hengellisyyden ja siihen pyrkivät ihmiset ortodoksisessa kirkossa.
Yhteisöllisyys rikkoo
16
182
Vastaukset
- Erkki
Liikaa kärjistät. Vain silloin rikkoo, jos henkilökohtainen rukous ja kilvoittelu on laiminlyöty. Harvojen paikka on totaalieristyksissä ja erämaassa. Eristäytyminen on paikallaan munkeille ja nunnille jossakin vaiheessa kilvoitusta, mutta hekin elävät ison osan elmästään yhteisössä.
- tyytymätön asiakas
Yhteisöön tuskun kelpuutetaan vakavasti mielenterveys ja käytösongelmaisia tai alkoholistiongelmasia.Kirkossa heitä kuitenkin käy ahkerasti etsimässä apua ei Jumalalta vaan toisilta ihmisiltä.
Eivät he kunnioita toisia ja heidän rauhaa.He ovat vaan että jees uusia kavereita kun kaikki entiset ovat jo karkoittaneet käytöksellään luotaan.Sellaisia jotka seilaavat kaiken läpi älyämätttä että josko itsessä olisi jotain vikaa mikä pitää itse korjata.
Kristusko tässä olla pitäisi ja tehdä ihmetekoja? - !
tyytymätön asiakas kirjoitti:
Yhteisöön tuskun kelpuutetaan vakavasti mielenterveys ja käytösongelmaisia tai alkoholistiongelmasia.Kirkossa heitä kuitenkin käy ahkerasti etsimässä apua ei Jumalalta vaan toisilta ihmisiltä.
Eivät he kunnioita toisia ja heidän rauhaa.He ovat vaan että jees uusia kavereita kun kaikki entiset ovat jo karkoittaneet käytöksellään luotaan.Sellaisia jotka seilaavat kaiken läpi älyämätttä että josko itsessä olisi jotain vikaa mikä pitää itse korjata.
Kristusko tässä olla pitäisi ja tehdä ihmetekoja?tarkoitatko että alkoholistit, mielenterveysongelmaiset, työttömät, syrjäytyneet ja muut itseäsä häiritsevät henkilöt pitäisi poistaa kirkoista? Eikö olisi parempi rakentaa kirkko noin hyville hengellisyyden raskaansarjan harjoittajille ihan erikseen?
Ei kyllä tulis mieleenkään mennä ort.kirkkoon huolineen ja harmeineen ja häiritä pappeja ja muita hengenjättiläisiä henkisellä hädällään.
Ihan oikeesti: menkää itseenne keskiluokkaiset ortodoksit ja miettikää minne olette matkalla? - tyytymätön asiakas
! kirjoitti:
tarkoitatko että alkoholistit, mielenterveysongelmaiset, työttömät, syrjäytyneet ja muut itseäsä häiritsevät henkilöt pitäisi poistaa kirkoista? Eikö olisi parempi rakentaa kirkko noin hyville hengellisyyden raskaansarjan harjoittajille ihan erikseen?
Ei kyllä tulis mieleenkään mennä ort.kirkkoon huolineen ja harmeineen ja häiritä pappeja ja muita hengenjättiläisiä henkisellä hädällään.
Ihan oikeesti: menkää itseenne keskiluokkaiset ortodoksit ja miettikää minne olette matkalla?Anteeksi, tuloni ovat 250e-300e kuukaudessa.Eli kelan alin päiväraha.Siihen päälle kaksi elättiä yhtä pienillä tuloilla.Laske yhteen se keskiluokkainen tulo tässä perheessä.
Minusta mielenterveyspotilaitten hoito ei kuulu kirkolle eikä seurakunnalle, puhukoot pyhimykset vaikka kuinka yhteisöllisyydestä.
Jokaisella on kirkkorauha.Ketään ei velvoiteta yhteisöllisyyden nimissä ongelmaihmisten hoitajiksi eikä terapeuteiksi!
Mutta niinkuin maailmassa kuin kirkossa heitä palkitaan häiriökäytöksestä eikä suinkaan ohjata hoitoon. - minä minä tuomitsija
! kirjoitti:
tarkoitatko että alkoholistit, mielenterveysongelmaiset, työttömät, syrjäytyneet ja muut itseäsä häiritsevät henkilöt pitäisi poistaa kirkoista? Eikö olisi parempi rakentaa kirkko noin hyville hengellisyyden raskaansarjan harjoittajille ihan erikseen?
