Nyt mediassa käsitellään Hyvinkäällä tapahtunutta silmitöntä surmatekoa, joka on tähän mennessä vaatinut kaksi kuolonuhria. Tragedia koskettaa ja koska Hyvinkää sijaitsee aivan lähellä Jokelaa, on ymmärrettävää, että se saa ihmiset kauhun valtaan. Muistamme Jokelan kouluammunnat neljä vuotta sitten ja uhrien määrän.
Asiassa on kuitenkin myös suhteellisuudentajuani häiritseviä tekijöitä. Me emme juuri korvaamme lotkauta, kun kuulemme täältä kaukana tapahtuvista kauhuteoista. Meitä ei pahemmin häirinnyt Ruandassa tapahtunut 900 000 ihmisen silpominen viidakkoveitsillä. Me muistamme kyllä Pol Potin tekemät miljoonien ihmisten teloitukset ja totta kai toisen maailmansodan kymmenien miljoonien ihmisten kuolemat. Kuka täällä sytytti kynttilän kun Srebrenicassa tapettiin 8000 muslimimiestä ja poikaa vuonna 1995?
Mutta ne ovat kaukaisia tapahtumia ja niille emme enää mitään voi. Ihmiskunnassa on aina tehty murhia ja tappoja hamasta esihistorian ajoista alkaen. Miksi niin ei tapahtuisi nyt, olemmeko me lajina muka jotenkin kehittyneet jo niin pitkälle, että tällaista ei kerta kaikkiaan voi tapahtua?
Emme ole, väitän minä. Me emme ole emotionaalisesti kehittyneet kivikauden jälkeen juuri ollenkaan. Kun emotionaalisesti kehittymätön ihminen joutuu umpikujaan, hän saattaa ryhtyä äärimmäisiin tekoihin. Jokainen poikaporukoissa ollut muistaa tapauksia, jolloin joku on sanonut, että nyt vedetään turpaan ekaa vastaantulijaa.
Kun on itse kasvanut perustelemattoman ja äkkinäisen väkivallan ilmapiirissä, on kaksi mahdollisuutta: joko ryhtyy itse samoihin tekoihin tai väistää kaikkea väkivaltaa, eikä halua nähdä sitä edes elokuvissa. Minä olen valinnut jälkimmäisen linjan.
Äärimmäisiä tekoja
19
122
Vastaukset
Mediassa käsitellään juu. En ole koskaan ollut mikään Ruben Stiller fani, mutta tällä kertaa olen hieman samoilla linjoilla.
Eiköhän se ole ihan luonnollista, että oman kylän tapahtumat ovat ennen jotain kaukaista peräkylää.
Vai olemmeko lajina kehittyneet jo liian pitkälle, että vastaavaa tapahtuu aika-ajoin, vääjäämättä.
Olen, onneksi, saanut kasvaa ilmapiirissä, jossa väkivallalla ei ole ollut sijaa. Asettamiisi mahdollisuuksiin en osaa ottaa kantaa, mutta kaikenlaista väkivaltaa vihaan kuin ruttoa. Vihaan niin, että voisin jopa sallia äärimmäisen väkivallan käytön väkivallan estämiseksi.Hyvä pointti, mutta periaatteessa aika monelta meni kokonaan ohi esim. tuo Ruandan tapaus. Ei hetkauta, mutta not in my backyard.
- L*
Onko tuo nenäveikko kuvassa uusi, vai onko puolilähikuva entisen osalähikuvan sijasta samasta hauvelista?
Kyllähän on kuin kirjoitit, oman aidan tapahtumat ovat lähempänä, kuin maailman laidalla tapahtuvat.
Kukin ajatteleva toki ymmärtää muuallakin tapahtuneen murheen ja tuskan.
Tosin ajattelen myös niin, että välittäminen omistaan, arjessa, käytännössä on kaikken parasta lähimmäisenrakkautta. Todellista, mutta kun siihen on käytettävä aikaa ja vaivaa. Pelkät ajatukset eivät siihen riitä.
Aloittajan käyttämä pluraali ei käsitä koko ihmiskuntaa. Saataisiin varmaan elää maailman tappiin, eikä osa kansakuntaa koskaan kehittyisi emotionaalisesti, vaikkapa empaattiseksi, tuntevaksi muidenkin kuin oman minänsä tapahtumiin.
Asiaa olen ajatellut vasta pisaran verran, jos enempään minulla on kykyäkään.
Uutisissa eräs haastateltu nuori sanoi viisaasti, että tekoa suorittaessaan tekijä on yksin itsensä kanssa.
Viimekädessä hän määrää tekonsa, jos siihen kykenee.
Lie siis tahto, halu vai pakko mielessään?
Halveksin heitä, jotka käyttävät väkivaltaa puolustuskyvyttömiä kohtaan. L* kirjoitti:
Onko tuo nenäveikko kuvassa uusi, vai onko puolilähikuva entisen osalähikuvan sijasta samasta hauvelista?
Kyllähän on kuin kirjoitit, oman aidan tapahtumat ovat lähempänä, kuin maailman laidalla tapahtuvat.
Kukin ajatteleva toki ymmärtää muuallakin tapahtuneen murheen ja tuskan.
Tosin ajattelen myös niin, että välittäminen omistaan, arjessa, käytännössä on kaikken parasta lähimmäisenrakkautta. Todellista, mutta kun siihen on käytettävä aikaa ja vaivaa. Pelkät ajatukset eivät siihen riitä.
Aloittajan käyttämä pluraali ei käsitä koko ihmiskuntaa. Saataisiin varmaan elää maailman tappiin, eikä osa kansakuntaa koskaan kehittyisi emotionaalisesti, vaikkapa empaattiseksi, tuntevaksi muidenkin kuin oman minänsä tapahtumiin.
Asiaa olen ajatellut vasta pisaran verran, jos enempään minulla on kykyäkään.
Uutisissa eräs haastateltu nuori sanoi viisaasti, että tekoa suorittaessaan tekijä on yksin itsensä kanssa.
Viimekädessä hän määrää tekonsa, jos siihen kykenee.
Lie siis tahto, halu vai pakko mielessään?
Halveksin heitä, jotka käyttävät väkivaltaa puolustuskyvyttömiä kohtaan.Eipähän noita vaihdeta kuin mustalainen hevosta, tai meikäläinen asuntoa;) Eli sama kirsu(tar). Tosin ei ollut kaukana, ettei niitä nenäveikkoja tullut keväällä lisää. Reilu kuukausi piti olla jännityksessä, vaan taisi uroskoira olla vähän kokematon niissä puuhissa.
Näin on, että murhe ja tuska on ihan yhtä valitettavaa, oli sitä missä päin maailmaa tahansa. Mutta mitä kauempana se on itseä, sitä vähemmän sen hyväksi voi mitään tehdä ja sitä vähemmän se puhuttaa. Korvien lotkautus täällä ei asioita muualla maailmassa muuksi muuta. Kunhan lotkautettaisiin niitä korvia lähellä itseä olevissa asioissa, joissa olisi jonkinlainen mahdollisuus vaikuttaakkin.
Mielestäni alla olevan linkin ajatuksissa on paljon järkeä. Tietokoneiden mukanaan tuoma virtuaalimaailma ja väkivaltapelit ei ole hyvä yhdistelmä puuttuvan vastuullisen vanhemmuuden kanssa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012053015646977_uu.shtml- L*
mies-vm56 kirjoitti:
Eipähän noita vaihdeta kuin mustalainen hevosta, tai meikäläinen asuntoa;) Eli sama kirsu(tar). Tosin ei ollut kaukana, ettei niitä nenäveikkoja tullut keväällä lisää. Reilu kuukausi piti olla jännityksessä, vaan taisi uroskoira olla vähän kokematon niissä puuhissa.
Näin on, että murhe ja tuska on ihan yhtä valitettavaa, oli sitä missä päin maailmaa tahansa. Mutta mitä kauempana se on itseä, sitä vähemmän sen hyväksi voi mitään tehdä ja sitä vähemmän se puhuttaa. Korvien lotkautus täällä ei asioita muualla maailmassa muuksi muuta. Kunhan lotkautettaisiin niitä korvia lähellä itseä olevissa asioissa, joissa olisi jonkinlainen mahdollisuus vaikuttaakkin.
Mielestäni alla olevan linkin ajatuksissa on paljon järkeä. Tietokoneiden mukanaan tuoma virtuaalimaailma ja väkivaltapelit ei ole hyvä yhdistelmä puuttuvan vastuullisen vanhemmuuden kanssa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012053015646977_uu.shtmlNenäneidille terveisiä!
Olipa Luojan lykky, kai, ettei poika vielä ollut muu kuin opeseppä?
Itse olen tunteva, mutten näe mitään järkeä kuluttaa elämääni koko maailman suruun ja tuskaan. Tietenkin tiedostan sen, mutta ennemmin käyn katsomassa sairaalassa omaistani, kuin syvennyn meditoimaan muun maailman pahuutta.
Minua on aina ihmetyttänyt keinotodellisuus, jota nyt eletään. Surraan nyyhkien jonkun tuntemattoman etäihmisen kuolemaa, samalla kun ei vaivauduta vaikuttamaan siihen, mihin itse kykenee.
Tietokone ja pelit vienevät monilta nuorilta todellisuustajun.
Antavat virtuaalisankareita, joihin heikko mieli samaistuu.
Kyllä, niin uskon, koko yhteiskunta on mullin mallin entiseen verraten.
Rahaa on kuin roskaa, mutta pienen ihmisen tietoisuus ja turvallisuus
on olematonta.
- tuloksista päätellen
Minäkin ajattelen niin, että kotoa se kaikki alkaa. Toivon että sitä aikaa, huolenpitoa, välittämistä, rakkautta ja kannustamista riittää kotoa - siitä saa eväitä elämään ja muuhun yhteiseloon.
Mutta on tässä yhteiskunnassakin jotain vikaa - miksi se demokraattisessakin Suomessa eriarvoistaa ihmiset jo alkumetreillä? Olen vaan sitä mieltä, että nyt on korkea aika ajatella lapsen parasta, koululaisten ja nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. On tainnut heidän pahoinvointinsa jäädä huomaamatta hyvinvoivien tapellessa korruptiosta, asuntoeduistaan, optioistaan, palkkioistaan ym itsehavittelemista ansioittomista etuoikeuksistaan. Olen nyt mietiskellyt tota sun ajatusta "korvan lotkauttamisesta muihin kauhuihin"
Kyllä ne ainakin muhun sattuu. Usein miettinyt noita Ruandan kauhuja ja muitakin.
Pahalta tuntuu mulle jopa sellaiset asiat kun nuo Kreikan ym. maiden ihmiset joutuvat kärsimään tuon politiikan ja muiden tehtyjen virheiden takia.
Niin että tuota ajatusta en sulta niele.
Se sitten että täällä en ota osaa noihin keskusteluihin on siinä että mulle tää paikka on alunperin ollut hauskuuden hakua varten.
Ja tosiasiahan on ettei me voida muuttaa noita asioita. Vaikka varmasti tavallaan montaa juttua pytyisikin ajamaan täältäkin, ainakin ihmisten ajatteluun jos ei muuhun.
Mutta sitten taas se että onko ihminen muuttunut, niin siinä olen samaa mieltä.
Kun lukee historiaa niin näkee että pohjimmiltaan ihminen on yhäkin viettiensä vietävissä.
Halut ja valta, mustasukkaisuus ja "vihollisen" tappaminen on yhä tätä päivää niin kun on aina ollut.
Vielä tästä Hyvinkään tapahtumasta. Kyllä se sillälailla pistää miettimään kun sielläkin liikuskelen ajoittain niin läheltä se liippaa.
Ja silloin kun oli Myymäen juttu niin jos ei olisi tullut muutosta suunnitelmiin niin olisin voinut olla juuri silloin sielä.
Eilenkin kaupungille lähtiessä sanoin ettei koskaan tiedä nykyään tuleeko enää kotiin vai jääkö johonkin ihmisen hetkellisen päähänpiston tapon alle.
Niin että pikkasen eri asia on tapahtuuko siellä jossain vai täällä, mutta ei tarkoita sitä että kylmä olisi noille muille maille.On sanottu, että jos ihminen tapetaan, se on tragedia, mutta jos miljoona tapetaan, se on tilastotiedettä.
Hauskakin olen täällä joskus yrittänyt olla, mutta minua vihaava tyyppi on halunnut minut palstalta pois. Siksi en tänne enää mitään hauskaa tuo.
Tilastojen mukaan joutua surman uhriksi on niin minimaalinen, että jos alkaa pelätä sitä, täytyy varmasti sitten pysyä kotona. Itse olin Myyrmannissa viikko sitten ja menen sinne jälleen tänä viikonloppuna.
Suomessa tapahtuu 3 kuolemaan johtavaa surmatyötä sataatuhatta asukasta kohti vuodessa ja niistä suurin osa tehdään ns. jäsentenvälisissä juoppoporukoissa umpitunnelissa ja surma-ase on yleensä veitsi. Vuoden 1995 jälkeen murhia ja tappoja on tehty vuosi vuodelta vähemmän, joten näin vähän ihmisiä Suomessa ei ole koskaan koko historian aikana surmattu. Vielä 1930 luvulla 10/100 000. Tiedot ovat peräisin Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tilastoista.Teotwawki kirjoitti:
On sanottu, että jos ihminen tapetaan, se on tragedia, mutta jos miljoona tapetaan, se on tilastotiedettä.
Hauskakin olen täällä joskus yrittänyt olla, mutta minua vihaava tyyppi on halunnut minut palstalta pois. Siksi en tänne enää mitään hauskaa tuo.
Tilastojen mukaan joutua surman uhriksi on niin minimaalinen, että jos alkaa pelätä sitä, täytyy varmasti sitten pysyä kotona. Itse olin Myyrmannissa viikko sitten ja menen sinne jälleen tänä viikonloppuna.
Suomessa tapahtuu 3 kuolemaan johtavaa surmatyötä sataatuhatta asukasta kohti vuodessa ja niistä suurin osa tehdään ns. jäsentenvälisissä juoppoporukoissa umpitunnelissa ja surma-ase on yleensä veitsi. Vuoden 1995 jälkeen murhia ja tappoja on tehty vuosi vuodelta vähemmän, joten näin vähän ihmisiä Suomessa ei ole koskaan koko historian aikana surmattu. Vielä 1930 luvulla 10/100 000. Tiedot ovat peräisin Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tilastoista.No en kyllä pelkää kulkea missään sen kummemmin kun ennenkään.
On vaan tosi asia että nämä oudot tapot on sitten ehkä tuleet paremmin julkisuuteen kun ennen.
Ja tosiasia on että tuolla ulkona kulkee enmmän ihmisiä joiden kuuluisi olla laitoshoidossa, enkä nyt puhu pelkästään näistä tapahtuneista.
Rauhan sairaala kun lopetettiin Imatralla niin sieltä jäi paljon yksinäisiä, joilla ei ollut kontaktia ulkopuolelle.
Ja niin moni muu sairaala.
Ihmisiä joilla on paha olla, kulkee meidän keskuudessa.
Ja jos ei apua saa niin joskus sitä haetaan kyseenalaisin keinoin, niin kun vähän aikaa sitten kävi.
Noi tilastot ei mua kiinnosta, vaan yksityiset ihmiset.tulisilla kirjoitti:
No en kyllä pelkää kulkea missään sen kummemmin kun ennenkään.
On vaan tosi asia että nämä oudot tapot on sitten ehkä tuleet paremmin julkisuuteen kun ennen.
Ja tosiasia on että tuolla ulkona kulkee enmmän ihmisiä joiden kuuluisi olla laitoshoidossa, enkä nyt puhu pelkästään näistä tapahtuneista.
Rauhan sairaala kun lopetettiin Imatralla niin sieltä jäi paljon yksinäisiä, joilla ei ollut kontaktia ulkopuolelle.
Ja niin moni muu sairaala.
Ihmisiä joilla on paha olla, kulkee meidän keskuudessa.
Ja jos ei apua saa niin joskus sitä haetaan kyseenalaisin keinoin, niin kun vähän aikaa sitten kävi.
Noi tilastot ei mua kiinnosta, vaan yksityiset ihmiset.Tietääkseni yksikään näihin viimevuosina joukkosurmia ei ole ollut laitoshoitotaustaa.
Teotwawki kirjoitti:
Tietääkseni yksikään näihin viimevuosina joukkosurmia ei ole ollut laitoshoitotaustaa.
Vaan yksi kuolemantuottamus tai tappo tai mikä lie, oli siksi että tekijä pääsisi hoitoon.
Ja siinä on yksi liikaa.tulisilla kirjoitti:
Vaan yksi kuolemantuottamus tai tappo tai mikä lie, oli siksi että tekijä pääsisi hoitoon.
Ja siinä on yksi liikaa.Tehdessään surmatyön, ihminen on valtaosassa tapauksista täydessä ymmärryksessä, joka tarkoittaa maallikkokielellä, että hän tekee teon tietoisesti ja harkiten. Juoppujen tekemät teot tehdään niinikään täydessä ymmärryksessä, sillä humalatla ei ole lieventävä asiantila.
Sitten kannattaa muistaa se, että jos ihminen on psykopaatti ja tekee teon sen nojalla, ei hän ole mielisairas. Psykopatia on luonnehäiriö, ei sairaus. Tämä tarkoittaa sitä, että äärimmäisen harvinaista on, että ns. hullu tai mielisairas tekisi mitään tuollaista. Tämä selviää, kun lukee Hannu Laerman kirjan Pahuuden anatomia. Lauerma on maan johtava kriminaalipsykiatri, joka tekee työkseen paitsi yliopisto-opetusta, niin myös mielentilatutkimuksia.
- sitroen.
