Bajamaja

fillet gumbo

Mistä tulee sana Bajamaja? Mitä se tarkoittaa? Kuulostaa kuin virolta. Netissä ei löydy viitteitä muuhun kuin itse tuotteeseen.

son of a gun, we'll have big fun on the bayou

23

3400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poo booth

En tiedä, mutta tällaista tuumailen.

Kyseessä on ruotsalainen tuotemerkki. Ruotsin sana bajsa tarkoittaa ulostaa, kakata, psskantaa. Maja taas on naisen etunimi. Eli nimi voisi tarkoittaa Kakka-Maijaa. Vai olisiko maja suomilaina?

• Puuha-Pete

Vrt. Mehu-Maija, Kylmä-Kalle

• Tuotenimestä on tulossa hetekan ja nailonin tapainen yleisnimi, tyydy siihen.

• Mallikonttori

Olkoon vaan, mutta voihan sanalla silti alkuperä olla. Kuten hetekalla on Helsingin Teräshuonekalutehdas Oy.

• Kullinestori
        Mallikonttori kirjoitti:

Olkoon vaan, mutta voihan sanalla silti alkuperä olla. Kuten hetekalla on Helsingin Teräshuonekalutehdas Oy.

Aivan niin. Vastauksissa voi olla myös järkeä, ilman, että yrittää olla tekonäppärää. Tai sitten paras olla vastaamatta, jos ei itse mitään tiedä.

• Senaatintori
        Kullinestori kirjoitti:

Aivan niin. Vastauksissa voi olla myös järkeä, ilman, että yrittää olla tekonäppärää. Tai sitten paras olla vastaamatta, jos ei itse mitään tiedä.

Kukas sun muroihin on kussut?

• Mallikonttori kirjoitti:

Tuolta voi tiedustella yrityksen nimen etymologiaa:

http://www.bajamaja.se/kontakt.php

• Asiallisessa kielenkäytössä Heteka-sanaa käsitellään tavaramerkkinä, koska se on (edelleen) tavaramerkki, ja nailon-sanaa käsitellään yleisnimenä, koska se on yleisnimi (Nylon-sana on menettänyt tavaramerkkiasemansa).

Epäasiallisessa kielenkäytössä tehdään jotain muuta. Sekin on ihan hyvä asia yleensä, koska on hyvä, että sisällön holtittomuus ilmentyy kieliasun holtittomuutena. Siten lukijan on usein helpompi jättää roska omaan arvoonsa tuhlaamatta aikaa sen lukemiseen.

• och nu ska vi bajsa

Kun esitettyyn kysymykseen on annettu vain yksi vastaus (nimimerkin "poo booth" esittämä) ja yksi neuvo kysellä tuotemerkin omistajalta, on muiden sisälukutaidon puutetta pakko ihmetellä.

• Bara vispa lite

Vanha sananlasku, että yksi viisas kysyy ja kymmenen hullua vastaa taitaa pitää paikkansa.

• Anonyymi

Mm-m

• Anonyymi

Tai tässä tapauksessa yks tyhmä kysyy jne

• histamiimi

Bajamaja on saanut kilpailijan, sen nimen alkuperästä ei tarvitse ihmeellistä tutkimusta tehdä.. Pasikuikka = kusipaikka, nimi istuu karulla tavalla tohon hommaan

• 9+16

No voi hitto... Taisit juuri ratkaista minulle yhden pienen ihmetyksen aiheen, nimittäin eräässä Freukkareiden biisissä mainitaan Pasi Kuikka. Olen sitä aina joskus levyä kuunnellessani vähän ihmetellyt, kun en ole tunnistanut moista Pasia bändiin tai taustaryhmiin kuuluvaksi :)

• NäinOnAsia
        9+16 kirjoitti:

No voi hitto... Taisit juuri ratkaista minulle yhden pienen ihmetyksen aiheen, nimittäin eräässä Freukkareiden biisissä mainitaan Pasi Kuikka. Olen sitä aina joskus levyä kuunnellessani vähän ihmetellyt, kun en ole tunnistanut moista Pasia bändiin tai taustaryhmiin kuuluvaksi :)

http://www.pasikuikka.fi/

Minulla on ollut työkaverina jo parikymmentä vuotta mies, jonka oikea nimi todellakin on Pasi Kuikka, hänellä tosin ei ole tekemistä tuon firman kanssa.

• paha maha...?

Minun pääni läväyttää tahtomattani Bajamajan kohteliaaseen ja tervetulleeksi toivottavaan muotoon "matala maja".

Se ei tietenkään liity etymologiaan eikä totuuteen millään tavalla, mutta ihmettelenpä minäkin joka kerta, mikä mahtaa olla taustatarina.

• webastohiab

Pidän hieman yksinkertaisina ihmisiä, jotka kutsuvat kaikkia siirrettäviä käymälöitä bajamajoiksi. Vähän samanlaista kuin yhdyssanojen kirjoittaminen erilleen.

• kankirautaa

Bajamajasta tulee tietysti mieleen "paja-maja", jossa kovalla aherruksella taotaan raudasta kettinkiä.

• ineksesä

ikinä kuullutkaan moisista bajamaja sanasta, piti ihan kuukkeloida ja vastaushan on paskahuussi:D
      nää on jotain helsingin ines sanastoa vissiin.

• Anonyymi

Missä vitun tynnyrissä sinäki asut josset oo bajamajasta kuullu?

• Anonyymi kirjoitti:

Missä vitun tynnyrissä sinäki asut josset oo bajamajasta kuullu?

Semmoista sattuu, jos ei ole koskaan käynyt esimerkiksi festareilla tai muissa tilaisuuksissa, mihin kokoontuu suuri määrä ihmisiä väliaikaisesti.

Amerikoissa on tuotemerkistä Porta-Potty tullut vastaava yleisnimi siirrettävälle käymälälle kuin Ruotsin Bajamaja.

• Anonyymi

Se on vähän sama kuin paskamaki

• Anonyymi

Kiss och bajs = puss och kram.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7735
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1910
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe