Ratin pyörittely

Caredrivecarz

Monta kertaa olen huomannut niin monen (myös autoja huoltavien ihmisten) pyörittelevän rattia auton ollessa paikoillaan. Tämähän ei missään nimessä ole mikään hyvä idea. Kyllähän se siinä käännellessä tuntuu niin kevyeltä, mutta ette usko mitkä voimat ja rasitukset siellä todella ovat kyseessä. Aina olisi hyvä olla edes pientä liikettä autossa kun alkaa renkaita kääntämään. Joskushan voi olla sellainen tilanne, että on pakko, mutta yleensä!

Olkoon tämä viesti niille, jotka välittävät autoistansa, eivätkä turhaan niitä rääkkää.

38

4298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansalaistaito

      Juu, ja sitten ihmetellään kun näin uusi auto ja nyt nivelet väljät. Nykyautoissa on niin leveät renkaatkin, että tilanne sen kun kovenee.

      • tehty kestämään

        Tojolla ajettu vasta 360.000 km keskikaupungilla ja kaikki etupään nivelet sekä puslat ovat vielä alkuperäisiä.
        Volkkarissahan vastaavia niveliä oli tuohon matkaan vaihdeltu jo runsas puunkantokorillinen.


      • riitti tojot
        tehty kestämään kirjoitti:

        Tojolla ajettu vasta 360.000 km keskikaupungilla ja kaikki etupään nivelet sekä puslat ovat vielä alkuperäisiä.
        Volkkarissahan vastaavia niveliä oli tuohon matkaan vaihdeltu jo runsas puunkantokorillinen.

        Ihan sama, vaikka tojo ei kuluisi ajossa lainkaan. Noin paljoa en jaksanut moisella epämääräisellä kulkineella ajaa. Mieluummin vaikka vaihdan jonkin osan hieman useammin, kunhan ajettavuuden ja mukavuuden suhteen on kaikki kohdallaan.


    • The Köle

      -samaa mieltä!

      Avessa mittarissa 550tkm ja ainuttakaan etupään/ohjauksen niveltä ei ole tarvinnut vaihtaa. -uskoisin, että myös kuljettajalla (eli minulla) on vaikutusta asiaan, eikä pelkästään Toyotan utopistinen kestävyydellä.......

      • The KöleTero

        Köle heitti melkoisen shaiban ilmaan.


      • Tylsätojota

        Me ollaan päästy Yarpalla 256tkm, hetki sitten leimast läpi alkuperäisellä etupäällä jarrupaloja myöden. Taakse piti uudet jarrut tehdä edelliselle leimalle.
        Rattia on pyöritelty paikallaan kun on tarvis ollu, eikä liikennevaloissa juuri vapaalla/kytkin ylhäällä oll seisty.


      • Köle
        The KöleTero kirjoitti:

        Köle heitti melkoisen shaiban ilmaan.

        ETTÄ MITÄ???


      • VaginistinVastaisku?
        The KöleTero kirjoitti:

        Köle heitti melkoisen shaiban ilmaan.

        Volsussasiko ei ole väljää? Shaibaa siellä ainakin on, ratin ja penkin välissä, sinä.


      • DX GT
        Köle kirjoitti:

        ETTÄ MITÄ???

        Köle on aivan oikeassa. Tojossa nivelet ovat terästä ja liukupinnoissa on kunnon rasvat. Ei ole kuivia sekundaniveliä niinkuin volkkareissa.


    • ....................

      Ja nastarenkaiden nastat joutuvat yhtä kovan voiman alaiseksi kuin lukkojarrutuksessa ilman ABS:ää, koska ne joutuvat liukumaan alustalla. Sitä enemmän mitä kauempana nastarivit ovat toisistaan.

    • sdddddd

      ei kiinnosta

    • Tadadaa

      Nyt täytyy kyllä sanoa, että on teillä heikot nivelet autoissanne... Itselläni kuitenkin 20v Alfa Romeo joka ei alustansa takia ole koskaan ollut ongelma vaikka miten rääkkään (en kyllä mitenkään turhan paljon siltikään). Itseasiassa ainoa asia mikä on aiheuttanut ongelmia on apukuskin ikkuna, joka ei aina tahdo laskeutua.

      • doggybones

        Et kuitenkaan väitä, ettei mitään alustan niveliä tms. ole tarvinnut vaihtaa. Mistä tahansa autosta voi sanoa, ettei "alustansa takia ole koskaan ollut ongelma", vaikka silloin tällöin tai useamminkin olisi niveliä, jousia ja iskareita vaihdettu, mikä periaatteessa on ihan normaalia.


      • Tadadaa
        doggybones kirjoitti:

        Et kuitenkaan väitä, ettei mitään alustan niveliä tms. ole tarvinnut vaihtaa. Mistä tahansa autosta voi sanoa, ettei "alustansa takia ole koskaan ollut ongelma", vaikka silloin tällöin tai useamminkin olisi niveliä, jousia ja iskareita vaihdettu, mikä periaatteessa on ihan normaalia.

        Juu en väitä. Mutta aika harvoin on joutunut. Samaan tahtiin ne siitä vanhasta Toyotastakin menee, vaikket muuta väitäkään. Jotkut näistä vastauksista vaan ovat täysin valetta, niin täytyi tuokin tohon kirjoittaa :D


    • 9ugilg7

      >"Monta kertaa olen huomannut niin monen (myös autoja huoltavien ihmisten) pyörittelevän rattia auton ollessa paikoillaan."
      Joo, vieläpä niin, että moottori on käynnissä eli tehostimet toiminnassa, ja renkaat kiinni rotvallissa eli kadun reunakivessä.

    • Nykyään on aina ohjaustehostin jopa alle 900-kiloisessa pikkuautossa.

      70-luvun takavetoauto oli sen painoisena kevyt hallittava ilman mitään tehostimia. Silti ohjauksen nopeus riitti.

      Tehostamisessa on ehkä menty siis liian pitkälle.

      • Tadadaa

        Aika paljonkin liian pitkälle. Viime aikoina ajamistani autoista Volkswagen Caddy ja Fiat Bravo ovat olleet aivan liian kevyiksi tehostettuja, Caddyssa asiaa pahensi vielä kiikkeryys. Mersun C-sarjalaisissa on ihan ok, tuntuinen tehostus, vähän voisi olla tunnokkaampi.


      • Tadadaa
        Tadadaa kirjoitti:

        Aika paljonkin liian pitkälle. Viime aikoina ajamistani autoista Volkswagen Caddy ja Fiat Bravo ovat olleet aivan liian kevyiksi tehostettuja, Caddyssa asiaa pahensi vielä kiikkeryys. Mersun C-sarjalaisissa on ihan ok, tuntuinen tehostus, vähän voisi olla tunnokkaampi.

        Ja näin ettei luulla provoksi, niin voin sanoa etten muuten pahemmin siitä C-sarjalaisesta pidä (vuosimalli 2011).


      • The Köle

        PIENTÄ KORJAUSTA!!!!

        -nykyään ei enää ole oikein pientä 900-kiloista autoa......no ehkä jotain kinnereitä ja mopoautoja.

        Jo Fiat Punto luokkaa painaa yli 1000kg ja esim. keskikokoinen Avensis -luokka painaa saman kuin takavuosien suurinpiin autoihin kuuluva ja kestävyysikoni Mercedes Benz legenraadisilla W123 ja W124-korimalleillaan........eli noin 1400kg

        -kun tähän painoon lisätään 205 ja siitä suurempikin rengasleveys, on itsestään selvää, että tarvitaan ohjaustehostimia.... valitettavasti ihmiset ulosmittaavat nuo ohjaustehosteet auton seistessä paikallaan.......aloittaja on oikeassa!!!


      • The Köle kirjoitti:

        PIENTÄ KORJAUSTA!!!!

        -nykyään ei enää ole oikein pientä 900-kiloista autoa......no ehkä jotain kinnereitä ja mopoautoja.

        Jo Fiat Punto luokkaa painaa yli 1000kg ja esim. keskikokoinen Avensis -luokka painaa saman kuin takavuosien suurinpiin autoihin kuuluva ja kestävyysikoni Mercedes Benz legenraadisilla W123 ja W124-korimalleillaan........eli noin 1400kg

        -kun tähän painoon lisätään 205 ja siitä suurempikin rengasleveys, on itsestään selvää, että tarvitaan ohjaustehostimia.... valitettavasti ihmiset ulosmittaavat nuo ohjaustehosteet auton seistessä paikallaan.......aloittaja on oikeassa!!!

        Kyllä Peugeot 107/ Citroen C1/ Toyota Aygo sanotaan olevan 900-kiloisia tai jopa alle.

        Punto on jo sen kokoinen, etten edes laske sitä pikkuautoksi.

        Minusta Renault Twingoa isommat eivät mitään pikkuautoja edes ole.


      • Nokiapi Steffi
        Tadadaa kirjoitti:

        Ja näin ettei luulla provoksi, niin voin sanoa etten muuten pahemmin siitä C-sarjalaisesta pidä (vuosimalli 2011).

        No pidätkö sitten Caddy-sarjalaisesta tai Bravo-sarjalaisesta?


      • Tadadaa
        Nokiapi Steffi kirjoitti:

        No pidätkö sitten Caddy-sarjalaisesta tai Bravo-sarjalaisesta?

        No täytyy sanoa että en. Varsinkin Caddy on kauhea. Vitokin on henkilöautomaisempi.


    • wedxwxxxx222222

      Kyllä saa olla papua hihassa jos kääntäisi paikoillaan pakettiauton rattia kun
      rengas leveyskin on vakiona 235 ja painoa päällä 800kg/rengas.
      Mutta tehostajalla rattii pyörii auton ollessa paikoillaan oikeasti vaikka pikkurillillä.
      Ja, automaatilla ja 180hv paku jättää normi kiihdytyksissä muut taakse,
      puhumattakaan jos tallaan iskee pohjaan asti.

      Kyllä mä olen autoilla aikakaudella jolloin tavisautoissa ei ollu tehostinta vielä.

      • Aavii:D

        Hain taannoin rauta-prismasta sata kipaletta betonilaattoja, a' 10kg Transitin kyytiin. Auto oli vm -80. Ei ohjaustehostinta. Kulkupuoli pysyi jotakuinkin samana tyhjään autoon verrattuna mutta risteyksissä meinas tulla lämmin :D


    • 25

      No johan joutavilla murheet.

    • Posott

      Häh. Voi hyvänen aika. Jos ei aikuisella ihmisellä muuta ongelmaa ole, kun ratinpyörittelyongelma, niin ole ihmeessä tyytyväinen elämääs.
      On siinä rasitukset puolella ja toisella.

      • Renuvm98

        Häh. Voi hyvänen aika. Jos ei aikuisella ihmisellä muuta ongelmaa ole, kun ratinpyörittelyongelma, niin ole ihmeessä tyytyväinen elämääs.
        On siinä rasitukset puolella ja toisella

        Oliko ihan ajateltukin kommentti??


    • power steering

      Olen ajatellut että ohjaustehostin pienessä autossa mahdollistaa nopean ohjausvälityksen eli rattia tarvitsee käännellä vähemmän että pyörät kääntyvät.
      Omistan vasta nyt viime syksystä lähtien auton jossa on ohjaustehostin, se on sähköinen ja mielestäni ohjaustuntumassa tai ajaessa ratin kääntöön tarvittavassa voimassa ei ole huomattavaa eroa vanhempiin autoihin mitä olen omistanut, vain parkkipaikkapyörittely tuntuu ketterämmältä, kevyemmältä ja nopeammalta kuin vanhoissa tehostamattomissa ohjauksissa.

      Vanhasta tottumuksesta alkuun pyörittelin rattia yhtä paljon kuin entisissä autoissani niin ratista loppui "kierrokset" kesken kun tehostettu on niin paljon nopeampi välitykseltään.

    • vse32

      Ennen vanhaan oli traktoreitakin ilman ohjaustehostinta. Eipä käännetty ruoria ilman, että traktori oli liikkeessä. Ja on näitä varmaan vieläkin käytössä.

      Totta on, ettei rattia kannata turhaan pyörittää auton ollessa paikallaan.

      Rasitukseen vaikuttaa aika paljon miten ohjaus on toteutettu. Nykyään kun olkapoikkeamaa ei ole missään, niin rengas hieroutuu tiehän, ei rullaudu pois alta. Rengaskin siis kuluu enemmän kuin ennen.

      Sinänsä en kyllä kaipaa yhtäkään vanhaa autoa takaisin. Ohjaustehostin on tärkeä osa autoa, jonka poissaolo häiritsee ajosuoritetta paljon. Käytti autoa miten tahansa. Nykyään ei myöskään tosiaan pärjää ilman tehostinta, koska ratin kehät ovat pienentyneet vanhoista ruoreista, renkaat leveentyneet, painot lisääntyneet, alustan rakenne muuttunut yms.

      Mutta kyllä auto mielestäni paikallaan ratin kääntelyn kestää. Kaikkein turmiollisinta on kääntää väkisin ohjausta, kun rengas on estettä vastan (vaikkapa juuri kanttikiveä), tai kun kääntää ratin ääriasentoon, ja ajaa jotakin estettä päin (kuopan reuna, kanttikivi), Tätä kannattaa välttää.

      • Kyllä vanha kestää itellä Nissan Sunny 1,6 vm-88 ajettu 132000km , ei ongelmia ku vaa muistaa vaihtaa öljyt ja tietysti tankata ,helppo huoltaa ei tartte tietokoneita vian etsimiseen.


      • 80's electronics
        nissan88 kirjoitti:

        Kyllä vanha kestää itellä Nissan Sunny 1,6 vm-88 ajettu 132000km , ei ongelmia ku vaa muistaa vaihtaa öljyt ja tietysti tankata ,helppo huoltaa ei tartte tietokoneita vian etsimiseen.

        Kuitenkin Sunnyssasion yleinen vika elektronisen komponentin hajoaminen mittaristossa jolloin lämpö- ja polttoainemittarit lakkaavat toimimasta.

        Auto pitänee olla 70- tai 60-luvulta asti jos haluaa sen ilman mitään elektroniikkaa...


    • junttejako olette

      jo on juntti aloitus ja keskustelu ylipäätään....

      • TeinixGorolla

        Tasonnosto. Kiitos siitä.


    • 5490hu

      jaa? itse porskutan tässä neljättäkymmenettä enä ole koskaan nähnyt tämmöstä ilmiötä. kaikkea sitä..

    • HooMoil.

      Jos ei kestä tratin pyörittelyä, niin ei ole ainakaan minun auto. Se on kestettävä, ilman mitään muikelonteja ja sillä selevä.

    • Anonyymi

      Käänsin rattia silloin kun auto ei ollut käynnissä ja kuului napsahdus ja ratti ei kääntynyt enään toiseen suuntaan en ole sen jälkeen käynnistänyt autoa ja sitten kun käynnistän auton seuraavalla kerralla niin mitä minun pitäisi tehdä ratilla?

    • Anonyymi

      Sähköohjaus ...ei varmaankaan tee hyvää myöskään ohjauksen tehostajan sähkömoottorille jos rattia pyöritellään paikoillaan tai pidetään rattia ääriasennossa pitkään...

    • Anonyymi

      No näissä fossiileissa joissa on erikseen öljypumppu ja tehostin...niin ei varmaankaan vaarallista mutaa sähkkötehosteinen ei varmaankaan tykkää hyvää että ohjausta rullataan paikoilla ja jurruutetaan moottoria ääriasennossa ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe