Dieselin kaasuläppä

tiedon_jano

Onko tietoa miksi nyky dieselautoissa on kaasuläppä ja toimiiko se kokoajan vai vaan alakierroksilla? Vanhoissa dieseleissähän säädettiin vaan ruiskutusta. Tuntuu ihan turhalta koko viritys.

15

11749

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esra_alkup

      Sillä ahdistetaan ilmatäytöstä, että pakokaasua pääsee mukaan riittävä määrä pahojen päästöjen vähentämiseksi. Se on tuo EU, joka keksii pakokaasunormeja.

    • tiedon_jano

      Voiko kyseisen läpän poistaa? Siis irroittaa akselilta että muu elektroniikka ym. jää toimimaan ja tietokone luulee läpän toimivan.

      • hesu.

        Kyse ei ole yhdestä läpästä. Ainakin audin V6 dieseleistä ja bmw moottoreista, ne löytyvät imusarjoista jokaisesta imukanavaan menevästä putkesta. Läppien tarkoitus on yksinomaan tehostaa erg.een toimintaa. bemareissa nuo läpät ovat tuottaneet ongelmia ja siksi niitä on poistettukin. Poisto ecu:n korjaus maksaa noin 500€ bemariin.


      • 20+20
        hesu. kirjoitti:

        Kyse ei ole yhdestä läpästä. Ainakin audin V6 dieseleistä ja bmw moottoreista, ne löytyvät imusarjoista jokaisesta imukanavaan menevästä putkesta. Läppien tarkoitus on yksinomaan tehostaa erg.een toimintaa. bemareissa nuo läpät ovat tuottaneet ongelmia ja siksi niitä on poistettukin. Poisto ecu:n korjaus maksaa noin 500€ bemariin.

        eikös pelkällä ohjelmoinnilla saada egr pois käytöstä ja samalla tehoa lisää.
        ilman ohjelman sorkkimista taitaa tulla vikakooodeja jos läpät poistaa


      • Esra-alkup
        hesu. kirjoitti:

        Kyse ei ole yhdestä läpästä. Ainakin audin V6 dieseleistä ja bmw moottoreista, ne löytyvät imusarjoista jokaisesta imukanavaan menevästä putkesta. Läppien tarkoitus on yksinomaan tehostaa erg.een toimintaa. bemareissa nuo läpät ovat tuottaneet ongelmia ja siksi niitä on poistettukin. Poisto ecu:n korjaus maksaa noin 500€ bemariin.

        Nämä swirl-läpät ovat ihan eri asia, kuin kaasuläppä, jota alkuperäinen kysyjä ilmeisesti tarkoitti. Swirl-läpillä ei ole mitään tekemistä pakokaasukierron kanssa, swirl-läpät ovat vasta egr-venttiilin jälkeen, kun kaasuläppä on ennen egr-venttiiliä! Swirl-läppieen poisto ei vaikuta pakokaasujen happipitoisuuteen eikä ilmamassamittarin läpivirtausmäärään, toisin kuin kaasuläppä, joten jos swirl-läpät poistaa, ei moottorinohjain sitä huomaa. Jos kaasuläpän poistaa, moottorinohjain ei siitä tykkää ja sytyttää vikavalon.


      • hesu.
        Esra-alkup kirjoitti:

        Nämä swirl-läpät ovat ihan eri asia, kuin kaasuläppä, jota alkuperäinen kysyjä ilmeisesti tarkoitti. Swirl-läpillä ei ole mitään tekemistä pakokaasukierron kanssa, swirl-läpät ovat vasta egr-venttiilin jälkeen, kun kaasuläppä on ennen egr-venttiiliä! Swirl-läppieen poisto ei vaikuta pakokaasujen happipitoisuuteen eikä ilmamassamittarin läpivirtausmäärään, toisin kuin kaasuläppä, joten jos swirl-läpät poistaa, ei moottorinohjain sitä huomaa. Jos kaasuläpän poistaa, moottorinohjain ei siitä tykkää ja sytyttää vikavalon.

        Minun tietääkseni ei nyky-dieseleissä ole muita kuin nuo "swirl-läpät". Audista nuo saaste-läpät ainakin kykenevät sytyttämään moottorin vika valon.


      • Anonyymi

        40A maxi-laattasulake moottoritilassa, mitähän KL15 tarkoittaa TDI?


    • typenoksiidit

      Eiköhän imukanavassa olevalla läpällä ole tarkoitus vähentää typenoksiideja yhdessä egr venttiilin kanssa.Kurkkuhan on auki suurimmilla kierroksilla ja imukanavassa on paine , jos on turbo.

    • 11111111111222222222

      Ymmärsinkö oikein ? Kaasuläppä siaitsee juuri ennen kohtaa jossa EGR venttiililtä tuleva putki yhtyy turbolta tulevaan. Eli läppä suljetaan jotta turbon aiheuttama ahtopaine ei estäisi pakokaasujen kierrätystä. Käytännössä vain tämän takia ?

      • vit,uuntunut hesu.

        olet ymmärtänyt päin vit.ua, ei nyky diiseleissä ole mitään kaasuläppää. Jumalaut noin yksinkertainen asia tarkistaa, turbo-dieselin pelti ylös ja katso ja yrittää ymmärtää näkemäänsä, ja ei kun täällä te läskiperseet vaan istutte koneen takana ihmettelemässä että ollakko vaiko eikö olla, voi teidän elämäänne.


    • 11111111111222222222

      vit,uuntunut hesu sä puupää saat vittxxxtux niin paljo ku haluut. Mutta nyky dieseleissä nimenomaan on se läppä. Siaitsee juuri ennen kohtaa jossa egr-venttiililtä tuleva putki yhtyy ns. imusarjaan. siinä sulle tyhmä...

      • kaasujen kierrätys..

        Kaasun ollessa pois ja moottorilla jarruttaen, tuo läppä sulkee ilman virtauksen ja EGR venttiili on täysin auki ja kierrättää pakokaasuja moottorissa. Tuo läppä on EGR toimintaa varten.


    • Osin

      Moottori pysyy sitten puhtaampana, jos ei moottorijarruta.
      Miten kaasuläppä herkistetään? Arvelen sen takertelevan niin ettei aukene täysin. Katsastuksessa savutusarvo K on liian iso.

    • ByeByeDiesel

      Kohta ei ole enää dieseleitä, niin ei tarvitse miettiä mokomia.

    • Osin

      Suomalaiset ostaa innolla käytettyjä dieseleitä Saksasta ja Ruotsista. Suomessa ei ole vielä dieseleiltä kiellettyjä alueita.

      Meneekö oikein näin: Mitä enemmän painaa kaasua, sitä vähemmän egr päästää pakokaasua imukanavaan.
      Edelleen: Kaasuläppä ei ole vain saappaalla käännettävä koska se takertelee. Hentoinen elektroniikka sitä yrittää kääntää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe