Tuolta häviää kohta lappixen ketju, jossa hän ottaa kantaa eeli-nimiseen jumalaan.
Jeesus huusi Isäänsä avukseen ristillä roikkuessaan "Eeli, Eeli lama sabaktani"
Kysyisin nyt sitten etteikö tämä "Eeli ollutkaan Jeesuksen Isä eli Jumala, kun tuolta ketjusta (joka kohta häviää) saa sellaisen kuvan, että "eeli" olikin epä jumala?
Voisiko joku valaista tätä Eeli-kysymystä?
"Eeli, Eeli lama sabaktani?"
51
1902
Vastaukset
Matt.22
29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja JAAKOBIN Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
Ja Jaakob Mesopotamista palattuaan pystytti alttarin jumalalle nimeltään Eel, joka on Israelin jumala.
1. Moos.33.
18 Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on KAANANIN maassa, ja leiriytyi kaupungin edustalle.
19 Ja hän osti sen maapalstan, johon hän oli pystyttänyt telttansa, Hamorin, Sikemin isän, pojilta sadalla kesitalla.
20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen EEL, ISRAELIN JUMALA.
Eel oli kaananilaisten epäjumala, mutta miksi Jaakob kutsui sitä Israelin Jumalaksi ? Onko siis Jeesuksen ristillä huutama Eel sama Jaakobin jumala?"Onko siis Jeesuksen ristillä huutama Eel sama Jaakobin jumala? "
Tuota tässä kyselen, mutta ei tule vastauksia. Minä oletin aluksi, että samasta Jumalsta on kyse.
"Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen EEL, ISRAELIN JUMALA."
Tuossahan selvästi lukee "ISRAELIN JUMALA.""
Voiko Jumala jakaantua? Toisaalla ilmestyy Israelin jumalana ja toisaalla taasen epäjumalana?"Jumala on Raamatun alkulehdillä sama kuin sen viimeisillä sivuilla. Israel tunsi hänet "Jahvena, isiemme Jumalana, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalana". (2.Ms. 3:15-16) Aabrahamille Jumala oli ilmoittanut itsensä nimellä "Eel shaddai", joka on suomeksi "kaikkiriittävä Jumala" (2. Moos. 6:3, käännetty sanoilla "Jumala kaikkivaltias" vuoden 1933 käännökseen. Jumala ilmoitti itsensä Moosekselle nimellä "JHVH" "
Kyllä tämä Eel-jumala on Israelin jumala ja samalla kristinuskoisten jumala.
Haipola tuolla linkissä kertoo erilaisia hebreankielisiä jumalan nimiä.
http://www.inri.fi/jla/elohim.htm"2.Mooseksen kirja:
5:1 Senjälkeen Mooses ja Aaron menivät ja sanoivat faraolle: "Näin sanoo Jahve, Israelin Elohim: Päästä minun kansani viettämään minulle juhlaa erämaassa.""
"34:14 Älä kumarra muuta jumalaa (Eel); sillä Jahve on nimeltänsä Kiivas (qannaa, mustasukkainen), ja hän on kiivas (qannaa) Jumala (Eel). "
palvoiko Mooses epäjumalaa? Eel -jumalaa?- 21
pakis__ kirjoitti:
"Onko siis Jeesuksen ristillä huutama Eel sama Jaakobin jumala? "
Tuota tässä kyselen, mutta ei tule vastauksia. Minä oletin aluksi, että samasta Jumalsta on kyse.
Voiko Jumala jakaantua? Toisaalla ilmestyy Israelin jumalana ja toisaalla taasen epäjumalana?El - Herra, Jumala
- i -ni
Jumala-ni, Jumala-ni... 21 kirjoitti:
El - Herra, Jumala
- i -ni
Jumala-ni, Jumala-ni...En ymmärrä mitä tarkoitat? Voistko selventää muuten meneen El- bimboksi koko juttu.
pakis__ kirjoitti:
"Jumala on Raamatun alkulehdillä sama kuin sen viimeisillä sivuilla. Israel tunsi hänet "Jahvena, isiemme Jumalana, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalana". (2.Ms. 3:15-16) Aabrahamille Jumala oli ilmoittanut itsensä nimellä "Eel shaddai", joka on suomeksi "kaikkiriittävä Jumala" (2. Moos. 6:3, käännetty sanoilla "Jumala kaikkivaltias" vuoden 1933 käännökseen. Jumala ilmoitti itsensä Moosekselle nimellä "JHVH" "
Kyllä tämä Eel-jumala on Israelin jumala ja samalla kristinuskoisten jumala.
Haipola tuolla linkissä kertoo erilaisia hebreankielisiä jumalan nimiä.
http://www.inri.fi/jla/elohim.htmIsraelin jumalaa kutsutaan myös nimellä Sebaot, joka tarkoittaa sotajoukkojen jumalaa tai komentajaa?
1. Sam. 15:2
Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kostan Amalekille sen, mitä hän teki Israelille asettumalla hänen tielleen, kun hän tuli Egyptistä
Jer. 28:2
"Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Minä särjen Baabelin kuninkaan ikeen
Jer. 50:25
Herra avasi asehuoneensa ja toi ulos vihansa aseet. Sillä Herra, Herra Sebaot, on tekevä työnsä kaldealaisten maassa.
Sebaot oli siis sodanjumala.- Rivka
lappix kirjoitti:
Israelin jumalaa kutsutaan myös nimellä Sebaot, joka tarkoittaa sotajoukkojen jumalaa tai komentajaa?
1. Sam. 15:2
Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kostan Amalekille sen, mitä hän teki Israelille asettumalla hänen tielleen, kun hän tuli Egyptistä
Jer. 50:25
Herra avasi asehuoneensa ja toi ulos vihansa aseet. Sillä Herra, Herra Sebaot, on tekevä työnsä kaldealaisten maassa.
Sebaot oli siis sodanjumala.lappix 1.6.2012 11:45
"Israelin jumalaa kutsutaan myös nimellä Sebaot, joka tarkoittaa sotajoukkojen jumalaa tai komentajaa?
Sebaot oli siis sodanjumala."
VASTAUS:
Herra Sebaot tarkoittaa, että Herra on sotajoukkojen Jumala, mutta se EI tarkoita, että Herra Sebaot olisi sodanjumala, tämä sodanjumala siis tässä yhteydessä tarkoittaa epäjumalaa.
Valistuneemmat tietävät, että Mars on sodanjumala, siis demoni, joka on epäjumala, jota jotkut pakanat palvovat.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mars_(jumala)
Esimerkiksi seuraavissa Raamatun kohdissa Herra Sebaotista puhutaan autuaallisena, Kaikkivaltiaana Jumalana ja myös Jaakobin Jumalana:
Ps 84:
2 Kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi Herra Sebaot!
9 Herra, Jumala Sebaot, kuule minun rukoukseni, ota se korviisi, Jaakobin Jumala. Sela. ( =Sic! kirjoittajan lisäys)
13 Herra Sebaot, autuas se ihminen, joka sinuun turvaa! Rivka kirjoitti:
lappix 1.6.2012 11:45
"Israelin jumalaa kutsutaan myös nimellä Sebaot, joka tarkoittaa sotajoukkojen jumalaa tai komentajaa?
VASTAUS:
Herra Sebaot tarkoittaa, että Herra on sotajoukkojen Jumala, mutta se EI tarkoita, että Herra Sebaot olisi sodanjumala, tämä sodanjumala siis tässä yhteydessä tarkoittaa epäjumalaa.
Valistuneemmat tietävät, että Mars on sodanjumala, siis demoni, joka on epäjumala, jota jotkut pakanat palvovat.
Esimerkiksi seuraavissa Raamatun kohdissa Herra Sebaotista puhutaan autuaallisena, Kaikkivaltiaana Jumalana ja myös Jaakobin Jumalana:
Ps 84:
9 Herra, Jumala Sebaot, kuule minun rukoukseni, ota se korviisi, Jaakobin Jumala. Sela. ( =Sic! kirjoittajan lisäys)
13 Herra Sebaot, autuas se ihminen, joka sinuun turvaa!"Valistuneemmat tietävät..."
valistuneemmat tietävät myös sen, että sotajoukkoja lähetetään sotakentille siunauksen myötä "Jumala olkoon kanssanne" eikä -Mars olkoon kanssanne-.Rivka kirjoitti:
lappix 1.6.2012 11:45
VASTAUS:
Ps 84:
13 Herra Sebaot, autuas se ihminen, joka sinuun turvaa!Samaan aikaan kun kreikkalaiset palvoivat sotajumalanaan Aresta, israelilaisilla se oli sodanjumala Sebaot.
- Totuus Vapauttaa
>>>>Eel oli kaananilaisten epäjumala, mutta miksi Jaakob kutsui sitä Israelin Jumalaksi ? Onko siis Jeesuksen ristillä huutama Eel sama Jaakobin jumala?
- to..
pakis__ kirjoitti:
"Onko siis Jeesuksen ristillä huutama Eel sama Jaakobin jumala? "
Voiko Jumala jakaantua? Toisaalla ilmestyy Israelin jumalana ja toisaalla taasen epäjumalana?El ja Jahve sulautuivat yhteen.El oli alunperin kaananilaisten uskontojen pääjumala ja piemenpiä elejä oli useampia , nimi tarkoittaa jumalaa .
Psalmin 22 "eli eli lama asavtani" tarkoittaa "jumalani jumalani miksi minut hylkäsit ",Jeesus puhui arameaa siksi sabaktani asavtanin asemesta.
VT.ssä Israelin Jumala -millä nimellä häntä kutsutaankin- El, Jahve tms on Jumala muut epäjumalia. - to..
pakis__ kirjoitti:
"Valistuneemmat tietävät..."
valistuneemmat tietävät myös sen, että sotajoukkoja lähetetään sotakentille siunauksen myötä "Jumala olkoon kanssanne" eikä -Mars olkoon kanssanne-.tsevaot tarkoitti taivaallisia joukkoja joita lähi-idäsä uskottiin lähes jokaisella jumalalla olevan, voi olla sotajoukko tai muuta väkeä.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että jo Raamatun alussa Aatami asui kaksoisvirtojen maassa. Siellä on todisteita vanhasta kulttuurista mutta myös silloisista jumalista.
Eel oli kaananilaisten pää- ja luojajumala, joka oli Baalin isä. Koska Jaakob tuli Mesopotamista Kanaaniin, hän pystytti alttarin Eel jumalalle.
Kun Jaakobin nimi muuttui Israeliksi, oliko kyseessä sitten Jaakobin heimojumala, jota palvottiin myöhemmin koko Israelin jumalana ?
Mikäli näin on, silloin Jaakobin ja koko Raamatun alkuperäinen jumala on kanaanilaisten pääjumala Eel."Raamatun alkuperäinen jumala on kanaanilaisten pääjumala Eel. "
Eiköhän nämä kaikki jumalat ole syntyneet ihmisen päässä? Voihan se olla, että pääjumala Eel on se alkuperäinen jumala, kuka näistä ottaa selvän.
Yhtä monta jumalaa kuin on ihmistäkin, Jumala näyttäytyy eriaikoina eritavoin ihmisille.
Kuka enää uskoisi, jos joku sanoisi että näin näyn jossa jumala oli palava pensas, sellaista ihmistä katsottaisiin hitaasti.
Vallalla on epäusko jumaliin, jumalaa sitä yritetään selittää milloin mitenkin. Nyt on vallalla tämä individuaalinen jumal-käsitys, uskosta on tullut henkilökohtainen asia ennen vanhaan se oli kollektiivinen jumala.- Semoses
pakis__ kirjoitti:
"Raamatun alkuperäinen jumala on kanaanilaisten pääjumala Eel. "
Eiköhän nämä kaikki jumalat ole syntyneet ihmisen päässä? Voihan se olla, että pääjumala Eel on se alkuperäinen jumala, kuka näistä ottaa selvän.
Yhtä monta jumalaa kuin on ihmistäkin, Jumala näyttäytyy eriaikoina eritavoin ihmisille.
Kuka enää uskoisi, jos joku sanoisi että näin näyn jossa jumala oli palava pensas, sellaista ihmistä katsottaisiin hitaasti.
Vallalla on epäusko jumaliin, jumalaa sitä yritetään selittää milloin mitenkin. Nyt on vallalla tämä individuaalinen jumal-käsitys, uskosta on tullut henkilökohtainen asia ennen vanhaan se oli kollektiivinen jumala.> Kuka enää uskoisi, jos joku sanoisi että näin näyn jossa jumala oli palava pensas, sellaista ihmistä katsottaisiin hitaasti.<
Raamattu ei kerro, että Jumala olisi ollut palava pensas, vaan että Hän puhui palavasta pensaasta (inessiivi).
2. Moos. 3:4
Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen". - Semoses
Semoses kirjoitti:
> Kuka enää uskoisi, jos joku sanoisi että näin näyn jossa jumala oli palava pensas, sellaista ihmistä katsottaisiin hitaasti.<
Raamattu ei kerro, että Jumala olisi ollut palava pensas, vaan että Hän puhui palavasta pensaasta (inessiivi).
Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen".>Raamattu ei kerro, että Jumala olisi ollut palava pensas, vaan että Hän puhui palavasta pensaasta (inessiivi).<
Korjaan:
"pensaasta"
Sijamuoto on elatiivi.
Mielestäni se voisi yhtä hyvin olla pensaassa eli inessiivi, mutta ei nominatiivi. Jumala ei ole yhtä kuin palava pensas.
2 Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut. Semoses kirjoitti:
>Raamattu ei kerro, että Jumala olisi ollut palava pensas, vaan että Hän puhui palavasta pensaasta (inessiivi).<
Korjaan:
"pensaasta"
Sijamuoto on elatiivi.
Mielestäni se voisi yhtä hyvin olla pensaassa eli inessiivi, mutta ei nominatiivi. Jumala ei ole yhtä kuin palava pensas.
2 Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.Oliko tuo herran enkeli Eel jumalan sanansaattaja?
- Semoses
lappix kirjoitti:
Oliko tuo herran enkeli Eel jumalan sanansaattaja?
>Oliko tuo herran enkeli Eel jumalan sanansaattaja? <
Kirjoitit sanan 'jumala' pienellä alkukirjaimella. Maailma on aina ollut pullollaan erilaisia jumalia.
Emme siis ehkä puhu samasta jumalasta. Minä kirjoitin Jumalasta isolla J-kirjaimella eli tarkoitjn Herraa, Israelin Jumalaa ja Jeesuksen Kristuksen Jumalaa ja Isää, joka on myös minun Jumalani ja Isäni. Semoses kirjoitti:
>Oliko tuo herran enkeli Eel jumalan sanansaattaja? <
Kirjoitit sanan 'jumala' pienellä alkukirjaimella. Maailma on aina ollut pullollaan erilaisia jumalia.
Emme siis ehkä puhu samasta jumalasta. Minä kirjoitin Jumalasta isolla J-kirjaimella eli tarkoitjn Herraa, Israelin Jumalaa ja Jeesuksen Kristuksen Jumalaa ja Isää, joka on myös minun Jumalani ja Isäni.Semoses. Kirjoitin aivan oikein pienellä. Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jumala on Israelin jumala Eel. Se selviää Raamatusta.
Semoses kirjoitti:
> Kuka enää uskoisi, jos joku sanoisi että näin näyn jossa jumala oli palava pensas, sellaista ihmistä katsottaisiin hitaasti.<
Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen"."Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen"."
Tämä on uskon asia, ei tiedon. Puskajumalia on maailma täynnä, puskajumalat ovat opittuja olentoja.pakis__ kirjoitti:
"Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen"."
Tämä on uskon asia, ei tiedon. Puskajumalia on maailma täynnä, puskajumalat ovat opittuja olentoja.Huomaatko, että Raamatussa ilmoitetut epäjumalat kuten Baal asuvatmyös taivaassa :
2. Kun.21.
1 Manasse oli kahdentoista vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa viisikymmentä viisi vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Hefsibah.
2 Hän teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, niiden kansain kauhistavien tekojen mukaan, jotka Herra oli karkoittanut israelilaisten tieltä.
3 Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka hänen isänsä Hiskia oli hävittänyt, ja pystytti alttareja BAALILLE ja teki aseran, niinkuin Israelin kuningas Ahab oli tehnyt, kumarsi ja palveli kaikkea TAIVAAN JOUKKOA.lappix kirjoitti:
Huomaatko, että Raamatussa ilmoitetut epäjumalat kuten Baal asuvatmyös taivaassa :
2. Kun.21.
1 Manasse oli kahdentoista vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa viisikymmentä viisi vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Hefsibah.
2 Hän teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, niiden kansain kauhistavien tekojen mukaan, jotka Herra oli karkoittanut israelilaisten tieltä.
3 Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka hänen isänsä Hiskia oli hävittänyt, ja pystytti alttareja BAALILLE ja teki aseran, niinkuin Israelin kuningas Ahab oli tehnyt, kumarsi ja palveli kaikkea TAIVAAN JOUKKOA.Baal- " Foinikialais-kreikkalaisen Adoni-jumalan tunnetumpi nimi oli Baal."
'palveli Taivaan joukkoja'
Eiköhän tuohon aikaan ollut jumalia joka lähtöön, niin on kirjavaa ja moniselitteistä tuon VT:n tarinat. Tunkua on ollut taivaaseen jo ennen Jeesus Nasarettilaista vaikka tämän Nasarettilaisen tuli olla se, joka sen taivastien aukaisi.
Uskonto ja usko muuttuu ihmisaikojen kuluessa.- Eri taivaat
lappix kirjoitti:
Huomaatko, että Raamatussa ilmoitetut epäjumalat kuten Baal asuvatmyös taivaassa :
2. Kun.21.
3 Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka hänen isänsä Hiskia oli hävittänyt, ja pystytti alttareja BAALILLE ja teki aseran, niinkuin Israelin kuningas Ahab oli tehnyt, kumarsi ja palveli kaikkea TAIVAAN JOUKKOA.lappix
3.6.2012 16:09
"Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka hänen isänsä Hiskia oli hävittänyt, ja pystytti alttareja BAALILLE ja teki aseran, niinkuin Israelin kuningas Ahab oli tehnyt kumarsi ja palveli kaikkea TAIVAAN JOUKKOA"
Katsoin lentokoneen ikkunasta avautuvaa näköalaa. N. 11 kilometrin korkeudessa oli – 62 astetta pakkasta, aurinko paistoi täydeltä terältä ja taivaankansi kaartui ihmeellisesti sinertäen alapuolella leijailevaa pilvimattoa kohti.
Pilvenhattarat olivat kuin pehmoista ja untuvaista lunta, jonka alle maa peittyi näkyvistä. Sininen avaruus näyttäytyi hiljaisena ja tyynenä, Jumalan avaruutena, joka hehkui iankaikkista ja pysähdyttävää sineä.
Kaartuva kansi taivaalla
1Moos.1:6-8. Jumala sanoi: "Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan." Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui, ja Jumala nimitti kannen taivaaksi… (KR 92)
#1Moos.1:14"-18. Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia, ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle." Ja tapahtui niin: Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
Jumala puhuu luomisessaan käännöksestä riippuen taivaanvahvuudesta tai taivaan kannesta, joka kaartuu maan yläpuolella. Jumala leväytti taivaan auki kuin kankaan verhoten sillä maan, jossa ihmiset asuvat. (Jes.40:22) Siltä tämä taivaankansi kuulaalla ilmalla näyttikin. Loputtoman näköinen sinertää avaruus, jonka takana kuitenkin on linnunradat ja Jumalan asumus.
Ilmavallan hallitsijan alue
Mietin lentokoneesta näkymää katsellessani myös sitä rajaa, jossa kulkee ilmavallan hallitsijan alue. Onko se pilvien alapuolella vai jossain vielä ylempänä? En voinut sitä ymmärtää tai nähdä. Raamatun mukaan kuitenkin jostain alkaa alue, jossa ilmavallan hallitsija käyttää kaikkea mahdollista voimaansa pitääkseen ihmiset saaliinaan. Efesolaiskirjeessä puhutaan taistelusta pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan. Nämä valtiaat ovat pimeyden henkiolentoja, jotka asuvat taivaan avaruuksissa (Ef.6:12) Nämä ilmavallan hallitsijat tekevät työtä tottelemattomissa ihmisissä, jotka elävät maailman menon mukaan himoissaan ja lihansa mielitekoja seuraten. Menoaan seuraten he ovat kuolleessa tilassa rikosten ja syntien keskellä. (Ef.2:1-3)
Ilmavallan hallitsija ei voi koskaan voittaa, sillä Jumala on kaiken yläpuolelle. Kaiken ahdistuksen aiheuttajien yläpuolella on taivaan Herra, joka on luonut sen ääret kaikki. Voima ja kirkkaus, joka meissä on, ei ole meistä itsestämme peräisin olimmepa miten hyviä ihmisiä hyvänsä. Jumalan rakkaus säteilee meissä ja meistä ainoastaan Kristuksen vuoksi. Hänen kirkkaudestaan me saamme ammentaa kirkkautta elämäämme ja olosuhteisiimme.
Jumalan valtaistuin taivaassa
Kunpa se taivaan ihmeellinen kauneus saisi vallata ihmiset ja näyttää, kuinka suuri on se valtakunta, joka on valmistettu meille uskoville. Hän on luonut taivaankannen, hän on suunnitellut sen olemaan kaunis ja ihmeellinen. Tämä aika kestää kuitenkin vain aikansa ja maailmanjärjestys tulee muuttumaan. Samalla tavalla, kun Jumala on levittänyt taivaankannen kerran paikoilleen, tulee hän sen käärimään myös pois.
Ilm.6:12-14. Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa, ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.
Kerran tulee aika, jolloin voimme nähdä taivaaseen saakka, Jumalan valtaistuimelle saakka. Hesekiel on kerran nähnyt sinne lävitse pilvikerrosten ja lävitse taivaankaaren. Uskossa mekin voimme katsella Jumalan ihmeellistä kirkkautta ja tuntea sen ilon, joka tulee yhteydestä elävään Jumalaan. Sitä ei voi murentaa mikään maallinen tapahtuma, synti, epäuskoisten ihmisten älylliset väitökset tai epäjumalien palvonta. Ilo ja rauha sydämessä, taisteluaseet ilmavallan hallitsijaa vastaan ja ennen kaikkea yhä kasvava ja syvenevä usko Jeesukseen vie meidät kerran näkemään valtaistuimella istujan.
Ellei toisin mainita, tekstissä on käytetty KR 1938 käännöstä.
Sari Ketola, Alajärven Vapaaseurakunta, 15.12.2005 Eri taivaat kirjoitti:
lappix
3.6.2012 16:09
"Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka hänen isänsä Hiskia oli hävittänyt, ja pystytti alttareja BAALILLE ja teki aseran, niinkuin Israelin kuningas Ahab oli tehnyt kumarsi ja palveli kaikkea TAIVAAN JOUKKOA"
Katsoin lentokoneen ikkunasta avautuvaa näköalaa. N. 11 kilometrin korkeudessa oli – 62 astetta pakkasta, aurinko paistoi täydeltä terältä ja taivaankansi kaartui ihmeellisesti sinertäen alapuolella leijailevaa pilvimattoa kohti.
Pilvenhattarat olivat kuin pehmoista ja untuvaista lunta, jonka alle maa peittyi näkyvistä. Sininen avaruus näyttäytyi hiljaisena ja tyynenä, Jumalan avaruutena, joka hehkui iankaikkista ja pysähdyttävää sineä.
Kaartuva kansi taivaalla
1Moos.1:6-8. Jumala sanoi: "Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan." Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui, ja Jumala nimitti kannen taivaaksi… (KR 92)
#1Moos.1:14"-18. Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia, ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle." Ja tapahtui niin: Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
Jumala puhuu luomisessaan käännöksestä riippuen taivaanvahvuudesta tai taivaan kannesta, joka kaartuu maan yläpuolella. Jumala leväytti taivaan auki kuin kankaan verhoten sillä maan, jossa ihmiset asuvat. (Jes.40:22) Siltä tämä taivaankansi kuulaalla ilmalla näyttikin. Loputtoman näköinen sinertää avaruus, jonka takana kuitenkin on linnunradat ja Jumalan asumus.
Ilmavallan hallitsijan alue
Mietin lentokoneesta näkymää katsellessani myös sitä rajaa, jossa kulkee ilmavallan hallitsijan alue. Onko se pilvien alapuolella vai jossain vielä ylempänä? En voinut sitä ymmärtää tai nähdä. Raamatun mukaan kuitenkin jostain alkaa alue, jossa ilmavallan hallitsija käyttää kaikkea mahdollista voimaansa pitääkseen ihmiset saaliinaan. Efesolaiskirjeessä puhutaan taistelusta pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan. Nämä valtiaat ovat pimeyden henkiolentoja, jotka asuvat taivaan avaruuksissa (Ef.6:12) Nämä ilmavallan hallitsijat tekevät työtä tottelemattomissa ihmisissä, jotka elävät maailman menon mukaan himoissaan ja lihansa mielitekoja seuraten. Menoaan seuraten he ovat kuolleessa tilassa rikosten ja syntien keskellä. (Ef.2:1-3)
Ilmavallan hallitsija ei voi koskaan voittaa, sillä Jumala on kaiken yläpuolelle. Kaiken ahdistuksen aiheuttajien yläpuolella on taivaan Herra, joka on luonut sen ääret kaikki. Voima ja kirkkaus, joka meissä on, ei ole meistä itsestämme peräisin olimmepa miten hyviä ihmisiä hyvänsä. Jumalan rakkaus säteilee meissä ja meistä ainoastaan Kristuksen vuoksi. Hänen kirkkaudestaan me saamme ammentaa kirkkautta elämäämme ja olosuhteisiimme.
Jumalan valtaistuin taivaassa
Kunpa se taivaan ihmeellinen kauneus saisi vallata ihmiset ja näyttää, kuinka suuri on se valtakunta, joka on valmistettu meille uskoville. Hän on luonut taivaankannen, hän on suunnitellut sen olemaan kaunis ja ihmeellinen. Tämä aika kestää kuitenkin vain aikansa ja maailmanjärjestys tulee muuttumaan. Samalla tavalla, kun Jumala on levittänyt taivaankannen kerran paikoilleen, tulee hän sen käärimään myös pois.
Ilm.6:12-14. Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa, ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.
Kerran tulee aika, jolloin voimme nähdä taivaaseen saakka, Jumalan valtaistuimelle saakka. Hesekiel on kerran nähnyt sinne lävitse pilvikerrosten ja lävitse taivaankaaren. Uskossa mekin voimme katsella Jumalan ihmeellistä kirkkautta ja tuntea sen ilon, joka tulee yhteydestä elävään Jumalaan. Sitä ei voi murentaa mikään maallinen tapahtuma, synti, epäuskoisten ihmisten älylliset väitökset tai epäjumalien palvonta. Ilo ja rauha sydämessä, taisteluaseet ilmavallan hallitsijaa vastaan ja ennen kaikkea yhä kasvava ja syvenevä usko Jeesukseen vie meidät kerran näkemään valtaistuimella istujan.
Ellei toisin mainita, tekstissä on käytetty KR 1938 käännöstä.
Sari Ketola, Alajärven Vapaaseurakunta, 15.12.2005Niinpä. Kaunis ihmiskertomus päässä liikkuvista ajatuksista. Silti on huomioitava, että ihmiskäsityksissä elävät epäjumalat asuivat silloisten ihmisten mukaan myös taivaassa.
Luuk. 20:37
Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi ( = Eel. )Sanalla "Jumala" El tai Eel) kristinusko tahallisesti hämää raamatun lukijoita.
Mooseksenuskoiset eivät hyväksy kristinuskon jumalaa heidän jumalakseen.
VT:n jumalan alkuperä voi hyvinkin olla kanaanilaisten yhteinen luojajumala Eel. Yleensä VT käyttää jumalastaan nimeä JHWH (Jahve, Herra).
Mooseksen tarinan mukaan Mooses ei tuntenut Herraa ennenkuin "kuuli sen puhuvan palavasta pensaasta". Myöskään Egyptissä orjuudessa olleet kanaanilaiset eivät tunteneet Herra nimistä jumalaa. Hesekielin kirja vahvistaa myös saman.
Tästä voidaan päätellä, että jokin kanaanilainen jumala otettiin jonkin sukuperheen tai heimon "ainoaksi oikeaksi jumalaksi". Miksi keksiä uutta jumalaa kun tarjolla oli satoja jumalia ja ylipäänsä sen aikuiset ihmiset uskoivat niihin. "Kullakin kansalla omat jumalansa".
Useiden jumalien erityiset ominaisuudet yhdistettiin yhden jumalan alle (luonnonilmiöiden, viljan kasvun, sodan ym. ominaisuudet).
Kristittyjen jumalalla ja juutalaisten jumalalla on jotain yhteistä mutta olennaisesti erilainen oppirakennelma. Suurimmat erot syntyvät kuolemanjälkeisen elämän spekuloinnista ja messiasopista.
Jeesus lausuessaan sanat "Eeli, Eeli lama sabaktani" ei kohdistanut niitä kristittyjen jumalalle. Miksi? Sellaisesta ei kukaan maailmassa vielä tiennyt. Ei Jeesuskaan.Tutkitaan vielä Jaakobin taustoja, joista Raamattu ilmoittaa näin:
1. Moos. 42:29
Tultuansa isänsä Jaakobin luo KANAANIN maahan he ilmoittivat hänelle kaikki, mitä heille oli tapahtunut, ja sanoivat:
1. Moos. 45:25
Niin he lähtivät Egyptistä ja tulivat isänsä Jaakobin luo KANAANIN maahan.
Jaakob siis asui Kanaanin maassa, jossa palveltiin kanaanilaisten jumalia. Eräs niistä oli luojajumala Eel, jolle Jaakob pystytti alttarin.
1. Moos.33.
18 Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on Kanaanin maassa, ja leiriytyi kaupungin edustalle.
19 Ja hän osti sen maapalstan, johon hän oli pystyttänyt telttansa, Hamorin, Sikemin isän, pojilta sadalla kesitalla.
20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen EEL, ISRAELIN JUMALA
Kanaanilaisten jumala Eel oli luojajumala, jonka palvonnassa oli mm. sukupuolista riettautta. Miksi tämä Aabrahamin jumala käski suorittaa sukuelimiin kohdistuvan ympärileikkauksen ?
1. Moos. 17:23
Ja Aabraham otti poikansa Ismaelin sekä kaikki kotona syntyneet ja kaikki rahalla ostamansa palvelijat, kaikki Aabrahamin perheen miehenpuolet, ja ympärileikkasi sinä samana päivänä heidän esinahkansa lihan, niinkuin Jumala oli hänelle sanonut.2. Kun.21
3 Hän rakensi jälleen uhrikukkulat, jotka hänen isänsä Hiskia oli hävittänyt, ja pystytti alttareja BAALILLE ja teki aseran, niinkuin Israelin kuningas Ahab oli tehnyt, kumarsi ja palveli kaikkea TAIVAAN JOUKKOA.VT:n Herran paradokseja nämäkin.
Mooses ei tuntenut ympärileikkausta. Herra ei sitä vielä ollut ilmoittanut!
Herra meinasi tappaa esikoispojan sen takia. Mooseksen vaimo, pakanapapin tytär
esti leikkamaalla pojan esinahan terävällä kivellä. 2. Moos. 4: 23-25.
Mooses olisi ollut neljättä polvea Jaakobista ja jonka isoisä jo tiesi ympärileikkauksen tarpeen!
Jakobin isoisä Abraham saapui ensin Kanaaniin, meni käymään Egyptissä ja palasi takaisin Hebroniin, Mamren tammistoon ja rakensi Herralle alttarin. 1. Moos. 13:4.
Mooseksen tarina todistaa, ettei Abraham tuntenut Herraa.
Mistä oli kysymys?
Kanaanilaisilla oli myös Tammus (babylonialainen alkuperä) niminen jumala. Sen uhripaikka oli tammen juurella.
Jakob hautasi lastensa imettäjän Betelissä tammen alle. Tammea kutsuttiin itkutammeksi. 1. Moos. 35:8. (Olisiko yhteyttä vanhojen tekstien kautta itkumuurin kanssa).
Ei voi välttyä siltä ajatukselta, että patriarkkataruissa kuvataan todellisuudessa muita jumalia kuin Herraa. Tarinoiden jumalakuvat olisi kömpelösti muokattu Herra-kulttiin sopivaksi.
Abraham toi mukanaan kaldealaisten Tammus jumalan. Sittemmin Jaakob asui paikassa Beetel. Kanaanissa paikkojen nimien alussa tai lopussa oli oli sen jumalan nimi, jolle paikka oli erikoisesti pyhitetty. Siis Beet-El. Jaakob saattoi asua EL:lle pyhitetyssä paikassa, eikä se häirinnyt häntä ollenkaan.
Ps. Mooseksen tarinan aika sijoittuu 1.200 luvulle ja patriarkkatarut hieman kauemmas.
Tammus oli jumalana voimissaan vielä 500 luvun Jerusalemissa. Temppelin oven vieressä oli Tammusin palvontapaikka ja naiset palvoivat.
Hesekiel 8: 14Näillä keskustelupalstoilla tuodaan usein esille, että koko Raamattu on jumalan henkeyttämä, alusta loppuun.
Kun luemme lainaamiani Raamatun kohtia, niin miksi yleensä pyhään kirjaan otetut kirjoitukset sisältävät epäjumalien nimiä, uhrialttareita ja niiden palvontaa.
Ne ovat kuitenkin kaikkien luettavissa "pyhästä kirjasta".Patriarkat eivät tunteneet Herraa. Abraham toi Kaldeasta omia jumaliaan tulleessaan siirtolaiseksi Kanaaniin.
Kanaanissa oli heimoilla omia että yhteisiä jumalia sekä myös yhteisiä kaldealaisten (Babyloniaa edeltänyt) kanssa. Kaikki kansat Lähi-idän alueella olivat ja ovat samaa seemiläistä kansanryhmää.
Nämä ovat tosiasioita.
Patriarkat tulivat Kananiin sotimatta. Tilaa oli. He asuivat rauhanomaisesti "luvatussa maassa".
Mooseksen jälkeen 900 luvulla on Kanaanin väkiluku arvioitu alle 100.000. Tilaa oli edelleen. Tuolloin oli jo ollut käynnissä heimosodat ja jotka johtivat valtioiden muodostumiseen kuten (jumalainen!) Juuda, Moab, Edom ym.
Kanaaniin ei tarvinnut eikä historia tue ulkopuolista maahanhyökkäystä. Heimot alkoivat sotia maasta, karjasta, viljasta, orjista ja vallasta. Normaali homma. Kaikki heimot asuivat "luvatussa maassa".
Herra erkani omaksi jumalaksi joko 1.200 luvulla eaa. tai Joosuan ja Tuomarien kirjan aikana sotajumalaksi 1.100- 1.000 eaa.
2. Kun. Kirja vahvistaa, että Juudan valtio oli monijumalainen kukistumiseensa saakka v. 587 eaa. Jahvelaiset ja baalilaiset olivat joko sovussa tai tappoivat välillä toisiaan.
500 luvulla kun Herra kärsi vararikon ja oli häviämässä, se korotettiin kansallisjumalasta maailman jumalaksi ja joka voi asettua vieraan sotavoiman komentajaksi omia vastaan, se alkoi vaivalloisen kehityksen yksijumalaisen uskonnon suuntaan ja joka on yhtä kesken kuin kristinuskon kehitys.- patriarkoista
>>> Patriarkat eivät tunteneet Herraa. Abraham toi Kaldeasta omia jumaliaan tulleessaan siirtolaiseksi Kanaaniin.
patriarkoista kirjoitti:
>>> Patriarkat eivät tunteneet Herraa. Abraham toi Kaldeasta omia jumaliaan tulleessaan siirtolaiseksi Kanaaniin.
"kiroan ne, jotka sinua kiroavat."
Jumalan kirous? Jeesuskin huusi ristillä kituessaan. Isäni, Isäni miksi minut hylkäsit vaikka oli Jeesuksen kasvattanut niin kuin kuningasta kasvatetaan.
Huusiko ristillä ihminen vai Jumalan Poika epäilyksensä julki?- patriarkoista
pakis__ kirjoitti:
"kiroan ne, jotka sinua kiroavat."
Jumalan kirous? Jeesuskin huusi ristillä kituessaan. Isäni, Isäni miksi minut hylkäsit vaikka oli Jeesuksen kasvattanut niin kuin kuningasta kasvatetaan.
Huusiko ristillä ihminen vai Jumalan Poika epäilyksensä julki?>>> Huusiko ristillä ihminen vai Jumalan Poika epäilyksensä julki?
Kyllä nämä miehet tunsivat saman "herran", josta Jeesus sanoi näin:
Matt.22.
31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
32 'Minä olen AABRAHAMIN Jumala ja IISAKIN Jumala ja JAAKOBIN Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
Raamattu todistaa myös, kuka oli Jaakobin jumala, jolle hän pystytti alttarin Kanaanin maassa:
1.Moos.33.
18 Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on Kanaanin maassa, ja leiriytyi kaupungin edustalle.
20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen EEL, ISRAELIN JUMALA
Siis tuota ei pidä kiistää, koska sen Raamattu todistaa. Ja Eel oli kanaanilaisten luojajumala, Baal jumalan isä.
Kysessä on nimenomaan Israelin jumala, kuten Raamattu ilmoittaa."Kysessä on nimenomaan Israelin jumala, kuten Raamattu ilmoittaa"
Niin ja juutalaiset odottavat yhä Messiasta saapuvaksi, koska ajanlaskun alussa oli paljon messias-ehdokkaita, mutta sitten tuli Jeesus joka tuli kuin tilauksesta siihen paikkaan kun jotain odotettiin tapahtuvaksi.
Senhän osoittaa jo tuo huudahdus ristillä "Eeli, Eeli..." ei Jumalan Poika noin moittisi isäänsä eli osaa omaa itseään, jos olisi ollut Messias.
- 43275
"Roomalaiskirjeen alussa Paavali kirjoittaa.
Room. 1:
1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
2 jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
3 hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
4 ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,.."
Ei oo itsekehulla määrää eikä rajaa. "Ei oo itsekehulla määrää eikä rajaa"
Jos raamatusta vedettäisiin pois Paavalin kirjeet, niin aika suppeaksi jäisi kristinuskon kuva.
Paavalihan ei itse kirjoittanut kirjeitään seurakunnille vaan hän saneli ja joku toinen kirjoitti ylös.
Voiko itsekehun ja määrän laittaa loppujen lopuksi Paavalin piikkiin, jospa kirjaaja laitteli omiaan?- Paavalista
>>> Paavalihan ei itse kirjoittanut kirjeitään seurakunnille vaan hän saneli ja joku toinen kirjoitti ylös.
Paavali kirjoitti todennäköisesti saneltujakin kirjeitä, mutta kyllä hän kirjoitti myös omakätisesti, minkä hän eräissä kirjeissä suoraan sanookin.
Tessalonikalaisille kirjoitetussa hän sanoo, että "Tämä on merkkinä jokaisessa kirjeessäni; näin minä kirjoitan."
Mitä hän tuolla tarkoittanee. Jos ajattelee, että kaikki Paavalin kirjoittamat kirjeet ovat omakätisesti kirjoitettuja, sitä tuskin on tarvetta korostaa muutoin kuin ehkä siksi, että hän myös saneli ja joku toinen kirjoitti.
1. Kor. 16:21
Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti.
Gal. 6:11
Katsokaa, kuinka suurilla kirjaimilla minä omakätisesti teille kirjoitan!
Kol. 4:18
Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti. Muistakaa minun kahleitani. Armo olkoon teidän kanssanne.
2. Tess. 3:17
Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti. Tämä on merkkinä jokaisessa kirjeessäni; näin minä kirjoitan.
>>> "Ei oo itsekehulla määrää eikä rajaa"
Periaatteessa ja täysin Raamattua toteuttaen, ihmisen ei pidä uskoa muuta kuin sen mitä Jeesus sanoi. Se on Jumalan tahto, kuten Hän itse ilmoitti:
Joh. 6:40
Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Tuon mukaan ihmisen pitää uskoa Jeesuksen sanaan, eikä mihinkään muuhun. Sen jälkeen Raamatuksi kutsuttu kirja olisi ohut vihkonen."ihmisen ei pidä uskoa muuta kuin sen mitä Jeesus sanoi."
Jeesus Nasarettilaisesta ei ole jäänyt historiallisena henkilönä paljon mitään luettavaksi jälkipolville kuin se mitä Raamattu kertoo.
UT: Jeesus ei itse kirjoittanut mitään muistiin vaan hänen opetuksensa on toisen korvan tietoa. Kun on kysymyksessä ihmisen laatima Teos, niin sitä on myös hyvä ihmisen tarkkailla ihmisen kirjoittamana Teoksena ihmiselle.
VT tarustoineen menee varmaan monen helluntailaisnen käsityskyvyn ylitse tai se luetaan ilman kritiikkiä tai siihen ei edes uskota, koska VT käsittelee juutalaisten mytologiaa.pakis__ kirjoitti:
"ihmisen ei pidä uskoa muuta kuin sen mitä Jeesus sanoi."
Jeesus Nasarettilaisesta ei ole jäänyt historiallisena henkilönä paljon mitään luettavaksi jälkipolville kuin se mitä Raamattu kertoo.
UT: Jeesus ei itse kirjoittanut mitään muistiin vaan hänen opetuksensa on toisen korvan tietoa. Kun on kysymyksessä ihmisen laatima Teos, niin sitä on myös hyvä ihmisen tarkkailla ihmisen kirjoittamana Teoksena ihmiselle.
VT tarustoineen menee varmaan monen helluntailaisnen käsityskyvyn ylitse tai se luetaan ilman kritiikkiä tai siihen ei edes uskota, koska VT käsittelee juutalaisten mytologiaa.Moro pakis_. Juuri noin. Jeesus ei itse kirjoittanut riviäkään vaan sen tekivät muut.
Olen pohtinut millainen teoskokoelma siitä olisi syntynyt, jos Johannes olisi kirjoittanut kaiken minkä tiesi / keksi Jeesuksen teoista ja elämästä ??
Joh. 21:25
On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin. luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
Siis melkoinen teos / kertomus !??
"Paavalihan ei itse kirjoittanut kirjeitään seurakunnille vaan hän saneli ja joku toinen kirjoitti ylös."
Kyllä noin. Senkin voi todeta, että yksikään kirja ei ole yhden kirjoittajan tekosia. Entäpä taustalla ollee väittelyt siitä millaista tulevan täytyy olla!
UT:nkin kirjojen syntymisprosessissa on ollut satoja ellei tuhansia. Ja kukaan ei ole saanut virikkeitä ajatuksiinsa muualta kuin reaalisesta maailmasta."UT:nkin kirjojen syntymisprosessi"
UT kirjoittajat ovat nähtävästi saaneet niin paljon 'innoitusta' Ylhäältä, että Ut:sta on tullut sellainen yleisinhimmillinen sekava Teos joka toimii vain uskon varassa, hengellisenä oppaana.
- ech.x
Mitäs te nyt taas sekoilette?
Ettekö usko Matt. 27:46:een jossa sanotaan että
"
Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?"
Mielumminkin herää kysymys miksi Jeesus huusi nuo sanat jotka osoittavat että Jumala hylkäsi hänet ? samalla hetkellä kuin hän kuoli.- Rukoillaan mekin!
Jeesus rukoili!
Psalmi 22
Jumala, miksi olet minut hylännyt?
1
Laulunjohtajalle. Niin kuin "Aamuruskon peura". Daavidin psalmi.
2 Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?
Minä huudan sinua avuksi,
mutta sinä olet kaukana.
3 Jumalani, minä kutsun sinua päivisin, mutta sinä et vastaa. Yöt kaikki huudan saamatta rauhaa.
4 Sinä olet pyhä, sinä olet kuningas,
sinulle soivat Israelin ylistysvirret.
5 Sinuun ovat turvanneet isämme ennen.
Sinuun he turvasivat ja pääsivät suojaan,
6 sinua he huusivat ja saivat avun, sinuun he luottivat eivätkä pettyneet.
7 Mutta minä olen maan mato, en enää ihminen,
olen kansani hylkäämä, ihmisten pilkka.
8 Kaikki ilkkuvat, kun minut näkevät,
pudistavat päätään ja ivaavat minua:
9 "Hän on turvannut Herraan, auttakoon Herra häntä. Herra on häneen mieltynyt, pelastakoon siis hänet!"
10 Herra, sinä minut päästit äitini kohdusta
ja annoit minulle turvan äitini rinnoilla.
11 Syntymästäni saakka olen ollut sinun varassasi,
sinä olet ollut Jumalani ensi hetkestä alkaen.
12 Älä ole kaukana nyt, kun hätä on lähellä eikä kukaan minua auta.
13 Sonnien laumat piirittävät minua,
villit Basanin härät minut saartavat,
14 kuin raatelevat pedot ne uhkaavat minua,
kuin karjuvat leijonat, kita ammollaan.
15 Voimani valuu maahan kuin vesi,
luuni irtoavat toisistaan.
Sydämeni on kuin pehmeää vahaa,
se sulaa rinnassani.
16 Kurkkuni on kuiva kuin ruukunsiru,
kieleni on tarttunut kitalakeen.
Maan tomuun sinä suistat minut kuolemaan!
17 Koirien lauma saartaa minut,
minut ympäröi vihamiesten piiri.
Käteni ja jalkani ovat runnellut,
18 ruumiini luut näkyvät kaikki.
Ilkkuen he katsovat minuun,
19 jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.
20 Herra, älä ole niin kaukana!
Anna minulle voimaa, riennä avuksi!
21 Pelasta minut miekalta,
pelasta henkeni koirilta,
22 pelasta minut leijonien kidasta,
pelasta villihärkien sarvista!
23 Silloin minä julistan nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
24 Ylistäkää Jumalaa, te Herran palvelijat!
Jaakobin suku, kunnioita häntä,
palvele vavisten, Israelin kansa!
25 Ei hän halveksinut heikkoa
eikä karttanut kurjaa,
ei kääntänyt pois kasvojaan
vaan kuuli, kun huusin.
26 Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni.
27 Köyhät syökööt ja tulkoot kylläisiksi,
Herraa etsivät ylistäkööt häntä!
Olkoon teillä voimaa ja rohkeutta iäti!
28 Muistakoot maan kansat tämän teon
ja kääntykööt hänen puoleensa.
Kumartakoot häntä myös vieraat heimot,
29 sillä Herran on kuninkuus! Hänen valtansa alla ovat kaikki kansat.
30 Vain häntä kumartakoot maan mahtavat,
hänen eteensä langetkoot
kaikki, jotka maan tomuun vaipuvat.
He eivät voi elossa pysyä,
31 mutta ne, jotka heidän jälkeensä tulevat,
saavat palvella Herraa.
He kertovat hänestä lapsilleen,
32 ja vastedes syntyvälle kansalle he julistavat Herran hyvyyttä, sillä hän on tämän tehnyt.
Ja voidaan myös pohtia, oliko tuo Jumala Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jumala, jolle Jeesus huusi nuo sanansa.
Raamattu todistaa, että ainakin Jaakob teki alttarin Israelin jumalalle, jonka nimi oli Eel. Saman niminen jumala oli kanaanilaisten luojajumala ja Baalin isä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu7003743Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002788Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211771Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771662Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531641- 821603
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3761573Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101520- 281389
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901303