Lekuri määräsi mulle Litalginia munuaiskivikipuun muutama vuosi sitten.
Sanoin että olen ASA-allerginen. Määräsi silti. Onko se hoitovirhe?
Olen joutunut tiputukseen otettuani yhden Burana-tabletin josta sain vaikeita allergisia oireita.
Litalgin:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1740&d=16846&i=LEIRAS FINLAND_LITALGIN_LITALGIN®-tabletti
Täällä sanotaan:
"Älä käytä Litalgin-valmistetta, jos olet aikaisemmin saanut vaikean allergisen reaktion särkylääkkeiden käytön yhteydessä."
En lunastanut tuota reseptiä kun en uskaltanut ottaa niitä.
Hoitovirhe?
21
2852
Vastaukset
- anteeksi, kuinka?
Niin siis missä tapahtui hoitovirhe?
- .
Ei tapahtunut hoitovirhettä.
- Sinäkö sen tiedät
Hoitovirhe on se että minulle määrätään lääkettä joka voi mahdollisesti aiheuttaa minulle hengenvaarallisen allergisen reaktion. Jokainen muu lääkäri on määrännyt minulle kipulääkkeeksi pelkkää panadolia sen jälkeen kun olen ilmoittanut että olen ASA-allergikko. Panadolin vaikutusmekanismi on erilainen kuin asetyylisalisyylijohdannaisten.
Hoitovirhe on tämä: "Älä käytä Litalgin-valmistetta, jos olet aikaisemmin saanut vaikean allergisen reaktion särkylääkkeiden käytön yhteydessä." MINÄ KERROIN TÄMÄN LÄÄKÄRILLE JA HÄN EI OTTANUT SITÄ HUOMIOON! SIINÄ MAHDOLLINEN VIRHE.
Kuuluuko sen vaikuttava aineosa metamitsoli samaan kemikaaliryhmään kuin asetyylisalisyyli? TÄMÄ ON SE ASIA JOKA RATKAISEE TEKIKÖ LÄÄKÄRI HOITOVIRHEEN. Te tuskin sitä tiedätte.
Minusta tuntuu että olen täällä keskustelemassa omatekoisten muka-asiantutijoiden kanssa, joten ei tarvitse vaivautua vastaamaan. Kysyn asiaa oikeilta asiantuntijoilta. Täällä niitä ei ole. - ASA-allergikko
Yliherkkyysreaktioita aiheuttavia lääkkeitä
• antibiootit (penisilliinit, kefalosporiinit, doksisykliini, sulfat, nitrofurantoiini)
• särky- ja kuumelääkkeet (asetyylisalisyylihappo eli ASA eli ”aspiriini” ja sukulaisaineet)
• sydän- ja verenkiertolääkkeet (ACE-estäjät, diltiatseemi, beetasalpaajat, kinidiini)
• keskushermostolääkkeet (barbituraatit, karbamatsepiini, fenytoiini)
• reumalääkkeet (kulta, penisillamiini, metotreksaatti, atsatiopriini)
• paikallispuudutteet (usein epäillään mutta ei käytännössä tavata, potilas pyörtyy pistämisestä)
• rokotteet (harvinaista; joidenkin rokotteiden kananmunaproteiinien jäämät ja säilytysaine, tiomersaali ovat aiheuttaneet reaktioita).
Huomaa toinen kohta jossa sanotaan: "asetyylisalisyylihappo eli ASA eli ”aspiriini” ja sukulaisaineet"
Todella monissa särkylääkkeissä on nimenomaan niitä "sukulaisaineita". En tiedä onko Litalginissa nimenomaan niitä sukulaisaineita.
Lähde:
http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/allergian-itsehoito-ohjeet/laakeyliherkkyys/
Mielenkiintoinen väite:
http://irc-galleria.net/user/aatum%E4%E4n/blog/41476483-asiaa - grewet
Sinäkö sen tiedät kirjoitti:
Hoitovirhe on se että minulle määrätään lääkettä joka voi mahdollisesti aiheuttaa minulle hengenvaarallisen allergisen reaktion. Jokainen muu lääkäri on määrännyt minulle kipulääkkeeksi pelkkää panadolia sen jälkeen kun olen ilmoittanut että olen ASA-allergikko. Panadolin vaikutusmekanismi on erilainen kuin asetyylisalisyylijohdannaisten.
Hoitovirhe on tämä: "Älä käytä Litalgin-valmistetta, jos olet aikaisemmin saanut vaikean allergisen reaktion särkylääkkeiden käytön yhteydessä." MINÄ KERROIN TÄMÄN LÄÄKÄRILLE JA HÄN EI OTTANUT SITÄ HUOMIOON! SIINÄ MAHDOLLINEN VIRHE.
Kuuluuko sen vaikuttava aineosa metamitsoli samaan kemikaaliryhmään kuin asetyylisalisyyli? TÄMÄ ON SE ASIA JOKA RATKAISEE TEKIKÖ LÄÄKÄRI HOITOVIRHEEN. Te tuskin sitä tiedätte.
Minusta tuntuu että olen täällä keskustelemassa omatekoisten muka-asiantutijoiden kanssa, joten ei tarvitse vaivautua vastaamaan. Kysyn asiaa oikeilta asiantuntijoilta. Täällä niitä ei ole.Oli hoitovirhe tai ei, se ei täällä ketään kiinnosta. On ollut hoitovirhe omalla
kohdallakin eikä kukaan välittänyt hevon paskaakaan. T. JYRÄNALLE JÄÄNY
- jee------------
Kun olet kertonut allergiastasi lääkärille, lääkäri on punninnut mahdollisen lääkehoidon edut ja haitat ja määrännyt sopivaksi katsomaansa lääkettä.
Tuo pakkausteksti (tai samaa tarkoittava) lukee joka lääkkeessä. Lääkäri päättää, onko lääke turvallinen. Sitä varten allergoista kysytään. Olisit toki voinut pyytää Panadolia, jos et muuta uskalla ottaa.
Sitä paitsi nykyään ei puhuta hoitovirheistä vaan hoitovahingoista. Vahinko on kysessä, jos keskiverto ammattistandardi alitetaan ja asianmukaisella hoidolla/tutkimuksella vahinko olisi ollut vältettävissä. - ,
Muutama vuosi sitten? Ja nyt ihmettelet vasta asiaa.....
. "Kysyn asiaa oikeilta asiantuntijoilta. Täällä niitä ei ole. " Teehän niin. - ASA-allergia
"Muutama vuosi sitten? Ja nyt ihmettelet vasta asiaa....."
"http://keskustelu.suomi24.fi/node/6368942"
Tuon olin jo unohtanut.
"Tuo pakkausteksti (tai samaa tarkoittava) lukee joka lääkkeessä."
Ja silloin tarkoitetaan niitä aineosia joita kyseisessä lääkkeessä on. Mutta tässä lääkkeessä viitataan myös muihin särkylääkkeisiin:
Älä käytä LITALGIN®-valmistetta, jos
- olet yliherkkä metamitsolille, pitofenonille tai muille valmisteen ainesosille
- olet aikaisemmin saanut vaikean allergisen reaktion särkylääkkeiden käytön yhteydessä
Yksi lääkäri sanoi kerron minulle että älä varmuuden vuoksi ota mitään muita särkylääkkeitä kuin sellaisia joissa vaikuttava aineosa on paracetamol. (Morfiini yms ovat tietysti eri asia.) - 1+1
ASA-allergia kirjoitti:
"Muutama vuosi sitten? Ja nyt ihmettelet vasta asiaa....."
"http://keskustelu.suomi24.fi/node/6368942"
Tuon olin jo unohtanut.
"Tuo pakkausteksti (tai samaa tarkoittava) lukee joka lääkkeessä."
Ja silloin tarkoitetaan niitä aineosia joita kyseisessä lääkkeessä on. Mutta tässä lääkkeessä viitataan myös muihin särkylääkkeisiin:
Älä käytä LITALGIN®-valmistetta, jos
- olet yliherkkä metamitsolille, pitofenonille tai muille valmisteen ainesosille
- olet aikaisemmin saanut vaikean allergisen reaktion särkylääkkeiden käytön yhteydessä
Yksi lääkäri sanoi kerron minulle että älä varmuuden vuoksi ota mitään muita särkylääkkeitä kuin sellaisia joissa vaikuttava aineosa on paracetamol. (Morfiini yms ovat tietysti eri asia.)Mikä saa sinut miettimään asiaa liki neljän vuoden jälkeen? Miksi et ole aiemmin kysynyt asiantuntijoilta asian laitaa?
- ASA-allergia
1+1 kirjoitti:
Mikä saa sinut miettimään asiaa liki neljän vuoden jälkeen? Miksi et ole aiemmin kysynyt asiantuntijoilta asian laitaa?
1. Tuli vanha resepti vastaan kaappia järjestellessä.
2. Ei ole osunut kohdalle asiantuntijaa.
- Hoitaja*ar
Jaha...mitäs oireita sait? Hoitovirhettä tuskin tapahtui, jos ei siitä aiheutunut sinulle oireita! Ja monet asa- allergikot popsivat buranaa, että kovin yksilöllistä tuo.
- ASA-allergikko
Älä hoi, älä jätä! Ei tietenkään tullut oireita kun en edes ostanut kyseistä lääkettä.
Tuo kommenttisi on niin älytön, että sen saama plussa ei voi olla kenenkään muun antama kuin itse itsellesi antama. Onko kivaa antaa plussia itselle?
Yhden kerran otin buranaa kun en tiennyt että sen vaikuttava kemikaali kuuluu samaan kemikaaliryhmään kuin aspiriinissa oleva. Oireet: Silmät ja naama sekä kurkku turposivat. Tukehtumisvaara! - .
ASA-allergikko kirjoitti:
Älä hoi, älä jätä! Ei tietenkään tullut oireita kun en edes ostanut kyseistä lääkettä.
Tuo kommenttisi on niin älytön, että sen saama plussa ei voi olla kenenkään muun antama kuin itse itsellesi antama. Onko kivaa antaa plussia itselle?
Yhden kerran otin buranaa kun en tiennyt että sen vaikuttava kemikaali kuuluu samaan kemikaaliryhmään kuin aspiriinissa oleva. Oireet: Silmät ja naama sekä kurkku turposivat. Tukehtumisvaara!Itselläsi järki on jättänyt. Syyttelet hoitovirheestä vaikka et ole neljä vuotta sitten edes ottanut kyseistä lääkettä. Olen samaa mieltä Hoitaja*ar kanssa, hoitovirhettä ei ole tapahtunut. Asia olisi ollut toinen jos olisit ottanut lääkkeen ja saanut siitä oireita.
Noista peukutuksista ei kannattaisi polttaa hihoja. Itse en noteeraa niitä mitenkään, pitäisiköhän klikata muutaman kymmenen miinusta kommentillesi ja kiusallakin plussan Hoitaja*ar komentille. - ASA-allergikko
. kirjoitti:
Itselläsi järki on jättänyt. Syyttelet hoitovirheestä vaikka et ole neljä vuotta sitten edes ottanut kyseistä lääkettä. Olen samaa mieltä Hoitaja*ar kanssa, hoitovirhettä ei ole tapahtunut. Asia olisi ollut toinen jos olisit ottanut lääkkeen ja saanut siitä oireita.
Noista peukutuksista ei kannattaisi polttaa hihoja. Itse en noteeraa niitä mitenkään, pitäisiköhän klikata muutaman kymmenen miinusta kommentillesi ja kiusallakin plussan Hoitaja*ar komentille."Itselläsi järki on jättänyt. Syyttelet hoitovirheestä vaikka et ole neljä vuotta sitten edes ottanut kyseistä lääkettä. Olen samaa mieltä Hoitaja*ar kanssa, hoitovirhettä ei ole tapahtunut. Asia olisi ollut toinen jos olisit ottanut lääkkeen ja saanut siitä oireita."
Huoh mitä logiikkaa. Sillä mitä minä teen, niin sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tekikö lääkäri virheen vai ei. Jos lääkäri kirjoittaa reseptin joka voi olla kuolemaksi potilaalle, niin se on hoitovirhe. Jos potilas on niin fiksu että on varovainen eikä noudata reseptiä, niin ei lääkärin virhe siitä häviä. Vain virheen seuraus häviää.
Pitäisi jostain kaivaa esiin asiantuntija joka ihan oikeasti tietäsi onko litalginin vaikuttavat aineosat samaa kemikaaliryhmää kuin muissa yleisimmissä särkylääkkeissä käytetyt kemikaalit. Teidän mielipietillä ja luulemisilla ei ole mitään arvoa. Olette maallikoita.
"Noista peukutuksista ei kannattaisi polttaa hihoja. Itse en noteeraa niitä mitenkään, pitäisiköhän klikata muutaman kymmenen miinusta kommentillesi ja kiusallakin plussan Hoitaja*ar komentille. "
Huoh taas kerran mitä logiikkaa.
En polttanut hihoja. Pidän vaan sellaista henkilöä typeränä joka antaa plussia itselleen. Viesti saattaa ilmetystä ja jo heti seuraavalla sekunnilla sillä on plussa. Miten läpinäkyvää.
Lisäksi et voi antaa kuin yhden plussa tai miinuksen yhdelle viestille. Muita napsauksia ei enää noteerata. Jos haluat antaa muutaman kymmen plussaa tai miinusta, niin tarvitset siihen muutama kymmen eri tietokonetta.
- anteeksi, kuinka?
Tiedät ainakin, ettei sinun kannata Buranaa ottaa. Minulle Burana, Ketorin, Ibumax ym sellaiset aiheuttavat verenpaineen nousun 200/150, mutta vain jos päivän tai pari olen käyttänyt. Tilapäisesti voin esim. yhtenä päivänä käyttää. Mutta mieluummin Panadol.
Esim. Litalginia harvoin tarvitsee enemmän kuin yhden tai kaksi ottaa. Siis tilapäiskäyttö eikä jatkuvassa käytössä. Lääkäri luotti sinuun, ettet käytä/tarvitse sen enempää. Johan sitä pitää lääkärille mennä jos kipu pitkittyy, ainakin minä menisin. Litalgin on paras munuaiskivikipuun samoin kuin sappikivikipuun, mutta jos sitä kipua on usein niin, kait se leikkaus on sitten seuraava vaihtoehto.- ASA-allergikko
"Tiedät ainakin, ettei sinun kannata Buranaa ottaa. Minulle Burana, Ketorin, Ibumax ym sellaiset aiheuttavat verenpaineen nousun 200/150, mutta vain jos päivän tai pari olen käyttänyt. Tilapäisesti voin esim. yhtenä päivänä käyttää."
Minulla ongelmana ei ole verenpaine, vaan anafylaktinen shokki. Eli älä sovella sinun ongelmasi hoito-ohjetta minun ongelmaani. Maallikot ovat taas vaan tietävinään, siksi kannattaa kysyä oikeilta lääkäreiltä, eikä nekään näköjään aina tiedä.
"Esim. Litalginia harvoin tarvitsee enemmän kuin yhden tai kaksi ottaa. Siis tilapäiskäyttö eikä jatkuvassa käytössä. Lääkäri luotti sinuun, ettet käytä/tarvitse sen enempää. "
Höpö-höpö-höpö. Taas luulet, et tiedä. Minulle puoli tablettia ketoriinia on aiheuttanut sairaalareissun adrenaliinipistoksineen! Erehdyin aikoinaan uskomaan kaveria kun se sanoi että ei Ketrorin ole sama akuin Aspirin. Silloin en vielä tuntenut asiaa sen syvälliemmin. Mutta otin vain onneksi puolikkaan tabletin. Ja silti kävi huonosti. Siksi olen nyt niin hiivatin varovainen kaikkien kipulääkkeiden suhteen. Varsinkin jos lääkkeen ohjeessa sanotaan: "Älä käytä LITALGIN®-valmistetta, jos olet aikaisemmin saanut vaikean allergisen reaktion särkylääkkeiden käytön yhteydessä."
Älkää leikkikö lääkäreitä kun ette ole sitä. Se on vaarallista. - anteeksi, kuinka?
ASA-allergikko kirjoitti:
"Tiedät ainakin, ettei sinun kannata Buranaa ottaa. Minulle Burana, Ketorin, Ibumax ym sellaiset aiheuttavat verenpaineen nousun 200/150, mutta vain jos päivän tai pari olen käyttänyt. Tilapäisesti voin esim. yhtenä päivänä käyttää."
Minulla ongelmana ei ole verenpaine, vaan anafylaktinen shokki. Eli älä sovella sinun ongelmasi hoito-ohjetta minun ongelmaani. Maallikot ovat taas vaan tietävinään, siksi kannattaa kysyä oikeilta lääkäreiltä, eikä nekään näköjään aina tiedä.
"Esim. Litalginia harvoin tarvitsee enemmän kuin yhden tai kaksi ottaa. Siis tilapäiskäyttö eikä jatkuvassa käytössä. Lääkäri luotti sinuun, ettet käytä/tarvitse sen enempää. "
Höpö-höpö-höpö. Taas luulet, et tiedä. Minulle puoli tablettia ketoriinia on aiheuttanut sairaalareissun adrenaliinipistoksineen! Erehdyin aikoinaan uskomaan kaveria kun se sanoi että ei Ketrorin ole sama akuin Aspirin. Silloin en vielä tuntenut asiaa sen syvälliemmin. Mutta otin vain onneksi puolikkaan tabletin. Ja silti kävi huonosti. Siksi olen nyt niin hiivatin varovainen kaikkien kipulääkkeiden suhteen. Varsinkin jos lääkkeen ohjeessa sanotaan: "Älä käytä LITALGIN®-valmistetta, jos olet aikaisemmin saanut vaikean allergisen reaktion särkylääkkeiden käytön yhteydessä."
Älkää leikkikö lääkäreitä kun ette ole sitä. Se on vaarallista.Kun kerran olet viisaampi, niin miksi täällä kyselet. Ota yhteyttä potilasasiamieheen, hän tietää ainakin.
- ASA-allegikko
Yliarvioin tämän porukan täällä.
- anteeksi, kuinka?
Eihän tämä mikään lääkärin-potilasasiamiehen-lakimiehen ilmainen nettivastaanotto olekaan. Käänny asiantuntijan puoleen, jos tarvitset luotettavaa tietoa, me maallikot vain kerromme omasta kokemuksesta.
Vaikka olenkin sairaanhoitaja, en ole sairaan hoitaja.
- ASA-allergikko
Asia ei ole akuutti. Minulla on ollut vain yhden kerran munuaiskivi kauan sitten. Pokkana vaan kieltäydyn kaikista muista kipulääkkeistä kuin niistä joissa vaikuttava aineosa on paracetamol. Parempi vääntelehtiä tuskissaan kuin ottaa riski anafylaktisesta shokista.
Vaikka tämä ei olekaan ilmainen nettivastaanotto, niin minulla on myös erittäin hyviä kokemuksia näistä palstoista. Olen saanut monenlaisia oikein hyviä neuvoja monella elämänalueella näiltä palstoilta. Toisaalta olen myös antanut muille neuvoja niissä asioissa joista itse tiedän paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996084
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv983055Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282863Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262125Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?861039Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚126981- 48774