäjistä ei pidetä, niin se vaan on.

Ei hautaustointa kirkollisveroilla makseta vaan yhteisöverolla. Oletko noin tietämätön?

Kumma juttu. Niin vaan ihmiset elävät kuuskymppisiksi vailla mitään tietoa siitä miten yhteiskunta toimii.

• meeriamanda
        sdfghjki kirjoitti:

Ei hautaustointa kirkollisveroilla makseta vaan yhteisöverolla. Oletko noin tietämätön?

Kumma juttu. Niin vaan ihmiset elävät kuuskymppisiksi vailla mitään tietoa siitä miten yhteiskunta toimii.

Minulle on ihan sama millä nimellä mitäkin nimitetään. mut pappia hautuutuu maalle ei kuulu vaatia niiden jotka eivät kirkkoon kuulu.

Ihmettele miten kauan haluat, näin se vaan on.

• demeter
        sdfghjki kirjoitti:

Kiitos nyt kauhiasti tuosta tiedosta (kirjaimet). Että hautaustoimi maksetaan yhteisöveroista. Miten ihmeessä tässä onkaan pärjätty ilman tuota tietoa.
        Pelkällä tuurilla on menty yli 60 vuotta. Mites sulla ? Paljonko on mittarissa ?
        Taitaa olla vähän vähemmän kun on tuota egoakin vielä noin runsaasti jäljellä.

• sdfghjki
        meeriamanda kirjoitti:

Minulle on ihan sama millä nimellä mitäkin nimitetään. mut pappia hautuutuu maalle ei kuulu vaatia niiden jotka eivät kirkkoon kuulu.

Ihmettele miten kauan haluat, näin se vaan on.

ziizös mitä sakkia!

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

• sdfghjki
        demeter kirjoitti:

Kiitos nyt kauhiasti tuosta tiedosta (kirjaimet). Että hautaustoimi maksetaan yhteisöveroista. Miten ihmeessä tässä onkaan pärjätty ilman tuota tietoa.
        Pelkällä tuurilla on menty yli 60 vuotta. Mites sulla ? Paljonko on mittarissa ?
        Taitaa olla vähän vähemmän kun on tuota egoakin vielä noin runsaasti jäljellä.

Niinpä. Ihmettelen kuinka tietämättömiä ihmiset ovat. Mikä sinuun nyt noin mahtoi napata. Kummallista sakkia kun luulette että hautaukset ovat jotenkin uskonnollinen asia.

• meeriamanda
        sdfghjki kirjoitti:

ziizös mitä sakkia!

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

Vikka kuinka yrität saada minua tyhmäsi tällä `laillasi´´ et kirkolta evankilaisluteriselta saa ilmatteeksi seurakunnan palveluita. Älä esitä tyhmempää kuin jo olet!
        Kirkon eli seurakunnan ei kulu haudata luopioita ilmatteeks... sopii se sinulle veroinesi miten tahdot, ja näin se toimii...tiedän sen.

• meeriamanda
        sdfghjki kirjoitti:

Niinpä. Ihmettelen kuinka tietämättömiä ihmiset ovat. Mikä sinuun nyt noin mahtoi napata. Kummallista sakkia kun luulette että hautaukset ovat jotenkin uskonnollinen asia.

Sä sekoitat uskonnollisuuden ja hautauksen... emme me muut. Koko ajan olen puhunut kirkollisen henkilön, kirkon sisällä tapahtuvan hautauspalvelun onnistuvan vain heille jotka kuuluvat seurakuntaan.

Me tiedämme evl-kirkon tavat...sinä jotain muuta.

• Se toinen tyhmä
        sdfghjki kirjoitti:

Arvio ei varmaan liittynyt aiheeseen vaan tapaan, jolla kirjoitat ja väheksyt toisten kirjoituksia. Mielestäni peukuttaja oli oikeassa, vaikken itse miinus-peukkuja klikkailekaan. Ihminen, joka haukkuu toisia tyhmiksi, voisi katsoa peiliin ja miettiä kannattaako oman tyhmyyden lisäksi nostaa esille myös sivistymättömyytensä.

• meeriamanda kirjoitti:

Sä sekoitat uskonnollisuuden ja hautauksen... emme me muut. Koko ajan olen puhunut kirkollisen henkilön, kirkon sisällä tapahtuvan hautauspalvelun onnistuvan vain heille jotka kuuluvat seurakuntaan.

Me tiedämme evl-kirkon tavat...sinä jotain muuta.

Eihän kirkkoon kuuluviakaan ilmaiseksi haudata, saavat vaan halvemmalla palvelut kuin kirkkoon kuulumaton.
        Pappi siunaa myös kirkkoon kuulumattoman, jollei vainaja ole eläessään sitä kieltänyt.

• ............

mihin kirkkoon kuulumaton haudataan..

• ,-

Hautausmaalle tietenkin, minne muualle?

Jos tuhkataan, eri asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      73
      3121
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2246
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2063
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe