Voiko kukaan siinä olla oikeassa?
Belgia, Hollanti, Luxemburg, siellä se on laillista.
Sirkka-Liisa Kivelä sanoo, että homma voi riistäytyä tappamiseksi.
Pitäisikö siis kaikki yhteiskuntaa rasittavat ihmiset likvitoida?
Siihenkö on aie mennä?
Miksei lääketiede halua kehittyä tuskaa/kipua poistavaksi?
Miksi ja kenelle annetaan oikeus olla pyöveli?
Kuinka olisi hänen mielenterveytensä?
http://areena.yle.fi/tv/1529299
.
Eutanasia, taas ja jälleen.
89
480
Vastaukset
- ookigaam
Pitkitetty elämä on usein pillereiden myynnin ja lääketehtaiden välistä bisnestä.
En minä kuolemaa pelkää, kipua minä pelkään ja siihen olen joutunut vuosiksi aikoinaan tutustumaan. Kuolema on ovi jonka avaamme tuonne oliaan kotiin. Siellä on kaikki tuttuni, suku ja ystävät.
opin aikanani ymmärtämään niiden helbvetillisten tuskien keskellä, miksi niin moni tekee omakohtaisen valinnan. Se oli mielesäni myös minulla.
Tämä maanpakolaisuus päättyy joskus, toivon voivani lähteä järki ja tunteet tallella.
maagikko- ap.
Kuollut olin minäkin, paria sekuntia vaille. En pelkää kuolemaa, vaan aikaa ennen sitä.
Pitkitettyä elämää moni meistä elää. Onneksi lääketiede on kehittänyt rohtoja, joilla voimme elää ihmisarvoista elämää sairauksista huolimatta.
Itseäni inhottaa terveiden ihmisten kuvittelu tulevan kuoleman tervehtimisen kanssa.
Kuinka nyt ollaan valmiita kuolemaan, heti, jos pikkutillin kynsi katkeaa.
Silti, elämänhalu on ihmisen perimmäisin vietti, sitä ei mikään muuksi muuta.
- Tilja K
Mahdotonta on ymmärtää, että joku ulkopuolinen ihminen vastustaa jos haluan kuolla. Kuoleminen on väistämätöntä.
- Pirre*
Eihän sitä kenenkään omaa päätöstä kukaan vastustakaan, mutta mielestäni lääkäreitä ei pitäisi velvoittaa antamaan ns. kuoleman piikkiä.
Tuota puutteellista kivunhoitoa mie ihmettelen...
- kipu pois
minustakin kivunhoito pitäs olla parempaa, ettei tarviis kärsiä..
- Lorena*
Suomessa on jo kauan ollut hoitotestamentti jonka jokainen voi halutessaan tehdä, Miksi vielä lisänä eutanasia kuolinavun antaminen, tapahtuiisiko se myöskin omaisten pyynnöstä?
Tässä paneudun lääkärin ja sairaanhoitajan omantuntoon, kuinka moni kävelisi oman valansa ylitse jonka kerran on antanut valmistuessaan. Eikö valan rikkominen aiheuta henkilölle lopun ikäistä henkistä traumaa? Miltä tuntuu hoitajasta etsiä "se sininen pilleri" ojentaa se joko lääkärille tai suoraan potilaan suuhun tai sekoittaa "coctail" suoneen annettavana, vaikka kerran on luvannut suojella elämää.
Tiedetään, kuinka usein henkilön kohdatessa luonnollisen kuoleman, omaiset alkavat keriä mielessään,miksi omaistani ei hoidettu vaan hän hoidosta huolimatta kuoli. Sitten syytetään henkilökuntaa varsin usein, ei ole helppoa olla syytetty vaikka kaikki ovat toimineet hyvien tapojen ja sääntöjen mukaisesti viimeistä piirtoa myöten.
Siviileillä on oma näkökulmansa ministereitä myöten asiaan, josta usein puuttuu kokonaisvaltainen näkemys asiasta. Toimitaan oman ideologian sanansaattajina vailla todellista kokonaisvaltaista näkemystä joka asiaan liittyy. Ministeri Räsänen on oikealla tiellä keskusteluissa, samoin S-L Kivelä.
Luoja on meille elämän antanut, hänen käsissään on myös elon päivien määrä.- ap.
Vähän minusta haiskahtaa rintamakarkuruudelta lähteä ennen aikaansa.
Tosin, helppohan minun on nyt suutani aukoa.
Miksi ihmisen pitäisi saada jokin etuoikeus kivuttomuuteen ja helppouteen?
Miksi meidän länsimaisten pitäisi saada kaikki hyvä ja helppo?
Miksei tehdä elämästä kaikin neuvoin elämisen arvoista?
Miksi kuoleman pitäisi olla itsearvo paeta olevuutta?
Kyllä täältä kukin lähtee aikanaan, miksi sitä pitäisi edesauttaa?
- räävi "armo"-ajatus
Äärimmäisyys-ihmisten hujubisnes, kuten maatalodessa matemaattinen
laskentatapa, jossa 1½ lehmää muodostaa yhden tuotantoyksikön - elävästä tuntevasta oliosta irroitetaan vain suurin mahdollinen taloudellinen hyöty ( kenen tai keiden hyväksi?), sitten lihoiksi, nahoiksi, saippuoiksi ja huulipuniksi
iltapäivälehtien puolipukeisille, jotka puolestaan lempeä lehmäkatse silmissään mainostavat suurta suvaitsevuuttaan kaikille maailmanilmiöille, joissa luonnonlait on
ihmeellisesti kumottu ja kenenkähän toimesta?
Ihmeellinen glamour-elämä kiinnostavampaa juoppous-narkkiuksineen ja vaatii jopa
aina jonkin osan ihmiskuntaa alistamista tuotantoeläimiksi epämääräisten bisnesten
rahoittamiseksi, siitäköhän tässä eutanasia-hommassakin on kyse?
Minusta jokin henkinen taantumus leimaa ihmiskuntaa talousasioitten taantumisen ohella. Aika raskasta on elää kuolematoiveiden kohteena, saati jos yhteiskunnan
toimesta määrätään osa hoitohenkilöstöstä jonkun suurinta mahdollista valtaa edustavan lahtauskoneiston tappotoiveiden toteuttajaksi.
Ihmiskunnan historia on aina ollut verinen ja julma - oiskohan aika alkaa ajattelemaan ja näkemään maailmaa ja koko luomakuntaa ihan muinakin juttuina kuin kuin pelkkinä vihreinä heininä, jotka sopii jonkin pois niittää vain jonkun suurinta taloudellista hyötyä irroittelevan toimesta? Kysymys on tosiaan vaikeista asioista, enkä haluaisi olla lainsäätäjän asemassa. Mitä eutanasian laillistamisesta seuraisi, ja millaisia asioita pitäisi ottaa huomioon lakia valmisteltaessa?
Onko ihmisellä oikeus päättää oman elämänsä päättymisestä ja arvokkaasta kuolemasta, jos edessä on vain tuskainen kuolemanodotusjakso? Entä silloin, jos kuitenkin saattaisi olla myös parantumismahdollisuuksia?
Alettaisiinko ikääntyneitä, parantumattomasti sairaita painostaa lähtöpäätökseen samoin kuin työpaikoilla ikääntyneitä työntekijöitä?
Ryhtyisivätkö omaiset riitelemään keskenään etunasiapäätöksestä, jos sairas ei itse enää kykene ilmaisemaan omaa tahtoaan?
Pitäisikö määrätä jonkinlainen harkinta-aika ennen toimenpiteen suorittamista, ettei peruuttamaton päätös syntyisi hetkellisen väsymyksen tai masennuksen seurauksena.
Kuolema on edelleen monille ihmisille tabu, josta ei kyetä keskustelemaan läheistenkään kanssa. Miten toimitaan, ellei tiedetä sairaan omaa tahtoa?
Kivunlievitys ja kivun täydellinen poistaminenkin on jo mahdollista. En ymmärrä, miksei sellaista voida tarjota kaikille? Eilisessä keskustelussakin tuli esille, että sitä sai vain kalliissa, yksityisessä saattohoitolaitoksessa.
Itse toivoisin, että saisin laillistettua kuolinapua silloin, jos elämässä ei olisi enää muuta odotettavissa kuin tuskaa. Tuntuisi hyvältä, jos saisin hyvästellä rakkaat läheiseni rauhallisesti ja lähteä sen jälkeen levollisesti viimeiselle tutkimusmatkalle. Kaikille jäisi kaunis muisto, eikä kenenkään tarvitsisi kantaa huonoa omatuntoa siitä, ettei voinut olla paikalla hyvästelemässä.
Luulen, ettei olisi vaikea löytää vapaaehtoisia lääkäreitä antamaan kuolinapua ainakaan sellaisissa tapauksissa, jossa oikeastaan on kysymys inhimillisestä kivun ja tuskan lievittämisestä. Nykyisessä tilanteessa pelottaa, että hoitotestamentti ja elvytyskielto saattavat joissain tapauksissa johtaa todella tuskaiseen viimeiseen jaksoon, ellei kunnollista kivunlievitystä ole tarjolla kaikille.- ap.
"Arvokas kuolema", mikä se on?
Ihmisenkö itse valitsemallaan ajalla saapuva?
Tämän hetkisen järkeni valolla, on helppo puhua eutanasiasta terveenä ja hyvinvoivana.
On helppo helppohenkisesti puhua kuolemasta, kun sen läheisyyttä ei ole kokenut.
Tuskaa tuskin tarvitsee nykymedikalisoidulla tiedolla tuta.
Miksi pitäisi keskeyttää elämä, jos vain muutama hetki sitä muutenkaan olisi kokematta?
Ihminen tekee nykyisin itsestään Jumalan, jolle kaikki on sallittua, joka pystyy kaikkeen.
Kaikkeen muuhun, muttei keinotekoiseen syntymään.
Kovin on kummallisia käsityksiä, jopa asiantuntijoilla.
Lääkäri ei esimerkiksi ole mikään eutanasian toteuttaja myrkkyneuloineeen tai piikkeineen.
Ihminen saa valita itselleen sopivan hoitotavan ja sellainen on myös eutanasia.
Luonnonkansojen keskuudessa on on omalähtöinen kuolema ollut aina käytössä pois lähtevä katsoo aikansa tulleen.
Pipit ja papit voisivat pitää päänsä kiinni eikä tuoda uskontoaan mukaan ratkaisuihin.
Suuri joukko poistúu elämästä vuosittain "oman käden kautta". Keinoina toimivat hukuttautuminen, parvekkeelta kadulle hyppääminen, lääkkeiden ylikäyttö, joka johtaa kuoeman sijasta vain pahempiin kärsimyksiin. Lista on pitkä, hirttäytymisestä lähtien.
