USA:n tuomioistuimen päätös: 'Presidentti Obama, syyllinen perustuslain rikkomiseen'
2012-05-29 15:55:12
Ryhmä journalisteja, jotka haastoivat Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman sekä tämän hallinnon oikeuteen kansalaisten 'ikuisen pidätyksen' sallivan NDAA-lain takia, on saanut ensimmäisen oikeuden päätöksen - ja voitti.
Presidentti Barack Obama allekirjoitti 31.12 2011 kiistellyn NDAA-lain. NDAA eli National Defence Authorization Act sallii mm. Yhdysvaltain kansalaisten pidättämisen määräämättömän pitkäksi ajaksi terrorismi-epäilyjen perusteella. Hallituksella ei ole velvollisuutta todistaa epäillyn syyllisyyttä tai edes järjestää hänelle oikeudenkäyntiä.
NDAA:ta ovat vastustaneet myös Yhdysvaltain tiedustelu- ja turvallisuuselinten kuten FBI:n ja CIA:n johtajat sanoen sen vaikeuttavan heidän työtään.
Joukko journalisteja ja muita kansalaisvaikuttajia haastoi hallinnon oikeuteen perustuslain 1. ja 5. lisäyksen rikkomuksista.
Kanteen nostajien mukaan lain sanamuotoilu on niin väljä ja epäselvä, että esimerkiksi terrorismista kirjoittava journalisti, joka siteeraa terroristiryhmän tai terroristiryhmään yhdistettävän joukon lausuntoa, voidaan pidättää terrorismin tukemisesta.
Kantajiin kuuluvat muun muassa Pulitzer-palkittu journalisti, New York Timesin entinen kirjeenvaihtaja ja kirjailija Chris Hedges sekä joukko muita aktivisteja, mukaan lukien MIT-professori Noam Chomsky, kirjailijat Tangerine Bolen, Alexa O´Brien sekä taloustieteen tohtori, RAND Corporation -yhtiölle työskennellyt sotilaallinen tutkija Daniel Ellsberg, joka vuonna 1971 vuoti Pentagonin papereiden nimellä tunnetut huippusalaiset asiakirjat New York Timesille ja muille amerikkalaislehdille.
Paperit käsittelivät Yhdysvaltain hallinnon Vietnamin sotaa edeltänyttä päätöksentekoa, ja paljastivat Kennedyn, Johnsonin ja Nixonin hallitusten valehdelleen tietoisesti sodan syistä ja kulusta.
Kirjailijat Naomi Wolf sekä Cornel West ovat liittymässä kantajien joukkoon. Cornel Westin mukaan Yhdysvallat on kehittymässä diktatuuriksi, jossa on ripaus fasismia mukana. Kantajia edustavat asianajajat Bruce Afran sekä Carl Mayer.
Tuomari Katherine Forrest New Yorkin eteläisestä piiristä hylkäsi Obaman hallinnon puolustelut siitä, että "NDAA vain vahvistaa jo olemassa olevat, sotavoimien oikeudet suorittaa tiettyjä rutiinitoimenpiteitä" ja on antanut päätöksenään, että NDAA rikkoo perustuslain lisäyksiä.
Hallituksen odotetaan vetoavan tuomarin päätöksestä ja Verkkomedia jatkaa aiheen seuraamista.
NDAA ei kuitenkaan ole ainoa laki, jonka avulla suita suljetaan Yhdysvalloissa tai suoritetaan pidätyksiä köykäisin perustein Muita, NDAA:n osa-alueita kattavia lakeja ovat mm. vakoilua koskeva Espionage Act, FISA Amendment Act, Authorization to Use Military Force Act (AUMF) sekä PATRIOT Act.
Toimittaja: Riikka Söyring
29.5.2012, Verkkomedia.org
Lue NDAA:n liittyen myös amerikkalaisten kongressiedustajien Adam Smithin, Justin Amashin ja Dennis Kucinichin kannanotot:
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=3&id=3781
Obama rikkoi USA:n lakia.
10
94
Vastaukset
- Antivainolainen
Tosimies alkaa tulla tajuihinsa, pitkän kannabiskierteen jälkeen.
- Tosimies.
Tuo on joku piripää itse joka nimissäni kirjoittelee, lisään vielä että olen huumeita vastaan ja en koskaan ole käyttänyt.
- Vittuettä olet tyhmä
Tosimies. kirjoitti:
Tuo on joku piripää itse joka nimissäni kirjoittelee, lisään vielä että olen huumeita vastaan ja en koskaan ole käyttänyt.
Sinun nimissäsi ? Sinulle lienee joku esihahanpurija antanut nimen, enkä usko, että se on Tosimies. Ja toinen asia: Vielä eilen väitit, ettei kannabis ole huumetta. Onhan se ja sinä alat olla yhtä kypsä kuin raakkuna1.
- kor jaan ..
Vittuettä olet tyhmä kirjoitti:
Sinun nimissäsi ? Sinulle lienee joku esihahanpurija antanut nimen, enkä usko, että se on Tosimies. Ja toinen asia: Vielä eilen väitit, ettei kannabis ole huumetta. Onhan se ja sinä alat olla yhtä kypsä kuin raakkuna1.
esihahanpurija = esinahanpurija
- Tosimies.
Vittuettä olet tyhmä kirjoitti:
En ole tuollaista sanonut, se on juuri tämä sama piripää joka kirjoittelee nimimerkilläni eli sinä.
- RIP Erkki olit hyvä
Chomskykin oli NL:n hyödyllinen idiootti. Nykyisin muun kommarisakin.
Lukekaas mitä homoseksuaali ulkomaankirjeenvaihtaja Erkki Toivanen kirjoitti hyödyllisistä idiooteista. Liittyy muhamattien paapomiseen. Googlettakaa.- paremmin tietävä
Chomsky oli ja on anarkisti. Sinä taas olet idiootti.
- Viherpunikkien utopi
Nämä itseään anarkistina pitävät ovat todellisuudessa fasisteja ja totalitaristeja, jotka haluavat punikkihallinnon vahtivan jokaista ihmisen liikettä.
Ja laittomaksi kaiken muun, paitsi sen mihin itse ovat mieltyneet. Kuten autojen naarmuttelun, renkaiden puhkomisen, seinien spreijailun, pilven polttelun ja liiman haistelun. - Myppo_Sellis
Ovatkohan ne Bushin aikaiset terrorismin vastaiset lait ja erittyisvaltuudet voimassa..niitähän pykättiin 2001 jälkeen aika lailla.
Eikös jokin kirjan lainauskin kirjastosta saattanut olla "epäilyttävää"...? - Obama muutti jotain
Kidutus on kielletty selväsanaisemmin. Ja parhaillaan väännetään kättä valtion turvallisuutta uhkaavien pidättämisestä/vangitsemisesta määräämättömäksi ajaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242491Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3492110Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261952Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o141790Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581558Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121092Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181079- 55940
- 63915
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2888