asbesti

wp

Hei!
Minulla olisi sellainen kysymys,kun metsän laitaamme on murskattu ja levitetty asbestikattolevyn palasia ja pienempänä ajelin mönkkärin kanssa pellolla,metsässä ja tuli myös ajeltua niiden levypalojen päällä niin,että pölly vaan kävi.Eli meinaan sitä,että oisikohan jotain asbesti pölyä voinnut tultua hengitettyä.siis tätä mönkkärillä ajelua samassa paikassa jatkui monta vuotta. jos olisi tultu,nii poistuuko se itsestään keuhkoista,kuoleeko siihen jossain vaiheessa,onko suuri riski sairastua syöpään?
epäilen että saunassa kiukaan takana ja vieressä on myös jonkin sortin levyjä joissa on luultavasti asbestia.Haittaako ne saunassa mitään? ollaan joskus myös laitettu asbestilevyjä varaston kattoon.
ja hiomapölyssäkin on silloin tällöin joskus oltua/hengitettyä.En polta tupakkaa.
Asiallisia kommentteja.

17

4139

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikimi

asbesti ei poistu kehkoista kun se on sinne kerran tiensä löytänyt, mutta ei kuulosta vaaralliselta jos ulkotilassa olet joitakin kertoja asbestipölynläpi ajanut, toki eihän se mitään terveellistäkään ole, mutta jotkut ovat ennen olleet sellaisen pölyn ympäröimänä vuosikausia ja saanneet esim keuhkoahtauman.

Jos asbestilevyt ovat ehjiä ei niistä ole mitään haittaa mutta kun niitä puretaan tai sahataan tai hiotaan niin että pölyää niin se ei tee hyvää jos sitä hengittää ja vaatteiden mukanakin pöly siirtyy.
      En tiedä onko se nyt erityisen vaarallista jos sitä on juuri saunassa, tuota saunan asbestijuttua voisit kysyä rakentajat.fi sivustolta, sielä on ammattilaisia jotka tietävät, mutta nykyäänhän asbestilevyjä ei rakennuksiin enää laiteta, ainakaan pitäisi niin en kyllä suosittele niin sinunkaan tekevän.

En usko että jos nyt joitakin kymmeniä kertoja elämäsi aikana olet asbestipöyssä ollut niin vaarallista sillai olisi, hyvää se ei tee jos kauan sellaisessa pölyssä on. Seuraukset näkyvät usein vasta vanhemmalla iällä, mutta siis älä nyt sitä asbestia enää ainakaan tietoisesti hengittele ja voithan kysyä joskus lääkärinkin mielipidettä asiasta. Mutta yhtähyvin voit hengittää tietämättäsi radonia tai saada passiivisen tupakoinnin kautta keuhkosyövän, joten älä huoli.

• wp

kiitti vastauksestasi:)

• jjjjkkkkggg

Tämä on niitä hassuja kysymyksiä. Suomalaiset ovat saaneet kaikki vuosien varrella enemmän aspestipölyä kuin sinä.

Ei ole pitkää aikaa, kun kaikissa ajoneuvojen jarrupaloissa oli asbestia. Vieläkin tuhansissa ja taas tuhansissa talojen katoissa ja ulkovuorauksissa on asbestia.

• mikimi

niin se asbesti ei ole vaarallista hengitettäväksi ennenkun se asbestilevy tms rikkoutuu ja sitä pölyä pääsee ilmaan ja sitä kautta keuhkoihin,

• yyytuuyiiyyi
        mikimi kirjoitti:

niin se asbesti ei ole vaarallista hengitettäväksi ennenkun se asbestilevy tms rikkoutuu ja sitä pölyä pääsee ilmaan ja sitä kautta keuhkoihin,

Höpöhöpö, rakennuksessa olevat asbestilevut liikkuvat ilmaston vaikutuksesta (tuulen ja auringon) koko ajan toisiaan vasten ja irrottavat pölyä.

• xzcvczxscdv

minä kyllä sanoisin että metsänlaitaamme tai metsämme laitaan. Ei millään pahalla mutta pisti niin järkyttävästi silmään, että oli pakko korijata

• hkjljllkojlö

Niin ja tuossa yhdessä kirjoituksessa on kirjainvirhe. Toisessa puuttuu piste lopusta.

• wp

Eli minulla ei ole välttämättä asbestia keuhkoissa?
      Levyt oli alunperin kokonaisia ja ne pistettiin maahan ja sitten niitten päältä ajettiin muutaman kerran traktorilla,että levyistä tuli palasia ja minä ajelin sen jälkeen mönkkärillä niiden yli useamman kerran viikossa,tätä jatkui ueampivuosi.
      Pölly vaan kävi.

• asbestialtistit

Mikäli olet toistuvasti altistunut asbesti_pölylle_, oli se sitten ulkona tai sisällä, niin olet kyllä voinut suurellakin todennäköisyydellä saada asbestia keuhkoihin. Mutta käytännössähän sinä et tälle asialle enää voi mitään muuta, kuin kertoa lääkärille tästä altistuksesta ja jos tulee erikoisia keuhko-oireita, niin muistat AINA kertoa lääkärille asbestista.

Asbestin purkamiselle on sitten TODELLA tarkat säännökset nykyään...

• wp

Eli meinaako tämä nyt sitä,että kuolen jo 25-30vuotiaana,koska olen altistunut asbestille 6-14 vuotiaana?!?

• mikimi

ei tarkoita sitä, älähän nyt huoli.
        WTC tornien pelastushenkilökunta ja siivoojat saivat ison kasan asbestia kerralla keuhkoihinsa ja joillakin heillä on hengitysongelmia nyt, mutta jos sinä sait ulkona, missä ilmassa oli sitä pölyä vaan jossakin kohdassa niin se ei ole niin vaarallista, toki ei hyvääkään tee. Ja uskon että sitä keuhkoissasi on koska jos sitä sinne joskus menee se ei sieltä pois tule, mutta sen vaikutukset näkyvät vuosien kuluessa ja kaikilla se ei vaikuta mitenkään, varsinkaan pieni määrä. Vaatteisiinkin se tarttuu.
        Ja vaikutukset eivät tietystikään ole kaikilla samanlaiset, se että jos olisit ollut baarissa töissä vuosikausia silloin kun sielä sai vielä sisällä polttaa olisi varmasti vaaralliesmpaa kuin se että raittiissa ilmassa muuten pöllytit niitä levyjä.

Jos sinulle tulee selviä hengitysongelmia niin tottakai kannattaa mainita lääkärille asbestista, ja muutenkin voit kysyä häneltä mielipidettä millaisia vaaroja siitä on tulevaisuudessa, mutta ajattele niitä rakentajia yms jotka sen pölyn kanssa olivat tekemisissä vuosikausia, kaiklle heillekään ei mitään ongelmia ole tullut ja ei kaikki siihen kuole, heille on saattanut toki tulla muita keuhkovaivoja mutta ei kaikille.

Ei kukaan tiedä huomisesta voi olla että meteoriitti tippuu päähän, joten huoli pois. Monet ovat asuneet lapsuutensa radontalossa ja heille ei ole tullut kehkosyöpää, ja esim 40-50-luvilla tupruteltiin surutta tupakkaa sisällä lasten ollessa samassa huoneessa, eikä heillekään kaikille ole mitään tautia tullut. Joten älä huoli turhaan:)

• wp

Kiitos vastauksestasi.
      On vaan masentanut tämä asia ja pelottanut, että saanko ikinä istuskella kiikkutuolissa ja muistelemassa menneitä hyviä asioita.
      pelkään kuolevani ennen keskiikää,koska olen altistunut lapsena asbestille.
      Olen vielä aika nuori
      Minulla ei ole maailman paras kirjoitustaito,eli sori kirjoitus virheistä.

• ölölölöl

Entä jos josjus todettaisiin keuhkosairaus,nii voitaisiinko sitä leikata,parantaa tai tehdä keuhkosiirtoa?

• wp

6-14 vuotiaana olen myös oleskellut tupakan savussa.

• roope ankka

Asbestin saanti varmistetaan vasaroimalla sitä hienoksi pölyksi ja oleskelemalla pölyn tuntumassa. Asbesti on ihanaa ja terveellistä. Keuhkosairaudet ovat helppoja parantaa. Asbestista ei tarvitse huolestua. Itse hengitin asbestia ja elän yhä. Se todistaa että asbesti on terveellistä ja vaaroista puhujat lietsovat hysteriaa ja turhaa pelkoa.

• putina

Rupesi todella ahdistamaan tämä ketju..onko nyt niin, että vähän kaikkialla saa pelätä mahdollisesti leijuvaa asbestia. Asun 60-luvulla rakennetussa talossa ja olen mm. itse poistanut lasikuitutapetit ja maalannut seinät ja esim. makkarissa kurkannut muovimaton alle millainen lattia siellä on. Voiko noissa jo altistua asbestille? Tapeteissa sitä ei kai kuitenkaan ole? Tuli melkein olo, että uskaltaako enää edes porata reikiä seinään...? Asunto siis vuokra-asunto ja siellä mm. vastikään remppamiehet laittoi keittiön ja puolet olkkarista uusiksi vesivahingon takia. Entä jos siitä on jääny jotaib leijumaan. Kävin myös pari kertaa piipahtamassa asunnossa, kun siellä oli pinnat auki ja kuivurit käynnissä :/ Oliko sekin nyt sitten jotenkin vaarallista? Ja en nyt vitsaile, nämä ahdistaa ihan oikeasti..

• Supo2

Minun isäni on talojenrakentaja ja hänellä on todettu asbestia keuhkoissa. Minua pelottaa että hän kuolee keuhkosyöpään tai johonkin muuhun keuhkosairauteen. Onko mahdollisuuksia selvitä jos on mennyt asbestia keuhkoihin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2198
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe