Mitä mieltä ootte helluntailaisista?

helluriuskonnon uhri

Kertokaa ihan vilpitön näkemyksenne.

Mä luulin aiemmin, koska uskoin mitä minulle kerrottiin, että hellarit on Jumalan seurakunta.

Kun lakkasin uskomasta mitä minulle kerrotaan ja aloin ajatella ihan omilla aivoillani, havaitsin, että täähän on pelkkä saippuakupla.

Kun aloin ajatella vielä enemmän, aloin myös tajuta enemmän.
Tästä hellurit ei tykkää.
Siksi he noukkivat sopivia raamatunjakeita kaikkea ihmisen viisautta vastaan.
Ja hämärtääkseen sen tosiasian, että ovat valheopettajia, solvaavat muita uskontoja, pääasiassa kristinuskoisia kirkkoja.

Älkää kuunnelko heitä.
Ajatelkaa itse. Ihan ite.

91

3355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teapot

      Kirjoitat "ovat valheopettajia, solvaavat muita uskontoja" ja kuitenkin itse solvaat, mahdollisesti myös valehtelet.

      >Mä luulin aiemmin, koska uskoin mitä minulle kerrottiin, että hellarit on Jumalan seurakunta.<

      Ei kukaan usko tällaisia asioita muiden kertomusten perusteella, ei ainakaan jos on uskossa. Hän etsii nämä vastaukset itse Raamattua lukemalla ja rukoilemalla.

      Helluntailaisuus ei pelasta eikä sen paremmin luterilaisuus. Ei mikään kirkkokunta eikä herätysliike. Jeesus pelastaa. Tältä pohjalta saa ja pitääkin arvioida myös muiden kristilliseksi itseään nimittävien kirkkokuntien ja herätysliikkeiden oppia, julistusta ja seurakuntaelämää.

      Helluntailaisuudessa ei korosteta helluntailaisuutta autuaaksi tekevänä asiana vaan Jeesusta. Pyhän Hengen työtä painotetaan koska Hän johtaa evankeliumin täyden rikkauden kokemiseen ja ymmärtämiseen.

      Varmasti myös helluntailiikkeen sisällä on ääriryhmiä ja vinoutumia niin kuin joka paikassa mutta sen perusteella ei tule leimata helluntailaisuutta sinänsä. Helluntailaiset eivät opeta olevansa koko Jumalan seurakunta, vaan opettavat että jokainen uudestisyntynyt eli omakohtaisesti Jeesukseen uskova kuuluu Jumalan seurakuntaan. Tässäkin on erilaisia painotuksia helluntailaisuuden sisällä. Jotkut korostavat voimakkaasti upotuskastetta ja Pyhällä Hengellä täyttymistä niin että Jumalan seurakunnan jäsenellä kuuluu olla myös nämä. Kokonaisuutena ajatellen helluntaiseurakunnan oppi on Jeesus-keskeisempi ja enemmän kristittyjen yhteyttä korostava kuin esimerkiksi luterilaisuus.

      Uskon kuitenkin että luterilaisessa kirkossa, myös ortodokseissa ja jopa katolisessa kirkossa on todellisia uskovia.

      Kaikki Jeesukseen uskovat ovat YHDESSÄ tosi seurakunta. Mitä mieltä henkilökohtaisesti olet TÄSTÄ asiasta?

      Kysyit mielipidettäni helluntailaisista. Pääosin siis pidän opillisesti terveinä, ainakin perusasioissa. Ovat kristittyjä mutta heidänkin joukkoonsa mahtuu monenlaista vipeltäjää. Ei kaikki ole rehellisesti uskossa. Joku luottaa helluntailaisiin painotuksiin ja oppitulkintoihin ja meuhkaa niistä kuvitellen olevansa hyväkin uskova, vaikka elää haureudessa jne. Synnistä pitää tehdä parannus ja rehellisesti tutkia omaa sisintä Jumalan edessä kuuluu sitten mihin tahansa nimelliseen seurakuntaan. Suhde Jeesukseen ratkaisee.

      • hellurei helluille

        yhtään tervepäistä helluria en ole tavannut!!!!!!


      • Jacop

        teapot

        Totuuden sanoja veljeni. Ihminen eikä mikään seurakunta pelasta vain Jeesus pelastaa. Uskon hyvä "teapot", että herra on valinnut sinut kirjoittamaan tahtonsa. Kirjoitin Jacop nimimerkillä, mitä mieltä olet Jacopin kirjeestä, olisin kiitollinen jos vastaat


      • on muitakin
        hellurei helluille kirjoitti:

        yhtään tervepäistä helluria en ole tavannut!!!!!!

        Laitetaanpa sitten tervepäinen saarna kuunnltavaksi

        https://www.youtube.com/watch?v=7Y8C2oqE9Rc

        Ainoastaan herätys höpötykset sotkevat asian, niistä olisi luovuttava.


      • hirveetä soopaa
        Jacop kirjoitti:

        teapot

        Totuuden sanoja veljeni. Ihminen eikä mikään seurakunta pelasta vain Jeesus pelastaa. Uskon hyvä "teapot", että herra on valinnut sinut kirjoittamaan tahtonsa. Kirjoitin Jacop nimimerkillä, mitä mieltä olet Jacopin kirjeestä, olisin kiitollinen jos vastaat

        Järkyttävää kuultavaa!


      • Kauneimmillaan

      • HELL.SRK
        hellurei helluille kirjoitti:

        yhtään tervepäistä helluria en ole tavannut!!!!!!

        Tällä paikkakunnalla on hell.srk jäseniä toistasataa. Ja tuhansittain muitakin olen tavannut.

        Montakaan sairaspäistä hellaria en ole 33v aikana tavannut.

        hellureista (onko uusi suuntaus?) en tiedä, kun en tunne koko nimeltämainitsemmaasi sakkia.


    • helluriuskonnon uhri
    • "Kertokaa ihan vilpitön näkemyksenne." ..

      Opista - ei oppilaista ..

      Täytyy panna ero opin ja oppilaiden välille -
      Oppi ei ole oikein raamatullista - kyllä Jeesuksesta pajon puhutaan ja häntä "korostetaan" - niinkuin helluntaiuskossa oleva asian niin mielellään ilmaisee, mutta ei se auta jos aletaan vertaamaan oppia ja Raamattua.
      Suurin erehdys on se että uskotaan että synnissä on iankaikkista elämää - sitä ei tosin oikein myönnetä koska elämälle annetaan uusi tarkoitus - nimittäin että ollaan n.s. lunastettuja ja uudesti syntyneitä. Se että ihminen kuolee ei siis helluntaiuskossa tarkoita oikeastaan että ihminen kuolee vaan että ihminen vain muuttaa olosuhteita. Normaalisti ajatellenhan kun jokin elämä kuolee se lakkaa n.s. elämästä.

      MIKSI (HYVÄ SANA - jota ihmisten tulisi käyttää paljon paljon enemmän) tämä omakuolemattomuus on sitten niin vakava virhe ?

      Oma mielipiteeni on että koska sen myötä tulee niin paljon muuta väärää oppia helluntai-oppiin - joista vakavin on oppi "iankaikkisesta piinasta" .

      En ole koskaan vielä tavannut yhtään siihen uskovaa joka voisi sitä puolustaa muutoin kuin solvaamalla toisin ajattelevia (ehkä aloitteen tekijälle tuttua) ja vetoamalla joihinkin epämääräisiin Raamatun jakeisiin jotka sitten tulkitaan ikuiseksi piinaksi. Mikä hämmästyttää - ainakin minua.

      On helluntailaisuudessa muutakin josta en pidä - Esimerkiksi Helluntailaisten kokouksissa ovat usein päällimäisinä tunneasiat - sivullinen saa väkisinkin kuvan että siellä haetaan tunnelmaa enemmän kuin ajatusta tai raamatullisuutta..

      Jokainen voi katsella esimerkiksi You Tubesta kuinka monet saarnamiehet käyttävät Raamattua näihin tarkoituksiin. En nyt viitsi panna tänne näitä linkkejä, jokainen hakekoon itse ..

      Aloittajalle sanoisin - oikein hyvä että alat ajattelemaan - siksihän Jumala meille on aivot antanut - toivon kuitenkin että et jätä Raamatun sanomaa pois elämästäsi. Toinen asia olisi että et välitä näiden Raamatun jakeiden noukkijoiden mollaamisesta - ei todellakaan kannata välittää heidän uhkailustaan helvetillä tai millään muullakaan... Ihmiset jotka sellaista puhuvat ovat piina-opin orjia - minun mielestäni..

      OK - pyysit rehellistä mielipidettä - tämä on minun rehellinen mielipiteeni.

      alex

      • vapaatallaaja

        ei seurakuntaan kuuluminen mitään te ainoastaan henkilökohtainen ratkaisu. Monet srk:at kävin nuorempana. Etsin kuumeisesti hengellistä kotia. Asiat, joista halusin päästä eroon kuten ulkonäkökeskeisyys, varallisuuden lisääminen, ihmisten lokeroiminen ja ystävien valikoiminen jne.kukoistivat seurakunnissa. Missään en kokenut, että kaikkia arvostettaisiin tasavertaisena. Ennemmin tai myöhemmin alkoi tulla myös ohjeita keiden kanssa ei kannata olla tekemisissä, kenellä väärää opetusta ymsyms Kastetuksikin olen tullut kahdesti.

        Sitten eräänä yönä työpaikallani eräässä lastensuojelulaitoksessa asia kirkastui. Tehtävä on jo täytetty, minä en voi laittaa siihen mitään lisää. Senpä jälkeen en ole käynnyt montaakaan kertaa oikeastaan missään ja olen elävämmässä uskossa kuin kertaakaan srk:sta toiseen siirtyessäni.Vapauteen Kristus meidät vapautti.


    • hellariuskonnon uhri
      • von bulke

        No, aatteleppa sitten ite - sinäkin. Me helluntaissa uskoon tulleet emme ole "helluntaiuskonnon" uhreja. Eivät uudestisyntyneet ole minkään "uskonnon" uhreja muissakaan tunnustuskunnissa, kuten luterilaisuudessakaan. Uskoontuleminen on täysin Jumalan ja jumalanlapsen välinen asia ja tapahtuma.

        Mikään USKONTO ei pelasta missään, eikä milloinkaan. Ainoastaan Jeesus Kristus, ylösnoussut Vapahtaja, voi pelastaa. Hän haluaa pelastaa jokaisen, henkilöön katsomatta.

        Jos tämä ei kelpaa esimerkiksi sinulle, niin kohtalosi on surkuteltava siinä tapauksessa.


      • stndis
        von bulke kirjoitti:

        No, aatteleppa sitten ite - sinäkin. Me helluntaissa uskoon tulleet emme ole "helluntaiuskonnon" uhreja. Eivät uudestisyntyneet ole minkään "uskonnon" uhreja muissakaan tunnustuskunnissa, kuten luterilaisuudessakaan. Uskoontuleminen on täysin Jumalan ja jumalanlapsen välinen asia ja tapahtuma.