Ihan oikeesti: menkää itseenne keskiluokkaiset ortodoksit ja miettikää minne olette matkalla?Tämä ja nämä mielenterveyspotilaat ovat sitä keskiluokkaa minuun verrattuna kylläkin.Molemmilla heistä on paremmat tulot kuin itselläni.
Toisella on jopa auto minä itse ajelen apostolilla.Minun sähköpostiini ei viitsi edes rippi-isä vastata.Sinne tulee vain mainoksia.Minulla ei ole yletöntä tarvetta sosiaalisesti tutustua ihmisiin koska heistä on yleensä vain riesaa ja harmia.Nämä kaksi tätiä ovat erittäin sosiaalisesti halukkaita joilla on tarpeita tyydytettävänä.Minä viihdyn hyvin yksikseni.
En jaksaisi mielistellä ja jutella kaikille ellei ole välttämätön pakko saati että alkaisin hieroa tuttavuuksia.Minusta sellaiseen tarvitsee huomionhakuisen narsistin luonteen.Minä en jaksa leperrellä diiba daipoja tuntemattomien kanssa ihan tarkoituksella.Inhoan esillä oloa muutenkin ja julkisia kokoontumisia sosiaalisine näyttäytymisineen ja smal talkeineen ja itse peilailuineen ja kehumisineen.Jos ei itse niin toistensa.Yleensä asiat kiertävät keskusteluineen hyvinkin maallista rataa.Luin sen ja sen pyhän kirjan.Sitten luit mutta opitko mitään vai muutenko kehut asialle että osakkeet nousisivat.
Sama kun viitataan pyhiin isiin yms. asioihin mutta opitko itse mitään hyödyllistä lukemastasi vaiko luetko vain että saat mainostaa lukeneesi?
Minun elämään ei mahdu ylimääräistä.
Joten se siitä syrjäytymisestä.
- skeemaatikko
Ei kai kukaan joka menee lataamaan hengellisiä akkujaan kirkkoon jaksa jotain joka on oikeasti vailla mielenterveyden apua ja massiivisesti.
Siinähän käy niin että sairastuu useampikin seurakuntalainen yrittäessään kantaa tämän elämäänsä hallitsemattoman taakkoja.
Kukaan ei voi tietää mitä jonkun toisen elämässä on tai on ollut kenties kaikki eivät tuo eivätkä halua tuoda julki omia ongelmiaan yleisesti sitten tälläiset rienaajat hyökkäävät kimppuun omine odotuksineen ja vaateineen.
Eivätkä kaikki etsi toisia ihmisiä hengellisyyteensä eivätkä apua muilta ihmisiltä. - eräs ortodoksi
Aloittajalle; Ortodoksisuuden yksi perusajatuksista on täyttää mielensä Jumalalla. Toiset pyrkivät tähän yhteisöllisyyden tunteen kautta kirkossa, toiset taas eristyksissä omistautumalla rukoukselle. Jälkimmäinen on autuaampi, kaikkein korkein asema uskovan elämässä, josta syystä munkit ja nunnat ovatkin kaikkein arvostetuimpia uskovien joukossa, mutta se on myös huomattavasti vaikeampi tie. Yhteisöllisyydessä ei ole mitään pahaa ja usein sopii paremmin maallikolle. Eristäytyminen yksinäisyyteen nimittäin vaatii totista omistautumista uskolle, harvasta on siihen.
- **
Jälkimmäinen on autuaampi, kaikkein korkein asema uskovan elämässä, josta syystä munkit ja nunnat ovatkin kaikkein arvostetuimpia uskovien joukossa, mutta se on myös huomattavasti vaikeampi tie. Yhteisöllisyydessä ei ole mitään pahaa ja usein sopii paremmin maallikolle.
Viis autuaista mutten jaksa ihmisiä enkä maailmaa.Minun maailmani ei ole tämä maailma.Sanovat sitä kilvoitukseksi viis kilvoituksesta minä haluan keskittyä rukoukseen toisten puolesta yksinäni en kaikessa hälinässä.
Pystytkö itse rukoilemaan tai keskittymään siihen kun hihaasi nykii 10 mummoa valitusvirsineen?
Ehkä olen itsekäs kun haluan yksinäisyyttä a rauhaa ja laiska kilvoittelemaan maailmassa.Tai jopa kyvytön siihen mutten halua tehdä asioita varsinkaan rukousta hätäisesti ajattelematta keskittymättä mitä se seurakunnan joukossa on.Minulle se on arvokas asia.
Ei voi tietää kuka on autuas olipa eristäytynyt tahi ei.Mutta sen tiedän että tämä maailma ja sen arvot oksettavat minua.En sovi tänne enkä halua tänne.Mutta kun on pakko.
En voi elää maailmassa niinkuin haluaisin.Omana itsenäni välittämättä maallisista arvoista koska se olisi minulle kyvyttömälle henkisesti mahdoton juttu.En kestä osaa joka on annettu vain marttyreille ja pyhimyksille.Minusta sellaiseen ei ole.
Sanotaan että Jumala särkee sydämmemme osoittaakseen rakkautensa.Niin tekee mutta minä tiedän minkä jaksan kantaa ja minkä edessä uuvun.Kenties.. olisi helppoa uupua taakan alla ja luovuttaa.Olen ollut aina sitä mieltä että luostariin menevät juuri he jotka eivät kykene eivätkä jksa kehtaa viitsi.
Anteeksi vain minä sanat.Ehkäpä se on vain itsekkyyttä kun ei jaksa viitsi kehtaa kykene. - eräs ortodoksi
** kirjoitti:
Jälkimmäinen on autuaampi, kaikkein korkein asema uskovan elämässä, josta syystä munkit ja nunnat ovatkin kaikkein arvostetuimpia uskovien joukossa, mutta se on myös huomattavasti vaikeampi tie. Yhteisöllisyydessä ei ole mitään pahaa ja usein sopii paremmin maallikolle.
Viis autuaista mutten jaksa ihmisiä enkä maailmaa.Minun maailmani ei ole tämä maailma.Sanovat sitä kilvoitukseksi viis kilvoituksesta minä haluan keskittyä rukoukseen toisten puolesta yksinäni en kaikessa hälinässä.
Pystytkö itse rukoilemaan tai keskittymään siihen kun hihaasi nykii 10 mummoa valitusvirsineen?
Ehkä olen itsekäs kun haluan yksinäisyyttä a rauhaa ja laiska kilvoittelemaan maailmassa.Tai jopa kyvytön siihen mutten halua tehdä asioita varsinkaan rukousta hätäisesti ajattelematta keskittymättä mitä se seurakunnan joukossa on.Minulle se on arvokas asia.
Ei voi tietää kuka on autuas olipa eristäytynyt tahi ei.Mutta sen tiedän että tämä maailma ja sen arvot oksettavat minua.En sovi tänne enkä halua tänne.Mutta kun on pakko.
En voi elää maailmassa niinkuin haluaisin.Omana itsenäni välittämättä maallisista arvoista koska se olisi minulle kyvyttömälle henkisesti mahdoton juttu.En kestä osaa joka on annettu vain marttyreille ja pyhimyksille.Minusta sellaiseen ei ole.
Sanotaan että Jumala särkee sydämmemme osoittaakseen rakkautensa.Niin tekee mutta minä tiedän minkä jaksan kantaa ja minkä edessä uuvun.Kenties.. olisi helppoa uupua taakan alla ja luovuttaa.Olen ollut aina sitä mieltä että luostariin menevät juuri he jotka eivät kykene eivätkä jksa kehtaa viitsi.
Anteeksi vain minä sanat.Ehkäpä se on vain itsekkyyttä kun ei jaksa viitsi kehtaa kykene.Suosittelen sinua pilkkujen käyttämisen lauseissa lisäksi käymään tsasounassa. Se voisi soveltua sinulle paremmin. Ortodoksikirkot ovat suunniteltu nimen omaan yhteisöllisyyttä ajatellen. Suomen ortodoksikirkot ovat sitäpaitsi verrattain hiljaisia, kun katsoo Venäjän vastaavia. Siellä yhteisöllisyys on joskus suorastaan huumaavaa ja siitä muodostuu kokonaisvaltainen hengellinen kokemus, jossa mielensä voi täyttää Jumalalla yhdessä muiden kanssa. Sitä en ihan ymmärrä, että joku mummo tulee "valitusvirsineen" nykimään hihasta kirkossa. Itselleni ei ole koskaan tapahtunut vastaavaa.
- toinen doxi
eräs ortodoksi kirjoitti:
Suosittelen sinua pilkkujen käyttämisen lauseissa lisäksi käymään tsasounassa. Se voisi soveltua sinulle paremmin. Ortodoksikirkot ovat suunniteltu nimen omaan yhteisöllisyyttä ajatellen. Suomen ortodoksikirkot ovat sitäpaitsi verrattain hiljaisia, kun katsoo Venäjän vastaavia. Siellä yhteisöllisyys on joskus suorastaan huumaavaa ja siitä muodostuu kokonaisvaltainen hengellinen kokemus, jossa mielensä voi täyttää Jumalalla yhdessä muiden kanssa. Sitä en ihan ymmärrä, että joku mummo tulee "valitusvirsineen" nykimään hihasta kirkossa. Itselleni ei ole koskaan tapahtunut vastaavaa.
No ne on nnämä vielä rakkautta miehistä etsivät keski-ikäiset mummon välillä 45-55 ikä.On hormonaalista sekavuutta on mielenterveysongelmaa.Yksinhuoltajuutta huostaanottoja viinankiroja laitoshoitoa takana.Ja ei ymmärretä elämää joka on eletty ja missä on mennyt vikaan.Epätoivoisesti pitää vain etsiä sitä jotain joka påelastaa ilman että pelastaisivat itse itsensöä.Lohtua pitäisi saada kun ei jaksa elämän kovuutta eikä ymmärrä antaa omista unelmistaan periksi totuuden edessä.
Pitää roikkua reginoitten päiväunissa odottamatta elämän prinssiä joka palvelee ja passaa ja kantaa kotiin kukkia.
Totuus on se että kun on nainen joka on saanut lapsia ja eronnut ja vielä vanha se on jätettä.Sitä he eivät ymmärrä.Lisäksi jos on mielenterveysongelmia ja elää omassa maailmassaan ei pahemmin varmaan voi olettaa että joku haluaisi välttämättä siihen tunkea täydentämään tämän ihmisen toiveita.Parisuhteet eivät ole yksipuolisia.
Sitten näitä elämäntarinoita kuunnella kun itse tulet kirkkoon rukoilemaan.Mitä he oikein odottavat toisiltä ihmisiltä.Puhuvat ihmisistä aivan tuntemattomista.
Sitten kun ohjaa kriisikeskukseen tai muun mt avun piiriin niin se ei käy.
Ja tiedänkin miksi, siellä annetaan kaksi vaihtoehtoa.Joko kärvistelet tuskinesi yksin tai teet itsesi kanssa töitä että opit suhtautumaan asioihin ja ymmärrät muutakin kuin oman narsistisen tarpeesi.
Mutta kun nämä ihmiset eivät halua kohdata itseään.Heissä ei ole vikaa, toiset vain eivät ymmärrä eivätkä täytä heidän toiveitaan.
Elämä kun ei ole prinsessan unta ja omien toiveiden täyttymistä.
Uuuh... - 6+6
toinen doxi kirjoitti:
No ne on nnämä vielä rakkautta miehistä etsivät keski-ikäiset mummon välillä 45-55 ikä.On hormonaalista sekavuutta on mielenterveysongelmaa.Yksinhuoltajuutta huostaanottoja viinankiroja laitoshoitoa takana.Ja ei ymmärretä elämää joka on eletty ja missä on mennyt vikaan.Epätoivoisesti pitää vain etsiä sitä jotain joka påelastaa ilman että pelastaisivat itse itsensöä.Lohtua pitäisi saada kun ei jaksa elämän kovuutta eikä ymmärrä antaa omista unelmistaan periksi totuuden edessä.
Pitää roikkua reginoitten päiväunissa odottamatta elämän prinssiä joka palvelee ja passaa ja kantaa kotiin kukkia.
Totuus on se että kun on nainen joka on saanut lapsia ja eronnut ja vielä vanha se on jätettä.Sitä he eivät ymmärrä.Lisäksi jos on mielenterveysongelmia ja elää omassa maailmassaan ei pahemmin varmaan voi olettaa että joku haluaisi välttämättä siihen tunkea täydentämään tämän ihmisen toiveita.Parisuhteet eivät ole yksipuolisia.
Sitten näitä elämäntarinoita kuunnella kun itse tulet kirkkoon rukoilemaan.Mitä he oikein odottavat toisiltä ihmisiltä.Puhuvat ihmisistä aivan tuntemattomista.
Sitten kun ohjaa kriisikeskukseen tai muun mt avun piiriin niin se ei käy.
Ja tiedänkin miksi, siellä annetaan kaksi vaihtoehtoa.Joko kärvistelet tuskinesi yksin tai teet itsesi kanssa töitä että opit suhtautumaan asioihin ja ymmärrät muutakin kuin oman narsistisen tarpeesi.
Mutta kun nämä ihmiset eivät halua kohdata itseään.Heissä ei ole vikaa, toiset vain eivät ymmärrä eivätkä täytä heidän toiveitaan.
Elämä kun ei ole prinsessan unta ja omien toiveiden täyttymistä.
Uuuh...ja anteeksi unihiekat vielä silmissä..
Herran aterian oikea vietto
17 Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä, että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi.
18 Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee hajaannusta, ja osittain sen myös uskon.
19 Täytyyhän teillä ollakin keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat luotettaviksi.
20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä,
21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä.
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois.
31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.
32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi.
33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.- Ilmanvaiva
Individualiisuus rikkoo hengellisyyden ja siihen pyrkivät ihmiset ortodoksisessa kirkossa. Kirkko on aina yhteisö, ei' minä-minä-minä 'tai 'mun mielestä-mun milelestä-mun mielestä'-tyyppinen tyypilisen protestanttisen itsekeskeisyyden ilmentymä.
- punik-ki
Eiköhän se ole niin että ne läheisriippuvaiset ovat niitä jotka hakeutuvat muiden ihmisten piiriin ja läheisriippuvainenhan on surkea narsisti joka ei osaa ja kykene elämään ilman toisia ja toisten huomiota ja myötätuntoa.
Inhottaa sellaiset selkärangattomat ihmisrauniot.
Nämä ne vasta ovatkin niitä minä minä ihmisiä.Riistävät toisten rauhan ja häiritsevät uskonrauhaa ainoata rauhallista hetkeä viikossa omilla vaikeuksillaan joihin ei muut kuitenkaan pysty mitään.Tuollaiset ovat oikein ärsyttäviä ruikuttajia.
Menisivät herranjestas jo ammattiavun piiriin.
- soziaalinen_
Minä taas ajattelen ihan toisin, minusta yhteisöllisyys tukee hengellisyyttäni. On itkettävän hieno kokemus olla muiden, samoin uskovien seurassa, kokea yhteyttä seurakuntaan. Mielellään siellä juttelee kaikkien halukkaitten kanssa.
Minusta kannattaisi monen ihmisen yrittää olla sosiaalinen. Sosiaaliset taidotkin ovat sellaisia, että ne ruostuvat, jos syystä tai toisesta niille ei ole käyttöä. Ihminen on pääasiallisesti "laumaeläin", ja tarvitsee toisten seuraa. Monesti yksinäisyys tekee pahaa, vaikkei itse yksinäinen sitä aina huomaisi. Alkaa suhtautua muihin epäluuloisesti, katkerasti ja torjuen. Tai ei vain osaa olla heidän kanssaan. Sekin kun on oikeasti taito.- Pu-nik-ki
Hyi hitto kuunnella nyt toisten narinoita, nautitko jotenkin sellaisesta toisten elämään kurkkimisesta joita sulle suoltavat läheisriippuvaiset surkeat narsistit? Yök! Kamalaa.
Minua ei yhtään kiinnosta että seurakunta tietää minkä väriset kalsarit minulla on milloin syön ateriani ja kenen kanssa kommunikoin ja mitä kodissani tapahtuu ja paljonko käytän kuussa rahaa.
tai mitä ajattelen tai mitä tunnen.Yök.
Minuakaan ei kiinnosta tuiki tavallisten tuppuraisten asiat sitten yhtään pätkää ja vähiten heidän ongelmansa jotka he yrittävät heikkouksissaan työntää muiden syyksi ja vaivoiksi.
Jokaisella on omat ongelmansa eivät he lisää tarvitse selkärangattomilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874148Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283087No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760