Iskarien kunto %?

jousenvaihtaja

Katsastuksessa etuiskarien mittaustulos toinen 65% ja toinen 61%. Ihan toimiviltahan nuo ajossa tuntuu, mutta mitähän nuo prosenttiluvut tarkoittavat käytännössä? Minkälaiset on prosentit siinä vaiheessa kun iskarit vaaditaan uusittavaksi ja paljonko noilla prosenteilla vielä ajelee? Kilometrejä ko autolla ei paljon tule, hyvä jos 5000 vuodessa.
Pitäs vaan jouset vaihtaa kun toinen poikki. Kuitenkin sen verran työläs homma, ettei mielellään tekis käytännössä samaa hommaa pian uudestaan. Muttei toisaalta viitsis uusia iskareitakaan ostaa vain varmuuden vuoksi, kuitenkin yli satasen pieti.

13

4213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a

      Noista prosenttiluvuista ei voi hirveesti päätellä, koska ne on niin autokohtaisia, ja riippuu rengaspaineista, auton kuormasta, katsastusaseman iskaritestistä jne. On mahdollista, että 61% tulisi uudella iskarilla, ja uudella jousella, mutta on myös mahdollista, että tuo tulos tulisi iskarilla joka on jo käyttöikänsä loppupäässä.

      Jousen vaihto jäykempään, uusi on jäykempi, kuin vanha, huonontaa iskaritestin tulosta.

      • lsdjkbkslkdfnlsdd

        Olen käyttänyt autoani 5 vuotta samalla katsastusasemalla, aina iskunvaimentimissa 80%.

        Toinen takavaimennin on kuitenkin selkeästi tehoton, edelleen 80% mittauksessa.

        No, kun oikein googletin niin joku kertoi käyttäneensä samanlaisen auton katsastuksessa ilman vaimenninta ja läpi meni, hyvin tuloksin.

        Itse en luottaisi noihin mittauksiin yhtään.


      • rassattu on
        lsdjkbkslkdfnlsdd kirjoitti:

        Olen käyttänyt autoani 5 vuotta samalla katsastusasemalla, aina iskunvaimentimissa 80%.

        Toinen takavaimennin on kuitenkin selkeästi tehoton, edelleen 80% mittauksessa.

        No, kun oikein googletin niin joku kertoi käyttäneensä samanlaisen auton katsastuksessa ilman vaimenninta ja läpi meni, hyvin tuloksin.

        Itse en luottaisi noihin mittauksiin yhtään.

        Olette oikeassa. Tuossa iskaritestissä mitataan oikeastaan jousi iskari kombinaatiota. 90% tai yli= liian jäykkä jousi. 90 - 50 on kunnollinen iskari, ellei siinä ole mekaanisia vikoja kuten ruostuminen tai alkava vuotaminen havaittavissa.
        50-30 on tyydyttävä eli ehtoopuolella ja alle 25-30 lukemilla on sitten vaihdettava iskari mikä on käytännössä loppuunkulunut. (prosenttiluvut on ulkomuistista)
        JOs vaihtaa jousen , niin kannattaa vaihtaa ehkä myös toinen ettei auto jää kallistelemaan. Ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Sen sijaan iskarit pitää vaihtaa aina pareittain.
        helpointa olisi tietysti tehdä valmiit iskari jouripaketit irrallisina (mcpearson.) ja heittää ne sitten kokonaisena pakettina paikalleen vanhan tilalle.
        Muista myös sen jälkeen teetättää nelipyöräsuuntaus.


      • Velttoa rautaa
        rassattu on kirjoitti:

        Olette oikeassa. Tuossa iskaritestissä mitataan oikeastaan jousi iskari kombinaatiota. 90% tai yli= liian jäykkä jousi. 90 - 50 on kunnollinen iskari, ellei siinä ole mekaanisia vikoja kuten ruostuminen tai alkava vuotaminen havaittavissa.
        50-30 on tyydyttävä eli ehtoopuolella ja alle 25-30 lukemilla on sitten vaihdettava iskari mikä on käytännössä loppuunkulunut. (prosenttiluvut on ulkomuistista)
        JOs vaihtaa jousen , niin kannattaa vaihtaa ehkä myös toinen ettei auto jää kallistelemaan. Ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Sen sijaan iskarit pitää vaihtaa aina pareittain.
        helpointa olisi tietysti tehdä valmiit iskari jouripaketit irrallisina (mcpearson.) ja heittää ne sitten kokonaisena pakettina paikalleen vanhan tilalle.
        Muista myös sen jälkeen teetättää nelipyöräsuuntaus.

        Kiitos tiedosta. Olenkin tässä ehtinyt ihmetellä, kun kuuden vuoden aikana on aina tullut samoja noin 65 prosentin arvoja. Kilometrejä on autossa nyt jo reilusti 300000, mutta iskarit eivät vain tunnu väsyvän.


      • Älä viitsi valehdella, joku saattaa vielä uskoa.
        Ei uusi jousi ole yhtään jäykempi kuin vanha jos se vain on tehty samaan automalliin. Opettelisit edes vähän metallurgiaa ja lujuusoppia ja neuvoisit vasta sitten.
        Vai oletko varaosakauppias?


      • lglskfnsdfsfsdf
        sitroen kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, joku saattaa vielä uskoa.
        Ei uusi jousi ole yhtään jäykempi kuin vanha jos se vain on tehty samaan automalliin. Opettelisit edes vähän metallurgiaa ja lujuusoppia ja neuvoisit vasta sitten.
        Vai oletko varaosakauppias?

        Tieto ei korvaa sosiaalisten taitojen olemattomuutta...


      • jör ingen
        sitroen kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, joku saattaa vielä uskoa.
        Ei uusi jousi ole yhtään jäykempi kuin vanha jos se vain on tehty samaan automalliin. Opettelisit edes vähän metallurgiaa ja lujuusoppia ja neuvoisit vasta sitten.
        Vai oletko varaosakauppias?

        Uusi jousi ei ole siis yhtään jäykempi kuin vanha kuoleentunut. Niinkö ??
        Sittenhän niiden jousivakio olisi ikuisesti sama. No minkähän takia vanhat autot kulkevat sitten lähes maata pitkin ??
        Se on kyllä tosi, että uusi samanlainen jousi ei kanna enempää kuormaa kuin vanhakaan, mutta kannattaa useasti ottaa vähän jäykempi jos on saatavissa.
        Itse suosin takana sikajäykkiä lähinnä kovan kuorman ja vaunun vedon takia.
        Sitroenille suosittelen iltalukemistoksi vaikka Miek'ojan metallioppia ja sen jälkeen käytännön harjoituksia vaikka taonnasta, karkaisusta ja päästöstä.


      • jör ingen kirjoitti:

        Uusi jousi ei ole siis yhtään jäykempi kuin vanha kuoleentunut. Niinkö ??
        Sittenhän niiden jousivakio olisi ikuisesti sama. No minkähän takia vanhat autot kulkevat sitten lähes maata pitkin ??
        Se on kyllä tosi, että uusi samanlainen jousi ei kanna enempää kuormaa kuin vanhakaan, mutta kannattaa useasti ottaa vähän jäykempi jos on saatavissa.
        Itse suosin takana sikajäykkiä lähinnä kovan kuorman ja vaunun vedon takia.
        Sitroenille suosittelen iltalukemistoksi vaikka Miek'ojan metallioppia ja sen jälkeen käytännön harjoituksia vaikka taonnasta, karkaisusta ja päästöstä.

        Sitroen on muuten metallioppinsa lukenut jo kauan siten ja osaa homman.
        Ei nykyjouset kuoleennu; metallien ominaisuudet ja käyttäytyminen on selvitetty sen verran tarkkaan, että virheet osataan välttää jos halutaan. Muutamissa merkeissä yhä sattuvat jousikatkot johtuvat puutteellisesta/väärästä mitoituksesta. Kuoleentumisia ei ole vuosikymmeniin esiintynyt.


      • DS 21 automatique
        sitroen kirjoitti:

        Sitroen on muuten metallioppinsa lukenut jo kauan siten ja osaa homman.
        Ei nykyjouset kuoleennu; metallien ominaisuudet ja käyttäytyminen on selvitetty sen verran tarkkaan, että virheet osataan välttää jos halutaan. Muutamissa merkeissä yhä sattuvat jousikatkot johtuvat puutteellisesta/väärästä mitoituksesta. Kuoleentumisia ei ole vuosikymmeniin esiintynyt.

        Nyt alkaa kuulostaa siltä että aivosolujen kuoleentumista esiintyy kyllä.
        Ehkä kaasuneste jousituksessa ei ole kuoleentumista, mutta kyllä lehtijouset tuppaavat vaan suoristumaan, niin että mm. jo melko uusiin asuntoautoihin pitää tehdä muutoksia jousituksiin. Jäykennys tekee vain hyvää ja lisää sopivasti kuormankantokykyä, vaikka vähän tulee miinusta mukavuuteen.


    • ^^^^^^^^^^

      Katsastusasemien iskaritesterien tulokseen ei oikein kovasti voi luottaa.
      Laitoin harrasteautooni (urheiluauto) erittäin jäykät jouset ja bilsteinin yli 400 euron iskunvaimentimet.
      Iskaritesteri näytti, että vaimentimet on toimimattomat ja ne pitää vaihtaa.
      Kyllähän tuo katsastusmieskin näki, että siellä on kaikki uutta ja tuumi ettei taida heidän kone oikein toimia.

    • C5

      Kannattaa tarkistaa ilmanpaineet ennen katsastusta (jos viitsii siis vaivautua). Koska jos on ilmanpaineissa heittoa, näkyy heitto myös iskaritestissä.

    • 12-3

      Se ei ole prosentti vaan eusama arvo. Kaikki luulee että uudet autot näyttää 100 % ja vanha 0 % ei se näin mene.

      • ksdhfgksjfsjnfksfsfs

        Kaikki luulee?

        En minäkään niin luule.

        Mutta jos eusama näyttää 80% ehjällä iskunvamentimella ja 80% rikkinäisellä iskunvaimentimella ja 80% kun ei ole iskunvaimenninta laisinkaan, niin mittaako eusama oikeasti iskunvaimentimen kuntoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      91
      3609
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      27
      3149
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      57
      3093
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      61
      2905
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      64
      2730
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      54
      2707
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2464
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2291
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2138
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2132
    Aihe