Laitan vähän yksinkertaisia perusohjeita huomista silmällä pitäen.
Menette aamusella äidin luokse, paitsi jos olette valmiiksi hänen luonaan.
Otatte mukaan einekset aamupalaa ja ruokailua varten ja poimitte matkalla kevätkukkaset maljakkoon.
Laitatte aamupalaksi marjaisia leivoksia, pientä purtavaa, laulatte ja tiskaatte.
Vastaatte kaikkiin äidille tuleviin puheluihin, "Äiti odottaakin jo teitä", sulkien puhelimen.
Raahaatte äidin ulkoilemaan tai vaikka vesille silä aikaa kun vanhin sisarparvesta valmistaa äitienpäiväaterian.
Nautitte yhdessä aterian ja sitten nuoremmat tiskaa, sinun viritellessä tulet saunanuuniin, unohtamatta oluiden jäähdyttämistä.
Saunan jälkeen höpöttelette omianne loppuillan virvokkeita nautiskellen.
Onnittelut äideille
19
117
Vastaukset
Juu, aamulla varhainen on startti Äitienpäivän viettoon.
Mutta en siellä kyllä ala mitään saunoja virittelemään tai piiraita paistelemaan.
Huomenna on Äiti päähenkilönä ja joutuu kuuntelee silmät pyöreinä, kun lapsoset kinaavat keskenään maailmanmenosta.Kyllä se on sinunkin jo aika opetella ite piiraita paistelemaan:)
Minäkin olen opetellut jopa rieskojen ja viisisakaraisten torttujen leipomisen ja omatekoiset virvokkeet on onnistuneet jo nuoresta pitäen, ilman äidin oppeja.
Äiti opetti kyllä pienenä minut kutomaan sukkia, lapasia ja mattojakin, mutta olen ne puuhastelut unohtanut.Pe.ku kirjoitti:
Kyllä se on sinunkin jo aika opetella ite piiraita paistelemaan:)
Minäkin olen opetellut jopa rieskojen ja viisisakaraisten torttujen leipomisen ja omatekoiset virvokkeet on onnistuneet jo nuoresta pitäen, ilman äidin oppeja.
Äiti opetti kyllä pienenä minut kutomaan sukkia, lapasia ja mattojakin, mutta olen ne puuhastelut unohtanut.* Jaa, oluellako äitisi humallutit? Mitähän äitisi ajatteli? Hyvää äitenpäivää sullekkin !
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Jaa, oluellako äitisi humallutit? Mitähän äitisi ajatteli? Hyvää äitenpäivää sullekkin !
Olet taas vääntänyt asian perättömästi päälaelleen.
Hiivaolut on terveellinen nautintoaine ja kaupoista niitä saa kovin vähän tai ne maksavat monta kertaa enemmän kuin oluina myytävät litkut.
Kotikalja on yksi suosituimmista hiivaoluista ja sitäkään ei juoda päihdytystarkoitukseen.
Oluen terveellisyydestä voi lukea tuolta.
http://www.olutliitto.fi/index.php?CategoryId=3
Minä en piiraita paistele tai rieskaa leivo, niitä saa kaupasta valmiiksi viipaloituna, olen kerran kokeillut piirasten tekoa, mutta ei niistä kauniita tullut. Patalappua kerran yritin kutoa neliön muotoiseksi, mutta siitäkin tuli kolmio.
Muuten olen kyllä käytännön ihminen, osaan tankata itse ja vaihtaa lampun palaneen tilalalle, lamputkin ovat muuttuneet niin eriskummallisiksi, että täytyy viedä palanut lamppu myyjälle ja pyytää samanlainen tilalle.
Sinulla on hyvä äiti, kun ajatellut elämääsi eteenpäin opastamalla mattojen kudontaa.
Mattojen kutomisessahan tarvitaa luomea ja pirtaa, se on taitolaji.Jos toden ohjeilla piiraita teet, niin ei tosiaankaan kauniita voi olla, mutta myrkyllisiä kyllä.
"Mattojen kutomisessahan tarvitaa luomea ja pirtaa, se on taitolaji."
Se on loimi, ei luomi, eli sama nimi siis kuin hevosen päälle viritettävällä kankaalla, jonka tarkoituksena on suojata kylmää ilmaa hevoselta.
Luomi taas on joko kasvain, tai se nukkuessa silmän päälle levittäytyvä ruumiinosa, jonka tarkoitus on suojata ympäristöä katseelta:).- tähän väliin vaan
Pe.ku kirjoitti:
Jos toden ohjeilla piiraita teet, niin ei tosiaankaan kauniita voi olla, mutta myrkyllisiä kyllä.
"Mattojen kutomisessahan tarvitaa luomea ja pirtaa, se on taitolaji."
Se on loimi, ei luomi, eli sama nimi siis kuin hevosen päälle viritettävällä kankaalla, jonka tarkoituksena on suojata kylmää ilmaa hevoselta.
Luomi taas on joko kasvain, tai se nukkuessa silmän päälle levittäytyvä ruumiinosa, jonka tarkoitus on suojata ympäristöä katseelta:).Eikös luomapuut kuitenkin ole jotenkin matonkutomiseen liittyvää? Vai loimipuut?
- tode*
tähän väliin vaan kirjoitti:
Eikös luomapuut kuitenkin ole jotenkin matonkutomiseen liittyvää? Vai loimipuut?
luomapuut ja loimi ne ovat käytössä täällä Potaskavaarassakin. (Jotkut toisinajattelijat puhuvat kyllä loimipuista.)
"hevosen päälle viritettävällä kankaalla..."
minä en ole ratsastanut hevosen loimen päällä vaan ratsastusasatulassa, ja siinä ei ollut luonta.- voiäitienpäivä!
Kyllä joskus hevosta pitää suojata " loimella", ja varsinkin ravureita yleensä loimella suojataan ennen kisaa. En kyllä pidä ravikisoista, hevonen pakotetaan ravaamaan, kun sen luonnollinen liikkumis tapa on laukka, nelistäminen, tai hölkkä juoksu kävelyn sijaan. Ravi juoksu on vastoin hepan luontoa !
"minä en ole ratsastanut hevosen loimen päällä vaan ratsastusasatulassa, ja siinä ei ollut luonta. "
Hyvä sentään kun on ollut satula suojaamassa hevosta sinulta.
- teapot
Hyvää muistutusta. Ainoastaan tuon oluen jäähdyttelyn jättäisin pois. Muut asiat lienee sellaisia että niihin voi jokainen yhtyä vakaumuksesta riippumatta. Lieneekö vähän provoa kun tuollaisen laitoit helluntailaisuuspalstalle, anyway, en halua siihen takertua kun aihe muuten on näin tärkeä ja asiallinen. Hienoa.
Olut on se perinteinen saunajuoma ja en tarkoita mitään laihoja litkuja, joita myydään oluena päihtymistarkoituksiin.
- teapot
Pe.ku kirjoitti:
Olut on se perinteinen saunajuoma ja en tarkoita mitään laihoja litkuja, joita myydään oluena päihtymistarkoituksiin.
Siis ei minkäänlaista provoilua. Hienoa. :)
Toivottavasti oli mukava äitienpäivä. Kaikilla se ei ole mahdollista, erinäisistä syistä. Monella äiti on jo mullan alla.
Itse vein kukkasen ja kortin. Nappasin äitimuorin syliin ja kannoin pitkin pihaa, sen verran kun jaksoin. Muuten oli melko tavallista kyläilyä.
Kahvia ja teetä juotiin voileipä- ja täytekakun kera. :)
- tode*
juu, äiti on aina äiti.
Minun vanha, vanha äitini sanoi tässä äskettäin, että hän ajattelee meitä lapsia joka päivä. Äityiys on parhaimillaan sellaista!Sullakin on hyvä äiti.
Onneksi aika harvinaisia on huonot äidit.
Hyvätkin äidit ovat kuitenkin inhimillisiä kuten me kaikki ja virheitä siksi sattuu.- Äiti Äkkiväärä
Pe.ku kirjoitti:
Sullakin on hyvä äiti.
Onneksi aika harvinaisia on huonot äidit.
Hyvätkin äidit ovat kuitenkin inhimillisiä kuten me kaikki ja virheitä siksi sattuu.Hyvä äiti on sellainen, joka uskaltaa olla oma itsensä eikä pidä jotain ihme äitimyyttiä yllä. On se kumma minkälaisia leimoja sitä vielä tänäkin päivänä koulutetut ihmiset lyö naisen persuuksiin.....pitäis olla lämmin, ymmärtäväinen hellä ja kaiken päälle vielä pullantuoksuinenkin, näin ihmiset kommentoi paikallislehden gallupissa...voi pyhä sylyvi sentään! No ihan vapaasti ken tahtoo, mutta suurempi järkytys se lapselle on, kun äet sitten joskus kuitenkin repee ja heittelee ne puustit silmille kuin se että lapset alusta asti tietävät, että mammaa ei kannata liikaa ärsytellä.
- olit kauan kylässä
Äiti Äkkiväärä kirjoitti:
Hyvä äiti on sellainen, joka uskaltaa olla oma itsensä eikä pidä jotain ihme äitimyyttiä yllä. On se kumma minkälaisia leimoja sitä vielä tänäkin päivänä koulutetut ihmiset lyö naisen persuuksiin.....pitäis olla lämmin, ymmärtäväinen hellä ja kaiken päälle vielä pullantuoksuinenkin, näin ihmiset kommentoi paikallislehden gallupissa...voi pyhä sylyvi sentään! No ihan vapaasti ken tahtoo, mutta suurempi järkytys se lapselle on, kun äet sitten joskus kuitenkin repee ja heittelee ne puustit silmille kuin se että lapset alusta asti tietävät, että mammaa ei kannata liikaa ärsytellä.
Äiti Äkkiväärä
Hyvä kommentti, vaikka ei ehkä perinteistä äitienpäivä-äitikuvaa tukeva.
Mamman ärsyttely ei ole kovin kannattavaa eläinmaaimassakaan. Nekin mammat palauttavat tietyn ärsytyskynnyksen ylittävän jälkeläisensä kuriin ja mamman nuhteeseen. Rakastava ja hyvä kasvatus vaatii joidenkin kohdalla vähän riuskempia otteita, toiset ovat alusta saakka helpompia kasvatettavia. Kasvatustehtävä ei ole aina helppoa kummallekaan vanhemmista. Pappakin saattaa ärsyyntyä, joskus syystä ja joskus syyttäkin. :/
>>> äet sitten joskus kuitenkin repee ja heittelee ne puustit silmille kuin se että lapset alusta asti tietävät, että mammaa ei kannata liikaa ärsytellä.
- greeeeen
Onpas kerrankin palstalla hyvänmielen keskustelu. Toivottavasti tämä tällaisena pysyykin. Harvinaista herkkua, mutta toivottavasti lisääntyvissä määrin... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032143
- 1341178
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540