Olen pitkään miettinyt sellaista asiaa, että miksi noin 30-50 vuotiaat suhtautuvat keskustelupalstoilla 20-25 vuotiaisiin naisiin kuin saastaan? Heistä puhutaan kuin lapsista tai teini-ikäisistä, vaikka tuon ikäiset ovat jo VARHAISAIKUISIA. Heitä sanotaan tytöiksi, vaikka jopa oman äitini mielestä (hän on 43), tuon ikäiset ovat NUORIA NAISIA. Eli siis naisia, tosin nuoria sellaisia. Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että parikymppiset naiset ovat pelkkiä kakaroita, joiden kanssa ei voi keskustella normaalisti ja heihin suhtaudutaan todella alentuvasti. Ymmärrän sen, että 20-25 vuotias ei ole vielä täysin aikuinen, koska aivot kehittyvät 25 vuotiaaksi asti. Ja 30-50 vuotiaalla on paljon enemmän elämänkokemusta. Mutta antaako se elämänkokemus oikeuden kohdella nuorempiaan kuin vähä älyisiä tyylillä "olen jo 36 vuotias aikuinen nainen ja tiedän kaiken paremmin kuin parikymppinen pikkutyttö". Mielestäni tuollainen ei ole kovin aikuismaista käytöstä ja alkaa jo tuntua jonkin asteiselta ikärasismilta.
suhtautuminen parikymppisiin naisiin
31
603
Vastaukset
- nwlKN
Puhut varmaankin "tytöttelystä", mikä on yleinen tapa alentaa toista halutessaan esimerkiksi työpaikoilla. Tiedän kyllä mistä puhut, ja itsekkin joudun sitä kokemaan monien taholta. 25-vuotiaan kutsuminen tytöksi on yksinkertaisesti alentavaa, mutta minkäs teet, toisten käytöstä kun ei voi itse muuttaa. Tämä ei sinänsä ole oikea palsta tälle aiheella, vaikkakin tärkeä on.
"Tytöttelyä" harrastavat pääsääntöisesti vanhemmat miehet, väittävät tavaksi, mutta ei tarvitse kuin baariin mennä seuraamaan miten "baarimikkotyttöjä" leikkimielisesti tytötellään, niin pian tajuaa asia olevan toisin. Kyse on vaan ihan puhtaasti toisen alentamisesta itseensä nähden.
Toki vanhemmilla ihmisillä on usein tapana sortua ajattelemaan kaikkia nuorempia elämästä tietämättömiksi, ja itseä niin kypsiksi ja ymmärtäväisiksi. Siitä ei vain kannata välittää. Mieltä lämmittää kivasti että onpa tullut nähtyä viisikymppisiltä paljon lapsellisimpia ja törkeämpiä tekoja, mitä itse ikinä olisin voinut kellekkään tehdä. Ikä ei takaa älyä eikä kypsyyttä, vaikka monet niin haluaisivat kuvitella. Totuus on että kuolemaan asti olemme kaikki lapsia elämän tiellä. En usko tietäväni elämästä en enempää 80-vuotiaana kuin 20-vuotiaana, yhtä suurta mysteeriä tämä silloinkin on. Ihmisluonteesta toki saatan tietää enemmän, mutta "tytöttely" kyllä osoittaa että ei siinä paljon tietämisen arvoista ole.
Sori pitkä sepustus, mutta aihe kolahti!- deft
Työyhteisöt sikseen, "tytöttely" on miehiltä useimmiten vähän niin kuin hellittelyä. Usko tai älä.
Näinä feminismin aikoina "nainen" on sellainen määritelmä, joka kattaa ehkä enemmän kuin koskaan aiemmin, joten sitä sanaa varotaan helpommin.
Sukupolvikysymys myös. Enemmän mua ärsyttää, miehenä, kun kolmikymppiset kaverit kutsuvat tyttöystäviään "emänniksi". - no just
Just tuossahan se tuli, miksi teitä pidetään kakaroina ja teineinä. Tytöttely on alentavaa ? Minua ei ainakaan ole alentanut koskaan, että tytötellään, ja tässä iässä se on kivaakin kuultavaa. Vai olisko niinkun ihquu jos kutsuttaisiin vaikka naisex ? Kakarat miettii tuollaisia ja loukkaantuvat tytöttelystä, ei aikuiset.
- 1+7
Fakta vain on se, että parikymppiset naiset ovat vielä ihan tyttöjä. Kymmenen vuotta sitten en olisi uskonut näin ajattelevani, mutta nyt näen sen totena. Sellaisia 17-18-vuotiaita, jotka saattavat jo käydä baareissakin, ei taas erota yläasteikäisistä mitenkään muuten kuin papereita kysymällä. Pojat ovat vähintään yhtä lapsellisia, mutta heillä on sentäs yleensä vähän enemmän harkittuja mielipiteitä esim. politiikasta ja yhteiskunnasta, ja niinpä joku 20-vuotias nuori mies saattaa jo olla ihan hyvää keskusteluseuraa. Naisilla ei sen sijaan ole tuossa vaiheessa muuta annettavaa kuin kaunis ulkonäkö. Valitettavasti.
- 21
Tää pitää kyllä jossain määrin paikkansa. Suurin osa 20-25-vuotiasta tytöistä on helvetin paskaa keskusteluseuraa jos aihepiiri on leveä.
- 20v NUORI NAINEN
21 kirjoitti:
Tää pitää kyllä jossain määrin paikkansa. Suurin osa 20-25-vuotiasta tytöistä on helvetin paskaa keskusteluseuraa jos aihepiiri on leveä.
20-25 vuotias ei ole tyttö vaan NUORI NAINEN. "Naisilla ei sen sijaan ole tuossa vaiheessa muuta annettavaa kuin kaunis ulkonäkö." Valitettavasti tuo on ihan selkeää sovinismia ja ikärasismia. Todella halventavaa ja loukkavaa! 20-25 vuotias nuori nainen voi olla hyvin fiksu ja hyvää keskusteluseuraa siinä missä samanikäinen mieskin. Keski-ikäiset nyt vain ovat luoneet parikymppisistä naisista ne tietynlaiset stereotypiat, eivätkä suostu hyväksymään, että kaikki parikymppiset naiset eivät ole baareissa viihtyviä, ulkonäkökeskeisiä bimboja.
- 25
20v NUORI NAINEN kirjoitti:
20-25 vuotias ei ole tyttö vaan NUORI NAINEN. "Naisilla ei sen sijaan ole tuossa vaiheessa muuta annettavaa kuin kaunis ulkonäkö." Valitettavasti tuo on ihan selkeää sovinismia ja ikärasismia. Todella halventavaa ja loukkavaa! 20-25 vuotias nuori nainen voi olla hyvin fiksu ja hyvää keskusteluseuraa siinä missä samanikäinen mieskin. Keski-ikäiset nyt vain ovat luoneet parikymppisistä naisista ne tietynlaiset stereotypiat, eivätkä suostu hyväksymään, että kaikki parikymppiset naiset eivät ole baareissa viihtyviä, ulkonäkökeskeisiä bimboja.
Tottakai voi. Sinä tosin osoitat oman kypsymättömyytesi tarttumalla näihin hulvattomiin stereotypia provoihin :D. Monet minun tapaamani 20-25v naisista ovat olleet paskaa ja yksitoikkoista keskusteluseuraa.
- Kohta 40 -v
Minusta niin nuoret miehet kuin naiset on lapsellisia, eli sukupuolten välillä ei ole mitään eroa tässä, mutta toki on yksilöllisiä eroja.
Mitä pahaa siinä on, että ei ole "valmis" ja "aikuinen" vielä parikymppisenä, miksi pitäisi olla? Minusta olisi lähinnä surullista olla jo kaiken nähnyt ja kokenut tuossa iässä, kun suurin osa elämää on vielä edessäpäin. Mitä ihmeellistä siinä on, että vanhemman ihmisen mielestä nuorempi voi olla lapsellinen ja kyspymätön? Yhtälailla nuoren mielestä vanhempi voi olla todella tylsää seuraa.
Olen itse kohta nelikymppinen nainen, ja muistan vielä nuo ajat kun olin itse 20 - 25 -vuotias, ja voin sanoa etten ollut vielä silloin läheskään aikuinen, ja vieläkin on varaa kypsyä, eikä siinä ole mitään pahaa. Muistan myös, että tuon ikäisenä 30 - 40 -vuotiaat olivat mielestäni ikäloppuja ja tylsimyksiä, eikä siinäkään ole mitään pahaa. Vertaa itseäsi ja elämänkokemustasi siihen kun olit 13 - 15 -vuotias, kai jotain kehitystä on tapahtunut? Toivon ainakin niin.
