Uudet seisonta-ajan korvaukset ovat hanurista.

Näinpänäin

Naapuri kolaroi autoani ja vein sen sitten korjattavaksi. Korjauspäiviä oli 2 ja niiltä päiviltä sain seisonta-ajan korvauksen. Mutta kun rahat napsahtivat tilille, kahdelta päivältä maksettiin vain 5,16e. Sitten kun lähdin asiaa kyselemään että eikös olisi pitänyt tulla vähän enemmän kun henkilöautosta saatava korvaus on minun auton arvolla (n.3000e) 9,82e/päivä. Sain kuulla että autostani oli tullut "muu ajoneuvo", johon luokkaan kuuluu mm. mönkijät, työkoneet ja moottorikelkat. Nimittäin uusien normien mukaan yli 5v ja arvoltaan alle 14000e oleva auto luokitellaan tuohon alimpaan kastiin. Eli kiitos sitten tästäkin, ajelen nyt sitten nykyään työkoneella.

6

11517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä yhtiö?

>>Nimittäin uusien normien mukaan yli 5v ja arvoltaan alle 14000e oleva auto luokitellaan tuohon alimpaan kastiin.

Kuullostaa ns. bullshitiltä. Pääosinhan suomalainen autokalusto on tuollaista.

• varma tieto

http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Document.aspx?id=982
      Lueppa tuolta, tota taulukkoa käyttää jokainen vakuutusyhtiö, koska se on valtakunnallinen normi. vähän kun selaat tota sivua alaspäin, niin sieltä löytyy kohta "ajoneuvon iän vaikutus korvaukseen" Siinä se lukee ihan selkeästi:
      "Viisi vuotta ja sitä vanhempien henkilöautojen, joiden käypä arvo on alle 14.000 euroa, seisonta-ajan korvaukset maksetaan kuitenkin "muu ajoneuvo"- luokan normien mukaan."

• se sama

Siellä oli henkilöautot "arvo 0-19 tuhatta 9,82".

ja

"Luokkaan "muu ajoneuvo"kuuluvat esimerkiksi ajoneuvot, joista käytetään kauppanimeä mopo, mopoauto, mönkijä ja moottorikelkka."

• katoppa uusiks

Mikä tossa edellisessä oli nyt niin hankalaa ymmärtää? Kato sitä sivua tarkemmin niin siellä lukee ihan selkeällä suomen kielellä miten sitä taulukkoa sovelletaan:
      Normitaulukon käyttäminen
      Ajoneuvon iän vaikutus korvaukseen
      Taulukon mukainen hankintahintaa vastaava normikorvaus maksetaan kaikissa ajoneuvoryhmissä alle 5 vuotta vanhan ajoneuvon seisonta-ajalta. Ajoneuvon ikä lasketaan kalenterivuosittain.
      Viisi vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen seisonta-ajan korvaus maksetaan vauriohetken käyvän arvon mukaan kyseisen ajoneuvoluokan hintaluokitusta soveltaen.
      !!!!!!!!!!!!!Viisi vuotta ja sitä vanhempien henkilöautojen, joiden käypä arvo on alle 14.000 euroa, seisonta-ajan korvaukset maksetaan kuitenkin "muu ajoneuvo"- luokan normien mukaan.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Moottoripyörien osalta korvaus maksetaan aina sen ajoneuvoluokan hintaluokitusta soveltaen. Viisi vuotta ja sitä vanhemman moottoripyörän seisonta-ajan korvaus maksetaan sen vauriohetken käyvän arvon mukaan. Jos moottoripyörä on uushankintahinnan mukaan kuulunut ryhmänsä halvimpaan hintaluokkaan, maksetaan viisi vuotta ja sitä vanhemman moottoripyörän seisonta-ajan korvauksena ryhmän halvimman hintaluokan mukainen normikorvaus puolitettuna.

• omituinen pykälä

Varmaan kyseessä on jokin painovirhe. Selkeä ristiriita tuossa kuitenkin on kun tiedetään että joidenkin autojen uusarvo on alle 14 000 ja on tehty taulukko jossa arvo on 0-19 tuhatta euroa. Tuo nolla kun voisi olla 14 tuhatta.

En lähde selvittämään asiaa, kunhan keskustelin tämän verran.

• Oikeus sijaisautoon

Minulla on ollut auto sijaisauto nimikkeellä ja en ole ollut edes tietoinen mikä on korvauksen suuruus, kun erillistä erittelyä en ole pyytänyt. Lasku on tullut yksinkertaisesti vain omavastuuosuudesta.

Sijaisauto pitää olla määritelty vakuutusehdoissa. Viimevuosilta kokemuksia ei ole, mutta vakuutuskirjassa näyttää olevan edelleenkin maininta sijaisauto-oikeudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe