Ateistin hautaaminen

ööli-läiskyy

Kertokaahan ateistisita hautajaisista missä olette olleet tai mitä suunnittelette?

Itselleni ei ole tullut vastaan kuin näitä tylsiä kristillisiä hautajaisia joten haluaisin kuulla vähän vaihtoehdoista. Isäni on ateisti ja minä myös, eli jossain välissä moisen järjestäminen tulee eteen. Eli en halua pappia hautajaisiini, en veisaamista vaan parempaa musiikkia (Beethovenin yhdeksäs yms.). Jos mahdolliset hautajaisvieraat tulevat hautajaisiin minun takiani niin he kuuntelevat toivettani. Voivat sitten kotonaan veisata jos aivan pakko on. Sukuhauta on hautasumaalla eli sinne kait silti.

17

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivosin että ruumiini pilkottaisiin ja vietäisiin Kuhmon korpeen karhun haaskaksi.

• ei näe karhuja

Oletko Kuhmosta kun tuollaista toivot: Itse käyn siellä kesäisin erikoisesti Kamarimusiikin aikaan.

• ertyuie

Enimmäkseen olen ollut uskonnollisissa hautajaisissa, mutta myös parissa uskonnottomassa.

Uskonnolliset hautajaiset ovat järjestään hyvin synkkiä. Virsiosuudet ovat kammottavia! Eikä ne pappien puheetkaan hääppöisiä ole olleet.

Parissa uskonnottomassa muistotilaisuudessa olen ollut ja ne olivat kauniit. Niissä soitettiin vainajien lempimusiikkia ja puheen pitäjä oli todellakin perehtynyt heidän elämäänsä.

Minut tullaan toiveeni mukaisesti tuhkaamaan ja tuhkat sirotellaan luontoon. En halua mitään muistotilaisuutta. Sen olen kumppanilleni selväksi tehnyt. Olemme molemmat tehneet todistajien allekirjoittamat paperit toiveestamme hautajaisten osalta. Joita ei siis pidetä. Ei sukulaisia sinne teeskentelemään, kun ei nytkään olla missään tekemisissä.

• en osaa neuvoa

Olen ollut monissa hautajaisissa, mutta en koskaan sellaisissa, jossa vainaja olisi ollut tunnustava ateisti. Homma on mennyt aina kristillien kaavan mukaan.

• zyrt

Mahdollisimman halpa arkku, ei muistotilaisuutta, ei siis hautajaisia, vaan tuhkat mereen.

• miss ei kirj.

Minulle ihan sama mihin ja miten sukulaiseni ja omaiseni minut hautaavat. En minä siitä mitään enää tiedä. Kaikki hautajaiset missä olen ollut ovat olleet samaa kaavaa noudattavia ikäviä tilaisuuksia. Niihin on vain ollut pakko mennä.

• -x-

Tuhkaksi mahdollisimman halvalla ja tuhkat mereen, jos mahdollista. Ei missään nimessä näitä perusluterilaisia tekopyhyyden multihuipentuma-hautajaisia, joihin tullaan ainoastaan kyttäämään sukulaisten pukeutumista ja syömään ilmaiseksi.

• zyrt

Niin ja sinä maksat ne serkunkumminkaimojenkin syömiset, joita et muista koskaan nähneesikään. Paitsi tietenkin jos kiellät hautajaistesi järjestämisen.Ei ne pakollisia ole.

• nils832

Tuhkaus ja pieni muistotilaisuus. Tuhkalle on paikka katsottuna puutarhassa ja siihen istutetaan ruotsin pihlaja.

• atheist

Joillain hautausmailla on uskonnottomille oma paikkansa hautausmaalla. Uskonnottoman muistotilaisuus voidaan viettää kappelissa, mutta silloin paikalla ei tietenkään ole pappia yms. Tilaisuus voidaan suunnitella itse.

Minusta muistotilaisuus ei ole vainajaa, vaan omaisia varten - varsinkin, jos vainajalla oli heihin läheiset välit. Tietysti vainajan elämänkatsomus täytyy ottaa huomioon, mutta jonkinlaisen tilaisuuden järjestäminen voi olla omaisille tärkeä osa surutyötä.

Tämä on tietysti vain oma mielipiteeni.

• zyrt

Kaikissa seurakunnissa ei kappelia anneta sellaisen vainajan muistotilaisuuteen, joka ei kuollessaan ollut kirkon jäsen. Niissäkin jossa se annetaan käyttöön peritään maksu. Tässä on taas muistettava se, että kappelien kulut maksetaan yhteisöverosta (ne on hautaustoimen kuluihin merkitty) ei kirkollisverosta.

• uusiajatteleva

Olen ollut monissa uskonnottomien hautajaisissa. Muuten ne ovat samankaltaisia uskovien kanssa paitsi pappi ja uskonnolliset riitit puuttuvat.

Haudalla joku voi sanoa muistosanat ja muistotilaisuudessa usein joku pitää pienen puheen vainajan elämänkertaan liittyvistä seikoista. Halukkaat voivat muistella ääneen vainajaa. Hyvät tutut yleensä sanovat jotain.
      Muistotilaisuuteen voi kutsua myös erikseen esim. vapaa-ajattelijoista erityisen puhujan. Hänkin fiksuna ottaa omaisilta selville, mitä erityistä vainajasta tovotaan lausuttavan.

Tilaisuuden muodot ovat avoimet. Ei niissä tarvitse olla kaavoja.
      Se on ottanut pattiin, jos omaiset ovat kutsuneet papin paikalle, vaikka vainaja on ollut uskonnoton.

• Mulla on olemassa paikka, johon olen istuttanut puut itselleni ja rakkaalleni. Minulle pihlaja, hänelle vaahtera. Paikka on metsässä, vanhan pyhän lähteen luona.
      Ajatukseni on että tahtoisin tuhkani ripoteltavan niiden puiden juurelle, jos sellainen on mahdollista.

Sinne mettään tuskin mitään hautajaisia järjestetään. Vähäiset omaiset voivat muistella sitten parhaaksi katsomallaan tavalla.

• Ihan sama, minä en ajatellut niihin enää osallistua.

• jookyllä

Toivon, että minut haudataan Kremlin muuriin.

• dippadai123

ihan sama minulle. Jos joku haluaa juhlia kuolemaani niin juhlikoon.

• ...

Ei mitään muistotilaisuutta minun kuolemani jälkeen. Tulkoon nyt käymään ne jotka tavata haluavat, mutta muistotilaisuudet ovat teennäisiä.

Mutta jos haluat jotain seremoniaa, niin tässä vähän osviittaa.

http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/hautajaiset.phtml

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      122
      7111
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4897
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      64
      4195
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3443
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      719
      2231
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      268
      1654
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1445
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1418
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      57
      1366
    10. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1306
    Aihe