Martin Luther: " juutalaisista ja heidän valheistaan"

Marie

vuodelta 1543

saksaksi: "von den Jüden und ihre Lüge"

englanniksi: "on the Jews and their lies"


Olen tutustunut kyseiseen kirjaan ja tullut siihen johtopäätökseen, että Martin Luther oli HULLU.


Haastan jokaisen Lutherin seuraajan ja hänen nimeään tunnustuksessaan kantavan lukemaan kyseisen teoksen! Kirjaa on vaikea löytää, koska lutherilainen lahko pyrkii pitämään sen olemassaolon salassa, mutta Natsi-Saksan ajalta on painoksia. Se löytyy kuinkin internetistä.

Kaikkien on tunnettava Lutherin hulluus.

59

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mara

      Martti Luther, ei Martin. Martin Luther King on sitten taas Martin. Kuinka et osaa edes nimeä jos olet kirjaankin tutustunut? Anteeksi nyt tämä pilkunviilaus, taitaa olla huono päivä mulla...

      • Marie

        Hänen nimensä ei ole koskaan ollut Martti. Sellaista nimeä kun ei käytetä Saksassa.


      • Anonyymi

        Oletko itse tutustunut kirjaan? Se on aika karua tekstiä.


    • kuolleen miehen arvoitusta

      jospa kantaisit huolta sinun omasta hulluudestasi
      johon ilmeisesti ei enää tehohoitokaan pysty.

    • oletko?

      Sinua aivan samoin voisi kutsua huoraksi ja huoran penikaksi, syystä että sanot lutheria hulluksi.
      Teit väärin.

      • hovi

        "Nuoruutensa" päivinä, uskonpuhdistuksen alkuaikoina Luther kuvitteli juutalaisten kääntyvän joukolla uskoon, kun kristinusko vain puhdistettaisiin "alkuperäiseen" muotoon.

        Vaikka kaikki epäjumalanpalvelus oli kitketty pois, niin joukkokääntymisiä ei tullut. Käsittääkseni ilmeni vielä jotakin sanaharkkaa (tai peräti pilkkaa), niin Luther vanhana ja äreänä (sellainen hän kuulemma vanhempana oli), pettyneenä juutalaisten vastustukseen kirjoitteli nämä tekstit. Tosin hänen kielenkyttönsä ei koskaan liene kaunista ollut.
        Joku voi tietää aiheesta enemmän?

        Samaa asiaa viitaten, kun kirkkohistoriaa lukee niin todelliset Hengen miehet ovat saattaneet tehdä melkoisia tempauksia, joita tämän päivän uskovat ihmettelevät.
        Toinen paha oli tv:stä tullut ohjelma, jossa helluntalaiset, baptistit, mitkä lie? Pitivät ylistyskokousta, ennen kuin lähtivät ampumaan ohjuksia Irakiin. Jeesuksen nimeen kiitämme, oi Herra aseemme siunaa ne!
        Sellaisia kullanmuruja me ollaan!


    • juha

      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon johto veljeili sotavuosina Hitlerin kirkon kanssa. Mm. muuan suomalaispiispa kirjoitti Suomen kansan tukevan natsien "Uutta Eurooppaa" eli kansallissosialistista diktatuuria ja maailmanherruutta.

      "Suomen kirkon maine kärsi saksalaissuuntauksen aikana. Siitä on esimerkkinä Norjan miehityshallinnon hanke: Natsijohtaja Vidkun Quislingin erotettua natseihin kielteisesti suhtautuneet Norjan luterilaiset piispat, Norjan nukkehallinto päätti pyytää Suomen arkkipiispaa Erkki Kailaa vihkimään uudet natsipiispat. Kailan jälkeen arkkipiispaksi 1945 noussut Aleksi Lehtonen ja kirkon vahvat miehet auttoivat sodan jälkeen entistä natsipastoria, joka pelkäsi joutuvansa sotarikosoikeuteen. Entinen korkea-arvoinen SS-upseeri avustettiin aluksi maanpakoon. Hälyn laannuttua arkkipiispa ryhtyi järjestämään hänelle töitä. Kolmannen valtakunnan Saksa heitti varjon myös Suomen katoliseen kirkkoon. Kirkon palveluksessa oli hollantilaista syntyperää olleita pappeja. 1943 eräs suomalaispastori kavalsi valtiolliselle poliisille hollantilaisten pappisveljiensä poliittisia ja Saksan vastaisia mielipiteitä tarkoituksenaan saada heidät karkotetuksi maasta. Yksi hollantilaispapeista oli toisen ilmiannon mukaan kertonut tietävänsä, että Saksassa murhataan sairaita lapsia. Tämän kuultuaan Valpon upseeri ehdotti pastorin pidättämistä tai ´potkaisemista maasta´." MOT 04.10.1999

      Lisää Suomen luterilaisille kiusallisia asioita luettavissa täältä:
      http://www.yle.fi/mot/270999/kasis.htm#alku
      http://www.yle.fi/mot/041099/kasis.htm

      • hovi

        Keski amerikassa oli rikkaiden sorto köyhiä kohtaan voimissaan. Ainoa lohtu köyhille oli perinteisesti ollut uskonto. Tässä tapauksessa katolinen kirkko, joka yleensä oli hyväksynyt olosuhteet "Jumalan järjestyksenä".
        Nyt kuitenkin katolisessa kirkossa sai vapautuksen teologia vahvaa kannatusta. Tämä oli sosialismiin suuntautuva aate, joka alkoi Raamatun voimalla ajaa köyhien asiaa. Vapautuksen teologia sai vaikutteita aina kommunismiin asti ja se tuki vasemmistokapinallisia.
        Nyt valtion diktatuuri ajoi maasta katoliset papit ja kutsui pohjois-amerikan baptistit ja helluntalaiset lähetyssaarnaajat tilalle.

        Nämä eivät kajonneet sosiaalisiin olosuhteisiin, vaan katsoivat taas kaiken olevan "Jumalan järjestystä". Yhteiskunnalliset olot pysyivät ennallaan ja köyhät saivat köyhyyteensä Jumalan Sanaa.
        Tapaus on tietyssä mielessä siunaus, toisaalta taas kirous.

        Jos joku tietää tapauksesta tarkemmin, niin kirjoittakoon.


      • Oppinut
        hovi kirjoitti:

        Keski amerikassa oli rikkaiden sorto köyhiä kohtaan voimissaan. Ainoa lohtu köyhille oli perinteisesti ollut uskonto. Tässä tapauksessa katolinen kirkko, joka yleensä oli hyväksynyt olosuhteet "Jumalan järjestyksenä".
        Nyt kuitenkin katolisessa kirkossa sai vapautuksen teologia vahvaa kannatusta. Tämä oli sosialismiin suuntautuva aate, joka alkoi Raamatun voimalla ajaa köyhien asiaa. Vapautuksen teologia sai vaikutteita aina kommunismiin asti ja se tuki vasemmistokapinallisia.
        Nyt valtion diktatuuri ajoi maasta katoliset papit ja kutsui pohjois-amerikan baptistit ja helluntalaiset lähetyssaarnaajat tilalle.

        Nämä eivät kajonneet sosiaalisiin olosuhteisiin, vaan katsoivat taas kaiken olevan "Jumalan järjestystä". Yhteiskunnalliset olot pysyivät ennallaan ja köyhät saivat köyhyyteensä Jumalan Sanaa.
        Tapaus on tietyssä mielessä siunaus, toisaalta taas kirous.

