Rupesinkin heti miettimään tuota rippiasiaa:
1. Minulla on yksi ihminen jota arvostan niin paljon että melkein on mahdotonta puhuakaan mitään hänelle. Rakastan sitä ihmistä jotenkin niin paljon henkisellä tasolla että en tiedä onko se edes hyväksi. Olen laittanut monta asiaa sen yhden ihmisen varaan niin että oikeastaan elämästäni katoaisi varmaan suurin osa rakkaudesta jota voin tuntea jos tuo ihminen lakkaisi vaikuttamasta elämääni. Kai se on sellaista kiintymystä ja kiinnittymistä joka ei kuitenkaan välttämättä ole hyväksi. Se pitää minut hengissä tai tunnen olevani hengissä paremmin mutta olen tullut sitten jotenkin riippuvaisesksi tuosta tunteesta jonka varassa hyvä mieleni on. Saan siitä rakkautta ja hiukan pelkään tehdä mitään siirtoa sinne enkä tänne kun en uskalla itselle tärkeää juttua riskeerata. Luulen etten kelpaa hänelle ystäväksi kun tuntuu etten ole niin sivistynyt ja nolaan vaan itseni. Olen varmaan alemmalla tasolla kuin hän.
Vastaus:
Tiedän tunteen olen pelännyt samaisella hetkellä samoja asioita rakastamiseni ihmisten kohdalla.Ajattelin että heistäkin on joskus aika luopua tavalla tai toisella mutta että siihen asti voi rakastaa heitä ja tuleekin rakastaa ja kertoakkin se heille mahdollisuuksien mukaan.Minä itse ajattelin usein kuinka nuo rakkaat henkilöt ovat minulle merkittäviä ja kuinka kestäisin heidän menettämistä koskaan.Yritän kuitenkin aina muistuttaa itseäni siitä ettei kuolema maallisestakaan lopusta huolimatta ole ikuista laatua.Meillä säilyy kauniit muistot ihmisestä olipa erottava asia mikä tahansa.Koin että mahdollinen ero rakkaista olisi kauhein asia kokea.Menetin itselleni läheisen ihmisen 2008 se on ollut todella vaikea asia kohdata vaikkakin oli odotettavissa.Mikään muu kuin kauniit muistot ja hänen persoonansa ei voinut sitä kipua lieventää.Ajattelin että en koskaan tule selviämään siitä varmasti se on asia josta jää jälki tulevaisuuteen myös joka ei tule katoamaan.
Silti vaikeampaa olisi luopua omista lapsistaan.Silti kaikkeen on mielessään ehkä varautunut vaikkei sillä silloisella hetkellä voi ymmärtää tuskansa keskellä miksi.Muu ei minua auttanut kuin nöyrtyä Jumalan edessä.Minäkin olen ollut ja olen vieläkin ylpeä itsepäinen.Mutta Jumala on pakottanut minut nöyrtymään huomaamaan etten ole kaikkivoipa.. etten tiedäkkään ratkaisua ettei kipu henkinen tai fyysinen ole meidän tahdostamme kiinni.Huomasin että jouduin pakosta tilanteisiin joissa en voinut mitään joissa kukaan ei voinut mitään.Ainoa jota pystyin huutamaan avukseni oli Jumala.Ja niin tein häpeissäni ja varmasti vielä joudun tekemäänkin.Jumala on rakkaus.Joskus ihmiselämässä on vaikeita haasteita..niin myös minullakin ollut varattuja ihmisiä.Olen katunut ja joskus syytellyt itseänikin ankarasti.Mutta onneksi meillä on katumus.Koskaan ei voi tietää mitä huominen tuo meille.Minä en koskaan ole ollut hyvä kertomaan rakastamilleni ihmisille että rakastan heitä.Minä kerroin rippi-isälle.Hän sanoi että ne joille en kerennyt sitä sanoa voi heidän puolestaan rukoilla.Ja he jotka ovat olemassa heille sen voi sanoa.En ole vieläkään uskaltanut kertoa kaikille.En edes tiedä tapahtuuko sitä koskaan ja jos niin kuinka.Tarve minulla on mutten uskalla.Mutta mikä tekee onneliseksi on että minulla on lämpimiä muistoja ja tunteita heitä kohtaan.Ne säilyvät aina.Se lohduttaa minua suuresti.
Ortodoksien jorinoita syneistä
56
258
Vastaukset
- väsynyt vastaaja
2. Tein eräälle ihmiselle sellaisen kostoiskun että lähetin hänen valheelliset väittämänsä isolle joukolle ihmisiä hänen työyhtisöstään ja sillä tavalla tavallaan nolasin sen ihmisen. Se oli rankka kostoisku koska olin suuttunut ystävääni koskevista valheista ja kunnianloukkaussyytteestä millä tämä toinen ihminen uhkaili. Sitten syyllistyin itse melko pahaan tekoon. Halusin että kerran kertoo ympäriinsä valheita niin laitetaan se sitten tiedoksi sille yhteisölle niin että valheet kääntyvät kertojaansa, niin että sellainen hyvätahtoinen fiilis oli mulla ja lähimmäisenrakkaus kukoisti.
Vastaus:
Minulla on ollut ja on vieläkin samanlaisia tunteita tiettyjä ihmisiä kohtaan.Tuntuu vain ettei ärsytyskynnys ole kovinkaan korkealla.Ymmärsin kuitenkin noiden ihmisten motiivit ja tilanteen vaikken koskaan ole voinut sitä hyväksyä mitä näin ja koin.Se oli minusta aivan väärin ja vääryyttä enkä voinut ja voi sitä sietää.Tunsin hyvin voimakasta vihaa noita ihmisiä kohtaan.Sisimmässäni ajattelin että tuokin ihmisen raato.. jonka sielua paholainen pitää vallassaan.. niin noin minä ajattelin säälin ja vihasin ja he kuvottivat minua.Aloitin rukoileman heidän puolestaan.Petyin koska he eivät muuttuneet, ajattelin sen olevan Jumalan tahto.Luovutin ja annoin heidän olla. Silti jossain sydämmessä toivoin heille parempaa.Parantumista ja samalla mietin kuinka väärin on että tuomitsin mutta minulle sanottiin että joskus on syytäkin ja sallittua olla vihainen.Ymmärsin myös että en itsekkään ole täydellinen ja että ihmisten usko ja sen tasot eivät ole kaikille samoja.Oppi on sama.Senkin opimme yksilöllisesti eri tavoin.Häpesin tuomitsemistani miettiessäni omaa vajavaisuutta.Vieläkin nuo ihmiset ärsyttävät ja raivostuttavat.Ajattelen silloin ettei se ole minun sielulle eikä henkiselle terveydelle hyväksi.Toki tunteitaan ei minusta peitelläkkään pidä eikä kieltää mutta yritän itse käsitellä niitä jotenkin ja olemaan pois sieltä missä ärsytyksen aihe on.Joskus se onnistuu joskus ei :) - väsynyt vastaaja
3. Sitten en ole antanut anteeksi pitkäaikaiselle ystävälleni hänen totuudensanojaan minusta. Tosin ei olla pyydettykään puolin eikä toisin. En ole kiinnostunut hänen lapsistaan ja se on loukannut häntä tosi paljon ja pljon muutakin ongelmaa meidän ystävyydestä löytyi viimemetreillä. Olen onneksi kuitenkin päässyt siinä asiassa siihen pisteeseen että en kanna vihaa häntä kohtaan vaan jotenkin vaan tunnen loukkaantumista hänen väitteistään ja siitä että hän ei ymmärrä tilannettani enkä minä varmaankan hänen näkökulmaansa. Siinä on myös meidän taustojen ja taloudellisten tilanteiden erosta kyse.
Vastaus:
Se on hyvinkin totta.Ihmiset näkevät eri tavoin asioita.Itselläni ei koskaan ole paljoa ollut olenhan ollut yksin lasten kanssa kauan ja se ei aina herkkua ole ollut.Minullakin on varakas ystävä.Hän on nainen ja uskovainen.Hänellä on kaikkea vaurautta onnea kauneutta perhe hyvä aviomies ja materiaa ja älykkyyttä ja hänen lapsensa ovat pärjänneet hyvin.Hän piikittelee silti minua joistakin asioista.Entisistä miesuhteista yms.Omista onnettomista möhläyksistäni jotka olen joskus hänelle kertonut.Hän ei välitä aina missä hän laukoo ja kuinka ja kenen seurassa.Eikä mitä laukaisee.Monesti on ollut paha mieli ja jotenkin olen alistunut siihen.Koen hänen niin paljon paremmaksi.Ajattelin että ehkä hän ei näe mitä hänelle on annettu ja ei osaa arvostaa sitä ja on vain tyytymätön ja haluaa asioita loputtomasti.Mutta kaipa se maailma tekee ihmiset sokeiksi.Sokeiksi tärkeille asioille ja pienille asioille jotka oikeasti ovat niitä arvokkaita asioita jotka tuovat onnellisuuden.Mutta luulisin että onnellisuus ei tule eikä näyttäydy muuten kuin nöyryyden myötä.Minulle maailman epäoikeudenmukaisuus ja ihmisten epäoikeudenmukaisuus on todellinen ongelma.En vain aina jaksa sitä ymmärtää muuten kuin sillä että meille on jokaiselle annettu omanlaisemme koettelemus.Joskus suututtaa aivan kun näkee ihmisten polkevan toisiaan alleen.Se itserakkaus jonka takaa he eivät näe muita ihmisiä vaan vain oman itsensä.Mutta uskon että Jumala loi tämänkin tarkoituksella.Nähdäkseen kuka jaksaa kilvoitella ja joskus opimmekin hyvässä tapauksessa toisiltamme.Eivät tietysti kaikki.
4. Laiskuus työntekoon, en hyväksy oikein mitään työpaikkaa kun joutuu aina nöyrtymään joka paikassa alimmalle tasolle. Sehän olisi vaan sielulle parempi olla kaikkein alhaisin ja mitättömin, mutta kun on ylpeyttä. Haluan vaan piirtää silloin tällöin. eihän Vincent van Goghillakaan kovin hyvin mennyt ... joten olen pitänyt elintason minimissä.
Vastaus:
Voi tämäkin on minunkin ongelma ollut.Joutunut vaikka missä ja minkälaisten ihmisten kanssa tekemisiin sen ainoan paholaisen rahan vuoksi.On ollut pakko nöyrtyä ja minua auttoi asiassa se että ajattelin ehkä nyt näin mutta vain siksi että pääsen tästä pois ja joku kaunis päivä voin tehdä itse mitä huvittaa miettimättä mitä muut haluavat.Joskus ei työpaikoissakaan satu olemaan mukavimpia ihmisiä.Mutta jaksaakseen nykypäivän maailmassa ja riistossa minusta pitäisi pitää omistakin näkökannoistaan kiinni.Varsinkin jos on luova työ on tärkeää ettei sitä luovuutta kukaan kahlehtisi.Ainakin se olisi minulle tuskaista ja menettäisin kaiken intoni ja haluni ja se muuttuisi tympäytymiseen ja totaaliseen lakkoon itsessäni.Toisaalta moni taide syntyy tuskasta.Ilman sitä tuskaa ja paloa sisällä voimakasta tunnetta ei mitään syntyisikään.Itse pakenen maalamiseen vaikka suttuja tuleekin mutta parhaimmat asiat joihin en olisi koskaan itse uskonut edes pystyvänsä tekemään tai luomaan ovat tulleet kipeimmistä tilanteista elämässä.. keskellä yötäkin hiljaisuuden hetkellä yksin ja unohdettuna pakotietä etsien ja tunteeni työhön heittäen.Jälkeenpäin on ollut hyvä olo.Mutta nykymaailma ei tätä näe.Isä **** sanoi että elämme langenneessa maailmassa sen uskon todellakin.Eikä maailma meitä ajattele.Se menee omia menojaan.Itse tunnen tämän maailman itselleni ja arvot vieraiksi.Ja tuntuu että aika ajan jälkeen se muuttuu yhä kurjemmaksi.Mutta näinhän sen pitääkin mennä mitä raamatusta luemme.En tiedä millä mekään välillä elämme kai sillä Pyhällä Hengellä silti joskus ajattelen miten paljon meilläkin on.Ja häpeän.Maailmalla on taas omat kriteerinsä.. minua on sukututkimuksen myötä lohduttanut että olen nähnyt kuinka vähän esi-isillä on ollut. - väsynyt vastaaja
5. Vanhemmuuden jätän myös mahdollisimman vähälle huomiolle laiskuuttani. kasvatukselliset asiat roikkuu niin ja näin niin että en ole jaksanut komentaa niinkuin olisi pitänyt. Ruuanlaitto on yhtä pakkopullaa ja ärsyttää... sekin vähäinen velvollisuus joka minulla olisi, jättäisin mielelläni pois.
Vastaus:
Se on luonnollista ehken elämäni rankin kokemus on vanhemmuus varsinkin kun olen ollut yksinhuoltaja miltei koko elämäni ajan.Tunnen itsekkin todella pahaa mieltä ja huonoa omaatuntoani asioista.Mutta voin kertoa että se helpottaa kun lapset kasvavat.Kun näkee mitä heistä on tullut ja miten he pärjäävät.Onnellisuus valtaa sydämmen.On aivan luonnollista että väsyy ja pitääkin väsyä ja yrittää muistaa että väsyneenä ei jaksa sitäkään vaan stressikierre vaan syvenee.Itse olen vieläkin stressaantunut.Vähitellen olen opetellut katsomaan meidän perhettä enkä mitä olemme toisiin verrattuna.Se on ollut minulle vaikeaa koska olen ollut jotenkin perfektionisti.Olen luovuttanut joistakin normeista.Huomasin että kun elämme luonnollisesti omaa rytmiämme omalla tyylillämme ja kyvyillämme on asiat parhain puolin tai ainakin paremmin ylä ja alamäkiä on tietysti.Vanhemmuus ja perhe-elämä on haastavaa varmasti kaikille eniten yksinäisille.Ei ole ehkä siistiä vaan sotkuista mutta sitten välillä teemme siivoustalkoot.Joskus laiskottelemme kaikki.Kauhistelemme asioita ja sitten nauramme että onneksi ei käy vieraita.. :)
6.Näillä voisi jo aloittaa, mutta sitten kun menee ajassa taaksepäin niin sieltä sitten löytyykin paljon sellaista synkimmistä synkintä. Ei ole sinun nettisurffailuista oikein syntiin asti... Jospa katsottaisiin vähän läpi sormien ja huumorilla näitä juttuja sitten, sitä voisi rukoilla....
Vastaus:
Voi onhan niitä minullakin syntejä synkkiä vakavia syntejä todella vakavia.Mutta kun ne kertoo katumuksen sakramentissa ainakin minua se helpotti.Rippi-isä sanoi minulle asioita jotka lohduttivat suuresti syntejäni kohdatessa.Minulla on tapana olla aika ankara itselleni.Jossain kirjassa oli että kilvoituksen tie on loputon se kestää läpi elämän ja näinhän se on.Usko ei aina ole autuutta ja sen odottamista vaan kovaa työtä.Jopa niin että se tavallaan on kovempi maailma kuin maallinen elämä meille on. - väsynyt vastaaja
7.Jospa saisimme ne anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden, tämänkin kovasydämisyyteni. Laitan sinut tuohon rukouslistaani jossa on muitakin kilvottelijoita sekä luterilaisista että buddhalaisista ja eri herännäisliikkeistä ja ateistiksikin itsensä tunnustava (vaikka oikeasti saattaa jollain lailla olla uskova kuitenkin).
Kiitos olet niin sydämmellinen ja lämmin ihminen.Minäkin lisään omaani :)Minä uskon ettei Kristus kuollut turhaan vaan siksi että mekin saisimme syntimme anteeksi.Katumuksen voima on pistoina sydämmissämme.Ilman niitä pistoja ei olisi katumustakaan eikä armoa kuten ei liinakaan tule valmiiksi ilman pistoja joskus kipeitäkin haavereita sormissamme (sieluissamme)
Kiitos ihanasta postistasi.Toivotan hyvää yötä ja rauhallista unta.Ja oikein kaunista äitienpäivää.
Vastaus:
Meilläkin on muuta kuin juhlapäivän koti kun on sotkuista mutta meilla ollaan hengessä mukana se riittää :)
Papit joskus päivystävät kirkolla tuntia ennen palvelusta kelle tahansa voi mennä.Uskon että Isä **** olisi mukava muita Isiä en oikein tunne Isä *** on kehuttu myös.Luotan aina myös siihen omaan sisimpääni mitä tunnen aina eri ihmisistä se harvoin on osunut väärään :)Minulle ripillä käynti oli suuri helpotus, kyllä se hirvittää ainakin ensimmäisellä kerralla. - väsynyt vastaaja
1.Jumala on rakkaus on hyvä oivallus jonka myös minä olen oivaltanut mutta entäpä sitten jos ei tunne rakkautta olleenkaan välillä niin onko silloin Jumalakin kaukana minusta. Rakkaus on totuus. Eräs ihminen sanoi minulle: Pysy totuudessa! miten vaikeaa se onkaan kun odottaa että saisi jonkinlaisen vastauksen ja merkin siitä että tämä rakkaus kannattaa. Eli en osaa ajatella rakkautta pyytettömästi ja ilman vastakaikua vaan aina toivon että olisi myös sellaista rakkautta joka palaa luokseni ainakin joskus. Ikävöin ehkä sitä rakkauden tunnetta joka antaa elämään voimaa, ehkä sen pitäisi lähteä itsestäni eikä toisesta ollenkaan mutta sen rakkauden liekin säilyttäminen sisällänsä ilman että sille saa vahvistusta mistään on kyllä melko vaikeaa, millä sitä liekkiä ruokkii kun on vaan vaivoin haravoituja risuja tästä mielen tyhjästä aavikosta ja vain pieni valkea loistaa pimeydessä.
Vastaus:
Pyyteetön rakkaus on varmasti se mitä kristus harjoitti ja halusi meidänkin harjoittavan.Itse olen kokenut se todella vaikeaksi välillä.Varsinkin jos suutun johonkin joka on aiheuttanut paljon harmia monelle.Niinkuin puhuttiinkin viimeksi kirkon pihalla että sitä alkaa mielessään pyöritellä vaikka mitä kun on suuttunut.On varmasti tosi vaikeaa pyrkiä siihen pyyteettömään rakkauteen toisia kohtaan jopa vihamiehiä ja väärintekijöitä kohtaan.Minä ainakin arvostan tätäkin elämää ja Jumalan sanaa niin kovin että jos joku sen halventaa käytöksellään se tuntuu anteeksi antamattomalta vaikka kuinka yrittäisi ajatella että jossain vaiheessa jokainen meistä jotuuu maksamaan teoistaan.Tosin sitten mietin että onhan armokin olemassa.Kaikenlaisille.On tosi vaikeaa oppia anteeksianto, tosi vaikeaa hyväksyä että se koskee meitä kaikkia pahimmista pahimpia.Ja mikä se paha on.Pienikin asia on minun ymmärryksen mukaan pahaa jos itse tiedostaa sen mikä on väärin.Voihan joku joka ei tiedosta ja ymmärrä tehdä jotain todella pahaa mitä ei sitten ole ymmärtänyt.En usko että Jumala on kaukana meistä vaan me olemme Jumalasta kaukana sitä varmaankin tarkoititkin.
Nuorena sitä janoaa elämää kuvittelee että vanhempana sitä on.. onhan sitä mutta erilaista kypsyyttä ei ehkä niitä toteutuneita unelmia ainakaan ihmisuhteissa.Ainakaan minulla ei ole ollut.Minusta isä **** sanoi hyvin että ortodoksilla kuten uskovilla kaikilla on hyviä aikoja ja huonompia aikoja.
Ei pitäisi antaa periksi koskaan. - väsynyt vastaaja
2.Minä sanon rakkauteni kuvin ja piirtämällä kun en sanoin uskalla sanoa. Mutta en ole varma ymmärtääkö vastaanottaja sen ja hyväksyykö hän sen vai pitääkö outona ilmiönä. ymmärtääkö sen oikein ja mihin minä oikeastaan sillä pyrin. Mikä on se täyteys? Luultavasti kohtaamme henkisellä tasolla ihmisiä ja sillä tavalla löytyy se aito yhteys jos siinä on rakkautta mukana. Läpi ajan ja paikan. Pitäisi keskittyä sydämeen ja rakkauteen, päässä on vaan kylmä järki jolla ei loppupeleissä tee mitään ja joka ei ole tuonpuoleisessa tärkeää.
Vastaus:
Minä olen aika paljon kuin sinä tuossakin asiassa olen yrittänyt parille ihmiselle sanoa että jos minä jotain haluan kertoa en oikein osaa tai halua sanoa sitä sanoin vain teoin.Sanat on joskus niin tyhjiä vain sanoja.iitä on helppo viljellä niin hyvässä kuin pahassa.Monesti aj rakkaimmille on jänytkin ne tärkeät asiat sanomatta jopa näyttämättä ja siitä ainakin minä olentuntenut huonoa omaatuntoa.Isä *** sanoin minulle että vielä ei ole myöhäistä vainajia voi muistella jotka eivät ole enää joukossamme ja ne jotka elävät heille voi sanoa sen.Mutta tiettävästi jos on kyse vastakkaisesta sukupuolesta johon on rakastunut eikä tiedä toisen ajatuksia on se todella vaikeaa.Minä olen aina miettinyt että jos jotain on tullakseen niin tulee jos ei niin se on tarkoitettu niin.Tottakai voi rukoilla mutta täytyy sanoa että muutaman kerran on jäänyt harmittamaan tuo rakastamisen vaikeus :D
Joskus on tavannut sellaisia sielun ihmisiä joille sitä ei tarvitse sanoa sen näkee ja se huokuu ympärillä.Mukavin tunne mitä tiedän.Sielujen sukulaisuus ja harmonia.
Ei se ole helppoa uskovaisen elämä totesin isä ****, siitä se vasta kilvoituksen elämä alkaa kun uskovaisen elämän aloittaa.Ei ole ruusuilla tanssia se vaan sen piikeillä.Minä olen varmasti tuomitsemisen mestari.Olen yrittänyt tunnistaa sen hetken ja prosessoida sitä sisälläni että ei minulla ole oikeutta tuomita häntä ja häntä.Yleensä se tapahtuukin niin varmimmin tuo tuomitseminen kun jotain sattuu henkilökohtaisesti itselle.Olen kuullut että jotkut paheksuvat kovasti ekumeniaa mutta mietin Raamattu puhuu vain uskovista.Milloin ja kenen toimesta uskontokunnat ovat muodostuneet.Ihmisten mielstäni.Ajattelen ttä todellinn usko on ihmisiä yhdistävä asia jota Jumalakin tarkoitti.Mutta että ihmiset ovat määritelleet uskontokunnat lähinnä teologisesti ja opillisten kysymysten vuoksi ja siten ja sen kautta uskovaisuus määräytyy mutta ei ehkä niin minun mielestäni.En tiedä sotiiko tämä perinteistä ortodoksisuutta vastaan.Monet ajattelevat että ekumenia on sellaista että kirkot sulautuvat oppikysymyksissä yhdeksi ja samaksi.Itse en taas näe asiaa näin.Toki varmasti sellaisiakin on jotka ehkä ajattelevat noin.Siinäpä se yhteisöllisyys näkyy kun jokaisella junaan menijällä on oma tahto ja oma mieli ja mielipiteet.Muttei varmaan ihmismielelle voi mitään se on niin yksilöllinen.Mutta tuomitsemisesta on minulla todella paha mieli jos sitä näkee ja kun sitä itse tekee.Se on varmasti piintynein synti minussa.Välillä tuntuu todella pahalle sen vuoksi.Sen eteen ja monen muunkin eteen työn tekeminen ei ole helppoa.Mietin onko sittenkin luostareissa asuvilla paremmat olosuhteet tehdä noin kuin tässä raadollisessa maailmassa.Mutta ihmisiä hekin siellä ovat.Joskus sen tulen löytäminen on vaikeaa.Minullakin on sellaisia aikoja aina väliin ja sitten sellaisia jolloin tuntuu hyvälle ja seesteiselle.
jatkuu... - väsynyt vastaaja
vastaus jatkuu...
Ylemmyyden tunne on minusta todella ruma piirre.Mutta olen nähnyt sellaista paljon kaipa sellainen vain yleistyy maailmassa ja ihmisten kesken.Tuntuu pahalle nähdä sitä.Mutta tunnistan tuotakin jossain määrin itsessäni.Ja häpän sitä.Se liittyy minulla lähinnä harjoittamiseen.Ajattelen välillä miksi se ja se ei voisi tehdä niin kuin minä… kukapa tietää miksi minä sen teen vaikka tekisinkin enemmän näennäisesti jos toinen koko sydämmestään tekee senkin pienen.. Jotenkin tulee välillä itselle sellainen tunne miten loputon korjaaminen itsessä on.Ettei koskaan ole valmis.. välillä se nöyryyttää mieltä ja sielua kovin.Vaikka tahtoa olisi ei se koskaan yllä siihen täydelliseen.Joskus se turhauttaa.Mutta siitä tahdosta pitäisikin kiinni pitää minun mielestä.Sillä ilman sitä tahtoa tuskin olisimme uskovia näissäkään määrin.Toisaalta en hoputtaisi uskoakaan ylen määrin liian paljon ja nopeasti.Hiljaa hyvä tulee vaikka välillä silloinkin kompastelisi.Kaipa ne ihmiset jotkut meistä ollaan itsekriittisiä kovin.
Olen todennut tässä lyhyessä mutta jotenkin vastuksien paljoudessa että ne pienetkin hetket vaikeatkin on tärkeitä.Jumalan koettelemuksia.Rakkaudessaan meille antaa niitä katsoakseen miten paljon Häntä rakastamme.Jos en olisi oppinut jotenkin koettelemuksia ymmärtämään en olisi paljostakaan selviytynyt.Edelleenkin olen niitä ihmisiä jotka eivät osaa tuudittautua täydelliseen hyvänolon ja rauhan tunteeseen siltä osin etteikö aina jotain uutta koettelemusta tulisi eteen.Aina on se ajatus mielessä ettei seesteistä päivää ole kuin näennäisesti jossain ne odottavat ne haasteet taas.Välillä pelottaa se mitä taas.. ja kuinka ikäviä asioita.Vaikkei uskovan tulisi maallisia murehtia mutta sydän tuntee kuitenkin ne kivut ja surut.Haasteellistahan tämä on meille kaikille.Eritoten niille jotka tiedostavat asiat eivätkä vain elä sokeasti päivä kerrallaan miettimättä liikoja.
Tuttu tunne on ja mitä mukavin ja miellyttävin se hartauden tunne tai liikutus joka valtaa mielen.Hyvin lohduttava ja rauhoittava tunne.Silloin aina mietin kirkossakin kesken toimituksen ja milloin missäkin että kiitos ja siunaa jos on tavannut erityisen ihmisen tätäkin ihmistä tiellään.Suo helpotusta hänen vaivoihinsa ja turvaa hänen matkansa tässä maailmassa.Ja kirkossa yleisesti kaikille jotka ovat jaksaneet tulla.
Nyt minun on pakko kiirehtiä kirkkoon vastaan loppuun vielä myöhemmin lisää.. kirje tuntuu vain jatkuvan ja jatkuvan loputtomiin.. sama se on aina rupatellessakin.. ei meinaa millään jutun aiheet loppuvan.Terveisin, *** - väsynyt vastailija
3.Minulla on sama paha tapa tuomita ja siten nostaa itseni toisia ylemmäs. Olisi hyvä nähdä vikansa selkeämmin niin ettei tuomitsisi vaan voisi keskittyä itsensä parantamiseen omista vioistaan (esim. turhanpuhumisen henki) ja ylpeys. Joskus luulin että ainoastaan ortodoksit ovat ok, mutta tutustuin luterilaiseen rukoilijaan jonka esirukoukset tuntuivat sydämessäni asti joten en usko että kirkkokunnillakaan on niin suuresti väliä jos on yhteys Jumalaan oikeasti olemassa. Mutta tunnen usein tuolla kirkossakin miten harras mieli tarttuu itseeni vaikkei sitä ollut tullessa. Tänään tunnen vaan häpeää ja katumusta ja toivon että saisin anteeksi tekoni ja saisin sen tulen sydämeeni palaamaan.
Niin se ylenkatse ja paremmuudentunne on ihmeellistä, mutta miten silloin voi olla uskovainen ja samalla halveksia toista köyhyydestä tai vertailla toisen elämää omaansa. Kaikki menestyminen ei ole menestymistä henkisellä tasolla. Vain vaikeuksien kautta henkisesti kehittyy ellei ole jo sydämessään niin avara ja rakastava että säästyy. Luulen myös että jotkut ihmiset kantavat toistensa taakkoja niin että sairastuvat muiden ihmisten puolesta, masentuvat toisen ihmisen huolista ja surevat ja rukoilevat elävät toisen ihmisen elämässä myötä niin että oma elämä tuntuu yhtä raskaalta kuin toisen ihmisen. Siinä pitäisi kyllä sitten pyytää suojaa ja apua että jaksaisi kantaa niitä taakkoja että elämän vaikeudet jaksettaisiin kestää.
Minulla on samanlainen tunne siitä vieraudesta ja tavoitteista mitä ihmiset tässä tuntuvat tavoittelevan ja murehtivan. Mietin että se johtuu siirtolaistaustasta mutta voi olla sellainen seikka että se on kaipuuta jonnekin jota ei tässä maailmassa ole olemassakaan. "Onko sinulla joskus ikävä sinne mitä ei ehkä ole olemassakaan" -kappaleessa on jotain tuttua. En oikein kiinnity mihinkään, on vain irrallisia tunteita sinne ja tänne ja niiden irrallisuutta suren kovasti. Olisi turvallista ja mukavaa kun voisi tuntea olevansa rakkauden ympäröimänä "kotona" jossain jossa on kaikki paikalla eikä hajaantuneena ripotellen.
Vanhempien kuoleman jälkeen on heidän perintönsä tullut tärkeämmäksi jotta selvittäisin itselle ja muille kuka oikein olen. En kuulu ..... kulttuuriin enkä .....vaan ........ vaikken koskaan siellä ole käynytkään. ..... näki unen äidistä joka sanoi hänelle että kaikki kulkee veressä. Niin se taitaa ollakin. Tämäkin asia on harmittanut sitä yhtä ystävääni että minulla on vahva tunne omista juuristani mutta tunnen sen myös velvollisuudekseni että tuon sitä elämänasennetta, vähän humorististakin otetta elämän vaikeuksiin. Se on sellainen voima jonka avulla jaksaa vähän paremmin kantaa taakkoja jos niitä joskus tulee kohdalle. Niinhän se taitaa olla että maailma ei meitä hyväksy kun emme ole tästä maailmasta vaan meidän henkinen kotimme on Jumalan luona vaikka matkamme on kesken ja vielä on karsimista omista vajavaisuuksista.
Minuakin harmittaa lapsen puolesta kun on ympärillä perheitä joiden isät osallistuvat, kannustavat vaikka mihin ja antavat aikaansa lapselle. Jäämme sellaisesta kokoknaan pois kun alkoholi on vienyt lapsen isän mennessään niin että vaikka tahtoisi niin ei voi toimia isänä oikein masentamatta lasta. Takana on myöskin se että isä pahoinpiteli lapsen sairaalakuntoon kun oli *vuotias , niin että sen jälkeen ei onneksi enää ole tarvinnutkaan väkisin kahden kodin väliä lapsen reissata kun se oli ihan kauheaa vaihetta sekin. Ei sillä hermot pelaa yhtään niin että voi sanoa että on ihan syyntakeeton tyyppi. Kun sanoit siitä sinun kaverista joka oli sairas tuli mieleen että taitaa olla samantapaisia jutttuja sullakin takana.
Vastaus:
Joo se ex oli oikeasti vakavasti psyykkisesti sairas mutta se avioliitto ei perustunutkaan tunteisiin vaan oli ihan vain uskonnollinen ja ei oma isänikään ole viinalta ja henkisiltä ongelmilta säästynyt.Kyllä sellainen ihminen syö voimavaroja ja henkisiäkin voimavaroja aika lailla olipa se sitten puoliso tai muukin läheinen. - väsynyt vastaaja
4.Tarvinneeko kaikkea sitten kertoakaan rippipapipille. Olen tullut niin pahasti nolatuksi kun sotkin ne puhelinnumerot ja minun asiat selvisi koko yhtisön tietoon niin että johan tuosta on tullut sellainen julkinen häpeäpaalu että pitääkö vielä papille enää kertoa näistä harrastuksista kun on koko ****** tiedossa jo ennestään. Antaisi vaan suorinvartaloin kerien tuon synninpäästön. Kävi nimittäin niin että tapasin miehen jonka kanssa seurustelin jollain tavalla 5 vuotta kunnes tajusin että sillä on toinen suhde yhtäaikaa jolloin se mielenkiinto lopahti siihen kuin seinään. Törmäsin häneen sitten uudelleen ja kun hän sanoi että elää erakon elämää uskoin sen ja meillä lipsahti se suhde heti fyysiseksi. Seurauksena siitä oli että sain jonkin ......infektion niin että ei menannut elämästä tulla mitään ja selvisi sitten että se mies seurustelee kuitenkin sen naisen kanssa jonka kanssa aikoinaan petti minua. Näitä asioita siis selvittelin niissä tekstiviesteissäni jotka sitten menivät vahingossa ...... Itkin häpeästä pari päivää. Ja kärsin tästä maineesta loppuelämän. Ja edelleen kun törmään noihn ihmisiin silloin tällöin. Voiko pahemmin itseään nolata? Tämä oli kai se ...... esirukous että saisin sitä katumuksen henkeä. Lie parempi olisi vaihtaa paikkakuntaa jossa maine ei ole vielä niin levinnyt.
Vastaus:
No nämä onkin aika rankkoja asioita.Olennähnyt tosin nettimaailman kautta tätä kyllästymiseen asti.Ja voin sanoa että vaikken ole viaton ihminen niin silti se on aina järkytys huomata.Ihan järjetön määrä ihmisiä siellä liikenteessä kaipa niitä on ihan meidän jokapäiväisessäkin elämässä jotka osaa pelata toisten kanssa vaikka mitä juttuja tai sitten ovat vaan niin välinpitämättömiä tai selkärangattomia että toimivat noin.Eihän sitä pitäisi tuomita...mutta minä olen jotenkin tullut omakohtaisten kokemusten kautta sen verran täysiintyneeksi tietynlaisiin miehiin.No onneksi en tosin ole seurustellut moniin vuosiin.
5.Kiitos sinulle että laitat minut rukouksiisi, jospa voisimme toisiamme vahvistaa rukouksessa ja tällä koettelemusten tiellä jossa joskus rakkaus katoaa rinnasta ja on vaan kolkkoa ja kylmyyttä ympärillä eikä näe oikein mitään ilonpilkahdusta. Muutamia hyviä ystäviä ramppaa vähän väliä kylässä ja heidän kanssa voin näitä sattumuksia jakaa, mutten kaikkea kuitenkaan, on asioita joiden tunnustaminen on liian noloa. Olen tosi kiitollinen näistä ystävistäni jotka tuovat uutta näkökulmaa elämääni ja omanlaista elämäntyyliään.- väsynyt vastaaja
Ilkeä pahansuopa nainen joka on kateellinen kaikesta ja kaikille.Rippi-isästä, kanttorin vaimon thaimaan matkasta, kanttorin perheen tekemistä matkoista, papiston asemasta, kaikista kokonaisista perheistä joissa on isä kun hänen lapsellaan ei ole ollut osallistuvaa isää.
Papiston asemasta.Ihmisistä jotka käyvät ehtoolliselle, heitä voi pilkata pyhimyksiksi.Jos se ei auta pitää alkaa ilkeilemään että rippi-isät ovat ihastuneita rippilapsiin.
Viimein tämä rouva on todella tyytyväinen ja onnellinen kun saa tahtonsa läpi eikä kenelläkään ole yhtään mitään niinkuin ei ole hänelläkään.Kun on saanut monien mielen pahoitettua ja jotain rikki.
Tämä rouva ei muutu ihmisten takia.Tämä rouva ei anna periksi omista periaatteistaan ja itsensä toteuttamisesta vaikka muiden kustannuksella.Tämä rouva ei halua missään nimessä katsoa itseään peiliin eikä katua eikä olla nöyrä.Hymyillen hän piikittelee muita joita kadehtii.
Minusta hän on sairas.Jonkun pitäisi ohjata hänet hoitooon kiusaamasta muita ihmisiä ongelmillaan.
Samoin on eräiden ahdistukohtauksia jokatoisella askeleella saavien laita.Kuuluvat hoitoon kun ovat siellä vuosikausia olleetkin.Jos pullonhenki on ollut houkuttelevampi ja lapset otettu huostaan niin nyt jälkeenpäin jos ei siltä kykene ja muulta epätasapainoltaan elämään eivät muut ihmiset ole heidän tukipilareitaan.
Muilla ihmisillä on omat huolensa kannettavanaan.
Mutta kaikki eivät narsistisesti valita omasta elämästään vaan rittävät selvittää itse asiansa ja huolensa.
- väsynyt vastaaja
Pitääkö tälläistä tulvaa kestää vasta kirkkoon liittyneenä muutamilta ihmisiltä per viikko, eikä tässä ole kaikki.
Eri asia jos olisi joutilas ihminen mutta kun on omakin elämä elettävänä ja arki.Ei voi tuollaisiin vastailla päivätolkulla montaa kertaa viikossa ja kirkossa sitten suullisesti.Ei jaksa.Lisäksi kun tuli mukaan ilkeily nälviminen ja pyhimykseksi haukkuminen kun ei sille papille kuitenkaan pystynyt menemään tämä toinen.Sitten tuli kuvaan kaikki maailman negatiivisuus jonka jälkeen kaikki maailman ahdistavat asiat, ihmiset joita vastaaja ei tuntenut.Kaikkein kruunuksi Täräytti että pappi olisi vastaajaan rakastunut kun vastaaminen viipyy ja asiat eivät jouhevasti mene eteenpäin.
Tänä vuonna tuli toinen ihminen kirkkoon jolla vastaavia ongelmia itsensä kanssa.
Minä en jaksa näitä.
Haluan mennä kirkkoon lataamaan omat akkuni ja rukoilemaan kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa.Koskapa te ette vielä yhtään ole tietoisia mitä minun elämässäni on elettävänä ja kuinka paljon se risti painaa.Enkä sitä kellekkään kerro enää koskaan. - väsynyt vastaaja
"rippi-isäksi pitäisi valita vanha ja huonomuistinen niin ei olisi niin iso kynnys... tai huonokuuloinen"
"tai sitten ripille mennä vasta sitten kun itse on dementoitunut : )"
"Tavallisia kuolevaisiahan papitkin ovat. Kaitpa sitä ajattelee että voi luottaa vaitioloon. Sinulla on tuo omatunto herkkä, olen odotellut että tuntisin katumusta niin sitten voisin mennä ripittäytymään mutta ei ole vielä sellaisia oireita tullut.... en kadu mitään..."
En usko että pystyt kuitenkaan jäämään pitkäksi aikaa pois kirkostakaan kun nämähän ovat syntisiä ihmisiä ja Jumala suree näitä ihmisiä kanssasi, itsekkyyttä, ylpeyttä, rakkaudettomuutta, rahanhimoa ja fyysisten tarpeiden himoa.
Se mies on todella mennyt sekaisin sinusta. Tosin tuollaiset tunteet luulisi kuolevan siitä julkisuudesta jota hän on saanut. Teit mielestäni todella oikein että otit asian puheeksi. Ja ennemmin ei ole tuohon ihmiseen luottamista jos ei kadu asiaa vaan puolustelee sillä että on vaikeaa kotona .... sairastavan vaimon takia. Kun häntähän se teko myös loukkaa, vaimoa siis kaiken sen ...... lisäksi tuollainen muita jahtaava ukkeli.
Mulla ei ole itsellä tuota inhoa ketään kohtaan, mutta se johtuu siitä että olen työstänyt niitä asioita raskaasti päivästä toiseen kunnes tuntuu että voin olla ehyempi taas. Se eräs kanttori kertoi että ajattelee seksiä puolen minuutin välein... : ) se nyt oli avoin ja halusi paljastaa minulle sen että miten miehet ajattelevat omien fyysisten halujen kautta. Ja sillä nyt oli niin paljon niitä naisystäväiä että saattoi varmaan tuota aikatauluaankin toteuttaa...
Tosin onhan mulla se vaikeus sitä .... kohtaan kun hän moittii toisten ikoneita, mutta se ei johdu pelkästään siitä että hän ei hyväksy minun ikoneita vaan että puuttuu muidenkin tekemisiin.
Minusta se on hyvin loukkaavaa ja sivistymätöntä koska kyse on niin henkilökohtaisesta työstä Jumalan kunniaksi ja en usko että siinä on oikeasti yhtä oikeaa tapaa toteuttaa asioita niinkuin ei ole muussakaan elämässä. Hän ei voi sanoa kuka on pyhin kaikista kun Jumalan edessä olemme tasavertaisia sieluja joita Jumala rakastaa huolimatta vioistamme.
On erilaisia tehtäviä muutenkin ja samoin taiteessakin on erilaisia työkaluja ja mahdollisuuksia ja se että ei hyväksy toisenlaista otetta ja haluaa nujertaa ilon jota tuntee... voi olla suvaitsemattomuutta ja suppeutta. Jumala on varmasti paljon moniuloitteisempi kuin tuo Veikon näkemys antaa ymmärtää. Hyväksyy naurun ja ilon tekemisessä ja kokeilun. Ja sen että ihminen huomaa olevansa epätäydellinen... verrattuna Jumalaan joka on täydellinen. En käsitä tuota että vouhottaa jostain virheistä, minä teen oman näköisiä töitä jotka ei ole täydellisiä kaikesta yritäämisestäkään huolimatta. ..
Eikös se ole tarkoituskin että huomaa että yksin ei selviä ja yksin olen mitätön. Ei onnistu niin hyvin. Jumala silti hyväksyy minut, vaikka ...... ei hyväksyisikään.
Onkohan meissä jokin merkki siitä että meille voi tehdä miten vaan. Yksi ystävä on kerran sanonut että ..... sinä olet sellainen jolle kaikki tekee mitä vaan ja sinä et reagoi kuten muut. No minusta tuo ei ihan pidä paikkaansa, olenhan laittanut välit poikki vanhaan ystävään aika turhasta syystä. Se on vaa niin raskasta kun eletään niin erilaisessa elintasossa ettei tunnu riittävän molemmin puolin ymmärrystä toistemme asioihin.
Ehkä nähdään viikoloppuna. Jumala ohjaa sinua missä oletkin.
Minullakin on kummallisia kiintymyksiä ihmisiin... rakastan joitakin ihmisiä heidän ystävällisyytensä takia ja siitä syystä että laittavat elmänsä likoon muiden puolesta ja kaipaan heidän seuraansa mutta se ei tarkoita että kaipaisin heitä heidän fyysisyyden vuoksi vaan siksi että heidän hyväntahtoisuutensa on niin lämmittävää ja eheyttävää ja elämä tuntuu paremmalta aina kun voi heidän kanssaan olla jossain tekemisissä.
Olisipa hienoa joskus mennä muutamaksi päiväksi Valamoon jossa voisi harjoitella rukoilemista jonkun opastuksella kun mulle ei ole sitä kukaan koskaan ohjeistanut. mutta ..... ei varmaan välittäisi lähteä mukaan ja halpaahan se ei tietysti olekaan. Tai voisi ottaa jonkin läppärin mukaan että saisi sillä vietyä .... mukaan. Sen pitää vaan myös toimia niin että ei kelpaa tämä minun oma kone joka on tosi hidas. ..... olisi hyvä kun meillä ei tätä aikuiskontaktia ole oikein mihinkään niin siellä voisi ehkä olla turvallisten ihmisten ympäröimänä ellei sitten siellä munkit riitele keskenään koko ajan rahasta. : ) Olisihan se Arsenikin sitten siellä niin voisi ikoneita maalata hänen ohjeistuksellaan. voisi kysyä olisiko seurakunnalla jotain mahdollista juttua köyhiä yksinhuoltajia varten... tosin ei ole mukava että tuota asiaa pitää seurakunnassa toitottaa ääneen. kerjätä sääliä kun pitäisi olla ihan periaatteellinen kysymys että raha ei saisi ratkaista asioita.
Vastasu: en vastannut mitään - väsynyt vastaaja
Niin on kumma että eivät oikein älyä tuota miltä tuollainen lähentely oikein voi tuntua. Lieneekö heidän mielestään ihan normaalia juttua. Pitäisi olla melko vahvat näytöt ennenkuin kannattaa oikeuteen vetää kun olitte siellä autoajelulla kaksistaan. Kyllähän se on hankala saada tuollaiseen asiaan järjestystä tai jotain oikeutta kun siinä on sinun kokemuksesi ja sanasi toisen sanaa vastaan. Kyllähän sen huomasi että ´se ..... seuraa sinua katseellaan, mutta sitä en ole todistamassa kun en ole nähnyt että tuli ihan kiinni... muutenkuin halaamassa ehtoollisen jälkeen. Joutaisi jopojoutava tapa kyllä kertakaikkiaan pois ettei tuollaiset liian kiihkeät fiilikset herää sitten.. sekin .... on ihan kamala... onneksi vältyin siltä tänään mutta siellä se kyttäsi ketä halaisi tänään ja töytyili sitten halailemaan nuorta tyttöä joka istui penkillä.... hohhoi,,,
no ei ne ole ihan järjissään nuo miehet muutenkaan ...
Olitko illalla palveluksessa? Päivällä se .... ei ollut siellä ainakaan, ajattelin että onko se laitettu nyt siitä hommasta ulos.
ei siellä tietysti niin paljon vapaaehtoisia aina ole joka voisi sitä tehdä mutta toivotaan että se ..... voi olla .... vaikka...
Toivottavasti saat nukuttua. ...... on huomenna kirkkoretki aamulla joten sinne se sitten menee pyhittymään... : ) Toivon että tuon asian saisit pois mieltäsi vaivaamasta. Ymmärrän että niin kauan kuin siihen ei saa jotain vastausta näiltä kirkon ihmisiltä niin se asia sinua vaivaa kun toinen vaan entiseen tapaan huuhailee. Eihän se tietysti mulle ole sillä tavalla tehnyt mutta minä en sillä tavalla kiinostakaan oikein ketään, en varsinkaan seurustelumielessä tai missään. Minä en jaksa edes jutella niiden ihmisten kanssa oikein kunnolla ellei ole jotain oikeasti itseäni kiinostavaa, esim. ikonimaalauksesta... juttelin päivällä seurakuntasalissa yhden naisen kanssa. Kyselin onko erilaisia mielipiteitä eri opettajilla näistä ikonimaalauskeen liittyvistä asioista kohdannut ja sanoin että täällä tuntuu olevan jyrkkiä mielipiteitä asiaan liittyen..
joo ei oikein ne ihmiset kiinnosta. No ..... oli kirkossa myös ja hän on sydämellinen, tuli heti halaamaan... mutta se on sellainen neutraali juttu... tietenkin. Lahjoitti mulle kynttilän, mutta kävin ostamassa 10 kappaletta niitä kotiin itse kuitenkin.
Jotenkin on aika väsyttäviä nuo ihmiset tuollakin mutta ei lannistuta näiden ihmisten takia. Viallisia kun on kaikki. Se .....vai mikä se on, se on jotenkin niin iloinen ja nöyrä, siitä tykkään vaikka en oikein jaksa aina jäädä juttelemaankaan kun on huono muisti hänellä niin että menee selvitellessä asioita niin kauan... se on tosiaan kiva mutta ei tuolla ole sinun lisäksi juuri muita joiden kanssa olisi niin mukava vaihtaa ajatuksia. Tai omanikäsiiä. Se .....porukka on kyllä ok. muutamia oli tänäänkin siellä kirkossa mutta kun kaikki ovat niin iäkkäitä. Luultavasti meidänikäisistä ei kovinkaan moni ole kiinnostunut uskonnollisista asioista kun on selvittävä taloudellisista asioista ja maallisista jutuista niin että siin se elämän syvyys unohtuu.
toivon että saat nukuttua ensi yön ja rukoilen että tuo asia saisi sellaisen käänteen että ei tarvitse enää ahdistua kirkon piirissä ... minä vierastan monia ihmisiä että ei kaikkien kanssa muutenkaan voi sitä kristotusta tehdä... ei ainakaan jos joku naureskelee ja kääntelee päätään ja kyttää koko palveluksen ajan että pääsee käsiksi... voi taivasten talikynttilät!!!
Vasrtaus: -- väsynyt vastaaja
Vasrtaus: - ....kiitos tuesta.Minua ....aa niin armottomasti nämä kaksi sikaa.Se ... ja tämä ...lainen.En tiedä menenkö aamulla kirkkoon tekee mieli mennä mutta jos nään sen sian niin luulen että mene ja saoa täräytän jotain josta joudun itse vastuuseen.Se tässä onkin ...mäisintä.Mistä saada näyttö mutta kyllähän ihmiset sen tuntevat millainen sötköttäjä se ukko on.Aion tehdä kyselyä.Ei se .... siellä ollut onnekseen.Ei kuulemma ollut tunnistanut sellaisia tehneensä.Ihan liukas valehtelija koko tyyppi.En usko että ... uskoo minua luulee varmaan että ylireagoin kun kysyin tätä suoraan hän sanoi että en tiedä.Sanoi että älä nyt ajattele että puolustelen häntä mutta että hänelläkin on ollut vaikea elämä ja omat kipupisteensä kuten sinulla ja minullakin on kuten meillä jokaisella.
Tiedätkö mitä olisi kiva ratketa juri sellaiseksi ihmiseksi jona ihmiset pitävät.Juoda jättää peseytymättä ...lla kaikille ja valehdella ja antaa piparia kaikille jotka eteen sattuu ja alkaa oikeasti käyttäytymään juuri päinvastaisella tavalla.Olisiko se parempi asia?Kun olen ymmärtänyt että holtittomuus ja ilkeys ja sikailu palkitsee ja on hyväksyttävämpää kuin olla sellainen kuin uskovaisen pitäisikin olla.
Oikeasti mietin ettäen halua tulla enää kirkkoon ihan itseäni suojellakseni etten tee jotain radikaalia ja käy .....massa sille päin näköä niin että kaikki kuulevat.Olen miettinyt pitäisikö ostaa kirkkoviiniä ja nauttia näennäinen ehtoollinen sunnuntaisin kotona ja pitää oma messu.Ihan vakavasti olen tuollaista miettinyt.Vai kävisikö joku pappi antamasa ehtoollista kotona kerran viikossa jos pyytäisi.Tietysti onhan se ..... kirkko mutta haluaisin moisista ihmisistä vetäytyä irti kokonaan ja olla tekemisissä sellaisten kanssa jotka eivät tuollaisiin ihmisiin sekoitu.Paholaisen palvelijoihin. - väsynyt vastaaja
väsynyt vastaaja kirjoitti:
Vasrtaus: - ....kiitos tuesta.Minua ....aa niin armottomasti nämä kaksi sikaa.Se ... ja tämä ...lainen.En tiedä menenkö aamulla kirkkoon tekee mieli mennä mutta jos nään sen sian niin luulen että mene ja saoa täräytän jotain josta joudun itse vastuuseen.Se tässä onkin ...mäisintä.Mistä saada näyttö mutta kyllähän ihmiset sen tuntevat millainen sötköttäjä se ukko on.Aion tehdä kyselyä.Ei se .... siellä ollut onnekseen.Ei kuulemma ollut tunnistanut sellaisia tehneensä.Ihan liukas valehtelija koko tyyppi.En usko että ... uskoo minua luulee varmaan että ylireagoin kun kysyin tätä suoraan hän sanoi että en tiedä.Sanoi että älä nyt ajattele että puolustelen häntä mutta että hänelläkin on ollut vaikea elämä ja omat kipupisteensä kuten sinulla ja minullakin on kuten meillä jokaisella.
Tiedätkö mitä olisi kiva ratketa juri sellaiseksi ihmiseksi jona ihmiset pitävät.Juoda jättää peseytymättä ...lla kaikille ja valehdella ja antaa piparia kaikille jotka eteen sattuu ja alkaa oikeasti käyttäytymään juuri päinvastaisella tavalla.Olisiko se parempi asia?Kun olen ymmärtänyt että holtittomuus ja ilkeys ja sikailu palkitsee ja on hyväksyttävämpää kuin olla sellainen kuin uskovaisen pitäisikin olla.
Oikeasti mietin ettäen halua tulla enää kirkkoon ihan itseäni suojellakseni etten tee jotain radikaalia ja käy .....massa sille päin näköä niin että kaikki kuulevat.Olen miettinyt pitäisikö ostaa kirkkoviiniä ja nauttia näennäinen ehtoollinen sunnuntaisin kotona ja pitää oma messu.Ihan vakavasti olen tuollaista miettinyt.Vai kävisikö joku pappi antamasa ehtoollista kotona kerran viikossa jos pyytäisi.Tietysti onhan se ..... kirkko mutta haluaisin moisista ihmisistä vetäytyä irti kokonaan ja olla tekemisissä sellaisten kanssa jotka eivät tuollaisiin ihmisiin sekoitu.Paholaisen palvelijoihin.Ai onko se ....kieltänyt että on olleet sopimattomat otteet? No eihän se sitten osaa edes olla vastaedes niin tekemättä jos oli ihan normaalia!
Ajattelen että voiko ne toimia oikeasti ymmärtäjinä nuokaan papit joka asiassa kun ei ole heidän kokemuspiirissään esim. sitä miltä tuntuu joutua raiskatuksi tai uhatuksi mitään muutakaan totaalisesti ihmisen luhistavaa kokemusta. Siellä vaan kirjaviisautta pää täynnä.... no, Jumala ei kuitenkaan ole meitä hyljännyt... meillä on varmaan jotain tehtävää Jumalan kunniaksi vielä kun tunnen että minua johdatetaan sinne niin vahvasti. Melkein kuin en itse sitä voisi määrätäkään.
No onhan sinullakin niitä kipupisteitä ollut... ja yksinhuoltajana ...delle lapselle. ... kipupisteitä ehkä vielä enemmänkin kuin hänellä. Ja on varmasti vaimolla kípupisteitä kun on sairas ja ukkeli hötkyilee nuorten naisten perässä. No ei niiltä sen syvällisempää ajatusmaailmaa juuri voi odottaakaan.
Harmi ettei se helluntailainen ystäväni voi joskus tulla mukaan meidän kirkkoon. Hän on vahva rukouksen ihminen ja uskon että hänenkin rukouksensa tulevat kuulluksi. Samoin yhtä hyvin on luterilaisissakin ystävissäni vahvoja rukoilijoita joiden rukous on niin vahva ja latutunut että tuntuu asiat menevän heti parempaan päin. voisi kehitelläkin sellaisen moniuskonnollisen rukouspiirin jossa voisi tuoda yhteisiä rukousaiheita. Eri seurakunnista... aidosti rukouksen ihmisiä, ei materiaalisia ihmisiä mukaan ollenkaan. ...
Jos meet aamulla kirkkoon niin tapaat varmaan ....... koululaisryhmä tulee sinne, .
Pitäsi käydä pötköttämään.... Hyvää yötä sinullekin.
Huono juttu että et saa vastausta papilta. Liekkö se .... enää .... ollenkaan, ovat kyllä voineet sanoa että ei ole hyvä että on siinä tehtävässä, kun ei ollut kirkossa viikonloppuna. Hyvä olisi että jotenkin reagoisivat tuohon.
On surullista se miten huonosti ihmiset tulevat toimeen keskenään eivätkä kunnioita toisten tekemisiä ja elämää. ei edes kirkon piirissä. Olisi hyvä jos voisi tuntea toisia uskovia kohtaan sellaista ymmärrystä kun muutenkin tässä markkinataloudessa elävien keskellä on uskonnollisuus omituista niin että kun uskovat vielä keskenään ovat niin tuomitsevia ja hajalla ja ehkä harhateillä niin mitä se ortodoksisuuskaan oikein on... riitelyä, pahanpuhumista, riettaita ajatuksia, maallisien asioiden tavoittelua. Kristillisyys on kaukana, huomaan sen itsestänikin, hermostun ja harmistun vaikka mistä mitätömästä asiasta niin että siinä on se rukouksen henkin sitten mennyt.
Minun vahvuuteni on se että olen hyvä puhumaan ja ajattelemaan pahaa toisista ihmisistä. ... ja vaikka pyydän anteeksi jotain niin en oikeasti kadukaan vaan ajattelen että onpas toinen ihan ääliö kuitenkin ja pipokireällä. Niin että ajattelen olevani parempi kuin joku toinen.... ja sitten olenkin huononpi. : )Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika, Jumalansynnyttäjän tähden armahda minua syntistä!
Osaisinpa antaa anteeksi ja osaisimpa elää niin että elämästäni olisi hyötyä ja iloa muillekin enkä vain itselleni.
Vastaus:-
- väsynyt vastaaja
Väsähdin välillä koneen ääressä olemiseen ja teki mieli tutkia noita enkeleitä... ja keskittyä johonkin. Nyt taas väsyttää piirtäminenkin.... koko päivä sisällä. Ei taida kyllä kelikään olla kovin hyvä ulkoiluun. Ei ole oikein mihinkään otetta.... kärsii sitä kiukkuista mummoa jota se käy hoitamassa, on nyt vissiin parhaillaan siellä. On elämä tehnyt siitä vaativan ja katkeran ja vaikean. Suukaan ei avaudu kuin muutaman sentin... on reuma vienyt leukaluutkin... on kyllä jo -39 syntynyt joten onhan tuota kärsimystä ollut. koko elämä. Mutta on tullut tunnevammaiseksikin... toivotaan että ... jaksaa huolehtia jollain tavalla. ... kuulema ahdistava tapaus.
On pidettävä taukoa ja käydä välillä pötköttämään ja miettimään... mihin uskon... uskonko Jeesuksen olemassaoloon ja enkeleihin. ... piirtäen pohdiskelin sitä asiaa. Ajattelin että on tosiaan maailma kiusausten vallassa... ja miksi minäkin piirrän... en tiedä piirtämisen pakosta. Ei innosta tulla ikonipiireihin eikä mihinkään kun ei löydy hyväntahtoisuutta, ei itsestä eikä muista....tai jos olisikin niin ei ole voimia toimia niin.
Kiitos! Tämän onnistun vielä tuhrimaan mutta ei se mitään, on omaksi iloksi piirtelyä, ei suorituspaineita ja katastrofia jos ei onnistukaan niin hyvin.
ai jotkut myyjäiset, minusta tuntuu että kaikki tulot mitä noista saan niin täytyy laittaa sinne .... ....tilille kun joulukuun lopussa on se toinen erä laskusta.
Niin ei tarvitse edes puhua matkustamisesta. On kyllä vähän hassua että puhuvat matkoista kun ei se koske kaikkia eikä ole mahdollisuutta. Siinä sitä toisen ihmisen asemaan eläytymiskykyä.
Hauskalta kuulostaa tuo sinun joutessasi tekemäsi touhut. i ..... rakastaa ihmisä avoimesti ja on ihan mahdoton ruuan perään. Se avoimesti syntisyys on jotenkin rehellistä. Ei se ainakaan mikään pyhimys ole eikä siitä tule kun sen himot riivaa niin paljon. Ehkä se nauttii niin paljon kaikesta mukavuudesta että se ihan toivoisi että joku sen tuomitsisi kun nautiskeleva elämä ei kasvata henkisesti mihinkään suuntaan. Tietysti voi nautiskella askeettisesta tyylistä ja siitä mitä on, vaikka sitä sitten on vähän ja silleen kai sitä pitäisi tyytyä vähään. Ei se i ..... tosiaan ihan tavallinen persoona ole, tosi omapäinen ja oman tien kulkija .
en ole muistanut markkinoida... mihinkään kun on kaikkea muuta hommaa ollut..... on jotkut myyjäiset kyllä tulossa ja aika hyvin hän on yleensä siellä myynyt aina kaikkea joten ehkä ne kulut saadaan taas kasaan. Olisi tietysti kiva jos jäisi tuloja itsellekin mutta laskut on tietysti saatava hoidettua ensin.
Vastaus: en vastannut - väsynyt vastaaja
Hei!
Minun mieltäni jäi vaivaamaan kun ei ollut mitään tarjottavaa sille
nälkäiselle miehelle siellä seurakuntasalilla tänään, ei edes kupillasta
kahvia tai jotain hätäisesti. Jäi surullinen mieli kun varmaan olisi
tässä köyhyydessä elävien ihmisten ylitettävä ylenkatsomisen kynnys
kaikkien rikkaiden taholta.
Ehkä vaikka omista eväistään leipäpalaa tarjota. Tietysti tilanne tuli
niin äkkiä että asia tuli mieleeni vasta jälkeenpäin mutta niin kylmältä
se homma tuntui. Ihminen jolla on nälkä ja ei ehkä rahaa ollenkaan...
voisiko vastaisuudessa olla jokin suunnitelma sellaisen varalle että joku
tulee ruokaa kysymään... varavarasto vaikka... Olen sen kyllä huomannut
että ihmiset elävät niin erilaisissa todellisuuksissa että sitä hätää ei
nähdä tai haluta nähdä. Kun joskus kävin työttömien ruokailussa niin oli
sitten seurakuntalehdessä kirjoitus että kaikkein lihavimmat siellä käy.
Sen jälkeen en sieltä ole apua hakenut. Millaista ymmärtämättömyyttä!
Koskaan ette tiedä millaisia asioita ihmisten taustoilla on ja kun
täälläkin pärjää hyvin jos on suhteita.
Mitä seurakuntamme voi tehdä asialle?
Ystävällisin terveisin:
Moi!Sain ..... vastauksen ja vastasin myös. Laitanpa tämän sinulle.
Diakoni
Huomenta!
Tilanne ihmisten kohdalla/taustalla on todellakin hyvin monisyinen, kuten
kerroitkin. Yritän tässä nyt haarukoida mieleeni eilistä tilannetta, johon
postissasi viittaat. Tilanne ei sinällään ole mitenkään ainutlaatuinen
täällä seurakunnassa. Emmekä me täällä seurakunnassa ylenkatso ketään.
Meillä ei vielä tällä hetkellä ole mitään varastoa, jossa voisimme
säilyttää ruokaa satunnaisille kävijöille. Jos minulla esim. pakastimessa
on ruokaa jostakin tilaisuudesta jäänyttä, niin sen kyllä annan sitä tarvitsevalle.
Meidän jokaisen kristityn velvollisuus on auttaa lähimmäistämme omien kykyjemme mukaan ja osallistua diakoniatyöhön. Tämä auttaminen vaan tänä
päivänä hyvin helposti jää erilaisten järjestäytyneiden organisaatioiden
tehtäväksi. Asia on hyvä ottaa puheeksi aika ajoin ja nostaa kissa
pöydälle.Minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään käsitystä tuosta asiasta, missä
viittaat työttömien ruokailuun. Itselläni on sellainen kanta, että jos
joku sen seurakuntasalin kynnyksen rohkenee ylittää, niin tervetuloa
ruokailemaan. Palautetta tästäkin on kyllä korviini kantautunut, että
siellä käyvät rikkaat syömässä - tämä palaute tulee ulkopuolisten taholta.
Meistä jokainen näkee ja kokee samat asiat hyvin eri tavalla.
Henkilökohtaisesti olen yrittänyt tätä maailmaa pelastaa seurakuntatyössä
yli 20 vuotta, keskeneräistä on vieläkin!
Hyvää Kristuksen syntymäjuhlaa!Kristus syntyy - Kiittäkää
Kiitos vastauksesta!Seurakunnan henkilökunta on se joka antaa kuvan mitä kirkkomme edustaa ja siten varmaan seurakuntalaisena odotan että sen henkilökunta noudattaa kirkon opetusta. Jos teille joku nälkäinen tulee vastaisuudessa kyselemään ruokatarjoiluta niin olisi hyvä ettei ihan tyhjin käsin sieltä kuitenkaan
käännytettäisi. Kyllähän sitä pitää syödä muinakin päivinä kuin kerran
kuukaudessa. Arvostan tietysti työtänne. Minulla jäi vain itselläni pala
kurkkuun. Miten henkilökunnan kahviossakaan kukaan voi hyvin omintunnoin
eväitään syödä jos paikalle tulee mies jolla ei ole ruokaa.
Näin perusasioissa kun toisten ihmisten huolet liikkuvat kun että: "Anna
meille jokapäiväinen leipämme" niin kyllä se pysäyttää miettimään laupiaan
samarialaisen tarinaa. Eikös sitä voisi olla vaikka sinne .......
tai johonkin muuhun paikkaan antaa jokin ruokalappu
sellaiselle jos teillä ei ole ruokavarastoa? Tämä on nyt ehdotus vaan.
Toiset voivat syödä joka päivä monipuolisesti ruokalassa ja toisilla ei
ole siihen mahdollisuutta. Jouluista mieltä teille ja siunausta työhönne! - väsynyt vastaaja
minun on kyllä vaikea toimia täällä ....., joka puolella tulee vastustusta, no huomenna ....talolle ja keskiviikkona ....... Papisto kuuluu parempaan väkeen, omasta mielestään ainakin, muutama ihan varmaan persoonallisuushäiriöinen. Ei tarkoita että olisi sydämellinen jos on kristitty. Voi olla ahdasmielinen ja tuomitseva.
Ihme lappuja siellä kirkon eteisessäkin, ettei psykologia ole hyvä oppi ja mitä siinä lukikaan. Pitää viedä omia lappuja sinne että persoonallisuushäiriöt ei uskomalla parane ja puhuminen auttaa jos on kokenut suvaitsemattomuutta ja ahdistelua ja helvetillä uhakailua. Kannattaisi kokeilla psykologiaa ja avointa keskustelua. : )
Olen illan istunut käymässä läpi näitä ....materiaaleja jos jäisi jotain mieleen, alkaa hyytyä vähitellen. Meni pahaan mieleen opiskeluinto sen jänöjussin takia, se voi tosiaan olla sen ex-miesystävän sukulainen, veljen poika luulisin ja sen vuoksi suhtautuu minuun niin negatiivisesti.