        Mikään USKONTO ei pelasta missään, eikä milloinkaan. Ainoastaan Jeesus Kristus, ylösnoussut Vapahtaja, voi pelastaa. Hän haluaa pelastaa jokaisen, henkilöön katsomatta.

        Jos tämä ei kelpaa esimerkiksi sinulle, niin kohtalosi on surkuteltava siinä tapauksessa.

        uskonto tarkottaa että uskotaan johonkin mitä ei ole todistettu


    • * Oppi on raamatullisinta kuin missään toisessa seurakunnassa. Helppo todeta, jos viitsii ottaa selvää. Oppilaat on armahdettuja syntisiä, entisiä, nyt ollaa uskossa Jeesukseen, ja raamatullisesti uudestisyntymisen kautta sisäisesti Jumalan Hengessä kastettu Kristukseen, ja Raamatun opettaman uskovien kasteen kautta upottamalla liitetty maanpäälliseen Kristuksen ruumiiseen, eli seurakuntaan. Monet meistä on saanut myös Raamatun opetuksen mukaisesti täyttyä Pyhällä Hengellä kielillä puhumisen merkin myötä.

      • kannattaisi aivota

        voi pyhä yksinkertaisuus, juuri tällaista liturgiaa te vedätte ja yritätte syöttää kakille, onko käynyt mielessä, että te olette kenties väärässä jopa Jeesuksen ja oppien tulkinnan suhteen! Sitä te nimittäin olette. Naiveja ja toisten juttuihin alati nojaavia yksinkertaisia.


    • Aloittaja lietsoo

      ristiriitaa, eikä tämänkaltaisiin aloituksiin kannata vastata.

    • tyytyväinen hellari

      Hell.seurakuntani on kuin toinen kotini. Heti alussa, kun menin srk:aan hakeuduin musiikkitoimintaan mukaan, musikaalinen kun olen ja soitan useita instrumentteja niin minut otettiin avosylin vastaan.Pian tuon jälkeen tapasinkin nyk. Puolisoni ko. Musiikkitoiminnan parista, nyt meillä on jo melkein yhtye omasta takaa ; ) Ystäviä on tullut srk.sta ihan mukavasti ja lastenhoitoapuakin löytyy, jos vain kehtaa kysyä. Meidän kotona kokoontuu sellainen monitaiteellinen nuorte aikuisten ryhmä ja keskustelujen lomassa ideoimme teatteriesityksiä lapsille, vaikutamme yhteiskristillisellä kuvataidefoorumilla ja 'konsertoimme' miten ehdimme. Minulle hell.srk on antanut tosi paljon sisältöä elämään uskoontuloni jälkeen, en voi oikeastaan valittaa mistään. Ainahan sitä jotain pientä eripuraa on, mutta missä yhteisössä niin ei olisi?

      • exhellu

        ja täähän on sitten tämmöinen just iiihan mahtavaaa kun on itellä kaikki niiinhyvin!!!Ei olekaan tärkeintä risti vaan liha ja kiva seura! tollaisten elämä ja usko romahtaa heti kun eka ihana uskova kaveri jättää ja tulee todelliset koetukset!!!!Pintaliitäjiä/varakkaita on hellarit järjestäen,ei muuta. ne jotka eivät ole,eivät ole näkyvillä paikoilla! teeskentelijöitä!


    • Helluntaioppi on kovaa, jyrkkää ja kiehuu veripaljuopissa. Ihmisveren vuodattaminen tuntuu olevan ihanne kaikkeen. Pystyykö hellari näkemään ihmisyyttää ihmissyyönnin takaa?

      Tässä ei kannata edes puuttua liikkeen omituiseen haluun kumota todellisuuden tiedostaminen sellaisenaan kuin se on.
      Ihmisen vieminen kivikauden tietoisuuden tasolle kuolleen veren ja luuopin lisäksi muodostavat vastenmielisen kuvan opin alhaisista vaikuttimista.

      Pienempänä syntinä mainitsisin useiden heikäläisten tapumuksen vääristellä muiden sanomisia. Ensin vääristellään ja sitten vastataan siihen sopivilla jakeilla.
      Se on epärehellistä mutta kuulunee helluntaiteologian imagoon.

    • kuka ei uhri

      Vastaa ensin, ketkä ovat sitten mielestäsi niitä oikeita uskovaisia.

      • kuka ei uhri

        LIsään velä että olen ollut hellari melkein 30 vuotta, mutta teen yhteistyötä myös toisten luterilaiset, vapikset, karismaatikot kanssa.


      • Olet lahkin uhri
        kuka ei uhri kirjoitti:

        LIsään velä että olen ollut hellari melkein 30 vuotta, mutta teen yhteistyötä myös toisten luterilaiset, vapikset, karismaatikot kanssa.

        No, mikä saavutus se sitten on että 30 vuotta helluri?


    • helluriuskonnon uhri

      Oho. Tämä ketju on tietämättäni siirretty pois Helluntailaisuus-palstalta tälle palstalle. Luulin sen heitetyn taivaan tuuliin, kun en tätä siellä enää nähnyt.

      Uskonnon uhri-ketjuksi tämän tekee ainoastaan käyttämäni nicki "helluriuskonnon uhri", muutoin oli ketjun tarkoitus käsitellä helluntailaisuutta ja oli ikäänkuin vastine Helluntailaisuus-palstalla olevalle ketjulle "Mitä mieltä olette ev.luterilaisista?" Oudosti siellä mieluummin käsitellään luterilaisuutta, helluntailaisuuden kohdalla lähinnä myönteiset ketjut saavat jäädä, useimmat negatiiviset lähtee, vaikka onkin julkinen Eniron palsta.

      No, mitä mieltä olette helluntailaisista?

    • valehtelijoita ovat.

      Tekopyhiä ovat ja ylimielisiä. Kuvittelevat olevansa synnittömiä. Elävät kahta "eri elämää" ts. kokouksissa vedetään hurskasta naamaria , esitetään kielilläpuhumista ym. potaskaa. Kotioloissa tappelevat , juovat, tekevät huorin ja kiroilevat, valehtelevat....ym.ym. Pahemmin elävt kuin ns. siivosyntiset, jollaisiksi kutsuvat kunnollisia ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan kuulu helluntaiseurakuntaan.

      • hell.usk.uhri

        Joo. Näin on. Entisenä hellarina ja heitä muutoinkin läheltä tuntevina tiedän, että se taivastelu seurakunnassa on yhtä, mutta kotonansa toista.

        Tämähän ei toisaalta tee heitä muita pahemmiksi, sillä saattaahan esim. ateistikin heilua puukko kädessä kotonansa, vaikka tovereitten kanssa veisaisi rauhanlauluja.

        Maailma nyt vaan on tekopyhä.

        Maailmassa on hyvyyttä ja on pahuutta. Molemmista voi valita, kumpaa itse palvelen. Se että monet tekevät pahaa, ei tarkoita, että "kaikki" tekevät niin ja että minun ja sinun pitäisi tehdä niin.

        Maailmassa ei ole mitään "kaikki"-porukkaa. "Kaikki" eivät ryyppää, "kaikki" eivät käy niissä tilaisuuksissa, joissa itse käy, "Kaikki" eivät istu terassipubeissa.

        Me valitsemme omat tekomme ja seuramme.


    • erilainen

      Helluntailaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Syntisiä siinä missä muutkin. Helluntaiseurakuntaan kuuluu palavasti uskossa olevia, mutta myös heitä, jotka ovat poikenneet polulta ja elävät edellämainitun kaltaista kaksoiselämää. Kotiolot on hellareilla varmasti yhtä vaihtelevat kuin vaikkapa luterilaisilla, uskonnottomilla, Jehovan todistajilla, lestadiolaisilla jne. Eihän nyt kotioloista voi uskoa ja uskontoa tai kirkkokuntaa syyttää..

      Itse olen helluntailainen. Olen elänyt kaksoiselämää ja kyllä.. kotonani tulee välillä korotettua ääntään, riideltyä aviopuolison kanssa, juostua pikkuhoususillaan ulos karanneen lapsen perässä ja kyllä.. joskus tulee nautittua myös saunakalja! En pidä itseäni parempana kuin muitakaan, mutta tiedän, että olen antanut elämäni Jeesukselle ja pyrin elämään elämäni niin, että olen kunniaksi Jumalalle. Olen silti ihan tavallinen ihminen, jolla on ihan samat ongelmat kuin muillakin ihmisillä.
      Ei helluntailaisuus tai uskovaisuus poista ongelmia. Eivät helluntailaiset ole aina mallikansalaisia. Ei helluntailaisten avioliitto ole välttämättä sen helpompi kuin muidenkaan ja kyllä helluntailainenkin hermostuu lasten kiukutteluun.

      Meitä on moneksi ja minusta on todella omituista, että ihmiset sanovat juuri helluntailaisten olevan juuri tietynlaisia. Eiväthän kaikki luterilaisetkaan ole samasta puusta veistettyjä.

    • ihanko ::::))

      No niin justiinsa...Mutta tekeydyt kuitenkin muita paremmaksi vaikka juuri kerroit että se sama syntisäkki olet!!!
      Olet muita ojentamassa ja neuvomassa kuinka pitäisi elää ja kuitenkaan et ole yhtän parempi.olet todistamassa ja täten häiritsemässä ihmisiä, kotona riehut varmaan puukon kanssa ja "pikkuhoususillasi juokset ulos" :::)))Ukkoas karkuun varmaankin!
      Häpeä jos osaat , toisten syntinen tuomari, olet itse oikea syntisäkki...Kuka tuollaisiin uskoo saati viitsii liittyä .!!

    • sellaisia hellarit o

      Nimimerkille "erilaine". Kehtaatkin! Eikös se paasaamanne Jeesuksen veri anna voimaa elää kuten uskovan kuuluu!??:::))Luulisi aikuisen naisen ja lasten äidin osaavan käyttäytyä kauniisti ja arvokkaasti, niin lapsilleen kuin muillekin!Näinhän Raamattu opettaa!!
      Kyllä saisi miehes opettaa sulle kuuliasuutta ja tapoja. Pöksyt jalassa ulos, uskova ihminen....Kyllä nauran sulle!!!

      • hell.usk.uhri

        Itse katson nimim. 'erilaine' olevan rehellinen ja nöyrä.
        Ei hän mielestäni "muita paremmaksi" tekeydy.
        Harvinainen hellari.


    • okkigaam

      Helari ystäväni meinattiin eroittaa seurakunnasta koska ei "oppinut" puhumaan kielillä.
      Ketä sillä pystyy kukaan auttamaan.
      Jumala joka tuntee kaikki kielet ja ajatukset sanoo: Sinun ei tarvitse kuin huokaista niin se kuullaan. Toivon että myös ymmärretään.
      Ne rofetiat joissa on tulta ja tulikiveä ovat maailmalopun enteitä, miehitystä ym täynnä. Miksi ei koskaan mitään hyvää ja kannustavaa.....
      maagikko

    • kuusirinne

      helarit painostavat,pakottavat ja pienissä seurakunnissa myös kontrolloivat ja kyttäävät jäseniään.varsinkin he pakottavat vasta-uskoontulleita kasteelle!tiedän tapauksia,että ovat käyneet kasteella,käsittämättä koko asiaa.sit jos jää kokouksesta pois;heti udellaan; - miksi et ollut kokouksessa? ja jos jää useammin pois,heti vihjataan,että olet luopio!!!

      • hell.usk.uhri

        Se on niin sairasta joukkoa, etten oudompia tiedä.

        En esim. pysty katsomaan ja kuuntelemaan TV7:aa, tulee paha olo. Toisekseen, se ei jaa totuudenmukaista informaatiota, vaan on värittynyttä ja helluntailaisten motiivien ja tarkoitusperien mukaista. Kuin Neuvosto-Pravda.


    • Helluntailainen1

      Tulee paha olo miten joidenkin ihmisten vakaumusta panetellaan. Mutta niinhän on ollut aina, että uskovaisista levitellään jos mitä valheellisuuksia. Se kuuluu paholaisen aikaansaanoksiin. Voiko joku väittää, että viattomin Jumalan poika Jeesus herjattiin ja ristiinnaulittiin hänen puhuessa totuutta. Olevansa Jumalan poika.
      Säälin ihmistä joka on löytänyt Uskon Helluntailaisissa ja heittää kaikki saamansa sieltä menemään kuin vanhan käyttökelvottoman rukkasen.

    • vilpitön vaikutelma

      Tässä viestistä paistaa outous: asianomainen leikkii muka aitoa kiinnostunutta uskonetsijää, on ollut muka kiinnostunut muka helluntailaisiin. Toimii nyt täysin ketunhäntä kainalossaan ja vetoaa vilpittömyteen?
      Selvä valheveli. Vilpitön näkemys: Miten ihminen uskaltaa leikkiä näin?

      • Helluntailainen1

        En ole valheveli, enkä leiki millään. Olen itse saanut Helluntaikasteen ja kuulun seurakuntaan joka tunnustaa Helluntaisanomaa. Kaikki mitä aikaisemmin kirjoitin on minusta täyttä totta.


    • uskontojen orjuus

      Kaikki fundamentaliset "ainoan oikean totuuden" atteet ja liikkeet ovat vaarallisia ihmisen henkiselle hyvinvoinnille.

      Henkilökohtainen usko voi elää ilman ihmisuskontoja ja voi terveemmin ilman niiden alistavia, ahdistavia ja syyllistäviä dogmeja ja metodeja.

      Alla otteita helluntalaisuuden olemuksesta, joka soveltuu osin moniin muihinkin kontroloiviin fundamentalisiin uskonlikkeisiin. Linkeissä koko tekstit.

      - ->

      "Tule sellaisena kuin olet - mutta sen jälkeen et enää kelpaa sellaisena kuin olet."

      "On hyvä muistaa, että helluntailaisille Jumala on aina tärkeämpi kuin sinä. Mielihyvin saat palvella heidän kanssaan Jumalaa, laulaa reippaita lauluja ja tehdä evankelioimistyötä, mutta jos et mukaudu normistoon, välittäminen loppuu siihen. Kärjistetysti voidaan sanoa, että helluntailaiset eivät rakasta ihmistä vaan omaa helluntailaisuuttaan. Etsitään Jumalaa niin kiihkeästi, että lähimmäinen unohtuu, vaikka Jumala löytyisi juuri tuosta lähimmästä ihmisestä."

      "Toiminnan kriittinen arviointi on yleensä täysin tuomittavaa. On tosin huomattava, että kritiikin mieltäminen rakentavaksi vaatii kritiikin kohteelta aina melkoista kypsyyttä. Mutta koska helluntailaiset ovat "antaneet elämänsä Jeesukselle", he ovat vastoin Raamatun ohjetta myös luopuneet kaikesta kriittisyydestä. Arvostelua ei sallita oikeastaan missään määrin. Kriitikot tuomitaan vikoilijoiksi, oman pesän likaajiksi ja jopa "syöpäsoluiksi", jotka hajottavat yhteyttä."

      - http://www.james.pp.fi/helluntaikritiikki.html

      "Helluntailaisten yhteisöissä ei ole todellista uskonnon- ja mielipiteenvapautta, koska näiden vapauksien käyttäminen eroamalla yhteisöstä tai esittämällä kritiikkiä oppeja kohtaan johtaa vakaviin seuraamuksiin läheisten ihmissuhteiden kannalta. Vaikka helluntaiseurakunnat tunnustavat hengellistä väkivaltaa esiintyvän, heillä on vähän ymmärrystä niitä kohtaan, jotka valitsevatkin erilaisen tien."

      - http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/lansimaiset/181-helluntailaisuus

      "Fundamentalistiperheen lapsi ja neljännen käskyn kirous"

      "Helluntailaisperheestä lähtöisin oleva Katriina Järvinen (s. 1962) on kertonut yhteisöstä irtaantumisestaan viime vuosina useissa lehti- ja tv-haastatteluissa. Järvinen toimii psykoterapeuttina ja yliopiston opettajana."

      "Fundamentalistiseen uskonnolliseen kasvatukseen kuuluu lapsen oman tahdon nujertaminen. Oma tahto on synnin turmelema ja suuntautunut Jumalan tahtoa vastaan. Vanhempien tahdosta ja Jumalan tahdosta tulee yksi ja sama asia. Jos vanhempi ei omassa avuttomuudessaan ja raivossaan saa lasta tottelemaan, hän ottaa selustakseen Jumalan. Pienen lapsen kannalta on kohtuutonta, kun omaa tahtoa vastassa on Kaikkivaltias. Kiukuttelevaa lasta eivät hylkää vain vanhemmat, vaan myös Jumala. Jumala näkee lapsen joka hetki, mutta näkee tämän huonona. Nähdyksi tulemisessa paljastuu lapsen täydellinen kelpaamattomuus. Kelpaamattomuus luo pohjan häpeäidentiteetille. Totaalisesta häpeästä voi usein aikuistuessaan selviytyä vain hylkäämällä hylkäävät vanhemmat ja hylkäävän Jumalan. Silloinkin jää jäljelle syyllisyys."

      - http://www.uskontojenuhrientuki.fi/omat-kokemukset-uskonyhteisossa/177-fundamentalistiperheen-lapsi

      • Helluntailainen1

        Kiitos asiallisesta kommentistasi `Uskontojen orjuus`. Et kuitenkaan löytänyt oikeastaan mitään positiivista. Monelle seurakunta on paikka jossa on ne ainoat ystävät. Minä olen ensi hetkestä lähtien tuntenut tiettyä halua kuulua seurakuntaan.
        En ole kokenut kieltoja pahaksi vaan omasta vapaasta tahdostani olen hyväksynyt ne sanaan perustuen mikä on kirjoitettu Isossa kirjassa. Siihen kirjaan on kirjoitettu paljon.


      • uskontojen orjuus
        Helluntailainen1 kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentistasi `Uskontojen orjuus`. Et kuitenkaan löytänyt oikeastaan mitään positiivista. Monelle seurakunta on paikka jossa on ne ainoat ystävät. Minä olen ensi hetkestä lähtien tuntenut tiettyä halua kuulua seurakuntaan.
        En ole kokenut kieltoja pahaksi vaan omasta vapaasta tahdostani olen hyväksynyt ne sanaan perustuen mikä on kirjoitettu Isossa kirjassa. Siihen kirjaan on kirjoitettu paljon.

        Helluntailainen1

        >> Et kuitenkaan löytänyt oikeastaan mitään positiivista.

        Niin, nyt olemme "uskontojen uhrien" palstalla ja täällä käsitellään uskontojen aiheuttamaa vahinkoa.

        Miksi tulisi hakea jotakin "positiivistä" ihmisvetoisista ja yksilöä kontroloivista fudamentalisista uskonnoista, jotka alistavat jäseniään ihmisspekulatiivisillä dogmeillaan ja tulkinnoillaan ja niiden sovelluksilla, sekä helvetillä pelotteluineen?

        Pitäisko vaikkapa lasten hyväksikäyttäjistä lähteä hakemaan jotakin positiivistä?

        Lukemattomat kristilliset uskonnot http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm ovat kaikki ihmisvetoisia ihmisdogmeineen ja tulkintoineen. Uskonnot ja erityisesti fundamentaliset sellaiset ovat pääsääntöisesti hyvin alistavia, ahdistavia ja kontroloivia.

        Kaikki nuo noin 33000 kristillistä uskontoa vakuuttavat omaavansa juuri "sen oikean opin" joka johtaa pelastukseen.

        Yksi keskeinen ongelma on se, että oman ajattelun- puheen ja toiminnanvapauden joutuu ulkoistamaan uskonliikkeellle ja sen hengellisille johtajille.

        Mikäli jäsen ilmaisee erimielisyytensä / tuo esiin kritikkiä liikkeen oppilinjauksien ja toimintatapojen suhteen, tai muutoin toimii omalla tavallaan, niin hän havaitsee hyvin nopeasti tuon liikkeen sisällä olevan "ystävyyden" luonteen.

        Ystävyys fundamentalisissa uskonliikkeissä on pääsääntöisesti ehdollista ja uskonliikkeeseen ja sen dogmehin sidonnaista. Moni menettää karttamisen vuoksi jopa perheenjäsenensä päätettyään jättää uskonliikkeen.

        Monikin fundamentalisesta uskonliikkeestä viimein irtauduttuaan on henkis-psykologisesti aivan rikki. Osa päätyy suuressa ahdistuksessaan ultimatumiin ainoana rakaisuna tuskaansa.


      • elämme vapaassa Suom
        Helluntailainen1 kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentistasi `Uskontojen orjuus`. Et kuitenkaan löytänyt oikeastaan mitään positiivista. Monelle seurakunta on paikka jossa on ne ainoat ystävät. Minä olen ensi hetkestä lähtien tuntenut tiettyä halua kuulua seurakuntaan.
        En ole kokenut kieltoja pahaksi vaan omasta vapaasta tahdostani olen hyväksynyt ne sanaan perustuen mikä on kirjoitettu Isossa kirjassa. Siihen kirjaan on kirjoitettu paljon.

        Iso kirja ei rajoita ihmisen vapautta!


    • Helluntailaisista löytyy ihmisiä joka lähtöön, kuten muistakin seurakunnista. Kuitenkin vallitseva piirre helluntailaisuudessa on lakihenkisyys ja toisten kristillisten yhteisöjen tuomitseminen sekä itseä ainoana oikeana seurakuntana pitäminen.

      Helluntailaisuus on nykyisin jakaantunut useaan ryhmään riitojen takia. Nämä ryhmät eivät ole kaikki edes väleissä keskenään. Joten kovin riitaisaa on myös liikkeen sisällä.

      Helluntailaiset vaalivat mielestään parhaiten opillista puhtautta. Helluntailaiset ovat tunnettuja esimerkiksi luterilaisen kirkon oppien vastustamisesta. He mielellään ovat luettelemassa luterilaisen kirkon ja sen jäsenten tekemiä syntejä.

      Helluntailaisista löytyy mm pedofiliasta, talousrikoksista sekä henkirikoksista tuomittuja henkilöitä. Enkä tarkoita näillä vankilassa uskoontulleita vaan juuri helluntaiseurakunnan jäsenenä ollessaan tehtyjä rötöksiä.

      Helluntaiseurakunnat täyttävät osittain UUT:n lahkon määritelmät.

      • Ohoooo

        Hieman jäi epäselväksi, mihin ryhmiin helluntalaiset ovat jakautuneet ja mitkä näistä ryhmistä eivät tule toimeen keskenään? Eikö muista uskonnollisista liikkeistä, esim. luterilaisesta kirkosta tai vaikka vapaakirkollisista löydy lainkaan talousrikoksista, henkrikoksta tai pedofiliasta tuomittuja henkilöitä, onpa todella omituista? Sinulla on varmaan jokin tilasto, johon pohjaat, mistä löydän sen?


    • uskontojen orjuus

      >> Hieman jäi epäselväksi, mihin ryhmiin helluntalaiset ovat jakautuneet ja mitkä näistä ryhmistä eivät tule toimeen keskenään?

      Onhan helluntalaisuus melkoisen pirstaleinen jo aivan sen alkumetreiltä saakka ja sen nykyisyyden hahmottaminenkin monelle hastavaa.

      "Helluntaiherätys eli helluntailaisuus on suurin kristinuskon protestanttisista suunnista maailmassa. Helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvun alkuvuosina Yhdysvalloissa Kansasissa ja Los Angelesissa. Helluntaiherätyksen syntymiseen ja sen omaksumiin opillisiin näkemyksiin vaikuttivat merkittävästi metodistit ja pyhitysliike."

      "Perinteiseen helluntailaisuuteen arvioidaan kuuluvan 115 miljoonaa jäsentä koko maailmassa.[4] Jos lukuun lasketaan myös helluntailaisuuteen pohjautuvat karismaattiset ja uus­karismaattiset liikkeet, oli helluntailaisten kokonaismäärä vuonna 2001 noin 345 miljoonaa."

      "Karismaattinen liike vaikuttaa vanhoissa kirkkokunnissa, kuten katolisessa ja luterilaisessa kirkkokunnassa. Uuskarismaatikot ovat jääneet pääasiassa itsenäisiksi liikkeiksi eivätkä ole liittyneet mihinkään olemassa olevaan kirkkokuntaan. Kaikkia protestantteja on yhteensä noin 376 miljoonaa jäsentä."

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiherätys

      Suomen Helluntaiherätys nykyinen aika

      "Helluntaikirkon muodostuminen on aiheuttanut helluntaiherätyksen sisällä kiistaa. Uuden uskonnollisen yhdyskunnan syntymisen johdosta helluntailiike muodostuu tätä nykyä kolmesta eri "ajatussuuntauksesta", joiden raja ei kulje välttämättä edes seurakuntatasolla (suuntaukset ovat "Helluntaikirkkolaisuus, "Helluntaikansalaisuus" ja "muut sitoutumattomat"). "

      "Kovimmat ristiriidat on muodostunut kirkollisesti järjestäytyneen Helluntaikirkon ja vanhoillisempaa helluntalaisuutta edustavan Helluntaikansan välillä. Ristiriidat eivät kuitenkaan ole juuri näkyneet käytännön seurakuntatasolla, vaan ovat olleen lähinnä pienen piirin harrastusta."

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiherätys#Suomen_Helluntaiher.C3.A4tys_nykyinen_aika


      "Oikeus piti tekoa kunniattomana........Helluntaikirkko vei miljoonaomaisuuden"

      Torstai 1.11.2012 klo 16.54

      "Käräjäoikeus mitätöi helluntaiseurakunnan varojen siirtämisen uudelle Helluntaikirkolle."

      - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110116275317_uu.shtml


      "Seksirikollinen seurakunnan puhujana"

      - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011123115020606_uu.shtml

      - http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288438927836.html

      • Lisäisin vielä tuohon luetteloon helluntaiherätyksen pääuomaan kuulumattomat helluntailais-karismaattiset seurakunnat, kuten Sana ja Ylistys-, Kansakunnat kristukselle-, Ilmestysmaja-, ym -seurakunnat. Nämä ovat yleensä helluntaiseurakunnasta eronneiden / erotettujen henkilöiden perustamia seurakuntia.

        Helluntaikirkon ja Helluntaikansan välillä ei ole tiettävästi "veljesyhteyttä". Ristin Voitto -lehti on Helluntaikirkon julkaisu nykyään, eikä se julkaise Helluntaikansan ilmoituksia tai artikkeleita. Helluntaikansa pitää omat juhannusjuhlansa Jämijärvellä olevassa keskuksessa, kun Helluntaikirkkolaiset kokoontuvat Keuruulle juhannusjuhliinsa. Yhdistyspohjaisiin seurakuntiin kuuluvat menevät jompaan kumpaan.

        Helluntaikirkon taholta esiintyy painostamista yhdistyspohjaisia seurakuntia kohtaan. Näitä yritetään houkutella Helluntaikirkon helmaan, siinä sivussa yhdistyksen omaisuus siirtyisi niin ikään helluntaikirkolle.

        Pääuomaan kuulumattomat seurakunnat kalastelevatjäseniä lähinnä muista helluntaiseurakunnista sekä "vapaista suunnista". He lienevät harvoin tekemisissä helluntailaisten pääuoman kanssa ja osa ei ole ollenkaan tekemisissä muiden helluntailaisten kanssa, pitäen näitä Kristuksen opista luopuneina.


      • ihan sairas

        Sairas lahko!


    • pio222

      Olen täysin samaa mieltä kuin sinäkin. Itse olen kasvanut "hellariperheessä". Ikävä kyllä olen huomannut monesti, että helluntailaiset (eivät tietenkään kaikki) ajattelevat luterilaisista hyvin negatiivisesti ja kun asioista haluaa keskustella lyörään ulkomuistista esiin raamatun paikkoja. Aivan kuin se olisi normaalia rakentavaa keskustelua. Itse olen nykyisin luterilainen ja saanut siitä rauhan. Ärsyttävintä keskusteluissa on aina ollut että itse pyrin olemaan avoin kaikille uskonnoille ja arvoille ja yritän ymmärtää, että jokaisella on omat mielipiteensä. Oma äitini on helluntailainen ja hänen kanssaan ei voi yksinkertaisesti jutella mistään, sillä hänellä on niin jyrkät mielipiteet ja on yipäätään yllättynyt voiko luterilaiset olla edes oikeita uskovaisia.. niinpä.
      Olisi aivan mahtavaa jos me suomalaiset voisimme toimia yhdessä normaalisti ja jokaisella olisi ymmärrys, että voi olla juuri sellainen kuin haluaa olla, mutta niin ettei toisia ns."erimieliä" tarvitse painostaa omaan uskoonsa :) En julkaise nimeäni tänne, koska en tahdo sitä julkisuuteen. Itsekkin olen ottanut oppia omista puheista ja olen alkanut keskusteluissa tuomaan reilusti esiin sitä näkökulmaa, että kaikki ovat yhtätärkeitä jumalalle ja ettei toisia saisi jyrätä. Äidilleni olen myös alkanut tuomaan myös oman milipiteeni esille ja sanonut tietyissä keskusteluissa, ettei tästä varmaan kannata puhua, sillä taitaa olla kyseessä ikuisuus kysymys..Sitä paitsi trkeintähän ei ole tavat vaan usko :)

    • surullinen äiti

      Helluntalaisten uskonhurmos ja tinkimätön käännyttäminen vei meiltä maailman ihanimman tytön, joka on ollut meille rakkainta maailmassa. Suoranainen valehteleminen ja vetoaminen johonkin parempaan elämään, mikä on osoittautunut vankilaksi tyttärellemme.Helluntailahko käski katkaista myös kaiken yhteydenpidon meihin omiIn vanhempiin, perheeseen ja sukuun. Emme tiedä enää mitään rakkaan lapsemme elämästä ja hänen lahjakas uransa tuhottiin helluntalaisten toimesta ja hän on todennäköisesti joutunut uhraamaan oman elämäntyönsä lahkolaisille. kukaan helluntalaisista ei uskalla kohdata meitä, oman tyttäremme vanhempia ja pappia myöten he piilottelevat ja pakoilevat kuin varkaat ja ryövärit. Kauhea lahko!

    • kiertäkää kaukaa

      sen verran oon oppinut tuntemaan, että ovat aivav kahjoja koko sakki,

    • Vapauteen syntynyt

      Yhdyn edelliseen puhujaan. Näin he ovat saaneet uskomaan minulle erittäin läheisen ja rakkaan ihmisen. Hänen elämänsä muuttui täysin nurinkuriseksi aivan päinvastaiseksi kuin oma hänen elämänsä aiemmin oli. Olemme toivoneet ja hakeneet apua kaikkialta, että nämä hellurit saataisiin pois hänen piiristään ja läheltään, mutta pahalta näyttää tilanne edelleen. Kaiken lisäksi näitä johtaa eräs vanha lahkolaispappi, joka vaihtaa lahkoja aina sopivaksi itselleen ja uskottelee olevansa suurikin johtaja. Itsekkäämpiä ihmisiä ja ahdasmielisiä en ole koskaan tavannut. He rajoittavat ihmisen perusvapautta ja omaa ajattelua. Pysykää kaukana helluista!

    • Maanmittari Koo

      Elämänkokemukseni perusteella sanoisin, että helluntailaisuus on perinteen kontekstissa eli meemeissä samantapainen evoluution virhe kuin hullun lehmän tauti perimässä eli geeneissä, siis molekyylitasolla. Yksi selvä indikaattori (kuten kuka tahansa selväpäinen voi jo noista ylläolevista teksteistä havaita) on täydellinen sarkasmin ja ironian tajun puuttuminen. Hellari ei ymmärrä mitään puolesta sanasta. Jos sille sitten yrität selittää elämän peruskäsitteitä rautalangasta vääntämällä kuin tyhmälle lapselle, se ei ymmärrä sittenkään. Jehovat häipyvät yleensä yhdellä käskyllä (ainakin pariksi vuodeksi), mutta hellarit aina vain tuppavat iholle kuin hirvikärpäset. Yksi tehokas konsti niitä vastaan kuitenkin on: Rupea puhumaan kielillä, kilju niille jotain ranskalta tai kiinalta kuulostavaa siansaksaa (sille on psykiatriassa oma käsitteensä: GLOSSOLALIA) ja aina välillä huuda: IN NOMEN PATER ET FILII ET SPIRITUS FORTIS! niin kyllä se lopulta uskoo, että olet pyhän hengen rienaaja ja kadotettu sielu ja sen jälkeen kiertää sinut kaukaa. ;)

    • ???

      Ne kuulostaa järkyttäviltä, aivopestyiltä! Nuiiltä puuttu oma tahto!

    • helluntailaisterrori

      kiitän kirjoituksestasi ja erityisesti tuosta ajatelkaa itse, minulle helluntailaisuus on kirosana ,äitini sai nk.helluntai herätyksen ollessani lapsi alle kouluikäinen ja siitä lähtien on terrori ja henkinen väkivalta meitä lapsiakohtaan ollut jatkuvaa, helvetin tulella uhkailu ja manipulointi jossa kerrottu että vain helluntailaisuus on pääsylippu pelstukseen, asun nykyisin ulkomailla mutta ees tämä ei estä yli 70v äitiäni soittelemasta minulle ja uhkailemasta ja terrorisoimasta sekä minua että poikaani joka osaa suomenkieltä puoslisoni ei onneksi ymmärrä mitään hänen puheistaan koska hän osaa vain suomenkieltä eikä puolisoni ymmärrä onneksi (tässätapuksessa )suomea veljeni joka asuu suomessa ja samalla paikkakunnalla kuin äitini on perheensä kanssa jatkuvan viikottaisen terrorin uhri
      nykyisin myös veljeni yli 80v appivanhemmat ovat saaneet osansa helluntailaisterrorista mikä on hävyttömyyden huippu kun äitini on lähetellyt heille kirjepostia jossa kehoitetaan että korkea aika liittyä helluntailaiseksi kun
      aika käy vähiin ja muuten kadotus odottaa :

    • HULLUNTAILAISET !

      helluntailaiset eli hulluntailaiset ainakin rikkoivat meidän perheen ja AVIOLIITON !

      Missä kohtaa Raamattu antaa kenellekkään OIKEUTTA RIKKOA KENENKÄÄN AVIOLIITTOA ?

      JUMALA VIHAA HYLKÄÄMISTÄ !

      se mitä olen näiden hulluntailaisten taholta saanut kokea, leimaa minulle koko LAHKON !

      todella omahyväistä porukkaa ! omasta mielestään ovat synnittömiä ja pyhiä aikuiskasteensa jälkeen eli voivat tehdä mitä tahansa.

      hulluntailaisten ne jotka tunne ja ne jotka olen lukenut mediasta - heidän oikea jumalansa on RAHA - siitä jopa käyvät MAALLISTA OIKEUTTA - vaikka Raamattu täysin tämänkin kieltää.

      Marjut Rantala teki minusta PERÄTTÖMÄN rikosilmoituksen, jonka takia jouduin käymään POLIISILAITOKSELLA ! että tällaista porukkaa !

      • PerseEeroSonnanjauhaja

        Perse Eero valehtelee.


    • arjen kaaosta

      Varsnaisen herätyslikkeen manipuloinnin ja jäsenien alistamisen, sekä kahlihtsemisen ulkopuolelta muuan arjen havainto.

      Oman (toki suppeahkon) empiirisen kokemuksen mukaan helluntalaiset ovat poikkeuksellisen sekaista, järjestyksetöntä ja jopa suorastaan epähygieenisen likaista väkeä kodeissaan.

      Kuvittelevatko he voivansa tulla temmatuiksi milloin vain ja sittemmin uskomuksiensa mukaan poroksi poltettava planeetta maa eikä edes oma asuinpiiri siksi ole merkityksellinen.

      Miten ihmiset edes voivat elää niin saastaisesti kuin pellossa?

      Itsemurhat ja mielenterveysongelmat. Tuon helluntalaispiirin ja verkkonsa raameissa joita tunnen on poikeuksellisen paljon mielnterveysongelmia ja itsemurhia.

      Muuan pastoriksi heluntaiopistossa opiskeleva mies on (väkivaltarikos ja sittemmin vankilasta vapautunut) skitsofrenialääkityksellä oleva mielentervysongelmainen ja hänestä on sitten tulossa esimerkki ja opettaja uskoville.

      Vasta hiljattain erään helluntaipastorin nuori noin 25-vuotias poika tappoi itsensä. Mikä ajaa helluntalaisia niin suuriin sisäisiin ristiriitoihin ja ahdistukseen?

      Alistaminen, ylikontrolointi, syyllistäminen, synnillistäminen ja h. elvetillä uhkailu eivät varmastikaan ole henkistä hyvinvointia edesauttavia elementtejä.

      Kun lapsi on tuollaiseen ahdistavaan ilmapiiriin ja miljööseen syntynyt eikä siihen osaa sopeutua, niin ei ihme jos mielenterveyskin alkaa vakavasti horjua ja pahimmillaan horjua itsemurhaan saakka.

    • Tarpeeksi saatu

      Niin sairasta porukkaa koko helluntailahko läpeensä, missä pyrkyrit esittävät uskovaista ja rahankeruu on mitä silmiinpistävintä! He ovat ahneimmasta ahneneimpia ja valehtelevat minkä ehtii.
      Heidän piireistään on lähtöisin nämä pahimmasta päästä ihmisiä hyväksikäyttävät lahkosaarnaajat, jotka valtaan päästyään eivät osaa lopettaa ahneuksissaan ja valtaa hamutessaan tulevat sokeaksi jopa omalle itselleen.
      Tämäkin lahko pitäisi lain ja tuomion avulla lopettaa ikiaikaisesti!
      Tästä lahkosta on saatu tarpeeksi!

      • Jacop

        Tarpeeksi saatu.

        Helluntailaisista, niin kuin muistakin hengellisistä piireistä on paljon perättömiä juttuja, joskin joskus paljastuu myöskin tekoja näistä piireistä jotka ei missään nimessä ole Jumalasta. Mutta meillä on vihollinen joka on saatana, joka saattaa muuttaa johonkin heränneeseen ihmiseen. Saatanalla on taito ja kyky etsiä hengellisesti heränneessä ihmisessä se heikko kohta ja se käyttää tälläistä heikkoutta siekailematta hyväkseen hajottaakseen ja turmellakseen uskovien yhteisön. Tämä tiedetään Helluntai herätyksessäkin, sitä varten käsittääkseni heillä on vanhemmisto veljien ryhmä joka valvoo seurakunnan hengellistä elämää. Aika paljon olen käynyt helluntai seurakunnassa, enkä ole nähnyt painostusta kehenkään yksilöön kohdistuvana. Jos esm joku kastettu seurakunnan jäsen alkaa elää JUmalattomasti, kuten jopottelee huoraa tai muuten tahallaan rikkoo JUmalan sanaa vastaan, niin häntä varoitetaan ja jos ei sana kuulu niin hänet voidaan erottaa seurakunnasta. Erottaminen ei kuitenkaan tapahdu mitenkään kevein perustein. Erottamisen voimme ymmärtää, koska se pilaa JUmalan seurakunnan mainetta jo täällä ajassa.
        Käsitän, että kaikki olemme syntisiä ja meillä on syntinen liha vaikka olemme tulleetkin tuntemaan JUmalan. Mutta emmehän mitään seurakuntia tai uskoa tarvitsisikaan jos emme olis syntisiä. Olette kuulleet tälläisestä asiasta kuin perisynti. Tämä on synnin olomuoto jo ollessamme kapalo asteella. Jotta ymmärrät ajatuksen, niin perisynti on samalla tavalla periytyvä asia, kuin on lapsillamme meistä perytyvät veriryhmät tai ulkonäölliset ominaisuutemme. Huonoista ominaisuuksista perisyntinä voi olla, esm juoppous uskottomuus. Nyt on kuitenkin näin, että kun ihminen tulee herätykseen, niin JUmalan henki muuttaa ihmiseen ja katkaisee tuon perisynnin jatkumon niiltä osin koko tulevissa sukopolvissa. Kun uskovat vanhemmat saavat lapsia niin sama perisynnin ominaisuus ei periydy siis heidän lapseensa.
        Kirjoitin tästä perisynti asiasta, siks kun sitä ei läheskään kaikki käsitä mitä se on


      • SAIRAS LAHKO
        Jacop kirjoitti:

        Tarpeeksi saatu.

        Helluntailaisista, niin kuin muistakin hengellisistä piireistä on paljon perättömiä juttuja, joskin joskus paljastuu myöskin tekoja näistä piireistä jotka ei missään nimessä ole Jumalasta. Mutta meillä on vihollinen joka on saatana, joka saattaa muuttaa johonkin heränneeseen ihmiseen. Saatanalla on taito ja kyky etsiä hengellisesti heränneessä ihmisessä se heikko kohta ja se käyttää tälläistä heikkoutta siekailematta hyväkseen hajottaakseen ja turmellakseen uskovien yhteisön. Tämä tiedetään Helluntai herätyksessäkin, sitä varten käsittääkseni heillä on vanhemmisto veljien ryhmä joka valvoo seurakunnan hengellistä elämää. Aika paljon olen käynyt helluntai seurakunnassa, enkä ole nähnyt painostusta kehenkään yksilöön kohdistuvana. Jos esm joku kastettu seurakunnan jäsen alkaa elää JUmalattomasti, kuten jopottelee huoraa tai muuten tahallaan rikkoo JUmalan sanaa vastaan, niin häntä varoitetaan ja jos ei sana kuulu niin hänet voidaan erottaa seurakunnasta. Erottaminen ei kuitenkaan tapahdu mitenkään kevein perustein. Erottamisen voimme ymmärtää, koska se pilaa JUmalan seurakunnan mainetta jo täällä ajassa.
        Käsitän, että kaikki olemme syntisiä ja meillä on syntinen liha vaikka olemme tulleetkin tuntemaan JUmalan. Mutta emmehän mitään seurakuntia tai uskoa tarvitsisikaan jos emme olis syntisiä. Olette kuulleet tälläisestä asiasta kuin perisynti. Tämä on synnin olomuoto jo ollessamme kapalo asteella. Jotta ymmärrät ajatuksen, niin perisynti on samalla tavalla periytyvä asia, kuin on lapsillamme meistä perytyvät veriryhmät tai ulkonäölliset ominaisuutemme. Huonoista ominaisuuksista perisyntinä voi olla, esm juoppous uskottomuus. Nyt on kuitenkin näin, että kun ihminen tulee herätykseen, niin JUmalan henki muuttaa ihmiseen ja katkaisee tuon perisynnin jatkumon niiltä osin koko tulevissa sukopolvissa. Kun uskovat vanhemmat saavat lapsia niin sama perisynnin ominaisuus ei periydy siis heidän lapseensa.
        Kirjoitin tästä perisynti asiasta, siks kun sitä ei läheskään kaikki käsitä mitä se on

        kuule juoppous on kuule ihan synneistä vähäpätöisimpiä, kun vertaa siihen mitä nämä lahkosaarnaajat, papit ja lasten ja nuorten hyväksikäyttäjät siellä lahkossanne tekee. Aivopesu, raiskaus, mielen manipulointi, rahan keruu omiin taskuihin, lasten erottaminen vanhemmistaan, valehetelu ym. ym. mitä kaikkea helluntailahkosta löytyykään, niin älä sinä aseta mitään juopottelua tässä syntilistalle ensimmäiseksi.
        Miksi niin moni lahkolaisvanhempien lapsi tai nuori juo? Miksi teidän piireissänne on lapsilla ja nuorilla paljon ahdistusta sisällä? Unohtui varmaan siinä lahkonne hurmoksessa se oikea perhe-elämä ja niinhän te ajattelette, että jumala hoitaa:
        HOITAA PITÄISI OMIEN VANHEMPIEN JA LASTAAN RAKASTAA JA HOIVATA!
        SIRAS ON HELLUTAILAHKO, SILLÄ SE ON PILANNUT NIIN MONEN ELÄMÄN !


      • Jacop
        SAIRAS LAHKO kirjoitti:

        kuule juoppous on kuule ihan synneistä vähäpätöisimpiä, kun vertaa siihen mitä nämä lahkosaarnaajat, papit ja lasten ja nuorten hyväksikäyttäjät siellä lahkossanne tekee. Aivopesu, raiskaus, mielen manipulointi, rahan keruu omiin taskuihin, lasten erottaminen vanhemmistaan, valehetelu ym. ym. mitä kaikkea helluntailahkosta löytyykään, niin älä sinä aseta mitään juopottelua tässä syntilistalle ensimmäiseksi.
        Miksi niin moni lahkolaisvanhempien lapsi tai nuori juo? Miksi teidän piireissänne on lapsilla ja nuorilla paljon ahdistusta sisällä? Unohtui varmaan siinä lahkonne hurmoksessa se oikea perhe-elämä ja niinhän te ajattelette, että jumala hoitaa:
        HOITAA PITÄISI OMIEN VANHEMPIEN JA LASTAAN RAKASTAA JA HOIVATA!
        SIRAS ON HELLUTAILAHKO, SILLÄ SE ON PILANNUT NIIN MONEN ELÄMÄN !

        SAIRAS LAHKO

        No mutta nuo synnithän on tehty median mukaan ihan muissa lahkoissa kuin Helluntai seurakunnissa Nuo jutut oli taannoin esillä Katollisessa kirkkokunnissa ja Lestadius seurakunnassa. En väitä, etteikö kaikissa seurakunnissa olisi näitä mainitsemiasi pahoja tekoja ja syntejä. Helluntaiseurakunnasta ei ole ollut tälläisiä tietoja julkisuudessa. Jokaisessa perheessä voi olla ongelma lapsia myöskin helluntaiseurakunnassa. EVLUT seurakunnasta löytyy varmasti kaikien syntien harjoittajia, ja tuskin niin pahaa tekoa onkaan, etteikö EVLUT seurakuntalainen olisi sitä tehnyt. EVLUT seurakunta on ylivoimaisesti suurin seurakunta Suomessa. Voidaan siis anoa, että me Evankelis luterilaiset vasta sairaita olemmekin.


      • arjen kaaosta
        Jacop kirjoitti:

        SAIRAS LAHKO

        No mutta nuo synnithän on tehty median mukaan ihan muissa lahkoissa kuin Helluntai seurakunnissa Nuo jutut oli taannoin esillä Katollisessa kirkkokunnissa ja Lestadius seurakunnassa. En väitä, etteikö kaikissa seurakunnissa olisi näitä mainitsemiasi pahoja tekoja ja syntejä. Helluntaiseurakunnasta ei ole ollut tälläisiä tietoja julkisuudessa. Jokaisessa perheessä voi olla ongelma lapsia myöskin helluntaiseurakunnassa. EVLUT seurakunnasta löytyy varmasti kaikien syntien harjoittajia, ja tuskin niin pahaa tekoa onkaan, etteikö EVLUT seurakuntalainen olisi sitä tehnyt. EVLUT seurakunta on ylivoimaisesti suurin seurakunta Suomessa. Voidaan siis anoa, että me Evankelis luterilaiset vasta sairaita olemmekin.

        Vai että vain "muissa lahkoissa" ...


        "Oikeus piti tekoa kunniattomana ...... Helluntaikirkko vei miljoonaomaisuuden"

        - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110116275317_uu.shtml

        "Helluntalaispastori raiskasi rukouspiiriläisen"

        - http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012082115977402_ul.shtml

        "Pastori tuomittiin seksirikoksesta - saa jatkaa puhujana seurakunnassa"

        - http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288438927836.html


    • 20,13

      Tämähän on se lahko, jonka edustajille jumala puhuu ja on kertonut Räsäskän seuraajankin, vai?

      Jotenkin itselleni ulkopuolisena on keskustelujen perusteella jäänyt vaikutelma, että helluntailaisityyppisten uskovaisten kanssa keskustelu on kaikkein vaikeinta. He pelkäävät lukea saamiaan vastauksia, saati ajatella niitä, joten "keskustelu" heidän kanssaan on enemmänkin julistusten sietämistä.
      Tämän perusteella aloittaja on aivan oikeassa, uskovaistoveri, joka ottaa aivot narikasta on selvästi "joutumassa paholaisen valtaan" ja vaatii kiireesti hengellistä tukea. Tämä taas johtaa painostamiseen ja tukuttamiseen, mikä saattaa kyllä monen vaientaa.

      Yleisesti ottaen aivot narikassa -ilmiö ei ole pelkästään helluntailaisuuden ongelma, uskovaisuus kun vaatii sitä yleensäkin.

    • arjen kaaosta

      >> Tämähän on se lahko, jonka edustajille jumala puhuu ja on kertonut Räsäskän seuraajankin, vai?

      On suorastaan tyrmistyttävää edes ajatuksen tasolla visioida millasta jälkeä yhteiskunnassa syntyisi jos nuo jumal-puoskarit joille "Jumala puhuu" saisivat yksipuolueisen vallan jossakin maassa.

      - ->

      "Laura Peuhkuri on A-Studion jälkeen twiitannut aktiivisesti."

      "Hän kirjoitti muun muassa: "Olette varmaan monet hämmentyneet siitä, mistä A-studio sopassa on kysymys. Siinä on kyse Elävän Jumalan tuomiosta.""

      "Peuhkuri selittää twiittiään sillä, että korkeammalta taholta hänelle on kerrottu, että nyt Suomen kansalla on viimeinen hetki katsoa, onko perustettu usko vääriin jumaliin vai oikeaan Jumalaan."

      "- Olen saanut kutsun Jumalalta, että aika käy vähiin, Peuhkuri sanoo."

      "Twiittailu on herättänyt närää niin kristillisdemokraateissa kuin tavallisissa sosiaalisen median käyttäjissäkin."

      "- Puolueen jäsenet ovat kyselleet, että olenko minä seonnut ja mihin tähtään twiiteilläni. Twiittini eivät ole omia ajatuksiani, vaan sitä, mitä minulle sanottiin korkeammalta taholta, Peuhkuri sanoo."

      - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070318460163_uu.shtml

    • Totuudella ei väliä

      Se mikä häiritsee tässäkin keskusteluketjussa on usein toistuva yleistäminen ja marginaalien korostaminen.

      Marginaali-ilmiöistä tehdään liian kevein perustein helluntaiherätyksen virallinen linjaus.
      Väitän, että suurin osa tämänkin palstan mielipidekirjoittajista ei koskaan ole edes käynyt helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa, vaan "tieto" etsitään herätystä koskevista kriittisistä kirjoituksista.

      Uskotaan se mikä halutaan uskoa, vaikka se olisi kaukana totuudesta.

    • uskontojen orjuus

      Totuudella ei väliä:lle

      On ihan helluntailiikkeen omalla vastuulla se millaisen (meuhka-) maineen se on itse itselleen vuosikymmenien saatossa rakentanut.

      Helluntalaiset itse ovat myöskin hyvin kärkkäinä suuna-päänä kritisoimassa ja h.elvettiin tuomitsemassa toisinajattelijoita ja eri tavoin uskovia.

      "Tule sellaisena kuin olet - mutta sen jälkeen et enää kelpaa sellaisena kuin olet."

      "On hyvä muistaa, että helluntailaisille Jumala on aina tärkeämpi kuin sinä. Mielihyvin saat palvella heidän kanssaan Jumalaa, laulaa reippaita lauluja ja tehdä evankelioimistyötä, mutta jos et mukaudu normistoon, välittäminen loppuu siihen. Kärjistetysti voidaan sanoa, että helluntailaiset eivät rakasta ihmistä vaan omaa helluntailaisuuttaan. Etsitään Jumalaa niin kiihkeästi, että lähimmäinen unohtuu, vaikka Jumala löytyisi juuri tuosta lähimmästä ihmisestä."

      "Toiminnan kriittinen arviointi on yleensä täysin tuomittavaa. On tosin huomattava, että kritiikin mieltäminen rakentavaksi vaatii kritiikin kohteelta aina melkoista kypsyyttä. Mutta koska helluntailaiset ovat "antaneet elämänsä Jeesukselle", he ovat vastoin Raamatun ohjetta myös luopuneet kaikesta kriittisyydestä. Arvostelua ei sallita oikeastaan missään määrin. Kriitikot tuomitaan vikoilijoiksi, oman pesän likaajiksi ja jopa "syöpäsoluiksi", jotka hajottavat yhteyttä."

      - http://www.james.pp.fi/helluntaikritiikki.html

      -

    • uskontojen orjuus

      Edellä mainitsemani lisäksi helluntalaisilla on erityisen röyhkeiden ja epäkunnioittavien unson-tyrkyttäjien maine.

      Alla jälleen kerran yksi esimerkki miten he koettavat soluttautua kaikkialle, todellisena päätavoitteenaan julistuksellisuus ja aatteidensa, sekä dogmiensa tyrkyttäminen. He ovat näissä metodeissaan lisäksi kieroja ja epärehellisiä. Vakuutavat yhtä ja toimivat toista.

      Miten ihmeessä näitä tunkeilevia ja umpikieroja puoskareita edes päästetään opetushallinnon alaisiin toimiin?

      "Helsinkiläinen Niina Summerford tyrmistyi, kun lapset laitettiin hänen tyttärensä iltapäiväkerhossa rukoilemaan, vaikka opetusviraston tarjoaman kerhotoiminnan piti olla vakaumuksetonta."

      - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081418571316_uu.shtml

    • Ex-witness

      Helluntaaisuus on hyvin tunnepitoinen karismaattinen yhteisö, joka on kokenut historiansa aikana monia myrskyisiä aikoja.
      Yksilötasolla monet helluntalaiset ovat agressiivisia tuomitsemaan toisia, jotka eivät usko samalla tavalla kuin he. Esimerkiksi Jehovan todistajat he haukkuvat lyttyyn. Huvittavinta minusta tässä on se, että nämä ihmist eivät halua ottaa itse selville asioita, joiden puolesta he ovat niin fanaattisia. Yksi esimerkki tästä on seuraava. Useat helluntaiherätykseen kuuluvat ovat sanoneet, että Jehovan todistajat eivät usko Jeesukseen. Näin heidän pastorinsa tunnepitoisissa tilaisuuksissa aivopesevät heidät uskomaan valheelliseen informaatioon, ja he uskovat kaiken mitö heille sanotaan. Surullista. Väite on valheellinen. Jeesuksen asema Jehovan todistajille on hyvin merkityksellinen. Itseasiassa avain pelastukseen.

      Monet helluntalaiset joiden kanssa minulla on tilausuus keskustella ovat vilpittömiä uskossaan. On kiitettävää, että he yrittävät mukauttaa elämänsä Jeesuksen opetusten yhteydessä ja elää hyvää kristillistä elämää. Usein he ovat jakamassa Jeesus sarjakuvia asemilla ja muita painotuotteita. Jeesus nimenomaan velvoitti eli KÄSKI kaikkien seuraajien tekemään opetualapsia eli puhumaan lähimmäisilleen Jumalasta.

      Koen helluntalaisten kokouset hyvin tunteisiin vetoaviksi. Jotkut heistä ovat kokouksissaan traanssin kaltaisessa tilassa käsiään kohotellen ilmaan ja huutavan halleluujaa. Sitten puhutaan kielillä joita kuitenkaan ei kukaan voi tulkita millään tavalla. Näin ei ollut kristillisenä aikana.
      Heidän pastoriensa saarnat jättävät ihmisen hengellisesti nälkäisiksi eivätkä pysty täyttämään vatsaa Jumalan tuntemiseen johtavalla tiedolla, joka auttaa selviytymään arkipäivän ja elämän myrskyistä ja karikoista.
      Musiikilla on heidän kokouksissaan hyvin keskeinen osuus.

      Lopuksi totean seuraavaa. Surullisinta tässä kaikessa on se, että useat vilpittömät helluntalaiset ovat petoksen uhreja siinä mielessä, että he eivät tunne Jumalaa rakastavana taivaallisena huolenpitäjänä vaan julmana brutaalina kuduttajana, joka grillaa ihmistä ikuisen vaivan helvetissä ikuisesti. Raamattu kuitenkin sanoo: " jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja on ylhäältä, sillä se tulee alas taivaan valojen isältä".- Jaakob 1:17.

      Kun käytämme elämämme Jumalan rakastamiseen ja hänen tahtonsa tekemiseen hän siunaa meitä suuresti.
      Tämä rakas Jumalamme on huolehtinut ihmiskunnan sovituksesta varaamalla Poikansa lunnaiksi, hän on ollut kansansa suojelija ja urhea soturi pelastaessaan muinaisen Israelin Egyptin orjuudesta.

      Jumalan vastustaja paholainen on sokaissut helluntalaisten mielet ja sydämmet, sillä paholainen on saanut tämän yhteisön uskomaan Jumalasta valheita. He sanovat, että Jumala tuomitsee ihmiset ikuisen vaivan helvettiin, maa hävitetään polttamalla, sielu on kolematon ja isä ja poika ja pyhä henki ovat yksi ja sama eli yksi Jumala. Olipa vaikeaa kirjoittaa viimeksi mainittu ja luulen, että sitä on vielä vaikeampi loogisesti ymmärtää. Heidän pitäisi itse ottaa asioista selvää koska totuuden ja valojen Jumala on löydettävissä ja odottaa etsijäänsä luokse pääsemättömässä valossa. Mutta siltikin hän haluaa ihmisen löytävän hänet.
      Siksi rakkaat helluntalais uskovat. Ottakaa itse selvää asioista, tutkikaa Raamattua rukouksen hengessä. Älkää tuomitko toisia uskovia vaikkeivat he usko samalla tavalla kuin te. Kyseenalaistakaa joskus saarnaajienne puheet jos tuntuu, että asia ei ehkä ihan ole noin kuin se nyt esitettiin.

      Niin ja sitten se rahan keräys. Mutta se siitä.

    • afdsgafsgsfgsg

      Jos ei heilaa helluntaina, niin ei aidsia adventtina.

      Kaikenlaista lahkolaisuutta voidaan käyttää väärin.

    • Turha kulttuuri

      Olen kuulunut yli 20 vuoden aikana kolmeen eri helluntaiseurakuntaan ja käynyt myös useissa heidän seurakuntiensa tilaisuuksissa.Tulin uskoon luterilaisessa kirkossa ja olen kuulunut myös vapaa seurakuntaan,näihin seurakuntien vaihdoksiin on osaltaan vaikuttanut paikkakunnilta toiselle muuttaminen.Joku tässä ketjussa kirjoitti aikaisemmin juuri sellaisesta helluntailaisuudesta mitä olen paljon nähnyt;monen sukupolven helluntailainen menee seurakunnan musiikkitoimintaan,tapaa siellä puolison ja kohta on orkesteri koossa.Itse olen ollut niin kovia kokenut,että helluntaikulttuuri ei ole minua auttanut vaan olen tarvinnut ihan oikeasti Jumalan apua ja rakkautta.Siinä ei paljon pinnalliseen uskoon sopiva harrastustoiminta riitä,ei saarnat joita suoritetaan show-meininkinä jotta kaverit taputtelevat sitten olalle,eikä se hengellisen ihmisen teatteri jota vedetään läpi joka sunnuntai naamat autuaassa virneessä,ei armolahjojen esittely ja "luopioista" juoruaminen,ei uskonnollinen kaanaankieli ja helluntailaisten lentävät lauseet jolla annetaan ymmärtää että muka ollaan sisäistetty jotain.Helluntaiseurakuntia kalvaa ennenkaikkea lihallinen uskonnollisuus joka sallii ilmanmuuta valheellisuuden,eihän se muuten pysyisi pystyssäkään sukupolvesta toiseen.Helpolla tietenkin pääsee jos ihan aidosti kannattaa tätä kulttuuria ja jos nyt ei kuulu johtaviin henkilöihin joita ei saa arvostella,niin on sitten oikeasti niin kypsä kristitty ettei halua nähdä sitä syntiä mitä niissä pidetään yllä.Monet siihen on syyllistetty ja kunnianhimoiseen hengellisyyteen vetoaakin se että on "sokea muiden synneille."Jumala kuitenkin näkee yksilöihmisen sydämeen ja hän on niin vahva että kestää kriittisen tarkastelun ja kestää epäuskoista rehellistä ihmistä.Itseasiassa Jumala on aina rehellisyyden puolella ja on mieltynyt enemmän epäileviin Tuomaisiin kuin kaikentietäviin farisealaisiin.Helluntailaisten Jumala-kuva on hyvin suppea ja osin myös raamatunvastainen.Raamattu ei kehota missään epärehellisyyteen jotta yhteisö pysyisi kasassa,ei upotuskasteeseen eikä kastamiseen jotta voidaan liittää seurakuntaan,ei pakottamaan ihmistä saamaan armolahjoja,ei puhumaan kielillä jos sellaista armolahjaa ei saa,eikä siellä neuvota kristittyä olemaan mielinkielin lähimmäisiään kohtaan vaan rakastamaan totuudessa.Helluntailaiset ovat myöskin sellaisen opin sisäistäneet,että uskossa saavutetaan joku pysähtynyt tila jonka jälkeen ei tehdä parannusta eikä kilvoitella,vaikka se kuuluu kristityn elämään loppuun saakka.Tosin kaikissa lahkoissakin on ihmissydämiä jotka ovat Jumalalle otollisia,mutta vain Jumala voi nähdä ihmisen hengellisen tilan oikein ja tuomita oikein.

    • helluriini

      Muistikuva lapsuudesta oli kun täti sanoi että helluntalaisten kokouksissa pyöriskeltiin lattialla ja kopeloitiin toisiaan. Tuollaiset lähtökohdat asialle. Mutta nyt aikuisiällä ajattelen, ettei seurakunnan nimi miestä pahenna vaan sen jäsenet.
      Tunnen itse muutamia hellareita, ja heistä voin sanoa että pahantahtoisia ivallisia ihmisiä ovat. Eikä se tosiaan ole helluntaiseurakunnan syy. Valitettavaa jos kohdalle sattuu, omaan seurakuntaan pesiytymään vaikeita ihmisiä, se leimaa helposti koko seurakunnan huonoksi.
      Joka srklla on omat tapansa ja perinteensä, katsoisin ettei kannata ihan joka erilaisuudesta yskähtää. Kaikesta ei tarvitse pitää, pääasia että pysytään Jumalan sanassa. Jos ei kirkko pysy, pysytään me itse kuitenkin...

    • kui22

      nimimerkki 'erilainen' vastasi ihan hyvin ja rehellisesti minusta - ei siis lähtenytkään maalaamaan itsestään pyhimyksen kuvaa. Siltikin sanon näin vaikka yleensä ottaen ko. uskonsuunnasta saakin aika tiukkis- ja muita arvostelevan ja tuomitsevan kuvan.

      Siihen peilaten tuo viesti ko. tahon edustajalta oli positiivinen tuulahdus, se oli todella 'erilainen' kuvaus helluntailaisen elämästä kuin minkälaista monesti mainostetaan.

      Yksilöitä ei pitäisi milloinkaan niputtaa jonkun yleiskäsityksen mukaan, kuului minne kuului.

    • liistari

      Kyllä näissä on hyvin paljon valhetta helluntalaisista, en edes viitsinyt lukea kaikkia. Itsekkin olin vielä 5 vuotta sitten olevinani uskonnon uhri , mutta totuus oli että elin synnissä ja olin luopio. halusin elää synnissä maailmassa ja siksi tuomitsin helluntalaisuuden kun en itse kestänyt, omatunto syytti. Kun on oikein paatunut niin ei edes omatunto syytä.
      Menkää hyvät ihmiset hengelliseen kokoukseen ja tehkää parannus niin saatte rauhan sydämeenne ja kuoleman jälkeen ette joudu helvettiin vaan Jeesuksen luo.

    • Helluntailaisissa on sekä hyvää että huonoa kuten kaikissa muissakin seurakunnisa ja kirkoissa, totta kai, ihmiset ovat sekä hyviä että pahoja. Olen ollut niin luterilaisessa kirkossa kuin vapaissakin suunnissa, ja joka paikassa oli jotain hyvää ja jotain ahdistavaa. En ole pitkään aikaan kuulunut mihinkään uskonnolliseen yhteisöön enkä aio liittyäkään, vaikka edelleen uskon Jumalaan. Uskoni on vain omanlaiseni, ei minkään kirkon tai seurakunnan sanelema. Tuomion sanoja olen saanut kuulla kaikkialla, myös luterilaisilta. "Jos et usko näin ja näin, joudut helvettiin", ja "Sinäkö muka uskovainen, oletko ihan varma?" jne. Eivät siis yksin helluntailaiset tuomitse.

