ihanneihminen

viisplus yks

Millaisen ihmisen sijaisvanhempi haluaisi kotiinsa otetusta lapsesta kasvavan?

Miltä sijaisvanhemmasta tuntuu, kun lapsen oikeilla vanhemmilla on erilaiset arvot elämästä la erilainen kasvusuunnitelma ollut alkuaankin lasta hankkiessaan?

Miltä tuntuu talloa oikean vanhemman kaavailu lähimmäiserakkauteen ja humaanisuuteen ja luonnon kunnioittamiseen ohjaamisesta? Plus se, että oikea vanhempi oli halunnut lapselle ET-opetuksen koska siinä nostetaan (mm) laajasti esille ihmisoikeudet kaikkialla maailmassa?

Tuntuuko hyvältä lukea satuja joissa opetetaan mikä on oikein ja mikä väärin ja silti elää moraalittomasti, tuijottaa omaan napaan ja matkailla maailmalla ympäristöä saastuttaen ja neuvoen joillekin että LS-asiakas on niin kaukana oikeasta perheestä, että hänen "perheenätoimiminen" ei ole "normaalia" ja että kun joku perhe "päätyy" ls-asiakkaaksi, niin silloin ollaan jo aika pulassa?

Haluaako sijaisvanhempi, että lapsi rupeaa kasvaessaan omaksumaan ennakkoluuloisen asenteen muita ihmisiä kohtaan? Sääliä?

Miten sijaisvanhempi ohjaa lapsiaan ylipäätään? Rohkaiseeko hän lapsia taistelemaan sellaisen maailman puolesta, missä ihmisarvon polkeminen on rumaa? Tai ohjaako hän taistelemaan sen puolesta, että kaikille perheille kaikkialla maailmassa pitää kuulua samat perusoikeudet, riippumatta perheen tulotasosta? Niin että esim vähävaraisuus ei saa asettaa perhettä traumatisoivan kontrollin alaisuuteen?

Mikä sijaisvanhemman päällisin motivaatio on kun hän ottaa lapsen/lapsia kotiinsa?

12

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amaliasijari

      Jaahas, en osaa vastata, kuin omasta puolestani.
      Mun päällimmäinen motivaatio oli ns. pelastaa lapset lastenkodista.
      En muuta silloin ajatellut, kuin että lapset saisivat elää mahd. normaalia elämää ja saisivat jonkunlaisen kodin mallin. Laitoksissa se on mahdotonta.
      Nyt kun kaikki hoidossani olleet lapset ovat jo aikuisia, olen ilokseni voinut huomata, että ovat omaksuneet jotain omasta arvomaailmastani. Väkisinkin lapset omaksuvat jotain kasvattajiltaan ja oman esimerkin vaikutus on kaikkein tehokkain ,
      Meidän lapsista on kasvanut empaattisia ja omillaan pärjääviä, toivon mukaan myös onnellisia aikuisia. Päämäärä mulla olikin kasvattaa lapsista mahd. onnellisia aikuisia.
      Onneksi osaavat ajatella myös muita, eivätkä ole omaan napaan tuijottajia. Eivät pelkää tarttua työhön, kuin työhön jne.Osaavat kunnioittaa luontoa ja tuntevat myös luontoa toisin, kuin olen kuullut nykylapsista, etteivät edes tunnista eri puulajeja. Olen siis opettanut toisten auttamista ja kunnioittamista säätyyn, tai varallisuuteen katsomatta. Myös kaikkien eläväisten kunnioittamista. Ei saa tehdä pahaa eläimille, tai raiskata luontoa jne.Tässä joitakin esimerkkejä, mitä itse olen opettanut niin omille, kuin sijoitetuillenikin. Ilokseni olen todennut, että ainakin suurelta osin, ovat arvomaailmani omaksuneet.

      • viisplus yks

        Mitä mieltä Amalia olet siitä, että moni sijaisvanhempi korostaa kurin pitämistä ykösenä?

        Minulle (lapselle tehtiin hoitohuosta) kuri on ollut sama kuin rankaisukeskeinen lähestyminen, sen lähtökohta oli sijoituksen alusta saakka oletus, että lapsella ei ole sisäistettyä ymmärrystä hyvästä ja pahasta...lapsi ihmetteli että miksi hänen on selvitettävä henk.koht. tapansa (esim että ostaa koulusta välipalan kuten muutkin) sijoittajapaikalle. Lapsi ei esim ollut ikinä polttanut tupakkaa (10v!! ei kai sen ikäinen polta tupakkaa), mutta lähtöoletus oli että välipalarahaa ei saa antaa koska "huostattu nuori" ilmeisesti ilman muuta tuhlaa rahaa.

        Minun lapsi oli suht onnellinen, oli välittävä koti, keskustelu ihmisten erilaisuudesta ja lapseni kavereiden vanhempien ikävistä yksinjättämisen seurauksista (kateus, pätemisen tarve, törkeä oman edun tavoittelu) oli jokapäiväistä kotonamme.

        -Nykylapsien ei muuten anneta enää kasvaa omassa kodissa luontoa ja elämää kunnioittaviksi. Perhe, joka painottaa köyhissäkin oloissa, että luontoa ei saa tuhota, on sostoimelle liian outo. Koti ei ole normikoti (on aika paljon roskiksia kierrätyksen takia) ja tarinoiden lukeminen voittaa kodin järjestyksen...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä.

        Vanhemman esimerkki on ehdottomasti arvojen sisäistämisen kantilta luontevin. Löytyykö sijaisvanhemmista yhtään sen henkisiä, jotka voisivat Lapsen Edun nimissä ruveta rikkomaan järjettömän, huolileimaamisen tuottaman, puolustus-hyökkäys-asetelman? Niin, että hyvät oikeat vanhemmat saisivat ihan kunnioitettavaa ja asiallista tukea (terapian esim on oltava sellaista, että terapian tarjoajalla on kunnon pätevyys, yhden ainoan psyk.polin hoitajan ei ole tark riittää "apua on tarjottu" -hokeman kohtaan).


      • sijarisissi
        viisplus yks kirjoitti:

        Mitä mieltä Amalia olet siitä, että moni sijaisvanhempi korostaa kurin pitämistä ykösenä?

        Minulle (lapselle tehtiin hoitohuosta) kuri on ollut sama kuin rankaisukeskeinen lähestyminen, sen lähtökohta oli sijoituksen alusta saakka oletus, että lapsella ei ole sisäistettyä ymmärrystä hyvästä ja pahasta...lapsi ihmetteli että miksi hänen on selvitettävä henk.koht. tapansa (esim että ostaa koulusta välipalan kuten muutkin) sijoittajapaikalle. Lapsi ei esim ollut ikinä polttanut tupakkaa (10v!! ei kai sen ikäinen polta tupakkaa), mutta lähtöoletus oli että välipalarahaa ei saa antaa koska "huostattu nuori" ilmeisesti ilman muuta tuhlaa rahaa.

        Minun lapsi oli suht onnellinen, oli välittävä koti, keskustelu ihmisten erilaisuudesta ja lapseni kavereiden vanhempien ikävistä yksinjättämisen seurauksista (kateus, pätemisen tarve, törkeä oman edun tavoittelu) oli jokapäiväistä kotonamme.

        -Nykylapsien ei muuten anneta enää kasvaa omassa kodissa luontoa ja elämää kunnioittaviksi. Perhe, joka painottaa köyhissäkin oloissa, että luontoa ei saa tuhota, on sostoimelle liian outo. Koti ei ole normikoti (on aika paljon roskiksia kierrätyksen takia) ja tarinoiden lukeminen voittaa kodin järjestyksen...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä.

        Vanhemman esimerkki on ehdottomasti arvojen sisäistämisen kantilta luontevin. Löytyykö sijaisvanhemmista yhtään sen henkisiä, jotka voisivat Lapsen Edun nimissä ruveta rikkomaan järjettömän, huolileimaamisen tuottaman, puolustus-hyökkäys-asetelman? Niin, että hyvät oikeat vanhemmat saisivat ihan kunnioitettavaa ja asiallista tukea (terapian esim on oltava sellaista, että terapian tarjoajalla on kunnon pätevyys, yhden ainoan psyk.polin hoitajan ei ole tark riittää "apua on tarjottu" -hokeman kohtaan).

        No enpä kyllä ole kertaakaan kuullut perheestä, jolta noilla perusteilla olisi otettu lapset huostaan, jätätköhän nyt jotain kertomatta?

        Itse olen sijari, enkä tietenkään voi puhua kuin omista kokemuksistani, mutta kyllä meillä ainakin kierrätetään ja roskiksia on monta, mutta kyllä minä yleensä siitä pidän huolen, ettei ala haista sentään.

        Kuri ei meillä ole sen kovempaa kuin muillakaan tuttavaperheillä, vaikka toki rajat meilläkin lapsille on - eivät tosiaan saa tupakoida, juoda tms. mutta kukapa alle 12-vuotiaiden niin antaisi tehdäkään. Enkä kyllä edes harkinnut, että meille 2- ja 3-vuotiaina tulleet päihteitä tuolloin olisivatkaan käyttäneet. Eikä meillä kyllä rangaistuksia jaella, vaan keskustellaan lapsen kanssa siitä, miksi lapsi on tehnyt niin kuin on tehnyt, ja sitten pohditaan yhdessä lapsen kanssa, mitä lapsi voisi asian korjaamiseksi tehdä (pyytää anteeksi, antaa rikkomansa lelun tilalle yhden omistaan, tms.) - yleensä lapsi itse ehdottaa sopivaa ratkaisua tilanteeseen.

        Olemme pyrkineet siihen, että lapset saisivat elää mahdollisimman tavallisen lapsuuden, luontoa kunnioittaen, oppien tulemaan toimeen eläinten kanssa, jne. Suvussamme ja lasten koulussa on ulkomaalaistaustaisia henkilöitä, joten aika automaattisesti olemme opettaneet lapsia kunnioittamaan muita ihmisiä riippumatta näiden taustasta ja varallisuudesta.

        Kodin järjestyksestä sen verran, ettei meilläkään aina ole ihan tiptop (missäpä lapsiperheessä olisi?!), mutta eikös 10-vuotias jo osaa lukea tarinoita itsekin? Meillä siinä vaiheessa kun lapset olivat oppineet lukemaan, teimme niin, että lapsi luki ensin haluamansa kirjan tai osan siitä itse, ja tuli sitten kertomaan mitä oli lukenut ja kysymään, jos ei ollut ymmärtänyt kaikkea. Keskustelimme kirjasta usein pitkäänkin, mutta saatoin samalla siinä jutellessamme tehdä kotitöitä, mm. siivota. Samalla lapsen oma lukutaito koheni pikavauhtia. Vanhempi tykkäsi lukea paljonkin, nuorempi puolestaan oli enemmänkin urheilullinen tyyppi, ja totesimme, että lapsilla kuuluu olla oikeus toteuttaa omia taipumuksiaan harrastustensa suhteen.

        Ei kodin tosiaan tarvitse mielestäni aina tiptop olla, mutta sen verran siistiä täytyy lapsiperheen kodissa olla, että lapsen kaverit voivat esimerkiksi tulla leikkimään ilman, että koulussa aletaan kiusata siivottomasta kodista. En lapsen "yksinjättämistäkään" kuten asian ilmaisit, puolustele mitenkään, lapsi tarvitsee turvalliset vanhemmat, jotka ovat riittävästi läsnä, mutta toisaalta kyllä 10-vuotias kykenee toimimaan ainakin yleensä sen verran omatoimisesti, että vanhemmalla luulisi jäävän aikaa kotitöihinkin?

        Ja loppupeleissä, jos tietäisin, että minulla on sosiaalitoimi noinkin pienten asioiden (kuin haisevat roskat ja sotkuinen koti) takia viemässä minulta lapsia, niin ehkä olisin siinä tapauksessa siivonnut ja vienyt ne roskat ihan säännöllisesti ainakin siihen asti, että lakkaavat kyselemästä ja "huolehtimasta" jos kerran tuo on AINOA huostaanoton peruste? Jos ennen huostaanottoa kykenee osoittamaan nuo huolenaiheet turhiksi (siivoaa ja vie roskat, pyytää sossun käymään useita kertoja puhtaaseen kotiin jne...) niin ainakin niillä on oltava aika pätevät muut perusteet sitten viedä lapsi pois? Itse olisin ainakin valmis pistämään omat tarpeeni ja arvoni taka-alalle, jos siten saisin pitää biologiset lapseni itselläni.

        Meille sijoitetut lapset ovat lähtöisin päihdeperheistä, joten toki minun on hieman vaikea edes kuvitella, että lapset voitaisiin viedä vanhemmiltaan noin heppoisin perustein, mutten tietenkään kiellä, etteikö niin olisi voinut käydä, kaikkihan tässä maailmassa mahdollista on. Sanon vaan, että oudolta kuulostaa.


      • amaliasijari
        sijarisissi kirjoitti:

        No enpä kyllä ole kertaakaan kuullut perheestä, jolta noilla perusteilla olisi otettu lapset huostaan, jätätköhän nyt jotain kertomatta?

        Itse olen sijari, enkä tietenkään voi puhua kuin omista kokemuksistani, mutta kyllä meillä ainakin kierrätetään ja roskiksia on monta, mutta kyllä minä yleensä siitä pidän huolen, ettei ala haista sentään.

        Kuri ei meillä ole sen kovempaa kuin muillakaan tuttavaperheillä, vaikka toki rajat meilläkin lapsille on - eivät tosiaan saa tupakoida, juoda tms. mutta kukapa alle 12-vuotiaiden niin antaisi tehdäkään. Enkä kyllä edes harkinnut, että meille 2- ja 3-vuotiaina tulleet päihteitä tuolloin olisivatkaan käyttäneet. Eikä meillä kyllä rangaistuksia jaella, vaan keskustellaan lapsen kanssa siitä, miksi lapsi on tehnyt niin kuin on tehnyt, ja sitten pohditaan yhdessä lapsen kanssa, mitä lapsi voisi asian korjaamiseksi tehdä (pyytää anteeksi, antaa rikkomansa lelun tilalle yhden omistaan, tms.) - yleensä lapsi itse ehdottaa sopivaa ratkaisua tilanteeseen.

        Olemme pyrkineet siihen, että lapset saisivat elää mahdollisimman tavallisen lapsuuden, luontoa kunnioittaen, oppien tulemaan toimeen eläinten kanssa, jne. Suvussamme ja lasten koulussa on ulkomaalaistaustaisia henkilöitä, joten aika automaattisesti olemme opettaneet lapsia kunnioittamaan muita ihmisiä riippumatta näiden taustasta ja varallisuudesta.

        Kodin järjestyksestä sen verran, ettei meilläkään aina ole ihan tiptop (missäpä lapsiperheessä olisi?!), mutta eikös 10-vuotias jo osaa lukea tarinoita itsekin? Meillä siinä vaiheessa kun lapset olivat oppineet lukemaan, teimme niin, että lapsi luki ensin haluamansa kirjan tai osan siitä itse, ja tuli sitten kertomaan mitä oli lukenut ja kysymään, jos ei ollut ymmärtänyt kaikkea. Keskustelimme kirjasta usein pitkäänkin, mutta saatoin samalla siinä jutellessamme tehdä kotitöitä, mm. siivota. Samalla lapsen oma lukutaito koheni pikavauhtia. Vanhempi tykkäsi lukea paljonkin, nuorempi puolestaan oli enemmänkin urheilullinen tyyppi, ja totesimme, että lapsilla kuuluu olla oikeus toteuttaa omia taipumuksiaan harrastustensa suhteen.

        Ei kodin tosiaan tarvitse mielestäni aina tiptop olla, mutta sen verran siistiä täytyy lapsiperheen kodissa olla, että lapsen kaverit voivat esimerkiksi tulla leikkimään ilman, että koulussa aletaan kiusata siivottomasta kodista. En lapsen "yksinjättämistäkään" kuten asian ilmaisit, puolustele mitenkään, lapsi tarvitsee turvalliset vanhemmat, jotka ovat riittävästi läsnä, mutta toisaalta kyllä 10-vuotias kykenee toimimaan ainakin yleensä sen verran omatoimisesti, että vanhemmalla luulisi jäävän aikaa kotitöihinkin?

        Ja loppupeleissä, jos tietäisin, että minulla on sosiaalitoimi noinkin pienten asioiden (kuin haisevat roskat ja sotkuinen koti) takia viemässä minulta lapsia, niin ehkä olisin siinä tapauksessa siivonnut ja vienyt ne roskat ihan säännöllisesti ainakin siihen asti, että lakkaavat kyselemästä ja "huolehtimasta" jos kerran tuo on AINOA huostaanoton peruste? Jos ennen huostaanottoa kykenee osoittamaan nuo huolenaiheet turhiksi (siivoaa ja vie roskat, pyytää sossun käymään useita kertoja puhtaaseen kotiin jne...) niin ainakin niillä on oltava aika pätevät muut perusteet sitten viedä lapsi pois? Itse olisin ainakin valmis pistämään omat tarpeeni ja arvoni taka-alalle, jos siten saisin pitää biologiset lapseni itselläni.

        Meille sijoitetut lapset ovat lähtöisin päihdeperheistä, joten toki minun on hieman vaikea edes kuvitella, että lapset voitaisiin viedä vanhemmiltaan noin heppoisin perustein, mutten tietenkään kiellä, etteikö niin olisi voinut käydä, kaikkihan tässä maailmassa mahdollista on. Sanon vaan, että oudolta kuulostaa.

        Kyllähän se normaalisti niin menee, että lasten etu ja paras menee ihan kaiken edelle, ainakin minun arvomaailmassani. Olkoot sitte vaikka roskat lajittelematta ja luonto suojelematta. Mielestäni nuo asiat voi kuitenkin ongelmitta yhdistää, jos vain haluaa.
        Arvojärjestys vain pitää olla oikea.


      • amaliasijari
        viisplus yks kirjoitti:

        Mitä mieltä Amalia olet siitä, että moni sijaisvanhempi korostaa kurin pitämistä ykösenä?

        Minulle (lapselle tehtiin hoitohuosta) kuri on ollut sama kuin rankaisukeskeinen lähestyminen, sen lähtökohta oli sijoituksen alusta saakka oletus, että lapsella ei ole sisäistettyä ymmärrystä hyvästä ja pahasta...lapsi ihmetteli että miksi hänen on selvitettävä henk.koht. tapansa (esim että ostaa koulusta välipalan kuten muutkin) sijoittajapaikalle. Lapsi ei esim ollut ikinä polttanut tupakkaa (10v!! ei kai sen ikäinen polta tupakkaa), mutta lähtöoletus oli että välipalarahaa ei saa antaa koska "huostattu nuori" ilmeisesti ilman muuta tuhlaa rahaa.

        Minun lapsi oli suht onnellinen, oli välittävä koti, keskustelu ihmisten erilaisuudesta ja lapseni kavereiden vanhempien ikävistä yksinjättämisen seurauksista (kateus, pätemisen tarve, törkeä oman edun tavoittelu) oli jokapäiväistä kotonamme.

        -Nykylapsien ei muuten anneta enää kasvaa omassa kodissa luontoa ja elämää kunnioittaviksi. Perhe, joka painottaa köyhissäkin oloissa, että luontoa ei saa tuhota, on sostoimelle liian outo. Koti ei ole normikoti (on aika paljon roskiksia kierrätyksen takia) ja tarinoiden lukeminen voittaa kodin järjestyksen...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä.

        Vanhemman esimerkki on ehdottomasti arvojen sisäistämisen kantilta luontevin. Löytyykö sijaisvanhemmista yhtään sen henkisiä, jotka voisivat Lapsen Edun nimissä ruveta rikkomaan järjettömän, huolileimaamisen tuottaman, puolustus-hyökkäys-asetelman? Niin, että hyvät oikeat vanhemmat saisivat ihan kunnioitettavaa ja asiallista tukea (terapian esim on oltava sellaista, että terapian tarjoajalla on kunnon pätevyys, yhden ainoan psyk.polin hoitajan ei ole tark riittää "apua on tarjottu" -hokeman kohtaan).

        Eihän toi välipalarahan pois jättäminen ole mitään kurin pitämistä, sehän on kiusaamista ja nöyryyttämistä.
        Aika kovaa kuria minä ainakin jouduin pitämään, eli säännöt oli selvät ja niistä pidettiin kiinni. Jos vähänkin hölläsin, niin meinas lähteä mopo käsistä. Ekat veljekset olivat ADHD lapsia ja heille se johdonmukainen kuri ja järjestys oli erittäin tärkeää, toi heille turvallisuuden tunteen, että heistä välitetään, kun äiti puuttui kaikkeen mitä tekivät väärin. Sitten kun lapsia oli useampia niin kurin ja järjestyksen merkitys korostui entisestään, että talo pysyi pystyssä ja ihmiset ehjinä ja hengissä. Kuria on monenlaista, kuka minkäkin kurittamiseksi laskee. Lapsille pitää olla selvät säännöt ja myös se, että jos sääntöjä rikotaan, niin mitä siitä seuraa. Silloin lapsi tekee itse sen ratkaisun. Kasvattaminen pitää olla erittäin johdonmukaista, että säännöt ei muutu päivittäin, tai tilanteen mukaan, vaan ne pitää aina. Oletuksenahan pitäisi aina olla, että ei tee mitään kiellettyä. Ei voi ruveta etukäteen rankaisemaan tai maalailemaan piruja seinälle. Yleensä on niin, että jos jatkuvasti epäillään ja syytellään sellasesta, mitä ei ole tehnyt, niin lopulta lapsi ajattelee, että ihan sama jos sitte rupeaa tekemäänkin, kun kuitenkin syytetään ja huudetaan.


      • kierrätyksestä
        viisplus yks kirjoitti:

        Mitä mieltä Amalia olet siitä, että moni sijaisvanhempi korostaa kurin pitämistä ykösenä?

        Minulle (lapselle tehtiin hoitohuosta) kuri on ollut sama kuin rankaisukeskeinen lähestyminen, sen lähtökohta oli sijoituksen alusta saakka oletus, että lapsella ei ole sisäistettyä ymmärrystä hyvästä ja pahasta...lapsi ihmetteli että miksi hänen on selvitettävä henk.koht. tapansa (esim että ostaa koulusta välipalan kuten muutkin) sijoittajapaikalle. Lapsi ei esim ollut ikinä polttanut tupakkaa (10v!! ei kai sen ikäinen polta tupakkaa), mutta lähtöoletus oli että välipalarahaa ei saa antaa koska "huostattu nuori" ilmeisesti ilman muuta tuhlaa rahaa.

        Minun lapsi oli suht onnellinen, oli välittävä koti, keskustelu ihmisten erilaisuudesta ja lapseni kavereiden vanhempien ikävistä yksinjättämisen seurauksista (kateus, pätemisen tarve, törkeä oman edun tavoittelu) oli jokapäiväistä kotonamme.

        -Nykylapsien ei muuten anneta enää kasvaa omassa kodissa luontoa ja elämää kunnioittaviksi. Perhe, joka painottaa köyhissäkin oloissa, että luontoa ei saa tuhota, on sostoimelle liian outo. Koti ei ole normikoti (on aika paljon roskiksia kierrätyksen takia) ja tarinoiden lukeminen voittaa kodin järjestyksen...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä.

        Vanhemman esimerkki on ehdottomasti arvojen sisäistämisen kantilta luontevin. Löytyykö sijaisvanhemmista yhtään sen henkisiä, jotka voisivat Lapsen Edun nimissä ruveta rikkomaan järjettömän, huolileimaamisen tuottaman, puolustus-hyökkäys-asetelman? Niin, että hyvät oikeat vanhemmat saisivat ihan kunnioitettavaa ja asiallista tukea (terapian esim on oltava sellaista, että terapian tarjoajalla on kunnon pätevyys, yhden ainoan psyk.polin hoitajan ei ole tark riittää "apua on tarjottu" -hokeman kohtaan).

        "...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä."

        Bioroskis kannattaa tyhjentää ainakin joka toinen pvä, ettei siitä tule pikkukärpästen kasvatusalustaa.
        Meilläkin kierrätetään tietysti metalli. Heittääkö joku oikeasti vielä metallia kaatopaikalle?? Eihän metalliroskis edes haise, koska purkit pestään ennen kierrätystä. Meillä esim. on keittiön työtason alla tavallinen tosi iso heiluriroskis metallille, eikä sitä tyhjätä aina edes viikottain.

        Ei meillä ainakaan kukaan ole ihmetellyt roskistemme määrää. Ainoastaan silloin kun heillä on jotain roskaa niin monesti kysytään, että mihin tämä roska laitetaan... Tosin eivät ne kaikki roskikset ole näkyvissäkään, ainoastaan bioroskis (pieni ämpäri tiskipöydällä) ja tuo metalliroskis.

        En usko, että kierrätys olisi ainoa syy huostaaottoon. Siinä tapauksessa meiltäkin olisi huostattu 3 biologista lasta, eikä meille olisi sijoitettu lapsia.


      • pikku lisäys
        viisplus yks kirjoitti:

        Mitä mieltä Amalia olet siitä, että moni sijaisvanhempi korostaa kurin pitämistä ykösenä?

        Minulle (lapselle tehtiin hoitohuosta) kuri on ollut sama kuin rankaisukeskeinen lähestyminen, sen lähtökohta oli sijoituksen alusta saakka oletus, että lapsella ei ole sisäistettyä ymmärrystä hyvästä ja pahasta...lapsi ihmetteli että miksi hänen on selvitettävä henk.koht. tapansa (esim että ostaa koulusta välipalan kuten muutkin) sijoittajapaikalle. Lapsi ei esim ollut ikinä polttanut tupakkaa (10v!! ei kai sen ikäinen polta tupakkaa), mutta lähtöoletus oli että välipalarahaa ei saa antaa koska "huostattu nuori" ilmeisesti ilman muuta tuhlaa rahaa.

        Minun lapsi oli suht onnellinen, oli välittävä koti, keskustelu ihmisten erilaisuudesta ja lapseni kavereiden vanhempien ikävistä yksinjättämisen seurauksista (kateus, pätemisen tarve, törkeä oman edun tavoittelu) oli jokapäiväistä kotonamme.

        -Nykylapsien ei muuten anneta enää kasvaa omassa kodissa luontoa ja elämää kunnioittaviksi. Perhe, joka painottaa köyhissäkin oloissa, että luontoa ei saa tuhota, on sostoimelle liian outo. Koti ei ole normikoti (on aika paljon roskiksia kierrätyksen takia) ja tarinoiden lukeminen voittaa kodin järjestyksen...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä.

        Vanhemman esimerkki on ehdottomasti arvojen sisäistämisen kantilta luontevin. Löytyykö sijaisvanhemmista yhtään sen henkisiä, jotka voisivat Lapsen Edun nimissä ruveta rikkomaan järjettömän, huolileimaamisen tuottaman, puolustus-hyökkäys-asetelman? Niin, että hyvät oikeat vanhemmat saisivat ihan kunnioitettavaa ja asiallista tukea (terapian esim on oltava sellaista, että terapian tarjoajalla on kunnon pätevyys, yhden ainoan psyk.polin hoitajan ei ole tark riittää "apua on tarjottu" -hokeman kohtaan).

        "-Nykylapsien ei muuten anneta enää kasvaa omassa kodissa luontoa ja elämää kunnioittaviksi. Perhe, joka painottaa köyhissäkin oloissa, että luontoa ei saa tuhota, on sostoimelle liian outo. Koti ei ole normikoti (on aika paljon roskiksia kierrätyksen takia) ja tarinoiden lukeminen voittaa kodin järjestyksen...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä."

        Tuo oli ihan yleisellä tasolla pistetty toteamus, eli meidän perheestä ei koskaan ole tehty em havaintoa, vaan kun olen muiden vanhempien kanssa keskustellut aiheesta, niin heidän kotejaan ON arvosteltu. Ja yhteistä on ollut mm että kirjoja luetaan ääneen koko perheen kesken tai kun jonkun lapsella on keskittymisvaikeus.

        Tiedän yhden ihanan pphoitajan, jonka kodissa todella saattaa tuoksahtaa ummehtuneelle joskus, ei haittaa. JA sellaisen äidin, jonka kotia sostoimi piti huolestuttavana kun äiti ei arvannut viedä bioroskista pois ja oli tiskejä tiskipöydällä...se äiti oli kysellyt kodinhoitajaa auttamaan just kun ei meinannut selvitä liian monista askareista. Ei kai SILLOIN tarttisi ESITTÄÄ jotain yli-ihmistä???


      • Priorisointia
        pikku lisäys kirjoitti:

        "-Nykylapsien ei muuten anneta enää kasvaa omassa kodissa luontoa ja elämää kunnioittaviksi. Perhe, joka painottaa köyhissäkin oloissa, että luontoa ei saa tuhota, on sostoimelle liian outo. Koti ei ole normikoti (on aika paljon roskiksia kierrätyksen takia) ja tarinoiden lukeminen voittaa kodin järjestyksen...kodissa siis voi joskus haista pahalle kun bioroskikset on täynnä ja ei ole tarjolla esim metallikierrätysroskista lähistöllä."

        Tuo oli ihan yleisellä tasolla pistetty toteamus, eli meidän perheestä ei koskaan ole tehty em havaintoa, vaan kun olen muiden vanhempien kanssa keskustellut aiheesta, niin heidän kotejaan ON arvosteltu. Ja yhteistä on ollut mm että kirjoja luetaan ääneen koko perheen kesken tai kun jonkun lapsella on keskittymisvaikeus.

        Tiedän yhden ihanan pphoitajan, jonka kodissa todella saattaa tuoksahtaa ummehtuneelle joskus, ei haittaa. JA sellaisen äidin, jonka kotia sostoimi piti huolestuttavana kun äiti ei arvannut viedä bioroskista pois ja oli tiskejä tiskipöydällä...se äiti oli kysellyt kodinhoitajaa auttamaan just kun ei meinannut selvitä liian monista askareista. Ei kai SILLOIN tarttisi ESITTÄÄ jotain yli-ihmistä???

        Voisiko lastensuojelun tarkkailussa olevat perheet jättää tuon kierrätyksen arjestaan pois kokonaan. Kaikki jätteet samaan pussiin ja roskikseen joka päivä. Sillä tavoin toimien sossujen tarkastusta tarvitsisi jännittää vähemmän ja säästyisi itselleenkin voimavaroja tärkeämpään.Tekisi vain välttämättömät askareet.
        Helpointa on tinkiä omista arvoistaan ja yhteisestä edusta kuin omien lastensa edusta. Ei ole mitään järkeä lajitella jätteitä jos siitä koituu omalle perheelle ongelmia.


      • ??-- :(
        Priorisointia kirjoitti:

        Voisiko lastensuojelun tarkkailussa olevat perheet jättää tuon kierrätyksen arjestaan pois kokonaan. Kaikki jätteet samaan pussiin ja roskikseen joka päivä. Sillä tavoin toimien sossujen tarkastusta tarvitsisi jännittää vähemmän ja säästyisi itselleenkin voimavaroja tärkeämpään.Tekisi vain välttämättömät askareet.
        Helpointa on tinkiä omista arvoistaan ja yhteisestä edusta kuin omien lastensa edusta. Ei ole mitään järkeä lajitella jätteitä jos siitä koituu omalle perheelle ongelmia.

        niin...että ihminen tinkisi arvoistaan ja kasvatussuunnitelmistaan gestapon takia.

        -että vanhemman pitäisi miellyttää ja rauhoitella sos.toimea...väkivallan perusoppaissa jo seisoo, että uhri menettää oman olemuksensa väkivallan tekijän takia ja alkaa miellyttää alistajaa eri tilanteissa jotta ei syntyisi vaaratilanteita. Sekin on yksi väkivallan keino, että alistava uhkaa ottaa lapset, sillä saadaan kyllä puoliso aika nöyräksi (=masentuneeksi).

        Yhdestä ihmisestä on kyllä kätevämpi päästä eroon kuin koneistosta...


      • Jemilina
        ??-- :( kirjoitti:

        niin...että ihminen tinkisi arvoistaan ja kasvatussuunnitelmistaan gestapon takia.

        -että vanhemman pitäisi miellyttää ja rauhoitella sos.toimea...väkivallan perusoppaissa jo seisoo, että uhri menettää oman olemuksensa väkivallan tekijän takia ja alkaa miellyttää alistajaa eri tilanteissa jotta ei syntyisi vaaratilanteita. Sekin on yksi väkivallan keino, että alistava uhkaa ottaa lapset, sillä saadaan kyllä puoliso aika nöyräksi (=masentuneeksi).

        Yhdestä ihmisestä on kyllä kätevämpi päästä eroon kuin koneistosta...

        niin eli itse olet valmis antamaan lapsesi huostaan ihan vain siksi, että omat arvosi ovat sinulle tärkeämpiä kuin omat lapsesi. Huh huh.


      • 7
        Jemilina kirjoitti:

        niin eli itse olet valmis antamaan lapsesi huostaan ihan vain siksi, että omat arvosi ovat sinulle tärkeämpiä kuin omat lapsesi. Huh huh.

        En minä, vaan moni on tuossa tilanteessa!!!

        Jatkasitko sinä avioliittoa puolison kanssa, joka käskee sut tanssimaan pikkumustissa ja korkokengissä pöydällä ja et oikein tykkäisi että lapset saa kuvan että sillai voi tehdä? Et ottaisi eroa koska omat arvosi olisivat itsekkäitä ja sinulle tärkeämpiä kuin omat lapset. Olisit valmis miellyttämään puolisoa lasten takia, jos puoliso pystyy oman asianajajan turvin saamaan lapset erossa itselleen.

        Entä heittäisitkö omalle pihallesi ympäristömyrkkyjä "AIKUISENA" ja lasten nähden, jos puoliso vaatii kodin olevan puhdas?

        ETTÄ HUH HUH VAAN!

        Moni oikea vanhempi muuttaa muualle väkivallan takia, lasten kanssa.

        Todistat että väkivallan tekijän miellyttäminen on ihan ok?!


    • joku

      Haluaisin kasvattaa onnellisen, hyvän itsetunnon omaavan ja itseensä tyytyväisen ihmisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe