Onko tietoa miksi nyky dieselautoissa on kaasuläppä ja toimiiko se kokoajan vai vaan alakierroksilla? Vanhoissa dieseleissähän säädettiin vaan ruiskutusta. Tuntuu ihan turhalta koko viritys.
Dieselin kaasuläppä
15
10941
Vastaukset
- Esra_alkup
Sillä ahdistetaan ilmatäytöstä, että pakokaasua pääsee mukaan riittävä määrä pahojen päästöjen vähentämiseksi. Se on tuo EU, joka keksii pakokaasunormeja.
- tiedon_jano
Voiko kyseisen läpän poistaa? Siis irroittaa akselilta että muu elektroniikka ym. jää toimimaan ja tietokone luulee läpän toimivan.
- hesu.
Kyse ei ole yhdestä läpästä. Ainakin audin V6 dieseleistä ja bmw moottoreista, ne löytyvät imusarjoista jokaisesta imukanavaan menevästä putkesta. Läppien tarkoitus on yksinomaan tehostaa erg.een toimintaa. bemareissa nuo läpät ovat tuottaneet ongelmia ja siksi niitä on poistettukin. Poisto ecu:n korjaus maksaa noin 500€ bemariin.
- 20+20
hesu. kirjoitti:
Kyse ei ole yhdestä läpästä. Ainakin audin V6 dieseleistä ja bmw moottoreista, ne löytyvät imusarjoista jokaisesta imukanavaan menevästä putkesta. Läppien tarkoitus on yksinomaan tehostaa erg.een toimintaa. bemareissa nuo läpät ovat tuottaneet ongelmia ja siksi niitä on poistettukin. Poisto ecu:n korjaus maksaa noin 500€ bemariin.
eikös pelkällä ohjelmoinnilla saada egr pois käytöstä ja samalla tehoa lisää.
ilman ohjelman sorkkimista taitaa tulla vikakooodeja jos läpät poistaa - Esra-alkup
hesu. kirjoitti:
Kyse ei ole yhdestä läpästä. Ainakin audin V6 dieseleistä ja bmw moottoreista, ne löytyvät imusarjoista jokaisesta imukanavaan menevästä putkesta. Läppien tarkoitus on yksinomaan tehostaa erg.een toimintaa. bemareissa nuo läpät ovat tuottaneet ongelmia ja siksi niitä on poistettukin. Poisto ecu:n korjaus maksaa noin 500€ bemariin.
Nämä swirl-läpät ovat ihan eri asia, kuin kaasuläppä, jota alkuperäinen kysyjä ilmeisesti tarkoitti. Swirl-läpillä ei ole mitään tekemistä pakokaasukierron kanssa, swirl-läpät ovat vasta egr-venttiilin jälkeen, kun kaasuläppä on ennen egr-venttiiliä! Swirl-läppieen poisto ei vaikuta pakokaasujen happipitoisuuteen eikä ilmamassamittarin läpivirtausmäärään, toisin kuin kaasuläppä, joten jos swirl-läpät poistaa, ei moottorinohjain sitä huomaa. Jos kaasuläpän poistaa, moottorinohjain ei siitä tykkää ja sytyttää vikavalon.
- hesu.
Esra-alkup kirjoitti:
Nämä swirl-läpät ovat ihan eri asia, kuin kaasuläppä, jota alkuperäinen kysyjä ilmeisesti tarkoitti. Swirl-läpillä ei ole mitään tekemistä pakokaasukierron kanssa, swirl-läpät ovat vasta egr-venttiilin jälkeen, kun kaasuläppä on ennen egr-venttiiliä! Swirl-läppieen poisto ei vaikuta pakokaasujen happipitoisuuteen eikä ilmamassamittarin läpivirtausmäärään, toisin kuin kaasuläppä, joten jos swirl-läpät poistaa, ei moottorinohjain sitä huomaa. Jos kaasuläpän poistaa, moottorinohjain ei siitä tykkää ja sytyttää vikavalon.
Minun tietääkseni ei nyky-dieseleissä ole muita kuin nuo "swirl-läpät". Audista nuo saaste-läpät ainakin kykenevät sytyttämään moottorin vika valon.
- Anonyymi
40A maxi-laattasulake moottoritilassa, mitähän KL15 tarkoittaa TDI?
- typenoksiidit
Eiköhän imukanavassa olevalla läpällä ole tarkoitus vähentää typenoksiideja yhdessä egr venttiilin kanssa.Kurkkuhan on auki suurimmilla kierroksilla ja imukanavassa on paine , jos on turbo.
- 11111111111222222222
Ymmärsinkö oikein ? Kaasuläppä siaitsee juuri ennen kohtaa jossa EGR venttiililtä tuleva putki yhtyy turbolta tulevaan. Eli läppä suljetaan jotta turbon aiheuttama ahtopaine ei estäisi pakokaasujen kierrätystä. Käytännössä vain tämän takia ?
- vit,uuntunut hesu.
olet ymmärtänyt päin vit.ua, ei nyky diiseleissä ole mitään kaasuläppää. Jumalaut noin yksinkertainen asia tarkistaa, turbo-dieselin pelti ylös ja katso ja yrittää ymmärtää näkemäänsä, ja ei kun täällä te läskiperseet vaan istutte koneen takana ihmettelemässä että ollakko vaiko eikö olla, voi teidän elämäänne.
- 11111111111222222222
vit,uuntunut hesu sä puupää saat vittxxxtux niin paljo ku haluut. Mutta nyky dieseleissä nimenomaan on se läppä. Siaitsee juuri ennen kohtaa jossa egr-venttiililtä tuleva putki yhtyy ns. imusarjaan. siinä sulle tyhmä...
- kaasujen kierrätys..
Kaasun ollessa pois ja moottorilla jarruttaen, tuo läppä sulkee ilman virtauksen ja EGR venttiili on täysin auki ja kierrättää pakokaasuja moottorissa. Tuo läppä on EGR toimintaa varten.
- Osin
Moottori pysyy sitten puhtaampana, jos ei moottorijarruta.
Miten kaasuläppä herkistetään? Arvelen sen takertelevan niin ettei aukene täysin. Katsastuksessa savutusarvo K on liian iso. - ByeByeDiesel
Kohta ei ole enää dieseleitä, niin ei tarvitse miettiä mokomia.
- Osin
Suomalaiset ostaa innolla käytettyjä dieseleitä Saksasta ja Ruotsista. Suomessa ei ole vielä dieseleiltä kiellettyjä alueita.
Meneekö oikein näin: Mitä enemmän painaa kaasua, sitä vähemmän egr päästää pakokaasua imukanavaan.
Edelleen: Kaasuläppä ei ole vain saappaalla käännettävä koska se takertelee. Hentoinen elektroniikka sitä yrittää kääntää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849