Mikä tai mitä teidän mielestänne on epäjumala? Onko kuvainpalvontaa, patsaiden palvontaa, vai joidenkin auktoriteettien tai julkisuuden henkilöiden palvontaa? Kuinka se näkyy nykyajassta?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Epäjumala
Kuinka käytännössä nykyään palvotaan? Wikissä on määritelty näin;
”…palvontamenot eli rituaalit ja seremoniat ja sanalliset yhteydenotot yliluonnolliseen tahoon, kuten loitsut ja rukoukset. Hyvin yleinen palvontameno monissa uskonnoissa on uhraus.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvonta
Nykyajan epäjumalat?
36
140
Vastaukset
Ismeistä ja opinkappaleista joita viljellään esimerkiksi politiikan parissa saattaa syntyä sellaisia "totuuksia" joita ei kyetä enää kyseenalaistamaan, eikä nähdä niiden negatiivisia puolia ja positiivisetkin ylipositiivisesti.
"Fanittaminen", ideologia, uskonnollinen tai ei, henkilökultin palvominen jne. on kuitenkin nähdäkseni jollakin tapaa ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus vaikka siihen vaikuttavat varmasti myös paljolti ulkoiset tekijät. Mutta toisille se on ehkä aika luonnollista ja toisille täysin käsittämätön ja vieras ajatus. Toiset ovat alttiimpia kuin toiset erilaisille auktoriteeteille, esimerkeille ja "mukana kulkemiseen".- 74747
Kaikki "Jumalat" on epäjumalia. aivan kaikki. koska Jumalaa ei ole olemassakaan. Edes sitä "oikeaa"
Jumalan olemassaoloa vastaan on olemassa suuri määrä todisteita.
Mitä tulee palvomiseen niin tiedämme että ihmisellä on aina ollut tarve palvomiseen. On palvottu tuhansia erilaisia henkiä ja Jumalia. Palvontaan on liittynyt uhrauksia. Kun olemme saaneet tietoa maailmasta lisää, on uskomukset menettäneet merkitystään.
Jumalausko on eräänlainen evoluution tuottama jäänne. Totta. 74747. Israelin Jumala on väärä ja epäjumala kaikkien muiden uskontojen silmissä. Mutta tottahan nyt kaikkien uskontojen väki pitää heidän jumaliaan oikeina.
Mutta epäjumalia, jumalia, uhrauksia ja palvontaa on mihin tahansa. Ihmisten mielikuvitus on pohjaton.- nikki vaihtoon
En pidä sinun nikistä mummomuori. Olet profiilin mukaan 54 vuotias. Kun. pääsen itse siihen ikään, en todellakaan halua itseäni kutsuttavan papparaiseksi. 50 vuotiaana vasta elämä alkaa.
Ole nyt aikasi ja ikäsi hermolla ja cool. Mummot eivät ole cool, paitsi korkeintaan euroviisuissa.Ei minulla ole tarvetta olla mitään muuta kuin oma itseni. Minusta mummous on hieno asia ja tämänikäisenä saan olla ”vanha”. Ei vanhuudessa ole mitään hävettävää, päinvastoin. Surullista on jos taantuu ikuiseen teinivaiheeseen.
Mieluummin tahtoisin muuttaa juuri tuota mielikuvaa. En ole mikään perinteinen mummo, eikä tarvitsekaan. Ihanaa on olla vanha, sillä antaa vapautta etenkin naisena enemmän kuin nuoruuden hampaat irvessä tavoittelu.
- 12+7
Nykyajan epäjumalia ovat mm. raha, valta, seksi sekä "kauneus ja terveys".
- YAK-42
Epäjumalia on lukematon määrä, mutta nykyajan tyypillisimmät epäjumalat ovat horoskoopeistakin tutut rakkaus, työ ja raha. Laajemmassa mielessä rakkauteen voidaan liittää kaikki ihmissuhteet, työhön opiskelu ja harrastukset, ja rahaan myös asema ja muut "palkinnot". Epäjumalien palvontaa on se, kun jokin näistä maallisista asioista tulee ihmiselle tärkeämmäksi kuin Jumala.
Koko nykyihmisen elämä rakentuu epäjumalien palvonnalle. Monikaan ei pidä elämänsä kiintopisteenä Jumalaa, vaan YHTEISÖÄ. Tämä näkyy ennen kaikkea ihmissuhteiden korostamisena, koska niitä pidetään Jumalan sijasta ihmisen suurimpana voiman (= rakkauden) lähteenä.
Ongelmia syntyy sitten siitä, jos YHTEISÖ ei olekaan hyvä tai jos ihminen ei koe sitä hyväksi. Henkilökohtaisen jumalasuhteen omaavalla ihmisellä tätä ongelmaa ei ole, eikä hän koskaan joudu samalla tavalla tyhjän päälle. Jos ihmissuhteet, työ tai raha menevät, hän voi aina luottaa Jumalan rakkauteen.
Epäjumalia ei siis pidä palvoa.- 677855858
"henkilökohtainen jumalasuhde" on vähintäänkin skitsofreninen. Mikä on sellainen suhde jossa toinen uskoo, rukoilee ja kuvittelee, ja toista osapuolta ei ole olemassakaan? Ei Jumala sinulle mitään puhu eikä viesti. Kuvittelet vain että se antaisi jotain "vastauksia". etsit ympäristöstä ja elämästä ne "vastaukset" palvelemaan omaa uskoasi ja kuvittelet eri asioita "vastauksiksi" tai "viestinnäksi"
- 46474747
Miksi "oikeata" jumalaa pitäisi palvoa? eiköhän totuus ole se että ihmisellä on aina ollut tarve palvoa jotain jumaluuksia ja henkiä. kautta maapallon ja kaikkien kulttuurien. se kertoo enemmänkin ihmisestä kuin "jumalasta"
jumalaa ei ole. mutta se ei estä ihmisiä palvomasta ja kuvittelemasta tietävänsä jonkun totuuden - YAK-42
No, mihin sinä sitten olet pettynyt?
- uuyryrt
YAK-42 kirjoitti:
Kenelle kysymys oli suunnattu? kun näyttää että omalle itsellesi. ( tää uudistettu palsta on huono)
- 54747757
uuyryrt kirjoitti:
Kenelle kysymys oli suunnattu? kun näyttää että omalle itsellesi. ( tää uudistettu palsta on huono)
minulle. koska kirjoitin molemmat yllä olevat viestit. nyt vasta huomasin. eli alan vastailla tuota pikaa
YAK-42 mukaan minulla on epäjumalia, sillä hänen luettelemistaan asioista minulle tärkeä asia on rakkaus. Mutta vain tyypillinen rakkaus omaan kultaansa.
Ja YAK-42 mukaan pitäisi luopua kaikesta siitä, mikä on tärkeämpää kuin Jumala. No omalta kohdata voin sanoa. etten ole koskaan kokenut Jumalan rakkautta, mutta ihmisten rakkaus on sitä jotain. Miksi Jumala ei voi rakastaa, niin että ei tarvitsisi parempaa? Siihen kaatui minun uskokin, koska tunsin vain ihmisten rakastavan minua.- 6464747
YAK-42 kirjoitti:
"No, mihin sinä sitten olet pettynyt?"
Jumalan olemassaolo ei ole riippuvainen minun pettymyksistä tai pettymättä jättämisistä. Jos Jumalan olemassaolo määriteltäisiin sen mukaan onko jokin ihminen pettynyt elämässä johonkin niin oltaisiin aivan hakoteillä.
Jumala joko on tai ei ole, riippumatta siitä petymmekö johonkin tai uskommeko vai emme usko Jumalaan.
Lähtökohtaisesti sitä ei ole olemassa mitä ei voi havaita, mitata tai muutoin todistaa. Ja kun todellisuus maailmassa sotii sitä vastaan että Jumala olisi olemassa, niin ei ole syytä uskoakaan. Tarkoitan lähinnä luonnonmekanismeja ja tieteen todistamia asioita. Usko on myös itsessään turhaa jos on saatavilla tietoa. Usko ei voi olla tärkeämpää kuin tieto. Uskoa usein suojellaan tiedolta vaikka normaalia olisi turvata aina tietoon ja sivuuttaa usko, jos tietoa on saatavilla. - 7ruyyy
helsinkijokkeri kirjoitti:
YAK-42 mukaan minulla on epäjumalia, sillä hänen luettelemistaan asioista minulle tärkeä asia on rakkaus. Mutta vain tyypillinen rakkaus omaan kultaansa.
Ja YAK-42 mukaan pitäisi luopua kaikesta siitä, mikä on tärkeämpää kuin Jumala. No omalta kohdata voin sanoa. etten ole koskaan kokenut Jumalan rakkautta, mutta ihmisten rakkaus on sitä jotain. Miksi Jumala ei voi rakastaa, niin että ei tarvitsisi parempaa? Siihen kaatui minun uskokin, koska tunsin vain ihmisten rakastavan minua."Ja YAK-42 mukaan pitäisi luopua kaikesta siitä, mikä on tärkeämpää kuin Jumala"
Minä väitän että ihmiselle on AINA tärkeämpää toisen ihmisen läheisyys ja rakkaus kuin Jumalan "rakkaus" En tiedä yhtään uskovaa joka olisi yksinäinen suhteessa ihmisiin mutta hyvin tyytyväinen jumalansa rakkauteen.
Ihmisen läheiyys on konkreettista mutta Jumalan rakkautta ei voi edes tunnistaa ja se on aina etäistä. Lieneekö syy siinä ettei Jumalaa ole. Toisen ihmisen pitää sanoa toiselle että Jeesus rakastaa sinua. se rakkaus on vain sananhelinää ihmisten puheissa. Eiköhän ylitsevuotavan Jeesuksen rakkauden aistisi muslimikin joka ei ole jeesuksesta kuullut, jos se niin rakkautta on. - rrtetetet
Ja YAK-42 mukaan pitäisi luopua kaikesta siitä, mikä on tärkeämpää kuin Jumala. No omalta kohdata voin sanoa. etten ole koskaan kokenut Jumalan rakkautta, mutta ihmisten rakkaus on sitä jotain. Miksi Jumala ei voi rakastaa, niin että ei tarvitsisi parempaa? Siihen kaatui minun uskokin, koska tunsin vain ihmisten rakastavan minua."Siihen kaatui minun uskokin, koska tunsin vain ihmisten rakastavan minua"
Voit uskoa että moni uskova toteaa ainakin ajatuksissaan tuohon ettet vain halunnut ottaa vastaan sitä rakkautta. Syy kun pitää laittaa aina ihmiselle. - YAK-42
6464747 kirjoitti:
"No, mihin sinä sitten olet pettynyt?"
Jumalan olemassaolo ei ole riippuvainen minun pettymyksistä tai pettymättä jättämisistä. Jos Jumalan olemassaolo määriteltäisiin sen mukaan onko jokin ihminen pettynyt elämässä johonkin niin oltaisiin aivan hakoteillä.
Jumala joko on tai ei ole, riippumatta siitä petymmekö johonkin tai uskommeko vai emme usko Jumalaan.
Lähtökohtaisesti sitä ei ole olemassa mitä ei voi havaita, mitata tai muutoin todistaa. Ja kun todellisuus maailmassa sotii sitä vastaan että Jumala olisi olemassa, niin ei ole syytä uskoakaan. Tarkoitan lähinnä luonnonmekanismeja ja tieteen todistamia asioita. Usko on myös itsessään turhaa jos on saatavilla tietoa. Usko ei voi olla tärkeämpää kuin tieto. Uskoa usein suojellaan tiedolta vaikka normaalia olisi turvata aina tietoon ja sivuuttaa usko, jos tietoa on saatavilla.Ok, et siis ole mielestäsi pettynyt Jumalaan vaan yhteisöön. Näytät olevan tyytymätön ennen muuta siihen, kun kaikki ihmiset eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä. Mutta onhan tässä maailmassa muitakin uskonasioita kuin Jumala, etkä sinä varmaankaan sodi yhtä kovasti esim. ufoihin tai luontaishoitoihin uskovia ihmisiä vastaan. Mietipä tykönäsi, mitä erilaista Jumalassa on muihin uskonvaraisiin asioihin verrattuna?
- YAK-42
7ruyyy kirjoitti:
"Ja YAK-42 mukaan pitäisi luopua kaikesta siitä, mikä on tärkeämpää kuin Jumala"
Minä väitän että ihmiselle on AINA tärkeämpää toisen ihmisen läheisyys ja rakkaus kuin Jumalan "rakkaus" En tiedä yhtään uskovaa joka olisi yksinäinen suhteessa ihmisiin mutta hyvin tyytyväinen jumalansa rakkauteen.
Ihmisen läheiyys on konkreettista mutta Jumalan rakkautta ei voi edes tunnistaa ja se on aina etäistä. Lieneekö syy siinä ettei Jumalaa ole. Toisen ihmisen pitää sanoa toiselle että Jeesus rakastaa sinua. se rakkaus on vain sananhelinää ihmisten puheissa. Eiköhän ylitsevuotavan Jeesuksen rakkauden aistisi muslimikin joka ei ole jeesuksesta kuullut, jos se niin rakkautta on."En tiedä yhtään uskovaa joka olisi yksinäinen suhteessa ihmisiin ..."
En minäkään, mutta moni on tuntenut noin ennen uskoon tuloaan. Niin tunsin minäkin. Jotain elämästä vaan tuntui puuttuvan. - 7755785858
YAK-42 kirjoitti:
Ok, et siis ole mielestäsi pettynyt Jumalaan vaan yhteisöön. Näytät olevan tyytymätön ennen muuta siihen, kun kaikki ihmiset eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä. Mutta onhan tässä maailmassa muitakin uskonasioita kuin Jumala, etkä sinä varmaankaan sodi yhtä kovasti esim. ufoihin tai luontaishoitoihin uskovia ihmisiä vastaan. Mietipä tykönäsi, mitä erilaista Jumalassa on muihin uskonvaraisiin asioihin verrattuna?
"Ok, et siis ole mielestäsi pettynyt Jumalaan vaan yhteisöön. Näytät olevan tyytymätön ennen muuta siihen, kun kaikki ihmiset eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä."
Olemme kirjoitelleet muutaman lauseen ja sinä jo olet sanomassa minua tuntematta tuollaisia väitteitä. Olen jokseenkin hämmentynyt miten voit olettaa tietäväsi minun ajatuksia ja kokemuksia ja laittaa sanoja suuhuni! Ja miten niin muka pettyisin siihen jos kaikki eivät ajattele kuten minä?
Toisekseen, ei JUmalan olemassaoloon vaikuta sekään jos olisin pettynyt yhteisöön. Ei tuossa ole mitään logiikkaa.
"Mutta onhan tässä maailmassa muitakin uskonasioita kuin Jumala, etkä sinä varmaankaan sodi yhtä kovasti esim. ufoihin tai luontaishoitoihin uskovia ihmisiä vastaan."
Kyllä minä vastustan kaikkea sellaista huuhaata vastaan jossa ihmisiä käytetään hyväksi herkkäuskoisuuden takia. Yhtenä esimerkkinä laihdutus-ihmelääkkeet. Minä pidän erityisen pahoina uskonnollisia lahkoja kuten jehovan todistajia ja sen sellaisia. Ne ovat erittäin haitallisia ihmiselle. Enkä minä edes sodi mitään vastaan, minä vain tuon esille uskontojen epäkohtia toisinaan. Kristinuskossakin on tällä saralla siis työtä.
"Mietipä tykönäsi, mitä erilaista Jumalassa on muihin uskonvaraisiin asioihin verrattuna?"
Ainakin se, että koskaan historiamme aikana JUmalaa ei ole voitu todistaa eikä kristinusko eikä muukaa uskonton ole osoittautunut mitään toista uskontoa todemmaksi kaikesta paasaamisesta huolimatta. Jumala loistaa poissaolollaan. Sen sijaan sellaisia uskon asioita kuin usko parempaan maailmaan on tuottanut konkreettisten tekojen kautta joitain positiivisia asioita maailmassa. Tosin niissä uskon asioissa voi vaikuttaa asian toteutumiseen. - YAK-42
7755785858 kirjoitti:
"Ok, et siis ole mielestäsi pettynyt Jumalaan vaan yhteisöön. Näytät olevan tyytymätön ennen muuta siihen, kun kaikki ihmiset eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä."
Olemme kirjoitelleet muutaman lauseen ja sinä jo olet sanomassa minua tuntematta tuollaisia väitteitä. Olen jokseenkin hämmentynyt miten voit olettaa tietäväsi minun ajatuksia ja kokemuksia ja laittaa sanoja suuhuni! Ja miten niin muka pettyisin siihen jos kaikki eivät ajattele kuten minä?
Toisekseen, ei JUmalan olemassaoloon vaikuta sekään jos olisin pettynyt yhteisöön. Ei tuossa ole mitään logiikkaa.
"Mutta onhan tässä maailmassa muitakin uskonasioita kuin Jumala, etkä sinä varmaankaan sodi yhtä kovasti esim. ufoihin tai luontaishoitoihin uskovia ihmisiä vastaan."
Kyllä minä vastustan kaikkea sellaista huuhaata vastaan jossa ihmisiä käytetään hyväksi herkkäuskoisuuden takia. Yhtenä esimerkkinä laihdutus-ihmelääkkeet. Minä pidän erityisen pahoina uskonnollisia lahkoja kuten jehovan todistajia ja sen sellaisia. Ne ovat erittäin haitallisia ihmiselle. Enkä minä edes sodi mitään vastaan, minä vain tuon esille uskontojen epäkohtia toisinaan. Kristinuskossakin on tällä saralla siis työtä.
"Mietipä tykönäsi, mitä erilaista Jumalassa on muihin uskonvaraisiin asioihin verrattuna?"
Ainakin se, että koskaan historiamme aikana JUmalaa ei ole voitu todistaa eikä kristinusko eikä muukaa uskonton ole osoittautunut mitään toista uskontoa todemmaksi kaikesta paasaamisesta huolimatta. Jumala loistaa poissaolollaan. Sen sijaan sellaisia uskon asioita kuin usko parempaan maailmaan on tuottanut konkreettisten tekojen kautta joitain positiivisia asioita maailmassa. Tosin niissä uskon asioissa voi vaikuttaa asian toteutumiseen.Koska kiellit olevasi pettynyt Jumalaan, tein sen johtopäätöksen, että olet pettynyt YHTEISÖÖN. Ja koska sinua kiusaa sellainen toiminta, jonka koet ihmisten hyväksikäytöksi, se todistaa johtopäätökseni oikeaksi. Olet juuri niissä ongelmissa, joihin uskova ei koskaan joudu. Mietipä, onko sinua tai sinun hyväuskoisuuttasi joskus käytetty hyväksi, vai mistä taistelusi on saanut alkunsa?
YAK-42 kirjoitti:
"En tiedä yhtään uskovaa joka olisi yksinäinen suhteessa ihmisiin ..."
En minäkään, mutta moni on tuntenut noin ennen uskoon tuloaan. Niin tunsin minäkin. Jotain elämästä vaan tuntui puuttuvan.YAK-42. Todistat miksi ihmisillä on oltava tarve johonkin jumalaan. Elämästä puuttuu jotain, niin sitten niitä jumalia on ollut tuhansittain!
rrtetetet kirjoitti:
"Siihen kaatui minun uskokin, koska tunsin vain ihmisten rakastavan minua"
Voit uskoa että moni uskova toteaa ainakin ajatuksissaan tuohon ettet vain halunnut ottaa vastaan sitä rakkautta. Syy kun pitää laittaa aina ihmiselle.rrtetet. Et näköjään ole järjissäsi. Minä jos kuka haluaa rakkautta. Jos jumalalta sitä ei tullut, niin helppo oli todeta, että ihmiset rakastavat, mutta Jumala ei. Siksi en välitä koko julmalsta.
- rrtetet
rrtetet. Et näköjään ole järjissäsi. Minä jos kuka haluaa rakkautta. Jos jumalalta sitä ei tullut, niin helppo oli todeta, että ihmiset rakastavat, mutta Jumala ei. Siksi en välitä koko julmalsta.
Tarkoitin vain sitä että jos ihminen ei koe Jumalan rakkautta niin on tyypillistä että siitä syy laitetaan ihmiselle itselleen. ettei mukamas halunnut ottaa rakkautta vastaan.
- ...
Ei sellaisia olekaan kuin epäjumalat. Kun ei ole aitoja, niin ei ole epäaitojakaan.
- nic.ander
Epäjumalaksi voisi kai kutsua oikeastaan kaikkea sitä, mikä ihmisellä korvaa todellisen Jumalan.
Mutta itse ehkä jakaisin asian kutakuinkin kolmeen.
1. Varsinaiset jumalina palvottavat nimet, asiat, jumaluudet tai ajattelumallit, joita palvotaan jumaluuden kaltaisesti, mutta jotka kieltävät kristinuskon Kristuksen. Tämä olisi minulle se selvimmin määriteltävä.
2. Asiat, joihin ihminen on korvannut Jumalalle kuuluvan palvonnan ja luottamuksen. Kuten raha, kunnia, maine, ura jne...
Nämä eivät itsessään ole mitään pahoja asioita, mutta niistä voi pahimmillaan tulla Jumalan korvike. Tai este Jumalan tuntemiselle.
3. Ihmisen vaihtaminen "epäjumalaksi" Tämäkin on vähän sellaista veteen piirrettyä viivaa, mutta lasken tähän kuitenkin kaiken sellaisen, jossa ihmisestä tehdään palvonnan kohde, joka ohittaa Jumalan. On se sitten yksittäinen henkilö, vaikkapa jonkun maan johtohahmo. Tai sitten vaikkapa ihmisen viisaus, jossa Jumala jätetään syrjään. Tässä kohtaa tieteestäkin voi tulla Jumalan korvike, mikäli Jumala tarkoituksella jätetään pois laskuista.
Toisalta esimerkiksi seksin ja ihmisen fysiikan palvonnat tietyssä pisteessä alkaa hipoa sellaista ihmisen palvontaa, jossa minusta epäjumaluus jo alkaa täyttyä.
Toisaalta jakaisin homman kokonansa vielä kahteen kun puhutaan epäjumalista
1. Todellinen Jumala on kokonansa tietoisesti vaihdettu johonkin muuhun.
2. Ihminen kyllä tuntee Jumalan ja on häneen jopa suhteessa. Voi siis olla uskovakin, mutta hänen elämäänsä silti määrää enemmän jokin muu kuin Jumala.
Esim. toiset ihmiset, raha, kunnian tavoittelu, riippuvuus ...- YAK-42
Nuo kaksi viimeistä kohtaa liittyvät myös riivatuksi tulemiseen. Ihminen luopuu niissä enemmän tai vähemmän Jumalasta ja se antaa tilaa sielunviholliselle. Ykköskohdassa on kyse demoneista ja kakkoskohdassa lievemmistä riivauksista, yleisimmin kirouksista.
- Mirka...
Kaikki jumalat ovat huuhaata ja täten epäjumalia.
- jytkytkytjyt
Nykyajan ihmisten epäjumalat löytyvät television saippuasarjoista. Lisäksi ovat Hawkings, Dawkings, Darwin, Marx, Freud, Einstein, Räikkönen, Katainen, Sofia, Nieminen, Virtanen, Pennanen jne..
Entisille riitti kuvanteko jumalasta. Nyt sitten kaikki ihmiset, joita ihaillaan. Eli Jumala ei koskaan riittänyt. Eikä Isarelin Jumalaakaan riitä kellekään millekään muille kaukaisille ihmisille.
Onko tykkääminen ja ihailu sama kuin palvonta? Jos noita pidetään jumalina, niin odotetaanko heiltä esim. ihmetekoja? Voiko kuitenkin pitää jostain, vaikka ei ihan epäjumalan kuitenkaan?
- juutas.
Hohhoijaa. Mikäpä se erottaa epäjumalan muista jumalista? Yhden jumala on toisen epäjumala ja päinvastoin.
- lissää
Anne Pohtamo, Armi Kuusela, Johanna Raunio, Lasse Viren, Juha Mieto, Eero Mäntyranta, Paavo Nurmi, Seppo Räty, jne
- Yeshua on Herrani
Vapaamuurarit, temppeliherrain ritarikunta sekä Odd Fellows palvovat paholaista. Tämä on erittäin pahaa epäjumalanpalvelusta.
Arkisempi tapa palvoa epäjumalaa on palvoa yökerhoelämää, rahaa ja televisiota niin, ettei aikaa jää ollenkaa rukoilulle Jumalan kanssa.
Mutta kristillisissäkin kirkkokunnissa on valitettavasti jopa epäjumalanpalvelusta. Katoliset ja ortodokit palvovat neitsyt Mariaa ja muita pyhimyksiä.
Meillä ei ole mitään muuta pelatajaa kuin Jeesus eli alkuperäiseltä nimeltään Yeshua. - Miten toi olis?
Jotta voisimme puhua epäjumalasta niin pitäisi löytyä ensin yksimielisyys maailmanlaajuisesti siitä mikä on ainoa oikea jumala.
Kristinusko ja sitä kautta Jeesus.
- jkkjklklkjkjlkjklkj
Suomessa on paljon ihmisiä jotka vannovat Injektiuksen, Hygienuksen ja Hieronumuksen kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss875946Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa243547- 1602079
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2312002Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1741751Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.2841513Voiko olla, onko se tosiaan niin että
Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵571031- 671021
Metsa Man Extra kanava toimii hyvin
ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.211000Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?
Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.110946