Nythän on selvinnyt melko luotettavasti, että ampuja on ollut puolisen vuotta mielisairaalassa. Oletettavasti on saanut asianmukaiset aivokemiaan vaikuttavat lääkket kun on vapaalle päästetty. Nyt vain näitten lääkkeitten yhtenä sivuvaikutuksena mainitan todellisuudentajun hämärtyminen varsinkin yhdessä alkoholin kanssa. Silloin ihminen ikäänkuin näkee hyvin intensiivistä unta joka tuntuu todelta ja ihminen tekee unensa perusteella mitä tekeekin.
Näin uskon tässäkin käyneen. Kaveri otti lääkkeet ja olutta perään ja aivot alkoi kehitellä jotain todentuntuista unta, jota ampuja alkoi elämään totena tunnetuin seurauksin.
Otin kerran epähuomiossa allergialääkettä ja pian perään jotain toista, mikä ei soveltunutkaan sen kanssa yhteen. Olin sitten ainakin yhden vuorokauden hullu, ts elin unessa näkemäni tapahtuman vaikutuksen alaisena.
Onneksi ei pahempaa sattunut kuin että yksi ihmissuhde oli mennä katkolle, mutta jälkeenpäin kyselemällä sekin asia selvisi. Olenpahan nyt yhden kokemuksen "rikkaampi" ja varon visusti sotkematta lääkkeitä keskenään tai edes oluen kanssa.Voisitko laittaa linkin uutiseen, jonka mukaan tämä ampuja oli ollut mielisairaalassa. Minulta on livahtanut tuo tieto ohi.
- sitroen.
Teotwawki kirjoitti:
Voisitko laittaa linkin uutiseen, jonka mukaan tämä ampuja oli ollut mielisairaalassa. Minulta on livahtanut tuo tieto ohi.
Psykiatrisessa hoidossa nyt ainakin: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012053115648494_uu.shtml
sitroen. kirjoitti:
Psykiatrisessa hoidossa nyt ainakin: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012053115648494_uu.shtml
Ok, tulihan se sieltä, mutta Hesari näytti paperiversiossaan siitä uutisoineen. En vain ehtinen töissä lukea sitä kunnolla.
Kärjistyksesi ei pidä paikkaansa. Väkivalta on nykyisin vähäisempää kuin kai koskaan ennen. Ei tarvitse Suomessakaan mennä kuin sodanjälkeiseen aikaan kun se oli moninkertaista nykyiseen verrattuna. Ja jos katsotaan väkivaltakuolemien osuutta kuolleisuudesta historiassa, menneet ajat ovat olleet paljon nykyisiä kamalampia vaikka yksilömääräisesti nykyiset joukkotuhonnat tuottavatkin paljon uhreja.
Meidän moraalisääntömme ovat paljon tiukempia väkivallan suhteen kuin mitä aiempina aikoina on ollut. Lähes koko sivistynyt maailma on luopunut kuolemantuomioista ja sielläkin missä se on voimassa sitä käytetään enää harvoin, paljon aiempaa vähemmän. Entä oliko samansäätyisen tai ylempisäätyisen suorittama raiskaus mikään rikos ennen vanhaan? Avioliitossa se kriminalisoitiin vasta äsken ja vieläkin kuulee asiasta jupinaa joidenkin jätkien kesken kuten myös siitä että uhria ei saa juottaa sekaisin jne...
Enkä minä ole koskaan liikkunut missään porukassa joka on ollut vetämässä turpaan ketään vastaantulijaa. Omat tappelut jäivät sinne kymmenen vuoden kahta puolta ja sen jälkeen olen pärjännyt loistavasti sillä mitä päästä löytyy. Sodankäynyt isä luotti kasvatuksessani ruumiilliseen kuritukseen mutta jo veljeni kohdalla hän oli tullut toisiin ajatuksiin, kokemuksesta, väittäisin.
Yksilöt kehittyvät ja lajikin aikanaan.Kerrankin voin olla kanssasi tasan samaa mieltä. Olen tutkinut OKPOn tilastoja asiaa käsitteleviä kirjoituksiani varten ja voin vahvistaa, että kaiken muun lisäksi rattijuoppojen määrä ei ole lisääntynyt kaikesta kohkaamisesta huolimatta, vaan vähentynyt koko tilastoidun historiansa ajan vuodesta 1975.
Ja tämä on sitten poliisin kirjoittaman juttu, tosin kirjoittaja on entinen toimittaja: http://www.poliisi.fi/poliisi/blog_ek.nsf/wvall/65F069A494BE49A5C2257A080030A8F2#.T8ciXVrRWq8.facebook
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4058859Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1723268- 171744
- 771136
- 761068
- 271055
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641011Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss79975- 55973
- 65920