Concertan vaikutus

nfdxnfgxn

Sain juuri lääkäriltäni concertan kokeiluun ja tänään ensimmäistä päivää kokeilen sitä.

Sitten varsinaiseen kysymykseeni:

Netissä on ollut puhetta, että AD(H)D-henkilöillä concerta vaikuttaisi rauhoittavasti ja neurologisesti normaaleilla piristävästi. Onko näin ja voiko vaikutuksista tehdä jotakin johtopäätöksiä siitä, mahtaako minua vaivata ADHD?

15

14925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daidaidaa

      Saitko oikeesti lääkäriltä sen lääkkeen? Ennen diagnoosia? Vai lainasitko kaverilta?

      Lääkkeen vaikutukset ovat varmasti todella yksilölliset, eikä siitä voi suoraan päätellä että onko ADHD vai ei. Annoksen koko vaikuttaa tietysti ja joillekin tulee sivuoireita, mutta niistä olet varmaankin tietoinen. Mutta kerro toki, miltä tuntui?

      • sgbndgnf

        Kyllä, sain lääkäriltä reseptin. Ymmärrän että olet epäileväinen (tiedän toki että näitä väärinkäytetään), mutta laillisesti nämä hankin. Ihmettelen itsekin, miksei lääkärini lähetä minua tutkimuksiin vaan määrää ensin lääkkeet :/ Mutta ei siellä terveyskeskuksessa aina osata, joten...

        Luinkin jo ADHD-foorumia ja sielläkin sanottiin että vaikutukset ovat yksilölliset. En siis rupea vetämään mitään johtopäätöksiä vaikutusten syistä vaan odotan seuraavaa lääkärikäyntiä jolloin hän toivottavasti laittaa lähetteen tutkimuksiin.


      • diipadiidaa
        sgbndgnf kirjoitti:

        Kyllä, sain lääkäriltä reseptin. Ymmärrän että olet epäileväinen (tiedän toki että näitä väärinkäytetään), mutta laillisesti nämä hankin. Ihmettelen itsekin, miksei lääkärini lähetä minua tutkimuksiin vaan määrää ensin lääkkeet :/ Mutta ei siellä terveyskeskuksessa aina osata, joten...

        Luinkin jo ADHD-foorumia ja sielläkin sanottiin että vaikutukset ovat yksilölliset. En siis rupea vetämään mitään johtopäätöksiä vaikutusten syistä vaan odotan seuraavaa lääkärikäyntiä jolloin hän toivottavasti laittaa lähetteen tutkimuksiin.

        Kuulostaa tosiaan kummalliselta, mutta uskon kun kerran niin sanot. Ole varovainen, äläkä odota liikoja. Ei sillä minulle mitään piristävää eikä rauhoittavaa vaikutusta ole, mutta pystyn tekemään hommia vähemmillä keskeytyksillä eikä ajatukset mene solmuun. Muihin ADHD-oireisiin kuten impulsiivisuuteen, unohteluun tms "leväperäisyyteen" siitä ei ole ollut apua.

        Niin se miksi sanoin että ole varovainen, johtuu siitä, että mulla katosi ruokahalu. Lisäksi leposyke on välillä ollut lähellä sataa, vaikka mulla on hyvä kunto. Mutta varmaan ootkin lukenu nuo mahdolliset sivuoireet.


    • levotonta_edelleen

      Ymmärtääkseni lääkäri ei voi kirjoittaa Concertaan reseptiä ilman virallista diagnoosia. Lääke on muutenkin ns.huumeresepti, ja se kirjoitetaan omanlaiselleen punertavalle erikoisreseptille. Se jää apteekkiin kun ostetaan tuote. Niistä myös pidetään tarkkaa lukua.
      Jos lääkäri niitä noin vain kirjoittelee, niin löytää itsensä pian ilman lääkärinlupaa työttömyyskortistosta. Yleensä isompi ongelma on saada terveyskeskuslääkäriltä laillinen resepti, monet eivät oikein uskaltaisi noita kirjoitella vaikka diagnoosi olisikin vahvistettu.

      • afjvnkvn

        Todellako? :o Mutta ei kai lääkäri mitään diagnoosia sitten lätkäissyt samalla, hän kun ei ole missään nimessä pätevä sellaisia tekemään!

        Mihin tästä jutusta kannattaisi valittaa? Omituista toimintaa tosiaan... Alkoi huolestuttamaan, että hän laittoi mulle diagnoosin ilman mitään tutkimuksia.


    • En tiedä teistä, mutta itseäni ainakin alkaa niin armottomasti väsyttää, kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Sitä on osaa saono, onko se sivuvaikutusta.

    • levotonta_edelleen

      Kun pidän "vapaapäivän" lääkkeistä, olen yleensä todella väsynyt ja saamaton. Silloin mieluiten vain lueskelisi kirjaa tms. rentouttavaa puuhaa.

      Olen itse sekamuotoinen adhd, eli yleisin kolmesta vaihtoehdosta. Kiinnostaisi tietää, miten lääkkeet toimivat "puhtaasti" add-tyyppisellä ihmisellä (eli rauhallisella haaveilijatyypillä näin tiivistetysti). Piristääkö lääkkeet ja estävät omaan maailmaansa uppoutumisen, vai millä tavalla lääkkeiden vaikutuksen huomaa?

      Minä itse havaitsen olevani lääkkeillä hieman pitkäpinnaisempi, pystyn keskittymään paremmin ja kestän paremmin tressiä muutenkin. Eli lääkkeet tasoittavat mielialojen ääripäitä sopivasti. Silti tietenkin olen edelleen varsin spontaani, lääkkeet eivät "muuta" perusluonnetta, helpottavat vain hieman normaalia elämää.

    • Minun elämääni se ainakin on helpottanut.

    • pekkakivi

      levontonta_edelleen,
      kun sanoit olevasi sekamuotoinen, niin lisääkö lääke sulle impulsiivisuutta, vai säilyyykö se samalla tasolla?

      mä olen luultavasti sekamuotoinen (add painoitteinen) ja huomaan lääkeellä kahdenlaista vaikutusta. toisaalta pystyn keskittymään pitkäjänteisemmin enkä hermostu niin helposti ja saan niitä ei niin mukavia asioita aloitettua. mutta toisaalta tulee tiettyä asioista toimeenpanevaa impulsiivisuutta enemmän (esim. saatan innostua suunnittelemaan jotain matkaa, tai soittelen ystävilleni tavatakseni). ei siis mitenkään häiritsevässä määrin liikaa, mutta joskus vähän turhiin asioihin tulee keskityttyä. siis vaikutus on vähän kaksiajakoinen -liekö just sekamuotoisten ongelma?

      • levotonta_edelleen

        Pystyn kontrolloimaan lääkkeillä impulsiivisuuttani hieman paremmin (tosin se johtuu myös iästä ja opituista asioista. Mutta olen varmasti "normaalia" kanssaihmistä spontaanisempi silti noin yleensä ottaen).

        Lääkkeet omasta mielestäni tasoittavat isompia ääripäitä tunteissa, olen silloin rauhallisempi, kärsivällisempi ja muutenkin vähemmän herkkä kaikelle (omaan aistiyliherkkyyksiä jotka helposti aiheuttavat vaikeuksia "normaalissa" elämässä. Tosin ilman lääkkeitä olen todella väsynyt, ja se vaikuttaa myös tunteiden hallintaan ihan kenellä vain).

        Kokemuksesta voin sanoa, että olen adhd-lääkkeillä hyvänä päivänä (ei siis aina vaikuta aivan toivotulla tavalla) enemmän "oma itseni", rento, huumorintajuinen ja empaattiinen ihminen, en sietämätön äkäpussi jolla hermot paukkuu pienistäkin asioista. Mutta ei lääkkeet muuta perusolemustani, kyllä tietyt luonteenpiirteet, kuten kärsimättömyys ja keskittymisvaikeudet, ovat aina läsnä.

        Olen myös varma siitä, että lääkkeiden lumevaikutuksella on iso rooli tässäkin asiassa. Kaikilla ihmisillä tunteet vaihtelevat, se on täysin normaalia. Me vain emme ehkä tiedä eroa ja oletamme näiden tunteiden olevan jotenkin "epänormaaleja" ja tarkkailemme itseämme liiankin kanssa.

        Suurin hyöty stimulanteissa on joka tapauksessa dopamiinitason heittelyn väheneminen, eli keskittymiskyky on parempi ja perusjaksaminen rutiineihin jne. helpompaa.


      • Kvdosbdu
        levotonta_edelleen kirjoitti:

        Pystyn kontrolloimaan lääkkeillä impulsiivisuuttani hieman paremmin (tosin se johtuu myös iästä ja opituista asioista. Mutta olen varmasti "normaalia" kanssaihmistä spontaanisempi silti noin yleensä ottaen).

        Lääkkeet omasta mielestäni tasoittavat isompia ääripäitä tunteissa, olen silloin rauhallisempi, kärsivällisempi ja muutenkin vähemmän herkkä kaikelle (omaan aistiyliherkkyyksiä jotka helposti aiheuttavat vaikeuksia "normaalissa" elämässä. Tosin ilman lääkkeitä olen todella väsynyt, ja se vaikuttaa myös tunteiden hallintaan ihan kenellä vain).

        Kokemuksesta voin sanoa, että olen adhd-lääkkeillä hyvänä päivänä (ei siis aina vaikuta aivan toivotulla tavalla) enemmän "oma itseni", rento, huumorintajuinen ja empaattiinen ihminen, en sietämätön äkäpussi jolla hermot paukkuu pienistäkin asioista. Mutta ei lääkkeet muuta perusolemustani, kyllä tietyt luonteenpiirteet, kuten kärsimättömyys ja keskittymisvaikeudet, ovat aina läsnä.

        Olen myös varma siitä, että lääkkeiden lumevaikutuksella on iso rooli tässäkin asiassa. Kaikilla ihmisillä tunteet vaihtelevat, se on täysin normaalia. Me vain emme ehkä tiedä eroa ja oletamme näiden tunteiden olevan jotenkin "epänormaaleja" ja tarkkailemme itseämme liiankin kanssa.

        Suurin hyöty stimulanteissa on joka tapauksessa dopamiinitason heittelyn väheneminen, eli keskittymiskyky on parempi ja perusjaksaminen rutiineihin jne. helpompaa.

        Hei!

        Lainaan vähän tätä ketjua, kun saman aiheinen kysymys olisi. Kerrompa ensin vähän omia taustojani ennen varsinaista asiaa/kysymystä. Olen nyt juuri 18v täyttänyt jätkä, ala-asteella kolmos-nelos luokalla ollessani mulla alettiin epäillä keskittymishäiriötä. Psykologi(vai neurologi?) teki testejä ja totesi mulla adhd:n. Tässä kohtaa ei lääkitystä vielä aloitettu vaan päätettiin katsoa josko iän myötä helpottaisi. Kaikki menikin ihan ok ylä-asteella asti. Silloin ei enää adhd:ta edes epäilty vaan mut leimattiin suoraan ongelmanuori huligaaniksi. Samoihin aikoihin tapahtui paljon muutakin, ongelmia himassa yms... Ysiluokalla alkoi douppaaminen ja jouduin laitokseen. Onnekseni pääsin jo muutaman kuukauden päästä pois ja aloin laittaa elämääni taas kuntoon. Aloitin lukion mutta heti alusta saakka tuntui etten millään pystynyt keskittymään vaikka parhaani yritin. Sitten muistin lapsuuden adhd diagnoosin ja aloin ottamaan asioista selvää ja lääkärillekin tästä puhelin. Hänen suositteli minulle concerta lääkityksen aloittamista. Entisenä huumeiden/lääkkeiden väärinkäyttäjänä olin kuitenkin aluksi epäileväinen pysyisinkö vain lääkekäytössä. Lääkäri kuitenkin vakuutteli että kun huomaan kuinka paljon apua lääkityksestä on en edes ajattelisi viihdekäyttöä. Luin muiden kokemuksia netistä ja näinhän se näytti olevan. Ja nyt varsinaiseen asiaan. Eli sain torstaina 20.03 reseptin 36mg concertoihin, perjantaina otin aamulla ensimmäistä kertaa. Muutaman tunnin päästä liiankin tuttu tunne alkoi puskea esiin, sekoitus piriä ja jotain muuta. Ruokahalu katosi myös kokonaan, aivan kuten piristäkin, luin kyllä netistä että tämän pitäisi olla suht normaalia... No, ajattelin että kyllä tämä vaikutus tästä tasaantuu kunhan kroppa alkaa aineeseen tottumaan. Noh eilen olin sitten viihteellä enkä sen vuoksi lääkettä aamulla ottanut. Tänään heräsin krapulassa ja menin ottamaan lääkkeen. Sain kuitenkin älyväläyksen ja päätin pistää pillerin puoliksi ettei vaikuta niin vahvasti. Pilleri oli kova kuin kivi, mutta sain kuin sainkin sen puoliksi. Puolikas naamariin ja takaisin sänkyyn. Noin tunnin päästä, eli nyt alkoi hirveät tärinät vaikken pahassa darrassa edes ollut. Pelästyin jonkun verran kun alkoi tuntumaan, että sydän tulee rinnasta läpi. Vieläkin tämä sama tunne. Hetki sitten luin netistä että depot kapseleita ei saisi nauttia murskattuna(halkaistuna). Luin aiheesta lisää ja sain tietää kapselin sisällä olevan kolme osaa, joista ruskean tehtävä on hitaasti liuottaa vaikuttava aine elimistöön. Nyt hain sitten jäljelle jääneen puolikkaan, ja kappas vittu tietenkin siinä se ruskea kohta oli jäljellä... Tällä hetkellä olo on erittäin puhelias ja oikeastaan hyvä, joskin sydän hakkaa vieläkin ja tärisyttää. Luin että jos todellakin on adhd, ei concertan pitäisi toimia tällä tavalla. Mitä mieltä te olette, joku toinen lääkitys vai siedättyykö kroppa tähän ajan kanssa?

