Meillä taitaa kaikilla olla ennakkoluuloja puolin ja toisin. Itse olen ateisti ja minusta tuntuu siltä, että jotkut uskovat ajattelevat ateisteista näin:
-moraali (luullaan, että ilman uskoa ihmisellä ei ole moraalintajua)
-tunteet (luullaan, että ateistilla ei ole tunne-elämä kohdillaan, koska hän tukeutuu tieteeseen ja loogiseen ajatteluun joissain asioissa, jotka uskova näkee uskonsa kautta)
-suhtautuminen uskoviin (luullaan, että ateisti ei halua kenenkään uskovan Jumalaan/jumaliin, vaikka hän haluaa - useimmiten - vain tasa-arvoa eri elämänkatsomusten välille).
Nämä tulivat ensimmäisinä mieleen. Nuo ovat siis ennakkoluuloja, jotka eivät pidä paikkansa. Poikkeuksia tietysti on, mutta suurinta osaa ateisteista nuo
käsitykset eivät sovi kuvaamaan.
Osaisiko joku uskovista kertoa, minkälaisia ennakkoluuloja hän on huomannut ateisteilla olevan hänestä?
Toivoisin tässä, että kukin kirjoittaisi siis itsestään ja niistä asenteista, joita häneen itseensä on kohdistettu - kukaan ei siis alkaisi puhumaan siitä, mitä mieltä hän on toisista, mikä saattaa johtaa hedelmättömään kinasteluun.
Ehkä joku ateisti keksii myös lisää noita ateisteihin kohdistuneita ennakkoluuloja.
Uskovat ja ateistit
19
75
Vastaukset
- 65+66
Taisit jo kertoakin yleisimmät ennakkoluulot. Lisäyksenä ehkä se, että äärimmillään ateistien kuvitellaan palvovan Saatanaa vähintäänkin tietämättään.
Ennakkoluulot on tosiaan ongelmallisia ja niitä tuntuu olevan hyvin monessa asiassa. Siihen liittynee pelkoa ja turvallisuudenhakua. Koetaan oma maailma ja elämänkatsomus jotenkin turvallisemmaksi kun karikatyyrein ja vastakkainasetteluin yksinkertaistetaan monimutkaista ja moniuloitteista maailmaa.- zyrt
Ei ateisti voi mitään saatanaa palvoa, sehän on jumaltarustoon liittyvä henkiolento.
- Ota tästä selvää
Ateisteista on helppo luoda karikatyyri, koska he vastaavat niin hyvin sitä karika´tyyriä. Sitten kun muut rupeavat näkemään heidät heidän itsensä antamassa valossa, ruvetaan kirjoittelemaan vähän asiallisemmin ja ihmettelemään karikatyyriä.
Minulle on kerrottu kaikkea aloituksessa mainittua. Voisitko kertoa miten olen käyttäytynyt kuin tunteeton, moraaliton, totalitaristinen saatananpalvoja?
- kesän iloa
Osaisiko joku uskova kertoa niitä itseensä kohdistuneita ennakkoluuloja?
Itse kyllä olen huomannut noiden aloittajan mainitsemien ennakkoluulojen elävän vahvasti joidenkin uskovien mielissä.
Mitä, jos kohtaisimmekin nämä ennakkoluulot ja pääsisimme niistä eroon? En ole itse muuta huomannut, kuin että uskovat ovat panneet minuunkin leiman, mikä antaa minusta aivan päinvastaisen kuvan kuin mitä olen.
Elli jonkilainen vakava ennakkoluuloinen käsitys joillakin uskovilla on, ja mikä pahinta; he luulevat tietävänsä kaiken, ja olevansa oikeassa. Jos olisin sellainen kuin uskovat ovat sanoneet, niin olisin omastkin mielestäni hirveä ihminen.
Mistä sellainen kumpuaa, kun tällainen harhaluuolo ateisteista on tullut näin todelliseksi? Omasta pelosta? Siitä että jos ateisi kuitenkin onkin oikessa? Vai miksi hyökätään kimppuun kuin hyeena ja vieläpä keksityin verukkein?- yksi paitsi yksi
Muistan itse ajatelleeni joskus uskossa olo aikoina että ateistit ovat kylmiä ja tunteettomia ihmisiä. Tuollainen mielikuva minulle olisi syntynyt koska käsitin että rakkautta ei voi olla ilman Jumalaa tai uskoa Jumalaan.
Nyt olen pitkään ollut ateisti ja olen sama ihminen kuin silloin, enkä tunnista itseäni tunteettomaksi tai kylmäksi. Oikeastaan koen kärsiväni liiasta empatiasta koska otan joskus ihmisten kärsimyksen liian raskaasti ja koen itseni voimattomaksi niiden ongelmien edessä.
Pelkästään sanaan Ateisti liitetään paljon ikäviä ja aihettomia mielikuvia. Ateismi on oikeastaan normaali perustila ihmisellä. Toiseksi uskovatkin omaavat samaa epäuskoa muiden uskontojen Jumaluuksia kohtaan. Ateistia ja uskovan erottaa vain se 1 ainoa Jumalausko. Ateisti ei usko yhteenkään Jumalakuvaan, ja uskova ei myös usko yhteenkään muuhun paitsi siihen yhteen. - hekoti hee
yksi paitsi yksi kirjoitti:
Muistan itse ajatelleeni joskus uskossa olo aikoina että ateistit ovat kylmiä ja tunteettomia ihmisiä. Tuollainen mielikuva minulle olisi syntynyt koska käsitin että rakkautta ei voi olla ilman Jumalaa tai uskoa Jumalaan.
Nyt olen pitkään ollut ateisti ja olen sama ihminen kuin silloin, enkä tunnista itseäni tunteettomaksi tai kylmäksi. Oikeastaan koen kärsiväni liiasta empatiasta koska otan joskus ihmisten kärsimyksen liian raskaasti ja koen itseni voimattomaksi niiden ongelmien edessä.
Pelkästään sanaan Ateisti liitetään paljon ikäviä ja aihettomia mielikuvia. Ateismi on oikeastaan normaali perustila ihmisellä. Toiseksi uskovatkin omaavat samaa epäuskoa muiden uskontojen Jumaluuksia kohtaan. Ateistia ja uskovan erottaa vain se 1 ainoa Jumalausko. Ateisti ei usko yhteenkään Jumalakuvaan, ja uskova ei myös usko yhteenkään muuhun paitsi siihen yhteen.Just tälläiset tekaistut ja keksityt tarinat syö palstan ateistien uskottavuutta.
HEKO HEKO - yksi paitsi yksi
hekoti hee kirjoitti:
Just tälläiset tekaistut ja keksityt tarinat syö palstan ateistien uskottavuutta.
HEKO HEKONo ei kyllä ollut tekaistu tarina vaan ihan omasta elämästä. Eikö se ole rehellistä tunnustaa että kaikilla muuttuvat ainakin jotkut käsitykset asioista elämän aikana?
yksi paitsi yksi kirjoitti:
No ei kyllä ollut tekaistu tarina vaan ihan omasta elämästä. Eikö se ole rehellistä tunnustaa että kaikilla muuttuvat ainakin jotkut käsitykset asioista elämän aikana?
Olen kokenut jollakin lailla saman kuin "yksi paitsi yksi". Itse pelkäsin, että minusta saattaa tulla paha ja huono ihminen, kun luovun uskomasta Jumalaan. Tilanne oli sen verran outo, koska olin uskonut melkein koko elämäni.
Mutta en muuttunut miksikään, nykyään on jopa seesteisempi olo, ja olen mieleltäni huomattavasti rauhallisempi kuin uskon aikoina. Eli minulle ei usko ainakaan sopinut. Silloin olin huonompi ihminen.- yksi paitsi yksi
helsinkijokkeri kirjoitti:
Olen kokenut jollakin lailla saman kuin "yksi paitsi yksi". Itse pelkäsin, että minusta saattaa tulla paha ja huono ihminen, kun luovun uskomasta Jumalaan. Tilanne oli sen verran outo, koska olin uskonut melkein koko elämäni.
Mutta en muuttunut miksikään, nykyään on jopa seesteisempi olo, ja olen mieleltäni huomattavasti rauhallisempi kuin uskon aikoina. Eli minulle ei usko ainakaan sopinut. Silloin olin huonompi ihminen.Sitten on tapahtunut sellainen ilmiö että kun uskosta luopui niin on tullut pohdittua oikeaa ja väärää ja moraalia paljon syvemmin kuin silloin kun vielä uskoi. Tämä tietty johtuu siitä kun ei enää voi ottaa yhdestä kirjasta ja opista moraalikäsityksiään niin pitää pohtia asiat itsenäisesti. Henkilökohtaisesti koen ymmärtäväni moraalikysymyksiä nykyisin paremmin.
- senhän näkee
No palstalla kirjoittavia ateisteja nyt ei voi kovin vakavastin ottaa.
Itse ovat maineensa kehittäneet.- Asiaan!!
Palataanpa sinne mistä kaikki alkoi:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10687437
Kysehän ei ole ennakkoluuloista ateisteja kohtaan vaan faktoista.
Noiden mainitsemiesi normaalien yleistysten sisään joutuvat tietenkin kaikki, mutta henkilökohtaisesti minuun on suhtauduttu hyvin, enkä ole saanut kuraa päälleni.
Mutta haluan tässä sanoa, että vasta tänne palstalle tuloni on saanut minut suhtautumaan hiukan varautuneesti sekä uskoviin, että ateisteihin.
Enpä ennen tätä paikkaa ollut tietoinen moisesta tulehtuneesta ilmapiiristä ja vihamielisistä ajatuksista puolin ja toisin. Taisin yleisesti ajatella molemmista ryhmistä kauniimmin, ennen kuin sain lukea heidän ajatuksiaan. Taas tieto lisäsi tuskaa!- ap
Kävinpä lukemassa näitä kirjoituksia täältä ja olen hiukan pettynyt, kun kukaan uskova ei ole tästä kiinnostunut. Haluaisin kuulla, minkälaisia ennakkoluuloja he ovat kokeneet itseensä liitettävän. Minäkin voisin siitä jotain oppia, sillä minullakin on varmaankin joitain (tiedostamattomiakin) ennakkoluuloja uskovia kohtaan.
Se, että jokainen kirjoittaisi itsestään ja omista kokemuksistaan olisi hyvä juuri siksi, ettei kukaan voi väittää hänen olevan väärässä. Jokaisellahan on kuitenkin omat kokemuksensa ja näkemyksensä, jotka ovat juuri hänelle oikeita ainakin sillä hetkellä. - heillä on uskon viha
Tämän poimin toisesta ketjusta. Aika ikävin sanoin siinä uskova purkaa ennakkoluulojaan ateismia kohtaan:
"Mutta ateismilla ei ole mitään muuta annettavaa yhteiskunnalle, kuin turvattomuutta ristiriitoja riistoa köyhiltä, selvien asioiden sekoitusta, hätää, tuskaa ja kuolemaa."
Suorastaan pelottavaa!- sitä se on
Hyvä esimerkki ennakkoluuloista jotka varmaan pelosta aiheutuneet kirjoittajalle. Samassa viestissä haukkui ateistit paskoiksi. Että se siitä uskovan korkeammasta käytöksestä ja tavoista.
- heitä pitää auttaa
Kuka näitä valheita istuttaa toisten mieliin? Ei kai kukaan yksinään voi tuollaisiin ajatuksiin päätyä? Tuntuu tosiaan siltä, että taustalla on pelottelua ja jonkinlaista manipulointia, jonka tarkoituksena on kenties saada uskova ajattelemaan, että vain heidän ajatustapansa on oikea.
On aina vaarallista, jos luulee oman ajatusmallinsa olevan se ainoa ja oikea!
- YAK-42
"Osaisiko joku uskovista kertoa, minkälaisia ennakkoluuloja hän on huomannut ateisteilla olevan hänestä?"
Miksi minä lähtisin toisten ihmisten ajatuksia arvailemaan? Ei minulle uskovana ole juurikaan väliä sillä, mitä muut ihmiset minusta ajattelevat. Elämäni kiintopiste on Jumalassa ja niinpä minulle riittää se, että Jumala rakastaa minua. Ateisteille, joiden elämän kiintopiste on yhteisö, toisten ihmisten rakkaus on kaikki kaikessa. Jos sitä ei riitä, koko maailma voi romahtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422682Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423382397- 352094
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta471766- 241675
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251559- 431429
- 1001409
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391355- 361146