        Jos joku tietää tapauksesta tarkemmin, niin kirjoittakoon.

        No, johan se on tunnettua etteivät luterilaiset kykene älylliseen keskusteluun AIHEESSA PYSYEN. Moiset iltasadut ja röllipeikkojutut Keski-Amerikasta eivät kuulu tähän keskusteluun. Täällä puhutaan Martti Lutherin JUUTALAISVIHASTA!


    • Oppinut

      Ikävä kyllä näin on, Marie! Martti Luther oli kuin olikin hullu. Ja pahinta hänen mielisairaassa juutalaisvihassaan oli varmasti se, ettei hän koskaan katunut eikä peruuttanut mielipiteitään.

      Toiseksi pahinta on se, että luterilaiset ovat nostaneet moisen antisemitiitin yli kaiken kritiikin ja arvostelun.

      Onneksi olen katolilainen, joten voin antaa piutpaut Lutherille ja muille tunnevammaisille mielipuolille.

      • hovi

        Tuota tuota. Taitaa se olla niin, että luterilaiset ovat oppipoikia juutalaisvainoissa, jos katolilaisiin verrataan.
        Tosin Paavi on tainnut julkisesti pyydellä anteeksi ainakin jotain juttua.


      • luther

        Vai pelle se toisen suurpellen(paavin)asioilla
        juoksentelee ja saatana kintereillä irvistelee koska vie hölmön katolisen helvettiin irvistelemään hampaat kirskuen tulenliekkien nuoleskellessa idiootin persvakoa.
        Katoliset ovat hölmöläisiä.


      • Oppinut
        luther kirjoitti:

        Vai pelle se toisen suurpellen(paavin)asioilla
        juoksentelee ja saatana kintereillä irvistelee koska vie hölmön katolisen helvettiin irvistelemään hampaat kirskuen tulenliekkien nuoleskellessa idiootin persvakoa.
        Katoliset ovat hölmöläisiä.

        Riittää, että lukee edelliset pari viestiä, niin eiköhän tyhmempikin jo näe millaisilla argumenteilla luterilaiset yrittävät kaiken kukkuraksi PUOLUSTAA Lutherin juutalaisvihaa. Se ei ole puolustettavissa, hyvät ystävät.

        Mitä tulee katoliseen kirkkoon, niin kysykääpä asiaa juutalaisilta itseltään. Meillä on ollut jo vuosikymmeniä hyvä dialogi juutalaisuuden kanssa! Ja onhan Pyhä isäkin vieraillut vuonna 2000 historiallisella pyhiinvaellusmatkalla Israelin pyhillä paikoilla.

        Lutherille moinen vierailu olisi ollut kauhistus. Mutta onneksi hän käytännössä kuvitteli olevansa jumala, joten hänen ei tarvinnut paljon kirkon uskosta, evankeliumin sisällöstä saatikka toisten mielipiteistä piitata.


      • hovi
        Oppinut kirjoitti:

        Riittää, että lukee edelliset pari viestiä, niin eiköhän tyhmempikin jo näe millaisilla argumenteilla luterilaiset yrittävät kaiken kukkuraksi PUOLUSTAA Lutherin juutalaisvihaa. Se ei ole puolustettavissa, hyvät ystävät.

        Mitä tulee katoliseen kirkkoon, niin kysykääpä asiaa juutalaisilta itseltään. Meillä on ollut jo vuosikymmeniä hyvä dialogi juutalaisuuden kanssa! Ja onhan Pyhä isäkin vieraillut vuonna 2000 historiallisella pyhiinvaellusmatkalla Israelin pyhillä paikoilla.

        Lutherille moinen vierailu olisi ollut kauhistus. Mutta onneksi hän käytännössä kuvitteli olevansa jumala, joten hänen ei tarvinnut paljon kirkon uskosta, evankeliumin sisällöstä saatikka toisten mielipiteistä piitata.

        Omasta mielestäni nimimerkki "hovi" ei vastannut huonoa kieltä käyttäen. Mutta minua seuraava ei kyllä hengen hedelmillä loistanut.
        Mitä taas sinuun tulee Oppinut, niin poistaako nykyinen dialogi menneisyyden taakan?
        Toki sellainen vuorovaikutus tekee terää, jos menneisyydessä jotain kamaluuksia on tapahtunut.
        En tiedä, miten se luterilaisten puolelta hoidettaisiin. Tai kuka kävisi Lutheria edustamaan?
        Ei minulla ole luterilaisten ja Lutherin puolelta tarvetta puolusteluun. Vääryyttä on tehty ja paljon.
        Nyt kuitenkin kannattaa, niin minun kuin Oppineenkin mennä oman kirkkohistorian tarkasteluun ja kauhistella, mitä kaikkea siellä oppi-isämme ovatkaan tehneet.
        Sitten voidaan vaikka vertailla, kumpi pn tehnyt kammottavampia tekoja.
        Jos nyt olen sinua tällä puheellani loukannut, niin pyydän sitä anteeksi.


    • Oppinut

      Lutherin juutalaisviha on hetimiten saatava JULKISUUTEEN. On pöyristyttävää, että Paarmat, Huoviset ja ties mitkä Riekkiset vannovat yhä edelleen, vielä 500 vuoden kuluttuakin moisen antisemiitin nimeen. Eivätkö he edes häpeä?

      • hovi

        Ps. Aiheesta poiketen. Mistähän löytyisi paavien historia Suomeksi? Se vasta voisi olla mielenkiintoista luettavaa...


      • Oppinut
        hovi kirjoitti:

        Ps. Aiheesta poiketen. Mistähän löytyisi paavien historia Suomeksi? Se vasta voisi olla mielenkiintoista luettavaa...

        Kiintoisa kysymys, mutta ei kuulu tähän keskusteluun.


      • hovi
        Oppinut kirjoitti:

        Kiintoisa kysymys, mutta ei kuulu tähän keskusteluun.

        Sinun kannattaisi lukea sellainen juutalaisten vainoista kertova kirja, kuin "kyynellaakso". En ole nyt ihan varma oliko se tällä nimellä? Kuitenkin se on kaksiosainen ja kertoo juutalaisen kansan eksoduksesta ja vainoista. Se alkaa temppelin hävittämisestä ja loppuuko se 1900- luvulle? En ole ihan varma. Pitäisi löytyä hyvin varustetuista kirjastoista.
        Samalla se luonnollisesti sivuaa kansojen ja kirkonkin historiaa.


    • Oppinut

      Onko Lutherin juutalaisvihasta enemmänkin kirjallisuutta?

    • pakana

      Tämmöstä kauheeta se vaa on....Siirtykää vapaa-ajattelijoiksi.

      • eläimet

        siirry sinä koreaan senkin haiseva punikki sika


    • Oppinut

      Ottaen huomioon sen, että juutalaisvastaiset iskut ovat yleistyneet Euroopassa, kaikenlainen juutalaisvastaisuus - niin historian kuin nykypäivän - on kartoitettava, jotta virheistä voidaan oppia. Siispä myös Lutherin.

    • Oppinut

      Kiitos siitä, että olet uskaltanut ottanut esille näin kipeän aiheen, josta ev.-lut. kirkon pönkittämässä Breznev-Suomessa on onnistuneesti vaiettu.

      Mistä löytyisi juutalaisvihaaja-Lutherin teoksen suomennos? Voisin antaa sen parille Luther-fanille iltalukemiseksi, niin hekin HERÄISIVÄT huomaamaan moisen ex-munkin moraalittomuuden.

      • Anonyymi

        Tuota kirjaa on saatavilla kirjastoissa.

        Hyvä kirja , kertoo kaiken Lutherin pahuudesta

        Suomessa kirkko vaikenee kirjan kuoliaaksi, ei muka ole olemassa

        Kirkon korkea taho väittää että Luther oli dementoitunut? Siis kaveri joka viikkoa aiemmin saman kaverin suusta oli täynnä pyhää henkeä ja nyt dementoitunut .

        Näyttäkää dementikko joka kirjoittaa 300 sivuisen kirjan. Kirkko puhuu muunneltua totuutta eli valehtelee


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kirjaa on saatavilla kirjastoissa.

        Hyvä kirja , kertoo kaiken Lutherin pahuudesta

        Suomessa kirkko vaikenee kirjan kuoliaaksi, ei muka ole olemassa

        Kirkon korkea taho väittää että Luther oli dementoitunut? Siis kaveri joka viikkoa aiemmin saman kaverin suusta oli täynnä pyhää henkeä ja nyt dementoitunut .

        Näyttäkää dementikko joka kirjoittaa 300 sivuisen kirjan. Kirkko puhuu muunneltua totuutta eli valehtelee

        Luther eli vielä keskiajassa. Ei kannata tuoda häntä nykyaikaan. Ei hän dementikko ollut, vaan "aikansa lapsi". Hän on vastuussa siitä, ettei pystynyt oppineena teologinakaan välillä irrottautumaan dogmatismistaan ja helvetinpelostaan. Ei pystynyt ajattelemaan juutalaisuutta juutalaisuuden ehdoilla ja juutalaisuuden historiaa kunnioittaen.

        Niin mekin olemme "aikamme lapsia". Saapa nähdä, mistä meitä 500 vuoden päästä syytetäänkään. Mekin, mikäli emme ole dementikkoja, olemme vastuussa, jos demonisoimme toisia uskontoja ja kulttuureja. Saatamme tehdä niin joko henkisen laiskuutemme ja tietämättömyytemme takia tai halusta kulkea yleisen mielipiteen mukana.

        Juutalaisten syrjintä ja syyllistäminen alkoi virallisesti jo heti kun kristinuskosta tuli Rooman valtionuskonto, ja tämä tapahtui yli tuhat vuotta ennen Lutherin aikaa. Se jatkui, paheni ja sai ajoittain hyvin brutaaleja ilmenemismuotoja. Se vaikutti Lutherinkin ajan yleisessä suhtautumistavassa. Me elämme nyt. Juuri meidän on ratkaistava omalta kohdaltamme, pystymmekö katkaisemaan vihan kierteen ihmiskunnassa.


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Luther eli vielä keskiajassa. Ei kannata tuoda häntä nykyaikaan. Ei hän dementikko ollut, vaan "aikansa lapsi". Hän on vastuussa siitä, ettei pystynyt oppineena teologinakaan välillä irrottautumaan dogmatismistaan ja helvetinpelostaan. Ei pystynyt ajattelemaan juutalaisuutta juutalaisuuden ehdoilla ja juutalaisuuden historiaa kunnioittaen.

        Niin mekin olemme "aikamme lapsia". Saapa nähdä, mistä meitä 500 vuoden päästä syytetäänkään. Mekin, mikäli emme ole dementikkoja, olemme vastuussa, jos demonisoimme toisia uskontoja ja kulttuureja. Saatamme tehdä niin joko henkisen laiskuutemme ja tietämättömyytemme takia tai halusta kulkea yleisen mielipiteen mukana.

        Juutalaisten syrjintä ja syyllistäminen alkoi virallisesti jo heti kun kristinuskosta tuli Rooman valtionuskonto, ja tämä tapahtui yli tuhat vuotta ennen Lutherin aikaa. Se jatkui, paheni ja sai ajoittain hyvin brutaaleja ilmenemismuotoja. Se vaikutti Lutherinkin ajan yleisessä suhtautumistavassa. Me elämme nyt. Juuri meidän on ratkaistava omalta kohdaltamme, pystymmekö katkaisemaan vihan kierteen ihmiskunnassa.

        Lutherille rakkautta oli satojen tuhansien talonpoikien teloitukset, joita hän oli alunperin innoittanut ja jotka hän myöhemmin hylkäsi. Lutherin kotikirkossa on pentagrammi, tietysti.


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta kukaan ei ole vielä avannut sitä, mihin Martti Luther vastasi tuolla kirjoituksellaan. Lyhyesti vain tiedoksi, että väitteet perustuivat sen aikakauden juutalaisten väitteisiin, jotka Luther osoitti heti valheiksi. Jos aihe kiinnostaa, siitä löytyy kyllä aineistoa netistä. Tätä ei ap. kirjoittaja ja kommentoivat edes tienneet kommenttien sisällöstä päätellen. Tällainen disinformaatio on hyvin tavallista palstallakin eli otetaan pieni osa ja muokataan siitä sitten mieleinen johtopäätös ja tulos on propaganda!!!

      • Anonyymi

        Kirjassaan Luther määrää synagogat poltettavaksi ja nuoret miehet leireille vietäväksi.

        Diletantit koettavat eksyttää sitä että Luther ei muka olisi ollut antisemitisti ja rasisti.

        Katkerat väitteet siitä että Luther olisi ollut dementoitunut on kumottu jo moneen kertaan.

        Lutherin juutalaisvastaisuus ei kuitenkaan rajoittunut tähän yhteen kirjaan,vaan vielä samana vuonna 1543 ,hän kirjoitti ja julkaisi toisen juutalaisvastaisen kirjansa:-Vom Shem-Hamphoras und vom Geshlecht Christi, Matth. am 1.Capitel


      • Anonyymi

        Ei meitä kiinnosta teidän propaganda jossa väännätte mustasta valkoista ja sitten kehuttu toisianne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjassaan Luther määrää synagogat poltettavaksi ja nuoret miehet leireille vietäväksi.

        Diletantit koettavat eksyttää sitä että Luther ei muka olisi ollut antisemitisti ja rasisti.

        Katkerat väitteet siitä että Luther olisi ollut dementoitunut on kumottu jo moneen kertaan.

        Lutherin juutalaisvastaisuus ei kuitenkaan rajoittunut tähän yhteen kirjaan,vaan vielä samana vuonna 1543 ,hän kirjoitti ja julkaisi toisen juutalaisvastaisen kirjansa:-Vom Shem-Hamphoras und vom Geshlecht Christi, Matth. am 1.Capitel

        Et edelleenkään avannut asiayhteyttä, mikä olikin odotettu. Tuskin edes tiedät! Lutherhan väittelee tuolla kirjoituksella juutalaisten kanssa muutamasta asiasta ja varsinaisena sanaseppona käyttää kyllä ikäänkuin suoli24-kieltä. Jos olet todella kiinnostunut, tietoa löytyy runsaasti disinformaation sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et edelleenkään avannut asiayhteyttä, mikä olikin odotettu. Tuskin edes tiedät! Lutherhan väittelee tuolla kirjoituksella juutalaisten kanssa muutamasta asiasta ja varsinaisena sanaseppona käyttää kyllä ikäänkuin suoli24-kieltä. Jos olet todella kiinnostunut, tietoa löytyy runsaasti disinformaation sijaan.

        Minä olen lukenut tuon kirjan useaan kertaan.

        Teikäläisillä on asiasta jokin ihme paniikki.

        Luderhan kirjoitti myös toisen juutalaisvastaisen kirjan. Se vesittää lopullisesti diletanttien savusilakat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et edelleenkään avannut asiayhteyttä, mikä olikin odotettu. Tuskin edes tiedät! Lutherhan väittelee tuolla kirjoituksella juutalaisten kanssa muutamasta asiasta ja varsinaisena sanaseppona käyttää kyllä ikäänkuin suoli24-kieltä. Jos olet todella kiinnostunut, tietoa löytyy runsaasti disinformaation sijaan.

        "Lutherhan väittelee tuolla kirjoituksella juutalaisten kanssa muutamasta asiasta ja varsinaisena sanaseppona käyttää kyllä ikäänkuin suoli24-kieltä."

        Oletko sinä siis sitä mieltä, että olisi näppärä ja hyväksyttävä demagoginen keino esittää rakentavaa kritiikkiä kristinuskosta vaatimalla että kaikki kirkot tulisi polttaa ja väittämällä että kaikki kristityt naiset ovat huoria? Näinhän Luther puhui juutalaisista.

        Tällaista ei näe edes tälllä palstalla vaikka palstan moderaattorit tuntuvan olevan enimmäkseen jossain muualla kuin moderoimassa törkeyksiä.


    • Anonyymi

      Nyt on aika alkaa erota kirkosta koko kansana:
      http://www.eroakirkosta

      • Anonyymi

        Ei liity mitenkään aiheeseen.


    • Anonyymi

      Erotaan kirkosta koko kansana:
      http://www.eroakirkosta

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Poistoon kuuluu tuo.


    • Anonyymi

      "Luterilainen kirkko" kuulostaa yhtä kornilta kuin Harvey Weinsteinille omistettu elokuvainstituutti tai Jammu-sedän lastensuojeluyhdistys.

    • Anonyymi

      Suomen ev.lut. kirkko on sanoutunut irti Lutherin antijudaismista vuonna 1984.

      • Niinkö? Kylläpä se sitten kestikin.

        Voisitko antaa vielä lähteen tuosta tiedosta. Tarkastelisimme sitä.


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Niinkö? Kylläpä se sitten kestikin.

        Voisitko antaa vielä lähteen tuosta tiedosta. Tarkastelisimme sitä.

        Tottakai. Lähde on olemassa.

        Dosentti Tomi Karttusen blogi muun muassa mainitsee tästä.
        https://www.kotimaa24.fi/blogit/vastine-jari-ehrnroothin-kolumniin-uskonrauhaa-rikkomassa-liittyen-teemaan-luther-ja-juutalaiset/

        Kirkko ja juutalaisuus -työryhmän historia mainitsee yhtälailla tästä kirjallisen dokumentin muodossa.
        https://evl.fi/documents/1327140/39524611/Kirkko ja juutalaisuus työryhmän historia/c18796f6-d67f-f0f3-fdec-60d3378f45c4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai. Lähde on olemassa.

        Dosentti Tomi Karttusen blogi muun muassa mainitsee tästä.
        https://www.kotimaa24.fi/blogit/vastine-jari-ehrnroothin-kolumniin-uskonrauhaa-rikkomassa-liittyen-teemaan-luther-ja-juutalaiset/

        Kirkko ja juutalaisuus -työryhmän historia mainitsee yhtälailla tästä kirjallisen dokumentin muodossa.
        https://evl.fi/documents/1327140/39524611/Kirkko ja juutalaisuus työryhmän historia/c18796f6-d67f-f0f3-fdec-60d3378f45c4

        Keskustelun avaus on 15 vuoden takaa. Asia oli silloin jo, jos anteeksipyyntöä haikailtiin, 20 vuotta myöhässä. Jos sitä nyt taas pyydettäisiin, asiassa oltaisiin jo 35 vuotta myöhässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai. Lähde on olemassa.

        Dosentti Tomi Karttusen blogi muun muassa mainitsee tästä.
        https://www.kotimaa24.fi/blogit/vastine-jari-ehrnroothin-kolumniin-uskonrauhaa-rikkomassa-liittyen-teemaan-luther-ja-juutalaiset/

        Kirkko ja juutalaisuus -työryhmän historia mainitsee yhtälailla tästä kirjallisen dokumentin muodossa.
        https://evl.fi/documents/1327140/39524611/Kirkko ja juutalaisuus työryhmän historia/c18796f6-d67f-f0f3-fdec-60d3378f45c4

        Ev. lut. sivustolta tämä: 404 Sivua ei löydy
        ”Aika etsiä
        ja aika kadottaa,
        aika on säilyttää
        ja aika viskata menemään”

        Onko kirkko viskannut aiheen jo menemään?!


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Ev. lut. sivustolta tämä: 404 Sivua ei löydy
        ”Aika etsiä
        ja aika kadottaa,
        aika on säilyttää
        ja aika viskata menemään”

        Onko kirkko viskannut aiheen jo menemään?!

        Kopioi alempana oleva linkki kokonaisena, niin siitä pääset suoraan kyseiseen dokumenttiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun avaus on 15 vuoden takaa. Asia oli silloin jo, jos anteeksipyyntöä haikailtiin, 20 vuotta myöhässä. Jos sitä nyt taas pyydettäisiin, asiassa oltaisiin jo 35 vuotta myöhässä.

        Ehrnroothin kolumni tuo esille juutalaisvastaisen lausuman luterilaisissa Tunnustuskirjoissa, nimittäin Yksimielisyydeen ohjeessa sanotaan (lainaus Ehrnroothilta):

        "...juutalaisvihamielinen näkemys on edelleen osa luterilaista tunnustusta. Yksimielisyyden ohjeessa sanotaan: ’On kysymys synnin ansaituista rangaistuksista silloin, kun Jumala rankaisee jotakin maata tai kansaa sanansa halveksimisesta niin, että rangaistus kohtaa myös jälkipolvia, kuten huomaamme juutalaisten kohtalosta.’”


      • jjeeves kirjoitti:

        Ehrnroothin kolumni tuo esille juutalaisvastaisen lausuman luterilaisissa Tunnustuskirjoissa, nimittäin Yksimielisyydeen ohjeessa sanotaan (lainaus Ehrnroothilta):

        "...juutalaisvihamielinen näkemys on edelleen osa luterilaista tunnustusta. Yksimielisyyden ohjeessa sanotaan: ’On kysymys synnin ansaituista rangaistuksista silloin, kun Jumala rankaisee jotakin maata tai kansaa sanansa halveksimisesta niin, että rangaistus kohtaa myös jälkipolvia, kuten huomaamme juutalaisten kohtalosta.’”

        Kyseessä on siis Karttusen blogista otettu Ehrnrooth-lainaus.

        Hellyttävällä tavalla Karttunen perustelee sitä, miksei Tunnustuskirjoja voi "päivittää". Tunnustuskirjojen laatijat eivät olleet evankelistoja ja apostoleja. Kyllä heidän kielenkäyttöään voisi siivota.

        Kiinnostava artikkeli.


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Kyseessä on siis Karttusen blogista otettu Ehrnrooth-lainaus.

        Hellyttävällä tavalla Karttunen perustelee sitä, miksei Tunnustuskirjoja voi "päivittää". Tunnustuskirjojen laatijat eivät olleet evankelistoja ja apostoleja. Kyllä heidän kielenkäyttöään voisi siivota.

        Kiinnostava artikkeli.

        Tunnustuskirjat ovat 1500-luvun hedelmiä ja kantavat sen aikakauden ihmisten tapaa ilmaista itseään. Katoliset kirjoittivat myös yhtä "ihanan kaunotyylisiä" tekstejä mm. luterilaisia vastaan. Karttunen toteaa fiksusti, ettei ole syytä muuttaa tekstejä, vaan menneiden aikojen ilmauksista opetetaan ja väärinkäsityksiä oikaistaan. Historiallisen dokumentit muokkaaminen itselleen sopivaksi olisi kyseenalaista, koska se aina muokkaa tekstiä halutunlaiseksi. Jos vaikka Raamatun rumaa kielenkäyttöä muokattaisiin, katoaisi paljon asiaa. Eipä esim. profeetta Hesekielin luvun 23 ruma teksti Jerusalemin ja Samarian kaupunkien vertaamisesta himokkaisiin sisaruksiin ole siivoa.

        Rehellinen alkuperälle on parempi kuin asian piilottaminen.

        On huomioitava, mikä meni myös Ehrnroothin pari vuotta sitten julkaisemassa mielipidetekstissä pieleen, että Suomessa luterilaiset ja juutalaiset ovat käyneet keskustelua yli 40 vuotta. Syytteet ja heitot ev.lut. kirkon juutalaisvastaisuudesta taikka ettei asiaa ole käsitelty, nämä heitot ovat vuosikymmeniä ajastaan jäljessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustuskirjat ovat 1500-luvun hedelmiä ja kantavat sen aikakauden ihmisten tapaa ilmaista itseään. Katoliset kirjoittivat myös yhtä "ihanan kaunotyylisiä" tekstejä mm. luterilaisia vastaan. Karttunen toteaa fiksusti, ettei ole syytä muuttaa tekstejä, vaan menneiden aikojen ilmauksista opetetaan ja väärinkäsityksiä oikaistaan. Historiallisen dokumentit muokkaaminen itselleen sopivaksi olisi kyseenalaista, koska se aina muokkaa tekstiä halutunlaiseksi. Jos vaikka Raamatun rumaa kielenkäyttöä muokattaisiin, katoaisi paljon asiaa. Eipä esim. profeetta Hesekielin luvun 23 ruma teksti Jerusalemin ja Samarian kaupunkien vertaamisesta himokkaisiin sisaruksiin ole siivoa.

        Rehellinen alkuperälle on parempi kuin asian piilottaminen.

        On huomioitava, mikä meni myös Ehrnroothin pari vuotta sitten julkaisemassa mielipidetekstissä pieleen, että Suomessa luterilaiset ja juutalaiset ovat käyneet keskustelua yli 40 vuotta. Syytteet ja heitot ev.lut. kirkon juutalaisvastaisuudesta taikka ettei asiaa ole käsitelty, nämä heitot ovat vuosikymmeniä ajastaan jäljessä.

        Mainittu teksti ei ole kanonisoidusta Raamatustamme. Ei se ole pyhä teksti. Se ei ole edes yksikään kirkon uskontunnustuksista. Jollei tuollaisia tekstejä muuteta, niin kuka tietää, jos niitä joskus vielä käytetään perusteina uusiin juutalaisvainoihin?

        Maallisessa lainsäädännössämmekin on ollut vanhoja pykäliä. Kun aika on tullut, ne on syrjäytetty jäämään "historiallisiksi dokumenteiksi" ja korvattu uusilla laeilla.

        Tosin juuri kukaan ei lue Tunnustuskirjoja, eikä moni edes tiedä, että sellaisia on.


      • Tuohan kuulostaa yhtä uskottavalta jos Marxilainen Sosialistiseura sanoutuisi irti Marxista ja tämän ajatuksista.


    • Anonyymi

      En ole lukenut kirjaa, mutta luotan Lutheriin. Mitä hän on kirjoittanut, siihen on tuolloin ollut perustellut syynsä. Luther oli rehellinen ja varmasti oikeudenmukainen myös juutalaisia kohtaan. Mutta hän ei pelännyt sanoa mielipidettään. Hänhän otti kantaa juutalaisten levittämiin valheisiin Jeesuksesta, hänen äidistään ja kristityistä yleensäkin, väkivallan kehoituksiin meitä vastaan.

      Eivät juutalaiset olleet mitään viattomia uhreja, päinvastoin! Kristittyjen mitta täyttyi aika ajoin heidän monenlaisista vehkeilyistään. Myös Lutherilta paloi käämit totaalisesti ja hän kirjoitti, mitä kirjoitti.

    • Anonyymi

      Juutalaisista ja heidän valheistaan on luettavissa myös netissä!
      Ei muuta kuin hakukoneella etsimään!

      • Anonyymi

        Tässä myös listausta kahdessa viestissä Lutherin muista suomennetuista teoksista kokonaisarvion antamiseksi.
        Lutherin kirjat
        95 Teesin selitys. Selitykset väitteille aneiden voimasta 1518 (2019 Aurinkokustannus, Concordia Suom. Timo Salmela)
        Ahti-saarnoja 280s. (1900 SLEY)
        Avioliitosta Selitys Paavalin 1. Korinttilaiskirjeen seitsemänteen lukuun 127s 1523 (2014 Perussanoma)
        Davidin 51:sen Psalmin selitys Tohtori Martti Luterukselta 56s 1538 (1895 SLEY)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 1-7 431s 1535-1545 (2004 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 8-17 444s 1535-1545 (2004 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 18-24 458s 1535-1545 (2005 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 25-31 548s 1535-1545 (2006 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 32-40 436s 1535-1545 (2007 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 41-50 576s 1535-1545 (2010 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Timoteuskirjeen Luennot 1528 (Ei vielä julkaistu!)
        Esipuheet Pyhän Raamatun kirjoihin. (Koskinen, Juho SLEY 1903 180s, Esipuhe UT Valitut teokset 2 1983 WSOY, Esipuheita on myös Bibliassa, Uusi käännös Martti Lutherin esipuheet Raamattuun suom. Pekka Kinnunen 157s 2018)
        Evankeliumi saarna Pyhän apostoli Thomaksen päivänä. [Niin myös Epistolasaarna Uuden vuoden päivänä] 50s 1527 (Turku C. H. Lindfeldt. 1845)
        Galatalaiskirjeen selitys 1531-1535 720s(A.E. Koskenniemi 1932 720s SLEY, Jukka Thurén 2003 703s SLEY)
        Herramme Jeesuksen Kristuksen Vuorisaarnan selitys (Matt luvut 5-7 selitys) 423s 1530 (1906 SLEY)
        Huonepostilla. Martti Lutherin kotisaarnoja 1544 (Niilo E. Wainio. 6. painos 1945 SLEY 809s, Vuoden 1863 (1-2), 1878 painoksissa on lisäksi vanhojen pyhäpäivien saarnat joita ei ole E.Vainion käännöksissä)
        Häälahja eli neuvoja pitämään Jumalalle otollista ja siunattua perhe- ja avioelämää 1530 232s (6. p. 1924)
        Häälaulu Psalmin 45 johdosta 110s 1532-1533 (1907 SLEY)
        Iloinen kärsimys 124s (1996 Kirjaneliö)
        Jeesuksen kaste Jordanissa. 32s 1526 (Kaksi saarnaa vuosilta 1526,1546 aiheesta Matt. 3:13 - 17 1914 Wiipurin uusi Kirjapaino ja Sanomalehtiyhtiö)
        Johanneksen ensimmäisen kirjeen selitys 235s 1527 (1902 SLEY, 2009 Kustannus Arkki 327s)
        Joulu Lutherin Kotona 32s (Näköispainos 1987 vuoden 1897 painoksesta Toinen nimi: Kaksi Joulu-iltaa Tohtori Martti Lutheruksen Luona 29s 1908)
        Jumala ompi linnamme (Fazer 1967 Sarja Soitamme ryhmässä 8 7s)
        Jumalan voimallinen armo eli Davidin 117 Psalmin selitys 72s 1530 (1906 SLEY)
        Juutalaisista ja heidän valheistaan 217s 1543 (Suom. T. T. Karanko. Kerava 1939 Kustannus OY Vasara. 2 painos julkaistu nimellä: Salaiset valheet Pegasos-Seura, 1976)
        Kaksi kirjettä. Toinen Luikkijoista ja nurkkasaarnaajista ja toinen Lain hylkääjiä vastaan 30s 1532, 1539 (Oulu 1877 Joh. Bergdahl)
        Kaste ja usko 123s (1991 Herättäjä-yhdistys)
        Kirkkopostilla. Ensimmäinen osa 664s (A.E. Koskenniemi 1941 SLEY) (Vuoden 1848 ja 1851 painoksissa on muutama vanhojen pyhäpäivien ym. muita saarnoja joita ei ole Koskenniemen käännöksessä)
        Kirkkopostilla. Toinen osa 676s (A.E. Koskenniemi 1942 SLEY)
        Kirkkopostilla. Kolmas osa 818s (A.E. Koskenniemi 1944 SLEY)
        Kolme Kehottavaa Kirjasta 248s 1906 SLEY
        Kolme Lutherin selitystä 171s (1952 Ev.Luth.Tod.Seura)
        Kolme kirkkovirttä 1523, 1535, 1531 (Kirjasessa Jeesuksen nimeen suloisia sanomia siionille suomessa Turku 1848)
        Korkean veisun selitys 120s 1530-1531 (2011 Concordia)
        Kristuksen valtakunnasta eli toisen psalmin selitys 192s 1532 (1902 SLEY).
        Kristus on Raamatun herra ja kuningas. Martti Lutherin Raamatun esipuheita ja reunaselityksiä 138s (1983 SRK)
        Kuolleitten ylösnouseminen. Apostoli Paavalin 1 Korinttolaiskirjeen 15 luvun selitys 281s 1532 (Suom. N.E. Wainio. 1908 SLEY).
        Laki ja evankeliumi 149s (1983 SLEY)
        Lohdullinen ennustus 48s 1527-1529 (Jesaja 40 luku Suom. K. I. Nordlund. 1844 Christ. Ludv. Hjelt)
        Lohdutus sairaille ja kuoleville 56s (7. korjattu painos 1926 SLEY)
        Lutherin ja Melanktonin satuja ja vertauksia (Jaakob Aulin 1854 omakustanne, Einari Kaskimies. 1958 SLEY 132s).
        Lutherin virret (Teos sisältää Martti Lutherin kaikki virret suomenkielisenä editiona) Juttuapaja 68s 2016
        Neuvo, ettei vanhempain pidä lapsiansa naimiseen pakottaman eikä siitä estämän. 15s 1524 (1858 Chr. Ev. Barck)
        Neuvoja kristilliseen lasten kasvatukseen sekä sananen kasteesta 48s 1524 (1906 SLEY)
        Neuvoja nuorisolle 43s (Johan Georg Kelber. 4.p. 1929 SLEY) Toinen nimi: Manaus nuorukaisille ja neitosille (1852).
        Oppi Kristuksen kalliista lunastuksen työstä Gal. 1:4,5 ja 3:14,15 johdolla kuin myös Lutheruksen saarna Kristuksen kärsimisestä ja Lutheruksen neuvo Kristuksen kärsimisen oikeaan käyttämiseen 108s 1521 (4.p. 1941 Länsi-Suomen kirjapaino)
        Paimen ja lammas. Psalmin 23 Selitys 56s 1536 (5.p. 1929)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä myös listausta kahdessa viestissä Lutherin muista suomennetuista teoksista kokonaisarvion antamiseksi.
        Lutherin kirjat
        95 Teesin selitys. Selitykset väitteille aneiden voimasta 1518 (2019 Aurinkokustannus, Concordia Suom. Timo Salmela)
        Ahti-saarnoja 280s. (1900 SLEY)
        Avioliitosta Selitys Paavalin 1. Korinttilaiskirjeen seitsemänteen lukuun 127s 1523 (2014 Perussanoma)
        Davidin 51:sen Psalmin selitys Tohtori Martti Luterukselta 56s 1538 (1895 SLEY)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 1-7 431s 1535-1545 (2004 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 8-17 444s 1535-1545 (2004 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 18-24 458s 1535-1545 (2005 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 25-31 548s 1535-1545 (2006 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 32-40 436s 1535-1545 (2007 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Mooseksen Kirjan Selitys 41-50 576s 1535-1545 (2010 Suomen Luther-Säätiö)
        Ensimmäisen Timoteuskirjeen Luennot 1528 (Ei vielä julkaistu!)
        Esipuheet Pyhän Raamatun kirjoihin. (Koskinen, Juho SLEY 1903 180s, Esipuhe UT Valitut teokset 2 1983 WSOY, Esipuheita on myös Bibliassa, Uusi käännös Martti Lutherin esipuheet Raamattuun suom. Pekka Kinnunen 157s 2018)
        Evankeliumi saarna Pyhän apostoli Thomaksen päivänä. [Niin myös Epistolasaarna Uuden vuoden päivänä] 50s 1527 (Turku C. H. Lindfeldt. 1845)
        Galatalaiskirjeen selitys 1531-1535 720s(A.E. Koskenniemi 1932 720s SLEY, Jukka Thurén 2003 703s SLEY)
        Herramme Jeesuksen Kristuksen Vuorisaarnan selitys (Matt luvut 5-7 selitys) 423s 1530 (1906 SLEY)
        Huonepostilla. Martti Lutherin kotisaarnoja 1544 (Niilo E. Wainio. 6. painos 1945 SLEY 809s, Vuoden 1863 (1-2), 1878 painoksissa on lisäksi vanhojen pyhäpäivien saarnat joita ei ole E.Vainion käännöksissä)
        Häälahja eli neuvoja pitämään Jumalalle otollista ja siunattua perhe- ja avioelämää 1530 232s (6. p. 1924)
        Häälaulu Psalmin 45 johdosta 110s 1532-1533 (1907 SLEY)
        Iloinen kärsimys 124s (1996 Kirjaneliö)
        Jeesuksen kaste Jordanissa. 32s 1526 (Kaksi saarnaa vuosilta 1526,1546 aiheesta Matt. 3:13 - 17 1914 Wiipurin uusi Kirjapaino ja Sanomalehtiyhtiö)
        Johanneksen ensimmäisen kirjeen selitys 235s 1527 (1902 SLEY, 2009 Kustannus Arkki 327s)
        Joulu Lutherin Kotona 32s (Näköispainos 1987 vuoden 1897 painoksesta Toinen nimi: Kaksi Joulu-iltaa Tohtori Martti Lutheruksen Luona 29s 1908)
        Jumala ompi linnamme (Fazer 1967 Sarja Soitamme ryhmässä 8 7s)
        Jumalan voimallinen armo eli Davidin 117 Psalmin selitys 72s 1530 (1906 SLEY)
        Juutalaisista ja heidän valheistaan 217s 1543 (Suom. T. T. Karanko. Kerava 1939 Kustannus OY Vasara. 2 painos julkaistu nimellä: Salaiset valheet Pegasos-Seura, 1976)
        Kaksi kirjettä. Toinen Luikkijoista ja nurkkasaarnaajista ja toinen Lain hylkääjiä vastaan 30s 1532, 1539 (Oulu 1877 Joh. Bergdahl)
        Kaste ja usko 123s (1991 Herättäjä-yhdistys)
        Kirkkopostilla. Ensimmäinen osa 664s (A.E. Koskenniemi 1941 SLEY) (Vuoden 1848 ja 1851 painoksissa on muutama vanhojen pyhäpäivien ym. muita saarnoja joita ei ole Koskenniemen käännöksessä)
        Kirkkopostilla. Toinen osa 676s (A.E. Koskenniemi 1942 SLEY)
        Kirkkopostilla. Kolmas osa 818s (A.E. Koskenniemi 1944 SLEY)
        Kolme Kehottavaa Kirjasta 248s 1906 SLEY
        Kolme Lutherin selitystä 171s (1952 Ev.Luth.Tod.Seura)
        Kolme kirkkovirttä 1523, 1535, 1531 (Kirjasessa Jeesuksen nimeen suloisia sanomia siionille suomessa Turku 1848)
        Korkean veisun selitys 120s 1530-1531 (2011 Concordia)
        Kristuksen valtakunnasta eli toisen psalmin selitys 192s 1532 (1902 SLEY).
        Kristus on Raamatun herra ja kuningas. Martti Lutherin Raamatun esipuheita ja reunaselityksiä 138s (1983 SRK)
        Kuolleitten ylösnouseminen. Apostoli Paavalin 1 Korinttolaiskirjeen 15 luvun selitys 281s 1532 (Suom. N.E. Wainio. 1908 SLEY).
        Laki ja evankeliumi 149s (1983 SLEY)
        Lohdullinen ennustus 48s 1527-1529 (Jesaja 40 luku Suom. K. I. Nordlund. 1844 Christ. Ludv. Hjelt)
        Lohdutus sairaille ja kuoleville 56s (7. korjattu painos 1926 SLEY)
        Lutherin ja Melanktonin satuja ja vertauksia (Jaakob Aulin 1854 omakustanne, Einari Kaskimies. 1958 SLEY 132s).
        Lutherin virret (Teos sisältää Martti Lutherin kaikki virret suomenkielisenä editiona) Juttuapaja 68s 2016
        Neuvo, ettei vanhempain pidä lapsiansa naimiseen pakottaman eikä siitä estämän. 15s 1524 (1858 Chr. Ev. Barck)
        Neuvoja kristilliseen lasten kasvatukseen sekä sananen kasteesta 48s 1524 (1906 SLEY)
        Neuvoja nuorisolle 43s (Johan Georg Kelber. 4.p. 1929 SLEY) Toinen nimi: Manaus nuorukaisille ja neitosille (1852).
        Oppi Kristuksen kalliista lunastuksen työstä Gal. 1:4,5 ja 3:14,15 johdolla kuin myös Lutheruksen saarna Kristuksen kärsimisestä ja Lutheruksen neuvo Kristuksen kärsimisen oikeaan käyttämiseen 108s 1521 (4.p. 1941 Länsi-Suomen kirjapaino)
        Paimen ja lammas. Psalmin 23 Selitys 56s 1536 (5.p. 1929)

        .... Jatkuu
        Paimenkirje Böömin veljille 82s 1523 (Suom. Hannu Viljakainen 1986, Veli-Matti Rissanen 2009)
        Pikku Raamattu (Joh. 3:16 johdosta) 47s 1534 (3.p. 1922 27s, Pikku raamattu" : tohtori Martti Lutherin selityksiä Joh. 3: 16, Joh. 3: 3, Tiit. 3: 5 johdolla 1959)
        Profeetta Habakukin selitys 1526 (Ei vielä julkaistu!)
        Profeetta Sakarjan selitys 1527 (Julkaistu Luterilainen lehdessä 2003-2006 ja 2008).
        Psalmin 130 selitys 48s 1530 (Toinen nimi: Runsas lunastus Suom. Gust.Dahlgren 1929 Uudenkaup. Kirjapaino Oy)
        Puustaavista ja hengestä 2 Kor. 3: 6 johdosta. Hengellinen lukemisto 1 26s 1535 (1874 SLEY ).
        Pääosia kasteenkertojien erhetyksistä 1532-1534 (Kirjassa on myös liitteenä: Kristuksen veisu hänen seurakunnastaan 1894 32s).
        Pöytäpuheita 68s (Valikoiden suomennettu. Suom. Eino Sormunen. 1937, SLS)
        Pöytäpuheita Tohtori Martti Lutheruksen Pöytäpuheita valikoima 124s (K.J.Gummerus Jyväskylä 1904 Sisältää Elämänkerrallisia katkelmia Valitut teokset 3 WSOY 1983 ja muutamia pöytäpuheita)
        Pöytäpuheita tästä elämästä ja tulevasta 101s (Suom. Outi Cappel, Kirjapaja 1983)
        Pöytäpuheita Tohtori Martti Lutherin Pöytäpuheita 104s (Valikoiden suomennettu. SLS 1904)
        Rukouksia. Hänen Lutherin jokapäiväinen rippinsä, rukous Wormsin valtiopäivillä, viimeinen testamentti, ym. 15s (1907 Luukkosen ja kumpp. kustannnuksella)
        Saarnoja Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta 515s 1523 (Suom. T. J. K. 1915, Näköispainos Panelia 1989)
        Saarnoja Juudaan kirjeestä 1523 (Ei vielä julkaistu!)
        Sanan lohdutusperusteet ristissä ja vainossa 16s 1530 (Suom. H. J. W-d. 1886, 1902 B. E. Martin)
        Selitys 37 ja 62 psalmista lohdutukseksi sorretuille ja raadollisille. Kristityn aseet ja varustus 40s 1526 (Liite: Kristityn aseet ja varustus Lutherin pöytäpuheista TR 5,6370 1903 SLS).
        Seurakunnan oikeudesta ja saarnavirasta 48s (1999 Suomen Tunn.Lut.Kirkko, Seurakunnan oikeudesta ja vallasta arvostella kaikkea oppia sekä kutsua, ottaa ja eroittaa opettajia sekä saarnavirasta A.E. Koskenniemi.1924 Suomalainen kirjapaino 1523)
        Sidottu ratkaisuvalta 443s 1520 (A.E. Koskenniemi 1952 SLEY)
        Suloisin ylkä ja ihana autuas morsian 32s 1537 Matt:22, 1-14 (1898 P.K.)
        Suuri tunnustus Herran Ehtoollisesta. 1528 (Kirjassa: Uskonpuhdistusta koskevia kirjoja 1898 SLEY, Simo Kiviranta 2006 Suomen Luther-Säätiö 224s)
        Syvyydestä minä huudan 215s (1996 WSOY)
        Tiituksen ja Filemonin kirjeiden luennot (Ei vielä julkaistu!)
        Tunnustuskirjat 654s (2003 SLEY)
        Uskontunnustus vuodelta 1529 15s (Suom. G. Dahlberg. 1893 G.W.Wilén ja kumpp)
        Uskonpuhdistusta koskevia kirjoja (Yksi kirja jossa on kaikki uskonpuhdistusta koskevat kirjat)
        Valituille muukalaisille 1-2. Ensimmäisen ja toisen Pietarinkirjeen selitys 235s 1522-1523. V. Lehtola. 1931. SLEY)
        Valitut teokset 1 582s (1983 WSOY)
        Valitut teokset 2 650s (1983 WSOY)
        Valitut teokset 3 668s (1983 WSOY)
        Walitut Teokset I 599s (1908 SLS)
        Walitut Teokset II 381s (1910 SLS)
        Vanhurskaudesta ja uskosta (=Ihmisen vanhurskaudesta. Kananean vaimo) 24s 1522 (4.p. 1850 Suomalaisen Kirjallisuuden Seura)
        Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen Ylimmäispapillinen Rukous eli Johanneksen evangeliumiraamatun 17. luvun selitys 168s 1528 (R.E. Wainio 3.p. 1903 SLEY)
        Vastaus kahteen painavaan kysymykseen: Millinen on Kristus ja Millinen on Hänen valtakuntansa? eli Jesaian profeetan 42:nen ja 49:nen Luvun selitys 1527-1529 (1845 56s)
        Viinipuu ja oksat Selitys Tohtori Martti Lutherilta Joh.15 lukuun 100s 1537 (Suom. H. J. Prins. 1907 H.J.Lax)


    • Anonyymi

      Ketjun avaus on tyypillinen esimerkkitapaus asiantuntemattomasta kiihkomielisyydestä ja asian esitystapa kaikessa tiedollisessa puutteessa tarkoitushakuisen mustamaalaava ja anakronistinen.

      Olen luknut kyseisen Lutherin teoksen lukemattomien muiden lailla ja todennut että asiasta yritetään turhaan aika ajoin nostattaa "sensaatiota" irrottamalla kontekstistaan tiettyjä tekstinpätkiä joiden merkitysyhteys ja tausta jää tällä tavoin kuulijalle hahamottumatta. Kaiken tarkoituksena on tietysti syystä tai toisesta Lutherin mustamaalaaminen. Tavallisesti tällaisia avauksia tässäkin ketjussa mainitulla kiihkomielellä kirjoitettuna on totuttu näkemään lähinnä nk. vapaakristillisten uskonsuuntien yksittäisten edustajien taholta.

      Kun historiaa tutkii, sitä tulisi tutkia kontekstin huomioon ottaen ettei sorruttaisi anakronismeihin. Anakronismi tarkoittaa tietyn asiayhteyden irrottamista omasta ajallisesta viitekehyksestään ja kiinnittämistä siihen kuulumattomaan aijalliseen viitekehykseen. Anakronismiin voi sortua esimerkiksi henkilö joka moralisoi sotien aikaista lastenkasvatuksen ankaruutta nojaten ajatustapoihin joihin on totuttu 2000 -luvulla.

      Joka on laajemmin tutustunut keskiaikaiseen uskonnolliseen kirjallisuuteen ja uskonnonvapauden asemaan kyseisessä viitekehyksessä, -tietää että Lutherin käyttämä varsin ankara kielenkäyttö juutalaisia kohtaan ei ollut siihen maailmanaikaan missään suhteessa poikkeuksellista. Aivan samoin tavoin ja kielenkääntein uskonpuhdistusajan maailmassa eri uskontokunnat ilmaisivat käsityksiään toisistaan. Lutherin kirjallisuuteen tutustunut tietää esim. Lutherin kirjoittaneen monin verroin enemmän ja kärjekkäämmin Paavin johtamasta roomalaiskatolisesta uskonnosta ja paavilaisista!

      Lutherin kirjallisuuteen ja hengenelämään tutustuneet myös jakavat käsityksen etteivät Lutherin kirjoitukset juutalaisista kummunneet suinkaan antisemitismistä, kuten on pahantahtoisesti vääristellen esitetty, vaan kyseenä olevassakin kirjassa kaikki kritiikki pohjautuu ja tähtää juutalaisen USKONNON suuntaan.

      Tämän asian ymmärtää jokainen joka kykenee harkitsemaan asiaa, kuten myös sen että on mahdotonta erottaa juutalaisia juutalaisuudesta jos ryhtyy kritisoimaan juutalaisten uskontoa.

      Edellä mainitun vuoksi sellaiset asiayhteydestään reväistyt yksittäiset kohdat joissa yritetään näyttää Lutherin oletettua antisemitismiä, -ovat tehottomia!

      Valitettavasti aiheesta liikkuu kuitenkin paljon asiantuntemattomien ihmisten levittämää valheellista propagandaa. Heikkoa perustelemista osoittaa myös anakronismi jolla keskiaaikaiselta Lutherilta joka eli maailmanhistoriallisten uskonsotien polttopisteessä, -vaaditaan 2000 -luvun hengellisesti ja poliittisesti korrektia ilmaisua.

      • Kirjoitat asiaa.
        ”Joka on laajemmin tutustunut keskiaikaiseen uskonnolliseen kirjallisuuteen ja uskonnonvapauden asemaan kyseisessä viitekehyksessä, -tietää että Lutherin käyttämä varsin ankara kielenkäyttö juutalaisia kohtaan ei ollut siihen maailmanaikaan missään suhteessa poikkeuksellista.”

        Aivan, sillä aivan vastaavia oli muidenkin kirjoitukset ja asenteet. Pitää toisiaan ymmärtää juuri tuon ajan sekä sitä aiemman ajan käsitykset ja näkemykset.

        ”…vaan kyseenä olevassakin kirjassa kaikki kritiikki pohjautuu ja tähtää juutalaisen USKONNON suuntaan.”

        Näin, sillä Luther ei moittinut niitä, jotka kääntyivät kristityiksi. Tässä on sellainen mielenkiintoinen puoli, että osa kristityistä katsoo yhä, että kun juutalaiset ovat luopuneet uskonnostaan ja kääntyneet (tavalla tai toisella) kristityiksi, niin sitten vasta Jeesus voi palata takaisin.


    • Anonyymi

      Kuka oli martti luther ja miten se eroo martin luther.ist

      En oo ikin kuullu et saksalaisel ois nimi. Martti

      • Anonyymi

        Martti Luther on selvästi eri henkilö kuin se Martin Luther, jonka kirjoja juutalaisista natsitkin painoivat useita painoksia.


    • ”Haastan jokaisen Lutherin seuraajan ja hänen nimeään tunnustuksessaan kantavan lukemaan kyseisen teoksen!”

      Onhan siihen hyvä tutustua, mutta ensin kannattaa tutusta kontekstiin laajemmin. Millainen oli tuolloin tilanne, mitkä tekijät vaikuttivat tuon kirjoituksen syntyyn jne.

      ”Kirjaa on vaikea löytää, koska lutherilainen lahko pyrkii pitämään sen olemassaolon salassa…” ja , ” Se löytyy kuinkin internetistä.”

      Se ei ole mikään keskeinen Lutherin teos. Hän kirjoitti satoja kirjoituksia, joita löytyy netissä vaikka kuinka.

      http://www.angelfire.com/poetry/luther/luther.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3597
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2627
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2418
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      249
      2146
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1922
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1491
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe