Kun olin 12-vuotias, asuin maaseudulla, jossa oli yksi kyläkauppa kilometrin päässä kotoa. Siellä myytiin Jenkki-pallopurukumia kahden kappaleen pikkupakkauksissa. Yksi sellainen maksoi 5 penniä.
Minuun iski hirvittävä purukumin himo. Kaivoin esille äitini vanhan kolikkopurkin, jossa oli Suomen suurta rahauudistusta 1963 edeltäneitä vanhoja kolikkoja. Vuoden 1962 kuparinen viiden markan kolikko oli aivan saman näköinen kuin uudempi viiden pennin kuparikolikko.
Ainoa ero oli, että siinä oli sana "markka" verrattuna sanaan "penni". Kaksi viiden markan vanhaa kolikkoa mukaan ja polkupyörällä sotkemaan kauppaan. Sain neljä pallopurukumia, 2 x 2 kpl. Kadun vieläkin, vaikka se tapahtui 1970-luvulla, koska varastin äidiltäni enkä koskaan kertonut sitä hänelle, ennen kuin hän kuoli.
Varastin äidiltäni 10 markkaa v. 1975.
1
150
Vastaukset
- etsin, selvisin
Olen hieman samaa ikäluokkaa. Äiti lähetti minut kauppaan ja ostin omin luvin itselleni pienen sinikantisen ruutuvihkon. Asia on luultavasti aikoinaan vaivannut, en muista tarkkaan. Aijoo. Kerran keskikoulussa meillä oli jotkin kokeet, eikä minulla ollut siihen tarvittavaa tyhjää konseptia. Tiesin, että eräs oppilas säilytti niitä vaatelokerossaan. Kävin ottamassa sieltä yhden. Kaupasta en ole koskaan varastanut. Kerran välitunnilla halusin muuten vaan mennä kauppaan katselemaan. Se oli keskustan liike, enkä tiennyt kuinka siellä käyttäydytään. Olin jo sisällä ja portti esti ulospääsyn. Paniikki meinasi iskeä, mutta luultavasti yläluokan oppilaat pelastivat minut pälkähästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit856020KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3195117Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei482599Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831832Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521- 1091497
seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1191402Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393