Pienet piirit täällä ..... ja suututan kaikki mennen tullen mielipiteilläni kun en osaa olla sanomattakaan jos ärsyttää. Sekin , seurusteli samaan aikaa useamman naisen kanssa. Mulla meni pitkään ennenkuin tajusin asian. Sitten meni ne sille ukolle tarkoitetut tekstit koulun opettajille. Siinä meni viimeinen kiinnostus seurusteluun. Yritin jutella ... hänen ovensa takana, niin sen naisystävä vaan vastaili eivätkä avanneet ovea. No sen jälkeen en vastannut enää hänen puheluihinsa enkä tekstareihin.
Naapuri toi kiinalaista ruokaa joten antaa toisten paastota puolestani, elämässäni ei ole niin ihmeellisiä himoja 265 vuorokautta niin että pappien paastot on yltäkylläisyydestä kieltäytymistä ja kaikesta elämännautinnoista kieltäytymistä vaan tuon paaston ajan... mulla tätä kieltäymyksen aikaa kestänyt vuosia.
Aika yksitoikkoinen ukkeli se ..... skitso, kun mainosti paastoamistaan... millainen pyhimys! : ) ja täydellinen ihminen hän onkaan! Montakohan solmua hänellä on rukousnauhassaan, oisko ihan tuhat? Pitäisikö kysyä ja ihastua ja kumartaa hänen edessään syvään. Voihan ne rituaalit olla jotain apukeinoja jos ei muuten ole asiat kohdallaan ja selkeitä.
Mulla kävi mielessä erota koko kirkosta kun tyrmätään ...... Vaikka se on pieni asia papille, minulle se on merkki siitä että minua ei hyväksytä, niissä on niin paljon aikaa ja rahaa käytetty ettei sitä voi laskea... eihän niissä ollut mitään uskontoon ristiriitaisia kuviakaan kun oli musiikkiaiheinen......halusi auttaa ja näki vaivaa sen vuoksi niin että suututtaa jo sekin että hänen ajatus tyrmättiin, mahtaa olla ihan Jumalasta seuraava se jänishousu.
Vastaus: toinen tuntuisi olevan isä ...joka on suosittu rippi isä ja toinen on se isä .... - väsynyt vastaaja
1. .... onkin kiva. helposti lähestyttävä ja tavallinen, samalla tasolla oleva...se venäjäksi pitävä on minusta vähän outo, vähän jalat irti maasta puhuessaan, täytyy tarkistaa leijuuko se oikeasti. : )
Nähtävästi Pyhä Henki ei vaikuta kaikkiin pappeihin samalla tavalla.
Vastaus: niin ei minusta oma rippi isäkin vaikuttaa aivan virkapapilta teennäiseltä.
2.Ois sellainen rähjäisen näköinen ja väsähtänyt pappi jolla kaikki repsottaa niin voisi itsekin mennä vikoineen.Se.... onkuin Ken.Malliperhe.
Vastaus:no niinpä.. en tiedä siitä isä ... sehän on aika mukavanoloinen kanssa..ainakin piti hyvän luennon jossa maallisuus sai kyytiä.. on ...pappi.Nämä nuoret papit on vähän kuin pintaliitäjiä oma menestyminen ja ura tärkeintä...
3. Ihan mukavaltahan se tietysti vaikuttaa ja onkin, mutta tosiaan, kehtaako niille sanoa omista rahahuolistaankaan. Joo !!!Ai onko se ......pappi, siinä on jotain aitoa.
Vastaus: on se ...pappi isä .. se pitkäpartainen mies muistatko jonka parrasta hohti pyhä valo silloin kerran alttarissa.
Pitäisköhän kysyä omalta rippi isältä että josko se olis mahdollista parrassakin hohtaa se sädekehä...
4. Täytyy mennä tehtävien kimppuun, . ... nukkuu vielä kun on valvonut ties mihin asti tietokoneella jonka sai koottua.
Vastaus: eipä tuolle omalle rippi isälle niin tee mieli enää puhua on niin rationaalinen varmaan arvioi maallisin perustein kuin hengellisin ihmisiä...on tullut sellainen olotila eikä vastaile edes takaisin sposteihin...
5. Yritin sitä vähän herätellä mutta nyt nauttii lomasta. Jospa hänellä on vaikeuksia suhtautua sinuun neutraalisti ja sen vuoksi sitten välttelee. ihastunut tai jotain... Yläkerraasta kuuluu kamalaa meteliä, siellä asuu joku nuori pariskunta, hyppiikö ne hyppynarulla vai mitä elämää lie viettää.multa tippui se toinenkin enkeli viime yönä seinältä, lie asiani tosi pahasti kun suojelusenkelitkin kaikkoavat. On ehkä paholainen saanut yliotteen ja suusta tulee pahaa tekstiä
Vastaus:No ei herranisä minulla on olo että välttelee kun ei käsitä samoja asioita ja kun otin sen niin jyrkästi sen ....ukon ja hiillostin sitä sen takia..
minä nyt varmaan olisn vanha riipputissi ja pyöriäinen viimeisin miesten unelma kuule.. se tietää niin paljon .... minun elämästä että minusta on todella kiusallista että tietää kaiken.. tai ainakin melkein kaiken minun elämästä.. ei miehet sellaista kestäisi kuulla jos olisi jotain sellaista mielessä mitä minullekkin on sattunut...en usko että olis ihastunut mutta turhautunut ja vihastunut voi olla..
6. Minäkin ihmettelen miksen saa vastauksia näiltä virkaihmisiltä. Ehkä he haluavat pitää etäisyyden ja virallisuuden. Se tuntuu oikeastaan loukkaavalta kun on itse niin avoin ja haavoittuvainen.Jos se avoimuus olisi puolin ja toisin niin silloin se tuntuisi tasavertaisemmalta.Se isä ..... höpöttää omia asioitaan ja se tekee hänestä helpommin lähestyttävän.
Vastaus:Totta... ihan pyllystä tuo virkamiesmäisyys papistossa.. se ei oikein sovi yhteen vaikka sen onkin tarkoitus suojata molempia mutta se jäykistää kyllä yhteyden.- dove l´amore
Hauskin ja naurettavin mielenilmaus jonka olen kuullut on kun rippi-isä puhui avioliiton puolesta ennemmin kuin yksinelämisestä oli että tuttava tokaisi se pappi varmaan sinua ajattelee itselleen.
Sitä jää joskus miettimään mikä ajaa ihmisiä tulkitsemaan noin pappien lausahduksia.Onko se kateus vaiko ilkeys piikitellä vaiko ihmisen oma katkeruus elämästään?
- väsynyt vastaaja
1. Mnäkin voisin vähän paremmin pukeutua, vähän yrittää sitä sen yhden kanttorin tyyliin, korkokengät jostain ym. vähän naisellisempaa..
Vastaus: nami nami kuulostaa tosi hyvältä.. eikö tuo lie se hengellinen paasto parhainta [:D] onnistuukohan se minulta sekään koskaan...en ole minäkään paastonnut ruoasta ja hävettää kamalasti...miten on itse jumalalle epäkunnioittava ja epäkiitollinen...
2.meillä on paasto jatkuvaa kun verrataan papistoon joiden koiratkin käyvät varmaan lääkärillä useammin terveystarkastuksella kuin me ja ruoka ja hoito trimmaus ...
Vastaus:ostin turkin kultalammasta näin paaston aluksi ja sellainen makkaranmyötäisen mekon oli eilen ne päällä kirkossa.. häpeän kyllä olemustani vaikka olisi mitä päällä.. turkki maksoi 15e sain alen kun siinä oli reikä.. ja sitten siitä puolet pois.. maksoi turkki sitten 5e mutta on aito.. ostin siksi kun se on lämmin en siksi että se on turkki.. yms elitististä...mekko oli kanssa 5e sitten menin sokokselle ja otin hajuvesinäytteitä ilmaiseksi.. [:D] sinä naistenpäivä eilen...hävetti oli pröystäilevä olo.. siksi että nuo mielletään maalliseksi mitä se onkin...
3.joo saavat varmaan hierontoja yms.. se on minusta jöröttäjä se .... mikä lie..
Jumalaa varten ei tarvitse paastota, niinhän Raamatussa sanotaan... se on näitä yltäkylläisyydessä eläviä varten. No mutta sillä ei ole lapsia, voihan olla kipeä asia ja sitten hoitaa koiria...... kyllä sanoi että ei ole sellaista kielteistä pappia ollut aiemmin tuossa seurakunnassa... ja sanoi tuntevansa ne kaikki
voin käydä juttelemassa sen .... kanssa tämän asian takia niin että näen itse mitä sanoo. En myös ymmärrä miksi.... selittäisi asiat väärin, vai liekkö heillä jotain keskinäistä kahnausta ja minä jäin heidän väliinsä?Uskon että.... puhui totta, taidan lahjoittaa loput .... sille .... Heittäkööt vaikka roskikseen. : )
Vastaus:sekin voi olla mahdollista kannattaa tehdä se minusta joko se ..on muuten valmis?siellä on kuulemma joku.... menossa...
4. Mitä lie riehunut siellä?En ole käynyt. Oisko ....tullut vesivahinko ja puput pöksyyn.
Vastaus: pitemmittä paastopuheitta nyt tulee mulle kiire jo näkymisiiin - väsynyt vastaaja
Vastaus:Jos lapsi saa 96e lisäksi sitten toimeentulotukea kun asuu vielää kotona 240e niin eikö se jo auta lasta itseään eteenpäin ja helpota elämistä ja kirjahankintoja?Asumistukikin kun on sosiaalitukea eikä niitä asumistuenkaan saajia mitenkään leimata ja mistä kukaan tietää kuka käy sossussa tai saa asumistukea?
1. Täytyy kattoa miten sen asian kanssa sitten tekee, .... Periaate on että pitää pärjätä sillä mitä on ja pärjätä omin voimin.
Vastaus:minä aina selitin asiat lapsille esitin oman kantani mutten pakottanut heitä tekemään minun näkemykseni mukaan vaan miettimään itse mitä haluavat mietin vain sitä että sinä olet vahva mutta entäs jos ... ei olekkaan niin vahva kuin sinä mutta en halua toisten perheasioihin puuttua mietin vain
2. Eihän se ... olekaan vahva, mutta on hänellä sitten tullut vaatimaton luonne sen asian suhteen että ei tarvii ostella joka vuosi uusinta kännykkämallia tai muuta jos entinen toimii. Tuo tietokoneostos on minun opiskelun takia ja kun hakee sitten ensi vuodeksi ...opiskelemaan niin on tämä iso hankinta tehty.Kiitos kun seurakunta tukee nyt tätä toimeliaisuuttani. Mulla on siihen liittyen kyllä muuan ajatus mutta katsotaan nyt mitä se paastossa kilvoitteleva ja kurjimuksessa elävä pappi vastailee. Tuli justiin syötyä ja olen onnellinen siitä että on ruokaa ja oma koti ilman äkäistä ukkoa, laskut hoidettu, vaatimatonta ja askeettista on elämämme mutta huumoria ja ystäviä onneksi on jotka nauravat samoissa kohdin. Jos nauraa eri kohdassa voi ajatella että vahingonilosta nauraa.
tulee 1000 e lainan laskuja joten koetan auttaa jos voin, eihän se tavallaan minulle kuulu, mutta teemme tätä juttua yhdessä ja siitä on vaan enää vissiin enää vaan yksi samanlainen erä maksamatta vuoden kuluttua, mutta toki on vaikeeta ja ne maksut siihen liittyen. Sinne seurakunnalle siis myyntiä vaan ja jos haluavat että on ....niin pukeudun ....laiseksi... Ehkä tämä vuoden kuluttua rupeaa helpottamaan... ikä on kyllä mennyt tässä vähän kitkutellessa, mutta luulen että ei voi tulla enää sellaisia katastrofeja eteen. toivotaan että sinullakin löytyy paikka vaikka pastorin avustajana tai jonain. Käviskö seurakuntatyö sinulle? Eikl ne voisi työllistää johonkin kun sinullakin on kielitaitoa ja vaikka mitä ... mulla vaan pahanpuhumisen taitoa.
Vastaus: Ymmärrän...onko jotain mitä voin asialle tehdä?Tai mitä pitäisi tapahtua että asia olisi järjestyksessä minulle jää olo että minulta odotetaan nyt jotain? - väsynyt vastaaja
1.Vain ymmärrystä ja ystävyyttä, en odota mitään muuta, haluaisin vaan ihmisten ymmärtävän miksi hermostun jostain rajoitteista. se jo auttaa että saa sanotuksi
Vastaus:Mitkä asiat sitten rajoittaa?Voiko niille tehdä jotain tai onko sinun pakko auttaa ... jos on itse miehensä kanssa velkansa kerännyt jos se tekee sinunkin elämästäsi helvettiä ja huolta onhan sinulla jo omissakin jos et apua huoli yhteiskunnalta.Mutta .... minä ymmärrän ja on hyvä jos puhuminen auttaa mutta kun en ole psykologi niin arvaa jaksanko omien huolieni lisäksi kantaa vielä ... huolet?Minulla tuo on ohi se oli kamalaa aikaa.. nyt ikäänkuin painajainen palaa takaisin minun maailmaan toisten ongelmien kautta ja se ahdistaa.
Ajattele jos minulla olisi minua ja lapsia pieksevä mies ja kertoisin sinulle viikottain raportin kuinka se on taas pieksänyt ja kuinka en jaksa enää.. miltä sinusta tuntuisi?Eikö teillä ole ... kanssa yhdessä sellaista että tukisitte toisianne teillähän on suuri sisarusparvi joka voisi muutenkin tukea minä olen vain persaukinen ulkopuolinen jolla on omatkin huolet minä en jaksa paljoa anteeksi.Minulla ei ole ollut myöskään helppoa eikä ole vieläkään en jaksaisi olla ammattiauttajan korvikkeena kirkko on minulle henkireikä joka enää pitää elossa.En jaksa anteeksi
2. Anteeksi. Älä ota itseesi näitä asioita. Olen vaan tottunut että ystävien kanssa pohditaan asioita, ikäviäkin.puolin ja toisin
Vastaus:minunkin äiti teki konkurssin ja häpesi häneltä meni kaikki hänen veljeltäänkin meni ja hänen perheeltään.. äiti joi paljon miesystävä myös.. haukkuivat minua aina keskellä yötä en voinut lukea kokeissiinkaan peruskoulussa.. en edes jaksanut sinne mennä enää poissaoloja oli paljon minun päästötodistuksessa on 5,6 keskiarvo.. ...kaikilla on näitä huolia miksi ihmeessä olette molemmat niin itsepäisiä että ette hanki apua kun sitä on ja anna periksi ennenkuin kuolette velkoihin joita ei koskaan voi maksaa.. ... käyttää sinua hyväkseen.. voivat ottaa lisää ja lisää velkaa miehensä kanssa ja käyttää sinua apuna maksamisessa
mutta ... ei jaksa aina ikäviä asioita.. kun itsellä toivottavasti olisi helpottamassa... mieli ei jaksa aina ikäviä ja kaikkien ikäviä asioita omissakin on...anteeksi mutta minun resurssit eivät vaan riitä
3.etkö sinä kerro asioitasi kenellekään?
Vastaus:kun olen yrittänyt neuvojakin antaa minkä tiedän.. mutta sinä aina sanot ei...
joskus mutta todella harvoin ne on minun omia häpeitäni.. minä käyn siis viime syksystä olen käynyt juttelemassa yhden naisihmisen kanssa 2 kerran jälkeen hän sanoi ettei tarvitsisi... mutta itse halusin sen ...ukon takia.. minusta ei ole ollenkaan kivaa että muut tietävät minun virheet yritän luovia itse niistä pois.. minusta on kamalaa että isä ... tietää mikä minun eämäni on ollut koska hänelle minun oli pakko kertoa selvennykseksi...minä tulin kirkkoon rauhoittumaan rauhaan.. hiljaisuuteen lataamaan akkuja en etsimään toisia ihmisiä vaan jumalaa.. siltä ei tosin voi välttyä...yhteisöltä...mutten koskaan halunnut että kukaan siellä tietää mikä minun elämäni on ollut...
4. kun rakastaa niin ei ehkä ajattele sitä hyväksikäyttönä... haluaisi että menisi paremmin...
Vastaus: isä ... ehdotti entisen elämäni takia terapeuttia.. en kokenut tarvitsevan eikä terapeuttikaan sitä nähnyt tarpeelliseksi halusin vain että isä ... ymmärtää että se mitä tuo mies teki ei ole minun yliherkkyyttä.. minä olen avoin asioille että ne saadaan päätökseen ja selvitettyä.. vaikka se vaatisi nöyryyttä..
5. niin mutta arvostan sinua juuri siksi että sinulla on elämää ja samankaltaisia kokemuksia... joista ollaan selvitty.
Vastaus:mutta voitko sinä pelastaa toisten tilanteen ja avioliiton..?Rukoile heidän puolestaan.He ovat aikuisia ihmisiä vaikkakin sinulle rakkaita ja varmasti on huolta meillä kaikilla on huolta.. mutta sinulla on sisaruksia jotka ovat varakkaampia kuin sinä.. miksi he eivät auta heillä olisi jopa mahdollisuus.. jos ... on lapsesta oppinut saamaan kaiken ja sinä olet jäänyt paitsioon.. hän ehkä olettaa että sinä olet aina apuna eikä hän opi itse kantamaan vastuutaan omista asioistaan he eivät ole ainoita ihmisiä joilla on tuo ongelma mutta se on heistä kiinni haluavatko he sen selvittää
et tiedäkkään miten minua ahdistaa kun en voi sinua auttaa.. ja näen että kiellät itseltäsi avun ja autat parempiosaisia minä olen teistä huolissani sinusta ja .....
6.vain ... on niin sosiaalinen että auttaisi jos voisi ja varmaan velvollisuudesta muutkin sisarukset paitsi ..., hän ei elä tunteella, tai ei uskalla.
Vastaus: raastaa katsoa vierestä kun ei voi auttaa mitenkään eikä resurssit kestä kun ei mikään mahdollinen apu käy minkä keksin ja tilanne eikun jatkuu en tiedä mitä enää voisi tehdä
7. ai, en ole tajunnut että raastaa
Vastaus:no jos itket mitä et ole voinut .... antaa.. ja kuinka haluaisit mahdollisuuksia olisi mutta et halua kuitenkaan.. sitten ...... häntäkin pitäisi auttaa vaikka itsekkin tarvitsisit toimeentulon- väsynyt vastaaja
8. Meillä on sellainen aika kova kasvatus ollut että ei saa löysätä, mutta tietysti on ollut aika mahdotonta elää omavaraisesti on pakko tuo työkkärikorvaus olla ym. kun ei ole sosiaalista verkkoa tukena....ja kun en ole alkuperäinen eikä ole suhteita...ja viimeisetkin menee kun suun avaan . )
Vastaus: no sosiaalinen tuki on niin asumistuki niin työkkärin tuki että sosiaaliavustus ne on samaa rahaa.Miksi sossusta ei voisi hakea.Joku kerran sanoi ettei ortodoksisuus ymmärrä käsitettä perisynti jossa vanhempien synnit perityvät jälkipolville.. ainahan voi asennoitua uudestaan..sinähän kulut loppuun tuolla tavoin ja muutut katkeraksi elämästä katoaa ilo kun on vain huolia ja stressiä...ottakaa sukukokous ja sano suoraan että edes omia velkojasi et pystyisi maksamaan miten sitten vielä toisten.. takaatteko yhdessä heille uuden lainan jota he maksaa vai menevätkö itse konkurssiin.. en tiedä apua on jos haluaa sitä ottaa vastaan.Sinun pitäisi puhua jollekkin ammattilaiselle miltä sinusta tuntuu kun minä en ole ammattiauttaja jolla olisi keinoja selvittää tämän enempää mistä saisi apua että asiat selviintyisi ja sinusta ei papisto yms.. tuntuisi niin provosoivalta ja pääsisit sitten sellaisesta elämästä kiinni missä olisit tyytyväinen ja onnellinen jos nyt kukaan sellaista pystyy nykypäivänä saamaankaan.
9.ei se haittaa että i .... tietää asioistasi, enkä minäkään kerro kenellekään, onhan meillä siinä ollut oppimista, ei ehkä enää samanlaisiin ihmissuhteisiin jouduta kuin missä ollaan oltu. Kaitpa olet oikeassa, mutta tulee verrattua omaa tilannetta niihin joilla menee vielä heikommin kaikesta yrittämisestä huolimatta niin tuntuu että on tyydyttävä siihen mitä on.
Vastaus: niin mutta.. minulle ne on järjettömän suuri häpeä että voisin kadota seuraavaan viemäriin piiloon muilta ihmisiltä
minä ymmärrän sen sossu jutun täysin itsekkin ajattelen niin mutta elämä jatkuu älä mieti sitä mistä se raha tulee vaan että miten se helpottaa että Jumala on senkin avun meille suonut kun täällä elämme.. ja kuinka se auttaa sinua ja .... ja saatte tehtyä jotain ja huokaista vähän kaikesta elämän raskaudesta.. niin monet aivan kunnon ihmisetkin ovat siihen joutuneet turvautumaan elämässään stressi tekee sitä .. stressi ja se eikun pahentaa..sanoin minäkin ennen kunnes tajusin kun näin itsenikaltaisen miten se on epämiellyttävää toisille ja joskus turhaaa syyttämistä yritin katsoa sitä toisten silmin ja näytin niin kamalalle omasta mielestäni etten enää koskaan ilennyt tehdä samaa uudestaan.. nyt olen vain hiljaa eiväthän muut ihmiset voi sille pahalle ololle mitään.. kuinka voisivatkaan muuttua rahaksi ja onneksi toisen puolesta.. maailma on inhoittava paikka..siinä on vain yritettävä pärjätä jotenkin jos haluaa olla onneton niin varmaan käy jos haluaa olla positiivinen uskon että se antaa voimia ja pikkuhiljaa asiat järjestyvät
10. Eihän tuo koulutodistus mitään kerro oikeasti sinusta muuta kuin sen että olet joutunut selviytymään yksiksesi lapsena..
... koulukavereissa on joukossa ollut samantoisintoa. ja tulee aina olemaan, alkoholistiperheessä olevat eivät saa turvallista lapsuutta.
Vastaus: niinhän se on ollut tehtävä ajateltava enemmän sairaita väkivallanuhreja köyhempiä ja kohtapa on alkanut itseä hävettämään yltäkylläisyys ja katto päänpäällä ilmainen lääkäri ja omat lapset perhe jota kaikilla ei ole..niinhän minä olen... silti äiti teki paljon minunkin eteeni ja minunkin lapsieni ei ehkä aina kaitsenut ollut siinä mutta teki parhaansa..minun äiti oli aina töissä ja lopunaikaa kirosi että olen samanlainen kuin isäni...vihasi ei uskonut ei antanut tunnustusta mistään arvosteli vain ja haukkui ja syytteli nyt on tilanne muuttunut hieman parempaan yritän kunnioittaa häntä ja hänen tekemisiään kasvattajana se ei ole ollut helppoa silloin yh... ja yksin
mutta se on häpeä... iso häpeä kun niihin papereihin tuijotetaan aina
10. Sinähän olet upea ihminen, vaikea ymmärtää että aikuinen ihminen sanoo lapselleen järjissään niin ikävää, se on alkoholi joka puhuu
Vastaus:ei äiti juonut ennenkuin teki konkurssin otti todella kohtuullisesti ja harvoin ennen sitä uusi mies ajoi siihen tottumukseen..
11.hm. ehkä nöyryys on tärkeä ominaisuus... jotkut potevat sitä nöyryyttä ja häpeää teoistaan myöhemmin... ylpeys on synti ei nöyryys niin monilta ratkeaa elämä syystä tai toisesta, ei ole olemassa ihmistä jota ei saisi henkisesti pois tasapainosta ja sitten juodaan masennukseen ja siitä kärsii perhe
Vastaus:minä en ole ollut nöyrä mutta minun on ollut pakko nöyrtyä se ei ole ollut yhtään pahaksi..näin nyttemmin ajateltuna..minulle kirkko ja Jumala on ollut henkireikä viimeisin apua ja nyt ainoa apu jaksaa.. sanoin isä .... että olisi nin kiva ettei mitään ihmisten kanssa sattuisi siellä ettei tulisi sellaista tilannetta ettei ole kivaa sinne mennä kun se on ollut se henkireikä..mutta Jumala ei katso sitä mitä me haluamme vaan antaa mikä on meille oikein
- väsynyt vastaaja
1.mutta jos äitisi on nöyrä? jollain omalla tavallaan.
äiti on avulias ja vastuullinen mutta liian helposti stressaantuva velvollisuudentuntoinen.. mutta itsepäinen ja itsekäs jota on myös isäni joka on juonut vaihtelevalla menestyksellä koko ikänsä isälläni on minun mielestä persoonallisuushäiriö
Vastaus: äiti on avulias ja vastuullinen mutta liian helposti stressaantuva velvollisuudentuntoinen.. mutta itsepäinen ja itsekäs jota on myös isäni joka on juonut vaihtelevalla menestyksellä koko ikänsä isälläni on minun mielestä persoonallisuushäiriö
2.niin ei se uskonto ehkä voi auttaa pappiakaan kaikissa ongelmissa vaikka monesti tuntuu että kaikki vastaukset haetaan vaan Raamatusta jos on oikein vannoutunut seurakuntalainen.varmaan on monia persoonallisuushäiriöisiä juuri papistossa kun ovat näiden toispuolisten asioiden kanssa niin paljon ja näkevät näkymättömiä.ja muiden ihmisten riivauksia ja pyrkivät olemaan mallina ja itse esikuvana voi olla liian suuri tavoite kun pysyy vähän syntisenä niin ettei ylpisty ja välillä kaatuu niin sitten voi taas nousta niin pysyy todellisuudentaju itsestään eikä luule itseään Jumalasta seuraavaksi.
Vastaus:eihän kukaan ole synnitön ei kukaan
3.No niin, lähetin suoran kysymyksen seurakuntaan että miksi kanttori ei saanut esitellä ... seurakuntakeskuksella. Siitä olisi ollut apua kun omakustannuksella kuitenkin ... ja ...kulut 2000 € niin kaikki myynti olisi ollut avuksi. Onko se yhden henkilön mielipide vaiko koko papiston mielipide. On se kyllä ihme kun yrittää tulla toimeen ilman yhteiskunnan apuverkostoa, niin sille ei saa tilaa edes seurakunnassa, jonka luulisi kolehtiakin keräävän vähäosaisille, yksinäisille ja köyhille. Odottelen herra pastorin vastausta...
Vastaus:
... tämä meidän ystävyys ei voi jatkua näin en saanut stressin takia unta kun joudun kuuntelemaan muitten huolia en voi niille tehdä oikein mitään olen antanut neuvoja jotka sinäkin torjut.en ole ammattiauttaja en jaksa niin laajoja asioita toisten elämästä kuunnella ihmisten joita en edes kaikkia tunne.Sinulla on tarve jutella mutten voi olla niin intensiivisesti asioissa mukana.Omistanikaan en halua puhua ja menneet haluan unohtaa koska olen itsekkin niistä päässyt irti jo aikaa sitten.Sinulla on paljon sisaruksia tukemassa ja ammattiaupuakin saa jos vain haluaa sen hyväksyä ihan kaikilta osa-alueilta.Olet mukava ihminen sisukas ja hauska muttei minun voimavarani vaan jaksa enää kun omissakin on jaksamista.Kiitän kaikesta kuitenkin ja pahoittelen oman jaksamiseni puutteita.En oikeastaan voi mitään muuta kun en osaa auttaa sinun läheisiäsi enkä sinua enkä tunne sinun ystäviäsi mutten kaikkien teidän murheita nyt jaksa oikein kuulla.He ovat aikuisia ja tietävät mistä hakea apua jos haluavat tai jos yhteiskunnan apu kelpaa.Toivon sinullekkin aurinkoista kevättä ja jaksamista ja että asiat selviää parhain päin.Pahoittelen.
4.Se ...... omistaja, väitti että oli itse kieltäytynyt myymästä , ei kieltänyt kanttoria sitä tekemästä. Kanttori sanoi että pappi oli käskenyt viedä ne pois ja toinen oli vienyt ne kotiinsa. En pysty toivottamaan mitään hyvää sille papille joka noin kielteisesti suhtautuu tekemisiini ja estää toimeentuloani. Papit elävät eri todellisuudessa kuin seurakuntalaiset. Jääköön asia ylemmän tahon ratkaistavaksi. Rankaiskoon ja tuomitkoon Jumala jos on tarpeen, joka näkee ihmisten totuuden ja sydämen ja ylpeyden. (Voihan olla että se rankaisu tulee itselle... papeilla voi olla henkiset puolustusjoukot tukenaan. Vaiko pirut ja koirat kiusaamassa niin että seurakunta hajaantuisi?
Vastaus: Muista ... yhteiskunnaltakin saa apua jos se vain kelpaa monikin myös hyödyntää sen.Ei voi valittaa ettei kukaan auta jos apu ei tietyltä taholta kelpaa.Ihmettelen miksi ei kelpaa minulle on kelvannut kun on ollut pakko.Jos joku sitä systeemiä käyttää juomiseen yms. se ei voi leimata muita normaaleja tuen hakijoita.Olethan sinäkin maksanut veroja joten sinullakin on oikeus saada samoja tukia ja apua elämiseen.Jokainen tekee mitä haluaa tietysti mutta ennemmin minä sinne menen kuin että elettäisiin nälkäkuoleman rajoilla vaikka siltikkin on nälkäpäiviä useasti - väsynyt vastaaja
1.Ei mulla vielä nälkäkuolemasta ole tietoakaan ja on sitten vielä kriisitilanteisiin varautunut että voi varmaan kuukauden vaikka syömättäkin olla jos on pako, ajattelenkin että perusasioihin voi tuota yhteiskunnan apua tarvita, mutta tämähän on yrittäjyyttä ja yritystä selviytyä omalla kustannuksella ja vapautua kokonaan tukisysteemeistä.
Vastaus: ihan kunnioitettavaahan se on pärjätä omillaan mutta eikös sitten pitäisi olla tyytyväinen jos asiat menee niinkuin itse haluaa.Ajattelin vain että jos se raha on se ja materia joka aiheuttaa pahaa oloa tai sen puute että minkä hinnan on valmis maksamaan.Ettei tarvitsisi ahdingossa elää että itse kärsii siitä.Että antaisi itselleen luvan apuunkin jos menee tiukaksi
2.Vatsan ympärille kertynyt tuota pahanpäivän varaa ja painoarvoa. Asunto, ruoka ja vaatteet Suomen oloissa ovat varmaan perusasioita, tietokone on jo ylimääräistä, harrastukset ym. taide musiikki, matkailu, lemmikit jo parempituloisten juttuja, joiden takia ei varmaan kannata yhteiskunnan tukea hakea. vaikka pari kissaa voisin ottaa mielellään jos ne kustannettaisiin. Ja pyhiinvaellusmatka Athokselle tai sinne Kreikan rannikolle ainakin. Olisihan näitä asioita joita haluaisi toteuttaa... : ) ja lisää keksii kun yhden toteuttaa...
Vastaus:No itse kullekkin kertyy :)Onhan se totta mutta turhaa kadehtia toisia ja kantaa pahaa mieltä tai verrata elämäänsä heidän elämään.Jokaisella on ristinsä kannettavana me emme ehkä niitä tiedä.Mutta siinähän on tavoitetta jos haluaa ulkomaille niin pitää unelmasta kiinni ja toteuttaa sen joku kaunis päivä säästää vaikka euron kuukaudessa ja jaksaa vaikka sitten 80 seksi sääästää ja toivoa ja sitten ottaa ja matkustaa.Huomisestakaan ei koskaan tiedä mitä tulee eteen.Älä lannistu...tapaat vielä jonkun siistikäytöksisen varakkaan ortodoksi herrasmiehen joka ottaa sinut kotirouvaksi :D no tuo oli vitsi... semmoisia kai olekkaan ainakaan 40 yh-äipöille :D..no se oli vitsi se...
3.En uskonnon perusteella kyllä valitse... aika huonoa materiaalia sitäpaitsi... luultavasti ne elämänmyönteisimmät ei siellä käy, niillä joilla on toinen jalka jo haudassa ovat heränneet uskonnollisiin kysymyksiin...
Vastaus:Oletpas sinä vaativainen ! :D Ne jää sitten minulle ne ukot... :) No ei tosissaan en ota koskaan ketään.
4. Juu, täytyy sanoa että ovat ... varattuja sitten jos joku kysyy. : ) se joka ehtii varata ,saakin ensin. muille jää sitten pahasisuisimmat joita muut eivät huoli tai joilta on uhontunut partavesi laittamatta.
Jotenkin tuo omistaminen on ihmissuhteissakin niin kummallista, olen ajatellut etten omista ketään, en edes lastani, elämää ei voi omistaa, jos ne kuuluvatkin Jumalalle. Parisuhteessa luvataan olla uskollisia.
Vastaus:Niinhän se on kuten jo mainitsinkin.. illuusio minkä varassa ihmiset elää minä en jaksa vatvoa asioita joista ei ole mitään hyötyä kun ne eivät muuksi muutu elän päivän kerrallaan.Onneksi omat velat on maksettu eikä ole enää kuin omat juoksevat laskupinot mitä tulee kuukausittain.Jos joku tahtoo tehdä velkaa kantakoot yksin velkansa onneksi oma helvetti on ohi eikä uutta tule. - väsynyt vastaaja
Vastaus: Surullista.. että moni ihminen elää noin.Miksiköhän onko se yksinäisyys niin paha asia?
1. Kyllähän se ero pelottaa kun on tottunut... ja mietityttää mitä tapahtuu lapsille jos niitä on ..
Vastaus: Niin me monet elämme kaavoissamme tiukkaan vaikka jos irti päästäisi voisi olla elämäkin antoisampaa.
2.Joo muttei se ole helppoa, kaikkeen kiintyy ja elättelee toiveita että kaikki muuttuisi paremmaksi. Sitä jaksaa tehdä vuosia kunnes on itse ihan romuna...
Vastaus: Totta ja läheisriippuvuus ja itserakkauskin vaikutta tosin tietyssä pisteessä normaalia mutta lopunikäänsä, en minä ainakaan jaksaisi.Raaka pitää olla joskus että elämä menisi oikeasti paremmille raiteille mutta tiedän ettei se ole aina helppoa vaikkei syviäkään tunteita edes olisi toista kohtaan.Sitä vaan roikkuu uskaltamatta lähteä.Mutta sitten kun on vapaa sitä tunnetta ei hevillä halua antaa pois.Joskus pelko pitää tilanteessa tai väkivalta.
3.niin mutta sen tietää vasta jälkeenpäin. Itse se tilanne on tukala ja ahdistava ja asunnon saaminen, lasten asioiden järjestäminen ja ikävä lapsia ja kaikkea entistä on erossa edessä... vain pakon edessä sen jaksaa läpikäydä kun ei ole muita vaihtoehtoja. ... Varmaan tuossa tapauksessa pettäminen vie pohjan pois yrittämiseltä. Luulisi rakkauden loppuvan siihen.
Vastaus: Joo totta ja rakkaus omiin lapsiin sitä kun haluaisi aina kaikkea hyvää omille lapsilleen ja muidenkin kun ovat viattomia. - väsynyt vastaaja
4. Seurakuntasalille ort. tuli mies joka kysyi minulta että järjestetäänkö siellä ruokailua tänään. Sanoin että mennäänpä kysymään. Olin just käynyt siellä henkilökuntakahviossa ja katsoin kun työntekijät siellä mussutti eväitään. Mitään ruokailua ei siellä järjestetty tänään, mutta jälkikäteen mietin että eivätpä voineet edes kahvia tarjota tai jotain leipäpalaa nälkäiselle omista eväistään... tietysti tilanne tuli niin äkkiä mutta jostain syystä minua harmittaa kun ei voi omistaan jakaa edes seurakuntalaiset. Nälkäinen ihminen... voi kun on jäykkää seurakunnassani...Kirjoitin seurakunnan diakonille joka oli vastaamassa kysymykseeni päivällä tuosta ruoka-asiasta. Olen taas hermostunut jostain... pakko oli kirjoittaa. Ehkä seuraavaksi sama teksti tuonne pastorille. Voihan olla että eivät näe mitä täällä alhaalla tapahtuu kun elävät niin ylhäällä ja ylempänä muita. Pistän seurakuntaan kysymyksen mitä seurakuntamme tekee nälkäisille ihmisille. Teoria ja käytäntö ovat seurakunnassa kaksi eri asiaa. Laupias samarialainen on Raamatun tarina, varmaan jokin symbolinen merkitys sillä vaan. Ihmeellistä miten tulee aina vahvasti latauduttua epäkohdista jos sellaista näkee.Jotkut ihmiset tietävät mitä tästä seuraa kun jokin asia kiinnittää huomioni noin vahvasti... : ), varjelkoon Luoja heitä kun minä en lopeta ennekuin olen saanut vastauksen...Sainkin vastauksen että siellä ei ole ruokavarastoa. Esitin toiveen että antaisivat jonkin ruokalapun jolla voi käydä syömässä sitten vaikka siellä ..... ravintolassa, vai liekkö se virkaihmisille vaan tarkoitettu ja työssäkäyville... Saa nähdä... ei tullut enää vastausta tuohon... pinnallisia ovat puheenaiheet ja kovia asenteet tässäkin kristillisessä yhteisössä. Toivotaan ettei tartu tuo asenne.
Vastaus: Niin jokseenkin vaikeita kysymyksiä.Tottakai pitää auttaa mutta me ehkä näemme seurakunnan rikkaana ja yhden köyhän mutta ehkä seurakunta näkee tietyn rahasumman ja monta köyhää.Ei taida rahkeet riittää seurakunnilla ruokkimaan viidellä kalalla ja leivällä seurakuntaansa ja muitakin hädänalaisia.Näky on varmasti ollut absurdi ja herättänyt tunteita.Olisi varmasti minussakin mutta totuus on se ettei yksi kirkko poista köyhyyttä ja että sitä on kaikkialla.On myös sitä hyväksikäyttöä niin leipäjonoissa että muuallakin.Auttamistyö ei ole helppoa jos se on sidottu tiettyyn määrärahaan.Me ehkä näemme aina sen yksittäisen tapauksen köyhän mutta instituutio näkee aina niitä satoja.Jos pitää valita kenet me valitsisimme sen avun saajaksi jos emme voi kaikkia ruokkia?Syyt ovat syvemmällä ja minusta niihin pitäisi puuttua. Ihmiset on eläneet kurjastikkin ja auttaneet toisiaan ja pärjänneet ja nostaneet maan jaloilleen(erään ortodoksinaisen sanomana tänään) miksi eivät nykyisin.Me näemme helposti siltä omalta näkökannalta asioita emmekä suuremmasta perspektiivistä.En tiedä mitä se auttaa sinä vähäosaisen asemassa miten suuremmat pyörät pyörivät.Minulle kuitenkin alkaa iskostua sellainen tuttu sanonta mieleen pikkuhiljaa ettei kukaan ole täydellinen ja että seurakuntakaan ei ole täydellinen.Tottakai meillä kaikilla on odotuksia.Ja tottakai meillä on kaikilla mielipiteemme.Mutta meillä on kaikilla myös yksilöllinen näkemys niin synnistä kuin köyhyydestä että myös siitä miten asiat tulisi tehdä joku katsoo maallisilla arvoilla joku inhimillisillä joku hengellisillä.Mutta vaikkakin rahakirstun sisältö on määritetty tarkkaan niin oisin voinut sen unohtaa ja antaa vaikka omastani pienen murusen.Jospa hän oli vain kyselemässä milloin ruokailut ovat.Eikös ne ole aina olleet torstaisin.Luterilainen srk antaa kyllä minun tietääkseni aika konkreettista apua olisivat voineet siihen naapuriin ohjata.Mutta toisaalta joskus kun on kyse riippuvuuksista oli se sitten päihteet tai peliriippuvuudet. yms. niin tuollainen apu voi mahdollistaan sen tuhoisan käytöksen jatkumisen niin että ruoka on taattu muuten voi rellestää.Tietty eihän se saa olla auttamisen kriteeri mutta...kukin voi miettiä asiaa. - väsynyt vastaaja
1. Kun seurakunnassa olevat ihmiset keskustelevat sitten siitä että joku ei pukeudu juhlaan asianmukaisen juhlavasti. Kun seurakunnassa matkustellaan sinne sun tänne ja ikonipiirissä suunnitellaan opintomatkoja ulkomaille samaan aikaan kun ovilla käy ruuankyselijöitä niin tulee vaikutelma että rahaa kyllä on mutta se on vain etuooikeutetuille eliiteille tarkoitettua. Jo ne ehdotukset jostain matkasta ovat minusta osoitus siitä ettei porukka tajua ettei se kaikille mahdollista. ... Jos asiasta sanoo niin saa ylimielisen katseen tai pidetään säälittävänä ja typeränä... kun ei osaa kyynärpäillään tilaa itselleen raivata. Hohhoi... no ihmisiinhän ei tulekaan luottaa... tuulen henkäystä..
Vastaus:Niin näinhän se on kaikkialla.Minä en enää jaksa välittää oma elämä on mitä on se ei siitä muutu mutta toivottavasti ei menisi huonommaksi.Minulle ei ole enää merkitystä sillä kuinka joku matkustelee tai miten elää, tiedän mitä minulla on.Ehkä se eriarvoisuus on meidänkin omia toiveita saada samaa.Se on kuitenkin maallista.Pitäisi olla tyytyväinen siihen mitä jo on.Asenteet ovat tiukassa ihmisillä nimenomaan monellakin hyväosaisella mutta ei kaikilla.Jos he sellaisesta elämästä onnen saavat olkoon niin.Tottakai pitäisi ihmisinä olla tasavertaisia mutta kun ihmiset eikä maailma toimi näin.Ikäväähän se ylenkatse on mutta ei se köyhän ihmisen synti ole vaan sen joka katsoo ylen ja pitää typeränä.Helpoimmin pääsee kun ei välitä koska asiat eivät kuitenkaan tule miksikään muuttumaan.Pitää yrittää olla onnellinen siitä mitä on.Kyllähän se köyhälle aiheuttaa ihmetystä mistä joillakin on varallisuutta ylläpitää tietynlaista elämää.Mutta uskoisin että jokainen ihminen on tehnyt työtä varallisuutensa eteen.Se on tietysti eri asia miten siihen suhtautuu ja miten sitä käyttää pröystäillen vaiko hillitysti, omaan hyvään vaiko toisten.Se on jokaisen valinnanvapaus.On varmasti epäoikeudenmukaista kun työtä ei kaikille ole ja niihinkin valikoidaan ihmisiä erilaisin kriteerein.Työttömyyttä on kuinenkin niin paljon ettei ketään voi sanoa huonommaksi tai laittaa arvojärjestykseen työnhaussa yms. ei aina parhainta valita vaan sopivin. - --------------------
Ketään ei voi oikeasti velvoittaa tälläiseen terapeuttiseen toimintaan ja olemaan lähiomainen jollekkin jonka avun tarve on noinkin suuri.
Vaikuttaa siltä että tälläinen ongelma ihminen tarvitsee ammattiauttajan apua.
Aikuinen ihminen on velvollinen ja tietoinen ammattiavusta jota on saatavilla jos hän ei oman henkisen puolen sairauden takia hae sitä voit aina ilmoittaa viranomaistaholle.
Tuollainen kiusaaminen ei ole yhteisöllisyyttä.Tuollainen ihminen tarvisee ammattiauttajan apua elämänsä ja asenteidensa kanssa.
he kieltäytyvät yleensä ammattiavusta koska heillä on tämä henkinen ongelmansa jota eivät halua purkaa koska itsekkin tiedostavat sen olevan itsestään lähtöisin.se on eräänlainen defenssimekanismi joskin vääristynyttä.
Suojellaan traumojensa vuoksi omia näkemyksiä koska ei haluta kohdata traumoja eikä kasvaa siitä ylitse.voisiko kyseessä olla narsismi joka haluaa huomiota kun on tullut sorretuksi.
Itseasiassa on joskus väärin asettua uhriksi jos on itsekkin ollut osallisena asioissa.Ihmisuhteissa on kaksi tai useampia osapuolia aina.Syyllistä ei voi etsiä eikä uhriksi aina itseään tituleerata vain siksi että on yhdessä eri tavoin ajattelevia ja toimivia ihmisiä.
Paras ratkaisu on itsetutkiskelu ja tilanteen rauhoittaminen niin että uusia konflikteja ei tule.Jokainen osapuoli etsii omanlaistansa seuraa eikä valita että on pakotettu katsomaan sitää ja tätä.Ketään ei pakoteta olemaan seurassa joka ei miellytä tai elämään elämää joka ei miellytä.Jos niin tuntee on asennoitumisessa ja elämänhallinnassa ongelmia.
Jos joku ei halua kohdata itseään parantuakseen ja muuttaa asennoitumista ei ole ammattiauttajilla eikä kenelläkään muulla mitään velvollisuutta toimia terapeuttina.Vastuu on aina ihmisellä itsellään.- -:)
Ans kattoo mihin tämä ketju vielä yltää! Mitäs jos antosisitten juoppojen, sairaiden ja muiden ihmisten olla sellaisia kuin ovat ja keskittyisitte omien vanhanpiian aatostenne kanssa kissat kainalossa kehräten elämään.
Eikö seurakunnissa voisi keksiä harrastepuuhakerhoa kaikille vanhoillepiioille. Olis näämmä tilausta! - väsynyt vastaaja
-:) kirjoitti:
Ans kattoo mihin tämä ketju vielä yltää! Mitäs jos antosisitten juoppojen, sairaiden ja muiden ihmisten olla sellaisia kuin ovat ja keskittyisitte omien vanhanpiian aatostenne kanssa kissat kainalossa kehräten elämään.
Eikö seurakunnissa voisi keksiä harrastepuuhakerhoa kaikille vanhoillepiioille. Olis näämmä tilausta!Juuri näin harrastepiirejä heille kun on mielenterveysongelmia juopottelua epätoivoisia ihmisuhde etsintöjä omalaatuisuutta siinämäärin ettei normaali elämä enää onnistu.Mummotaudin aiheuttamaa hormonaalista oireilua.
Juu kannatetaan ehdottomasti vaan sellaista miespuolista lehmää ei löydykkään joka näitä mummoja 46-50 kestäisi.Mummot ovat minua vanhempia ja helvetti soikoon jos minusta tulee samanlainen nolo ja toisia vaivaava ämmä niin toivottavasti jälkipolvi vie minut saunan taakse ja nopeasti!
Jos nuo kaksi vanhaapiikaa näkisit ja tuntisit niin kiroilisit autuaasti että olet koskaan heitä tavannutkaan.
- väsynyt vastaaja
25 April 2011 21:47
Hei
Kiitos viesteistäsi. En nyt ala niihin kommentoimaan, vaan haluan
tehdä sinulle ehdotuksen, jonka toivon toteutuvan. Vaimoni lähtee
aamulla siskonsa kyydissä ....., ovat yötä sieellä. Haluaisin tavata sinut kasvoista kasvoihin ja jutella kanssasi kaikesta. Jos sinulle sopii, tulen huomenna illalla .... tapaamaan sinua.Jos
en voi tulle kotiisi (lapsesi?), niin mikä tahansa rauhallinen paikka,
jota ehdotat sopii minulle.
Vastaus:
Hmm tuota tuntuu minusta kyllä aika uskaliaalle asialle.En tiedä mitä odotat jos tapaat minut?Tai miksi haluaisit tavata?Emmehän oikeastaan
tunne edes kunnolla vielä.En minä olen tavallista pulliaista kummempi otus.Missä itse haluaisit mahdollisesti tavata?Kotiini en ole koskaan
ketään miespuolista kutsunut jos et pahastu siitä. - väsynyt vastaaja
......on toiminnan mies:)
"En tiedä mitä odotat jos tapaat minut?"
En mitään sen kummempaa kuin sinut. Ehkä sinusta tuntuu oudolta
moinen
tapaaminen, ei minusta. Olkoonkin, että vain muutama viesti on
vaihdettu, koen kuin olisin tuntenut sinut lapsesta lähtien.
"Tai miksi haluaisit tavata?"
Olen aina ollut utelias, ei tärkein syy. Haluan jutella kanssasi
paljon ja kaikesta, siinä syy. Älä pelkää, en ole kirkossa
kohtaamasi
kaltainen setämies, vaikka melkein isäksesi sopisin. Olen 57 v.
"En minä olen tavallista pulliaista kummempi otus."
En minä mitään bodymimmiä halua tavatakaan.
"Missä itse haluaisit mahdollisesti tavata?"
Tietysti ..... Käynkö hakemassa?
Vastaus
Niin näyttää olevan.. eikö sulla ole edes webbikameraa.. säästyisit
ehken ajamisen vaivalta..?Siellä näkisit..sopisiko se alkuun?
No täytyy myöntää että aina pelottaa uusien ihmisten kanssa.Varsinkin
tällä kyseisellä hetkellä.Hyvähän se on toimia minökin olen sellainen
kun vain olen melko varma asiasta jonka aion tehdä.
en uskaltaisi varmaan tulla ..... muuta kuin seurakunnan
retkellä :)
Sinä et ehkä tiedä millaista elämää minä olen viettänyt viimeiset
vuoteni...se lähentelee aika paljon nunnien elämää. - väsynyt vastaaja
Niin, minullahan pitäsi näennäisesti olla kaikki hyvin. Olen terve
ja
elämänmyönteinen. Minulla on hyvin arvostettu ...., joka takaa
toimeentulon. Työllistän poikanikin yritryksessä. ....ja
..... ovat aina läsnä, eivät ole joutuneet muuttamaan työn perässä
kauas läheisyydestäni. Olen arvostettu persoona seurakunnassa,
erityisesti työni seurakunnan eteen on arvoani nostanut pilviin.
Tuntuu kuin kaikki .... minua rakastaisivat/kunnioittaisivat. Mitä
sitten vielä valitan? Hyvä kysymys. En vain silti ole onnellinen,
muutoin kuin kohdatessani rakkaita ihmisiä ja työtä tehdessäni.
Olen vain kylmettänyt itseni vaimoani ja hänen sukudynastiaansa
kohtaan. Vaimoani vielä siedän jotenkin, sisaruksiaan en enää
yhtään.
Vaimoni suvun kyllä pystyn häätämään lähettyviltäni, ongelmaksi jää
kuitenkin vielä vaimoni ja hänen riippuvaisuussuhteensa
sisaruksiinsa.
Miten tämän kaiken tulen jaksamaan/kestämään, en sitä tiedä.
Helpottiko synninkatumuksella käynti? Hellikö rippi-isääsikin
itsetyydytys?
Lähetän sulle kohta tekstarin, niin voit halutessasi minulle
vastata.
Vaimo nukkuu jo.
Vastaus: - väsynyt vastaaja
29.4.2011 15:11
1 Olet minulle rakas. Sekonkohan tähtesi?
2 Älä enää lähetä viestiä kullanmuruseni:)
3 Ok. Menehän jo siitä:) Saan minä hyviä kuvia. Minulla on kärsivällinen luonne. Jaksan odottaa:)
4 Runoni Sinulle: Netissä minä surffailin, haavoitettu haeskelin. Etsiessäni äitiä, naista aitoa ajattelin. Kiitos ikuisen etsinnän, janonikin sammuttamattoman. Löysin viimeinkin äitini, löysin naisen, kaipuuni. Olen nyt hyvin onnellinen, kaikesta kiitän sinua. Olen joutsenia kuvaamassa. Voit kommentoida runoani.
5 3 sp.
30.5.2011 9:22
6 Voinko soittaa?
7 Voinko soittaa nyt jo?
8 1.6.2011 21:11
En soita enää koskaan. Olet susi lammasten vaatteissa. Ei minua kaduta näennäinen ystävyys. Haluan aina tietää ihmisyyden ääriilmiöistä. Loukkasit kirjoituksillasi liian monta, siksi annan kaiken rikospoliisin tutkittavaksi. Terveisin kusetettu.
9 Mitä voitit? Aion sinut paljastaa ortodoksisuus palstalla. Kerron myös rippi-isällesi.
10 Mikä on rippi-isäsi puhelin numero?
11 Löysin rippi-isäsi tiedot ortodoksien kalenterista. Seuraavan kerran kun menet katumaan lottoamistasi, saattaa rippi-isäsi kysyä ihan jotain muuta.
Vastaus: Sovitaanko näin että tähän numeroon ei enää sieltä tule viestejä. - Aika psykologille!!!
Hei!
Pidä omaa päiväkirjaasi tai mene psykologin vastaanotolle.
Olet selvään avun tarpeessa!
Olet ihan sairas mieleltäsi ja tarttet apua!!!!!!!!!!!!!
Tämä on ort.palsta ja EI MIELENTERVEYS/ psykologipalsta!
Etkö itse älyä sairasta luonnettasi ja että tarvitset apua!
Tilaa kiireellä aika psykologilta!!!!!!!!!!!!- ??
Kiroaminen-ketjun aloittaja tullut tänne välillä purkamaan raivoaan, kun ei saanut mieleistään palautetta tuossa aloittamassaan ketjussa?
- Kysyn vaan
Mitä hemmettiä nää sairaat löllöt täällä hilluvat?
Painukaa psyykeosastolle!
Täällä keskustellaan ihan muista asioista kuin sairaista ..................- samaa mieltä....
Voi tälläisiähän se on kirkkokunta pullollaan joista aloittaja kirjoittaa.Ei suinkaan itsestään vaan kohtaamistaan ihmistyypeistä.
- Naurettavaa nyyhkyä
Muistuu mieleen "Nyyrikki"- lehti joskus 60-luvulla.
Tämän aloittajan nyyrikki-nyyhky-tarinat ovat ihan samaa rataa.
Onko nykyisin joku samanlainen lehti minne aloittaja voisi "vuodattaa" nyyhkytarinoitaan?
Tämä viesiketju ("kiitos" aloittajan) on niin haiseva, pateettinen yms että yököttää.- viivoittaja---------
Olen samaa mieltä kaikenlaisilla asioilla sitä ihmiset ovatkin vaivanneet väsynyttä vastaajaa.
Kaikenlaisia kulkijoita sitä onkin maailmassa.Nyyrikki olisi voinut aivan hyvin perustaa tälläisille riesoille oman vertaistukikerhon.
Aina jaksan ihmetellä kuinka ongelmaiset eivät löydä toisiaan.eivät kai kestäisi toistensa samankaltaisuutta ja siksi valitsevat kiusattavansa oman piirinsä ulkopuolelta.
Samankaltaisethan tunnistaisivat toistensa ongelmat eivätkä kestäisi nähdä omaa peilikuvaansa kenties.
- SRK on sairaalamme
Missään muualta netin keskusteluissa en ole löytänyt niin pitkää yhden henkilön ketjua kuin mihin "Väsynyt vastaaja" on pystynyt - ei hän ainakaan näytä väsyneeltä! Eikö hänellä ole seurakunnassa ketään, jonka kanssa purkaa sisäistä tilaansa ja saada rakastavaa ohjausta? Eikä seurakunta ole se suuri "sairaala", johon me kaikki tavalla tai toisella rikkinäiset ja haavoitetut voimme mennä saamaan hoitoa haavoillemme ja sielullemme virvoitusta? Täällä netissä väsynyt vastaaja kuten muutkin tuskaa täynnä olevat kirjoittajat saatetaan vain leimata, joka ei auta häntä yhtään.
Väsynyt vaeltaja - puhu jollekin seurakunnassa, älä pelkää ottaa vastaan ammatillista apua itsellesi, Jumalan hoito ja huolenpito tulee usein juuri ihmisten kautta, älä jää yksin, vaan ole rohkea - pysy seurakunnan yhteydessä ja rukoile, että jollakin on rakkautta, aikaa ja ymmärrystä ohjata sinua nykyistä parempaa kohti! Sinua siunaten.- mitäpä mieltä?
SRK ei ole paikka jossa sairaat ihmiset sairastuttavat ne terveet ja vievät heiltä viimeisetkin voimavarat elää omaa elämäänsä.
Jokaisella on vaivansa jotka kantaa ei kirkosta haluta lisää ylimääräistä.Kaikki eivät valita ja papisto tuskin voi mitään asialle ja tuskin pahemmin välittää.Papit eivät voi toimittaa ketään pakkohoitoon jos ihminen ei itse sinne mene.Uskonrauhanrikkomisestako heitä pitäisi sitten syyttää että kirkko olisi valittajista vapaa alue.
Toiset ihmiset ovat niin sekaisin että eivät itse käsitä mitä tekevät toisille.Eivät ymmärrä että mielenterveystoimisto on toisaalla kuin kirkko.
Minusta mielentervveyspotilaat joita vastaajakin on joutunut lohduttelemaan kuuluvat terapoinnin osalta mielenterveyspalvelujen pariin ja sitten kun pelisäännöt ovat selvät niin sitten voi osallistua kirkossa palveluksiin kun osaa siellä käyttäytyä asianmukaisesti.samahan pätee yhteiskuntaankin.
Minusta on väärin sanoa että mene mielenterveysapua hakemaan kun joku mielenterveyspotilas kiusaa sinua että jaksat sitä mielenterveyspotilasta kuunnella.
Ei se aivan noinkaan mene.
Velkaiset kuuluvat velkaneuvontaan, sosiaaliavun tarpeessa sosiaalitoimistoon ja mielenterveysongelmaiset mielenterveystoimistoon.
Näin ainakin pappi sanoi katekumeenikerhossa että jos henkilöllä on mielenterveysongelma ne asiat kuuluvat sen alan ammattihenkilöstölle ei papille ja että pappi ei ole terapeutti.
Tuskin on terapeutti väsynyt vastaajakaan tai velvoitettu sellaisena olemaan.Jokaisella on lainsuoja uskonrauhaan ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen.Niin kirkossa kuin sen ulkopuolellakin.
Joskus on kilttejä ihmisiä jotka yrittävät sietää uskonsa vuoksi ihmisiä viimein hekin ehkä saattavat sanoa suoraan.Mutta eipä se mielenterveyspotilas aina sitä tajua että nyt riittää toiselle.He vaan jatkavat totuttua käytöstään koska ovat oireilevia ja sairaita.
- Hohhoijaa
Sama jahkaaja jatkaa vaan.
Miksi ei pidä omana tietonaan "päiväkirjaansa"??
Pateettista märehtimistä.
Tämä henkilö turmelee koko tämän palstan.
Koko ajan omaa narsistista märehtimistä.
Löllöö ja löllöö ja sitten taas löllöö.
Me muut eivät voi tehdä mitään.
Tämä sairas olio vain jatkaa, jatkaa, jatkaa ja jatkaa märehtimistään...- ford escort
Narsisteissa on kummallista se että he eivät iloitse siitä että paljastuvat eivätkä mistään itseään huonossa valossa näyttävässä asiassa.
Luulisi narsismin olevan sellaista että kaikki huomio on makeaa.
Saattaisihan viestin nostokin kertoa narsismista ja huomionhakuisuudesta.
Kotimatkalla tuli mieleen miksi alkoholistit kieriskelevät itsesäälissä, ovatkohan hekin narsisteja?Siksiköhän juovat että joku säälisi reppanoita kun äiti ei ole koskaan antanut tarpeeksi huomiota.
Mutta narsistin tunneälyhän on tutkitusti vammautunut tai jäänyt kehittymättä.Sanotaan että narsistin tunneäly on 5-vuotiaan lapsen tasolla.
Tikkari pitää saada ja jos sitä ei saa niin alkaa hirveä parku.Narsisti ei voi hyväksyä mitään rajoja milloinkaan eikä mitään muuta toimintamallia kuin omansa.On oikeasti todella surkeaa jos aikuinen on jäänyt henkisesti lapsen tasolle.
Narsisti itsehän ei tätä huomaa vaan kokee olevansa maailman napa. - go fast
ford escort kirjoitti:
Narsisteissa on kummallista se että he eivät iloitse siitä että paljastuvat eivätkä mistään itseään huonossa valossa näyttävässä asiassa.
Luulisi narsismin olevan sellaista että kaikki huomio on makeaa.
Saattaisihan viestin nostokin kertoa narsismista ja huomionhakuisuudesta.
Kotimatkalla tuli mieleen miksi alkoholistit kieriskelevät itsesäälissä, ovatkohan hekin narsisteja?Siksiköhän juovat että joku säälisi reppanoita kun äiti ei ole koskaan antanut tarpeeksi huomiota.
Mutta narsistin tunneälyhän on tutkitusti vammautunut tai jäänyt kehittymättä.Sanotaan että narsistin tunneäly on 5-vuotiaan lapsen tasolla.
Tikkari pitää saada ja jos sitä ei saa niin alkaa hirveä parku.Narsisti ei voi hyväksyä mitään rajoja milloinkaan eikä mitään muuta toimintamallia kuin omansa.On oikeasti todella surkeaa jos aikuinen on jäänyt henkisesti lapsen tasolle.
Narsisti itsehän ei tätä huomaa vaan kokee olevansa maailman napa.Umpinarsisti siinä huutaa, että kukaan muu ei saisi äännähtääkään.
- Pontus Rehulainen
go fast kirjoitti:
Umpinarsisti siinä huutaa, että kukaan muu ei saisi äännähtääkään.
Sanoi itse oikeasti narsisti.
Se on muuten parantumaton sairaus sanoin lankomies aikoinaan eräästä narsistimiehestä.
- Muualla päiväkirjaa
Hei kuule,
Pidä yksityistä päiväkirjaasi!
Sinä et missään nimessä kuulu tälle ort. palstalle.
Olet narsisti-hoitoontarvitsija.
Miksi jahkaat täällä?
Mene mielenterveystoimistoon ja hae apua!- just worried
Jos ei ole hullu, niin tehdään. Jos ei ole huora, niin tehdään. Jos ei ole gigolo, niin tehdään. Kyllähän tekijänaiset ja -miehet tämän osaavat - ihan oman tarpeensa mukaan..
- versus
Kukas se sanoikaan: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon."
- versus
versus kirjoitti:
Kukas se sanoikaan: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon."
Sama, joka sanoi tuon edellisen, sanoi myös: "Ottakaa oppia minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä."
- rehumäki
just worried kirjoitti:
Jos ei ole hullu, niin tehdään. Jos ei ole huora, niin tehdään. Jos ei ole gigolo, niin tehdään. Kyllähän tekijänaiset ja -miehet tämän osaavat - ihan oman tarpeensa mukaan..
Voi voi kun taas narsismi pilkistää.kaikki naiset kusettavat kuinka ollakkaan pitäisiköhän ihan keskittyä aviopuolisoon jos sellainen on eikä katsella aidan toista puolta ja sitten huutaa kun epärealistiset tavoitteet eivät toteudukkaan.
Ei se "uhrien" vika ole.
Jos tätä ei ymmärrä että omalla käytökselläänn "kusee" elämänsä niin.. ehkä pitää etsiä ammattiapua asiaan eikä osoitella muita sormella ja uhota tyhjää paskaa jota ei kukaan jaksa edes kuunnella.
Taisi muuten postata itse myötätunto viestejä omien viestiensä perään.
Nämä on tälläisiä vuosikausia palstoilla pyörineitä kavereita jotka elävät tämän väylän kautta toteutumattomia unelmiaan.Kyllähän se v...ttaa jos sekään ei oikein onnistu.
Sitten omat puutteet käännetään muiden vioiksi jostain ihmeen syystä.No mutta ainahan nämä kaverit keinoja keksii.
Säälittäviä sairaita miehen reppanoita, kuinkahan monelta löytyy kotisohvalta tälläinen palstaonnen kalastelija. - anno domini stupidus
just worried kirjoitti:
Ei jumaliste!
Äijähän on paremman luokan p... kinuaja ja kehtaa näytellä viatonta naamaa.
Miksi muuten tuollaisia kirjoittelisi ja soittelisi vieraille naisille vaimonsa tietämättä.
Repeän nauruun!!!
Hieman eri juttu jos olisi vaimonsa kanssa kutsunut lounaalle tämän naispuolisen, hahaha päivän vitsi tässä.
Eikös jossain ollut että sama kaveri kalastelee muillakin palstoilla kuin ortodoksisuus palstalla.
Juttelin erään tuttavanaisen kanssa tästä kyseisestä kaverista ja sanoi nimimerkin olevan hyvinkin tuttu toisilta palstoilta.
Oli raivonnut aiemminkin jossain jo vuosia sitten kuinka joku nainen oli kusettanut häntä.
Taisipa joku oikein etsiä tämänkin nimimerkin muillakin nimimerkeillä postaamat viestit ja sieltähän löytyi vaikka mitä hempeilyä ja samaa kiroamista sitten kun naiset ovat "kusettaneet" tätä maailman napaa jo monia vuosia sitten. - tyhmä on tyhmä
versus kirjoitti:
Sama, joka sanoi tuon edellisen, sanoi myös: "Ottakaa oppia minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä."
Gauhiaa kun samalla kellonlyömällä ihan kotikoneelta on lähtenyt niin "nöyriä" viestejä "kusetetulle" reppanalle rohkaisuksi.
Ei kerennyt ajaa uimahallille eikä hostelliin näpyttelemään.
Onneksi on kameravalvonta nykyisin ja kyllähän tiettyyn aikaan käyvät vaki tietsikankäyttäjät jäävät jo henkilökunnankin mieleen. - go on, so social
just worried kirjoitti:
http://areena.yle.fi/tv/55791
Voi, kun en voi vastustaa!
Tässä sitä on hulluksi tekemisten työnäytettä kerrakseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964774Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2083804Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1082220Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321258
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621246- 531105
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4931059