Kyllä minä kykenen arvostamaan itseäni nuorempia, ja keskustelemaan heidän kanssaan, ja älykkäitä ja mukavaa seuraa olevia nuoria on paljon. Kuitenkin on totta, että kyllähän se elämänkokemus tuo hieman enemmän syvyyttä ja ymmärrystä - sen tulet itsekin huomaamaan.
Sinun lapsellisuutesi tulee esiin jo tuossa asenteessa "olen Aikuinen Nainen, minulla on Mielipiteitä" - niin varmasti, mutta minä olen vielä aikuisempi nainen, ja mielipiteeni ovat muotoutuneet pitemmän elämänkokemuksen pohjalta, ja se ei tee minusta mitenkään parempaa tai huonompaa kuin sinä - vain kokeneemman.
Eikä siitä tytöttelystä muuten pääse vielä näin nelikymppisenäkään, vaan minua tytöttelee 50 -vuotiaasta eteenpäin olevat... Ehkä 100 -vuotiaana on jo siinä tilanteessa ettei kukaan tytöttele. Itse kuitenkin suhtaudun tuohon tytöttelyyn tietyllä huvittuneisuudella, sillä tiedän jo kuka ja mikä olen, joten muiden mielipiteillä ei ole merkitystä... Jos tahtovat suhtautua alentuvasti, niin siitä vaan - tämä on sitä aikuisuutta, ettei vedä hernettä nenään kaikesta tyhjänpäiväisestä. Elämä opettaa, että nuo tytöttelyt yms. jutut ovat varsin merkityksettömiä. - 1+7
Kyllä 20-vuotias nainen voi olla lähes mitä tahansa. Vaikka olympiaurheilija. Todennäköisyydet eri vaihtoehtojen välillä vaihtelevat kuitenkin aika paljon. Älykkään ja maailman menosta perillä olevan parikymppisen löytäminen ei ole ihan yhtä vaikeaa kuin olympiaurheilijan, mutta ei se todennäköistäkään ole. Suurin osa on joko bb-luokan tyhjäpäitä tai sitten ajatuksensa suoraan amnestyn käsikirjasta ammentavia idealisteja. Omilla aivoilla pelaavat ovat harvinaisuuksia tuossa joukossa.
- 20v NUORI NAINEN
Kohta 40 -v kirjoitti:
Minusta niin nuoret miehet kuin naiset on lapsellisia, eli sukupuolten välillä ei ole mitään eroa tässä, mutta toki on yksilöllisiä eroja.
Mitä pahaa siinä on, että ei ole "valmis" ja "aikuinen" vielä parikymppisenä, miksi pitäisi olla? Minusta olisi lähinnä surullista olla jo kaiken nähnyt ja kokenut tuossa iässä, kun suurin osa elämää on vielä edessäpäin. Mitä ihmeellistä siinä on, että vanhemman ihmisen mielestä nuorempi voi olla lapsellinen ja kyspymätön? Yhtälailla nuoren mielestä vanhempi voi olla todella tylsää seuraa.
Olen itse kohta nelikymppinen nainen, ja muistan vielä nuo ajat kun olin itse 20 - 25 -vuotias, ja voin sanoa etten ollut vielä silloin läheskään aikuinen, ja vieläkin on varaa kypsyä, eikä siinä ole mitään pahaa. Muistan myös, että tuon ikäisenä 30 - 40 -vuotiaat olivat mielestäni ikäloppuja ja tylsimyksiä, eikä siinäkään ole mitään pahaa. Vertaa itseäsi ja elämänkokemustasi siihen kun olit 13 - 15 -vuotias, kai jotain kehitystä on tapahtunut? Toivon ainakin niin.
Kyllä minä kykenen arvostamaan itseäni nuorempia, ja keskustelemaan heidän kanssaan, ja älykkäitä ja mukavaa seuraa olevia nuoria on paljon. Kuitenkin on totta, että kyllähän se elämänkokemus tuo hieman enemmän syvyyttä ja ymmärrystä - sen tulet itsekin huomaamaan.
Sinun lapsellisuutesi tulee esiin jo tuossa asenteessa "olen Aikuinen Nainen, minulla on Mielipiteitä" - niin varmasti, mutta minä olen vielä aikuisempi nainen, ja mielipiteeni ovat muotoutuneet pitemmän elämänkokemuksen pohjalta, ja se ei tee minusta mitenkään parempaa tai huonompaa kuin sinä - vain kokeneemman.
Eikä siitä tytöttelystä muuten pääse vielä näin nelikymppisenäkään, vaan minua tytöttelee 50 -vuotiaasta eteenpäin olevat... Ehkä 100 -vuotiaana on jo siinä tilanteessa ettei kukaan tytöttele. Itse kuitenkin suhtaudun tuohon tytöttelyyn tietyllä huvittuneisuudella, sillä tiedän jo kuka ja mikä olen, joten muiden mielipiteillä ei ole merkitystä... Jos tahtovat suhtautua alentuvasti, niin siitä vaan - tämä on sitä aikuisuutta, ettei vedä hernettä nenään kaikesta tyhjänpäiväisestä. Elämä opettaa, että nuo tytöttelyt yms. jutut ovat varsin merkityksettömiä.En ole missään vaiheessa väittänyt olevani aikuinen nainen. Mutta mielestäni on vain törkeää, että 40 vuotiaan mielipiteitä arvostetaan enemmän kuin 20 vuotiaan. Kyllä 20 vuotiaan mielipiteet pitää otta yhtä tosissaan kuin 40 vuotiaan.
- Kohta 40 -v
En ole missään vaiheessa väittänyt olevani aikuinen nainen. Mutta mielestäni on vain törkeää, että 40 vuotiaan mielipiteitä arvostetaan enemmän kuin 20 vuotiaan. Kyllä 20 vuotiaan mielipiteet pitää otta yhtä tosissaan kuin 40 vuotiaan.
Riippuu tilanteesta ja asiasta, kumman mielipiteellä on suurempi painoarvo, vai ovatko ne tasa-arvoiset. Ikä ja kokemus tuo viisautta... Älyä ei, mutta viisautta. Ehkä tiedätkin, että ne ovat kaksi eri asiaa. Kai itsekin arvostat joissain asioissa enemmän vanhempiesi mielipidettä, ja joissain toisissa taas sisarustesi ja oman ikäisten ystäviesi. Ei siinä sen kummemmasta asiasta ole kyse.
- joopa..
Kylläpä suurin osa tuntuu olevan melkoisia tyhjänkikattajabimboja. Poikkeuksia toki todistettavasti on. Ei tästä ole kuukauttakaan kun törmäsin fiksuun 19 kesäiseen, jota ajatustensa perusteella luulin 25-vuotiaaksi. Siinä määrin harvinaista kuitenkin semmoinen, ettei kannata henkeään pidätellä seuraavaa odotellessa.
- Ikärasismia?
Eiköhän suurin osa parikymppisistä naisista ole ihan normaaleja ja fiksuja ihmisiä, eikä mitään "tyhjänkikattajabimboja."
- 12
Ikärasismia? kirjoitti:
Eiköhän suurin osa parikymppisistä naisista ole ihan normaaleja ja fiksuja ihmisiä, eikä mitään "tyhjänkikattajabimboja."
Ei ole. Parikymppiset naiset ovat poikkeuksetta tyhjäpäitä. Siis aivan kaikki, 100%.
- mies miettimässä
Tytöt ja pojat.
Itse sanon nuorta naista mieluusti tytöksi, koska koen että nuoruuteen viittaava ilmaus on kohteliaampi ja tavallaan rennompi ilmaus kuin nainen. Luultavasti moni nainen tai kuka tahansa tykkää olla iältään nuori.
Tytöttelyllä ja pojittelulla voidaan myös viitata elämänasenteeseen ja iloiseen mieleen. Poikahan on eräänlainen veijari, iloinen, pieni, ilkukurinen pojan viikari.
Ehkäpä tyttö on sit sellainen hymyilevä pisamanaama kesämekossa. Sellainenhan on kaunis ajatus...
Nainen kuulostaa niin viralliselta.
Ehkäpä naisten kohdalla ongelmaan on suurin syy teinit. Naiset jotka ovat iältään 13-17v, he näyttävät yli kakskymppisiltä.
Nuorilla on kova vimma aikuistua ja ulkoisesti se on ihan mahdollista. Jos 16v tyttö pukeutuisi kuin 13v...
mut 13 pukeutuu kuin 18v ja 16v pukeutuu kuin 23v
En ole kovin väärässä vaikka kärjistetysti kuvailen että 13v tyttö alkaa jo ymmärtää seksikkään pukeutumisen päälle. 14v osaa jo pukeutua seksikkäästi, tarvittaessa löytyy minihame, kaikenpaljastavat leggarit, pikkutopit, revityt vaatteet, oma rohkea tyyli hakusessa.
15v vie asian pidemmälle, hän saa isohkoja summia rahaa vanhemmilta käyttöönsä, saa lapsilisät itselleen ja kesätyötulot, sun muut mummojen ja ukkien avitukset. valitsee rohkeita muotivaatteita suoraan esikuviensa yltä. Eli nää julkkikset maailmalta ja heidän hullunrohkeat asut, itsensä paljastelut sun muut. Rohkea villi teini ulkaltaa ne omia ja soveltaen pukeutua hullun rohkeasti, käyttää pukeutumiseen suuria summia rahaa....kaikki rahansa.
16v vie asiaa vain pidemmälle, otetaan vielä viinaa. Kroppa on elämänsä tiukimmassa vedossa, timmejä nuoren naisen kurveja, ulkonäköpaineet on vedetty ihan tappiin ja teinit on toinen toistaan kuumemmassa kunnossa kropaltaan ja on jo tissiä aikuiseen makuun, sopivasti viinaa, puolialastomia asuja, hullunrohkeutta, ihannoivaa aikuistenmiesten palautetta.
17v meno jatkuu mut nyt on jo 30v Jönssit käyny polkee vauhtisokeaa teinikinkkuu parina yönä kuin sitä tulpatonta mopoo ja neidolle tullut elämän tummemmat sävyt esiin, et elämä ei meekkää niin niinkuin oli ajatellut ja on muuttujia joihin ei itse voikkaan vaikuttaa, ainakaan ajatuksenvoimalla, vaan on astuttava ulos elämästään ja pidettävä puoliaan tai muuten kaikki käyttää hyväkseen ja kaikilla muilla on kivaa paitsi hänellä itsellään.
Nuori oppii nopeasti pitämään puolensa ja oppii sen niin hyvin että
18v:nä osaa pitää puolensa ja on baareissa tosi varuillaan, eikä mene halpaan edes kännissä...
Vielä silti joku onnistuu saamaan helppoa toosaa neidolta, johon ei sisälly seuraavana aamuna aamiaista vuoteeseen, eikä edes lähettipojan tuomaa kukkapuskaa. Opiskelut ja koulun perässä muuttaminen, kesätyöt kasvattaa ja rahalle on niin monta sijoituskohdetta, et joutuu tinkimään kaikista asioista ja joutuu jopa nostamaan kädet pystyyn itsensä uhraamisen alttarilla. "mul ei oo rahaa tähän kaikkeen" Tyylistä on pakko tinkiä
Neitonen miettii että ei näytä enää niin hyvälle ja hänen oma tasonsa laskee. Hän ei kurkottele enää niin korkealle kuin ennen ja aavistaa ettei siellä korkealla saata olla mitään.
19v todellisuuden faktat on käsissä ja elämästä nähty jo niin iso siivu että voi tehdä isojakin päätöksiä. lapsia, parisuhdetta, omakotitaloa, autoa, vakituinen työ, intensiivinen opiskelu.
20v nainen on karaistu bilekettu, joka on laittanut baari-illoiksi haaruihinsa partakoneenteriä ja jos ei muuta ni posliiniin alkaa ilmaantumaan v-mäisiä piikkejä, ne on niitä elämän tummempiä sävyjä miehelle joka ei uskaltanut edes toivoa että "kaato" olis poslini. Neito alkaa saamaan hyvää seksiä, parempaa kohtelua ja kohtaa oikeita herrasmiehiä.
Muutamia vuosia tuon jälkeen neito jaksaa vielä niuhottaa ja nipottaa ja tehdä kenties pari täydellistä lasta, joita kasvatetaan kuin lemmikkejä. Ennen lapsia oli lemmikkejä, joita kasvatettiin kuin lapsia.