        -Slim


      • turhaan napsit
        Kvdosbdu kirjoitti:

        Hei!

        Lainaan vähän tätä ketjua, kun saman aiheinen kysymys olisi. Kerrompa ensin vähän omia taustojani ennen varsinaista asiaa/kysymystä. Olen nyt juuri 18v täyttänyt jätkä, ala-asteella kolmos-nelos luokalla ollessani mulla alettiin epäillä keskittymishäiriötä. Psykologi(vai neurologi?) teki testejä ja totesi mulla adhd:n. Tässä kohtaa ei lääkitystä vielä aloitettu vaan päätettiin katsoa josko iän myötä helpottaisi. Kaikki menikin ihan ok ylä-asteella asti. Silloin ei enää adhd:ta edes epäilty vaan mut leimattiin suoraan ongelmanuori huligaaniksi. Samoihin aikoihin tapahtui paljon muutakin, ongelmia himassa yms... Ysiluokalla alkoi douppaaminen ja jouduin laitokseen. Onnekseni pääsin jo muutaman kuukauden päästä pois ja aloin laittaa elämääni taas kuntoon. Aloitin lukion mutta heti alusta saakka tuntui etten millään pystynyt keskittymään vaikka parhaani yritin. Sitten muistin lapsuuden adhd diagnoosin ja aloin ottamaan asioista selvää ja lääkärillekin tästä puhelin. Hänen suositteli minulle concerta lääkityksen aloittamista. Entisenä huumeiden/lääkkeiden väärinkäyttäjänä olin kuitenkin aluksi epäileväinen pysyisinkö vain lääkekäytössä. Lääkäri kuitenkin vakuutteli että kun huomaan kuinka paljon apua lääkityksestä on en edes ajattelisi viihdekäyttöä. Luin muiden kokemuksia netistä ja näinhän se näytti olevan. Ja nyt varsinaiseen asiaan. Eli sain torstaina 20.03 reseptin 36mg concertoihin, perjantaina otin aamulla ensimmäistä kertaa. Muutaman tunnin päästä liiankin tuttu tunne alkoi puskea esiin, sekoitus piriä ja jotain muuta. Ruokahalu katosi myös kokonaan, aivan kuten piristäkin, luin kyllä netistä että tämän pitäisi olla suht normaalia... No, ajattelin että kyllä tämä vaikutus tästä tasaantuu kunhan kroppa alkaa aineeseen tottumaan. Noh eilen olin sitten viihteellä enkä sen vuoksi lääkettä aamulla ottanut. Tänään heräsin krapulassa ja menin ottamaan lääkkeen. Sain kuitenkin älyväläyksen ja päätin pistää pillerin puoliksi ettei vaikuta niin vahvasti. Pilleri oli kova kuin kivi, mutta sain kuin sainkin sen puoliksi. Puolikas naamariin ja takaisin sänkyyn. Noin tunnin päästä, eli nyt alkoi hirveät tärinät vaikken pahassa darrassa edes ollut. Pelästyin jonkun verran kun alkoi tuntumaan, että sydän tulee rinnasta läpi. Vieläkin tämä sama tunne. Hetki sitten luin netistä että depot kapseleita ei saisi nauttia murskattuna(halkaistuna). Luin aiheesta lisää ja sain tietää kapselin sisällä olevan kolme osaa, joista ruskean tehtävä on hitaasti liuottaa vaikuttava aine elimistöön. Nyt hain sitten jäljelle jääneen puolikkaan, ja kappas vittu tietenkin siinä se ruskea kohta oli jäljellä... Tällä hetkellä olo on erittäin puhelias ja oikeastaan hyvä, joskin sydän hakkaa vieläkin ja tärisyttää. Luin että jos todellakin on adhd, ei concertan pitäisi toimia tällä tavalla. Mitä mieltä te olette, joku toinen lääkitys vai siedättyykö kroppa tähän ajan kanssa?

        -Slim

        Viimeistään lääke kertoo lahjomattomasti, että onko adhd vai ei ja tietenkin oikealla annostuksella.


      • Myth Buster
        turhaan napsit kirjoitti:

        Viimeistään lääke kertoo lahjomattomasti, että onko adhd vai ei ja tietenkin oikealla annostuksella.

        Dispel the Myths.

        There are several myths about ADHD that have become quite popular, but still to this day remain unproven. Sadly, we continue to hear that parents are being told these same myths over and over again. Simply put, these myths are misinformation. Misinformation can cause confusion and frustration, and if heard enough times can cause a person to make the wrong choices.

        1. ...
        2. ...
        3. ...
        4. Have you been told that if “medication” for ADD/ADHD works on your child and you see improvements in your child’s behavior or attention this indicates that your child really has ADD/ADHD?

        Answer: This is just more misinformation that continues to be spread throughout the public. This is not a true statement.

        How we know this: It is clearly stated in the US Department of Justice Drug Enforcement Administration Report on Methylphenidate (Ritalin) p.11: “However contrary to popular belief, stimulants like methylphenidate will affect normal children and adults in the same manner that they affect ADHD children.* Behavioral or attentional improvements with methylphenidate treatment therefore is not diagnostic of ADHD.”

        *(Rapoport et al., 1978; Gittelmana and Kannar, 1998)

        Simplified: This means that any stimulant like Ritalin will affect children said to have (diagnosed) ADHD the same way that it affects children that are not said to have ADHD. If Ritalin or any other similar stimulant seems to improve your child’s behavior or attention this does NOT mean that your child has ADD/ADHD.

        http://www.adhdtesting.org/myth buster.htm


    • Riikkaaaaa

      Mulla ainakin piristää. Mulle tulee päivällä aina sellainen väsymys kun en ole lääkettä ottanut ja huomaan että sitä ei tule silloin kun otan lääkkeen. Itsekin vasta oon aloittanut lääkkeen käytön, enkä ota joka päivä vaan tarvittaessa/ kun on paljon hoidettavia asioita. Mutta Ruokahalu tosiaan menee pois..

    • epätoivoinenF90

      Mulla ei musta aiemmin väsyttänyt ennenkuin illalla, mutta nyt tuntuu että päivällä jo tulee ekat väsymykset. Syön lääkettä nyt kai kolmatta viikkoa.
      Keskittymisessä yms. en ole huomannut vaikutusta.
      Voikohan tää muuttua tästä vielä vai pitäiskö vielä kokeilla uutta lääkettä? (aiemmin oli medikinet CR, mutta se väsytti mua aivan liikaa) Mistä hitosta tää väsymys edes johtuu :(

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      364
      2222
    2. Machokultti vai tasa-arvoa

      Oikein hyvää päivää kaikki Vedatietäjät ja Hare Krishnat! Tarkoitukseni ei ole provosoida vaan monen pettymyksen jälkeen
      Hindulaisuus
      444
      2180
    3. Kimmeliin yöksi?

      Sopii minulle, mutta en tiedä sopisiko se sinuun.
      Ikävä
      94
      1954
    4. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      72
      1482
    5. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      1440
    6. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1308
    7. En voi elää täyttä elämää

      Ilman sinua mies. Minun on pakko saada sinut elämääni. 😢
      Ikävä
      53
      1136
    8. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1075
    9. Vetoomus tietyille Miehille

      Suomi on Euroopan toiseksi turvaton maa naisille! Mitä ajatuksia miehet jotka ovat turvattomia naisille? Olisiko korke
      Ikävä
      183
      1064
    10. Alkavan syksyn galluppi..

      Ajattelin että olisi sen aika. Gallupin. 1. Mikä on lempivuodenaikasi? Ja miksi? A) kevät B) kesä C) syksy D) talvi 2
      Sinkut
      135
      1038
    Aihe