Pitäisikö uskonnottoman vakaumuksen omaaville saada oma juhlapäivä kalenteriin? Kristillisiä juhlapäiviähän on kalenteri jo pullollaan ja minet niistä yleisiä vapaapäiviä.
Katsoin wikipediasta, "uskonnoton tapakulttuuri", ja siellä kerrottiin mm. Darwinin päivästä 12.2., Maan päivästä 22.4. ja ihmisoikeuksien päivästä, mahdollisina päivinä joihin voisi liittää uskonnottomuuden juhlan. USAn ateistit ovat ehdottaneet, että tasaus- ja seisauspäiviä voitaisiin viettää ympäri maapalloa uskonnottomina juhlina.
Mutta pitäisikö uskonnottomuudelle olla ihan oma päivänsä, sen sijaan että se ympättäisiin johonkin muuhun jo olemassaolevaan juhlapäivään? Niin että se uskonnottomuus pääsisi omillaan korostetuksi esiin eikä olisi vain muun juhlan sivujuonne.
Kyllä kirkkokin varmasti tuppautuu esim. Maan päivän viettoon ja tapahtumiin. Ja muutenkin tuollainen muihin juhliin viekkaudella ja vääryydellä soluttautuminen ja niiden omiminen on enemmänkin kirkon alhaista tyylliä. Mutta kun olisi uskonnottomien, ateistien ja agnostikkojen päivä niin kirkkokin pysyisi poissa juhlista.
Ateisteille juhlapäivä kalenteriin?
4
81
Vastaukset 4
En kyllä keksi yhtään hyvää syytä miksi pitäisi saada, mutta toki ylimääräiset vapaapäivät otetaan aina vastaan.
Uskonnottoman vakaumuksen omaavat ansaitsevat varmaan oman juhlapäivän siinä missä monet muutkin.
Mulla ei ole ehdotusta, mikä olisi hyvä päivä, mutta esitän kritiikkiä esittämiäsi päiviä kohtaan.
Aurinkojuhlat, seisaukset ja tasaukset, ovat yleismaailmallisesti tunettuja luonnonuskontojen ja vähän muidenkin uskontojen juhlapäiviä. Kristinuskonkin juhlat mukailevat näitä. Sekaantumisen vaara on suuri - tai ainakin yhteys outo, jos uskonnottomat valitsevat jonkun bvanhimmista uskonnollisista juhla-ajoista itselleen. Voihan sitä tietenkin ajatella kaappausyrityksenä.
Minusta jonkun tiedemiehen valjastaminen uskonnottomuuden palvelukseen ei ole oikein mielekästä, ellei kyseinen henkilö ollut vakaumuksellisesti uskonnoton tai ateiti. En tiedä, oliko Darwin. Mutta minusta ei ole sopivaa valjastaa siihen ketään henkilöä, jonka mieltä asian suhteen ei voi kysyä.
Samoin Maan päivä tuntuu väärältä: otetaan jokin hyvä aate ja valjastetaan se ateismin päiväksi? Ei kuulosta aatteellisesti hyvältä. Kuulostaa käsitekaappaukselta.
Asiaa voisi lähestyä esim siltä kantilta että tutkii kalenteria: löytyykö sieltä yhtään sellaista päivää, jkoka ei olisi jonkun uskonnon jokin merkkipäivä. Mikäli sellainen päivä löytyisi, se voisi olla uskonnottomien juhlapäivä. Toisaalta luulen että kaikki päivät on varattu jonkun uskonnon jollekin jumaluudelle tai muulle hengelle.
Mutta toisaalta ajattelen niinkin, että idea kuuluu samaan sarjaankuin atreistien temppelit. Miksi ateismista tai uskonnottomuudesta täytyisi tehdä tuollainen liike? Samalla ateismi rapistaisi hyvää suojamuuriaan, sisällöttömyyttään."Katsoin wikipediasta, "uskonnoton tapakulttuuri", ja siellä kerrottiin mm. Darwinin päivästä 12.2., Maan päivästä 22.4. ja ihmisoikeuksien päivästä, mahdollisina päivinä joihin voisi liittää uskonnottomuuden juhlan."
Miten olisi pyyhepäivä. Se onkin ihan lähiaikoina:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyyhepäivä- 30-06
En ymmärrä miksi uskonnottomilla pitäisi sinänsä olla omia juhlapyhiä, mutta esimerkiksi "Kansainvälinen Järjenkäytön Teemapäivä" voisi olla kylläkin kohdillaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.368848- 100842
- 76630
- 50625
- 65605
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 30576
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei134569En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25550Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48547