      Jossain mielessä olen koko ajan "uskonnon uhri", koska uskoni hyvin usein tuomitaan lähinnä helluntailaisten taholta. Ja mikä on tämä tuomittava usko? Se, että Jumala on Rakkaus, joka ei vaadi uhreja eikä rituaaleja, se, ettei ole helvettiä muuten kuin ihmisen itsensä luomana, se, ettei ole persoonallista yliluonnollista pahuutta, vain hyvä Jumala ja pahat ihmiset, ja meistä ihmisistä voi vielä joskus tulla hyviä, vaikka siihen menisi miljardeja vuosia. Mikähän tässä uskossa on niin pahaa että siitä pitäisi tuomita ikuiseen kadotukseen?

    • hellarit valehtelee

      kierrän kaukaa ! VALEHTELEVAT JA PUHUVAT PAHAA SELÄN TAKANA JA JUORUVAT !

      Eli tekevät kaikkea sitä minkä RAAMATTU KIELTÄÄ !

      helluntailaiset omissa piireissään harrastavat myös parin vaihtoa, elikkä harrastavat seksiä toisen helluntailaisen puolison kanssa - helluntaiseurakunnan jäsen on tämän minulle kertonut,

      helluntailaiset puhuvat kymmenysten antamista - mutta tosiasiassa eivät anna enempää kuin sen 1 % mitä LUTERILAISETKIN ! - eli TAAS VALEHTELEVAT !

    • Herätys!

      Jaa, mitäkö mieltä?
      No yksi todiste taas siitä, että ihmiset voivat elää samalla maapallolla, mutta osa niistä jossain rinnakkaistodellisuudessa.
      Muutamat herätysjuhlat voisi pitää ja varmuuden vuoksi laittaa vielä kellon herättämään aamulla.
      Luultavasti sammuttavat ja jatkavat unia taas.

      • ota janoon

        Etanoli - tulenpalavaa sammutusainetta.


    • 1+1=11

      Osa valehtelijoista kuulostaa uskottavalta, mutta suurin osa ketjun valehtelijoista ei näytä tietävän helluntailaisista mitään. Ennakkoluulot, valheet ja halu uskoa johonkin eivät ole totuus.

    • Hellarit on ihan jees, mitä heitä olen nähnyt, tosin vähemmän. Yhdessä helluntaiseurakunnassa yksi vanhempi nainen katsoi minua niin rakkaudellisesti ja lämpimästi, että sitä tuskin unohtaa. Tiesin miltä aito rakkaus todellakin ventovierasta kohtaan näyttää.

      Mitä tulee uskontoon yleensä, koin vaikeana aluksi päästä sisälle. Uskovat vaikuttivat osin tylyiltä ja tahdittomilta, tai sitten he olivat kyllä hyvin mukana, mutta itse olin ulkopuolinen. En pitänyt siitä, että minun tilanteitani ja asioitani tuomittiin kuulematta edes kaikkea, mitä minulla oli sanottavaa. Nykyään, jos itse puhun Jeesuksesta toisille, yritän olla toistamatta niitä samoja virheitä. Tuomitsin myös kaikenlaiset väärinkäytökset jo ennen omaa henk. koht. kohtaamistani Herran kanssa, ja voi pojat, kuinka tuomitsen ne nykyään! Juoruilu ja panettelu eivät todellakaan kuulu uskovan elämään. Myöskään ei kuulu valehtelu, eikä ne ryypiskelyt tai vieraissa käymiset, kuten joku hellareita aiemmin kritisoi. Niitä löytyy varmaan kaikista seurakunnista, mutta kyseessä on nyt se, millaisena koen uudestisyntyneen uskovan elävän. Pyrkien parempaan, muttei niin että luulee olevansa täydellinen.

      Ymmärrän tosin, että uskovista on saatu kautta aikojen väärä kuva. Jos joukossa on joku, joka tekee pahaa, ja häntä ei eroteta seurakunnasta, vaan hänen annetaan jatkaa väärinkäytöksiään (esimerkiksi niinkin raju asia kuin lasten hyväksikäyttö tai suoranainen rahojen riisto omaan taskuun) niin siitähän saa koko seurakunta hirveän maineen! Toisaalta taas tuomitsemista on, jos ihmisiä kohdellaan tylysti, vaikka he haluaisivatkin elää ihan hyvää elämää. Ei ole hyvää hedelmää sanoa nuorille vasta uskoontulleille tytöille vaikkapa liiasta meikistä tai epäasiallisesta vaatetuksesta, jos he juuri ovat käyneet läpi helvetin maan päällä vain päästäkseen Jeesuksen luo saadakseen jotain parempaa. Että tahdikkuutta voisi olla enemmän, ja vääryys kuuluu aina tuomita.

      Mutta kyse ei ole niinkään paljon meidän ihmisten keskinäisestä kanssakäymisestä vaan suhteesta Jumalaan. Jos ihminen pyrkii hyvään, en näkisi mitään syytä miksei ihminen haluaisi olla Jeesuksen kanssa tekemisissä. jos ihmiset tuottavat pettymyksen, niin Jumala ei.

    • risto-reipas

      Uskovaisena on hyvä kuulua seurakuntaan,kaikki Jeesuksen omat pääsee Taivaaseen uskon kautta Häneen.Itse teemme ratkaisun ,ottaa Jeesus vapahtajaksi ,tai hylätä Jeesus .Uskovaisenakin teemme virheitä ,parannusta tehden eteen päin.Ne uskovat jotka pitää ja elää Raamatunsanan mukaan ,on monelle liperaali teolokeille vaiva.Raamatussa on selkeä käsitys ,synnistä ,homoudesta ,lespolaisuudesta ,juoppous ,haureellisuus.Mäkin jouduin tekkee parannusta mun elostani ,joka tuhosimut sisäisesti .New age vei hirvittävään pimeyteen pelkoihin .Sain kuulla sanan Jeesukseta joka välittää,antaa synnit anteeksi.Halusin ottaa Jeesuksen elämääni,vapauduin kaikesta kerrasta.36 vuotta saanut olla Hänen omansa ,eikä ole heittänyt pois.

      • sairas seurakunta

        Mutta eihän helluntalaiset edes noudata Jeesuksen oppeja, nehän on muuntaneet uskonsa maalliseen muotoon, hamuamalla rahaa, valtaa ja mainetta millä keinoin tahansa.
        Ihan läpimätää touhua ja itsensä ylentämistä koko popula!


    • Älkää valehdelko

      Toivoisin teidän hellarivihaajien pysyvän totuudessa, oli se totuus sitten mikä tahansa.

    • Sairas seurakunta 2

      Niin kunpa ne hellarit pysyisivät totuudessa, mutta niiden totuus on heidän tarpeisiinsa sovitettua totuutta ihan niinkuin heidän saarnaajansa ja lahkojohtajat keräävät hirmuisia omaisuuksia valhein ja väärinperustein!
      Näitä ei peittele enää mikään!

    • Outoa propagandaa

      Onhan se niin söpöä kun täälläkin monet julistavat ennakkoluuloja ja valheita minuakin vastaan. Olen helluntailainen ja täyspäinen. Aikamoista ennakkoluulojen kylvämistä. Missähän se paljon puhuttu suvaitsevaisuus on tälläkin palstalle?

      • uskonnon uhri lienet

        oletko ihan varma, että olet täyspäinen -pikemminkin olet uhri, uskonnon uhri!


    • hellureit-tuttuja

      Totuus voi pelastaa ihmisen helluntailaisuudesta.

    • Farme

      Juuri näin se menee. Olen täysin samoilla linjoilla sinun kanssasi. Huomasin itse helluntaiseurakunnassa myös sen, kuinka he pyörittävät opituilla malleilla ja säännöillä ainoastaan isoa saippuakuplaa. Jos poikkeaa heidän säännöistä ja kyseenalaistaa jonkin opitun kaavan ja mallin, joutuu todella helposti silmätikuksi ja yhteisön yhteiseksi syntipukiksi.

    • ensimmäinenkiviheitetty

      Ohhoh! Tämä ketju sisältää paljon asiattomuuksia, katkerien ihmisten vuodatusta, joilla ei ole totuuspohjaa. Teille kivien viskojille sanon Jeesuksen sanoin: Joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

      • ei-helluntaille

        Ohhoh! Tämä ketju sisältää paljonasiallista kriittistä tarkastelua,suoria sanoja,joilla on todellisuuspohja! Sinäähän se niitä kiviä viskot ylemmyydentunteessasi piehtaroiden. Mene äläkä enää syntiä tee.


    • otir9t9ytju8ru

      Ennen liittymistä helluntailaisten soluun pidin heitä normaaleina Krisittyinä, joilla on vain eri painotukset asioissa.

      Totuus oli aivan toinen, Helluntailaisilta sai kuulla samanlaista herjaamista, kuin saatanan palvojilta eikä mitään anteeksipyyntöä kuulunut,

      Jopa heidän oma seurakunnan johto tuomitsi näiden helluntailaisten toiminnan,

      Helluntailaisilla voi siis olla vaikka minkälainen oppi. koska yhteistä uskontunnustusta ei ole.

      Helluntailaisille olivat tärkeitä vihkoset ja lehdet, joissa kerrottiin ihmeellisistä parantumisista ja kuolleista heräämisistä, mutta Raamatun perus oppi, siitä mitä on olla Jeesuksen seuraaja ei heitä kiinnostanut,


      Helluntailaiset olivat sitämieltä, että kun he ovat saaneet aikuiskasteen he ovat synnittömiä ja voivat tehdä aivan mitä vain.

      Joten ei ole ihme että Kankaanniemei lähetteli seksiviestejä naisille, koska on aina synnitön - Katolinen Soini oli eri mieltä

      Helluntailainen Hakkarainen varasti Ev Lut Kirkon hopeat, mutta sekään ei ollut synti, koska hän oli aikuiskastettu,.

      Helluntailaisista voi löytyä aivan oikeita Jeesuksen omia, mutta vähemmistönä he ovat. Suurin osa helluntailaisista on vain rahan perään.


      Porin helluntaiseurakunta on tästä osoittanut hyvää esimerkkiä

    • Anonyymi

      Helluntalaiset on tosiaan vain rahan perään. Törkeä petos kiinteistökaupassa ja rahat omaan kukkaroon ... uhrin (=perheeni) elämästä välittämättä ...

      Naapurikin helluntalainen ja päivät toisensa perään pesee vain viittä isoa mersuaan ... Constin vastaava työnjohtaja kiinteistön peruskorjauksessa ...

      Helluntalainen on ihmisen pahin vihollinen ... Suomi on täynnä piilohelluntalaisia ... vahva verkosto ja auttavat kaikessa toisiaan ...

      • Anonyymi

        helluntailasuus on lyhyesti saottuna; "syvältä" !


    • Anonyymi

      Kun on hellari, niin sitä voi alistaa, väheksyä ja kadehtia lahjakkaampia kanssa sisariaan ja tehdä pahimpia syntejä. Sitten voi anoa armoa ja ilmoittaa koko kansalle, että minä uskon armoon ja yksinkertaisena hellarina kuvitella,että nyt on puhdistautunut synneistään, mutta vastaan tulee kaikki. Ne on niin yksinkertaista sakkia kaikki ja tyhmiä.

    • Anonyymi

      IISO KUPLA!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe