Mites on? Joko uudehkot 96-tyyliin Vectrat ovat kuvioissa vai vieläkö luotetaan karvanoppacorollaan. Kenties Accordia kalvolasilla? Tuleeko yllättäjiä väljistä saksanraadoista?
Oma ehdotus listaksi:
1. edelleen se corolla (paljon lasikuitua)
2. ikäloppu 300-sarjan bmw (usein musta)
3. vanha munamallin kadet (gsi-look, joukossa pari
oikeaakin savuttajaa)
4. accord (tuplapakari must)
5. kolmanneksi uusin golf (madallettu hurja
pakoputki mahdollistamassa tunnetusti tunne-
tusti tehokkaiden moottorien kaikkea voimaa)
6. bmw 500-sarjan saksanraadot(extraISOT vanteet)
7. opel vectra kolmanneksi uusin kori (hifiin si-
joitettu autoa enemmän)
8. taas vectra, mutta korimallia uudempi (usein
1,6 16v, mutta näyttää vähintään 2,5 v6:lta,
omistamisen selittää rutussa oleva katto)
9. honda crx (klassikko, kulkee huhupuheiden
mukaan vähintään 300 km/h)
10.VW golf toiseksi uusin kori (vain pientä
tuning-hömppää, koska isä, joka maksoi auton
voisi suuttua enemmästä)
Amisautot top-10?
28
9577
Vastaukset
- joo
Sen kummemmin puuttumatta muuhun listaan, niin taidat sekoittaa Civic CRX:n ja aidon CRX:n...
Kaverilla on aito CRX 1.6 VTEC ja on muuten pikkusen eri kulkupuoli kuin noissa 1.5 DOHC Civic CRX:ssä. Ei ole ihan joka amiksella varaa
CRX:ään, niitä kun on suomessa alle kymmenen katukäytössä.
Ja ennenkuin rupeat arvailemaan minun autoani niin se on 182tkm ajettu entinen ministeri-Saab 9000 CD T16A...- joopa joo
Kovaa kulkevan CRX:n saa hyvin viidellätonnilla, ja KAIKKI CRX:t (3) jotka olen nähnyt, ovat olleet amiksen. Että se siitä, amisauto se on todellakin.
- niin
Nyt on pakko vähän kysellä, mikä se aito crx oikein on. 80-luvun puolivälissähän tuli markkinoille lyhyt 1,5 Civic crx coupe, olisikohan ollut jotain 100 heppainen. Kevyt auto kuitenkin kulki hyvin. 80-luvun lopulla tästä tuli uusi, hieman pyöreämpi ja suurempi versio, jossa oli 1,6-litrainen, ehkä 130 heppainen kone. Näitä on varmasti enemmän kuin 10 liikenteessä, ellei ole sitten ajettu romuiksi. Mikään erityinen erikoisuus se ei mielestäni ole. Voisi kai verrata Toyota Celicaan?
- hohhoi
niin kirjoitti:
Nyt on pakko vähän kysellä, mikä se aito crx oikein on. 80-luvun puolivälissähän tuli markkinoille lyhyt 1,5 Civic crx coupe, olisikohan ollut jotain 100 heppainen. Kevyt auto kuitenkin kulki hyvin. 80-luvun lopulla tästä tuli uusi, hieman pyöreämpi ja suurempi versio, jossa oli 1,6-litrainen, ehkä 130 heppainen kone. Näitä on varmasti enemmän kuin 10 liikenteessä, ellei ole sitten ajettu romuiksi. Mikään erityinen erikoisuus se ei mielestäni ole. Voisi kai verrata Toyota Celicaan?
Otetaan selvää niistä niistä autoista ennenkuin puhutaan...vaikken mikään hondan suuri ystävä ole, niin on kuitenkin todettava että 1,6 VTEC CRX:ssä on 167 kaakkia vakiona siinä on ohjelmoitava ruisku jo valmiiksi...Ja näitä ei takuuvarmasti ole yli kymmentä katukäytössä suomessa. Tämä kyseinen, myöskin ajamani yksilö, löytyi saksasta yli puolen vuoden hakemisen jälkeen ja tämäkin lievästi kolaroitu yksilö...Että kyllä se jonkinlainen erikoisuus on tuolla moottorilla.
- hondisti
hohhoi kirjoitti:
Otetaan selvää niistä niistä autoista ennenkuin puhutaan...vaikken mikään hondan suuri ystävä ole, niin on kuitenkin todettava että 1,6 VTEC CRX:ssä on 167 kaakkia vakiona siinä on ohjelmoitava ruisku jo valmiiksi...Ja näitä ei takuuvarmasti ole yli kymmentä katukäytössä suomessa. Tämä kyseinen, myöskin ajamani yksilö, löytyi saksasta yli puolen vuoden hakemisen jälkeen ja tämäkin lievästi kolaroitu yksilö...Että kyllä se jonkinlainen erikoisuus on tuolla moottorilla.
ja jos vähän pidempään olisit asioita seurannut niin olisit huomannut että Honda on eri maissa myynyt samaa autoa eri nimillä CRX tai civic CRX perustuvat japanissa markkinoituun "Honda Ballade sports"-malliin ja korimalleja on useita eritehoisilla koneilla.
- mutta kun
hohhoi kirjoitti:
Otetaan selvää niistä niistä autoista ennenkuin puhutaan...vaikken mikään hondan suuri ystävä ole, niin on kuitenkin todettava että 1,6 VTEC CRX:ssä on 167 kaakkia vakiona siinä on ohjelmoitava ruisku jo valmiiksi...Ja näitä ei takuuvarmasti ole yli kymmentä katukäytössä suomessa. Tämä kyseinen, myöskin ajamani yksilö, löytyi saksasta yli puolen vuoden hakemisen jälkeen ja tämäkin lievästi kolaroitu yksilö...Että kyllä se jonkinlainen erikoisuus on tuolla moottorilla.
"Otetaan selvää niistä niistä autoista ennenkuin puhutaan..."
Mitä? Eikö keskustelupalstalla saa kysellä? Vieläkään ei muuten selvinnyt, miten se 167 heppainen crx on muita aidompi. - ?? + ?
mutta kun kirjoitti:
"Otetaan selvää niistä niistä autoista ennenkuin puhutaan..."
Mitä? Eikö keskustelupalstalla saa kysellä? Vieläkään ei muuten selvinnyt, miten se 167 heppainen crx on muita aidompi.Ainakin se ensimmäinen crx oli Civicin coupe-malli ja se hieman isompikin perustuu Civicin tekniikkaan, vaikka viritysaste olisikin korkeampi. Mikä sitten on aito crx, niin sitäpä en tiedä, tähän astisen valossa vaikuttaisi siltä, että tämä jälkimmäinen versio.
Aitousasiat ovat muutenkin jännittäviä. Aikoinaan Hollannissa tehdyt Volvot olivat epäaitoja, sittemmin kaikki etuvetoiset. Epäaitoja olivat myös 80-luvun alussa markkinoille tuleen 190-Mersut (nykyinen c-sarja). Sittemmin A-Mersun ilmestyminen lienee aidonnuttanut c-sarjan.
Myös etuvetoiset Alfa Romeot olivat pitkään epäaitoja, varsinkin boxerkoneiset, Napolissa valmistetut; Alfasud, 33 ja Sprint.
Aikoinaan tuulilasissa oli vertailussa pienet coupe-malliset sportit. Testissä crx sai vastaansa mm Alfa Romeo Sprintin. Honda hävisi tapansa mukaan ajo-ominaisuuksien osalta kaikille ja sen todettiinkin olevan väärässä seurassa.
Jännä juttu, jos noita crx:iä on jäljellä enää kymmenkunta, kun aikoinaan vähemmän myytyä Alfa Sprintiä on sentään rekisterissä yli 50 ja uusimmatkin ovat 80-luvun lopulta. - pl1
1.5 litrasissa sohc crx mallissa 100 hv
1.6 dohc ilman kattia: 130 hv
1.6 dohc katin kanssa 125 hv
Ja se hieman rarempi: euroopan v-tec malli 1.6 150hv
- tulokas...
...voisi olla vaikka Volvo S40, siis se nykyistä edeltävä malli. Nykyään ratissa on melkein aina joku lippispää ja tuningista päätellen ei olla isän autolla liikkeellä. Kympillähän niitä jo saa.
- Tilastonikkari
Olin ajatellut saabin ja volvon hieman vanhemman väen vehkeiksi, mutta totta tosiaan - t4 lookalikejä on väännetty näistä halvimmista 10k€:n vehkeistä!
- kunniaan!
Jos näin tosiaan on, niin amispoikien autojen taso on noussut roimasti minun nuoruuden päivistäni! Taitaa ollakin fiksua sakkia nuo nykypäivän ammatttimiehet, automaku ainakin on paranemaan päin...
- Inertia
kunniaan! kirjoitti:
Jos näin tosiaan on, niin amispoikien autojen taso on noussut roimasti minun nuoruuden päivistäni! Taitaa ollakin fiksua sakkia nuo nykypäivän ammatttimiehet, automaku ainakin on paranemaan päin...
... näitä nelikymppisiä amisautoina, siis silloin kun itse kuuluin nuorisoon... Eli ei se maku mihinkään ole muuttunut, volvo näyttää maittavan joillekin edelleenkin... :)
- Yuccis
Inertia kirjoitti:
... näitä nelikymppisiä amisautoina, siis silloin kun itse kuuluin nuorisoon... Eli ei se maku mihinkään ole muuttunut, volvo näyttää maittavan joillekin edelleenkin... :)
240 on raskas pappa-auto ja useimmiten neliovinen. Lisäksi se on pahuksen kallis vanhanakin. Tietysti on olemassa turbomalli, mutta se on tuplasti kallis. Lisäksi monen nopean daamin isillä on Volvo joten ei se tunnu niin houkuttelevalta. Eikä ole mimmikippiäkään. Eli amisrassukan vaihtoehdoksi jää gorilla, siihen saa kaverin ulosajosta melkein ehjänä säilyneen levikesarjankin halvalla ja pienellä lisähinnalla isot vanteet joille on istutettu Ruottissa saakka pinnoitetut kumit, ei siis mitkään nokialaiset vaan ulkomaalaiset ja hyväthän ne on jos rungot on kestäneet jo yhden kulutuspinnan verran. Vielä kun jäis fyffää sen verran, että sais tehoa lisäävän vaparifiltterin sen irrotetun ilmanputsarin tilalle niin johan verraaritkin jäis. Mut kulkee se kolmattasataa itsetehdyllä pakoputkellakin.
- Inertia
Yuccis kirjoitti:
240 on raskas pappa-auto ja useimmiten neliovinen. Lisäksi se on pahuksen kallis vanhanakin. Tietysti on olemassa turbomalli, mutta se on tuplasti kallis. Lisäksi monen nopean daamin isillä on Volvo joten ei se tunnu niin houkuttelevalta. Eikä ole mimmikippiäkään. Eli amisrassukan vaihtoehdoksi jää gorilla, siihen saa kaverin ulosajosta melkein ehjänä säilyneen levikesarjankin halvalla ja pienellä lisähinnalla isot vanteet joille on istutettu Ruottissa saakka pinnoitetut kumit, ei siis mitkään nokialaiset vaan ulkomaalaiset ja hyväthän ne on jos rungot on kestäneet jo yhden kulutuspinnan verran. Vielä kun jäis fyffää sen verran, että sais tehoa lisäävän vaparifiltterin sen irrotetun ilmanputsarin tilalle niin johan verraaritkin jäis. Mut kulkee se kolmattasataa itsetehdyllä pakoputkellakin.
Ehkä oli silloin kun sinä olit nuori... Oman kaveripiirin 240:set olivat pitkälti vuosikertatavaraa.
Houkuttimena olivat isot moottorit ja muutenkin kookas auto. Lähes seinänaapurina asunut aito ammattikoululainen (autoasentaja linjalla) ajoi 240 Volvolla jopa jokkista. Samalla kaverilla oli myös käyttöautona volvo. Melkoinen porvari. :)
Parilla muullakin kaverilla oli volvot ajossa, mutta suositumpia olivat toki Taunukset, Escortit, Sherryt, ladat, fiiut yms. laitteet. Itse menin ford - lada - hippipakuwolksvagen linjalla...
- Mister
Uudet ja vanhat. Nyky-amot ajelee vähän uudemmilla kuin ennen, mutta samoja paskoja volsuja.
- Tilastonikkari
Aivan....ilmeisesti volkkari on todellakin saanut lisää amismarkkinaosuutta erityisesti uusimpien amisautojen osalta. Hurjimmat väitteet kertovat saksasta rahdatun ihan vain muutaman vuoden vanhoja vr6:ia.
Nämä ovat tunnetusti omistajakunnan mukaan maailman nopeimpia autoja (voittavat jopa crx:n).
Volkkari on paska, sen nyt tietää kaikki vähän enemmän ajaneet. Oli kyseessä sitten 1.4 tai 2.8; erityisesti täytyy todeta ettei tuollainen pätkästy laatikko edes näytä autolta. - Tilastonikkari
Tilastonikkari kirjoitti:
Aivan....ilmeisesti volkkari on todellakin saanut lisää amismarkkinaosuutta erityisesti uusimpien amisautojen osalta. Hurjimmat väitteet kertovat saksasta rahdatun ihan vain muutaman vuoden vanhoja vr6:ia.
Nämä ovat tunnetusti omistajakunnan mukaan maailman nopeimpia autoja (voittavat jopa crx:n).
Volkkari on paska, sen nyt tietää kaikki vähän enemmän ajaneet. Oli kyseessä sitten 1.4 tai 2.8; erityisesti täytyy todeta ettei tuollainen pätkästy laatikko edes näytä autolta.Vaikuttaisi muuten siltä, että kaupunkien vanhat Calibran rohjakkeet ovat hävinneet kokonaan kaupunkikuvasta! Onko ne jobattu maaseudulle vai eivätkö enää kykene yksinkertaisesti liikkumaan omin voimin? Kellään tietoa?
- Type R -tarra
Civikkejä on kahta sorttia. Uudempia, jotka ostetaa perheen äidille ja abiturienttityttärelle kauppakassiksi ym. pikkuajoon sekä vanhempia, jotka päätyvät vasta korttinsa saaneiden poikien kiljuttelu ja tuuning-rasseiksi, jotka tässä käytössä nopasti poistuvat liikenteestä - ja hyvä niin.
- Tilastonikkari
Civicin voisi luulla kyllä olevan ns. menneen talven lumia, koska useita sellaisia paljastui lumipenkkojen alta keväällä. Osa näistä kukkii ruostetta betonilähiöiden parkkipaikoilla ladojen vieressä sulassa sovussa rinta rinnan.
Ajelisiko Civic siis Sherryn ja muiden legendojen kanssa autuaammilla maanteillä? - Type R-tarra
Tilastonikkari kirjoitti:
Civicin voisi luulla kyllä olevan ns. menneen talven lumia, koska useita sellaisia paljastui lumipenkkojen alta keväällä. Osa näistä kukkii ruostetta betonilähiöiden parkkipaikoilla ladojen vieressä sulassa sovussa rinta rinnan.
Ajelisiko Civic siis Sherryn ja muiden legendojen kanssa autuaammilla maanteillä?Kyllä viisi vuotiaita civiccejä on vielä jonkin verran liikenteessä, ja ne ovat jo järjestään siirtyneet lippisteinien kalustoksi.
- Tilastonikkari
Type R-tarra kirjoitti:
Kyllä viisi vuotiaita civiccejä on vielä jonkin verran liikenteessä, ja ne ovat jo järjestään siirtyneet lippisteinien kalustoksi.
Civic ei kuitenkaan tule haastamaan tulevaisuudessa amisrintamalla merkittävissä määrin, mitä tulee uusiin civiceihin. Ihme tila-autoviritelmä ja sporttiversionakin lähinnä säälittävä. Samaten a-sarjan mersua tuskin tulemme koskaan näkemän amiksen ajamana (edes tuhat vuotta vanhaa).
Kyllä ennustan kovasti Vectraa tulevaisuuden amiskunkuksi, sillä jo nyt liikkeet ovat pullollaan puoliruostuneita about 95-97 (halpoja)vectroja!
- Jussi
Mielenkiintoista tämä nykyajan amisautokulttuuri, pikkasen on autot parantuneet siittä kun ite olin amiksessa. Ajelin silloin vuoden -85 Volvo 340:lla. RDS-radiokasettisoitin, Pioneerin 6,5" 2-tiet ja momon 13" alut kuuluivat tietenkin varustukseen.
Muita amiskavereitten autoja olivat:
Datsun-Nissan Cherry 1.5 -84
Ford Sierra 1.6 -84
Toyota Corolla FX 1.3 -87
Datsun-Nissan Sunny 1.5 -83
BMW 320 e21 -79
Ford Escort 1.3 SX -85
Opel Ascona B 2.0 -79
Opel Kadett C 1.2 -78
Volvo 240 2.0 STW -84
Suzuki Alto 0.8 -85
Mazda 626 Sport saloon 2.0 -85
Opel Kadett 1.3S -86
Honda Civic 1.4 16V -88
Ford Escort 1.3 -81
Volkswagen Passat 1.3 -85
Volkswagen Golf 1.3 -88
Lancia Prisma 4x4 integrale 2.0i -88
Itekkin haaveilin aikanaan sellatteesta mk2 golffista, olivat vaan silloin aika kalliita. Tuo kaverin -88-mallinenkin maksoi 23000 mk.
Onko tosiaan noin että jopa S40:a ajelisi joku amis? Noilla mun listaamilla autoilla tuskin taitaa amikset enää paljon ajella. Vai ilmoittautuuko joku?- Tilastonikkari
Todellakin on varmentamattomia tarinoita mukamas-t4-volvoista, joiden pellin alla puhkuu voimissaan korkeintaan tehottomin versio 1,8:sta.
Nämä ensimmäiset s40-volvot saattaisivat olla jo amiksen ohessa töissä käyvien ulottuvilla? - Anonyymi
Näin parikymmentä vuotta myöhässä vastaan mutta kyllä mun kaverit ajelee sierroilla vielä ja itelläkin e Kadett alla. 123, 124 ja 190 mersujakin nii saatanasti. Marketeilla liikkuu muutama carina. Valiantistahan mäkin haaveilen mutta ovat kalliita nykyään.
- Reidar
Pihassani on 8 vuotta seisonut autoni näyttää kiinnostavan näitä ammatikoululaisia kovasti.Ostin autoni Accord 2,2I Autom. uutena vuonna 91 mutta sairastuin silmän rappeuma tautiin vuonna 94 enkä ole pystynyt ajamaan vuoden 96 jälkeen ollenkaan autollani.kilometrejä on mittarissa 37tkm mutta en myy kilvetöntä autoani piruuttaankaan,kyselijöitä on ollut paljon kun auto näyttää nuhjuiselta päällisin puolin kun en ole sitä viitsinyt pestä,mutta kun vilkaisee sisälle se on kuin uusi tai konehuoneeseen.Miksi minun pitäisi muka nyt luopua autostani pilkkahinnalla että joku ammattikoululainen saisi sen rikkoa.En myy pitäkää vähäiset rahanne ja jättäkää autoni rauhaan.
- sfsfdfsfs
voi herran jumala.......
- Anonyymi
Vieläkö on honukka pihassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkö on honukka pihassa?
Kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781