Miksi uskonnottomien määrä kasvaa?

Lyhyt kysymys

Mistä luulette uskonnottomien määrän kasvun johtuvan?

45

112

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka...

Tieto lisääntyy ja korvaa uskonnot ja uskomukset.

• Nasse.

Uskovainen on puuttuva lenkki ihmisen ja apinan välillä.

Aikamme neanderdalilaiset delppii.

• koska ihmiset ei usko kristinuskon mukaiseen Jumalaan. Vuosittainen maksu on kuitenkin kohtuullinen säästö. Miksi maksaa turhasta...

Toinen ryhmä on uskovaiset, jotka on repinyt perceensä luterilaisen kirkon liberalismille. Siinäpä ne syyt on.

• ...

Tietoa lisää, niin siitä se lähtee. Ihan oikeasti, kuka uskoo ukko-jumalaan?

• 5u56

sama kehitys tuossa on tapahtumassa kuin lääketieteessäkin. lääketiede oli alunperin uskomusperäistä. hieman väärä sana tuo lääketiede kyllä koska alussa se ei ollut tiedettä vaan uskomuksia. tieteeksi se muuttui vasta kun uskomuksista päästiin vuosisatojen aikana eroon. siitä alkoi lääketieteen kehitys kun uskomukset syrjäytettiin ja saatiin tietoa lisää.

nykyihmisillä on paljon enemmän tietoa maailmasta joten uskomuksille ja uskonnoille on vähemmän kysyntää. siksi on luonnollista että uskovien määrä vähenee jatkossakin.

• mok.000

siinä tulee lisääntyvässä määrin ,eroittumaan elävän kuin myöskin kuolleen
      myös puolikuolleen uskon rajat,pyhä pyhittyköön ja paha pahentukoon.
      Toisaalta on erittäin hyvä,jyvät eroittuu akanoista
      Ei Jumala tarvitse meitä,vaan me tarvitsemme Jumalaa,häntä ennen
      Jeesusta pelastuaksemme ,sillä HÄN TULEE PIAN.

• Pian tulee

"Jeesusta pelastuaksemme ,sillä HÄN TULEE PIAN."

Kertoisitko vähän tarkemmin, tarkoittaako tuo PIAN lyhyempää vai pidempää aikaa kuin 2000 vuotta? Jolloin siis myös hoettiin tuota ihan samaa, että tulee PIAN.

Meinaan että minä en millään jaksaisi odottaa toista 2000 vuotta ja tuskinpa edes elänkään niin kauan. Joten oisko mitään mahiksia, että tuliskin jo ihan minun elinaikanani?

• Mirka...

Hei mok.000
        Sinulla on pää täynnä uskomuksia. Tietoa siellä ei ole.
        Minua ihan säälittää lukea tuollaisia kirjoituksia jossa ajatukset täysin vinksallaan.

• Ingenjör_81

No itse asiassa ainoat paikat jossa uskonnottomien määrä kasvaa ovat länsi-maat, mutta onneksi nämä ateistit eivät juurikaan lisäänny ja syntyvyys on laskenutkin aika alas länsimaissa, jolloin tällä tahdilla nämä kansat katoaisivat muutenkin.

Toisaalta taas, evankeliumi ei koskaan ole vaikuttanut niin tehokkaasti kuin se nyt köyhissä maissa vaikuttaa ja vaikkapa Iranissa on enemmän (muutama miljoona) uudesti syntyneitä kristittyjä verrattuna Suomeen (

• Totta on

Tämäkin siis todistaa, että koulutuksen puute aiheuttaa kristinuskon taikauskon menestymisen kehitysmaissa.

• Hihhulihihhii

Onhan se havaittu, että taikauskoisuus ja näkymättömiin mielikuvituskavereihin uskominen lisääntyvät vain sivistymättömien tomppeleiden parissa. Mikä ei tosiaankaan ole mikään ihme.

Olisi kylläkin mielenkiintoista kuulla jokin luotettava lähde tuolle, että Iranissa mukamas olisi muutama miljoona uudestisyntyneitä kristittyjä? Ihanko itse keksit?

(Ja kun puhun luotettavastalähteestä, en tarkoita uskonnollista propagandaa.)

• ei se noin mene

Näin se on, tällä menolla islam on maailman valtausonto 2050. Länsimaissa uskonnot ovat sitten sitä katoavaa kansanperinnettä, islam mukaan lukien.

Sama kehitys joka nyt nähdään länsimaissa tapahtuu myöhemmin vähemmän kehittyneissä maissa kun koulutus ja hyvinvointi lisääntyy, eli uskovien määrä käääntyy niissäkin laskuun ajan myötä.

• YAK-42
        Totta on kirjoitti:

Tämäkin siis todistaa, että koulutuksen puute aiheuttaa kristinuskon taikauskon menestymisen kehitysmaissa.

Nykytutkimuksen valossa kaikkein älykkäin rotu ovat kiinalaiset ja heidän koulutustasonsakin on hyvä. Kristittyjen määrä kasvaa hyvin nopeasti esim. Kiinassa ja maailman suurin kristillinen seurakunta löytyy nykyisin Etelä-Koreasta.

• Totta on
        YAK-42 kirjoitti:

Nykytutkimuksen valossa kaikkein älykkäin rotu ovat kiinalaiset ja heidän koulutustasonsakin on hyvä. Kristittyjen määrä kasvaa hyvin nopeasti esim. Kiinassa ja maailman suurin kristillinen seurakunta löytyy nykyisin Etelä-Koreasta.

Kaikkein älykkäin rotu ei alistaisi kansalaisiaan kuten kiinalaiset. Hyvin alkeellinen ja barbaarinen kansa on kyseessä, joten ei ihme, että kristinuskon taikausko puree siellä joihinkuihin.

• fffffffffffffffffff

Koska niillä on attevanhemmat

• ...

Minun vanhempani eivät olleet ateisteja, vaan uskovaisia. Silti olen ateisti. Uskovaisuus ei periydy.

• Hihhulihihhii

Minun vanhempani olivat kristittyjä saarnaajia ja sananjulistajia, herätyskokousten ja raamattupiirien vetäjiä.

Mutta minä katsoin heidän bluffinsa ja totesin sen arvottomaksi roskaksi.
        Naurettavan lapsellista ja typerän taikauskoista höpsötystä, ei mitään todellista. Säälittävää vähäjärkisyyttä ja tutkittujen faktojen idioottimaista kiistämistä.
        Eipä kiinnosta moinen ääliömäisyys.

• gjajgajg

Koska Raamatussa niin sanotaan. "Kun Jeesus tulee löytääkö Hän enään uskoa maan päältä", joten näinhän sen piti mennäkin. Luopumus kun saa vallan, joten turha hehkutella uskonnottomuuden puolesta.

• meni jo

Mutta Jeesus puhui tämän kaiken tapahtuvan silloin elossa olleen sukupolven aikana.

Matt. 25:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

Turha siitä on siis enää meuhkata.

• jgjmjtjg
        meni jo kirjoitti:

Mutta Jeesus puhui tämän kaiken tapahtuvan silloin elossa olleen sukupolven aikana.

Matt. 25:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

Turha siitä on siis enää meuhkata.

Tämä Raamatunkohta on ymmärretty väärin. Raamatussa puhutaan usein sukukunnasta, eikä sukupolvesta.

• luet mitä haluat
        jgjmjtjg kirjoitti:

Tämä Raamatunkohta on ymmärretty väärin. Raamatussa puhutaan usein sukukunnasta, eikä sukupolvesta.

Taidat osata kääntää kaiken Raamatusta omiin tarpeisiisi. Se vaatinee paljon vaivannäköä ja aikaa. Ajattele, jos käyttäisit saman energian esim. vapaaehtoistyöhön?

• tjmjgjtjm
        luet mitä haluat kirjoitti:

Taidat osata kääntää kaiken Raamatusta omiin tarpeisiisi. Se vaatinee paljon vaivannäköä ja aikaa. Ajattele, jos käyttäisit saman energian esim. vapaaehtoistyöhön?

Miksi Ilmestyskirjaa olisi kirjoitettu ollenkaan, jos kaikki tapahtuisi vain yhden sukupolven aikana.
        Täytyisi lukea muitakin käännöksiä, että ymmärtäisi sanoman oikein.

• Kristinusko on alaspäin menevä siitä syystä, että suurin osa saa itsenäisesti ainakin länsimaissa uskoa tai olla uskomatta. Ja lukutaito on sitä luokaa, että voi omin silmin nähdä ja tehdä omat johtopäätöksensä. Useimpien usko on hiipunut.

Islam on taas käsitykseni mukaan väkipakolla pidetty niiden kansojen uskontona. On uskontopoliisia, imaamia, jotka valvovat ismalilaisuuden noudattamaista jopa kuoleman rangaistuksen uhalla. Se on tehokkain keino pitää uskonto voimissaan.

Eli vertaileva huomio, että kun ihmiset saavat ajatella uskontoa vapaasti, se jää taka-alalle, mutta tiukassa valvonnassa uskonnollisuus ja fanaattisuus säilyy.

• body

Itselläni on ajatus että myös islamilaisuus tulee hiljalleen kuihtumaan ja syy siihen on netti.
      Netin täyskontrollia yritetään jatkuvasti joissain diktatuureissa, mutta kansa löytää kiertoteitä ja omat polut vahvistuvat.

Kansa katselee ja kuuntelee miten on muualla ja pakkopaita hiljalleen murenee.

Esimerkkeinä vapaudenkaipuusta: Romania, Egypti, Irak, Syyria, Cuba. ym, ym

• Olisiko yksi syy tilastointi sekä tilastoinnin menetelmät?

Mistä tietoja kerätään? Miten niitä kerätään?

Kuka on uskonnollinen?

Sekö, joka kuuluu johonkin perinteiseen uskontokuntaan, jolla on virallinen rekisteri?

Vai se, joka kuuluu johonkin joka ei pidä rekisteriä? Onko henkilö kirjattu jäseneksi vai kuuluko hän muuten vain yhteisöön? Nämä jälkimmäiset esim. suomessa kuuluvat siviilirekisteriin, mutta tiedon kuulumisesta johonkin uskonnolliseen yhteisöön saa vain henkilöltä itseltään. Yhteisön ei tarvitse antaa jäsentietojaan kaikkeen tilastointiin.

Onko sellainen henkilö uskonnollinen, joka on mukana näissä uususkonnoissa, pakanauskoinnoissa jne.?

Onko henkilö uskonnollinen jos hän kyllä uskoo Jumalaan, mutta ei kuulu varsinaisesti mihinkään uskolliseen yhteisöön? Tai uskoo johonkin muuhun kuin kristinuskon mukaiseen jumalaan?

Samaa voidaan kysyä ateistien kohdalla. Onko ateisteja vain ne, jotka kuuluvat omaan etujärjestöönsä? Heitä on vasta vajaa 2000.

Vai lasketaanko nekin ateisteiksi, jotka eivät kuulu mihinkään järjestöön? Kuten vaikka Humanistiliittoon (jäseniä vähän yli 200)? Mistä heidät erottaa noista yllä olevista uskovista ?

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/liitto/toimintakertomus/2010
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_humanistiliitto

• zyrt

"Samaa voidaan kysyä ateistien kohdalla. Onko ateisteja vain ne, jotka kuuluvat omaan etujärjestöönsä? Heitä on vasta vajaa 2000."

- En kuulu mihinkään järjestöön. Olen ateisti. En kuulu mihinkään puolueeseenkaan, silti äänestän vaaleissa. Vaikeaa ymmärtää?

• zyrt kirjoitti:

"Samaa voidaan kysyä ateistien kohdalla. Onko ateisteja vain ne, jotka kuuluvat omaan etujärjestöönsä? Heitä on vasta vajaa 2000."

- En kuulu mihinkään järjestöön. Olen ateisti. En kuulu mihinkään puolueeseenkaan, silti äänestän vaaleissa. Vaikeaa ymmärtää?

Ketä kiinnostaa kuka on uskovainen ja kuka ei ole, se mikä olisi tärkeintä, että kaikilla olisi turvaa, ruokaa ja mahdollisuus hyvään elämään...

.. eikä se tätä menoa kyllä onnistu.

• zyrt kirjoitti:

Ei kyse ollut ymmärtämisestä vaan tiedosta. Mihinkä kategoriaan voisi sinut luokitella? Jos uskonnollinen on vain kirkkoon kuuluva, niin samaan tapaan et sinäkään ole ateisti, koska sinua ei voi luokitella siihen.

Jos uskollisuus määritellään haastattelussa ja niin, että siihen voi vastata kaikki jotka uskovat ylipäätään, niin silloin myös sinun ateismi lasketaan uskonnottomien lukumäärään.

• zyrt
        mummomuori kirjoitti:

Ei kyse ollut ymmärtämisestä vaan tiedosta. Mihinkä kategoriaan voisi sinut luokitella? Jos uskonnollinen on vain kirkkoon kuuluva, niin samaan tapaan et sinäkään ole ateisti, koska sinua ei voi luokitella siihen.

Jos uskollisuus määritellään haastattelussa ja niin, että siihen voi vastata kaikki jotka uskovat ylipäätään, niin silloin myös sinun ateismi lasketaan uskonnottomien lukumäärään.

"Ei kyse ollut ymmärtämisestä vaan tiedosta. Mihinkä kategoriaan voisi sinut luokitella? Jos uskonnollinen on vain kirkkoon kuuluva, niin samaan tapaan et sinäkään ole ateisti, koska sinua ei voi luokitella siihen."

- Sinulle ei siis riitä se, että sanon etten usko jumaliin??? No, se on sinun ongelmasi.

"Jos uskollisuus määritellään haastattelussa ja niin, että siihen voi vastata kaikki jotka uskovat ylipäätään, niin silloin myös sinun ateismi lasketaan uskonnottomien lukumäärään."

- Olen uskollinen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.

• zyrt kirjoitti:

"Ei kyse ollut ymmärtämisestä vaan tiedosta. Mihinkä kategoriaan voisi sinut luokitella? Jos uskonnollinen on vain kirkkoon kuuluva, niin samaan tapaan et sinäkään ole ateisti, koska sinua ei voi luokitella siihen."

- Sinulle ei siis riitä se, että sanon etten usko jumaliin??? No, se on sinun ongelmasi.

"Jos uskollisuus määritellään haastattelussa ja niin, että siihen voi vastata kaikki jotka uskovat ylipäätään, niin silloin myös sinun ateismi lasketaan uskonnottomien lukumäärään."

- Olen uskollinen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Sori kirjoitusvirhe … uskonnollisesta olen puhunut.

Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Kun puhutaan uskonnottomien määrän lisääntymisestä, niin ei oikeastaan ole kunnon tietoa siitä, kuinka paljon se todellisuudessa on lisääntynyt. Puhutaan tilastoista.

Se mitä me henkilökohtaisella tasolla tiedetään, on ihan toinen juttu.

• YAK.42

"Miksi uskonnottomien määrä kasvaa?"

Syy löytyy ennen muuta eräissä länsimaissa jo 1970-luvun lopulla lanseeratusta (ateistisesta) uusliberalistisesta aatteesta, joka on kukoistanut Suomessakin 1990-luvun alusta lähtien.

• Ja syy "ateistisen uusliberaalisen aatteen" kukoistukseen löytyy varmastikin jostakin muusta kuin itse aatteesta ja näitä syitä aloittaja kai lähinnä ajoi takaa, ei niiden seurauksia.

• a-teisti kirjoitti:

Ja syy "ateistisen uusliberaalisen aatteen" kukoistukseen löytyy varmastikin jostakin muusta kuin itse aatteesta ja näitä syitä aloittaja kai lähinnä ajoi takaa, ei niiden seurauksia.

Se, missä määrin voidaan puhua uskonnottomien määrään lisääntymisestä, on varmaan hakuammuntaa.

Se että ei enää olla perinteisten kirkkojen tai uskontokuntien jäseniä, on toinen juttu.

Hyvinvoinnin yksi piirre on, että ollaan tasolla, jossa ei enää tarvita yhteisöä siinä määrin kuin ennen. Samoin omaa elämää voi suunnitella ja kokea että ohjaakin sitä ihan itse. Tulee omavoimakseksi. Joillakin se voi johtaa negatiiviseen lopputulokseen, ei kaikilla.

Uskonnottomuutta ei poista kuitenkaan tarve johonkin itseään ”enempään”. Sitä haetaan erilaisista elämyksistä. Niissä osa on positiivisia ja osa negatiivisia tapoja. Fantasiakirjallisuus, videopelit ja elokuvat joissa on yliluonnollisuutta elävät kukoistustaan. Keinotodellisuudesta haetaan samoja elementtejä, mitkä uskon myötä on ollut pakko hylätä.

• YAK-42

Uusliberalismi sai alkunsa vuonna 1979 Englannista ja se levisi jo 1980-luvun alkuvuosina Amerkaan. Uuusliberalismin oppiäiti oli Margaret Thatcher:

Margaret Thatcher: still guilty after all these years
        http://www.newstatesman.com/uk-politics/2009/02/margaret-thatcher-mrs-labour

Hän ei edes salaillut päämääriään, vaan sanoi suoraan, että hänen politiikkansa tavoitteena oli SIELUJEN muuttaminen:

"Economics are the method," she said; "the object is to change the soul."

Thatcher onnistui tavoitteessaan valitettavan hyvin, vaikka keinot olivat ikivanhat. Siis ne samat, joilla jo saatanakin yritti viekotella Jeesusta erämaassa.

• YAK-42 kirjoitti:

Uusliberalismi sai alkunsa vuonna 1979 Englannista ja se levisi jo 1980-luvun alkuvuosina Amerkaan. Uuusliberalismin oppiäiti oli Margaret Thatcher:

Hän ei edes salaillut päämääriään, vaan sanoi suoraan, että hänen politiikkansa tavoitteena oli SIELUJEN muuttaminen:

Thatcher onnistui tavoitteessaan valitettavan hyvin, vaikka keinot olivat ikivanhat. Siis ne samat, joilla jo saatanakin yritti viekotella Jeesusta erämaassa.

Niin, uusliberalismihan on talouspoliittinen termi. Termi "ateistinen uusliberalismi" on minulle tuntematon. Mitä sillä tarkoitat?

• YAK-42
        YAK-42 kirjoitti:

Siis ennen kaikkea tämä kohta Matteuksen 4. luvussa:

8 Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston 9 ja sanoi: "Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua." 10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'"
        (http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.4.html)

Kovin moni poliitikko on yrittänyt tuota samaa temppua ja historia tuntee surullisen kuuluisia tapauksia siitä, kun kansalle on luvattu MAALLISTA hyvää ja äänestäjät ovat tarttuneet houkutukseen. Siihen perustui Hitlerin valtaannousukin.

• YAK-42
        a-teisti kirjoitti:

Niin, uusliberalismihan on talouspoliittinen termi. Termi "ateistinen uusliberalismi" on minulle tuntematon. Mitä sillä tarkoitat?

Uusliberalismi on ateistinen aate. Se pohjautuu täysin maallisille arvoille ja sen ihmiskäsityskin on täysin maallinen. Ihmisyys ei ole uusliberalismissa itseisarvo, vaan ihminen nähdään tuotannontekijänä, jolla on pelkkä välinearvo.

• YAK-42
        a-teisti kirjoitti:

Ja hei, en käyttänyt TERMIÄ "ateistinen uusliberalismi" vaan kyseinen kohta oli tekstissäni näin:

... (ateistisesta) uusliberalistisesta aatteesta ...

• YAK-42 kirjoitti:

Uusliberalismi on ateistinen aate. Se pohjautuu täysin maallisille arvoille ja sen ihmiskäsityskin on täysin maallinen. Ihmisyys ei ole uusliberalismissa itseisarvo, vaan ihminen nähdään tuotannontekijänä, jolla on pelkkä välinearvo.

Käsitykseni mukaan uusliberalismia toteuttavat poliitikot edustavat useita erilaisia poliittisia suuntauksia ja mukana hääräämässä on ollut suomessa myös Kristillisdemokraatit useassa eri hallituksessa joten "aate" ei ole lie kovinkaan tiukasti sidoksissa uskonnolliseen vakaumukseen.

• YAK-42
        a-teisti kirjoitti:

"Niin, uusliberalismihan on talouspoliittinen termi."

Niin onkin, mutta kun perinteinen uskonnollisuus väistyy, tilalle tulee aina jotain muuta. Aatteellista tyhjiötä ei ole.

Tämän päivän Suomessa ja monessa muussakin maassa vallalla on taloususkonto. Näin ei kuitenkaan ole kaikkialla maailmassa. Olen itse nähnyt ja kokenut, että esim. Etelä- ja Keski-Euroopan katolisilla alueilla ja kaukoidässä tilanne on aivan toinen.

• YAK-42 kirjoitti:

"Niin, uusliberalismihan on talouspoliittinen termi."

Niin onkin, mutta kun perinteinen uskonnollisuus väistyy, tilalle tulee aina jotain muuta. Aatteellista tyhjiötä ei ole.

Tämän päivän Suomessa ja monessa muussakin maassa vallalla on taloususkonto. Näin ei kuitenkaan ole kaikkialla maailmassa. Olen itse nähnyt ja kokenut, että esim. Etelä- ja Keski-Euroopan katolisilla alueilla ja kaukoidässä tilanne on aivan toinen.

Tiedät sitten varmasti, että kauko-idässä, vaikkapa Thaimaassa tai varsinkin Laosissa useimpien ihmisten toimeentulo on kamppailua. Joka päivä.

Talousvetureissa kuten Hongkongissa tai Japanissa vallitsee taas kilpailu-yhteiskunta joka on jopa sairaampi kuin meidän.

Silmiinpistävään katolilaisuuteen en ole törmännyt oikeastaan kuin Italiassa, Etelä-Euroopassa ramppaaminen kun on jäänyt vähiin mutta en havainnut, että maa sinänsä olisi ollut jotenkin sen vähempää uusliberalistinen kuin Suomi.

Maa on alueellisesti jakautunut taloudellisestikin, katolinen etelä on köyhää verrattuna Pohjois-Italiaan, maa on korruptoitunut ja suuri osa taloudesta liittyy rikollisuuteen.

Eli eipä se katolilaisuuskaan ole onnistunut luomaan mitään maailmoja mullistaa taloudellista järjestelmää.

• Hihhulihihhii
        YAK-42 kirjoitti:

Minusta on jotenkin huvittavaa, että nyt Thatcherkin onnistutaan näkemään jonain saatanan keinoja käyttäneenä paholaisen kätyrinä. Vaikka tämä oli harras ja Jumalaan uskova kristitty, kuten seuraavasta haastattelusta hyvin käy ilmi:

http://www.margaretthatcher.org/document/103793

Jos uusliberalismi olisi täysin ateistinen aate, niin miten kummassa sen "oppiäiti" oli kirkkoon kuulunut harras Jumalaan uskova kristitty, joka ehdottomasti kannatti uskonnonopetusta kouluissa ja joka ihaili kristittyä kirjailijaa C.S.Lewisiä, tunnettua kristinuskon puolustajaa.

• tää on tätä niin
        Hihhulihihhii kirjoitti:

Minusta on jotenkin huvittavaa, että nyt Thatcherkin onnistutaan näkemään jonain saatanan keinoja käyttäneenä paholaisen kätyrinä. Vaikka tämä oli harras ja Jumalaan uskova kristitty, kuten seuraavasta haastattelusta hyvin käy ilmi:

http://www.margaretthatcher.org/document/103793

Jos uusliberalismi olisi täysin ateistinen aate, niin miten kummassa sen "oppiäiti" oli kirkkoon kuulunut harras Jumalaan uskova kristitty, joka ehdottomasti kannatti uskonnonopetusta kouluissa ja joka ihaili kristittyä kirjailijaa C.S.Lewisiä, tunnettua kristinuskon puolustajaa.

Hihhulin toimintakaava toteutui tässäkin. Eka käydään kirjoittelemssa omia kuvitelmia ja kun ne kumotaan niin sit kadotaan eikä enää kommentoida mut samat valheet mennään suoltaan luultavasti jollekin toiselle foorumille.

• Inressi vapaa.

Ei kukaan pysty sanomaan kasvaako uskonnottomie määrä vai ei.Asiaa on vaikeaa määrittää.Ensinnäkin pitäisi pystyä määrittämään uskonnottomien määrä.Voihan sitä kuvitella tarvitsis olla faktaa määrittelyn pohjaksi.Toisekseen ketä se oikeesti kiinnostaa ei varmaan ketään joten keksitään parempia ajtusleikkejä.Toisekseen mielikuvilla voidaan syykata itseään perustelemaan puheitaan mutta ei kuuntelijasta tunnu perustelut uskottavilta.Oikeastaan ihmistä kiinnostaa eniten itseään koskevat asiat niissäkin on ihan tarpeeksi järjestelemistä.

• Tutkijamies

Se johtuu siitä, että kaikki on nähty etukäteen. Jeesus ennusti jo 2000 vuotta sitten uskovien määrän todellisen romahduksen ennen loppua. Vastaus siis kysymykseesi: uskonnottomien määrä kasvaa, koska elämme lopun aikoja. Lopun aikojen koittaessa vain hyvin harvat pelastuvat. Raamatun mukaan ihmiset parkuvat tuskissaan kun näkevät taivaalla Ihmisen Pojan merkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2672
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      338
      2387
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2084
    4. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1756
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1675
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1559
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1429
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1409
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1345
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1146
    Aihe