Onko kellään kokemuksia jatkuvasta janosta, kuivasta suusta ja väsymyksestä? Millaisia diagnooseja olette vaivoihinne saaneet?
Olen mitannut diabeetesta ja raudanpuutosta peläten verensokerin ja hemoglobiinin, mutta ne ovat (luojan kiitos) olleet ihannearvoissa.
Lisäksi elämäntapani ovat terveelliset, liikun säännöllisesti ja syön monipuolisesti (myös hedelmiä ja kasviksia). Painoni ei ole väsymyksen ja janon myötä loppunut vaan on pysynyt samassa (BMI 20). Väsymys verottaa vapaa-aikaa, sillä olen töistä tullessani aivan naatti. Nukun koko iltapäivän ja lisäksi pitkät yöunet. Tuntuu, että uni ei riitä vaikka nukkuisi 15h/vrk.
Lääkäriin meillä päin ei pääse vaikka olisi pää irti, joten toivoisin teiltä omakohtaisia kokemuksia, vinkkejä ja neuvoja.
Jatkuva jano ja väsymys
5
1718
Vastaukset
- Yks vaan
Entä kilpirauhasarvot? Vajaatoiminta usein väsyttää.
- arveluni
Tulee mieleen sokeritauti. Suosittelen pyytämään sokeriarvojen mittausta.
- mies yli 40
Itselläni sama ongelma ollut jo vuosia. Aamupäivisin en yksinkertaisesti pysy hereillä ja työnteko kärsii rankasti. Janon tunne on hieman uudempaa perua. Elintavat ovat varmasti terveellisemmästä päästä, normaalipaino ja vartalo, kasvis-kala ruokavalio, välillä hieman lihaa, paljon vettä, ei tupakkaa, muutama lasi viiniä kuukaudessa, urheilua 3-5h viikossa, mutta välillä iskee aivan tappoväsymys ja urheilu on ja kaikki muu on silloin tuskaa. Iltaisin klo 22 jälkeen olen useimmiten virkeä kun olen torkkunut koko päivän, mutta mielummin olisin virkeä jo aamusta. Terkkarissa tarkistettiin veriarvot, ei löytynyt ihmeitä, sokeri normaali. Lääkäriin ei tosiaan pääse ja yksityiseen en ole toistaiseksi halunnut/voinut investoida, mutta kohta on pakko sillä työnteosta ei tule mitään.
- 100µg
D-vitamiini?
Tarve on 50-100µg/vrk läpi vuoden.
Kilpirauhanen, elimistösi moottori!
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kilpirauhanen.htm - hoitoo on
Lisämunuaisen uupumus?
Koittakaa päästä endokrinologille. Niitä on harvassa.
http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2013/05/23/valviran-paassa-viiraa/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445785
- 455295
- 483688
- 133643
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903161- 313116
- 592864
- 572710
- 532360
- 381824