"Vielä ainakin 1950-luvulla oli kauppojen hyllyillä paljon laardia, mutta en muista, että äidillä koskaan olisi ollut sitä kotona. Jonkun koulutoverin äiti sitä käytti paistamiseen, mutta oma okemukseni rajoittuu sotaväkeen. Ilmeisesti armeija silloin tällöin uusii varamuonavarastojaan, koskapa joillekin ikäluokille syötetään leiriaikoina vanhoja rasvoja. Raasinkorven pakkasleirin eräs maukkaimpia kokemuksia oli iso pala vanikkaa, jonka päälle levitettiin sissimuonapakkauksen säilykepurkista otettua valkoista rasvaa. Vähän suolaa päälle ja juhla oli täydellinen.
Laardi on latinalaisperäinen sana, joka tarkoittaa sian rasvaa tai rasvaa yleensä. Monessa muussa kielessä sana tarkoittaa läskiä eli silavaa, kovaa rasvaa, jolla esimerkiksi paisti silavoidaan. Suomessa laardi on sulattamalla tehtyä, puhdistettua sianrasvaa.
Ranskalainen haute cuisine ei juuri käytä laardia, mutta esimerkiksi Unkarissa laardi on varsin tärkeässä asemassa ruoanlaitossa. Paprikalla ja suolalla maustettuna sitä syödään myös leivän päällä kuin voita meillä. Pohjois-Saksassa ja Tanskassa syödään myös paljon laardia. Tapa on peräisin ajoilta, jolloin voi oli vain herrasväelle myytävää kauppatavaraa ja kansa söi muuta rasvaa.
Yhdysvalloissa käyttivät uudisasukkaat ja heidän jälkeläisensä laardia kaikkeen paistamiseen vielä pitkälle 1800-luvulle, jolloin kasviöljyt vähitellen korvasivat laardin. Myös karhun rasvaa käytettiin laardin tapaan.
Tanskassa näkee laardia hienonkin ravintolan voileipäpöydässä, jäätelöpallojen näköisiksi pallukoiksi tehtynä. Niin, ja työmatkoilla Tanskassa 1960-luvulla söin hyvällä halulla laardilla paksulti voideltuja ja paahdetulla sipulilla runsaasti siroteltuja pikkuvoileipiä firman lounaskanttiinissa."
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/l.html#laar
Laardista on moneksi :)
17
403
Vastaukset
- Pidän enemmän
rapeaksi paistetusta pekonista.;)
tanskassa myyvät sitä ihanaa laardilevitettä johon on sekotettu paahdettua sipulirouhetta. erinomainen käntynpiällys.
puhumattakaan laardisipseistä. eli käristetyistä laardisuikaleista jotka myydään kuin taffelit ikään.
ja sitten tuuporia tai albania päälle ja väliin kuminaista :-)- karppaajan ruokaa
on ne sipsit. Miksei saa suomesta?
karppaajan ruokaa kirjoitti:
on ne sipsit. Miksei saa suomesta?
varmaan on puskalla vaikutuksensa :-)
- Puskalla????
kielibasa kirjoitti:
varmaan on puskalla vaikutuksensa :-)
???????
- nii-iin???
Puskalla???? kirjoitti:
???????
Mitä tuo tarkoitti puskalla? Meitäkö? :DDDDDD
- :))
Ehe ehe :))
Minä muistan kuinka hyviä ovatkaan laardissa paistetut munkin ja sitten pyöräytellään sokurissa .... siis pikamunkit :))
En ole itse viitsinyt paistaa olen ihan mahdottoman hirveän kamalan makean ystävä :)
paino nousee jos leipasen ja syön ihan ittekseen kaiken :) - hoikentunut:)
:)) kirjoitti:
Ehe ehe :))
Minä muistan kuinka hyviä ovatkaan laardissa paistetut munkin ja sitten pyöräytellään sokurissa .... siis pikamunkit :))
En ole itse viitsinyt paistaa olen ihan mahdottoman hirveän kamalan makean ystävä :)
paino nousee jos leipasen ja syön ihan ittekseen kaiken :)laardi sinänsä ei lihota, vaan se sokeri ja vehnäjauho.
Mutta hyvänen aika ei synny munkkeja ilman jauhoja ja sokuria :))
- se juuri niitä
läskimahoja suomessa lihottaa, kun ei löydy tahdonvoimaa olemaan mässäilemättä. :DDD
se juuri niitä kirjoitti:
läskimahoja suomessa lihottaa, kun ei löydy tahdonvoimaa olemaan mässäilemättä. :DDD
Niin minä olen sorja , mutta tahdonvoimaa on vaikka pidänkin makeasta :))
Niin minä olen sorja , mutta tahdonvoimaa on vaikka pidänkin makeasta :))
miä en oo sorja vaan semmonen läskimaha. mutta syytän olutta kaikesta semmosesta inhasta löllöstä :-)
- klunk klunk klunk
kielibasa kirjoitti:
miä en oo sorja vaan semmonen läskimaha. mutta syytän olutta kaikesta semmosesta inhasta löllöstä :-)
vaihda se pilsneri vaikka viiniin, niin vatsa pienenee. jos sitä kaljaa laatikko kaupalla juo???...
kielibasa kirjoitti:
Ei olut lihota jos et siinä rinnalla kovin hiilareita popsi,
niitä , kun saa niin monesta syötävästä . - heguli_pro
Ei olut lihota jos et siinä rinnalla kovin hiilareita popsi,
niitä , kun saa niin monesta syötävästä .Pikku korjaus.
Olut on nestemäistä viljaa ja alkoholi siinä on käytännössä sama asia, kuin sokeri. (sokeri muuttuu käydessään alkoholiksi) Joten, kyllä hiilareita riittää oluessa. ,-// - :))
heguli_pro kirjoitti:
Pikku korjaus.
Olut on nestemäistä viljaa ja alkoholi siinä on käytännössä sama asia, kuin sokeri. (sokeri muuttuu käydessään alkoholiksi) Joten, kyllä hiilareita riittää oluessa. ,-//Tiesin tuon vaan pasaa lohduttelin :)
Ei elämässä kaikkia iloja saa viedä pois. :) - heguli_pro
Tiesin tuon vaan pasaa lohduttelin :)
Ei elämässä kaikkia iloja saa viedä pois. :)Mutta, kun elää joitakin aikoja iloitta on niihin lankeeminen syntisen mukavaa. ;-/)
---------
Juomien energiapitoisuuksia
kJ/dl kcal/dl
Olut 5,8 til.-% 178 42
Olut 4,7 til.-% 142 34
Rasvaton maito 139 33
Olut 2,8 til.-% 122 29
Kivennäisvesi 0 0
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331