Vatsakivut ja hormonikierukka :(

:(

Kaksi viikkoa sitten minulle laitettiin kierukka (Mirena).
Pari päivää tiputteli ja sitten alkoi vuoto. Jos oli olevinaan kuukautiset niin kierto oli viikon lyhyempi kuin tavallisesti. Sitten ollaankin vuodettu viikon päivät ja pari viimestä päivää on ollut alavatsa tosi kipeä.
Kylläpä oli iso pettymys tämäkin :( :(
Onko vastaavia kokemuksia ...pitääkö vaan pelata siteiden kanssa koko kesä...no sekin menee mutta ei nämä kivut :(

15

21387

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjghhh

monella on samoja kokemuksia. Jos vähän selailet arkistoa taaksepäin, niin löydät kohtalotovereita.

• Täällä yksi saman kokenut. Tai oikeastaan vuotoja ei kovasti ollut, mutta kierukasta tuli ihan helvetilliset vatsakivut.

Mulla oli juuri Mirena käytössä. Välillä vaikutti ihan hyvältä, välillä ihan hirveää. Mulle tuli sellaisia "kipukohtauksia", että sattui niin, että ei oikein voinut muuta kuin maata paikallaan. Tätä jatkui vajaan vuoden. Sitten se sai riittää ja vaihdoin kapseliin. Tosin nyt 1.6 mulle tehtiin sterilisaatio ja kapseli poistettiin, joten nyt ei tartte hormonaalisia ehkäisyjä miettiä. :)

• huoooohh

Ap ottanut kierukan kaksi viikkoa sitten... eiköhän siis ole vielä ihan mahdollista, että elimistö siihen tottuu & ongelmat häviää.

• Leijona

Itsellä vuosi kierukan asentamisen jälkeen useamman viikon, lähes kuukauden ja tämän kerrottiin olevan normaalia. Sitten jatkuva vuoto lakkasi ja seuraavat 6kk oli aina välillä pientä vuotoa, mistä selvisi pikkuhousun suojia käyttämällä. Nyt asentamisesta yksi vuosi ja tiputtelut ym. loppuneet. Vastaavia kokemuksia ollut useammalla kaverilla, joten jaksoin uskoa vuotojen loppumiseen :). Kipuja itselläni ei tosin ole ollut ja minulle lääkäri ainakin sanoi asentamisen yhteydessä, että jos kipuja niin kannattaa tulla tarkastuttamaan, että kierukka on paikoillaan.

• toinen leijona

Minulla täsmälleen samanlainen kokemus, mutta hormonikierukka laitettiin jo joulukuussa 2008 ja mietinkin, että kuinka pitkää aikaa tälle mahdettiin luvata ehkäisytehon riittävyydeksi...? Sattuuko kukaan muistamaan? Löytyy varmaan googlettamallakin;)

• Mirena
        toinen leijona kirjoitti:

Minulla täsmälleen samanlainen kokemus, mutta hormonikierukka laitettiin jo joulukuussa 2008 ja mietinkin, että kuinka pitkää aikaa tälle mahdettiin luvata ehkäisytehon riittävyydeksi...? Sattuuko kukaan muistamaan? Löytyy varmaan googlettamallakin;)

5vuotta ehkäisy tehoa, sen jälkeen kannattaa vaihdattaa. Itse hain uuden reseptin yksityiseltä lääkäriasemalta, sain kela korvauksen eli kierukka maksoi 96e, ilman korvausta 165e

• mm

äläs nyt kahdenviikon jälkeen mene asioiden edelle :D sun kroppaas on laitettu jokin vieras esine, mikö ei sinne kuulu. Itelläni tottuminen vei sen puoli vuotta. muistaakseni taisin vuotaa tuon koko ajan, joten plääh deal with it.

kipuja on jonkin aikaa mutta ajanmyötä be häviää, samoin vuoto vähenee ja hyvällä tuurilla loppuu kokonaan. :)

• saa nähdä

Mulla kans Mirena kierukka.Laitoin sen kuukausi sitten.Enkä ole tyytyväinen.Tietty en tajunnu et oishan sen voinut syksylläkin laittaa.Nyt on mennyt koko kesä-heinäkuun vaihde vuotojen kera.Mulla oli kans maha aluksi kipeenä ja se vihloi selkään asti.Välillä näyttää et vuoto loppuu,mut sit seuraavana päivänä huomaan et ei helvetti aina vaan se jatkuu.
      Olen ollut ihan hirveen väsynyt ja todella kyllästynyt kaikkeen.Mikään ei huvita.Vuoto haiseekin ihan erille kuin ennen.
      Ystävilläni on kaikilla jääny vuoto pois ja he ovat tyytyväisiä.Yksi joka laittoi parisen kuukautta ennen mua niin hänellä on kuukautiset jo normaalisoituneet.Itse mietin tota kapseliakin,mutta en sitten tiedä miksen siitä enempiä kysellyt.Itse en ainakaan toista kesää pilaa ja jos ens keväänä tilanne on vieläkin tällainen niin otan kyllä kierukan pois ja vaihdan kapseliin.Harmi sinänsä kun rahat menee sitten ihan hukkaan!! :(

• Mirena

Mulla ollut Mirena nyt 5-vuotta. Viikko siitä kun asennettiin alkoi selkä/vatsa särky, joka jatkui n. viikon. Tiputtelu vuotoa tuli ekan puoli vuotta ja sitten menkatkin loppui kokonaan. Suosittelen, että kokeilette ainakin yli puoli vuotta ja mietitte muita vaihtoehtoja sen jälkeen. Olen ollut todella tyytyväinen kamalan alun jälkeen.

• Mamma79

Minulle asennettiin 5 päivää sitten toinen Mirena hormonikierukka,jonka jälkeen maha on ollut kipeä eli on supistellut ja alaselkää särkenyt :( tätä ongelmaa ei ollut ekan hormonikierukan kanssa =/

• Ei sopinut Mirena

Minulle asennettiin Mirena syyskuussa ja vuosin joulun yli. Jatkuvat alavatsakivut eivät hellittäneet ollenkaan ja auramigreeni kohtaukset pahenivat ja tulivat useammin ja kestivät pidempään. Mielialanvaihtelut päivittäisiä, jonkin herkät lehtijutunkin lukeminen yhtä vaikeaa kun raskaana ollessa. Ärsyyntymisen tunteetkin ihan kohtuuttomia. Halut lähti, tai ei mielihalut mutta tuntemukset kyllä. Tänään se sitten otettiin pois ja ehkä kuvittelen mutta vatsakipu loppui siihen. Nyt on lähete sterilisaatioon odottelemassa.

• sattuuuuuuu

Mulle asennettiin mirena 5 päivää sitten . Olen synnyttämätön ja laitto sattui todella(laiton aikana ei mulla ollut kuukautisia se varmaan vaikutti) vaikka olin ottanut kaksi 600mg buranaa ennen sitä... pyörrytti ja näky pisteitä silmissä... en voinut lähteä heti pois... sen jälkeen vuosin verta,kun hanasta 8h... pari pv tiputteli ja nyt ei ole mitään vuotoja... mutta kuukautis kivuilta tuntuvat kivut on jatkunut 3 päivää ja nää kivut on 10x pahemmat,kun kk kivut!!! :(

• jaana13

Minulla on ollut hirveä vatsakivut kiurukka niin olen jo heinäkuussa asti kärsinyt sitä toivon että se lopuksi vatsakivut olen kyllä ottanut särkylääkettä burana olen ollut

• lapsialisää

Äkkiä pois kierukat ja lapsia tekemään. Naisella on kohtu. Maitoa rinnoista imetä vaikka monta vuotta. Kaikki miehet pettää ihan Sama mistä uskonnosta tai maasta joten perusta perhe itsellesi.

• shdflasdkj

Mulle laitettiin Mirena 1,5 vuotta sitten. Laitto ei juuri tuntunut, kipuja ei tullut ja lisäksi runsaat kuukautiset ja kuukautiskivut loppuivat saman tien. Mutta etukäteen lääkäri ei osannut sanoa, miten menisi - vain kokeilemalla tietää.

Tämä rohkaisuksi niille, jotka harkitsevat hormonikierukkaa ja ovat lukeneet pääosin huonoja kokemuksia. Samoin niille, joille kierukka on aiheuttanut pitkäaikaisia ongelmia: ei sitä pidä määräänsä enempää sietää, takaisin lääkärille ja sopivampaa ehkäisyä vaatimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6444
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3863
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3240
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      374
      1761
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1003
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe