siinä tapauksessa kun käy näin että kouluterveydenhoitaja kehoittaa neljätoistavuotiasta tyttöä tarkkailemaan painoaan lähtökohta on se että tyttö on satakuuskytviis senttinen ja painaa viiskytkuus kiloa tätä nykyä tyttö on kolkytviis kiloinen ja makaa sairaalassa letkuissa mua järkytti tämä asia tänä aamuna taas kerran eikä ollut ensimmäinen kerta kun kuulin tästä aiheesta.
kuka on vastuussa
44
82
Vastaukset
- 16-3
Ensisijaisesti nuori itse ja hänen vanhempansa, valitettavasti vaan nykyään pyritään sysäämään vastuu aina toisten harteille.
- sade
Kyllä perheen ulkopuolisen henkilön huomautus painon tarkkailusta menee murrosikäiselle syvälle muistiin ja pysyy myös siellä eliniän. Ei pitäisi mennä peukaloimaan kenenkään yksityisyyttä, tarkkaile painoasi ellei sitten ole kysymyksessä sairaus.
Ilahduttavaa Idols voittaja Diandra Flores tuo raikkaalla olemuksellaan esille myös hiukan pyöreä voi olla suosittu lahjakas henkilö. - tiinaex...
oon ite kans sitä mieltä että vanhempien vastuulla on loppupeleissä mutta se alkusysäys kun tässäkin tapauksessa paino oli lähtiessä jo normaalin alapuolella niin ihmetyttää että yleensä on asiasta huomautettu.
- tiinaex...
sade kirjoitti:
Kyllä perheen ulkopuolisen henkilön huomautus painon tarkkailusta menee murrosikäiselle syvälle muistiin ja pysyy myös siellä eliniän. Ei pitäisi mennä peukaloimaan kenenkään yksityisyyttä, tarkkaile painoasi ellei sitten ole kysymyksessä sairaus.
Ilahduttavaa Idols voittaja Diandra Flores tuo raikkaalla olemuksellaan esille myös hiukan pyöreä voi olla suosittu lahjakas henkilö.ja yleensäkkin painosta huomauttaminen pitäs olla tosi hienovaraista asia on niin henkilökohtainen että osaako sitä kukaan niin hienovaraisesti tehdä etteikö se loppuelämäksi jää mieleen on se se huomauttaja sit ulkopuolinen tai oman perheen jäsen.
- sitroen.
tiinaex... kirjoitti:
oon ite kans sitä mieltä että vanhempien vastuulla on loppupeleissä mutta se alkusysäys kun tässäkin tapauksessa paino oli lähtiessä jo normaalin alapuolella niin ihmetyttää että yleensä on asiasta huomautettu.
Ei sitten tullut mieleen, että painontarkkailu piti olla siksi, ettei pääse liian alas?
- tiinaex...
sitroen. kirjoitti:
Ei sitten tullut mieleen, että painontarkkailu piti olla siksi, ettei pääse liian alas?
todennäköisesti tyttö ainakin oli ymmärtänyt niin että pitäisi painoa pudottaa tää oli mulla tuolla naamakirjan keskustelussa ja varmaan lähes kymmenen ihmistä kerto vastaavan esimerkin ja aloittaja oli julkisuuden henkilö joka toimii hyvin paljon vapaaehtois työssä lasten ja nuorten auttamiseksi niin kotimaassa kun ulkomaillakin.
Ihan normaali painohan toi oli. Itse olin jopa kymmenen kiloa painavampi tuossa iässä, eikä kukaan mitään puhunut. Aika härskiä terkkarilta tai keltä hyvänsä ulkopuoliselta mennä puhumaan tollasia.
- tiinaex...
mietin kans itteeni samassa iässä olin saman mittanen ja painoin ehkä sen kuuskytviis kiloo mutta ei mulle terkkarilla koskaan sanottu että laihduta ja varmaan olisin lähteny käveleenkin siltä istumalta jos olis sanottu.
- lihvava,,,+++
Onko varmaa, että terveydenhoitaja on sanonut niin?
Ettei ole tytön omaa keksintöä?- tiinaex...
kaikki asiathan voi kyseenalaistaa...
- ei ainoa tapaus
tiinaex... kirjoitti:
kaikki asiathan voi kyseenalaistaa...
Totta. Mä olin taannoin risteilyllä ikäiseni naisen kanssa. (tosi laiha)
Hän söi hyvin vähän ja sen jälkeen kävi hytissä. Sieltä tullessaan haukkui laivayhtiön, kun lavuaari ei vedä. Ihmettelin sitä, kun pari tuntia sitten vielä veti.
Eipä tietenkään vedä, kun siellä oli syömiset oksennettu.
Olin aavistellutkin, että hänen laihuutensa oli syömishäiriöiden tulosta, joten selityksen kannattaa kyseenalaistaa. - tiinaex...
ei ainoa tapaus kirjoitti:
Totta. Mä olin taannoin risteilyllä ikäiseni naisen kanssa. (tosi laiha)
Hän söi hyvin vähän ja sen jälkeen kävi hytissä. Sieltä tullessaan haukkui laivayhtiön, kun lavuaari ei vedä. Ihmettelin sitä, kun pari tuntia sitten vielä veti.
Eipä tietenkään vedä, kun siellä oli syömiset oksennettu.
Olin aavistellutkin, että hänen laihuutensa oli syömishäiriöiden tulosta, joten selityksen kannattaa kyseenalaistaa.ja sullekkin vaikka olisit varmaan halunnut auttaa kaveria oli mahdoton tehtävä syömishäiriöhän saa jostain alkunsa ja varmaan monesti siitä että ihmistä arvostellaan kokonsa puolesta ainakin nuorilla tietysti vanhemmilla syyt voi olla vaikka kuinka syvällä ja yleensähän ne on semmoisia juttuja että ne tarvitsee asiaan perehtyneen ammatti ihmisen apua.
- 168-62
Jos terveyden hoitajan neuvo koskikin painontarkkailemista siksi ettei paino menisi liiana alhaiseksi?
Vaan eipä sillä väliä, aina etsitään syy jostain muusta kuin omasta pesästä. 56 ja 35 kg välillä on aika pitkä matka kiloja joiden aikana perheen olisi tullut puuttua asiaan.- tiinaex...
tuskin nuorilla olis syömishäiriöitä jos perhe siihen aina pystyis vaikuttamaan ja jostainhan nää syömisongelmat saa sysäyksen ja ikävä kyllä oon kuullu että aika useesti terveydenhoitopuolen ihmisiltä oon siihen huomauttamiseen törmänny monta kertaa itekki aikuisiällä jos menee valittaan että on kurkku kipee niin suositellaan että kymmenen kiloo painoo pois niin kyllä se siitä varsinkin kunnallisella puolella oon huomannu takertumista kiloihin ei tietysti tätäkään asiaa voi yleistää mutta paljolti se on just sitä että ihmisten pitäs osua tiettyihin käyriin indeksit pitäs olla just kohdallaan muuten ei voi olla hyvä olla.
- Ikean ansiotako?
tiinaex... kirjoitti:
tuskin nuorilla olis syömishäiriöitä jos perhe siihen aina pystyis vaikuttamaan ja jostainhan nää syömisongelmat saa sysäyksen ja ikävä kyllä oon kuullu että aika useesti terveydenhoitopuolen ihmisiltä oon siihen huomauttamiseen törmänny monta kertaa itekki aikuisiällä jos menee valittaan että on kurkku kipee niin suositellaan että kymmenen kiloo painoo pois niin kyllä se siitä varsinkin kunnallisella puolella oon huomannu takertumista kiloihin ei tietysti tätäkään asiaa voi yleistää mutta paljolti se on just sitä että ihmisten pitäs osua tiettyihin käyriin indeksit pitäs olla just kohdallaan muuten ei voi olla hyvä olla.
Minä taas olen ihmetellyt kun koskaan ei ole ylipainostani huomauteltu, jos olisi niin olisin ehkä pitänyt kiloni paremmin kurissa. Siis onko liikakilojeni syy terveydenhuoltohenkilöissä?
Ikeassa seisoessani suuren peilin edessä huomasin kuinka mkkarat pusrsuivat vyötäröllä ja päätin ryhtyä laihtarille. - maharakas
tiinaex... kirjoitti:
Laihtuminen auttaa kurkkuvaivoihin silloin kun vatsaa, pötsiä on senverran että se painaa vaikkapa nukkuessa mahahappoja nousemaan ruokatorveen, ärsytys tuntuu usein juuri kurkkukipuna ja limaisena yskänä. Itseäni laihduttaminen ja lihaskunnon kohotus ainakin auttoi, ohjeet sain lääkäriltä.
Miksi asenne lääkäreihin on niin perusnegatiivinen? Eivät he ihmisten sairauksia aiheuta eikä kaikki vaivat ole sairautta. Ottakaa vastuu omasta hyvinvoinnista niin ei tarvitse hetikohta sairauksia hoitaakaan! - tiinaex...
Ikean ansiotako? kirjoitti:
Minä taas olen ihmetellyt kun koskaan ei ole ylipainostani huomauteltu, jos olisi niin olisin ehkä pitänyt kiloni paremmin kurissa. Siis onko liikakilojeni syy terveydenhuoltohenkilöissä?
Ikeassa seisoessani suuren peilin edessä huomasin kuinka mkkarat pusrsuivat vyötäröllä ja päätin ryhtyä laihtarille.tää ei nyt ehkä oo sitä mitä mää tarkoitin tällä aloituksella mutta tsemppiä kumminkin laihtarille sitähän me tässä itse kukin tarvitaan.
- tiinaex....
maharakas kirjoitti:
Laihtuminen auttaa kurkkuvaivoihin silloin kun vatsaa, pötsiä on senverran että se painaa vaikkapa nukkuessa mahahappoja nousemaan ruokatorveen, ärsytys tuntuu usein juuri kurkkukipuna ja limaisena yskänä. Itseäni laihduttaminen ja lihaskunnon kohotus ainakin auttoi, ohjeet sain lääkäriltä.
Miksi asenne lääkäreihin on niin perusnegatiivinen? Eivät he ihmisten sairauksia aiheuta eikä kaikki vaivat ole sairautta. Ottakaa vastuu omasta hyvinvoinnista niin ei tarvitse hetikohta sairauksia hoitaakaan!ihan sama juttu vaikka on pikkurilli kipee tää oli vaan yks esimerkki olis voinu sillä ruhollaan maata sen pikkurillinsä päällä jos olis ollu kevyempi ei olis sattunu niin paljoon mulla oli kyllä sillon angiinakin sen jälkeen kun yleiskatsauksen jälkeen päästiin sinne kurkkuun ja siihen autto antibiootit ja jos nyt sit kirjoitellaan musta eikä tästä alotuksesta niin käytän mieluummin yksityisiä lääkäripalveluita sillon pystyy itse valitsemaan palvelun tason niinkun kaikilla muillakin palvelualoilla mutta ei oo ollu kyllä nsairaalahoidostakaan valittamista että se taas siitä perusnegatiivisuudesta.
Olisiko vanhempien pitänyt hiukan aikaisemmin huomata tuo laihtuminen. Jos lapsen paino putoaa parikymmentä kiloa, on siinä ollut aikaa se huomata ennen sairaalakuntoon joutumista.
Paha mennä ketään syyllistämään, kun ei tiedä taustoja eikä sitä mitä oikeastaan on sanottu ja missä tarkoituksessa- tiinaex...
jos pystyy yleensä se on sillon jo myöhästä kun vanhemmat sen huomaa niiiiin ei oikeestaan voi syyllistää vanhempia ei voi syyllistää terkkaria pitääkö ruveta syyllistään sairastunutta kuka sen tietää mutta joku sen sysäyksen antaa huomaamaan että ei ole sellainen kun pitäisi olla ja rupee muokkaamaan itseensä terveytensä uhalla en mää usko sitäkään että anoreksia on vieras sana tämän päivän neljätoistavuotiaalle sen syyt ja seuraukset.
- ihmetyttää
tiinaex... kirjoitti:
jos pystyy yleensä se on sillon jo myöhästä kun vanhemmat sen huomaa niiiiin ei oikeestaan voi syyllistää vanhempia ei voi syyllistää terkkaria pitääkö ruveta syyllistään sairastunutta kuka sen tietää mutta joku sen sysäyksen antaa huomaamaan että ei ole sellainen kun pitäisi olla ja rupee muokkaamaan itseensä terveytensä uhalla en mää usko sitäkään että anoreksia on vieras sana tämän päivän neljätoistavuotiaalle sen syyt ja seuraukset.
Jospa kertoisit meille miksi joku pitäisi syyllistää, miksi pitäisi löytää aina joku ulkopuolinen syyllinen?
- tiinaex...
ihmetyttää kirjoitti:
Jospa kertoisit meille miksi joku pitäisi syyllistää, miksi pitäisi löytää aina joku ulkopuolinen syyllinen?
mun aloitus oli vastuusta ei syyllistämisestä se mihin keskustelu kääntyy sille mää en voi mitään anceli kirjoitti että paha mennä ketään syyllistämään sen jälkeen kirjoitin ajatukseni mitä hänen kirjoituksestaan tuli mieleeni sen kummemmin että etsin asiaan syyllistä.
- ihmetyttää
tiinaex... kirjoitti:
mun aloitus oli vastuusta ei syyllistämisestä se mihin keskustelu kääntyy sille mää en voi mitään anceli kirjoitti että paha mennä ketään syyllistämään sen jälkeen kirjoitin ajatukseni mitä hänen kirjoituksestaan tuli mieleeni sen kummemmin että etsin asiaan syyllistä.
Vastasin edelliseen syyllistämisviestiisi esittämällä kysymyksen syyllistämisen tarpeellisuudesta saamatta siihen kuitenkaan vastausta, ainoastaan koin hieman syyllisyyttä kun en osannutkaan osallistua ketjuusi toiveesi mukaan.
Koko ketju on täynnä syylistämistä, muutamaa aloittajan lyttyyn polkemaa realistista poikkeusmielipidettä lukuunottamatta.
Vastuullisen etsintä on samaa kuin syyllisen etsintä, sanamuodolla yritetään vain hieman hämätä. - tiinaex...
ihmetyttää kirjoitti:
Vastasin edelliseen syyllistämisviestiisi esittämällä kysymyksen syyllistämisen tarpeellisuudesta saamatta siihen kuitenkaan vastausta, ainoastaan koin hieman syyllisyyttä kun en osannutkaan osallistua ketjuusi toiveesi mukaan.
Koko ketju on täynnä syylistämistä, muutamaa aloittajan lyttyyn polkemaa realistista poikkeusmielipidettä lukuunottamatta.
Vastuullisen etsintä on samaa kuin syyllisen etsintä, sanamuodolla yritetään vain hieman hämätä.okei sovitaan niin.
- näinpänäin
Ehkäpä asia on niin, että kouluterveydenhoitaja käski tarkkailemaan painoa juuri siksi, että se oli laskusuunnassa, koska oli normaalipainon alarajoilla..
- joku äiti
Anorektikkojen kohdalla kaikki konstit on mahdollisia ja syyt ovat paljon kauempana kuin terveydenhoitajan kehoituksissa. Kun elämä ja kasvaminen pelottaa niin että pitää kuihduttaa itsensä olemattomiin, on auttaminen vaikea ja pitkä prosessi. Kyse on myös vallasta: kun ei syö, hallitsee tehokkaasti läheisiään. Sääli kaikkia joita ongelma koskettaa, uhreja on useita ja tuskaa, syyllistämistä paljon.
- tiinaex...
uskon kanssa että syyt on syvemmällä mutta joku niinkun laukasee sen käyntiin sen takia mun mielestä kaikkien vanhempien ihmisten pitäs olla nuoria kohtaan asiassa kun asiassa tosi hienovaraisia.
Kyllä vastuussa lapsestaan on ennenkaikkea vanhemmat, ja tietysti myös muu ympärillä oleva aikuisväestö.
Vastuuseen vois myös laittaa median koska siellä ihannoidaan langanlaihaa ihmistä.
Kauniitahan nuo vaatteet on hoikkien päällä mutta kaikki ei ole perusolemukseltaan hoikkia.- tiinaex...
loppupelissähän vanhemmat kantaa vastuun mutta jos lähdetään että ensin ollaa päiväkodissa viisi vuotta parhaimmillaan kahdeksan tunnin työpäivä plus työmatkat sit mennään koluun ollaan koulussa ja iltapäiväkerhossa sama aika niin oikeessa oot siinä tulee vastaan tää että aika iso vastuu on myös ympärillä olevalla aikuisväestöllä.
tiinaex... kirjoitti:
loppupelissähän vanhemmat kantaa vastuun mutta jos lähdetään että ensin ollaa päiväkodissa viisi vuotta parhaimmillaan kahdeksan tunnin työpäivä plus työmatkat sit mennään koluun ollaan koulussa ja iltapäiväkerhossa sama aika niin oikeessa oot siinä tulee vastaan tää että aika iso vastuu on myös ympärillä olevalla aikuisväestöllä.
Niimpä, niin kun kirjoitinkin, "tietysti myös muu ympärillä oleva aikuisväestö".
Moraalinen vastuhan on periaatteessa jokaisella ihmisellä toista ihmistä kohtaan on hän sitten aikuinen tai lapsi.
Mutta kuinka moni nykyaikana välittää lähimmäisestään? No moni kyllä mutta liian harva kuitenkin.
Ja tietyssä mielessä lasken kyllä itseni siihen porukkaan.
Niin paljon kun näkee ja kuulee avuntarpeessa olevia ei mun resurssit riitä siihen.- tiinaex...
tulisilla kirjoitti:
Niimpä, niin kun kirjoitinkin, "tietysti myös muu ympärillä oleva aikuisväestö".
Moraalinen vastuhan on periaatteessa jokaisella ihmisellä toista ihmistä kohtaan on hän sitten aikuinen tai lapsi.
Mutta kuinka moni nykyaikana välittää lähimmäisestään? No moni kyllä mutta liian harva kuitenkin.
Ja tietyssä mielessä lasken kyllä itseni siihen porukkaan.
Niin paljon kun näkee ja kuulee avuntarpeessa olevia ei mun resurssit riitä siihen.sitä lainasin kun kirjoitin olevani samaa mieltä tosi asia on ettei yksi ihminen pysty eikä jaksa kaikkia maailman ihmisiä auttaa ja vaikka kuinka olisi halua ja yritystä ei riitä taitoa mutta terveydenhoito alalla mun mielestä on hirveen tärkeetä se ihmisestä välittäminen ja auttamisen halu paljon tärkeempää kun se että pyritään muovaamaan kaikki ihmiset samaan muottiin sairaudet ei katoo sillä että me kaikki mahduttas oikeiden käyrien sisälle aina tulee olemaan sydäntauteja ja syöpää ym ym vaikka niitä kuinka yritetään saada elintavoilla ehkäistäväksi no nyt tää taas paisuu tää mun juttu kun pullataikina.
- ettei totuus unohdu
tiinaex... kirjoitti:
Todellisuudessa vanhemmat ovat vastussa lapsestaan sen alullepanosta alkaen. Vanhemmat tekevät valintansa hoitavatko lapsensa kouluikään asti kotona vai vievätkö jo alle vuoden vanhana tarhaan.
Jos vanhemmatsysäävät lapset toisten hoidettavaksi, niin alkuperäinen vastuu on silti heidän, sillä hehän vain "ostavat" muita hoitamaan omia tehtäviään. - tiinaex...
ettei totuus unohdu kirjoitti:
Todellisuudessa vanhemmat ovat vastussa lapsestaan sen alullepanosta alkaen. Vanhemmat tekevät valintansa hoitavatko lapsensa kouluikään asti kotona vai vievätkö jo alle vuoden vanhana tarhaan.
Jos vanhemmatsysäävät lapset toisten hoidettavaksi, niin alkuperäinen vastuu on silti heidän, sillä hehän vain "ostavat" muita hoitamaan omia tehtäviään.mutta näinhän se elämän kiertokulku menee mennään naimisiin tehdään lapsia ja tehdään työtä että tullaan toimeen eikä nykyaikana oo enää mahdollista jäädä kotiin hoitamaan lapsia koska eläminen maksaa ja paljon ja nyky äidit haluaa olla mukana työelämässä muuta mää en viitti kommentoida oon niin eri mieltä sun kanssas.
- Kuuden mummi
ettei totuus unohdu kirjoitti:
Jos vanhemmatsysäävät lapset toisten hoidettavaksi, niin alkuperäinen vastuu on silti heidän, sillä hehän vain "ostavat" muita hoitamaan omia tehtäviään.Tässä meidän naapurustossa on monta "kotiäitiä" ja selvästi on havaittavissa lasten käytöksestä ketkä ovat kotona kasvaneita ja ketkä tarhakasvatteja.
Perhe joutuu tinkimään monista asioista äidin jäädessä kotiin hoitamaan lapsia, mutta sehän on yksi elämän valintakysymyksistä, se kertoo mitä arvostaa.
Jotkut arvostavat uraa ja maallista mammonaa ja toiset taas elämää ja sen tuomia rikkauksia. - tiinaex...
Kuuden mummi kirjoitti:
Tässä meidän naapurustossa on monta "kotiäitiä" ja selvästi on havaittavissa lasten käytöksestä ketkä ovat kotona kasvaneita ja ketkä tarhakasvatteja.
Perhe joutuu tinkimään monista asioista äidin jäädessä kotiin hoitamaan lapsia, mutta sehän on yksi elämän valintakysymyksistä, se kertoo mitä arvostaa.
Jotkut arvostavat uraa ja maallista mammonaa ja toiset taas elämää ja sen tuomia rikkauksia.uskoisin että kaikki naiset jotka itsensä korkeelle kouluttavat haluavat myös olla työelämässä mukana muttei se myöskään sano sitä etteivätkö he halua perustaa perhettä ja tehdä lapsia ja etteivätkö he arvostaisi elämää ja sen tuomia rikkauksia kaikilla ei vaan oon mahdollisuutta jäädä kotiin hoitaan lapsia ei kaikilla oo niin hyvä tuloisia puolisoja että se olisi mahdollista eikä se mun mielestä äidistä sen huonompaa tee vaikka onkin työelämässä ja tosta kotona kasvaneista ja tarhakasvateista mulla olis monta juttua omasta lähipiiristäkin mutta oonpa taas kerran hiljaa mutta kaikki lapset on erillaisia kaikki vanhemmat on erillaisia kaikki kodit on erillaisia onhan niitä kaikenlaisia kirjoituksia luettavissa ihan lehdistäkin.
tiinaex... kirjoitti:
sitä lainasin kun kirjoitin olevani samaa mieltä tosi asia on ettei yksi ihminen pysty eikä jaksa kaikkia maailman ihmisiä auttaa ja vaikka kuinka olisi halua ja yritystä ei riitä taitoa mutta terveydenhoito alalla mun mielestä on hirveen tärkeetä se ihmisestä välittäminen ja auttamisen halu paljon tärkeempää kun se että pyritään muovaamaan kaikki ihmiset samaan muottiin sairaudet ei katoo sillä että me kaikki mahduttas oikeiden käyrien sisälle aina tulee olemaan sydäntauteja ja syöpää ym ym vaikka niitä kuinka yritetään saada elintavoilla ehkäistäväksi no nyt tää taas paisuu tää mun juttu kun pullataikina.
Toi muottiin muovaaminen on vihoviimeistä tekoa. On se sitten ihmisen kokoon liityvää tai elämään muuten.
Kun olin koulunkäyntiavustajana se oli ihana työ ja kun huomas just niiden eka ja tokaluokkalisten erilaisuuden.
Jokaisella oli joku vahva puoli, kenellä se liittyi matematiikaan ja kenellä puolestaa taiteisiin tms.
Kamalaa kun ihmisen siivet voidaan katkoaa jo pienenä jos ei arvosteta niitä taitoja ja myöskin sen ihmistaimen haluja tehdä jotain erilaista.
Onni ihmiselämässä löytyy usein juuri erilaisuudeta.- Kuuden mummi
tiinaex... kirjoitti:
uskoisin että kaikki naiset jotka itsensä korkeelle kouluttavat haluavat myös olla työelämässä mukana muttei se myöskään sano sitä etteivätkö he halua perustaa perhettä ja tehdä lapsia ja etteivätkö he arvostaisi elämää ja sen tuomia rikkauksia kaikilla ei vaan oon mahdollisuutta jäädä kotiin hoitaan lapsia ei kaikilla oo niin hyvä tuloisia puolisoja että se olisi mahdollista eikä se mun mielestä äidistä sen huonompaa tee vaikka onkin työelämässä ja tosta kotona kasvaneista ja tarhakasvateista mulla olis monta juttua omasta lähipiiristäkin mutta oonpa taas kerran hiljaa mutta kaikki lapset on erillaisia kaikki vanhemmat on erillaisia kaikki kodit on erillaisia onhan niitä kaikenlaisia kirjoituksia luettavissa ihan lehdistäkin.
ihmiset haluavat nykyään niin paljon :( valitettavasti lapset joutuvat usein kärsimään vanhempiensa haluumisten vuoksi. Toinen nelihenkinen perhe tulee hyvin toimeen 2000€/kk kun taas toiselle ei edes kymppitonni riitä. Niinkuin sanoin, elämä on valintakysymyksiä täynnä ja toinen valitsee sen mitä arvostaa, toinen kulkee halujensa mukaan.
- tiinaex...
tulisilla kirjoitti:
Toi muottiin muovaaminen on vihoviimeistä tekoa. On se sitten ihmisen kokoon liityvää tai elämään muuten.
Kun olin koulunkäyntiavustajana se oli ihana työ ja kun huomas just niiden eka ja tokaluokkalisten erilaisuuden.
Jokaisella oli joku vahva puoli, kenellä se liittyi matematiikaan ja kenellä puolestaa taiteisiin tms.
Kamalaa kun ihmisen siivet voidaan katkoaa jo pienenä jos ei arvosteta niitä taitoja ja myöskin sen ihmistaimen haluja tehdä jotain erilaista.
Onni ihmiselämässä löytyy usein juuri erilaisuudeta.tosta jäi pois liikunnallisuus ja oon sen huomannu omalla kylällä että kaikista yritetään väen väkisin vääntää liikunnalliseti lahjakkaita ja ne lapset ja nuoret saa paljon enemmän arvostusta kun esimerkisi ne lapset kirjoittaa niitäkin löytyy liikunta on number one kaikki muut tulee sit siellä huomattavasti alempana ja jos et pelaa lentopalloo jalkapalloo sählyä ym sillon kyllä syrjääntyy ja jää yksin ja pienissä piireissä huomaa senkin jos joku on tosi hyvä ja lahjakas sekin jätetään toisten alapuolelle ja yksin koulunkäynti avustajan työ on tosi arvokasta siinä varmaan just näkee kaikkee semmosta mitä ei opettajatkaan nää.
- tiinaex...
Kuuden mummi kirjoitti:
ihmiset haluavat nykyään niin paljon :( valitettavasti lapset joutuvat usein kärsimään vanhempiensa haluumisten vuoksi. Toinen nelihenkinen perhe tulee hyvin toimeen 2000€/kk kun taas toiselle ei edes kymppitonni riitä. Niinkuin sanoin, elämä on valintakysymyksiä täynnä ja toinen valitsee sen mitä arvostaa, toinen kulkee halujensa mukaan.
näin on siinä taas voitas kysyä kuka on vastuussa siitä että nykyiset nuoret perheet eivät tyydy vähempään oliskohan sekin ne vanhemmat jostainhan se esimerkki on imetty ite mää oon ainakin huomannu että ne aikuiset joilla on ollut itsellä rikkinäinen koti panostavat tosi paljon siihen omaan kotiinsa lapsiinsa ja puolisoonsa mistähän löytys se kultainen keskitie en kirjota tätä sen takia ettenkö arvostaisi kotiäitiyttä mutta ihan yhtä paljon arvostan uraäitiyttä kummallakin on annettavaa terveellä pohjalla olevassa urakehityksessä olevalla äidillä on varmasti vapaa aikaa enemmän lapsille kun esim kolmen alle koluikäisen lapsen kotiäidillä.
- 12.14
Alaikäisestä lapsesta vastuun kantaa aina vanhemmat.
- tiinaex...
kyllä.
- Korppis ; )
tiinaex... kirjoitti:
kyllä.
Loppuun jalalla koreasti ; )
http://www.youtube.com/watch?v=ltuTEFuapD0
- niinpäjaniin
Todella kamalaa, jos ja kun tuo on totta. Eihän 14- vuotias noilla mitoilla mikään possu ole.
Saman mittaisena olisin onnekas, jos noihin kiloihin pääsisin.
Kyllä usein myös oman äidin liika itseriittoinen ulkonäköönsä uppoutuminen saa lapsen samaan hommaan mukaan.
Laihdutetaan, ostetaan muodinmukaisia vaatteita, meikataan jo lapsena.
Telkkarissa oli ohjelma, jossa 13-vuotias tyttönen jo leikki meikattuna ja vaatetettuna täyttä bilehilettä. Kai kaikenmoiset julkimot hiuslisineen, silikonitisseineen ja tekokynsineen kiinnostavat kehittymättömiä mieliä.
Surkeaa, etteivät enää lapset saa elää lapsuutta, ja aikuiset, varsinkin naiset, eivät tunnu ymmärtävän aikuistumista, ja huolehtimista aikuisena lapsistaan, ei kavereina.
Vähän luisui aiheesta, anteex. - tiinaex...
kiitos seurasta nenä on täällä sisälläkin jo niin tukossa saatikka sit jos vielä ulos menis nyt pitää kumminkin lähtee töihin mukavaa viikonloppua kaikille joilla se alkaa jo tänään mulla vasta huomenna illalla ja on yksipäiväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81248- 891135
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031037Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51903Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62787- 81705
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli170667- 35659
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253656Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42603