TURVATYYNY

ARI BAG

katselin romuttamoiden kotisvuja,hämmästyin miten pikku vikaisia autoja romutetaan.
esim audi A6 vm 2000 lamppu,puskuri ja konepelti rytyssä.
onko airbag niin kallis vaihtaa että ei kannata,tai mistä moinen johtuu?

kolarin sattuessaa,mikä pitää olla vauhti että turvatyyny laukeaa?

google ja haku sana bildemontering,niin näet miten hyväkuntosia autoja romutetan.

9

8268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poju

      Itse olen kuullut vaan sellasta, että jos autosta pamahtaa turvatyynyt ni suoraan lunastukseen.
      Kai se sit on niin kallista korjata?
      Kyllähän se mahdollista on, mutta...en tiiä.

      Kait vähän riippuu autosta missä nopeudessa turvatyynyt pamahtaa, mut meidän autossa taitaa olla joku 35km/h tai vastaava. En nyt muista ihan tarkkaan, joku kait 25-40km/h. Kai se sitä luokkaa on kaikissa.
      Sen ainakin tiedän, ettei todellakaan tarvii kovaa törmätä, että turvatyynyt pamahtaa.

      • ad hoc

        Tyynyjen laukeaminen riippuu kolarin suunnasta. Nokkakolarissa ei sivutyynyt välttämättä laukea, mikä onneksi hieman vähentää korjauskustannuksia. Räjähtänyt panos taitaa kuitenkin rikkoa sisustusta niin hyvin, että sen korjaaminen on kallista. Autotehtailla on monopoli tällaisissa kolarikorjauksissa tarvittavien osien suhteen. Vielä kun vakuutus maksaa ne, eí varaosahinnoilla tarvitse kilpailla toisin kuin tavallisten huolto-kustannuksien kanssa jossain määrin tehdään. Harvoin auton ostaja on kiinnostunut kolarikorjauksen kustannuksista autoa valitessaan.

        Omaa autoa katsoessani ei voi kuin toivoa, ettei mitään tarvitse vaihtaa. Esim. maalatut puskurit peittävät keulasta ja perästä suuria alueita ja ovat hyvin pienillä toleransseilla liitetty koriin. Lisäksi puskuri ei tule juurikaan muuta koria ulommas. Vaikuttaa siltä, että jos puskuri särkyy, menee siinä todennäköisesti muutakin. Edellisessä autossani oli vain pakollinen liikennevakuutus sekä ja hirvivakuutus. Nyt uudella ajellessa ei tulisi mieleenikään olla ilman kaskoa. Tämän takia en myöskään jaksa murehtia liikaa kolarikorjauksen kustannuksista, vaikka se tietysti vakuutusmaksuihin heijastuukin.


      • Inertia
        ad hoc kirjoitti:

        Tyynyjen laukeaminen riippuu kolarin suunnasta. Nokkakolarissa ei sivutyynyt välttämättä laukea, mikä onneksi hieman vähentää korjauskustannuksia. Räjähtänyt panos taitaa kuitenkin rikkoa sisustusta niin hyvin, että sen korjaaminen on kallista. Autotehtailla on monopoli tällaisissa kolarikorjauksissa tarvittavien osien suhteen. Vielä kun vakuutus maksaa ne, eí varaosahinnoilla tarvitse kilpailla toisin kuin tavallisten huolto-kustannuksien kanssa jossain määrin tehdään. Harvoin auton ostaja on kiinnostunut kolarikorjauksen kustannuksista autoa valitessaan.

        Omaa autoa katsoessani ei voi kuin toivoa, ettei mitään tarvitse vaihtaa. Esim. maalatut puskurit peittävät keulasta ja perästä suuria alueita ja ovat hyvin pienillä toleransseilla liitetty koriin. Lisäksi puskuri ei tule juurikaan muuta koria ulommas. Vaikuttaa siltä, että jos puskuri särkyy, menee siinä todennäköisesti muutakin. Edellisessä autossani oli vain pakollinen liikennevakuutus sekä ja hirvivakuutus. Nyt uudella ajellessa ei tulisi mieleenikään olla ilman kaskoa. Tämän takia en myöskään jaksa murehtia liikaa kolarikorjauksen kustannuksista, vaikka se tietysti vakuutusmaksuihin heijastuukin.

        Otsikossa mainittu jakso kannattaa imutella emulella tms. välineellä ja katsoa.

        Siinä kajautetaan yhteen saman mallinen 9 vuotta vanha ja uusi viidentähden kärry. Jälki on karua katsottavaa. Vanha auto painuu kasaan liki kuljettajan selkänojaa myöten, turvatyynyt laukeavat, mutta kuljettaja olisi todennäköisesti kuollut. Lisäksi kuljettajan pää olisi jokatapauksessa mennyt ohi tyynystä auton liikkeen ja vääntymisen vuoksi.

        Uudessa autossa tilanne on aivan toinen. Uusi kärry pitää törmäystäkin niin pehmeänä ettei ainutkaan tyynyistä laukea... Mutta kun katsotaan vaurioita, niin en usko että uusikaan olisi lunarilta säästynyt. Törmäysvyöhykkeet kun painuvat vähänkin pitäisi tod. näk. koko keula vaihtaa varmuuden vuoksi.

        Eli jutun pointti keskustelun aihettamme sivuten: Jos auto laukaisee turvatyynyt on mälli kyllä sitä luokkaa että lunari olisi edessä vaikka autossa ei olisi ollut tyynyjä lainkaan varusteina.


      • Poju
        Inertia kirjoitti:

        Otsikossa mainittu jakso kannattaa imutella emulella tms. välineellä ja katsoa.

        Siinä kajautetaan yhteen saman mallinen 9 vuotta vanha ja uusi viidentähden kärry. Jälki on karua katsottavaa. Vanha auto painuu kasaan liki kuljettajan selkänojaa myöten, turvatyynyt laukeavat, mutta kuljettaja olisi todennäköisesti kuollut. Lisäksi kuljettajan pää olisi jokatapauksessa mennyt ohi tyynystä auton liikkeen ja vääntymisen vuoksi.

        Uudessa autossa tilanne on aivan toinen. Uusi kärry pitää törmäystäkin niin pehmeänä ettei ainutkaan tyynyistä laukea... Mutta kun katsotaan vaurioita, niin en usko että uusikaan olisi lunarilta säästynyt. Törmäysvyöhykkeet kun painuvat vähänkin pitäisi tod. näk. koko keula vaihtaa varmuuden vuoksi.

        Eli jutun pointti keskustelun aihettamme sivuten: Jos auto laukaisee turvatyynyt on mälli kyllä sitä luokkaa että lunari olisi edessä vaikka autossa ei olisi ollut tyynyjä lainkaan varusteina.

        Yritin ettiä tuota videota DC :sta ja Kazaasta, kummastakaan en löytänyt. Haluaisin tosiaan nähdä sen, mutta en tiedä mistä löytäsin sen.
        Ei sulla sattus millään olee jotain nettisivua mihin voisit laittaa ton videon, et jos sieltä kävisin sen..?

        Tai voiskohan sitä jotenkin järkevästi lähettää jonkun ohjelman välityksellä?


    • L-200

      No niin.

      Alkuun pahoittelut, edessä on pitkähkö sepustus.

      Kyllä se vain niin on että uudet autot ovat auttamatta kulutustavaraa ja jos en ihan väärin muista että mikäli vakuutusyhtiön laskemat/arvioimat korjauskulut ylittävät 60% uuden vastaavan markkinahinnasta niin romuksi menee kolariauto, oli se sitten vaikka 0,5 km ajettu.

      Tämä johtuu osaltaan auton korin rakenteista ja turvajärjestelmistä. Nykyauton kori toimii osana turvajärjestelmää, eli on ns. hallitusti kasaan menevä. Kolaritilanteessa kori ottaa osansa törmäysvoimien energiasta itseensä, ja pyrkii painumaan hallitusti kasaan ja toimii muiden turvallisuuselimien eli turvavöiden ja turvatyynyjen kanssa matkustajia/matkustajaa suojaten.
      Tätä järjestelmän kokonaistoimivuutta testataan puolueettoman testauselimen, NCAP:n toimesta. NCAP pisteyttää autojen turvallisuuden testien mukaan jossa testataan auton kokonaisturvallisuus eri kolaritilanteissa, pääosin suorassa ja epäsuorassa kolaritilanteessa. Testin maksimitulos määrä on viisi (5) tähteä. Testinopeus on muistaakseni 60km/h, TM:N tai Tuulilasin jostain numerosta se löytyy ja joka automerkkihän pyrkii tätä mainoksissaan käyttämään myyntivalttina, seurailkaapa vain mainontaa.

      Nykyautossa kolarin ei päällepäin tarvitse näyttää mitenkään pahalle kun puhutaan useiden tuhansien eurojen korjaus summista.

      Puskurit ovat muovia joka pirstaloituu jo potkusta saati toisen auton päälletulevasta massasta, tällöin periksi antavat myös puskurin kiinnikkeet ja korin kiinnityspisteet. Meni jo liki tuhat euroa korjauskuluja maalauksineen, jos edes riittää, eikä tarvitse ajaa kuin autolla peräkolari 20 km/h nopeudesta koska massavoimat tekevät työnsä.

      Pelkkä etuturvatyynyn vaihto on arviolta likemmäs 1000 euroa muut päälle, eli ratti, ohjauspylvään kuoret. Samoin myös peräkolarissa vaurioituneet peltiosat ovat vaihdettava. Entäpä jos kieräytetään auto kerran katon kautta ympäri, miten kävikään eurolaskurin, kyllä summat vilistää.....

      Nykyautojen korirakenteissa pyritään taloudellisuuden myötä yhä keveimpiin rakenteisiin ja samalla autovalmistajat pyrkivät yhä turvallisempiin ja samalla houkuttelevamman näköisiin tuotteisiin.
      Nykyauton kolarikorjaus oikein suoritettuna on lähes akrobatiaa. Korin kasauksessa puhutaan plasmahitsauksesta, koriliimauksesta, laserhitsauksesta, robotiikasta. Käsi pystyyn kenen kotitallista löytyy robottiohjattu plasmahitsi? Niin arvelinkin, ei varmasti kenenkään, ellei ole käyty varkaissa autotehtaassa :).
      Kyllä tavan kempilläkin peltiä hitsaa, mutta kun vakuutusyhtiöt vaativat, huom. vaativat etytä auto pitää olla korjattu samoihin lujuusarvoihin mihin autotehtaan tuotanto tekee autonsa. Tässä tulee kotisepän kaato. Kyllä ammattimies tekee, ja miksi ei pätevä kotiseppäkin osaa tehdä lujaa saumaa mutta milläs sen todistaa?

      Eli mikäli korjaus vaatii korityötä, menee tämä työ normaalisti merkkiliikken peltihalliin(kemppihitsille.....hys hys) joka osaa ja tekee korin vastaavaan lujuuteen kuin mitä se oli tehtaalta lähtiessä. Tämän merkkiliike todistaa (ilmeisesti, en sano varmaksi) että korikorjauksen suorittaa tehtaan kouluttama ammattihenkilö, kuitenkin korikorjaukseen erikoistunut peltiseppä.
      Tässä taasen liike rokottaa työ- ja tuntipalkoissa vakuutusyhtiötä niin lujasti että kokonaiskustannuksia katsoessa halvemmaksi tulee lunastaa onnettomuusauto ja vakuutusyhtiön on kannattavampaa hommata uusi tilalle. Toki on oikein että ammatitaitoiselle korikorjaalle maksetaan ammattitaidon mukaan, ala kuin ala niin tunarille palkka tunaroinnista ja ammatimiehelle ammattimiehen palkka.

      Auto on kulutustavara, niin älytöntä kuin se onkin, mielummin puhuisi kestävästä käyttöhyödykkeestä koska luonnon suojelu on nykyisellän muotia vaikka jotenkin autotehtaat ovat tämän unohtaneet kun puhutaan uusien autojen myyntimäärätavoitteista.
      Oravanpyörää siinäkin, mitä enemmän autoja valmistetaan, käytännössä sitä enemmän luontoa kuormitetaan, ja kuitenkin puhutaan luonnon suojelusta.

      Se että auto on nykyaikana kulutushyödyke, syyllisen löytää kun katsoo ensin peiliin.
      Tämän jälkeen voikin sitten miettiä mitä mahtaisi autotehtailija miettiä jos asiakas sanoisi ettei halua ylihintaista kulutushyödyketä vaan kulkuvälineen paikasta A paikaan B.

      Että tämmöisiä "hajatelmia" tälläkertaa.
      Terveisin.
      L-200.

      • Poju

        Joo hyvää tekstiä.
        Muistaakseni Tekniikan muailmassa oli juttu noista uusien autojen korjauksista. Taisitvat korjailla jotain -00 vuosimallin Peugeottia joka oli ajettu kerran lunastukseen (tarkoituksena oli siis tehdä sen jälkeen tälle autolla uusi törmäystesti). Muistaakseni siinä just sanottiin jotain, että uusien autojen korjaus on hemmetin kallista pienenkin kolarin takia, kun nokan rakenteet on monesti suurlujuusterästä, ja jos jos ne palkit kerran vääntyy, ni ne pitää just laserilla hitsata (tai jotain..). Mut ainakin se oli niin, että suurlujuusterästä ei saa oikoo sillein vetämällä yms. vaan laseria siinä piti käyttää.


      • Inertia

        ... alusta loppuun.

        Mutta hieman oli katkera pohjavire. Itse olen tyytyväinen kun autot ovat turvallisia, jämäköitä ja kaikinpuolin toimivia. Paljon paremmin toimivia kuin koskaan aikaisemmin.

        Jos ne rakenteet säästävät lihallisen ihmisen pysymisen turmeltumattomana, niin en pitäisi muovin ja pellin uhraamista lainkaan huonona vaihtoehtona. Pyritään ajamaan siivommin ja riskinottoa välttäen (sekä niitä sääntöjä noudattaen). Luulisi niilläkin eväillä korvaussummien laskevan.

        Uusien autosukupolvien korjaaminen on kalliimpaa kuin aikaisempien, mistä syystä PK-seudulla on vakuutusmaksut mitä on. Mutta vähemmän myöskin maksetaan sairaalakuluja. Kumpi sitten on kokonaisuuden kannalta edullisempaa? :)


      • Korjaus

        Esimerkiksi Honda CR-V:ssä on kuljettajan ohjauspyörän turvatyynyllä kaksi tunnistinta ja sivuturvatyynyllä neljä.

        Maahantuojan mukaan ohjauspyörän airbagin uusiminen maksaa töineen noin 900 euroa, tunnistimet töineen 340 euroa ja ohjainlaite töineen 570 euroa.

        Sivuturvatyyny on edukkaampi ja se maksaa vain 484 euroa. Asennustyö on kuitenkin merkittävästi kalliimpi: 200–250 euroa, koska sen yhteydessä joudutaan uusimaan myös katon verhoilu.

        Sivuturvatyynyn lauetessa uusitaan lisäksi neljä tunnistinta, mille tulee töineen hintaa noin 680 euroa ja kun mukaan lasketaan vielä ohjainyksikkö, kuljettajan sivutyynynkin remontti maksaa noin 2 000 euroa.


      • korjaus

        Oletuksena nyt, että kaikissa autoissa ovat räjähtäneet molemmat turvatyynyt ja myös kuljettajan turvavyö on uusittava. Lisäksi uusitaan niiden ohjainyksikkö.

        Vertailluista malleista kallein remontti on Volvo V40:llä, jolle hintaa kertyy 5 820 euroa. Hintaa nostaa konepellin ja jalankulkijan turvatyynyn uusinta.

        Volkswagen Golfilla remontti maksaa 4 690 euroa ja Nissan Qashqailla hinta jää 4 200 euroon. Kaikilla malleilla töiden osuus remontin hinnasta oli noin 700 euroa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      180
      6567
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1814
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1019
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      942
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      869
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      243
      853
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe