Sukututkimus

Shalom1

Shalom1 harrastaa myös sukututkimusta.

Olen ollut aktiivisesti mukana sukuni tutkimuksessa (tutkinut paljon itsekin) sukuani aina 1500-luvulle saakka.

Olen tutkimuskaverini kanssa järjestänyt muutamat sukujuhlat ja sukuseurakin on perustettu meidän aktiivisuutemme pohjalta.

Meillä on oma lehti, oma vaakuna ja omat nettisivut. Tunnetuista syistä en niitä tässä paljasta, ettei ovelle tule epämieluisia vieraita.

Kannattaa tutustua sukututkimukseen joko kansalaisopistoissa tai työväenopistoissa järjestettävillä kursseilla.

Akuuttia apua innostukseen voi saada seuraavalta Suomen Sukututki8musseuran sivulta:

http://www.genealogia.fi/

5

566

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MAVI

Oen myös tutkinut isänipuolen sukua. Se on mielenkiintoista, mutta aikaa viepää harrastusta.

Olen päässyt vasta 1860 luvulle asti, jolloin isoisäni-isän Juutalaisperhe muutti Pietariin perheineen, Luultavasti Itävallasta tai Unkarista.

Äitini sukuhaaran tutkimuksissa on sensijaan päästy jo 1580 luvulle asti. (huom. en ole sitä tehnyt itse)

Kaikki alkoi Keuruulta, jonne saapui tämä ensimmäinen suvun edustaja ,josta on ensimmäistä tietoa.

Nyttemmin suku on erittäin laaja ympäri suomenmaata ja Keuruulla tämä Väärisen-suku haara on ainakin on hyvin tunnettu.

Suvun historiasta on kirjoitettu kaksi kirjaa ja kolmas lienee tekeillä, tai valmis.

Myös vaakuna ja viiri jossa on kirnun-mäntä ja karhunhammas kuvattuna ovat aika erikoisia, mutta tyylikkäitä.

Kirjat ovat erittäin mielenkiintista luettavaa, vanhoine perunkirjojotyksineen mm. Se oli tarkkaa hommaa silloin 1600-1700luvuilla.

Kaikki jaettiin ja kirjattiin ylös myös vanhat mutta käyttökelpoiset esineet ja kotieläimet, Puhumattakaan arvoesineistä, kartanot, maat metsät ja torpat arvioitiin hyvin tarkasti.

Suku on myös rakentanut keuruun vanhan-kirkon, joten olivat ilmeisesti hyvin uskovasia ja rikkaita.

Torpparit saivat myös osansa, monesti he saivat ostaa" torpan maineen halvalla, tai se testamentaatiin heille.

Sieltä on tullut vastaan monta yllättväiä sukulaista ja nimeä. Tunnettuja henkilöitä Suomessa. Ja se oli tietysti myönteinen yllätys.

Inarista Hankoon, Karjalaan ja moniin ulkomaihin saakka.

Suosittelen se on mielenkiintoinen harrastus.

• Shalom1

Olet siis juutalaista sukujuurta, mutta juutalaisuus periytyy äidin puolelta, tiesitkö sen.

Kuitenkin Helsingin juutalaisesta seurakunnasta saattaisit saada vinkkejä siitä, miten Pietarin tietoja ja jopa Itävallan ja Unkarin tietoja voisi saada kaivettua esiin.

Juutalaisilla tietääkseni väestökirjanpito on hyvin tarkkaa, mitä nyt sota sotki tietenkin. Kuitenkin aina yrittää kannattaa, ja etenkin juutalaissuvun parissa.

Omaa sukuani olen toki tutkinut muiden ohella innolla, mutta siinäkin on nyt suvantovaihe edessä.

Isäni suku on Karjalan Kannakselta, Kirvusta ja Rautjärveltä on myös hyvin moni sukulainen. Meidän vaakunamme suunnitteli hyvä heraldikko, teki 11 ehdotusta annettujen tietojen perusteella, ja yksi niistä sitten valittiin sukumme tunnukseksi. Karjala-lehdessä sekin on tänä keväänä esitelty.

Suvun tutkimuksen avulla löytyy yleensä melkoinen määrä sukua ja uusia ystäviä tulee roppakaupalla, jos vain itse haluaa sukuunsa tutustua. Meilläkin sukulaisia on löytynyt Ruotsista, Kanadasta, Mallorcalta, Israelista ja Australiasta saakka. Ja lähes kaikkia ei ole edes ehditty tutkia.

• MAVI
        Shalom1 kirjoitti:

Olet siis juutalaista sukujuurta, mutta juutalaisuus periytyy äidin puolelta, tiesitkö sen.

Kuitenkin Helsingin juutalaisesta seurakunnasta saattaisit saada vinkkejä siitä, miten Pietarin tietoja ja jopa Itävallan ja Unkarin tietoja voisi saada kaivettua esiin.

Juutalaisilla tietääkseni väestökirjanpito on hyvin tarkkaa, mitä nyt sota sotki tietenkin. Kuitenkin aina yrittää kannattaa, ja etenkin juutalaissuvun parissa.

Omaa sukuani olen toki tutkinut muiden ohella innolla, mutta siinäkin on nyt suvantovaihe edessä.

Isäni suku on Karjalan Kannakselta, Kirvusta ja Rautjärveltä on myös hyvin moni sukulainen. Meidän vaakunamme suunnitteli hyvä heraldikko, teki 11 ehdotusta annettujen tietojen perusteella, ja yksi niistä sitten valittiin sukumme tunnukseksi. Karjala-lehdessä sekin on tänä keväänä esitelty.

Suvun tutkimuksen avulla löytyy yleensä melkoinen määrä sukua ja uusia ystäviä tulee roppakaupalla, jos vain itse haluaa sukuunsa tutustua. Meilläkin sukulaisia on löytynyt Ruotsista, Kanadasta, Mallorcalta, Israelista ja Australiasta saakka. Ja lähes kaikkia ei ole edes ehditty tutkia.

Tämän periytymisjutun tiedän kyllä.

Vaimoni on Juutalainen Ruotsista löytyi, mutta hän on syntynyt Israelissa.

Ja lapsemme ovat Juutalaisia, osaavat puhua ja kirjoittaa neljällä kielellä.

Suomi, Ruotsi, Hebrea, Venäjä ja aikalailla Englantia tietysti.
        Tyttö ja poika 10 ja 11 vuotta vanhoja joten ainakin kielipäätä näyttäisi olevan.

Olen yriyyänyt "opiskella" hebreaa olen oppinut ymmärtämään ja puhumaankin vähän.

Kun kullanmuruni suuttuu jostain minulle, hän puhuu hebreaa. Siinä sitä oppii, mutta en osaa kirjoittaa juuri mitään hebreaksi.

SE on vaikeata.

Israelissa on monta jolla on sama sukunimi kuin minulla.
        Luin ts. vaimoni luki puhelinluettelosta.

Aion jatkaa tutkimusta, mutta pitäisi matkustaa itävaltaan, tai unkariin.

Valitettavasti Pietarissa ei ollut varmoja tietoja, miltä suunnalta kannataisi etsiä.

Kiitos tuosta vinkistä, pitääpä ottaa yhteyttä.
        Mutta kunhan tässä tulee enemmän aikaa niin aion jatkaa.

• Shalom1
        MAVI kirjoitti:

Tämän periytymisjutun tiedän kyllä.

Vaimoni on Juutalainen Ruotsista löytyi, mutta hän on syntynyt Israelissa.

Ja lapsemme ovat Juutalaisia, osaavat puhua ja kirjoittaa neljällä kielellä.

Suomi, Ruotsi, Hebrea, Venäjä ja aikalailla Englantia tietysti.
        Tyttö ja poika 10 ja 11 vuotta vanhoja joten ainakin kielipäätä näyttäisi olevan.

Olen yriyyänyt "opiskella" hebreaa olen oppinut ymmärtämään ja puhumaankin vähän.

Kun kullanmuruni suuttuu jostain minulle, hän puhuu hebreaa. Siinä sitä oppii, mutta en osaa kirjoittaa juuri mitään hebreaksi.

SE on vaikeata.

Israelissa on monta jolla on sama sukunimi kuin minulla.
        Luin ts. vaimoni luki puhelinluettelosta.

Aion jatkaa tutkimusta, mutta pitäisi matkustaa itävaltaan, tai unkariin.

Valitettavasti Pietarissa ei ollut varmoja tietoja, miltä suunnalta kannataisi etsiä.

Kiitos tuosta vinkistä, pitääpä ottaa yhteyttä.
        Mutta kunhan tässä tulee enemmän aikaa niin aion jatkaa.

Onko perheesi, siis sinua vanhemmat, kokenut holokaustin?

Jos on, sinulla olisi varmaan mielenkiintoista kerrottavaa meille palstan lukijoille.

Jos on, Simon Wiesenthal-keskus Wienissä Iävallassa voisi auttaa jopa sukusi selvittelyssä ehkä jollakin tavoin.

Muuten... oletko lukenut kirjasarjan: Bodie Thoene: Siion-kronikka - tai Eurooppa-kronikka - tai Israel-kronikka?

Romaaneita juonineen, mutta pohjalla todelliset juutalaisen Euroopan historian tapahtumat.

Tietenkin kirja Leon Uris: Exodus on minunkin kirjahyllyni perusteoksia.

• MAVI
        Shalom1 kirjoitti:

Onko perheesi, siis sinua vanhemmat, kokenut holokaustin?

Jos on, sinulla olisi varmaan mielenkiintoista kerrottavaa meille palstan lukijoille.

Jos on, Simon Wiesenthal-keskus Wienissä Iävallassa voisi auttaa jopa sukusi selvittelyssä ehkä jollakin tavoin.

Muuten... oletko lukenut kirjasarjan: Bodie Thoene: Siion-kronikka - tai Eurooppa-kronikka - tai Israel-kronikka?

Romaaneita juonineen, mutta pohjalla todelliset juutalaisen Euroopan historian tapahtumat.

Tietenkin kirja Leon Uris: Exodus on minunkin kirjahyllyni perusteoksia.

Ei, minun perheeni säästyi siltä.

Isoisäni muutti Pietarista Viipuriin v. 1898 ja kaikki muutkin sukulaiset jotka asuivat Pieterissa
        tulivat Suomeen tai Ruotsiin osa Yhdysvaltoihin ja Kanadan Vancouveriin 1900 luvun alkupuolella.

Isäni syntyi Viipurissa, kotitalo säästyi sodassa
        vahingoittumattomana.

Ja niinkuin monnilla muillakin heille tuli kaksi evakkoreisua tehtyä.

Sota hommat kestivät isälläni yli 5 vuotta.Hän pääsi
        siviiliin Haminan RUK:sta pari kuukautta ennen talvisodan syttymisestä, välirauhan aika meni koulutukseen ja linnoitustöihin. Ja sitten alkoikin jojatkosota.

Olen käynyt katsomassa ja juttelemassa nykyisten asukkaitten kanssa kesällä v. 92 ja v. 97 kävimme isommalla porukalla tutustumassa menetettyyn Karjalaan.

Heidät oli pakkosiirretty sinne Ukrainasta v.1950.

Juttelimme paljon Karjalasta ja entisistä ,nykyisistä asukkaista.
        He väittivät ettäivät tienneet Viipurin kuuluneen Suomelle!

Mutta heillä ei olisi mitään sitä vastaan että Suomi saisi takaisin menetetyt alueet.

Heitä huolestutti enemmän talo joka ei ollut heidän omaisuuttaan.
        Rauhoittelin heitä ettei minulla ole mitään vaatimuksia talon suhteen, mutta vihjaisin että siitä olisi pidettävä parempaa huolta ja kunnostaa se entiselleen.

Näytin heille vanhoja valokuvia siltä ajalta kun talo oli uusi ja loistokunnossa.

Nyt talon puutarha toimi lähinnä kaatopaikkana.

Muista sukulaisteni kohtaloista Itävallassa-Unkarissa en tiedä mitään.

Ei, en ole lukenut mainitsemiasi kirjoja, pitääpä ottaa ja tutustua niihin.

Kiitos vinkeistä!

SHALOM.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      123
      4019
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      185
      3858
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      29
      2606
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      8
      2384
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2163
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      4
      1746
    7. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      48
      1362
    8. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1300
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1271
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      35
      1009
    Aihe