Kun "toivotusta lähdöstä" kirjoitetaan ja puhutaan, pitäisi eutanasia mainita parhaana keinona.- ap.
Minun järkivähäiseeni ei mahdu, ettei elämää, lyhyttä, jaksa elää loppuun asti.
Onhan puhuttu intiaaneista, jotka lähdön lähestyessä, nousevat vuorille, yksinäisyyteen.
Kuin myös inuiiteista, jotka jäälautalla lampsivat tulevaan.
Joka toinen päivä vanhus tekee itsemurhan maassamme.
Mistä se kertoo?
Yksinäisyydestä, pahasta olosta, tuskasta, fyysisestä tai psyykkisestä.
Mikä on toivottu lähtö. Taas kerranko ihmisen Jumalaksi tekeytymisen tekosyy?
- väärä suunta
Myrkynvihreä nosti jälleen eutanasia keskustelun ajankohtaiseksi. Mengele oli natsien lääkäri joka HItlerin suojeluksessa teki kokeita ihmisillä erittäien epäinhimillisin keinoin. Esim kuinka paljon ihminen kestää kipua.
Samankaltaisuutta on tämän yhteiskunnan valtaapitävien suunnitelmissa toteuttaa
"Lahtauskoneiston" käynnistäminen. Pitkäaikaispotilaat vähenisivät, vuodepaikat joutuisi tyhjäkäynnille, hautausurakoitsijat hykertelisivät käsiään liiketoiminnan vilkastuessa. Työttömyyttäkin tulisi siinä sivussa, valtion,kuntien talous kohentuisi, mielenterveyspotilaat lisääntyisivät, ei kukaan hoitoalalla oleva kestä kerberoksena olemista ilman henkisiä vaurioita. Olisihan toiminta hyvä bisnes yhteiskunnalle.
Ne jotka eutanasiaa haluavat, Sveitsiin voi matkustaa omakustanne hintaan saamaan
viimeisen voitelun ja viimeisen suonensisäisen lääkityksen.- ap.
Jollain lailla tunnistaisi siltä, etteivät hautausurakoitsijat kovin hykertelisi, ei kai kuolleisuus% voi olla sataa enempi.
Vitsi, kun ihmetyttää, miksi määräaikaista elämää pitäisi vielä tieten tahtoen lyhentää.
Miksi minulle pitäisi antaa tuskaton, "hyvä" elämä, kun kovin moni muu ei sitä saa?
Miksi ihmisen pitää saada kaikki valta maailmassa, kuin myös taivaassa?
Kun ensin saadaan tappaa kaikki kuolemansairaat, mikä väestönosa sitten on vuorossa?
Ei ihmistä pelottavat kuolevat ja sairaat koskaan lopu, ei, vaikka kuinkakin heidät halutaan hävittää näkyvistä. - Elämän koulua...
Joissakin kirjoituksissa on ollut esillä tosiaan se asia,
että Suomen kunnat on jo amerikkalaisten firmojen vetoavussa,
vain kauniit ja rohkeat saisivat elää ilman vainoa ja tappajien pelkoa,
ne jotka ei komission kauneus- ja terveysihanteita täytä, ilimatteks vain heroiininappeja yliannostus poskeen tosta Afganistanin ylituotannosta, kyllä siinä hengitys ja sydämentoiminta kivuttomasti pysähtyy
ja hoitajat ja laitosapulaiset vaan ohjeen mukaan antaa "lääkettä".
Ei mikään uusi asia -- kammottava silti. Demokratian mukaista vai vastaista?
Mitenkähän maissa, joissa äärioikeisto ei ole vallassa, tämä asia on ratkaistu, kai niilläkin omat keinonsa on hoitaa kipeinä koetut asiat?
Mielenterveyspotilaita on myös paljon, koska heistä on tehty yhteiskunnan nk. uskottavuusongelmia. Kaikki eivät vain kestä elämän rumuutta ja raadollisuutta.
Väkivallasta puhumattakaan.
Onkohan tähänkään asiaan yhtä ainoaa oikeaa totuutta olemassa?
Matkalaukullinen paistettuja kullattuja ihmissikiöitä Thaimaasta tuliaisina ei sekään uutisena ketään enää hätkäytä vai tuntuuko edes irvokkaalta ja vastenmieliseltä uutiselta lehdessä?
Jessen faijan ajatus aikanaan oli lisääntyminen ja maantäyttäminen.
Siks se sanoi että itsarin tekeminen on hyi hyi, ja vain hän niinku olis maan ainoa tappaja.
Mutta ei hänkään osanut ihan kaikkea ennustaa.
Jesse kertoikin että faijansa on ottanut lusikan kauniiseen käteensä ja alkanut suosia ajatusta ihmiskunnan radikaalisesta vähentämisestä.
Tuumii että ihmiset alkavat olla kuin minä, mikään ei niille riitä.
Ei edes pallonsa.
Aikoo hän myös uudelleenohjelmoida paavin, jotta se muuttaa ajatuksiaan kumiukoista ja sanoi katsovansa vähän perään, kuka seuraavaksi valitaan Vatikaaniin.
Lauseensa: "Kärsi,kärsi, kauneimman kruunun saat" alkaa myöskin tympiä häntä ja hän miettii siihenkin muutosta.
Perskeles! Kertoi Jesse hänen sanoneen, ihminen alkaa ylittää jopa minut, olenkohan tulossa vanhaksi?
Jesse oli siihen todennut innokkaasti: Kyllä, rakas isäni, olisikin jo aika sinun jäädä eläkkeelle...öh..tota, minä olen jo hyvät koulut käynyt.
Minä hyväksyn ihmisen avustetun tappamisen, (inhoan näitä sanoilla piileskelyjä) jos ihminen itse niin haluaa, mutta vain, jos hän on järjissään ja painaa itse nappia.
Sotahommissa ei Suomalaisen tarvitse lupaa kysyä, ainakaan oman maamme maaperällä.
Miss Lorena* sai nyt lisää pähkinää purtavaksi, luulen... :)
H.- ap.
Koko eutanasian ihannointi on tehomaanviljelyä.
Ihmisen pitäisi peruuttaa olemisensa vain, jotta idolit pääsisivät esille.
Jotta rikkaruohot nypittäisiin, ja vain orkideat saisivat näkyvyyttä.
Toki ymmärrän, jos ihminen on täynnä kipua ja tuskaa, mutta kai nykyinen lääketiede siihenkin osaa antaa apunsa.
Jesseistä ja hesseistä tuskin on apua, avustettu tappaminen.
Paljonko sitä perintöä minulle tipahtikaan?
Milloin taas alamme harrastamaan eugenismia, rotuhygieniikkaa? ap. kirjoitti:
Toki ymmärrän, jos ihminen on täynnä kipua ja tuskaa, mutta kai nykyinen lääketiede siihenkin osaa antaa apunsa.
Milloin taas alamme harrastamaan eugenismia, rotuhygieniikkaa?"ap."
Jessen faija taisi olla ensimmäinen rotuhygieenikko.
Ainaskin kannatti hän vain yhtä kansaa, ja pyrki muut tuhoamaan?
Ja tulos on nyt nähtävissä.
8 Miljardia Orkideaa, joita rikkaruohot ohjaavat.
Syvän tuskan taltuttaminen ei onnistu Psykologeiltakaan, joten tuskaisia vaeltaa maassammekin pilvin pimein, koska heillekään ei anneta lopullista ratkaisua, laitoshoitoa.
Monet heistä tosin ilmaisten huumeiden toivossa, tai sairaspäivärahan toivossa. Tavoitteena Euthanasia, "hyvä kuolema" (Kreikkaa taas)
Ja niin heidänkin tuskansa leviää keskuuteemme, kaikenlaisten aseiden avustamana.
Antakaamme ihmiselle se kuolema, jota ihminen itse halajaa.
Huumeiden osalta tulisi ilmaisuus halvaksikin yhteiskunnalle.
H.- Lorena*
hunksz kirjoitti:
Vithu...uuuuu...puuthuuuuuu...
H.Hunksz@
Biologian maikka Aki =Arvo K oli hyvin aikaansa seuraava ex vanhapoika. Tässä Akin näkemys asiasta. Hän toi esille monia näkökantoja miten maapallon liikakansoitus estyy luonnollisella tavalla. Sitävarten Luoja järjestää Telluksella maanjäristyksiä, suuria tulvia, pahoja kulkutauteja, sotia jotka tekevät luonnollisella tavalla apuharvennusta maapallon väestön keskuudessa. Muutenhan pallo liikakansoittuisi saattaisi suistua ulos radaltaan ja sitten tulisi se maailmaloppu. Värikäs maikka kun oli, osittain kuvaus pitää loppukaneettia huomioimatta paikkaansa. Tänää ihmisiä tuhoutuu meri-, lento-,ym liikenne onnettomuuksissa hyvin paljon. (piti käydä vilkaisemassa Akin valokuvaa että muistuu habitus paremmin mieleen!). Oli varmaa me oppijat kuuntelimme Akia hiirenhiljaa, keskustelu jatkui vuoren varmasti välitunnilla, kättä väännettiin asian todenperäisyydestä..
Minnekä muuten se sähkötuoli olisi paras sijoittaa johon voisi istahtaa, painaa nappia, liitää avaruuteen. Ilmeisesti tarkoitit tuolin olevan ihka oikea jousijakkara!
Olisiko tuoli tuulivoimalla toimiva säästäisi kallista sähköenergiaa. Luulen tuulivoiman olevan oikeampi voimanlähde tuolissa, vihreät ovat tuulivoiman kannalla. Ilmeisesti sijoituspaikka löytyisi liikakansoitetulta alueelta. Olen pahoillani, tämä taas meni eriarvoisuuden puolelle, kun tuulivoimahärvelit on sijoitettu rannikkoalueelle koska siellä vihurit voimakkaimmin puhaltavat. Seuraisiko jotakin pientä muuttoliikettä sisämaahanpäin - tiedä hänta?
mrs.Lorena - ap.
hunksz kirjoitti:
"ap."
Jessen faija taisi olla ensimmäinen rotuhygieenikko.
Ainaskin kannatti hän vain yhtä kansaa, ja pyrki muut tuhoamaan?
Ja tulos on nyt nähtävissä.
8 Miljardia Orkideaa, joita rikkaruohot ohjaavat.
Syvän tuskan taltuttaminen ei onnistu Psykologeiltakaan, joten tuskaisia vaeltaa maassammekin pilvin pimein, koska heillekään ei anneta lopullista ratkaisua, laitoshoitoa.
Monet heistä tosin ilmaisten huumeiden toivossa, tai sairaspäivärahan toivossa. Tavoitteena Euthanasia, "hyvä kuolema" (Kreikkaa taas)
Ja niin heidänkin tuskansa leviää keskuuteemme, kaikenlaisten aseiden avustamana.
Antakaamme ihmiselle se kuolema, jota ihminen itse halajaa.
Huumeiden osalta tulisi ilmaisuus halvaksikin yhteiskunnalle.
H.Ihminen paljon halajaa, ja aina palajaa paikallensa.
Terveenä on helppo halajata, sairaana on ainut mieliteko elämään palajata.
Helppohintaista höpisemistä vakavasta asiasta.
Helppoa suunsoitantaa paremman puutteessa.
Moni osaa kielillä puhua.
Moni osaa osaamattakin kieliä.
Avohoito on tätä päivää, eli siis
hoitamattomuus.
Heitteillejättö.
Mitä ihannointia siinä on? - muistoja vain..
ap. kirjoitti:
Milloin taas alamme harrastamaan eugenismia, rotuhygieniikkaa?Kun vauva syntyy maailmaan äitinsä kohdusta,
itku on odotettu ja iloinen elämän merkki,
miksi kuolemasta ollaan tekemässä " arvokasta, kaunista, hiljaista ja steriiliä tapahtumaa" -- eikö elämä ole kaikille rakas, tunteet sallittuja, myös eron tuska ja kyyneleet, itkun äänikin ilman äänetöntä huutoa.
Kaikissa urheilukisoissa sallitaan kyllä jumalaton huuto ja metakka, itku ja naurukin ihan aggressioita myöten, mikä tekee elämän luonnollisissa tapahtumissa hoitavista niin herkkiä hienohelmoja, ettei mitään voi sietää tai kestää --- tuleeko oma rajallisuus vastaan? Vai uupumus teennäiseen hoitokulttuuriin, joka on yhtä epäaitoa kuin amerikkalaisten hautausfirmojen vainajien meikkaaminen.
Jotain kauhistuttavaa tässäkin armokuolema-asiassa on, eikö ihminen saa olla pelkkä ihminen? - ap.
muistoja vain.. kirjoitti:
Kun vauva syntyy maailmaan äitinsä kohdusta,
miksi kuolemasta ollaan tekemässä " arvokasta, kaunista, hiljaista ja steriiliä tapahtumaa" -- eikö elämä ole kaikille rakas, tunteet sallittuja, myös eron tuska ja kyyneleet, itkun äänikin ilman äänetöntä huutoa.
Kaikissa urheilukisoissa sallitaan kyllä jumalaton huuto ja metakka, itku ja naurukin ihan aggressioita myöten, mikä tekee elämän luonnollisissa tapahtumissa hoitavista niin herkkiä hienohelmoja, ettei mitään voi sietää tai kestää --- tuleeko oma rajallisuus vastaan? Vai uupumus teennäiseen hoitokulttuuriin, joka on yhtä epäaitoa kuin amerikkalaisten hautausfirmojen vainajien meikkaaminen.
Jotain kauhistuttavaa tässäkin armokuolema-asiassa on, eikö ihminen saa olla pelkkä ihminen?Joopa, tuota minäkin ihmettelen. Kuin ihmisen olisi pyydettävä anteeksi olemassaoloaan. Kuin kaikki pitäisi olla siistiä ja steriiliä, kuin mikään ei saisi muistuttaa ketään kuolevaisuudesta. Kuin pitäisi olla kuin toukka puun raossa, hiljaa ja näkymättömänä.
Ihmisyys pakenee nykyään ihmisestä. Aikuiseksi pitää ehtiä ennen kuin lapsuus loppuu. Vanheta ei saa, vaan sama naama pitää säilöä, tavalla tai toisella.
Ei saa olla vaivaksi, pitää mieluummin kuolla hiljaa ja yksinään, ettei vain kukaan kuluisi.
Maailmasta on tullut ja koko ajan tulee epäinhimillinen eläintarha, jossa ihmisyyyttä poljetaan, ja hyvyys on pelkkä haitta. muistoja vain.. kirjoitti:
Kun vauva syntyy maailmaan äitinsä kohdusta,
Jotain kauhistuttavaa tässäkin armokuolema-asiassa on, eikö ihminen saa olla pelkkä ihminen?"ap."
"Jotain kauhistuttavaa tässäkin armokuolema-asiassa on, eikö ihminen saa olla pelkkä ihminen?"
Voisitko tarkentaa tämän?
H.- ap.
hunksz kirjoitti:
"ap."
"Jotain kauhistuttavaa tässäkin armokuolema-asiassa on, eikö ihminen saa olla pelkkä ihminen?"
Voisitko tarkentaa tämän?
H.Kysy häneltä, joka nuo sanat loi.
ap. kirjoitti:
Kysy häneltä, joka nuo sanat loi.
"ap."
Noo.. Beessinvärinen kirjoittelu ei väristään irti pääse.
Aikasti vahvasti siltä minusta tuntuu.
Minutkin tunnistaa tyylistäni hyvin, vaan minua ei kukaan epäile,
Minä kun pelleilen aina omalla nimimerkilläni.
H.- ap.
hunksz kirjoitti:
"ap."
Noo.. Beessinvärinen kirjoittelu ei väristään irti pääse.
Aikasti vahvasti siltä minusta tuntuu.
Minutkin tunnistaa tyylistäni hyvin, vaan minua ei kukaan epäile,
Minä kun pelleilen aina omalla nimimerkilläni.
H.Minä pelleilen aina, enkä ole beesinvärinen, vaan ihan vain omani värinen.
Mitä väliä sillä on, kuka sanoo?
Sillä on, mitä sanoo.
- ...<...
Vitsi mitä puusilmiä. Toivon teille jokaiselle eutanasiaa vastustavalle vuosien kivut huonolla kivunlääkityksellä.
- ap.
Miksi eutanasia on niin helppoa, miksei kivun lievitystä kehitetä samaan tahtiin?
Nykylääketiede on hyvin kehittynyt poistamaan kipua. Mikä sen käyttämisen kieltää, rahako?? - ...............
Oletko ihan hörhö? Eihän kenellekään saa mitään pahaa toivoa. Tosiasia on kyllä me kaikki 60 olemme jo liipasimella olevia, joten maltti on valttia mielipiteissäkin.
- ...<...
ap. kirjoitti:
Miksi eutanasia on niin helppoa, miksei kivun lievitystä kehitetä samaan tahtiin?
Nykylääketiede on hyvin kehittynyt poistamaan kipua. Mikä sen käyttämisen kieltää, rahako??Kysy sieltä missä sitä lievitystä ei saa. Mikä oikeus teillä joillakin on kieltää itsemurha tai yleensä leikkiä jumalaa jos raamatussa puhutaan niin ja näin. Minä pierasen teille tekopyhille.
- ap.
...<... kirjoitti:
Kysy sieltä missä sitä lievitystä ei saa. Mikä oikeus teillä joillakin on kieltää itsemurha tai yleensä leikkiä jumalaa jos raamatussa puhutaan niin ja näin. Minä pierasen teille tekopyhille.
Kuka ketään voi kieltää itseään tappamasta?
Toisen tappamaksi en itse halua. Kuka jaksaa vastuun olla tappaja?
Mikään kirja ei sanele mitään.
Pierkäämme sovussa. - ...<...
ap. kirjoitti:
Kuka ketään voi kieltää itseään tappamasta?
Toisen tappamaksi en itse halua. Kuka jaksaa vastuun olla tappaja?
Mikään kirja ei sanele mitään.
Pierkäämme sovussa.Heikosti olet siis läksysi lukenut.
Suomessa eräät halusivat sellaisen eutanasian missä he itse ottavat troppinsa.
Raamattukin on jäänyt sinulta lukematta.
Jatkan pieremistä mielelläni. - ap.
...<... kirjoitti:
Heikosti olet siis läksysi lukenut.
Suomessa eräät halusivat sellaisen eutanasian missä he itse ottavat troppinsa.
Raamattukin on jäänyt sinulta lukematta.
Jatkan pieremistä mielelläni.Miten vaikkapa halvaantunut ihminen voisi troppinsa suuhunsa kuilauttaa, vaikka kuinkakin halu olisi?
Raamattu on ihmisen kirjoittama, omasta halustaan ja tarpeestaan kieltää, mitä milloinkin.
Henki käy elävästä, ja siitä pieru on eräs ilmentymä.
Niin kauan kuin on pierua, on myös elämää. - mielen/kehon kipu
............... kirjoitti:
Oletko ihan hörhö? Eihän kenellekään saa mitään pahaa toivoa. Tosiasia on kyllä me kaikki 60 olemme jo liipasimella olevia, joten maltti on valttia mielipiteissäkin.
Minä sanoin että eikö ihminen saa olla pelkkä ihminen.
Tarkoitin etten ole mikään jumala, vaan tav pulliainen ajatuksineni jotka ei edusta mitään koulukuntaa, sanavarastoni ja ilmaisuni vajavainen, tunteissa riittää laidasta laitaan, kielioppi ja ilmaisutaito puutteellinen, ihan omasta syystäni kun ei jaksa aina olla korrekti ja käyttää kaunista ilmaisua - varsinkaan asioista, jotka kokee
tosi huonoiksi ideoiksi ja niiden toteutukset kyseenalaisiksi.
Eikö ole aika kumma juttu sekin että oletetaan ihmisen mieluummin olevan murhaaja kuin kivunlievittäjä, hoidon korkeasta tasosta kuitenkin maassamme ollut monta vuosikymmentä paljon puhetta.
En kyllä kannata mitään turhaa kipulääkkeiden käyttöä, muutaman kerran ollut kipushokissa, vammojen parannuttua kuntokin koheni.
Vastaus Hunksille tässä. Olin aistivinani kirjotuksessa jotain sellaista jota haluaisin itsekkin sanoa.
Olen lukenut nämä kaikki puolesta ja vastaan kirjotukset.
Itse kannatan oikeutta lähteä silloin kun siltä tuntuu.
Haluaisin kysyä kaikilta sitä että oletteko itse koittaneet järjestää kunnollista kivunhoitoa jollekkin läheisellenne?..
Oletteko katselleet hänen kärsimyksiään ja odotelleet päivystävän lääkärin ehtivän käymään ja mahdollisesti tarkentavan lääkitystä.
Oletteko kuunnelleet hoitajien epäilevän potilaan huvikseen ,pelkästään huumeiden himosta kipulääkkeitä vaativan.
Minulla olisi pitkä lista asioista joita hoitovirheitä pelkäävät lääkärit ei ole tehneet vaikka sillä olisi korjattu potilaan oloa.
Jos tiivistää niin suomessa kipulääkitys on tuohivirsu ajan tasolla, koukkuunjääminen ja riippuvuus on päälimäisenä huolena,ei potilaan olotila.
Siitä koukusta pääsee irti asteittain ,ihan kuin siihen joutuminenkin on tapahtunut.
Minua suorastaan raivostuttaa poliitikkojen kannanotot jossa kivunlääkitys on kuulema moitteetonta ja korvaa eutanasian vaihtoehtona.
Muista elävästi miten toivottoman vaikeaa oli saara tyttöä kipupolin potilaaksi ja sen miten hankalaa oli tavoittaa hänelle osotettua lääkäriä kun halusi jotain kysyä ja selvittää.
Miten usein kuulimmekaan että ,ei voi puuttua toisen lääkärin hoitosuositukseen ja sitä toista lääkäriä ei löytyny kivennavaltakaan.
Kaikki noi kokemukset on jo ohi ja sinällään jo merkityksettömiä mutta koskaan en niitä unohra ,haluaisin myös että jokainen hoitohenkilökuntaan kuuluva tutkailisi sisintään ja tunnistaisi jos siellä on sisäinen pikku sadisti.- ap.
koti-kiusattu kirjoitti:
Olin aistivinani kirjotuksessa jotain sellaista jota haluaisin itsekkin sanoa.
Olen lukenut nämä kaikki puolesta ja vastaan kirjotukset.
Itse kannatan oikeutta lähteä silloin kun siltä tuntuu.
Haluaisin kysyä kaikilta sitä että oletteko itse koittaneet järjestää kunnollista kivunhoitoa jollekkin läheisellenne?..
Oletteko katselleet hänen kärsimyksiään ja odotelleet päivystävän lääkärin ehtivän käymään ja mahdollisesti tarkentavan lääkitystä.
Oletteko kuunnelleet hoitajien epäilevän potilaan huvikseen ,pelkästään huumeiden himosta kipulääkkeitä vaativan.
Minulla olisi pitkä lista asioista joita hoitovirheitä pelkäävät lääkärit ei ole tehneet vaikka sillä olisi korjattu potilaan oloa.
Jos tiivistää niin suomessa kipulääkitys on tuohivirsu ajan tasolla, koukkuunjääminen ja riippuvuus on päälimäisenä huolena,ei potilaan olotila.
Siitä koukusta pääsee irti asteittain ,ihan kuin siihen joutuminenkin on tapahtunut.
Minua suorastaan raivostuttaa poliitikkojen kannanotot jossa kivunlääkitys on kuulema moitteetonta ja korvaa eutanasian vaihtoehtona.
Muista elävästi miten toivottoman vaikeaa oli saara tyttöä kipupolin potilaaksi ja sen miten hankalaa oli tavoittaa hänelle osotettua lääkäriä kun halusi jotain kysyä ja selvittää.
Miten usein kuulimmekaan että ,ei voi puuttua toisen lääkärin hoitosuositukseen ja sitä toista lääkäriä ei löytyny kivennavaltakaan.
Kaikki noi kokemukset on jo ohi ja sinällään jo merkityksettömiä mutta koskaan en niitä unohra ,haluaisin myös että jokainen hoitohenkilökuntaan kuuluva tutkailisi sisintään ja tunnistaisi jos siellä on sisäinen pikku sadisti.Sinä tuon asian varmasti tiedät.
Ei ole käytäntö sama, mikä on juhlapuheiden aihe.
Kyllä sairaalasysteemissä käytännössä olisi paljon parantamisen varaa.
Mutta kun tuntuu, että potilaan hyvinvointi jää byrokratian jalkoihin, ja jos ei ole puollustajaa, on vain nappula sairaalan kassassa.
Tämäkin asia on niin valtava ja monisärmäinen, ettei varmasti ole yhtä ja oikeaa ratkaisua.
Netistä luin, että Sveitsissä lopulta toteuttaa eutanasiatoiveensa vain 1/3 sen tilanneista. - Rimmir tänään
ap. kirjoitti:
Miten vaikkapa halvaantunut ihminen voisi troppinsa suuhunsa kuilauttaa, vaikka kuinkakin halu olisi?
Raamattu on ihmisen kirjoittama, omasta halustaan ja tarpeestaan kieltää, mitä milloinkin.
Henki käy elävästä, ja siitä pieru on eräs ilmentymä.
Niin kauan kuin on pierua, on myös elämää.Tulipa tässä ajatus, olin tuolla kuntosalilla treenissä ja siitä ikkunan ohi meni isä lapsineen, tai luulen että oli lapsensa. Isä lykki itseään eteenpäin pyörätuolissa ohjaten lastenvaunua toisella kädellä. He olivat iltapäiväkävelyllä.
Olikohan tuokin isä ajatellut eutanasiaa hetkellä jolloin hän ymmärsi ettei enää koskaan kävele?!
Työkaverini veljen vaimolle on uusiutunut aivokasvain , vaimo on vuoren varma että hän selviää tälläkin kertaa.
Heidän lapselleen (4 vuotiaalle) tehtiin juuri sydänleikkaus josta toipunut mainiosti. Ajatelkaa jos sairaalamaksut olisivatkin huippuhinnoissa niin näillekin olisi täytynyt ajatella eutanasiaa.
Saako yhteiskunnassa enää olla sairaita vai täytyykö heidät keinolla millä tahansa poistaa "haaskaamasta" resursseja.? Rimmir tänään kirjoitti:
Tulipa tässä ajatus, olin tuolla kuntosalilla treenissä ja siitä ikkunan ohi meni isä lapsineen, tai luulen että oli lapsensa. Isä lykki itseään eteenpäin pyörätuolissa ohjaten lastenvaunua toisella kädellä. He olivat iltapäiväkävelyllä.
Olikohan tuokin isä ajatellut eutanasiaa hetkellä jolloin hän ymmärsi ettei enää koskaan kävele?!
Työkaverini veljen vaimolle on uusiutunut aivokasvain , vaimo on vuoren varma että hän selviää tälläkin kertaa.
Heidän lapselleen (4 vuotiaalle) tehtiin juuri sydänleikkaus josta toipunut mainiosti. Ajatelkaa jos sairaalamaksut olisivatkin huippuhinnoissa niin näillekin olisi täytynyt ajatella eutanasiaa.
Saako yhteiskunnassa enää olla sairaita vai täytyykö heidät keinolla millä tahansa poistaa "haaskaamasta" resursseja.?Voi herraisä. Eihän eutanasiassa siitä ole kysymys ollenkaan. Pyörätuolissakin oleva ihminen on ihminen ja usein - olosuhteista huolimatta - onnellinen elämästään ja varsinkin lapistaan, jos hänellä sellaisia on. Ja pyörätuolissa olevat joskus jopa nousevat kävelemään... Joskus vain toivoa ei enää ole.
Jos toivo elämästä on täysin mennyt ja kivut valtaisat, en ymmärrä kuka haluaa silloin pitkittää elämää ja vastustaa eutanasiaa jos kerran ihminen itse sitä toivoo, tai lähipiiri tietää että toivoisi jos potilas ei enää pysty ilmaisemaan omaa mielipidettään.- ap.
saimaantaka kirjoitti:
Voi herraisä. Eihän eutanasiassa siitä ole kysymys ollenkaan. Pyörätuolissakin oleva ihminen on ihminen ja usein - olosuhteista huolimatta - onnellinen elämästään ja varsinkin lapistaan, jos hänellä sellaisia on. Ja pyörätuolissa olevat joskus jopa nousevat kävelemään... Joskus vain toivoa ei enää ole.
Jos toivo elämästä on täysin mennyt ja kivut valtaisat, en ymmärrä kuka haluaa silloin pitkittää elämää ja vastustaa eutanasiaa jos kerran ihminen itse sitä toivoo, tai lähipiiri tietää että toivoisi jos potilas ei enää pysty ilmaisemaan omaa mielipidettään.Enpä itsekään näe pyörätuolin olevan este ihmisyyteen, vaan vain totuttelukysymys.
Mitä enemmän ihminen ymmärtää erilaisuutta, sen onnekkaampi lie?
Tuosta kivunlievityksestä haluaisin kuulla enemmän.
Vaikka, kyllä k/k jo antoi asiasta varmasti asiantuntijan lauseen.
Kaikkea puhutaan mukatotuutena, mutta käytäntö on ihan eri asia.
Sairaaloissa soisi potilaan olevan tärkein ennen kaikenmoisia kiemuroita.
Onnekseni pääsin sieltä kotiin. - Rimmir tänään
saimaantaka kirjoitti:
Voi herraisä. Eihän eutanasiassa siitä ole kysymys ollenkaan. Pyörätuolissakin oleva ihminen on ihminen ja usein - olosuhteista huolimatta - onnellinen elämästään ja varsinkin lapistaan, jos hänellä sellaisia on. Ja pyörätuolissa olevat joskus jopa nousevat kävelemään... Joskus vain toivoa ei enää ole.
Jos toivo elämästä on täysin mennyt ja kivut valtaisat, en ymmärrä kuka haluaa silloin pitkittää elämää ja vastustaa eutanasiaa jos kerran ihminen itse sitä toivoo, tai lähipiiri tietää että toivoisi jos potilas ei enää pysty ilmaisemaan omaa mielipidettään.Saimaantakaselle...
Sitähän minä juuri ajan takaa eutanasiassa . Jos ja kun nuorelle ihmiselle tapahtuu vakava onnettomuus, voihan silloin aivan samalla tavalla tulla kuoleman helpotus mieleen, aivan kuin ihmiselle joka elää viimeisiä hetkiään vanhempana.
Jos onneton nuori tulevaisuudessa sanoo: valitsen eutanasian, koska sehän täytynee tietenkin kirjallisesti ilmoittaa etukäteen aivan kuten elinten luovutuskin, mitä silloin tehdään.?
Jos tämä nuori sattumalta menee väliaikaisesti koomaan,( koomastakinhan voi selvitä elävien kirjoihin) kuka pitää tämän nuoren henkilön puolia elämän lankaan, jos hän joskus aiemmin tuskissaan ja lohduttomuudessaan sanoi sanan eutanasia?
Sanotaanhan myös että jos vaikkapa sormesi ovat katkenneet irtipoikki niin niissä näkymättömissä silmin näkymättömissä sormenpäissäkin voi ihminen tuntea kipua. Näin hassut ovat ihmisen aivot jotka registeröivät kipua paikkoihin kehossa joita ei enää ole olemassakaan.
Kipulääkitys täytyisi vaikka kannabiksen muodossa oltava vapaa kipupotilaille.
Ja muuten, mites hyväksikäytety lapset, pitäiskö heille olla eutanasia koska hehän tuntuntevat kipua koko loppuelämänsä, vaikka välillä voivat hetkesi sen unohtaa. ? Rimmir tänään kirjoitti:
Saimaantakaselle...
Sitähän minä juuri ajan takaa eutanasiassa . Jos ja kun nuorelle ihmiselle tapahtuu vakava onnettomuus, voihan silloin aivan samalla tavalla tulla kuoleman helpotus mieleen, aivan kuin ihmiselle joka elää viimeisiä hetkiään vanhempana.
Jos onneton nuori tulevaisuudessa sanoo: valitsen eutanasian, koska sehän täytynee tietenkin kirjallisesti ilmoittaa etukäteen aivan kuten elinten luovutuskin, mitä silloin tehdään.?
Jos tämä nuori sattumalta menee väliaikaisesti koomaan,( koomastakinhan voi selvitä elävien kirjoihin) kuka pitää tämän nuoren henkilön puolia elämän lankaan, jos hän joskus aiemmin tuskissaan ja lohduttomuudessaan sanoi sanan eutanasia?
Sanotaanhan myös että jos vaikkapa sormesi ovat katkenneet irtipoikki niin niissä näkymättömissä silmin näkymättömissä sormenpäissäkin voi ihminen tuntea kipua. Näin hassut ovat ihmisen aivot jotka registeröivät kipua paikkoihin kehossa joita ei enää ole olemassakaan.
Kipulääkitys täytyisi vaikka kannabiksen muodossa oltava vapaa kipupotilaille.
Ja muuten, mites hyväksikäytety lapset, pitäiskö heille olla eutanasia koska hehän tuntuntevat kipua koko loppuelämänsä, vaikka välillä voivat hetkesi sen unohtaa. ?Kyllä täytyy luottaa siihen, että jos ja kun eutanasia joskus periaatteessa hyväksytään niin kysymykseen tulevat vain ja ainoastaan erittäin kivuliaat ja epätoivoiset sairaustapaukset. Sellaisiakin on paljon, ja kärsimys epäinhimillistä.
En usko, tai ainakaan toivo, että missään maassa koskaan eutanasia hyväksyttäisiin sellaisin perustein että jukrat, elämä on nyt päin peetä, kiitos ja näkemiin. Jokaisen maan lainsäädännön pitää laatia laki sellaiseksi, ettei eutanasiaa käytettäisi helppona itsemurhana.
Voiko eutanasiasta olla edes mitään kovin objektiivista kantaa ellei ole "asianosainen" kuten Päivi Räsäsen kanssa asiasta keskustellut Esko Valtaoja ?
Itsesuojelu vaisto ja elämänhalu niin syvässä. että ei niitä tajua ellei ole itse käynyt tällä vedenjakajalla.
Itsellä tälläinen kokemus parinkymmenen vuoden takaa, mutta heikentyykö nämä iän myötä? Eipä tiedä sitä todellakaan, paitsi jos ikää alkaa olee ihmisen maksimimäärä eli kolminumeroinen luku.
Ei olisi varmaan mikään miellyttävä kokemus jos olisi antanut suostumuksen tähän "teloitusruiskeeseen", mutta letkuissa ollessaan elämänhalu voittaisikin mutta ei vaan kykenisi sitä mitenkään ilmoittamaan enään.
Terveydenhoidon, siis julkisen tila senverran kaoottinen säästöineen, priorisoinnin lisääntyminen varsinkin vanhusten kohdalla, alkujaan jalo avohoito ja sitä seurannut potilaitten heitteillejättö asioita jotka pistää epäilemään kuinka "puhdasoppisena" armonmurhana tämä operaatio tulisi vuosien saatossa pysymään ?"naapurin_eki"
Ihan hyvä kooste edellisistä kommenteista.
Unohdit vain kertoa mitä itse ajattelet asiasta.
H.- vain...
Jos ongelma onkin siinä,
että se ns. terve itsesuojelu- ja ihmisensuojeluvaisto tuntuu niin
monelta puuttuvan tai kohdistuu vain määrättyihin ryhmiin?
Mikäs siihen auttais.. hunksz kirjoitti:
"naapurin_eki"
Ihan hyvä kooste edellisistä kommenteista.
Unohdit vain kertoa mitä itse ajattelet asiasta.
H.Jospa tuosta olisi apua ?...
http://papunet.net/tietoa/ohjelmat/harjoituksia/luetun-ja-kuullun-ymmartaminen.html
Tapan kyllä itseni jos niin tyhmäksi tulen. En anna muille sellaista lupaa, kuolen kyllä tappamattakin.
En pelkää elämää enkä kuolemaa sen enempää, sama asia, ei toista ilman toista.- eihuoltamurhettakenk
En jaksanut lukea edellisiä kirjoituksia valitettavasti koska oletan niiden olevan uskonnollista tuubaa. Ohjelmassa luulin jo, että Valtaoja hyökkää fyysisesti Räsäskän kimppuun. En kannata Räsästä.
Katsoin muutama kuukausi takaperin jonkin vastaavan ohjelman, missä joku arkkitehti kertoi kuinka hän on varannut Sveitsistä paikan itselleen lopullista poistumista varten. Homma hoituu laillisesti ja löytyy netistä ja on mahdollista kaikille halukkaille. Pitää varata rahaa kuitenkin noin 10000€ kaiken hoitamiseksi. Aion tehdä itse samoin, jos tilanne niin vaatii.
(ei mahtunut koko haluamani nimimerkki, eli jatkoksi vielä:ämuista)- elimerkki
Näin se on sen jälkeen kun kuulin eräästä tuntemastani henkilöstä ja hänen viimeisistä ajoistaan. Viimeiset kuukaudet huusi tuskissaan yötäpäivää niin paljon kuin ikinä jaksoi. Lääkkeitä ei annettu tai ei tunnettu kivun lievitykseen.
Ihmettelen vaan, että mitähän Päivi Räsänen mahtaisi sanoa, jos hänen lähiomaisensa tai hän itse olisi vastaavassa tilanteessa.
Ollaan jo sentään 2000-luvulla eikä missään pimeällä keskiajalla.
Eikä kestään Jeesus-pelastajasta ole löytynyt ensimmäistäkään todisteen itua. - ap.
elimerkki kirjoitti:
Näin se on sen jälkeen kun kuulin eräästä tuntemastani henkilöstä ja hänen viimeisistä ajoistaan. Viimeiset kuukaudet huusi tuskissaan yötäpäivää niin paljon kuin ikinä jaksoi. Lääkkeitä ei annettu tai ei tunnettu kivun lievitykseen.
Ihmettelen vaan, että mitähän Päivi Räsänen mahtaisi sanoa, jos hänen lähiomaisensa tai hän itse olisi vastaavassa tilanteessa.
Ollaan jo sentään 2000-luvulla eikä missään pimeällä keskiajalla.
Eikä kestään Jeesus-pelastajasta ole löytynyt ensimmäistäkään todisteen itua.Kummallista, että osataan tappaa ihminen, muttei osata kivunlievitystä.
Eiköhän siihenkin jo mömmöt lie keksitty.
Mitä tähän asiaan tarvii Jeesuksia saati Mooseksia sekoittaa? - joulupkin veli
ap. kirjoitti:
Kummallista, että osataan tappaa ihminen, muttei osata kivunlievitystä.
Eiköhän siihenkin jo mömmöt lie keksitty.
Mitä tähän asiaan tarvii Jeesuksia saati Mooseksia sekoittaa?Ei kuulema ole kaikenlaisia mömmöjä vielä keksitty joten odottele vaan itse kivuliasta loppua vaikka joulupukin avulla.
Mutta eikös se ole niin, että Jeesuksien ja Mooseksien avulla kaikki hoituu parhain päin. Ainakin Räsäsen mukaan.
Näkis vaan, sanoi se sokea Reettakin. - ap.
joulupkin veli kirjoitti:
Ei kuulema ole kaikenlaisia mömmöjä vielä keksitty joten odottele vaan itse kivuliasta loppua vaikka joulupukin avulla.
Mutta eikös se ole niin, että Jeesuksien ja Mooseksien avulla kaikki hoituu parhain päin. Ainakin Räsäsen mukaan.
Näkis vaan, sanoi se sokea Reettakin.Miksei kehitetä kivunlievitystä, vaan tedään avaruuslentoja?
Kukin uskoo tai on uskomatta mihin haluaa tai on haluamatta. ap. kirjoitti:
Miksei kehitetä kivunlievitystä, vaan tedään avaruuslentoja?
Kukin uskoo tai on uskomatta mihin haluaa tai on haluamatta.Voi sentään. Saatoin mieheni runsaat kolme vuotta sitten viimeiselle matkalleen keuhkosyövän hoidossa.
Kun kivut yltyivät riensin lääkärin luo( oli jo veritulpat molemmissa jaloissa ja siniset) niin lääkäri sanoi, hän menee tajuttomuuteen silloin, niin vahvat on lääkkeet kivunpoistoon.
Silloin menetetään ihminen jo, kolme päivää elimistö kesti, nestettä en enää suostunutkaan antamaan, ettei pitkittyisi suotta tuo loppu.
Rankkaa sekin on katsella ja olla vieressä, kostutta huulia vain, ei enään muuta kuin tuo kärsivä keho, mutta ei hän enään tuntenut mitään. Pääasiahan on, ettei hirveitä kipuja joudu kärsimään.
Onneksi se on ohi!- vlrgderf
texsanell kirjoitti:
Voi sentään. Saatoin mieheni runsaat kolme vuotta sitten viimeiselle matkalleen keuhkosyövän hoidossa.
Kun kivut yltyivät riensin lääkärin luo( oli jo veritulpat molemmissa jaloissa ja siniset) niin lääkäri sanoi, hän menee tajuttomuuteen silloin, niin vahvat on lääkkeet kivunpoistoon.
Silloin menetetään ihminen jo, kolme päivää elimistö kesti, nestettä en enää suostunutkaan antamaan, ettei pitkittyisi suotta tuo loppu.
Rankkaa sekin on katsella ja olla vieressä, kostutta huulia vain, ei enään muuta kuin tuo kärsivä keho, mutta ei hän enään tuntenut mitään. Pääasiahan on, ettei hirveitä kipuja joudu kärsimään.
Onneksi se on ohi!Hm... Mistäpä tiedät mitä kipuja hän tunsi kaiken aikaa, vaikka ei pystynyt reagoimaan mihinkään? Oli vain omia luulojasi. Ei kaikki ole sitä miltä näyttää.
Ei hyvä. vlrgderf kirjoitti:
Hm... Mistäpä tiedät mitä kipuja hän tunsi kaiken aikaa, vaikka ei pystynyt reagoimaan mihinkään? Oli vain omia luulojasi. Ei kaikki ole sitä miltä näyttää.
Ei hyvä.Onhan sekin ajatus tullut mieleen, - ainoa minkä voin tehdä oli pyytää kivun lievennystä! Et nyt sentään syyllistäisi minua, hoidin häntä sen 5 vuotta minkä syöpä kesti, kaikin tavoin mihin kykenin.
- ap.
texsanell kirjoitti:
Onhan sekin ajatus tullut mieleen, - ainoa minkä voin tehdä oli pyytää kivun lievennystä! Et nyt sentään syyllistäisi minua, hoidin häntä sen 5 vuotta minkä syöpä kesti, kaikin tavoin mihin kykenin.
Ei täällä saisi kukaan tuntematon toistansa syyllistää, saati toivotella pahaa ja kipua, kuin minulle tuolla jo toivoteltiin.
Läheltä olen minäkin saanut kuoleman tuloa seurata.
Rakas läheiseni oli viimeiset päivänsä jo tietoisuuden ulkopuolella.
Omaksi onnekseni sain pitää kädestään ja voidella turvonneita jalkojaan.
Älä pahoita mieltäsi, kaunista ja mukavaa olen usein sinulta lukenut, kun tuolla naapuirissa olen käynyt salaa utsimassa, ja taulujasi ihailemassa. - Pirre*
texsanell kirjoitti:
Onhan sekin ajatus tullut mieleen, - ainoa minkä voin tehdä oli pyytää kivun lievennystä! Et nyt sentään syyllistäisi minua, hoidin häntä sen 5 vuotta minkä syöpä kesti, kaikin tavoin mihin kykenin.
Saanko kysyä, ajattelitkokaan koskaan että voisit auttaa häntä kuolemaan, tai toivoiko hän koskaan että kun olisi jo kuolinapua olemassa?, anteeksi että kysyn näin kipeää asiaa, mutta kun kuten kerroit olet elänyt hänen rinnallaan sairautensa loppuun saakka, ja jotenkin tuntuu että olisit sentähden eniten asiaa tunteva tässä keskustelussa.
P.s. elä vastaa jos tuntuu pahalta :)
Kiitos, miten ihanan positiivinen on kommenttisi:) Joudumme me tässä iässä ottamaan kantaa elämän vaikeisiin asioihin, parhaamme yrittäen.
Hyvää tulevaa Helluntaita toivottelen!"maduixa"
Ehkä kommenttisi sopii paremmin tuonne rumuus-aloitukseen.
Dementikon tyhjä naama on aina ruma.
H.- Pirre*
Ajatukseni kuolemasta/ kuolinavusta ovat hyvin ristiriitaiset tällä hetkellä, mutta siitäkin huolimatta että äidin sairaus etenee jo hyvää vauhtia kivuliaaseen vaiheeseen, en haluaisi että hänet tapettaisiin jollain myrkkypiikillä, en jaksaisi elää sen tiedon kanssa, se tulisi pahoina unina elämääni, - mutten toivo hänen kärsivän ovista kivuistakaan, toivon että hän saa riittävää kipuhoitoa - ja tulen vahtimaan että niin todella tapahtuu..
- k/k
Sinulle pirre sanoisin että olet lähtemässä kiviselle polulle.
Sun äitis varmin turva ja tuki on sinun horjumaton valvonta ja tarvittaeassa virkaportairen sumeilematon ohittaminen.
Toivotan voimia sulle - Pirre*
k/k kirjoitti:
Sinulle pirre sanoisin että olet lähtemässä kiviselle polulle.
Sun äitis varmin turva ja tuki on sinun horjumaton valvonta ja tarvittaeassa virkaportairen sumeilematon ohittaminen.
Toivotan voimia sulleKiitos k/k.
- demeter
En nähnyt ohjelmaa, enkä ole seurannut viimeaikaisia keskusteluja muualtakaan.
Tämän ketjun vastaukset luin ja olen samaa mieltä useampien kanssa:
Eutanasiakeskustelua tärkeämpää on keskustella riittävästä kivunhoidosta ja vaatia sitä.
Anoppini sairasti haimasyöpää puolitoista vuotta. Saattohoito yritettiin ensin toteuttaa terveyskeskuksessa, jossa oli erikoisosasto saattohoitopotilaille.
Kivunhoito kyllä toimi, mutta ei sitten muu. Hoitajat pitivät etäisyyttä
omaisiin, eikä heitä muutenkaan paljon näkynyt. Sitä anoppikin valitti.
Hän meni nopeasti aika huonoon kuntoon, ja kun pyysimme mittaamaan verensokerin, se oli lähellä 30 mmol/l eli hän oli vaipumassa koomaan.
Pyysimme antamaan insuliinia, mikä toimi sitten piristi hänet ja siirsimme hänet saattohoitoon kotiin, Terhokodin ohjauksessa. Hän sai morfiinipumpun, joka ymmärtääksemme piti kivut loitolla, ainakin sinä aikana kun hän vielä oli tajuissaan. Tajuttomuus kesti muutaman päivän ja niistä emme tiedä, oliko kipuja vai ei. .
Jälkeenpäin olen ajatellut, että terveyskeskuksen toiminta (ei annettu insuliinia) oli esimerkki passiivisesta eutanasiasta, jossa kuolevan elämää ei pitkitetä
lääkityksellä. Tuskin koomaan vajoaminen ja lähtö sitä kautta on kovin tuskallista. Eli en voi moittia terveyskeskustakaan. Omaiset tietenkin toivoivat jatkoaikaa ja saivatkin sen.
Eutanasian toteuttamisesta tulee mieleen Alejandro Amenabarin elokuva
"Meri sisälläni", jossa neliraajahalvaantunut henkilö taisteli itselleen oikeuden eutanasiaan, Espanjassa. Elokuva perustui siis tositapahtumiin. Ainakaan minua elokuva ei vakuuttanut siitä, että ratkaisu olisi ollut "se ainoa oikea". Turhautunut olo siitä jäi.
Myös Linn Ullmanin kirja "Armo" käsittelee kuolinapua. Minusta se otti selkeästi kantaa eutanasiaa vastaan, juuri vedoten siihen, mihin joku täälläkin viittasi: ihminen voi muuttaa mielensä - vielä siinä vaiheessa kun ei enää kykene ilmaisemaan sitä muille.
Eli ellei tullut selväksi, en kannata eutanasiaa, vaan riittävää kivunhoitoa.
Terhokodissa muistutettiin aina, "kun mitään ei ole tehtävissä, on vielä paljon tehtävissä".- ap.
Itse uskon, en tiedä, että passiivista eutanasiaa on tarkoituksellisesti käytetty jo iät ja ajat.
Vaikkapa appeani pidettii vuosikymmeniä sitten viikon verran hengityskoneessa, kuin olen ollut kuulevinani monia muitakin pidetyn.
Kun se kytketään pois, saapuu kuolema, jos oma ruumis ei ota toimintoa käyttöönsä.
Kunpa Terhokoti-menetelmä saisi olla kaikille kuoleville.
Oma läheiseni kuoli haimasyöpään 7 viikossa, sen diagnoinnista.
Varmaan tässä, kuin niin harvassa muussakaan asiassa, on yhtä oikeaa vastausta.
Kunpa yhteiskunta, rikas ja kaikkivoipa, sallisi kivunpoiston, jokaiselle.
Heillekin, joilla ei ole ketään puollustajaa. - susmorsian ek.
ap. kirjoitti:
Itse uskon, en tiedä, että passiivista eutanasiaa on tarkoituksellisesti käytetty jo iät ja ajat.
Vaikkapa appeani pidettii vuosikymmeniä sitten viikon verran hengityskoneessa, kuin olen ollut kuulevinani monia muitakin pidetyn.
Kun se kytketään pois, saapuu kuolema, jos oma ruumis ei ota toimintoa käyttöönsä.
Kunpa Terhokoti-menetelmä saisi olla kaikille kuoleville.
Oma läheiseni kuoli haimasyöpään 7 viikossa, sen diagnoinnista.
Varmaan tässä, kuin niin harvassa muussakaan asiassa, on yhtä oikeaa vastausta.
Kunpa yhteiskunta, rikas ja kaikkivoipa, sallisi kivunpoiston, jokaiselle.
Heillekin, joilla ei ole ketään puollustajaa.Itse olen tehnyt hoitotestamenttini, hoitamattomuustahtoni jo kuusi vuotta sitten. Elämänfilosofiani mukaan, myös netistä löytyvien virallisempien ohjeiden mukaan. Ei elämän pituus ole lainkaan olennainen tekijä, vaan laatu. Kieltäydyn muuanmuassa parantumattoman syövän sattuessa kohdalleni rankoista hoitotoimenpiteistä. Neljän lapseni kanssa olen asiat keskustellut myös, he tuntevet minut ja tekevät ohjeitteni mukaan.
- demeter
susmorsian ek. kirjoitti:
Itse olen tehnyt hoitotestamenttini, hoitamattomuustahtoni jo kuusi vuotta sitten. Elämänfilosofiani mukaan, myös netistä löytyvien virallisempien ohjeiden mukaan. Ei elämän pituus ole lainkaan olennainen tekijä, vaan laatu. Kieltäydyn muuanmuassa parantumattoman syövän sattuessa kohdalleni rankoista hoitotoimenpiteistä. Neljän lapseni kanssa olen asiat keskustellut myös, he tuntevet minut ja tekevät ohjeitteni mukaan.
Myös anoppini kieltäytyi hoidoista (ap, susmorsian ek). Hänen kohdallaan kävi niin onnellisesti (?), että prosessi pysähtyi, ilmeisesti kasvain koteloitui jotenkin ja hän eli noinkin pitkään. Joskus puhuimme kälyn kanssa, että ehkä se hoiva ja huolenpito, jonka kohteena hän sai kerrankin olla, oli hänelle niin voimaannuttavaa, että se riitti hetkeksi pysäyttämään taudin kulun.
- On ihme!
Miten on selitettävissä ero
abortin ja eutanasian välillä?
Abortissahan tuhotaan ilmeí-
sesti ihan terveen yksilön
elämä ihan luvallisesti.- Mikä nainen ?
Olet ihme inisijä. Valittaja, vinoilija parhaasta päästä.
- uutisjuttujen sisält
Mikä nainen ? kirjoitti:
Olet ihme inisijä. Valittaja, vinoilija parhaasta päästä.
Kun itänaapurissa jyllää tuo lääkeresistenssi tubi, johon ei mitkään tbc-lääkkeet lehtitietojen mukaan tehoa ja tautitapauksia on jo Suomessakin,
Afrikan maissa aids, Zimbapwen kansasta 75% sairastunut, ynnä muuta kaikkea, mitä maailma tarjoaa.
Ajattelin vain maamme hoitolaitosten veto- ja kuormituskykyä, hoitajien jaksamista jo ennestään paljon haukutussa tilanteessa. Ja kuntien maksukykyä hoitaa talousasiat,
siksikö eutanasiasta ja kuolinavusta halutaan keskustella -
varautumista mahdollisiin kriisitilanteisiin? - bessie*
uutisjuttujen sisält kirjoitti:
Kun itänaapurissa jyllää tuo lääkeresistenssi tubi, johon ei mitkään tbc-lääkkeet lehtitietojen mukaan tehoa ja tautitapauksia on jo Suomessakin,
Afrikan maissa aids, Zimbapwen kansasta 75% sairastunut, ynnä muuta kaikkea, mitä maailma tarjoaa.
Ajattelin vain maamme hoitolaitosten veto- ja kuormituskykyä, hoitajien jaksamista jo ennestään paljon haukutussa tilanteessa. Ja kuntien maksukykyä hoitaa talousasiat,
siksikö eutanasiasta ja kuolinavusta halutaan keskustella -
varautumista mahdollisiin kriisitilanteisiin?Zimbapwen kansa ei kai kuormita meidän terveydenhuoltoamme?
Ei eutanasian avulla kuntien maksukykyä paranneta. Eikä todellakaan sen takia siitä nyt taas kerran keskustella.
Mikäli kuolinapua annettaisiin säästöjen saamiseksi, niin pitäisi ottaa nirri pois melko hyväkuntoisilta ihmisiltä.
- bessie*
Mitä tarkoitat, kun sanot pääministerin vispaavan? Mielestäni hän on aika selvästi sanonut kantansa eutanasia-asioissa.
Myöskään tuota "Kun on vielä keski-ikäinen kaikissa voimissaan jne.", en oikein ymmärrä?
Tiettyä varovaisuutta on kieltämättä ollut päättäjän jos toisenkin lausunnoissa viime vuosina, mutta että meillä olisi pääministeri joka "tottakai haluaa Aatun tapaan kansan terveysluvut mahdollisimman hyviksi, lakaista ongelmat maton alle." ?!
Uskon vakaasti jokaisen julkisuudessa (ja lähes kaikkien yleensäkin) eutanasiasta keskustelevan lähestyvän asiaa oman eettisen ajattelunsa mukaisesti.- Lorena*
Kiitosta vaan,kun tarjosit kaiken tietävänä ojennuskeppiä oikein olan takaa.
Kumpikin ajattelemme omilla aivoillamme, molemmilla on siihen oikeus.
Asiathan menevät siihensuuntaan minkä ikäisiä päättäjät ovat, nyt on ikähaarukka 30 - 50v, siis keski-ikäisiä.
Eutanasia keskustelua pidetään päiväjärjestyksessä, tosiasiassa näen, on parempi, että näin tärkeän asian päätöksestä terveydenhuoltoon kouluttautuneet asiantuntijat ovat parhaita ratkaisun tekijöitä. He omaavat kokonaisvaltaisen näkemyksen ja tietämykssen asiasta tiedon, tieteen ja asiantuntemuksen perusteella.
Ei ole helppoa olla terveydenhuollon työntekijä, vastuu asioista on raskas kantaa. Kritiikkiä kyllä tulee, onko siihen sitten aihetta vai ei, usein se on valittajan tietämättömyyttä asioista. Unohda sitten valitus jos voit, unohdukseen menee hyvin pitkä aika.
Aivan utopistisena pidän kannanottoja, kun luen artikkelaita joissa jo määritellään mitä sairautta ja minkälaisessa elämän vaiheessa oleville eutanasia pitäisi suoda. On ainakin tässä vaiheessa ajattelemattomuutta tuoda kohderyhmiä esille varsinkin kun ei tiedetä miten sairaudet etenevät. Onhan aikamoista palapeliä. - bessie*
Lorena* kirjoitti:
Kiitosta vaan,kun tarjosit kaiken tietävänä ojennuskeppiä oikein olan takaa.
Kumpikin ajattelemme omilla aivoillamme, molemmilla on siihen oikeus.
Asiathan menevät siihensuuntaan minkä ikäisiä päättäjät ovat, nyt on ikähaarukka 30 - 50v, siis keski-ikäisiä.
Eutanasia keskustelua pidetään päiväjärjestyksessä, tosiasiassa näen, on parempi, että näin tärkeän asian päätöksestä terveydenhuoltoon kouluttautuneet asiantuntijat ovat parhaita ratkaisun tekijöitä. He omaavat kokonaisvaltaisen näkemyksen ja tietämykssen asiasta tiedon, tieteen ja asiantuntemuksen perusteella.
Ei ole helppoa olla terveydenhuollon työntekijä, vastuu asioista on raskas kantaa. Kritiikkiä kyllä tulee, onko siihen sitten aihetta vai ei, usein se on valittajan tietämättömyyttä asioista. Unohda sitten valitus jos voit, unohdukseen menee hyvin pitkä aika.
Aivan utopistisena pidän kannanottoja, kun luen artikkelaita joissa jo määritellään mitä sairautta ja minkälaisessa elämän vaiheessa oleville eutanasia pitäisi suoda. On ainakin tässä vaiheessa ajattelemattomuutta tuoda kohderyhmiä esille varsinkin kun ei tiedetä miten sairaudet etenevät. Onhan aikamoista palapeliä.Luulin tätä keskustelupalstaksi, Lorena?
Miksi sinä minulle vittuilet? En aivan varmasti pidä itseäni kaiken tietävänä, ja halpamaista sinulta on väittää minun sinulle antaneen "ojennuskeppiä oikein olan takaa" voi hyvänen aika!
Aivan vilpittömästi halusin keskustelua mm. Kataisesta, kun nyt itse satuin lukemaan häneltä sellaisia kannanottoja, jotka mielestäni olivat ymmärrettäviä ja fiksuja.
Kahta ensimmäistä kappaletta lukuun ottamatta olen kanssasi kokolailla samaa mieltä tällä kertaa.
Ehkä kuitenkin olisi jollain tavalla ja aika tiukastikin rajattava ne tapaukset, joissa kuolinavun antaminen voidaan sallia.
Kyllä ihmisen pitää itse saada päättää omasta elämästä.
Meidän syntymästä on muut päättäneet mutta lähtö ei minusta kuulu muille.
Jos on siinä tilassa että pelkkien kipujen kanssa joutuu elämään, jos näkyvissä ei ole muuta kuin tuskaa, ja kipua.
Tai makaa vihanneksena.
Olen omilleni sanonut että jos joudun tilanteeseen missä väkisin pidetään koneiden avulla elintoimintoja yllä. niin letkut irti vaan.
Tai jos vaikka itse hengitän ja muuten ruumiini on elossa mutta aivot siinä kunnossa että ei tuntevaa tule niin mitä iloa minusta on itselleni tai muille. Vie vaan tilaa ihmisiltä jotka paikkani tarviivat.
Olen eutanasian puolella.
Mutta tietysti siinä pitää olla selvillä kaikki asiat, mitä nyt tällä hetkellä pystytään tietämään.
Usein vedotaan siihen että voi tulla uusia hoitoja ja uusia tietoja.
Voihan sitä tulla ja voi olla tulemattakin.
Niillä tämän hetken tiedoillahan nuo päätökset tehdään.- bessie*
Ei kai nyt ihan noin sentään, että pitää itse saada päättää omasta elämästä?
Jos siis haluaa kuolinapua. Itsemurhanhan voi jokainen halutessaan tehdä.
On tietysti hyvä kertoa omaisilleen, mitä ajattelee erilaisista asioista, yleensä ja omalla kohdallaan. Kyllähän omaisilta voidaan kysellä näitä asioita, ja on hyvä jos he jotain hoidettavan arvoista ja ajatuksista tietävät.
Ikinä ei omaisilta kysytä että otetaanko letkut irti vai ei, ei koskaan.
Uskon että joskus saamme Suomeen eutanasian sallivan, riittävän tiukan lain. bessie* kirjoitti:
Ei kai nyt ihan noin sentään, että pitää itse saada päättää omasta elämästä?
Jos siis haluaa kuolinapua. Itsemurhanhan voi jokainen halutessaan tehdä.
On tietysti hyvä kertoa omaisilleen, mitä ajattelee erilaisista asioista, yleensä ja omalla kohdallaan. Kyllähän omaisilta voidaan kysellä näitä asioita, ja on hyvä jos he jotain hoidettavan arvoista ja ajatuksista tietävät.
Ikinä ei omaisilta kysytä että otetaanko letkut irti vai ei, ei koskaan.
Uskon että joskus saamme Suomeen eutanasian sallivan, riittävän tiukan lain.Meidän perheessä on puhuttu näistä asioista, ja tietävät kyllä mun toiveeni.
Ja kyllä olen sitä mieltä että ihminen jos kärsii hänen täytyy saada itse päättää, ei suinkaan omainen edes hae eutanasiaa toiselle.
Itsemurhat on taas ihan toinen juttu, ja niitä mun ympäristössä löytyy.
Usein ihminen tekee itsemurhan apua saadakseen ja kuinka ollakaan onnistuu siinä. Eli sitä ei välttämättä aina edes haluta.
Mutta eutanasia on aivan eri asia, ei kukaan halua eutanasiaa siksi että tyttöystävä / poikaystävä on jättänyt.
Eutanasian takana oleva kuolema on kuitenkin sellainen että siinä on ihminen mukana jos jotain tapahtuu ja kaikki ei menekään niinkunin pitäisi.
Ja toki se laki pitää tiukka olla. Mutta ihmisen itensä päättämä.
Ei ne omaiset kuitenkaan pysty kovia tuskia toiselta pois ottamaan.- -+-
tulisilla kirjoitti:
Meidän perheessä on puhuttu näistä asioista, ja tietävät kyllä mun toiveeni.
Ja kyllä olen sitä mieltä että ihminen jos kärsii hänen täytyy saada itse päättää, ei suinkaan omainen edes hae eutanasiaa toiselle.
Itsemurhat on taas ihan toinen juttu, ja niitä mun ympäristössä löytyy.
Usein ihminen tekee itsemurhan apua saadakseen ja kuinka ollakaan onnistuu siinä. Eli sitä ei välttämättä aina edes haluta.
Mutta eutanasia on aivan eri asia, ei kukaan halua eutanasiaa siksi että tyttöystävä / poikaystävä on jättänyt.
Eutanasian takana oleva kuolema on kuitenkin sellainen että siinä on ihminen mukana jos jotain tapahtuu ja kaikki ei menekään niinkunin pitäisi.
Ja toki se laki pitää tiukka olla. Mutta ihmisen itensä päättämä.
Ei ne omaiset kuitenkaan pysty kovia tuskia toiselta pois ottamaan.Joskus tullut mieleen, sukulaiset vaikkapa. Kumman sääliä, tuskaa, pelkoa he hoidattavat, omaansa vaiko sairaan?
Täälläkin tiedetään tasan tarkkaan, miltä potilaasta tuntuu.
Minusta kun tuntuu, että moni ajattelee itsensä hänen tilaansa, ja luulee enemmän kuin tietää.
Oma uskoni tai uskomattomuuteni vaihtelee. Tuskin löydän asiaan yhtä ja ainutta totuutta, kun en usko sitä olemassa olevankaan.
Kumma vain, ettei lääketiede, vaiko vain virkavaltainen ja nihkeä, ainakin joskus, hoitohenkilökunta poista niin tehokkaasti kipua, kuin se nykyisin on mahdollista.
Kuin myös sanottu, että harva pääsee asianmukaiseen saattokotiin, jossa uskon, potilas voi tilaansa nähden parhaiten. - -+-
-+- kirjoitti:
Joskus tullut mieleen, sukulaiset vaikkapa. Kumman sääliä, tuskaa, pelkoa he hoidattavat, omaansa vaiko sairaan?
Täälläkin tiedetään tasan tarkkaan, miltä potilaasta tuntuu.
Minusta kun tuntuu, että moni ajattelee itsensä hänen tilaansa, ja luulee enemmän kuin tietää.
Oma uskoni tai uskomattomuuteni vaihtelee. Tuskin löydän asiaan yhtä ja ainutta totuutta, kun en usko sitä olemassa olevankaan.
Kumma vain, ettei lääketiede, vaiko vain virkavaltainen ja nihkeä, ainakin joskus, hoitohenkilökunta poista niin tehokkaasti kipua, kuin se nykyisin on mahdollista.
Kuin myös sanottu, että harva pääsee asianmukaiseen saattokotiin, jossa uskon, potilas voi tilaansa nähden parhaiten.Sori, tuli sulle, aloittajaa tavoitin.
-+- kirjoitti:
Sori, tuli sulle, aloittajaa tavoitin.
Miepä laitan nyt sulle.
Kun äsken tossa mietiskellessä tuli asia mieleen.
Juuri kun puhutaan omaisista ja heidän rakkaudestaan ja rakkaistaan.
Mitä rakkautta on katsoa toisen kipua, varsinkin jos sanotaan ettei ole toivoa.
Vieressä hoetaan että kyllä sinä jaksat ja kestät voidaanhan vielä joskus löytää joku apu.
Vieressä pyydetään toista kesttämään yli oman sietorajan.
Oma äiti oli jo vanha ja sairas.
Sairaalassa olessa pyysivät allekirjoittamaan elvytyskiellon.
Äiti ei ite halunnut joutua sängyn omaksi ja ihan mitään tekemättömäksi.
Ei ollut helppoa olla hiljaa siinä tilanteessa.
Mutta jos hänestä olisi tullut tahdoton ja ihminen joka vain katsoo mutta ei puhu esim. en olisi halunnut nähdä hänen silmiään kerta toisen jälkeen, jotka olisivat sanoneet. Miksi?
Voi olla että annan kovan kuvan nyt täällä mutta näin ajattelen, enkä tässä asiassa ala pesaamaan ketään joka toisin ajattelee.tulisilla kirjoitti:
Miepä laitan nyt sulle.
Vieressä hoetaan että kyllä sinä jaksat ja kestät voidaanhan vielä joskus löytää joku apu.
Mutta jos hänestä olisi tullut tahdoton ja ihminen joka vain katsoo mutta ei puhu esim. en olisi halunnut nähdä hänen silmiään kerta toisen jälkeen, jotka olisivat sanoneet. Miksi?
Voi olla että annan kovan kuvan nyt täällä mutta näin ajattelen, enkä tässä asiassa ala pesaamaan ketään joka toisin ajattelee."tulisilla"
Ylenpalttista hellyyttä tuntien luin kirjoituksesi.
Hellyydentunteeni ei ollut tällä kertaa siksi, vaan siksi että olit tilanteessa jossa on maailman vaikeinta elää.
Kysyin Lääkäriltä onko äitini tajuton, (84v) ?
Hän sanoi olevan, minä sanoin, irroittakaa letkut.
Ei se ihan Euthanasiaa ollut, mutta ei ollut siitä kaukanakaan.
H.- -+-
tulisilla kirjoitti:
Miepä laitan nyt sulle.
Voi olla että annan kovan kuvan nyt täällä mutta näin ajattelen, enkä tässä asiassa ala pesaamaan ketään joka toisin ajattelee.Kyllä kuolema on käynyt minunkin elämässäni.
Nyt ajattelinkin taas teoreettisesti. Tarkoitan sepustuksellani, että otetaan kantaa helpolla kädellä valtavaan asiaan vain kuvitteellisesti. Sitten kun ja jos ja ehkä ei olekaan.
Mutta kukin puhuu omine tuntemuksineen ja kokemuksineen.
Vaikea sanoa kirjaimilla, mitä ja miten tarkoittaa.
Haljon helpompi ymmärtää tämäkin väärin, kun sanat eivät aina riitä kertomaan, mitä kaikkia niihin haluaisi sisällyttää. -+- kirjoitti:
Kyllä kuolema on käynyt minunkin elämässäni.
Nyt ajattelinkin taas teoreettisesti. Tarkoitan sepustuksellani, että otetaan kantaa helpolla kädellä valtavaan asiaan vain kuvitteellisesti. Sitten kun ja jos ja ehkä ei olekaan.
Mutta kukin puhuu omine tuntemuksineen ja kokemuksineen.
Vaikea sanoa kirjaimilla, mitä ja miten tarkoittaa.
Haljon helpompi ymmärtää tämäkin väärin, kun sanat eivät aina riitä kertomaan, mitä kaikkia niihin haluaisi sisällyttää.Isäni vietti viimeiset päivänsä sairaalassa, mikä sinänsä oli hänelle vaikea asia.
Elvytystä ei edes ajateltu, vaikka oli vaikeaa istua siinä vieressä tietäen, että isän elämä on päättymässä.
Mutta parempi niin, kuin se että isän olisi pitänyt maata jossain hoitolaitoksessa, kun parantumista ei ollut luvassa.hunksz kirjoitti:
"tulisilla"
Ylenpalttista hellyyttä tuntien luin kirjoituksesi.
Hellyydentunteeni ei ollut tällä kertaa siksi, vaan siksi että olit tilanteessa jossa on maailman vaikeinta elää.
Kysyin Lääkäriltä onko äitini tajuton, (84v) ?
Hän sanoi olevan, minä sanoin, irroittakaa letkut.
Ei se ihan Euthanasiaa ollut, mutta ei ollut siitä kaukanakaan.
H.Hunksz
Joskus on maailman vaikein asia tehdä oikein rakkalleen.
Ja kuunnella sydämellä mitä hän sanoo.
Helpompi on se mitä minä haluan.
Olisin tehnyt samoin.- ap.
Anceli kirjoitti:
Isäni vietti viimeiset päivänsä sairaalassa, mikä sinänsä oli hänelle vaikea asia.
Elvytystä ei edes ajateltu, vaikka oli vaikeaa istua siinä vieressä tietäen, että isän elämä on päättymässä.
Mutta parempi niin, kuin se että isän olisi pitänyt maata jossain hoitolaitoksessa, kun parantumista ei ollut luvassa.Omanikin oli sängyssä, silti ei halunnut näyttää ensimmäistä amputaatiota, jota toinen olisi seurannut. Tuskaisuudessaan, tuntemattomuudessankin, hän häpesi itseään.
Kuinka sairasta se meistä kertookin. Mikä häpeä on olla sairas?
Onneksi Kuolema hänet armahti, ennen toista leikkausta.
- tomuhattara
Kyllähän tuntoaisti on
niitä hermoston vanhimpia ja toimivimpia osia.
Olen omakohtaisesti sen todennut työssäni kun
aivoverenvuoto- ja halvauspotilaita olen hoitanut.
Viikkoja, jopa kuukausia syvästä tajuttomuudesta herätellyt ja kutsunut
takaisin elämään kirjoittamalla iholle sormenpäällä viestejä kuin Helen Keller.
Tajuttoman kohdalla harvoin puhe, ääni, näkö ja kuulo, ymmärrys ei toimi samalla tavoin kuin terveellä.
Mutta sanotaan että Luoja viisaudessaan rakensi ihmiskehon viisaaksi, vaikka emme me ihmiset aina niin syvää viisautta pysty osoittamaan puheissa ja teoissa.
Monet sanovat myös, että tuntoaisti ei katoa ihmisen kuollessakaan.
Raamatussa on eräs kohta, jossa Jeesus lopettaa puheensa ihmisille, hän kirjoittaa vastauksensa maahan hiekkaan.
Kutsua takaisin elämään, siinä kirjoittamisen viisaus. Kun ihmisen ja elämän viimeinen vihollinen, kuolema joukkoineen uhkaa tomuksi tehdä ja tekeekin osan aina ihmisistä, muistettais tuo elämän ja kuoleman Herran mahti.
Hän tekee eläväksi, myös meidät kaikki, tomuunkin poljetut.
Sanaan eutanasia sisältyy myös kaikki mahdollisuudet, uhat, heikkoudet ja vahvuudet niin tekijän kuin teon kohteenkin osalta. Saahan niitäkin miettiä.
Asia ei siitä sumene --- vapaaseen ajatteluun sis. valinnan mahdollisuudet.- ap.
Vaikeasti osaan tulkita viestiäsi.
Maahan, hiekkaan, vedenrajaan, josta luonto sen poistaa, mutta silti se jää Luonnon muistijälkeen.
Maailma tuntuu nykyisin haluavan tehdä tomuksi kaiken hyvän ja luonnollisen, kaiken tutun ja turvallisen. Tuoden esille luonnottomuuden, ja muita tallaavan, itsekorostetun elämäntavan. Halun poistaa heidät, joista joillekin tointuu mieliharmia.
Jotta jokaiselle jäisi mielikuva omasta megalomaniastaan.
Kun kuitenkin kunkin kyky on vain hiekkaan kirjoitettuja sanoja, jotka tuuli ylitseen pyyhkii.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129066Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1883652- 202113
- 831302
- 271115
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661102- 751100
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791075- 551033
- 66982