kun neito on vihdoin aikuisten oikeasti oikea aikuinen 23v, hän alkaa vapautumaan ja löytää oman itsensä, aikansa ja paikkansa. Eikä seksistäkään enää pidetä niin tarkkaa kirjanpitoa, isäntä saattaa joinain päivinä saada vahingossa parikin krt nuoren naisen vaikeroimaan voimakkaista orkuista. vaikka polkisi kuin tulpatonta mopoo, ni muija vaan tykkää! - se riippuu
yksilöistä. 20v. on yleensä vielä aika teinejä, mutta sen jälkeen alkaa jo kypsyminen. 25v. on jo saaneet "elämänkokemusta." ;D
- 26-v nainen
Tätä minäkin ihmettelen. Kumminkin tuon ikäiset naisihmiset keskimäärin ovat kypsempiä kuin samanikäiset miehenalut, monella parikymppisellä jäbällä valitettavasti on mielessä edelleen vain pleikkarin peluu, kalja, tissit (anteeksi stereotypia). Nuoret naiset ovat myöskin koulutetumpia kuin nuoret miehet, ei useimmille yliopistossa opiskeltaville aloille pääse tuosta vaan jos päässä olisi pelkää sahajauhoa.
Ja tuo pikkutytöttely on todella rasittavaa. En minäkään 26-vuotiaana suhtaudu mitenkään halveksuvasti itseäni nuorempiin tyyliin "ei nuo 15-vuotiaat ymmärrä elämästä mitään!", jokaisella on oikeus olla sen ikäinen kuin sattuu olemaan. Ikä kun sattuu olemaan asia johon ei voi itse vaikuttaa, mutta omiin asenteihinsa jokainen voi vaikuttaa ja ylimielisyys ei kyllä tee kenestäkään älykkäämpää.- lökadslknasdkln
Yliopistossa aina syksyisin kauhunsekaisella huvittuneisuudella seurattiin miellaisia pissiksiä sinä keväänä pääsi aloittamaan akateemisen uransa. Ja pissiksiä ne olivat. Miehet sentään yleensä olivat ehtineet käydä armeijassa kasvamassa lukion jälkeen tosin kyllä sielläkin sitä lökäpöksyporukkaa oli.
- 30+
Ei haitannut yhtään, vaikka 25v pidettiin nuorena. Nuorihan silloin onkin ja nuori kuuluu olla. :) Työpaikalla tuli välillä v*ttuilua vanhemmilta naisilta, mutta mitäs siitä. Itse ne miettivät, kuinka aika menee nopeaan, lapset kasvaa, painoa tulee lisää ja iho rypistyy. Ehkä nuoruudelle kuittailussa oli kateutta mukana.
Nautitaan elämästä :) Itse en ole tätä kyseistä ilmiötä havainnut, mutta joillain ihmisillä yleisesti näyttää taipumus pitää vähempiarvoisina niitä, joilla on ikää vähemmän kuin heillä itsellään. Veikkaan että nuo "tytöttelijät" ovat sitä samaa porukkaa, jotka kaksikymppisinä tuhahtelivat muutaman vuoden nuoremmille "pennuille".
- Shole
Kannattaa pitää se ikä omana tietonaan, kun keskustelee maailman polttavista asioista ja pohtii elämän suuria kysymyksiä. Näin saat objektiivisen palautteen omasta viisaudestasi. Usein nämä nuoret aikuiset ovat siitä rasittavia, että kun muutama vuosi on eletty sitä itsenäistä elämää, niin ollaan true aikuisia ja tiedetään ihan sikana asioita elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta.
Elämänviisaus tulee siitä kun huomaat että tähänastisessa elämässäsi et ole tiennyt mistään mitään. Ja tuskin tulet tietämäänkään :)- 20v NUORI NAINEN
Musta tuntuu että oot itse pikkasen ylimielinen. Totuushan on se, että kukaan ei voi koskaan tietää kaikesta kaikkea. Sen enempää parikymppinen kuin nelikymppinenkään. Eli myöskään sen nelikymppisen on turha väittää olevansa joku kaikkitietävä, vain koska omaa enemmän elämänkokemusta. Musta sellainen "olen vanhempi kuin sinä, joten tiedän kaiken paremmin" asenne on raivostuttava ja ylimielinen. Oikeastaan aika huvittavaa kuinka keski-ikäiset saarnavat nuorille aikuisille siitä, että ei pidä luulla itsestään liikoja, vaikka itse kohtelevat nuorempiaan alentavasti vain koska omaavat enemmän elämäkokemusta. Kukaan ei ole täydellinen ja viisas, eikä elämänkokemus tarkoita automaattisesti sitä, että olisi aina oikeassa.
- Shole
Musta tuntuu että oot itse pikkasen ylimielinen. Totuushan on se, että kukaan ei voi koskaan tietää kaikesta kaikkea. Sen enempää parikymppinen kuin nelikymppinenkään. Eli myöskään sen nelikymppisen on turha väittää olevansa joku kaikkitietävä, vain koska omaa enemmän elämänkokemusta. Musta sellainen "olen vanhempi kuin sinä, joten tiedän kaiken paremmin" asenne on raivostuttava ja ylimielinen. Oikeastaan aika huvittavaa kuinka keski-ikäiset saarnavat nuorille aikuisille siitä, että ei pidä luulla itsestään liikoja, vaikka itse kohtelevat nuorempiaan alentavasti vain koska omaavat enemmän elämäkokemusta. Kukaan ei ole täydellinen ja viisas, eikä elämänkokemus tarkoita automaattisesti sitä, että olisi aina oikeassa.
Vastasit kyllä ihan itse alkuperäiseen kysymykseen. Jos sisälukutaidot ja keskustelu(kuuntelu)taidot ovat tuolla tasolla, niin ei tässä mitään epäselvää ole.
- Shole
Täydennänpä vielä tuota lausuntoani: En minä pidä ketään ikänsä puolesta huonompana tai vähäisempänä ihmisenä, vaan tuo epävarmuudesta kumpuava vastahyökkäys, vaikka kukaan ei edes uhkaa on se joka tekee keskustelusta vastenmielistã ja turhauttavaa. Usko tai älä, kaikki ovat olleet siinä parinkympin korvill samanlaisia. Se pitäisi jokaisen iäkkäämmän muistaa ennenkuin alkaa sen toisen sättimisen. Peace and love.
- mies, 30
syitä tulee mieleen
vanhemmilla naisilla kateus
vanhemmilla miehillä vitutus, jos nuoret naiset ei olekaan edes salaa vähäsen ihastuneita
jos ei ole tuosta kyse, niin yksi nuorissa ärsyttävä piirre on mustavalkoisuus. lisäksi monet nuoret on hyvin suvaitsemattomia ja konservatiivisia. hyväksytään yleensä vain se oma tapa elää, ajatella ja haaveilla (sekin mainoksista ja muusta viihteestä omaksuttu) eikä yhtään ymmärrystä muunlaiselle menolle. ihmekö tuo, epävarmuudestahan moinen kumpuaa. - vcxvcxvcxvcxvxfd
Itse en ole kyllä koskaan ymmärtänyt mitä merkitystä sillä on jos joku haluaa kutsua nuorta naista tytöksi. Kyllähän se omassa korvassa saattaa kuulostaa typerältä, mutta mielestäni täysin yhdentekevää. Raja alkaa ehkä menemään siinä jos minua nuoremmat miehet alkavat kutsumaan minua pojaksi, tosin yhdentekevää tuokin.
Taitaa tämäkin olla ongelma lähinnä mielensä pahoittajille. - 20vs.60
Kyllä se kateutta yleensä on, etenkin jos vanhempi nainen on kovin ulkonäkökeskeinen, niin alkaa pitämään nuorempaa kaunista naista kilpailijanaan. Ja kokee turhautuvansa, kun ei ole enää ehkä parhaimmillaan kuin monet 20 vuotiaat... tai sitten nuorempi saattaa olla etevämpi joissain asioissa kuin itse ja se herättää kateutta yms. Hyvän itsetunnon omaava nainen ei tunne kateutta vaan on sinut itsensä kanssa.
- gsdgdsgdg
No mutta aivan kuten jonkun kaksikymppisen mielestä 10-vuotiaan jutut ym on lapsellisia ja jotain minkä ite on käyny läpi jo iät ja ajat sitten ja mielessä pyörii jo aivan uudet kuviot, tuntuu se varmasti vaikkapa 50-vuotiaasta, että jonkun 20-v nuoren naisen elämänsisältö (riippuu tietysti tapauksestakin) muistuttaa niistä omista nuoruusajoista jolloin on ajatellut monesta asiasta vielä kovin naiivisti (sen kun tajuaa aina sitten myöhemmin henkisesti kasvettuaan, miten "typerä" on monessa mielessä ollut) ja nuoren jutut voi tuntua lapsellisilta, vaikka tietysti siihen ikään kuuluviltakin. Ei siinä mitään alentavaa tai loukkaavaa pitäisi olla, mutta ainakin itse olen oppinut kunnioittamaan vanhempia naisia (20-vnä kun ehkä toisinaan kuvittelin olevani jotenkin juuri parhaassa iässä henkisestikin) heille kertyneen kokemuksen ja viisauden vuoksi ja kyllä minua vanhemmat naiset kunnioittavat kun itsekin suhtaudun heihin samoin. Mutta kuten itseäkin joskus hymyilyttää jonkun nuoremman angstailut, voi minua vanhempaa naista huvittaa seurata minkälaisten asioiden kanssa minä angstailen tässä iässä :)
- Vanha mumma
Minä sanon nuoria parikymppisiä naisia tytöiksi (ja miehiä pojiksi), koska omat lapset on sen ikäisiä. Se on sellainen äidillinen reaktio nuoriin. En ole tiennyt jonkun loukkaantuvan tästä, sillä en ole sitä mitenkään halveksuen sanonut, tai pitänyt nuoria itseäni alempiarvoisina. Eikö aloittajalla tullut mieleen tällainen näkökulma tuohon ikä-kysymykseen? Ei aina pidä ajatella pahinta meistä vanhemmista ihmisistä, ja varsinkin vanhemmista naisista. Tässäkin on tullut esiin monessakin kommentissa kateus, jota vanhemmat naiset muka tuntevat nuorempia kohtaan. Voihan jotkut tunteakin, mutta jos on elänyt täysipainoisen ja hyvän elämän, niin ei sitä silloin tunne kateutta pinnallisten asioiden vuoksi. Me mummat ollaan jo käyty läpi kaikenlaisia koviakin juttuja, että tärkeintä on se, jos on terve ja toimiva ihminen, ei hehkeä ulkonäkö. Ei me kaikki vanhat mummat olla ilkeitä ja kateellisia noita-akkoja, vaikka joukkoon varmaan sellaisiakin mahtuu. Ei kai kaikesta, joka ikisestä sanastakin pidä nyt kuitenkaan noin kovasti loukkaantua.
- heheheheehe
Minua ei haittaa/kiinnosta, vaikka minua sanottaisiinkin tytöksi. En näe sanalla olevan halventavaa sävyä.
Itse kunnioitan kaikkia ihmisiä ikään katsomatta. Olen kyllä huomannut aloittajan tavoin kyseisen ilmiön, kuinka nuoria naisia pidetään tyhminä/ naiiveina jne jne.
Toki tykkään pitää ulkonäöstäni huolta, mutta ennenkuin välttämättä edes olen tuntemattomalle mitään sanonut, on tehty päätös kuinka tyhmä olen.
Noh, eikai sillä väliä ole, ihan sama miten joku mua arvottaa. Tiedän itse mitä olen ja se riittää..
paras on kun jättää todistelematta mitään, mitä väliä. (Oli se vastassa haahka/kurttunen papparainen tai kuka vaan.) okei, olen lapsellinen 23 v. - vieläkintytötelty
Tytöttelyssä on sellainenkin juttu, näin vanhemman ihmisen näkökulmasta ;), että ei sitä enää tässä iässä erota ulkonäöltä, onko joku alle vai yli kaksikymppinen. Hyvä esimerkki on se, kun kävin lääkärillä. Katsoin varmasti hetken silmät ymmyrkäisinä, että mikäs teinivalelääkäri se siinä, mutta pakkohan hänen oli olla yli kahdenkymmenen, kun vastahan useamman vuoden opiskelun jälkeen saa töitä tehdä itsenäisesti. Emme siis välttämättä osaa enää arvioida nuorempien ihmisten ikää. Ihan niin kuin taas seitsenkymppinen mummeli arvioi minut, hiukan alle nelikymppisenä, parikymppiseksi.
Ja muutenkin, kyllä minä ajattelen sellaista 25-vuotiasta ja alle vielä tytöksi. Siis tyttö on minun käsitteistössäni vielä nuori nainenkin, varsinkin jos käyttäytyy tyttömäisesti ihan positiivisessakin mielessä. Siis raikas, viaton, elämäniloinen, millainen nyt nuori nainen voikaan parhaimmillaan vielä olla. Sitten taas jos on tupakoiva, ryyppäävä, runsaasti painoa kerännyt ja huonokuntoinen, liian laitettu - jotain näistä tai kaikkeakin, hyvinkin en enää osaisi viitata häneen tyttönä.
Tietysti kontekstista riippuu, tottakai tytöttely voi olla ilkeääkin, mutta ei aina. Jossain iässä se alkaa sitäpaitsi tuntua ihan kivalta. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337253Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654400Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543462Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5063165Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2942112Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361763Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201701- 911573
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791485Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436