Hoitoajan todellinen tarve?

sirpam

Päiväkodin henkilökunta ilmotti minulle, että lapsen hoitoaika on tulevaisuudessa "todellisen hoitoajan tarpeen mukainen".
Eli kun työaikani virallisesti päättyy, minun on haettava lapsi 15 minuutin kuluttua tästä ajasta. Työpaikaltani on matkaa hoitopaikkaan 1 km. Ja toki haenkin mikäli ennätän... ts. työni on pääasiassa asikaspalvelua. Keskeneräiset työt hoidan loppuun vaikka työaikani loppuisi.
Aiemmin olin ilmoittanut hakevani lapsen 30m-45m työaikani loppumisen jälkeen.

Millaisia käytäntöjä teillä noudatetaan. Kuinka pian noudatte lapsen?

Haen lapsen usein autolla, nyt kevään korvalla olen myös liikkunut kävellen, tästä kävelystäkin on tullut nyt minulle kommenttia "kuntoilut hoidetaan omalla ajalla".

38

3208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HJ70

      Minusta päivähoito on keksitty sen vuoksi että vanhemmat voivat käydä töissä. Eli hoitoaika on karkeasti työmatkat työaika. Hoitopaikkaa ei ole takoitettu lapsen säilytyspaikaksi, siksi aikaa kun vanhemmat touhuavat omia asioitaan ilman lapsia. Tähän suuntaan on menty surullisen paljon.
      Lapset tuodaan turhaankin hoitoon, koska vanehmpien on helpompi tehdä asioita ilman lapsia.
      Subjektiivinenhoito-oikeus pitäisi purkaa, jättää vain sosiaalinen peruste sille. Laill pitää turvata lapsen oikeus omiin vanhempiinsa.

      Sinun tapauksessasi ei ole väärinkäytöstä, pidät lasta hoidossa työaikojesi verran. Päivähoidon henkilöstölle ei kuulu millä viet ja tuot lapsesi hoitoon, kunhan pysyt ilmoitetuissa hoitoajoisssa.

      Tokihan ilmoitat etukäteen päiväkodille hoitoajat (ainakin viikko etukäteen) Ja pävittäin, mikäli myöhästyt hakemisesta asiakkan takia, ilmoitat viiveestä myös päiväkotiin.
      Onko lapsesi viinmeisiä päiväkodissa kun haet pois? Olisiko hoitajalla mahdollisesti "kiire" kotiin? Asiatonta kommentointia ei tarvitse sietää, voit kertoa hoitajalle suoraan tai ottaa päiväkodinjohtajaan yhteyttä.

      • dfgsdgfsdgg

        Hoitoajat on ilmoitettava 2 viikkoa etukäteen, koska päiväkodin henkilökunnan työvuorot määräytyvät sen mukaan montako lasta on paikalla mihinkin aikaan. Vartin ja puolen tunnin heitot sekoittavat koko päiväkoden henkilökunnan työvuorolistat ja hoitajat eivät pääse yllättävien ylitöiden takia omille asioilleen ajoissa, vaikka olisi varattu aika lääkäriin tms. Lisäksi ylityötunnit ovat kalliimpia veronmaksajille.

        Ei ole kohtuutonta että vanhemmat pysyvät sovituissa hoitoajoissa, eivätkä muuttele niitä mielivaltaisesti sen mukaan huvittaako just tänään kävellä vai pyöräillä.
        Ei mikään muukaan palvelu toimin sen mukaan miten asiakas haluaa aukioloaikojen toimivan.


      • Julkisellasektorilla
        dfgsdgfsdgg kirjoitti:

        Hoitoajat on ilmoitettava 2 viikkoa etukäteen, koska päiväkodin henkilökunnan työvuorot määräytyvät sen mukaan montako lasta on paikalla mihinkin aikaan. Vartin ja puolen tunnin heitot sekoittavat koko päiväkoden henkilökunnan työvuorolistat ja hoitajat eivät pääse yllättävien ylitöiden takia omille asioilleen ajoissa, vaikka olisi varattu aika lääkäriin tms. Lisäksi ylityötunnit ovat kalliimpia veronmaksajille.

        Ei ole kohtuutonta että vanhemmat pysyvät sovituissa hoitoajoissa, eivätkä muuttele niitä mielivaltaisesti sen mukaan huvittaako just tänään kävellä vai pyöräillä.
        Ei mikään muukaan palvelu toimin sen mukaan miten asiakas haluaa aukioloaikojen toimivan.

        Kyllä aika moni palvelu toimii sen mukaan, miten asiakas haluaa aukioloaikojen toimivan. Ja monissa paikoissa (julkisellakin sektorilla) pyritään joustamaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Eipä noita suojatyöpaikkoja, joissa työntekijä on kunkku enää montaa ole, mutta näköjään päiväkodit kuuluvat edelleenkin niihin. Sääli, ehkä heidänkin kannattaisi siirtyä tälle vuosituhannelle.


      • Kyllästynyt päiväkod
        dfgsdgfsdgg kirjoitti:

        Hoitoajat on ilmoitettava 2 viikkoa etukäteen, koska päiväkodin henkilökunnan työvuorot määräytyvät sen mukaan montako lasta on paikalla mihinkin aikaan. Vartin ja puolen tunnin heitot sekoittavat koko päiväkoden henkilökunnan työvuorolistat ja hoitajat eivät pääse yllättävien ylitöiden takia omille asioilleen ajoissa, vaikka olisi varattu aika lääkäriin tms. Lisäksi ylityötunnit ovat kalliimpia veronmaksajille.

        Ei ole kohtuutonta että vanhemmat pysyvät sovituissa hoitoajoissa, eivätkä muuttele niitä mielivaltaisesti sen mukaan huvittaako just tänään kävellä vai pyöräillä.
        Ei mikään muukaan palvelu toimin sen mukaan miten asiakas haluaa aukioloaikojen toimivan.

        Tervetuloa todelliseen työelämään päiväkotilaiset!
        Se on sitä että, sovitut asiat eivät aina pidä ja joustamaan on pystyttävä, ja maksavaa asiakasta ei aleta arvostelemaan.
        Ei ole kohtuutonta että pysytään ilmoitetuissa ajoissa, mutta ei ole kohtuutonta sekään että muutoksia tulee ja päiväkotilaistenkin on niihin sopuduttava. Päiväkoti ei voi määrätä käveleekö vanhempi vai lentääkö, se ei yksinkertaisesti kuulu teille. Ja jos vanhempi myöhästyy 5 min jonkun syyn takia, se ei vaikuta teidän työvuoroihin mitenkään. Ottakaa seuraavalla kerralla 5 min pidempi "suunnitelu lyhennys".
        Aikamoni palveluammatissa työtään tekevä joutuu joustamaan asiakkaiden tarpeiden takia, päiväkoti on myös palveluammatti, mutta ilmeisesti suojattu joustamiselta ja ottanut itselleen käskyttäjän osan. Ei pidä nostaa itseään jalustalle, sieltä on yllättävän lyhyt matka alas.


      • Joustaja
        Kyllästynyt päiväkod kirjoitti:

        Tervetuloa todelliseen työelämään päiväkotilaiset!
        Se on sitä että, sovitut asiat eivät aina pidä ja joustamaan on pystyttävä, ja maksavaa asiakasta ei aleta arvostelemaan.
        Ei ole kohtuutonta että pysytään ilmoitetuissa ajoissa, mutta ei ole kohtuutonta sekään että muutoksia tulee ja päiväkotilaistenkin on niihin sopuduttava. Päiväkoti ei voi määrätä käveleekö vanhempi vai lentääkö, se ei yksinkertaisesti kuulu teille. Ja jos vanhempi myöhästyy 5 min jonkun syyn takia, se ei vaikuta teidän työvuoroihin mitenkään. Ottakaa seuraavalla kerralla 5 min pidempi "suunnitelu lyhennys".
        Aikamoni palveluammatissa työtään tekevä joutuu joustamaan asiakkaiden tarpeiden takia, päiväkoti on myös palveluammatti, mutta ilmeisesti suojattu joustamiselta ja ottanut itselleen käskyttäjän osan. Ei pidä nostaa itseään jalustalle, sieltä on yllättävän lyhyt matka alas.

        Meneppä selittämään terveyskeskukseen kun myöhästyt vastaanottoajastasi, että palveluammateissa pitää joustaa, nyt minulle sopisi tulla lääkärille/ hoitajalle.

        Päiväkodin toiminnan maksaa kunta,eli veronmaksajat ja maksavat asiakkaat maksavat palvelusta pienen osan, kuten terveyskeskuksessakin vastaanottomaksun. Sovitut hoitoajat päiväkodissa eivät ole mitään hoitajien kampaamokäyntejä varten, vaan on laskettu tarkkaan että lakisääteinen henkilökunta lapsimäärää kohti riittäisi joka hetki. Säästösyistä kun henkilökunta on mitoitettu niin minimiin kuin mahdollista.


      • Siruliisa
        Julkisellasektorilla kirjoitti:

        Kyllä aika moni palvelu toimii sen mukaan, miten asiakas haluaa aukioloaikojen toimivan. Ja monissa paikoissa (julkisellakin sektorilla) pyritään joustamaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Eipä noita suojatyöpaikkoja, joissa työntekijä on kunkku enää montaa ole, mutta näköjään päiväkodit kuuluvat edelleenkin niihin. Sääli, ehkä heidänkin kannattaisi siirtyä tälle vuosituhannelle.

        Emme me päiväkodin työntekijät pysty joustamaan teidän vanhempien vuoksi, meillä on omat työaikamme, koska luulette meidän otavan pois ylityöt?


      • !

        Jotain on varmasti tapahtunut, esim lapsi on toistuvasti alettu hakea myöhemmin kuin on ilmoitettu ja henkilökunta on miettinyt, pitääkö työaikoja muuttaa, kun näyttää siltä, että hakuajat on alkanut venyä. Kyllä me työntekijät suurinpiirtein tiedämme vanhempien työpaikat ja -ajat, vaikka niitä ei meille kerrottaisikaan. Älytönta, että meitä vastaan aina hyökätään, vaikka ajattelemme lapsen parasta. Ei subjektiivinen hoitopaikka tarkoita sitä, että lasta pidetään hoidossa "koko rahan edestä". Kun lapsi ei saa edes nukkua päiväunia, lapsen yhdessäolo vanhempien kanssa iltasella voi olla vain pari-kolme tuntia, kun hänet täytyy saada illalla aikaisin nukkumaan.


    • sirpam

      Kiitos kommenteista!
      Antoivat ajattelemisen aihetta. Olen ilmoittanut tarkoituksella lapsen "noutoajan" hyvällä joustolla. Haluan ehdottomasti noutaa lapsen viimeistään sovittuna ajankohtana, en halua myöhästyä. Olen ennättänyt hakea lapsen joskus jopa 15 min ennen sovittua aikaa, eikä sekään tunnu olevan hyvä asia.
      Aion yhä noutaa lapsen heti kun ennätän, kävellen tai autoillen, yritän olla kiinnittämättä huomiota kommentiin "kuntoilut hoidetaan omalla ajalla".
      Käyttäydyn asiallisesti itse ja sanon suoraan miten tunne ja ajattelen. Keskustellaan asiasta... Pelkään vain että kritisoimalla toimintatapaa aiheutan lapsen päivään jännitettä ja erilaista suhtautumista lapseen. Haluan kuitenkin ajatella että henkilökunta on ammattitaitoista, eikä anna vanhempien vaatimusten ja tarpeiden vaikuttaa lapseen kohdituvaan käytökseen.

      • jejwhhhg

        Itsekin olen palveluammatissa ja matka työpaikan ja päiväkodin välillä on noin 4 kilometriä. Minä olen ilmoittanut hoitoajat niin että jää 20 min siirtymäväliä ja hyvin kerkee, useimmiten olen päiväkodilla 10 min työajan loppumisen jälkeen (kesäisin kuljen pyörällä ja sillon menee max 15min). En oikein ymmärrä mihin sinä tarvitset kilometrin matkaan 45min vaikka kävelisitkin, tuossa ajassa kun tuon matkan menisi vaikka ryömimällä... Jos lapsesi on palveluammatin vuoksi vuorohoidossa kuten omani, niin ymmärrän täysin tuon että he toivovat haun nopeammin. Eihän tuo kovin järkevältä kuulosta että sen yhden lapsen kanssa oltaisiin siellä 45 minuuttia kun vartti riittäisi helposti.


    • kunnassa töissä

      Subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee nimensä mukaisesti päivähoitoa (klo7-17). Kun lapsi on aloittanut hoidossa olet ilmoittanut lapsen hoidontarpeen (ns. hoitosopimus) ja viimeistään 2 viikkoa ennen ilmoitat tarkat hoitoajat. Jos hoitoajat osuvat 7-17 väliin ja hoitosopimuksessa ilmoitettun väliin, niin päiväkodilla ei ole mitään sanomista aikoihin. Siis on ihan oma asiasi millä kulkuneuvolla kuljet tai vaikka kävisit ostoksilla tai kuntosalilla lapsen ollessa hoidossa.

      Sen sijaan, jos lapsi tarvitsee hoitoa muulloin kuin päivällä, niin hoitoa järjestetään vain työsi ajaksi kohtuullisen työmatkan ajaksi. 15min on ihan kohtuullinen aika kulkea 1km matka. Työnantasi on velvollinen järjestämään työsi niin, että et joudu jäämään töihin enää sovitun työajan jälkeen.

    • työaika?

      "työaikasi virallisesti päättyy"? Mistä se päiväkodissa määritellään, koska kenenkin työaika loppuu - eihän toimistotöissä ole mitään virallista työaikaa. On aamuliukuma ja iltapäiväliukuma ja niiden välissä ollaan työpaikalla 8 tuntia, tarpeen mukaan ja milloin mitenkin. Toki päiväkodin kanssa on sovittu hoitoajasta, ja siinä pysytään, mutta työt tehdään sen mukaan kun niitä on. Toisinaan lyhyempää päivää, toisinaan ylitöitä ja sumplitaan perheen sisällä kuka hakee ja kuka vie niin, että ne ylityötkin saadaan hoidettua.

      Mutta, juuri tästä syystä, kun päiväkodissa ei voida / haluta / tahdota / pystytä joustamaan, on hoitoaika määriteltävä heidän kanssaan maksimimääräiseksi eli sen mukaan, että kauempana työssäkäyvä vanhempi joutuu sekä viemään, että hakemaan samana päivänä. Tosiasiassa päivä on useimmiten lyhyempi. '

      Meidän päiväkodissa aikaisemmin hakemisesta ei ole koskaan toruja saanut. Vartin myöhästymiset olen ilmoittanut etukäteen, siis jos olen sellaisesta tiennyt. Liikenteen takia olen joskus viisi minuttia myöhästynyt ja sitä hoitajalle pahoitellut. Itse sain vastauksen, että ei se mitään haittaa, kunhan aukioloajan puitteissa haen.. vähän erilainen lähtökohta siis meidän kunnallisessa päivähoidossa kuin näissä, joiden edustajia tässä ketjussa kirjoittaa. Tosin, me emme yleensä myöhästele, jotta ehkä sekin vähän suhtautumista joustavammaksi muuttaa.

      • !

        Kyllä teidän vanhempien täytyy tietää työaikanne ja lapsenne hoidossaoloaika, ette te vanhemmat voi olettaa, että me jäämme odottelemaan, koska te suvaitsette saapua lapsenne hakemaan. Me emme märittele teidän työaikaanne, vaan te itse.
        Kyllähän me joustaisimme ja keräisimme ylitöitä, mutta se ei ole sallittua.


      • työaika?
        ! kirjoitti:

        Kyllä teidän vanhempien täytyy tietää työaikanne ja lapsenne hoidossaoloaika, ette te vanhemmat voi olettaa, että me jäämme odottelemaan, koska te suvaitsette saapua lapsenne hakemaan. Me emme märittele teidän työaikaanne, vaan te itse.
        Kyllähän me joustaisimme ja keräisimme ylitöitä, mutta se ei ole sallittua.

        Kuten jo kirjoitin
        "Toki päiväkodin kanssa on sovittu hoitoajasta, ja siinä pysytään, mutta työt tehdään sen mukaan kun niitä on. "
        Eli hoitoaika on sellainen, millaiseksi se on sovittu. Mutta se ei tarkoita, että vanhemmalla olisi kiinteä työaika, johon päivähoitohenkilöstö voi vedota. Se tarkoittaa vain, että vanhemmat sitoutuvat sopimaan keskenään menemisensä niin, että lapsi tule tuoduksi ja haetuksi sovitussa ajassa.


      • dfghfghfgh
        työaika? kirjoitti:

        Kuten jo kirjoitin
        "Toki päiväkodin kanssa on sovittu hoitoajasta, ja siinä pysytään, mutta työt tehdään sen mukaan kun niitä on. "
        Eli hoitoaika on sellainen, millaiseksi se on sovittu. Mutta se ei tarkoita, että vanhemmalla olisi kiinteä työaika, johon päivähoitohenkilöstö voi vedota. Se tarkoittaa vain, että vanhemmat sitoutuvat sopimaan keskenään menemisensä niin, että lapsi tule tuoduksi ja haetuksi sovitussa ajassa.

        Meillä esimies soittaa toisinaan vanhempien työpaikoille ja ottaa selvää onko todellakin työvuorot niin, ettei lasta päästä hakemaan silloin ja silloin. Laki määrittelee sen että työajat on tiedettävä 2 viikkoa etukäteen, muuhun työntekijän ei ole pakko suostua.


      • työaika?
        dfghfghfgh kirjoitti:

        Meillä esimies soittaa toisinaan vanhempien työpaikoille ja ottaa selvää onko todellakin työvuorot niin, ettei lasta päästä hakemaan silloin ja silloin. Laki määrittelee sen että työajat on tiedettävä 2 viikkoa etukäteen, muuhun työntekijän ei ole pakko suostua.

        Voihan sitä soittaa, mutta vain vuorotyössä työajat ovat kiinteät. Toimihenkilön työnantajalla ei kysymykseen ole vastausta, eikä tarvitse olla ja se on ihan laillista.
        Eikä tämä mitenkään päiväkodin työaikaan vaikuta. Hoitosopimus tehdään puoleksi vuodeksi kerrallaan ja siihen vanhemmat sitoutuvat - tämä ei hoitohenkilökunnalle tuo minkäänlaista epävarmuutta tai epätietoisuutta työaikoihinsa. Edelleenkin, vanhemmat saattavat tehdä työaikaansa miten sattuu eikä se päiväkodin hlökunnalle kuuluu, kunhan sopimuksessa heidän kanssaa pysytään.


      • Näin on
        ! kirjoitti:

        Kyllä teidän vanhempien täytyy tietää työaikanne ja lapsenne hoidossaoloaika, ette te vanhemmat voi olettaa, että me jäämme odottelemaan, koska te suvaitsette saapua lapsenne hakemaan. Me emme märittele teidän työaikaanne, vaan te itse.
        Kyllähän me joustaisimme ja keräisimme ylitöitä, mutta se ei ole sallittua.

        Vanhemmat tietävät työaikansa, ja päiväkodille riittää se että, päiväkoti tietää lapsen hoitoajat. Sen milloin lapsi tuodaan ja milloin haetaan. Päiväkodin ei tarvitse tietää vanhempien työaikoja, ellei kyse ole VUOROhoidosta.

        Jokaisella lapsella on oikeus subj.hoitoon, ja lapsi voi olla hoidossa vaikka 10h päivässä.(tähän keskusteluun ei kuulu se onko se hyväksi lapselle vai ei). Päiväkodit yrittävät sanella vanhemmille sääntöjä, vaikka niin ei pitäisi tehdä.
        Kun lapsi tuodaan niin kuin on ilmoitettu ja haetaan kun on ilmoitettu, päiväkodille ei kuulu missä vanehmpi on siinä välissä ollut.


      • GB
        dfghfghfgh kirjoitti:

        Meillä esimies soittaa toisinaan vanhempien työpaikoille ja ottaa selvää onko todellakin työvuorot niin, ettei lasta päästä hakemaan silloin ja silloin. Laki määrittelee sen että työajat on tiedettävä 2 viikkoa etukäteen, muuhun työntekijän ei ole pakko suostua.

        Tämä on laitonta, vain vuorohoidossa tarvitaan vanhempien työajat. Ei päivähoidossa.
        Minä ainakin sanoisin työpaikalla, että eivät kerro mitään minuun liittyviä asioita ulkopuolisille. Jos päiväkodilla on kysyttävää minun työajoistani, kysykööt minulta. Laki ei velvoita vanhempia kertomaan työaikoja päiväkodille, vain lapsen hoitoajat on ilmoitettava ajoissa. Mutta päiväkodit pitävät itseään isosta ukosta seuraavana.


    • JK

      VAI NIIN

    • lääkäri

      Oma "virallinen" työaikani päättyy 15.40, mutta siihen aikaan en ole päässyt lähtemään kuin ehkä kerran viimeisen parin kuukauden aikana. Olen muuten ihan julkisen sektorin sairaalassa töissä ja kyllä mekin joudumme päivittäin joustamaan ja hoitamaan akuutit potilaat - en voi sanoa elvytettävälle potilaalle, että "sori, sori nyt päättyi työaika". Ja kyllä potilaat myöhästelevät ja otetaan ne silti vastaan, viimeksi tänään ensimmäinen potilas myöhästyi puolisen tuntia ja kyllä hän pääsi vastaanottoajalleen - toki itse olin sitten loppupäässä yliajalla töissä. Asian olen hoitanut niin, että päiväkodille olen ilmoittanut hoitoajan päättyvän 16.30 ja siihen mennessä yleensä ehdin kyllä hakemaan lapset ajallaan. Joskus saatan sittenkin myöhästyä 5-10 minuuttia, mutta en kyllä ole älynnyt pyytää sellaista anteeksi, kun päiväkodin virallinen sulkemisaika on klo 16.45 ja siihen mennessä olen aina hakenut lapset. Toki he ovat välillä olleet siellä viimeisinä, mutta jos virallinen sulkemisaika on 16.45 en minä käsitä, että asiaa pitäisi sen kummemmin pyydellä anteeksi. Eipä kukaan potilas ole vielä toistaiseksi minultakaan pyydellyt anteeksi, kun hoidan heitä "työaikani jälkeen".

      • ohhoh..

        Niinkö? Että jos sinä hoidat työaikasi jälkeen potilaista jotka käyttäytyvät huonosti eivätkä osaa edes anteeksi pyytään, niin sinä voit sitten käyttäytyä huonosti lastesihoiajia kohtaan ja myöhästellä anteeksi pyytämättä ?

        Saako sitten logiikallasi myös lastenhoitajat vaikkapa aamulla myöhästyä töistään ja tulla vaikka tuntia myöhemmin työpaikalle anteeksi pyytämättä?

        Oma aika ei ole arvokkaampaa kuin sen toisen aika.


      • Ihan sama
        ohhoh.. kirjoitti:

        Niinkö? Että jos sinä hoidat työaikasi jälkeen potilaista jotka käyttäytyvät huonosti eivätkä osaa edes anteeksi pyytään, niin sinä voit sitten käyttäytyä huonosti lastesihoiajia kohtaan ja myöhästellä anteeksi pyytämättä ?

        Saako sitten logiikallasi myös lastenhoitajat vaikkapa aamulla myöhästyä töistään ja tulla vaikka tuntia myöhemmin työpaikalle anteeksi pyytämättä?

        Oma aika ei ole arvokkaampaa kuin sen toisen aika.

        Senkun lastenhoitaja ihan vapaasti myöhästyy aamulla, ole pyytämättä anteeksi jos haluat. Mitään ukko-yli-jumalia ette silti ole vaikka sellaisiksi päiväkotilaiset itsenne kuvittelette. Maailma ei pyöri teidän ympärillä vaan sen maksavan asiakkaan ympärillä.


      • vai maksava, pah
        Ihan sama kirjoitti:

        Senkun lastenhoitaja ihan vapaasti myöhästyy aamulla, ole pyytämättä anteeksi jos haluat. Mitään ukko-yli-jumalia ette silti ole vaikka sellaisiksi päiväkotilaiset itsenne kuvittelette. Maailma ei pyöri teidän ympärillä vaan sen maksavan asiakkaan ympärillä.

        Verovaroin päivähoitopaikat suurimmaksi osaksi kustannetaan. Vanhempien osuus on tästä minimaalinen osuus, eikä maailma todellakaan pyöri jonkun yksittäisen perheen ympärillä, vaikka joku niin kuvitteleekin. Meillä kunon oma elämä ja omat aikataulumme, jonka puitteissa toimimme.


      • !
        Ihan sama kirjoitti:

        Senkun lastenhoitaja ihan vapaasti myöhästyy aamulla, ole pyytämättä anteeksi jos haluat. Mitään ukko-yli-jumalia ette silti ole vaikka sellaisiksi päiväkotilaiset itsenne kuvittelette. Maailma ei pyöri teidän ympärillä vaan sen maksavan asiakkaan ympärillä.

        Ymmärrättekö arvoisat äidit, jotka meitä päivähoitoväkeä täällä moititte, että kyse on teidän pienestä lapsestanne, joka odottaa äitiä ja kotiinpääsyä? On sydäntäriipaisevaa, kun pieni lapsi kysyy, koska mun äiti tulee, eikä meillä ole vastausta siihen. Sanommeko silloin, että äiti tulee sitten kun viitsii, hän kun haluaa meitä tätejä rangaista, kun haluamme määrätä hänen hakuaikansa?


      • oh-oh
        ohhoh.. kirjoitti:

        Niinkö? Että jos sinä hoidat työaikasi jälkeen potilaista jotka käyttäytyvät huonosti eivätkä osaa edes anteeksi pyytään, niin sinä voit sitten käyttäytyä huonosti lastesihoiajia kohtaan ja myöhästellä anteeksi pyytämättä ?

        Saako sitten logiikallasi myös lastenhoitajat vaikkapa aamulla myöhästyä töistään ja tulla vaikka tuntia myöhemmin työpaikalle anteeksi pyytämättä?

        Oma aika ei ole arvokkaampaa kuin sen toisen aika.

        Heidän työaikansa päättyy kai 16.45 silloin, kun päiväkoti sulkee... Ja siihen aikaan ovat päässeet lähtemään. Ei kai kukaan voi suunnitella menojaan niin, että työpaikalta pääsee positumaan varttitunnin ennen työajan loppumista, vai tekevätkö päiväkotilaiset niin?


      • Vanhempi
        ! kirjoitti:

        Ymmärrättekö arvoisat äidit, jotka meitä päivähoitoväkeä täällä moititte, että kyse on teidän pienestä lapsestanne, joka odottaa äitiä ja kotiinpääsyä? On sydäntäriipaisevaa, kun pieni lapsi kysyy, koska mun äiti tulee, eikä meillä ole vastausta siihen. Sanommeko silloin, että äiti tulee sitten kun viitsii, hän kun haluaa meitä tätejä rangaista, kun haluamme määrätä hänen hakuaikansa?

        Mitä jos vastaisitte ihan neutraalisti, että äiti/isä on vielä töissä ja siellä jostain syystä menee vähän pidempään (joka 99% tapauksista on se todennäköinen syy)? Onko päiväkotihenkilökunnalla jokin pakottava tarve saada työssäkäyvät vanhemmat näyttämään "huonoilta" vanhemmilta lasten silmissä?


      • Ihan sama
        vai maksava, pah kirjoitti:

        Verovaroin päivähoitopaikat suurimmaksi osaksi kustannetaan. Vanhempien osuus on tästä minimaalinen osuus, eikä maailma todellakaan pyöri jonkun yksittäisen perheen ympärillä, vaikka joku niin kuvitteleekin. Meillä kunon oma elämä ja omat aikataulumme, jonka puitteissa toimimme.

        Mutta kun vanhemmat maksavat sen oman osuutensa omasta pussistaan kuitenkin, niin he ovat maksavia asiakkaita. Moni muukin asia pyörii osittain verovaroin ja osittain henkilön omin varoin. Turha alkaa siitäkin jeesustelemaan.
        Veroja maksaa myös ne vanhemmat, oletko asiasta tietoinen? Eli he ovat sinulle MAKSAVIA asiakkaita.

        Päiväkotilaiset ovat itse itsensä nostaneet muiden yläpuolelle, kuten ao. aloituskin kertoo. Tuskin esim. perhepäivähoitaja menee "opettamaan" lastensa vanhempia siitä, millä lapsi tuodaan tai haetaan (liikunta hoidetaan omalla ajalla viittaus). Eihän aloittajakaan myöhästynyt ilmoittamistaan hoitoajoista ja silti päiväkodin työläinen oli suutaan soittamassa.

        Jos päiväkoiti on auki klo 17, niin viimeisen työntekijän työaika loppuu silloin, eikä esim. 16.45 vaikka viimeinen lapsi haettaisiin silloin. Onhan se päiväkoti lukittava yms. Ei sieltä heti ammuta kotiin kun lapset lähtee.

        Jokaisella meillä on oma elämä, mutta tämä kirjoitus taas kerran kertoo päiväkotilaisten ylimielisestä asenteesta toisia kohtaan.


      • Hoh hoijaa
        ! kirjoitti:

        Ymmärrättekö arvoisat äidit, jotka meitä päivähoitoväkeä täällä moititte, että kyse on teidän pienestä lapsestanne, joka odottaa äitiä ja kotiinpääsyä? On sydäntäriipaisevaa, kun pieni lapsi kysyy, koska mun äiti tulee, eikä meillä ole vastausta siihen. Sanommeko silloin, että äiti tulee sitten kun viitsii, hän kun haluaa meitä tätejä rangaista, kun haluamme määrätä hänen hakuaikansa?

        Eihän tässäkään asiassa ollut kyse siitä ettei haeta ilmoitetusti, vaan siitä että päiväkoti alkoi vaatia jopa sitä millä lapsi tuodaan ja haetaan. (hoitajilla oli kiire kotiin, sehän tässä oli syynä),mutta se oli teidän mielestä liian myöhäinen aika, joka ei sopinut teille. Kyllä te voitte vastata niinkuin muutkin aikuiset ihmiset vastaavat lapselle, että "äiti tulee kohta, äiti on vielä töissä" tai jotakin muuta sympaattista, kait teidän tasolle koulutetut hoitajat osaavat vastata. Ei lapselle aleta selittämään hoitoajoista ja kaunasta hänen vanhempiaan kohtaan, tai aleta syyllistämään vanhenpia heidän omille lapsileenn. Kai teilläkin on työetiikka ja ammattimoraali?


      • kuka ketä?
        ! kirjoitti:

        Ymmärrättekö arvoisat äidit, jotka meitä päivähoitoväkeä täällä moititte, että kyse on teidän pienestä lapsestanne, joka odottaa äitiä ja kotiinpääsyä? On sydäntäriipaisevaa, kun pieni lapsi kysyy, koska mun äiti tulee, eikä meillä ole vastausta siihen. Sanommeko silloin, että äiti tulee sitten kun viitsii, hän kun haluaa meitä tätejä rangaista, kun haluamme määrätä hänen hakuaikansa?

        Tämän ketjun aloitus kulminoitui siihen, että päiväkotiväki moitti vanhempia. Ja sellaisena ketjun henki on jatkunutkin.


      • Anonyymi
        Ihan sama kirjoitti:

        Senkun lastenhoitaja ihan vapaasti myöhästyy aamulla, ole pyytämättä anteeksi jos haluat. Mitään ukko-yli-jumalia ette silti ole vaikka sellaisiksi päiväkotilaiset itsenne kuvittelette. Maailma ei pyöri teidän ympärillä vaan sen maksavan asiakkaan ympärillä.

        Ahhaha kuka se luulee olevansa ukko-ylijumala. Turha ihmetellä miks lapset käyttäytyy äärimmäisen huonosti, kun saavat mallin omilta vanhemmiltaan. Ehdottomasti subjektiivinen hoito-oikeus pois ja todelliset maksut niille ajoille, jotka eivät kata työaikaa ja kohtuullisesti arvioitua työmatkaa ;) Sitten voi ruveta puhumaan "maksavasta asiakkaasta"


      • Anonyymi
        oh-oh kirjoitti:

        Heidän työaikansa päättyy kai 16.45 silloin, kun päiväkoti sulkee... Ja siihen aikaan ovat päässeet lähtemään. Ei kai kukaan voi suunnitella menojaan niin, että työpaikalta pääsee positumaan varttitunnin ennen työajan loppumista, vai tekevätkö päiväkotilaiset niin?

        Kyllä usein iltapäivästä työntekijät poistuvat vartin välein iltapäivästä, kun ovat vartin välein tulleetkin aamulla. Onko tässä oikeasti kyse siitä että nykyvanhemmat on niin tyhmiä etteivät osaa kelloja ja peruskäytöstapoja? Miksi tehdä oma lapsi jos sitä ei osaa ite hoitaa?


      • Anonyymi
        oh-oh kirjoitti:

        Heidän työaikansa päättyy kai 16.45 silloin, kun päiväkoti sulkee... Ja siihen aikaan ovat päässeet lähtemään. Ei kai kukaan voi suunnitella menojaan niin, että työpaikalta pääsee positumaan varttitunnin ennen työajan loppumista, vai tekevätkö päiväkotilaiset niin?

        Ja enpä muista että olisin koskaan päiväkodista päässyt työvuorosta ajoissa lähtemään. JOKA päivä joku kokee oikeudekseen tulla myöhässä hakemaan lasta jolloin työntekijöiden on venytettävä omia vuorojaan muiden lasten ja työntekijöiden turvallisuuden vuoksi.


    • ???????

      Siis mä en nyt ymmärrä. Lapsesi on tavallisessa päiväkodissa hoidossako? Eli ei missään vuoropäiväkodissa? Meillä ainakin on lapsen hoitoaika määritelty 7-10 h ja sen puitteissa haetaan lapsi. Ei meiltä koskaan ole kysytty työaikaa tai työmatkaan käytettyä aikaa. Se on selvä, että lapsen hoitoaika on päiväkodin aukioloaikojen aikana.

      Ymmärsin kuitenkin, että olet hakenut aina lapsesi päiväkodin aukioloaikana?

    • sirpam

      Kiitos jälleen kaikille keskusteluun osallistuneille. Tapauksia, lapsia ja vanhempia on moneen lähtöön,, etenkin kotiinlähtöön...
      Lapseni on "-vuorohoito"- päiväkodissa. Päiväkoti on auki 5.30-21.30.
      Työaikani päättyy 17.15, asiakaspalvelu tilanteet hoidan kuntoon, laitan ovet ja luukut lukkoon kello 17.00 (mikäli ei luukulla ole asioivaan "palkanmaksajaani") ja sen jälkeen hoidan paperityöt= päätän päivän kassat yms. keskeneräiset toimistotyöt. Lapsen noutoajanhan olin ilmoittanut vaihdelle 17.45-18.00 (kesä/talvi sekä työtilanteen sesonkien mukaan pidemmällä viiveellä)
      Sain päiväkodin johtajalta esitteen "vuorohoidon linjaukset", oli hienoa ja valaisevaa tekstiä. Siinä kerottiin lapsen illasta, esim. päivällinen (n.klo 17) tarjotaan lapsille, joiden hoitoaika jatkuu klo 17.30 jälkeen.

      Oletan näin ettei päiväkoti halua kustantaa lapselle päivällistä, vaan haluaa lapsen pois 17.30 kun kuitenkin haen hänet viimeistään n.15-30minuutin kuluttua. Mielelläni lapseni hoidan ja ruokin kotona. Mielestäni kuitenkin hänellä on oikeus päivälliseen. Välipala on syöty kello 14 ja kun olemme kotona on kello ainakin 18.00 (matkaa kotiin 25km). Aikuinen pärjää 4 tunnin erolla ruokailussa, mikä on lapsen tilanne?

      • just just..

        Johonkin se raja on vedettävä. Selkeä kelloaika on selkeä rajaus. Valitettavasti sinun lapsi osuu rajamaille tuon ajan kanssa. Hoideossa on kuitenkin varmaan toistasataa lasta. Vuorohoidon linjaus on erilainen kuin päivähoidon. Siihen ei ole subjektiivista oikeutta, kuten ei siihen päivälliseenään.

        ps. Yleinen "musta vitsi" vuoropäiväkodissa onkin, että vanhemmat käyvät välillä katsomassa onko lapsi paljonkin kasvanut ja vilkuttavat mennessään. Tällä peitettiin aitoa surua lapsen kasvusta ja läheisten puutteesta.


      • Allegro123
        just just.. kirjoitti:

        Johonkin se raja on vedettävä. Selkeä kelloaika on selkeä rajaus. Valitettavasti sinun lapsi osuu rajamaille tuon ajan kanssa. Hoideossa on kuitenkin varmaan toistasataa lasta. Vuorohoidon linjaus on erilainen kuin päivähoidon. Siihen ei ole subjektiivista oikeutta, kuten ei siihen päivälliseenään.

        ps. Yleinen "musta vitsi" vuoropäiväkodissa onkin, että vanhemmat käyvät välillä katsomassa onko lapsi paljonkin kasvanut ja vilkuttavat mennessään. Tällä peitettiin aitoa surua lapsen kasvusta ja läheisten puutteesta.

        Herranjumala mikä kirjoitus!!!! Meidän lapsi tulee menemään vuoropäiväkotiin, koska molemmat on 3-vuoro töissä. Onko kukaan vuoropäiväkodin täti ikinä ajatellut millaista laatuaikaa on viettää 5 vapaata kotona vanhempien kanssa???


    • ja sitä samaa

      Eiköhän näitä osattomia ja syrjäytyneitä ole maailmassa, suomessa etenkin jo tarpeeksi. Pitäkää hyvät ihmiset edes perheyhteisöä tallella ja arvokkaana. Kyllä sitä ehtii laitostumaan vanhemmallakin iällä!! Jos ei sitä ennen vangita perheensä surmaamisesta.

    • niinpä niin

      Pienen lapsen kehityksen ensimmäinen kivijalka on kiintymyssuhde. Se vaikuttaa kaikkeen myöhempään henkiseen kehitykseen, stressin sietokykyyn, positiiviseen minäkuvaan, kykyyn rakentaa myöhempiä ihmissuhteita, jopa älykkyyteen ja osaamiseen. Tämän vaiheen tulisi saada jatkua rauhassa 1½ ensimmäistä vuotta. Sen jälkeen lapsi pystyy hyväksymään myös muutamia muita aikuisia ja vähitellen kolmea ikävuotta kohti myös muutamia muita lapsia. Kolmeen ikävuoteen asti lapsi ei saisi olla 4-6 lasta suuremmassa ryhmässä. Jos lapsi on suuremmassa ryhmässä, hän ei kykene hallitsemaan kaikkia runsaita sosiaalisia kontakteja, vaan taantuu alkeellisemmalle käytöstasolle, jossa käyttäytymismallina on aggressio. Suuressa ryhmässä on liian paljon melua, liian paljon pettymyksiä, liian paljon haasteita.

      Usein lapsi halutaan viedä päiväkotiin oppimaan sosiaalisuutta. Sosiaalinen käytös tulee kyllä oppimalla, mutta ei lasten kesken, vaan aikuisen ohjauksessa.

      Pieni lapsi joutuu olemaan päiväkodissa usein liian pitkiä päiviä. Esim. 3-4-vuotiaalla kuuden tunnin jälkeen stressihormonitaso nousee niin korkeaksi, että jos kyse olisi eläinkuljetuksista, siihen puututtaisiin, mutta lapset joutuvat tätä sietämään.

      Lääkäri kirjoittaa lopuksi: Miksi meillä kaiken tutkimustiedon vastaisesti halutaan tukea nimenomaan päiväkotihoitoa? Yhden pienen lapsen päiväkotipaikan hinnalla hoidetaan monta lasta kotona tai perhepäivähoidossa. Tällöin vapautuisi hoitopaikkoja vanhemmille lapsille ja pk hlökunta voisi keskittyä siihen, mihin heidät on koulutettu, eli todelliseen varhaiskasvatukseen.

      • ....

        Näin juuri. Hyvä kirjoitus. Tuskin kukaan todellisuudessa pystyy olemaan eri mieltä jos ollaan rehellisiä. Pienen lapsen tarpeiden kieltäminen ja väheksyminen ei auta meitä vanhempina ja lapsi se viime kädessä joutuu kärsimään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe