Otsikko on hanurista, mutta luettelen virheitäni, joita olen tehnyt laihduttaessani. Ottakaa opiksenne ja älkää tehkö niitä.
1. Karppaus
Osalle sopii, minulle ei. Jättäessäni hiilihydraatit pois olin jatkuvasti nälkäinen, ja lopulta huomasin menettäneeni kaiken energian. Aloitin normaalin ruokavalion hiilihydraatteineen, ja olin taas oma itseni. Huomioikaa, että hiilihydraatit antavat energiaa liikkumiseen, ja ne ovat ainoa aivojen ravintoaine.
2. Liian vähäinen ruokailu.
Kymmenen tunnin väli saa elimistön varautumaan nälkiintymiseen ja seuraava ruoka menee rasvana lantiolle. Nälkä saa ajattelemaan vain ruokaa ja lopulta hyökkäät munkkipossujen kimppuun ennenkuin huomaatkaan. Paino ei putoa, ellei perusaineenvaihdunta pysy kuosissa. Tai ei ainakaan terveellisesti
3. Liiallinen liikunta
Saa lihakset hapoille eikä ihminen enää kiinnostu liikkumaan. Etenkin yhdistettynä liian vähäiseen ruokaan, tuho on suuri.
4. Muutkin ruokavaliot
Menin kirjastoon hakemaan painonpudotuskirjoja. "Pudota paino pysyvästi herkutellen, kuinka saada vyötärö takaisin, kevyempi minä jne." Jokaisen alussa sanottiin ettei kyseessä ole ruokavalio, vaan kun pääsin viidennelle sivulle: "HHT ruoka on antanut tuloksia kaikille!" tai "Kaavassa hiilihydraatti antaa 50% energiaa hiilihydraateista, laihduttajan minimimäärä." Menin aivan sekaisin.
Lopulta menin ravitsemusterapeutille ja juttelimme yhdessä asiasta. Sain minua varten koostetun ruokavalion, ja olen ollut tyytyväinen. Syön kolmen tunnin välein (en pelkästään salaattia, normaalilla kotiruuallakin laihtuu!), ja hiilihydraatteja itselleni sopivasti, ja en ole nälissäni. Huomioimme myös pienen napostelun ja laihduttamistarpeeni. Ja kuten hän sanoi: "Kokeilemalla se selviää!" Seuranta-aika kuukauden päästä.
Onnea laihdutukseen, ja saakaa upeita tuloksia! :)
Virheitä laihduttaessa (minun tekemiä)
85
8084
Vastaukset
- huono tuuri
Oli pakko vastata, kun sinullakin oli tuo ravitsemusterapeutti. Itse kävin ravitsemusterapeutilla, koska halusin itselleni myös koostetun ruokavalion. Se mitä siitä jäi käteen oli, minun kohdallani plus miinus nolla tai lähtihän minulta 150 euroa rahaa. Hänen mielestään ongelmani olivat ihan muualla kuin syömisessä, hän kehoitti minua hankkimaan parisuhteen, että kyllä se siitä sitten lutviutuu... ja iltaisin pitäisi syödä joku massiivinen herkkuleipä, jossa täytteenä majoneesista lähtien aivan kaikkea ja liikuntamääräni olivat hänen mielestään liialliset.
Seuraavaksi kokeilen crossfit -harjoittelua, en painonpudotukseen vaan kunnon kohotukseen. - hyvä uutinen
huono tuuri, ehkä sinä olit hänen mielestään liian laiha tai ihan sopiva! Voisiko hän olla oikeassa?
- huono tuuri
no tämä "ravintsemuserapeutti" oli itse pyöreämpi kuin minä, mutta kyllä minulla oikeasti on valitettavasti ylimääräistä melkein 10 kg ja syynä on se, että syön enemmän kuin kulutan. Hakeuduin tuttavien suosituksesta, mutta randomina valitsin tämän netistä. Hänen mielestään ei ollut normaalia, että 42 -vuotias ihminen tykkää olla sinkku, niin kehoitti etsimään sen parisuhteen pikaisesti :O
- N
Kehon rakenne vaikuttaa aina...
- N
huono tuuri kirjoitti:
no tämä "ravintsemuserapeutti" oli itse pyöreämpi kuin minä, mutta kyllä minulla oikeasti on valitettavasti ylimääräistä melkein 10 kg ja syynä on se, että syön enemmän kuin kulutan. Hakeuduin tuttavien suosituksesta, mutta randomina valitsin tämän netistä. Hänen mielestään ei ollut normaalia, että 42 -vuotias ihminen tykkää olla sinkku, niin kehoitti etsimään sen parisuhteen pikaisesti :O
Voisimpa sanoa tuohon jotain...
- N
Mihin sopiva...
- -30kg
Mä syön 5 kertaa päiväs 3-4 tunnin välein ja käyn salilla joka päivä. olo on tosi hyvä eikä nälkää ole kärsinyt kertaakaan 2 vuoden aikana. pitää syödä myös hedelmiä ja vihanneksia joka päivä ja juoda paljon vettä niin laihtuu. Karppaaminenon turhaa touhua kun normaali ruokaili ja liikuntaa saa laihtumaan. Ei laihtuminen ole mitään teidettä vaan helppoa maalaisjärjellä opittavaa toimintaa
- lenkkeily voi tappaa
Toi liiallinen liikunta voi koitua turmiolliseksi. Lähdet huonolla ravinnolla ja pyörryt lenkkipolun varteen. Pakkasta ehkä -20. Niin jos et kuole niin ainakin raajat joudutaan amputomaan. Mä koitin viimetalvena lähteä lenkille ja pakkasta oli yli-20. Ensin tuli ihan hirveen kylmä ja sitten tuli paniikki ja onneksi juoksin häntäkainalossa kotiin.
- nälkä-äree
lenkkeily voi tappaa kirjoitti:
Toi liiallinen liikunta voi koitua turmiolliseksi. Lähdet huonolla ravinnolla ja pyörryt lenkkipolun varteen. Pakkasta ehkä -20. Niin jos et kuole niin ainakin raajat joudutaan amputomaan. Mä koitin viimetalvena lähteä lenkille ja pakkasta oli yli-20. Ensin tuli ihan hirveen kylmä ja sitten tuli paniikki ja onneksi juoksin häntäkainalossa kotiin.
oliko ketunhäntä :P
- N
Voisimpa sano...
- 10+18
juu, kaikki liikunta on epäterveellistä :)
- kokenut.
Älä retostele liikunnalla? Kaikille ei ole mahdollista kunnon liikunta. Mutta silti pitää laihtua.
Karppaaminen ON erittäin tehokas tapa.
Googlatkaa kirjaimet LHCF ja saatte kaiken tarvitsemanne tiedon oikeasta ruokavaliosta, joka tuottaa tuloksia. - jotai pitää tietää
Talvipakkasessa ei voi juosta syysvetimissä. Hyvä yleissääntö pukeutumiseen on että pystyy ylläpitämään pientä hikeä, tämä pätee kesät talvet. Huonolla ravinnolla juoksu romahduttaa yleiskunnon, joten pelkillä hiilareilla ei voi juosta. Lajiin kannattaa vähän perehtyä ennenkuin tuomitsee, lenkkeily on hyvä harrastus.
- että näin
No jos jokainen söisi vain tarpeeseen, eikä liikaa, ei olisi ylipaino-ongelmiakaan, eikä pitäisi laihduttaa. Tosiasiahan on että, saat painon putoamaan kuuden viikon kaalikeittokuurilla, mutta mites sitten sen jälkeen, pitäisi osata kuitenkin syödä oikein, eikä mättää kaksin käsin. Yli satavuotiaaksi elävät (tuli dokumentti telkkarissa) eivät koskaan syöneet vatsaansa täyteen ja söivät paljon kasviksia ja hedelmiä täysjyvää, leipänä ja puurona, ja se mikä pisti merkille, heistä yksikään ei ollut ylipainoinen. Muuten kaikkea voi syödä kun pysyy kohtuudessa.
- Noinhan....
..... se menee :-)
- ryoieoijsdgvjmdfegio
sanokaa mitä haluatte.kyllä asia on niin,että karkki ja muu imelä kun jää pois niin eipä nouse makkarat mahan ympärille!!
ja se rivakka liikunta!! vähintäänkin joka toinen päivä pulssia nostaen on hyvä asia!!
oma kokemukseni on hyvä mittari. - Laihdutus on OUT
Miksi pitäisi aina laihduttaa ja yrittää muokata itseään aina toisen näköiseksi?
Miksei voi mielummin hyväksyä itsensä sellaisena kuin on?- painontarkkailu=IN
Siksi koska on terveellistä olla normaalipainoinen. Jaksaa enemmän kuin lihavana. Itsestä pitää huolehtia, niin fyysisesti kuin henkisestikin.
- N
Jokainen ajattelee omalla tavalla...
- Dillaa pois
N kirjoitti:
Jokainen ajattelee omalla tavalla...
Hmm.Yleensä läski vain rumentaa,mutta sinuakin.Hmm.Se vain pukee.
Koska liikalihavuus aiheuttaa sairauksia. Kohonnut verenpaine, diabetes, astma ym. Sitäpaitsi normaalipainoisena jaksaa enemmän ja olo on pirteämpi. Se vaikuttaa myös psyykkeeseen.
- jotain rajaa
missxcessive kirjoitti:
Koska liikalihavuus aiheuttaa sairauksia. Kohonnut verenpaine, diabetes, astma ym. Sitäpaitsi normaalipainoisena jaksaa enemmän ja olo on pirteämpi. Se vaikuttaa myös psyykkeeseen.
Ylipainoisuus ei astmaa aiheuta. Ylipainoisten hengityksen ahdistus johtuu läskeistä jotka painavat keuhkoja. Olen hoikka ja minulla on astma, johtuu geeneistä, allergioista ja atopiasta, ei läskeistä, kun niitä ei ole. Ja joo, normaalipainoisella kyllä astmakin pysyy kurissa, liikunnan avulla.
- watwat?
jotain rajaa kirjoitti:
Ylipainoisuus ei astmaa aiheuta. Ylipainoisten hengityksen ahdistus johtuu läskeistä jotka painavat keuhkoja. Olen hoikka ja minulla on astma, johtuu geeneistä, allergioista ja atopiasta, ei läskeistä, kun niitä ei ole. Ja joo, normaalipainoisella kyllä astmakin pysyy kurissa, liikunnan avulla.
Lihavalla on suurempi riski sairastua astmaan.
http://www.tohtori.fi/?page=4074915&id=7298384 - painoindeksi?
Saat toki hyväksyä itsesi vaikka satakiloisena, onnea sinulle.
Useimmat ihmiset kuitenkin haluavat olla ihmisen näköisiä, normaalipainoisia ja mahdollisimman hyvässä kunnossa.
Se vain vaatii itsekuria ja paljon liikuntaa. - ei kun syömään...
- Olen samaa mieltä kanssasi.
Pysähtyisivät ihmisraukat tähän hetkeen ja nauttisivat elämästä kaikin tavoin.
Ei jokaisen tarvitse näyttää mannekiineilta tai nälkäkurjelta.
Pullukkakin voi olla viehättävä... Iloinen mieli ennenkaikkea !
aloittajan postaus oli muuten täyttä asiaa, mutta tuo 4-kohta vähän pisti silmään. "muutkin ruokavaliot" kun voi tarkoittaa aika monenlaista ruokavaliota. Hyviäkin kirjoja tästä aiheesta löytyy, kaikki eivät ole näitä kaalisoppaa mainostavia ja kaiken herkuttelun ikuisesti kieltäviä opuksia. :)
- Hallitse himosi
Monella laihdutussivuston keskustelupalstalla puidaan jatkuvalla syötöllä sitä, mitä tunkea suuhunsa kun mässäys-, herkuttelu- tyms. himo iskee: pakastettuja viinirypäleitä, pilkottuja kasviksia ja kevyttä dippikastiketta, marjoja ja hedelmiä, hapankorppua, porkkanaa, purkkaa, raejuustoa ja sitä sun tätä. Lässyn lässyn sanon minä. Pitää oppia säätelemään niitä syömähimoja ja päästä niiden herraksi. Kyllä, se vaatii selkärankaa ja ottaa rajusti päähän, mutta kääntyy kettumaisen alun jälkeen voitoksi. Ja paino laskee, pikku hiljaa. Olen itsekin lihonut ja laihtunut ja nyt taas tupakan lopettamisen jälkeisten kilojen karistamisen yhteydessä muistin, että niinhän se meni, että pitää päästä ns. ruuan herraksi. Syön säännöllisesti kunnon ruokaa, ihan tavallista sapuskaa terveelliset välipalat. Mutta kaiken maailman turha napostelu on jätettävä. Ja vaaka kiittää lukemillaan.
- 10+10
Totta,
useimmat ylipainoiset tyydyttävät tarpeitaan syömällä koko ajan.
Ymmärrän, että pikkuvauva haluaa aina herätessään rintamaitoa (=ravintoa, turvallisuutta, läheisyyttä) mutta miksi aikuinen ihminen on jäänyt oraaliselle tasolle??? - niiiiiiiiin
10+10 kirjoitti:
Totta,
useimmat ylipainoiset tyydyttävät tarpeitaan syömällä koko ajan.
Ymmärrän, että pikkuvauva haluaa aina herätessään rintamaitoa (=ravintoa, turvallisuutta, läheisyyttä) mutta miksi aikuinen ihminen on jäänyt oraaliselle tasolle???Toi oli ihan hyvä kysymys ja siihen varmaan löytyy vastaus monen ylipainoisen lapsuudesta. Kaikki ei sovi vanhemmiksi ja kaikkea voi elämässä tapahtua jolloin lapsen tarpeet jää varjoon ja ihminen vammautuu iäksi
- tietämätänasiass
Maksaako ravitsemusteraupeutilla käynti ja tarviiko lääkärin lähetteen?
Miehelläni on 30kg ylimääräistä painoa, ja ehkäpä ravitsemusteraupeutti voisi auttaa,,- Läskistä eroon
Minulla oli 7 5kg liikapainoa, mutta heti helpotti, kun potkaisin eukon ulos. Nyt olen normaalipainoinen ja elämä hymyilee.
- huono tuuri
maksaahan se, tämä jolla mä kävin maksoi 150 euroa/krt. Lääkärikeskuksissa maksaa muistaakseni vähemmän, mutta vastaukset sitten ympäripyöreitä. Jos on aivan sairaalloisen ylipainoinen, niin kai lääkäri voi kirjoittaa lähetteen terveydellisistä syistä.
- karpingki
Olen nyt jonkin aikaa ollut karppauksella ja hh tulee siinä 10 g per päivä ja ihan hyvin olen jaksanu käydä töissä ja liikkuakin vielä sen lisäksi ja paino on kyllä pudonnut roimasti ja sen kyllä huomaa kropastakin. Ilmeisesti ruokavalio on niin yksilöllistä ettei vähä-hh ruokavalio sovi kaikille. Itsekin olen kova kebabin ystävä mutta löysin hyvän reseptin vaihtoehdoksi sille että kävis ostamassa sellasen.
http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=191
http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=2086- .............
Aika vähän tuota hh:a tulee sulla, jos niin ku pidemmän päälle ajattelit vedellä. Itsekkin karppaan, mutta hh:t on 20-50 välillä (riippuen aktiivisista päivistä).
Ja sitten noille muille karppauksen haukkujille. Kannattaa nyt sitten muistaa ettei kaikki ole atkinssilla. Itse otan hiilihydraattini marjoista ja kasviksista, joka on parempi kuin joku leipä. Leipä on täynnä turhia kaloreita ja ravintoarvo aika huono. - karpingki
............. kirjoitti:
Aika vähän tuota hh:a tulee sulla, jos niin ku pidemmän päälle ajattelit vedellä. Itsekkin karppaan, mutta hh:t on 20-50 välillä (riippuen aktiivisista päivistä).
Ja sitten noille muille karppauksen haukkujille. Kannattaa nyt sitten muistaa ettei kaikki ole atkinssilla. Itse otan hiilihydraattini marjoista ja kasviksista, joka on parempi kuin joku leipä. Leipä on täynnä turhia kaloreita ja ravintoarvo aika huono.Kyllähän tuo hh:n määrä vaihtelee, riippuen mitä syö mutta yleisesti on aika alhainen mutta on kyl lähteny kilot siihen malliin enkä ole kärsinyt siitä mitenkään niin miksipä ei, voihan sitä sit nostella pikkuhiljaa kun on tuo maha tuosta on pienentynyt.
- 3kk - 14kg
Kebab on aivan kelvollinen karppaajan ruoka, kunhan pyydät lihan salaatilla. Rasvaa ei tarvitse onneksi pelätä, kun ei syö hiilareita. ;))
- karpingki
3kk - 14kg kirjoitti:
Kebab on aivan kelvollinen karppaajan ruoka, kunhan pyydät lihan salaatilla. Rasvaa ei tarvitse onneksi pelätä, kun ei syö hiilareita. ;))
ohan se mutta kun pidän juurikin rullakebabista niin se "pizzapohja" on se pahin, hieman eri makuinen tosta tulee noilla ohjeilla mutta hyvää silti ja säästyy rahaa kun tekee itse tuon kebabin, riittää todella moneen annokseen tuon 6 euron hinnalla. Juuri tein salaatillekin kastikkeen tuosta kebab lihasta, oli kyl todella hyvä ja maittava lisä
- tapi
Yksinkertaisesti vain vähennäöt leivän syöntiä! itse otan vain kaksi kuitupitoista sämpylää päiväössä ja kilot karisee! muuten syön suht kuin ennenkin. vähän rasvaa ja namuja ei juuri lainkaan. KOKEILE.
- RR
Onkohan kukaan kokeillut sitä, että lopettaisi laihduttamisen ja painonhallinnan kokonaan. Lopettaisi syömisen määrän ja laadun tarkkailemisen, kaloreiden laskemisen, laihdutuslehtien lukemisen, turhien "laihdutuspillerien" popsimisen yms.... Voisi sanoa että siinä hommassa jos missä joutuu koko ajan miettimään syömistä. Jospa etsisi itselleen ihan muuta tekemistä joka ei millään tavalla liittyisi syömiseen mutta olisi kivaa, mielekästä ja mielenkiintoista. Jospa se ylenaikainen syöminen ja ruoka siinä unohtuisi ja laihtumista tapahtuisi kun söisi vasta sitten kun on oikeasti nälkä... Ja se liikunta: sen avullahan ei oikeasti laihdu mutta se tukee painonhallintaa ja kiinteyttää, myös pitää mielen virkeänä, muttamutta.... liikunnasta täytyy löytyä se ilo. Ei se saa olla itsensä saattamista tilaan jossa jalat eivät enää kanna ja verenmaku on suussa... Tällä kommentillani saan varmasti kaikkien "painonhallinnan ammattilaisten" vihat niskoilleni, sillä onhan painonhallinta ja laihdutus aivan valtava bisnes....
- hyvinvoiva ihminen
itsensä laiminlyöminen ja pahoinpiteleminen (jota esimerkiksi 30:n ylimääräsien rasvakilon hankkiminen on)
kertoo aina siitä, ettei ihminen voi hyvin.
Jos saa sisältöä työstään, ihmissuhteistaan, harrastuksistaan (jotka voivat olla myös kuvataiteet, kuoro, teatteri, postimerkkeily...ei liikunnallinen) ei ole mitään syytä tukahduttaa ahdistusta ja pahaa oloa (jota ei ole) ruoan mättämisellä.
Paino ja ihmisen koko on normaali, kun olo on normaali.
terv. BMI 23 (ollut, on ja tulee olemaan) - 10+10
"Nälkä lähtee naidessa", vanha suomalainen sanonta.
Jotain aktiviteetteja, sisältöä elämään jatkuvan löhöilyn ja syömisen tilalle.
- Jippujii
Painonpudotus pitää jossakin välissä muuttaa painonhallinnaksi. Monelle painonpudotus onnistuu - hetkellisesti.
Painonhallinta taas vaatii elämänmuutoksen - loppuelämäksi. Useimmille tämä tarkoittaa liikunnan lisäämistä, suunnitelmallista syömistä. Pitää syödä kellon, ei näläntunteen mukaan. Pitää syödä vielä silloin, kun ei ole nälkä. Jos syöt silloin , kun sinulla on kova nälkä, tankkaat ruokaa liikaa. Noin kolme tuntia on sopiva ateriaväli.
Ateria kootaan etukäteen, eikä santsata. Vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja pitää syödä runsaasti. Vettä myös. Kylläinen olo tulee syödyn ravinnon tilavuudesta ei kaloreista. - PersonalTrainer_M03
Tärkeintä löytää itselle mukavin harrastus. Lihaskuntotreenit on suositeltavia oli ikää minkä verran tahansa, lihakset muokkaavat kropassa niitä muotoja ja estävät laiha-läski lookin syntyä! Liikuntaa kannattaa harrastaa 4-5krt/vkossa jos haluaa oikeasti tuloksia! Tehokkaita treenejä ei mitään käsien heiluttelua ja lehtien lukemista, sykkeet korkeelle ja antaa palaa kunnolla! Loppuu se hemmetin laiskottelu!
Ruokavaliossa kannattaa panostaa puhtauteen ja luonnollisuuteen. Ei mikro/pakasteruokia, tuoreena vihannekset yms. Proteiinipainotteisesti jokaisella aterialla proteiinia, hiilareita aamulla ja treenin ympärillä, hyviä rasvoja sopivasti myös. Ei taikapillereitä tai muita poppakonsteja. Ruokavalio on kaiken a ja o. Voit treenaa vaikka 7krt vkossa 2xpvässä miten kovaa tahansa, mutta jos ruokavalio on persiillään niin tulosta ei tule. PERSONAL TRAINERIT tekevät ruokavalioita 100€:lla ja halvemmallakin, heiltä kannattaa kysellä jos on itse pihalla!
Jos on mies ja sinkku, niin kannattaa miettiä sitä hoikkaa pikku peppuista mimmiä minkä tapaat kun sulla on kroppa kunnossa. Ei se halua nähdä sun höllyvää vatsaa! Kovaa treeniä ja puhdas ruokavalio. Tässä motivaatiota kerrakseen! Naisille sama juttu, miehet ei halua mitään fat ääs:siä! Nainen on kiihottavimmillaan hoikkana/sporttisena! ;)- EI-EN OLE LIHAVA,mut
"PersonalTrainer_M03" kirjoittaa:
"Jos on mies ja sinkku, niin kannattaa miettiä sitä hoikkaa pikku peppuista mimmiä minkä tapaat kun sulla on kroppa kunnossa. Ei se halua nähdä sun höllyvää vatsaa! Kovaa treeniä ja puhdas ruokavalio. Tässä motivaatiota kerrakseen! Naisille sama juttu, miehet ei halua mitään fat ääs:siä! Nainen on kiihottavimmillaan hoikkana/sporttisena! ;) "
HAHAHAHAHAHHAHHAAHAHAHHAAHAHAHAAHAHAH!!!!!!
Vai ettäkö oot oikeen personaltrainereri??!! Etpä taidakkaan olla, koska eivät yleensä noin älyttömyyksiä leipälävestään päästele ihmisten ilmoille.
"Pikkupeppuinen nainen" HAHAHAHAHA!!! Tiedätkös, aikuisen naisen lantio on tarkoitettu vauvan kantamiseen kohdussa ja synnyttämiseen. PIKKUPEPUT OVAT PIKKUPOJILLA. Vaan sellaisi sinä taidatkin himoita?
- Jokainen on erilaine
Jokaiselle on omanlaisensa ruokavalio jolla saa painon pidettyä hallinnassa! Kellekkään en suosittele diettejä tai pikaista painonpudotusta. Syödä tulee säännöllisesti ja ihan kunnon ruokaa, ei siis mitää diettisoppaa tai pirtelöitä. Pääsääntönä laihtumiseen on se että kuluttaa enemmän ku syö mutta jo ruokavaliolla saa tuloksia aikaan kun löytää omalle elimistölle toimivan ruokavalion! Osa laihtuu makaroonimössöllä (itse turpoan jo lusikallisesta makaroonia muodottomaksi) ja osa laihtuu pelkillä kasviksilla.
Ravitsemusterapeutit osaavat auttaa ihmisiä joilla perusruokailu on päin mäntyä mutta jos otetaan ihminen joka syö ihan lautasmallin mukaan pieniä annmoksia 3-4tunnin välein, liikkuu ja silti lihoo niin heistä ei paljoa apua ole koska silloin vika on ihan muualla kuin syömisessä! Joillain voi olal paheita ja napostelutaipumuksia hyvän ruuan sivulla ja joillain voi olla syynä joku ruoka-aine joka aiheuttaa ongelmaa..
Karppaus ei ole dietti vaan ruokavalio johon olen terveydellisistä syistä päätynyt.. Eli en aloittanut karppaamaan sen takia että laihtusin, se vaan tuli siin sivus, vaan siksi että venhät ei sovi sitte missäämuotoa itselleni! Karppauksella jaksan parhaiten ja saan ravintoaineet ja hivenaineet mitä elimistö tarvitsee jaksaakseen ja en ole nälkää kärsinyt. Karppaajia on monenlaisia, osa ei tajua että kasvikset kuuluvat isona osana ruokavalioon ja eivät saa siksi tarpeeksi kuitua saati ravintoaineita joita tarvitaan jaksamiseen. - 12kk/-37kg
Aloittajalla oli monta hyvää pointtia laihduttamisesta.Itse lisäisin vielä sen,että "pisteet" ja "kaloripäiväkirjat" eivät ole kaikille kirosana,vaan jotkut saavat niistä todella apua laihduttamiseensa.Olen itse mm. muutamaan otteeseen laihduttanut noilla menetelmillä suuria määriä(en painonvartijoissa,vaan nimenomaan kotiruoalla josta laskin kalorit).Monelle tuottaa ahdistusta ja liikaa päänvaivaa,mutta ei kaikille.Itse koen laihduttamisen kannalta helpompana laskea kalorit,jolloin myös mahdollisuus suunnitella ruokavalio monipuoliseksi ja jää mahdollisuus muuhunkin kuin syödä salaatinlehtiä,eikä tule katumusta "tästä annoksesta kyl nyt varmaan tuli ylimäärästä"(vaikka kalorit ei olis todellisuudessa ylittyneet).
jokaisella oma tapansa ja kunhan pysyy terveellisen puolella,go for it!Tämä nyt harhautui aloittajan kirjoituksesta,mutta olen huomannut että monesti painotetaan ammattilaisten keskuudessa että kaloreiden laskeminen ei ole hyväksi- Tsemppiä laihikseen kaikki! - Niittyleinikki-
Keksin ruveta hakkaamaan halkoja ja sahaamaan puita, johan kunto kohenee ja samalla saa lämmikettä ensi talveksi.
- Alice24U
Ei pakastetuissa ruuissa sinänsä mitään pahaa ole - niissä ei juurikaan ole käytetty säilöntäaineita. Sinkkuelämää kun elää niin ei viitsi joka päivä laittaa lämmintä ruokaa ihan multaporkkanoista lähtien.
Tässä keskustelussa ravinnosta laihdutuksen osana on unohdettu juomat, tai se mitä ei kannata juoda.
Aivan, oluet, lonkerot ja siiderit kannattaa jättää kaupan hyllyyn. Niistä tulee huomaamatta melkoinen määrä kaloreita, jos harrastaa päivittäistasolla. Puhumattakaan, että maksa kiittää kivennäisvesilinjalla.- ma66
Ajatelkaa niitä aikoja kun ihmiset olivat rotuna melko uusi. He olivat metsästäjä/keräilijä porukkaa kuten nykyisetkin luonnonkansat. He vaelsivat riistan perässä ja keräsivät marjoja ja kasveja. Viljely opittiin vasta myöhemmin. He söivät mitä löysivät ja saivat pyydetyksi. Eli paljon liikuntaa ja niukalti ruokaa siinä sivussa, ei pysyviä varastoja eikä asumuksia.
Evoluutio kestää miljoonia vuosia mutta ihmiskulttuuri on muuttunut esim. 10 000:n vuoden aikana kivikaudesta avaruusmatkailuun. Kivikauden ihminen ei olisi osannut edes kuvitella nykyistä elämäntyyliä kuten ei myöskään nykyistä ravinnon määrää. Suomessakin kuoltiin vielä 1800-luvulla nälkään ja oli kiertäviä kerjäläisiä. Nykyisin ihmiset sairastuvat aikuisiän diabetekseen ja sydänsairauksiin jotka ovat seurausta ylensyönnistä.
Eli jos liikkuu paljon (auto kotiin) ja syö vähän kerrallaan pitkin päivää ei ole koskaan nälkä ja pysyy hoikkana kuten muinaiset esi-isämme. - pvihannesko?
ma66 kirjoitti:
Ajatelkaa niitä aikoja kun ihmiset olivat rotuna melko uusi. He olivat metsästäjä/keräilijä porukkaa kuten nykyisetkin luonnonkansat. He vaelsivat riistan perässä ja keräsivät marjoja ja kasveja. Viljely opittiin vasta myöhemmin. He söivät mitä löysivät ja saivat pyydetyksi. Eli paljon liikuntaa ja niukalti ruokaa siinä sivussa, ei pysyviä varastoja eikä asumuksia.
Evoluutio kestää miljoonia vuosia mutta ihmiskulttuuri on muuttunut esim. 10 000:n vuoden aikana kivikaudesta avaruusmatkailuun. Kivikauden ihminen ei olisi osannut edes kuvitella nykyistä elämäntyyliä kuten ei myöskään nykyistä ravinnon määrää. Suomessakin kuoltiin vielä 1800-luvulla nälkään ja oli kiertäviä kerjäläisiä. Nykyisin ihmiset sairastuvat aikuisiän diabetekseen ja sydänsairauksiin jotka ovat seurausta ylensyönnistä.
Eli jos liikkuu paljon (auto kotiin) ja syö vähän kerrallaan pitkin päivää ei ole koskaan nälkä ja pysyy hoikkana kuten muinaiset esi-isämme.Ravinto vaan on eri...
Nykyihmisen vatsa ei välttämättä kestä samaa,mitä alkuihminen söi.
Raakaravintoa,juuria,luonnonkasviksia joita ei edes nykyään juuri näe.
Lihaa,kalaa,äyriäisiä vain satunnaisesti ja sekin ennen tulen keksimistä raakana...
Meidän suolistomme on jo tottunut jauhettuun ja kypsennettyyn ruokaan.
Valitettavasti....
- fgfzmgnfgn
Ongelmana makeanhimo. Olen syönyt jonkin aikaa kromia. Se auttaa alussa, mutta sitten tuntuu että vaikutus häviää. Jatkan silti sen ottamista.
Pidän myös leivästä, ja sitä voi mennä 6 kunnon viipaletta kauralimppua päivässä.
Ehkä hankin korsetin, jolla saa vatsan litteäksi...- karpingki
Syö purkkaa niin makeanhimo lähtee, itsellä ainakin auttaa
- explösö98->66kg
karppaus vie makeanhimon, suklaa maistuu suorastaan kauhean äitelältä. Mä entinen sokerihiiri, en käytä sokeria edes marjarahkassa.
- wannebe slim
oon 22-v nainen ja oon ollut nyt 2viikko 1000kcl ruokavaliolla. Painoa mulla on 56kg ja pituutta 166cm haluun saada vielä 6kg pois!
- hv-koutsi
Voin onnitella, tulet saamaan pois ton 6 kg ja takaisin vielä enemmän takaisin. Tuolla kalorimäärällä et pysty kovin pitkään elämään ja sitten alkaa painonnousu, joka ei ihan heti pysähdy, koska kehosi varautuu uuteen aliravitsemustilaan varastoimalla saamansa energiamäärän entistä tehokkaammin.
Nyt kannattaa äkkiä opetella sellainen elämäntapa, jossa et laihduta, vaan syöt jatkuvasti terveellisesti (siihen kuuluu myös pienet herkut), liikut säännöllisesti ja nautit elämästäsi, niin painosi pysyy järkevällä tasolla.
Jos haluat, että painosi ei nouse takaisin, syö siten, niin kuin voisit syodä seuraavat viisi vuotta. Tuhannen kalorin ruokavaliolla tulet ennemmin tai myöhemmin sortumaan herkutteluun, koska aivosi huutavat tuskissaan puuttuvan enerian perään. Silloin koettaa mässäilyn aika...
Näkemättä sinua, minusta olet jo nyt riittävän laiha...
- Liikun kiloineni
Mulla ei ole hillitöntä makeanhimoa, syön lautasmallin mukaan, en käy pizzalla tai hampurilaisella, en syö meetwurstia, enkä rasvaisia juustoja, käytän kohtuudella margariinia ja öljyä, syön paljon kasviksia, olen tiennyt ulkoa monien ruokien kalorimäärät jo 25 vuotta.
Liikun niin paljon kuin alle kouluikäisen pojan äitinä ehdin: joka toinen viikko kerran kuntosalilla, 1-2 kertaa hölkkää 45 minuuttia, 1 kerta reipasta kävelyä 1 tunti, vatsa- ja selkälihasliikkeet noin 5 kertaa viikossa kotona ja joka toinen viikko kerran lenkki ja aina kun on mahdollista, niin kävelyä ja samat kotijumpat kuin ekalla viikolla. Näiden lisäksi ulkoilen pojan kanssa ja juoksen välillä hänen pyöränsä perässä.
Mutta silti minulla on noin 6 kg ylimääräistä. 10 kiloakin kevyempänä olisin jo hyvännäköinen.
En halua aloittaa ihmedieettiä, jonka jälkeen kilot taas palaavat, vaan pitäisi löytää ne pienet muutokset, jotka voin pysyvästi jättää elämääni. En ole sentään neljään vuoteen yhtään lihonut.- Joku
Miten saisin omat kilot pois. Kertokaa joku helppo tapa saada kiloja pois??
Haluaisin saada syksyksi itseni laihaksi,mutta en tiedä miten saisin parikyt kiloa pois ennen syksyä.Onko minulla mitää mahdollista saada itseni kuntoon??? - --..--
Joku kirjoitti:
Haluaisin saada syksyksi itseni laihaksi,mutta en tiedä miten saisin parikyt kiloa pois ennen syksyä.Onko minulla mitää mahdollista saada itseni kuntoon???Tässähän näitä neuvoja on jo sivu pullollaan.
Se kaikkein vaikein asia mikä valtaosaa ihmisiä nykyään vaivaa on että ei viitsitä tehdä mitään sen tavoitteen eteen vaan etsitään helppoja vastauksia ja ratkaisuja.
MITEN SAADA HELPOSTI 20KG POIS?!!
Aloitetaan siitä että helposti se ei ainakaan käy.
Vaatii työtä ja itsekuria.
Positiivinen puoli on painonpudotuksen kannalla taas siinä että opit itsestäsi paljon ja kehityt ihmisenä. myös henkisesti, etenkin henkisesti sanoisin jopa. - 20 kg pudotus....
--..-- kirjoitti:
Tässähän näitä neuvoja on jo sivu pullollaan.
Se kaikkein vaikein asia mikä valtaosaa ihmisiä nykyään vaivaa on että ei viitsitä tehdä mitään sen tavoitteen eteen vaan etsitään helppoja vastauksia ja ratkaisuja.
MITEN SAADA HELPOSTI 20KG POIS?!!
Aloitetaan siitä että helposti se ei ainakaan käy.
Vaatii työtä ja itsekuria.
Positiivinen puoli on painonpudotuksen kannalla taas siinä että opit itsestäsi paljon ja kehityt ihmisenä. myös henkisesti, etenkin henkisesti sanoisin jopa.No, ensimmäiset 10 kiloa ei edes vaadi itsekuria - alkaa vaan syömään ihmisen kokoisia annoksia. Esimerkiksi voi puolittaa osan päivän aterioista (neljän leivän sijaa kaksi, kolmen perunan 1,5 jne)
- hv-koutsi
Joku kirjoitti:
Haluaisin saada syksyksi itseni laihaksi,mutta en tiedä miten saisin parikyt kiloa pois ennen syksyä.Onko minulla mitää mahdollista saada itseni kuntoon???Sinulla on mahdollisuus saada parikymmentä kiloa pois, mutta tuossa ajassa se ei onnistu pysyvästi. Tyydy mielummin siihen, että pudotat tänä kesänä painoasi vähän ja olet seuraavina kesinä ihannepainossasi. Ihminen ei voi pudottaa painoaan pysyvästi kuin max. 15 kg vuodessa, koska sitä suurempi painonpudotus vaatii yleensä sellaisen ruokavalion, jota ei pysty noudattamaan loputtomiin. (Tässäkin viestiketjussa moni karppaaja on mainostanut lisäävänsä hiilihydraattien määrää sen jälkeen, kun on saanut mahan pois. Lisäämällä niiden määrää painon lasku ainakin vähenee/loppuu, vaikka paino ei takaisin entisiin lukemiin nousisikaan).
Paino putoaa eniten ruokavalion normalisoimisella, eli jos syöt kolmen - neljän tunnin välein tavallista ruokaa terveellisine välipaloineen, pääset hyvään alkuun. Käytä apunasi myös lautasmallia, eli huolehdi lähinnä riittävästä kasvisten ja proteiinin saannista. Myös annoskokojen pitäminen riittävän pienenä on tärkeää. Lausen reunat ovat silmänruokaa, eivät ruuan pöydälle tippumisen estäjiä ;)
Syömällä usein ja normaalisti annoskoot pysyvät pieninä ja makenahimo vähenee.
Myös kunnon aamupalaan kannattaa satsata. Sen syöjät pitävät painoaan helpommin kurissa.
- j
vau kiitos nyt tiiä miten saan itseni kuntoon
kiitos- mikä ahdistaa????
mikä on saanut syömään niiiiin paljon ylimääräistä, että on hankittu 20 kiloa liikaa? Voisiko ahdistusta ja pahaa oloa purkaa muuhun kuin syömiseen?
- USKO TAI ÄLÄ!
Niille, jotka haluavat laihduttaa syömällä, niin syökää pelkkiä omenoita yhtenä päivänä.
Jos haluatte HERKULLISEN tavan laihduttaa, niin syökää popcornia!!!! USKOKAA TAI ÄLKÄÄ!!!!- kornia poppia
mutta ilman suolaa! Maissi on vaan aika huonosti sulavaa. Jos nielet maissijyvät kokonaisena, tulevat ne kokonaisena myös ulos, tutkittu juttu.
- Poitsu41242145
Sinkkuna pysyy laihana mutta parisuhde lihottaa... kokemusta on
- Kukin tyylillään
Yksilöllisiä juttuja. Itse nostelen puntteja kovalla intensiteetillä 3 krt/vk. Syön 3 tunnin välein proteiinipainotteisesti. Välttelen nopeita hiilareita, mutta tumma leipä maistuu. Aerobista liikuntaa en harrasta lainkaan. Rasvaprosentti 17 %, painoindeksi 29 eikä olo ole koskaan ollut parempi reilun 40-vuotisen maallisen taivallukseni aikana.
- Hain kirjastosta
Uusi näkökulma painonhallintaan löytyy Teemu Ollikaisen kirjasta: Syö mitä mielesi tekee (WSOY 2012)
Takakannessa lukee mm näin:
"Diettioppaat kertovat laihduttajalle mitä syödä ja miten liikkua. Suurella osalla laihduttajista paino palaa kuitenkin pian entisiin lukemiin. "Syö mitä mielesi tekee" on suunnattu erityisesti toistuvasti painonhallinnassa pettyneille. Kirja antaa keinoja pysyvään onnistumiseen." - minävaaaaaaan
8kk synnytyksestä raskauskiloja vieläkin 10kg -.-
miten saa helpoiten ja nopeiten pois?- Tällä tapaaaaa
No, alat syömään sillä tavalla, kuten söit, kun painosi pysyi tarkkailematta paikallaan 10 kiloa sitten.
Miten syöt nyt erilailla kuin 10 kg kevyempänä?
Siinäpä vastaus.
- mummikin
Itse olen saanut vuoden aikana pudotettua painoani 15 kiloa. Minä olen vain vaihtanut runsaskaloriset herkut vähäkalorisiin. Marjat ja hedelmät ovat herkkuani ja niistähän saa todella maukkaita ruokia ilman sokeriakin tai vain pienellä määrällä sokeria. Esimerkiksi marjakeiton ja kiisselin teen ilman sokeria ja vasta lautasella sirotan pinnalle vähän sokeria. Pidän myös paljon kalasta, joten siitäkin saa kevyttä ja terveellistä ruokaa. Maito on tietenkin rasvatonta, mutta juustot aivan normaaleja, joten niitä syön vain siivun tai korkeintaan kaksi siivua päivässä. Ruisleipää syön palan tai kaksi, mutta vaalean leivän ja makaronit, spagetit ja vastaavat olen jättänyt kokonaan pois.
Tietenkin sallin itelleni suunnilleen kerran viikossa herkuttelupäivän, jolloin en tarkkaile syömistäni. Olen huomannut, etten silloin enää syökään niin paljon kuin olisin aiemmin syönyt.
Tässä minun ohjeeni ja näillä olen onnistunut laihduttamaan, joten kokeilkaapa! - onko näin
Kokonaiskalorimäärä ratkaisee. Terveelliselläkin ruualla lihoo, jos syö liikaa. Jos ne ylimääräiset kalorit on vielä saatu epäterveellisistä ruuasta, huono homma. Sitäpaitsi perusruoka ei ole kallista, vaan ne epäterveelliset lisukkeet. Kirjatkaa joskus mitä syötte, niin totuus paljastuu.
- hitaasti mutta varma
Omalla kohdallani laihtumisessa on auttanut seuraavat asiat:
- tiedosta, mikä on syömisesi ongelmakohta. Jos luulet syöneesi kevyesti, mutta lihot silti, niin liity esim. Keventäjiin, jotta todella tajuat, mistä ne kalorit tulee ja mikä on se epäterveellinen, joka ylittää päivittäisen kaloritarpeesi
- juo tarpeeksi vettä, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä
- lisää liikuntaa. 2-4 kertaa viikossa 0,5-1 tuntia kerralla (tai pilkottuna päivälle useampaan osaan) on hyvä määrä aloittelijalle, jotta ei tule rasitusvammoja
- jos olet kiireinen, muuta aluksi yksi ruokalaji esim. aamiainen kuntoon. Etsi eri vaihtoehtoja, jotta et kyllästy. Kun aamiainen sujuu rutiinilla, muuta sen jälkeen työpaikkaruokailu jne.
- jos inhoat ruoanlaittoa tai et jaksa tehdä itsellesi erikseen ruokaa, voit käyttää joskus ateriakorvikkeita. Se parempi vaihtoehto kuin nälän näkeminen tai suklaapatukka.
- syö hitaasti ja muista kohtuus. Jos haluat vielä syödä jotakin, niin syö salaattia, raastetta tms, joka ei tuo lisäkaloreita juuri lainkaan. Nälän tunne häviää n. 15-20 minuutissa, joten ahmija ei ehdi tunnistamaan sitä, että nälkä on jo lähtenyt
- pidä ruoka-ajoista kiinni eli syö 3-4 tunnin välein: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Älä jätä aterioita väliin
- keksi muuta ajateltavaa kuin ruoka
- hyödynnä kaikki keinot, joista on apua laihduttamiseen. Vältä energiasyöppöjä, ruoantuputtajia jne. Keräile ruokaohjeita, joista pidät ja jotka sopivat painonpudotusvaiheeseen
- muista, että laihiksella ei tarvitse olla ikuisesti. Älä kadehdi hoikkia naisia, vaan ajattele tätä laihdutuksen sijasta uuden elämäntavan oppimisena. Voi syödä hyvää ja laadukasta ruokaa, vaikka haluaakin laihtua.
- yritä olla ennakkoluuloton ja maistele sellaisiakin kasviksia, joista et ennen pitänyt.
- runsas hiilihydraattien määrä ruokavaliossa saattaa aiheuttaa ahmimista. jos huomaat, että sinun on vaikea vastustaa leipää, pastaa jne, niin pidä huoli, että laitat lautasellesi vain sen annoksen, mitä aiot syödä ja täytä loppu lautanen kasviksilla ja proteiinilla.
- laihduta läskistä, ei lihaksista. Toisinsanoen älä laihduta liian kovaa tahtia, vaan max 0,5 - 1 kg/viikko. Sairaalloisen ylipainoisilla tahti voi olla kovempikin, mutta muista terveellisyys - Hohhoijakkaa
Onpa tästä laihdutksesta ja painonhallinnasta tehty oikee Laihdutuksen Maailmansota. Eiks se kuitenkin loppuviimeksi ole jokaikisen oma asia, mitä tekee ja mitä suuhunsa mättää? Jos lihoo, niin sitten voi vaan sanoa että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. (en nyt ala selittelemään sen kummemmin että voihan sitä lihoa muutenkin kuin syömällä liikaa/väärin).Haluat pudottaa painoas- tee se ihan miten tykkäät.
Jos joku pilkunhinkkaaja haluaa alkaa nutisemaan tästä mun kommentista nii pidä hauskaa ja käytä aikaas siihen,, ei muuten hirviästi mun p*rsettä raavi.
Jokanen on omanlainen. Joku tykkää karppaamisesta, toinen tykkää paastoamisesta, joku taas haluaa kiinteytyä liikunnalla. Älkää nyt hyvät ihmiset valittako toisten tekemisistä näin paljoa, kun ovat sentään 90% täysin tuntemattomia. Joo, haha, mä valitan tässä nyt itekkin, tiedän.
Tästä ny tuli "vähä" sekava kommentti, mutta jos joku tajuaa nii pointsit sille :D- Hohhoijakkaa
Ja lisäänpä tässä nyt vielä että kiitos alkuperäisen viestin kirjoittajalle kun haluaa jakaa kokemuksiaan ja vinkkejä muille! Ne eivät välttämättä toimi esim. juuri minulla, mutta entäs sitten?
- -10kg karppaamalla
Harmi että karppauksesta löytyy huonoja kokemuksia. Tämä pointti "aivot tarvitsevat hiilihydraatteja" on ihan hyvä pointti, muttei perustele niiden runsasta määrää ravinnossa, koska elimistö kyllä valmistaa niitä itse aivojen tarpeisiin! Ruokavalion pysyvyydessä tärkeä pointti on sen mielekkyys itselle. Valitset tai kehittelet itse sellaisia ruokia joista tykkäät ja syöt itsesi kylläiseksi sillä kunnon ruoalla, koska se on se nälkä joka saa napostelemaan ja lihomaan.
- Veeratyllerö
Olin ravitsemusterapeutilla, joka sanoi katsottuaan päivittäistä ruokapäiväkirjaani, että syön liian vähän. 2 lämmintä ateriaa päivässä, kunnon aamiainen, välipalat ja iltapala -siinä oikeaoppinen ruokailu. Oikeastaan mitään ei ole kielletty, kaikkea kohtuudella ja tärkeää: lautasmalli; puolet rehuja! Itse aloin valita alle 17% juustoja ja muutenkin niitä sydänmerkkituotteita. Käyn sauvakävelemässä ja joskus jumppaan telkkaria katsoessa kuminauhoilla. Ei mitään pakkopullaa vaan ihan fiiliksen mukaan. Ainoastaan karkit olen jättänyt vähemmälle ja iltapäiväkahvipullan.
Painonpudotukseenkin tarvitaan kaloreita, muuten elimistö käy säästöliekillä. Näillä keinoin on puolessa vuodessa lähtenyt 6,5 kg. Tsemppiä kaikille kilojen kanssa taisteleville :DItse olen hankinut lisäkiloni makkaralla.
En liiemmin syö karkkeja,enkä juo limuja.
Mutta tykkään makkarasta.
Tiedostin asian ja turvauduin tervellisempään ruokavalioon käymällä mm työmaaruokalassa syömässä lautasmallin mukaan ja välillä pelkkä salaattilautanen.
Muttamutta... Paino on noussut 2,3 kiloa.
Olen ymmällä?? Söin terveellisemmin ja lihoin silti??
Ja kun kevensin iltasyömisiäkin...
Oma ongelmani on,että haluan syödä illalla pötsin täyteen.
Siis niin täyteen,että on ähky olo.
Mutta vaikka vähensin tätäkin,niin silti paino nousi!
En ymmärrä??
Liikuntaa en jaksa lisätä,sillä olen siivooja ja töissä liikun väh sen 7.5 tuntia
,jopa aika sykkeillä koska alueiden mitoitus työmaallani on pielessä....
En oikeasti tiedä,mitä tehdä.
Tietäneekö kukaan?????- näin on
atlatl kirjoitti:
Itse olen hankinut lisäkiloni makkaralla.
Tiedostin asian ja turvauduin tervellisempään ruokavalioon käymällä mm työmaaruokalassa syömässä lautasmallin mukaan ja välillä pelkkä salaattilautanen.
En ymmärrä??
Liikuntaa en jaksa lisätä,sillä olen siivooja ja töissä liikun väh sen 7.5 tuntia
Tietäneekö kukaan?????Vähähiilihydraattinen ruokavalio on ainoa oikea ja terveelinen laihdutuskeino.
Näin kirjoittaa mm ravitsemusterapti Reijo Laatikainen.
Jauhotuotteet ja peruna pois. Makkara sisältää myös paljon jauhoja.
Palstan alottaja mielestäni valehtelee, eli on hyvä kirjoittaja, mutta ei mitään tekemistä totuuden kanssa. - artoj
Minä pudotin alle puolessa vuodessa 15 kg ja syömällä hyvin.
Jätin vain hiilarit pois. Se on niin yksinkertaista. - tee kotimittaus
atlatl kirjoitti:
Itse olen hankinut lisäkiloni makkaralla.
En ymmärrä??
Tietäneekö kukaan?????Voi olla että kehon koostumus on muuttunut eli rasvaprosentti on pienentynyt mutta lihasmassa lisääntynyt sen seurauksena paino nousee mikä on hyvä asia. Tee aluksi vaikka klassinen pihtitesti eli otat sormien väliin otteeseen kehon ulkoista rasvaa esim. vyötäröltä, reisistä ja käsistä ja arvioit rehellisesti onko tapahtunut muutosta.
- Liikun kiloineni
Varmaan pitäisi minunkin ravitsemusterapeutille mennä. Syön mielestäni "lautasmallin" mukaisesti, viisi ateriaa päivässä ja kaiken superlihottavan olen jättänyt arkiruokavaliostani pois jo 20 vuotta sitten. Joskus kuulee näitä "vaihdoin makkaran kalkkunaleikkeeseen ja lopetin limun juomisen ja laihduin kuukaudessa 5 kg" -juttuja, mutta kun mulla ei ole mitään tollasta yksittäistä juttua, josta tulisi riittävän is muutos.
Tänään laitoin kaiken syömäni netissä kalorilaskuriin. Arjesta poiketen söin normaalin ruuan lisäksi 100 g salmiakkia (jotain 340 kcal). Laskuri kertoi, että syömilläni kaloreilla laihdun noin 200 g viikossa. Eli ilman niitä salmiakkeja pudotuksen pitäisi näkyä varmasti. Mutta ei.
Lihoin hoitovapaan jälkeen töihin palattuani reilussa vuodessa 10 kg. Niistä on pudonnut viiden vuoden aikana vain 1 kg, vaikka olen moneen otteesen erilaisia laihdutuksia yrittänyt. Viime kesänä karppasin (en ihan rankimmalla tavalla) noin 6 viikkoa, laihduin kilon ja se tuli takaisin. Viimeisen puolentoista kuukauden ajan olen lisännyt liikuntaa ja syönyt työpaikkaruokalasssa yhä useammin keitto- ja salaattivaihtoehdon, mutta grammaakaan en ole laihtunut. - Liikun kiloineni
artoj kirjoitti:
Minä pudotin alle puolessa vuodessa 15 kg ja syömällä hyvin.
Jätin vain hiilarit pois. Se on niin yksinkertaista.Hiilarien huomattava vähentäminen aiheuttaa mulle todella pahaa ummetusta. Normaalin kuituja sisältävän ruokavalionkin aikana käytän säännöllisesti jotain ummetusta vähentävää tuotetta, kuten Visibliniä, Fruktolaxia tai liotettuja luumuja. Näin ollen joku muu keino pitäisi löytää. En muutenkaan syö "huonoja hiilareita" juuri lainkaan, vaan pyrin käyttämään täysjyväviljaa ja välttämään makeita herkkuja arjessa.
- Artoj
Liikun kiloineni kirjoitti:
Hiilarien huomattava vähentäminen aiheuttaa mulle todella pahaa ummetusta. Normaalin kuituja sisältävän ruokavalionkin aikana käytän säännöllisesti jotain ummetusta vähentävää tuotetta, kuten Visibliniä, Fruktolaxia tai liotettuja luumuja. Näin ollen joku muu keino pitäisi löytää. En muutenkaan syö "huonoja hiilareita" juuri lainkaan, vaan pyrin käyttämään täysjyväviljaa ja välttämään makeita herkkuja arjessa.
Alussa minulla oli samanlaista ongelmaa.
Lusikallinen kookkosa rasvaa autttoi ainakin minulle. Kookkos rasva on muutenkin hyvä tuote. Käy pasitamiseen, ihon hoitoon jne.
Nykyisin vatsani toimi paremmin kuin koskaaalkuvaikeuksien jälkeen.
- Helppoa
Kokeilkaapa, syötte vähän mutta usein. Mahalaukku pienenee näin eikä sinne enä paljoa mahdukaan. Tulette siis vähemmällä syömisellä kylläiseksi. Ei se kalorien lasku auta vaan sen syödyn ruuan määrä. Ihan loogista
- 4553454353534
Oikea vaihtoehto ei ole kalorien lasku tai määrän pienentäminen.
Ongelma on siinä MITÄ syötte, ei annoskoossa tai kalorimäärässä.
Jopa 1500kcal dieetillä voi olla laihtumatta/lihota.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292075Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601346Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814