Kun israelilaiset elivät Egyptin orjuudessa, ei heillä ollut lepopäivää. Ja kun Isä Jumala vapautti heidät Egyptin orjuudesta, hän määräsi heille lepopäivän, sapatin, iankaikkiseksi säädökseksi sukupolvesta sukupolveen ja kaikille muukaisillekin, jotka israelilaisten keskuudessa asuvat; perustellen asian näin: kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja kaikki mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta luomistyöstään..
Nyt kun myös suomalaisten kansojen keskuudessa vietetään lepopäivää, jota sapatiksi nimitetään, niin onko lepopäivän muodolliset seikat muodostuneet tärkeämmiksi, kuin itse lepopäivän merkitys?
Lepopäivän merkitys..
4
116
Vastaukset
- iloinen jäsen
Jumalaa ei saa suututtaa koska jumalat ovat herkkiä niin tietenkin lepopäivän muodollisuuksia on tarkkaan noudatettava. Tärkeintä on oikeat säännöt ei niinkään itse lepopäivä. Jos kerran Jumala on lepopäivän sääntöineen määrännyt niin kyllä sitä on sitten niin pidettävä tai turhaa koko päivä. Onneksi adventtikirkko ohjeistaa meidät niin että lepopäivää on hyvin hankala viettää Jumalan tahdon vastaisesti. Pitkät ohjeet löytyy ja niitä aina sapattisin kerrataan.
- tarkkana tarkkana
Tarkkaa se on kapakassakin, jos iloinen nauraja vahingossa sammaltaa, että olen hengellisistä asioista kiinnostunut, kääntyy moni selkä katseltavaksi.
Kuuluu kuisketta, varo! pastori on paikalla. Tarkkana on Tirran joukossa oltava, että sammallus on s-sihauksin hampaavälistä samanlaista, jos nastahammas on tipahtanut lasiin. Siinä sitten hekostus sammuu ja alkaa itku..
## Lepopäivän merkitys.. ##
En tiedä mitä lepopäivä Luojalle merkitsee, mutta perillä varmaan saan senkin tietää.
MINULLE lepopäivä merkitsee lepoa - toivon että silloin saan levätä kaikin tavoin.
Lepopäivä-stressi pysyköön loitolla - olkoon lepopäivä lepoa / latautumista tulevaan.
Lepopäivänä levätään menneistä töistä ja huojentuneina odotellaan uutta viikkoa.
Jotta minulle suotaisiin lepo, koetan silviisii kohdella kanssaihmisiä.
Se osa Jumalan lakia, jonka me protestantit olemme tottuneet pitämään ns. kolmantena käskynä, kuuluu Raamatussa näin:
5. MOOS. 5.
14
mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti;
silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi,
sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä
muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat
levätä niinkuin sinäkin.
15
Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi,
vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella.
Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/3.html
antti- jepjep.
Nyt meni pieleen. Vain luterilaiset pitävät sapattikäskyä kolmantena käskynä. PROTESTANTIT pitävät sitä neljäntenä. Luterilaisia ja anglikaaneja kun ei nykyisin lasketa protestantteihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1084711Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293443No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452400- 491524
- 361423
- 381246
- 141162
- 1641050
- 271048
- 6954