Kun olin 12-vuotias, asuin maaseudulla, jossa oli yksi kyläkauppa kilometrin päässä kotoa. Siellä myytiin Jenkki-pallopurukumia kahden kappaleen pikkupakkauksissa. Yksi sellainen maksoi 5 penniä.
Minuun iski hirvittävä purukumin himo. Kaivoin esille äitini vanhan kolikkopurkin, jossa oli Suomen suurta rahauudistusta 1963 edeltäneitä vanhoja kolikkoja. Vuoden 1962 kuparinen viiden markan kolikko oli aivan saman näköinen kuin uudempi viiden pennin kuparikolikko.
Ainoa ero oli, että siinä oli sana "markka" verrattuna sanaan "penni". Kaksi viiden markan vanhaa kolikkoa mukaan ja polkupyörällä sotkemaan kauppaan. Sain neljä pallopurukumia, 2 x 2 kpl. Kadun vieläkin, vaikka se tapahtui 1970-luvulla, koska varastin äidiltäni enkä koskaan kertonut sitä hänelle, ennen kuin hän kuoli.
Varastin äidiltäni 10 markkaa v. 1975.
1
85
Vastaukset
- etsin, selvisin
Olen hieman samaa ikäluokkaa. Äiti lähetti minut kauppaan ja ostin omin luvin itselleni pienen sinikantisen ruutuvihkon. Asia on luultavasti aikoinaan vaivannut, en muista tarkkaan. Aijoo. Kerran keskikoulussa meillä oli jotkin kokeet, eikä minulla ollut siihen tarvittavaa tyhjää konseptia. Tiesin, että eräs oppilas säilytti niitä vaatelokerossaan. Kävin ottamassa sieltä yhden. Kaupasta en ole koskaan varastanut. Kerran välitunnilla halusin muuten vaan mennä kauppaan katselemaan. Se oli keskustan liike, enkä tiennyt kuinka siellä käyttäydytään. Olin jo sisällä ja portti esti ulospääsyn. Paniikki meinasi iskeä, mutta luultavasti yläluokan oppilaat pelastivat minut pälkähästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983