Ystävät pyysivät terassille istumaan, syömään ja juomaan, istumaan iltaa. Join pelkkää vettä, ruokaa en tilannut, sanoin syöneeni kotona juuri ennen lähtöä. En vaan pysty kertomaan heille ja tavallaan pilaamaan heidänkin iltaansa, että pienet säästöni ovat loppu ja nyt pitää kituutella onnettomalla eläkkeellä. Nälkä kurni suolissani ja piti muualle katsoa kun toiset nauttivat herkullisesta ruuasta.
Päällepäin minusta ei huomaa että ole köyhä. Vaatteeni ovat siistit, onneksi aikoinaan tuli ostettua, sillä pariin vuoteen en ole mitään uutta itselleni ostanut. Tuntemattomat ihmiset keskustelun aluksi näin kesällä kysyvät onko jo kesäloma ja mitä suunnitelmia on lomaksi, olenko kenties ulkomaille lähdössä. Eiväthän he tietystikään voi arvata, että olen joutunut ennen aikojani jäämään eläkkeelle, eikä lomamatkoista voi kuin haaveilla. Nyt kun olisi aikaa matkustella, ei ole rahaa eikä enää voimiakaan reissata.
Tuttavat kyselivät juhannussuunnitelmista. Vastasin meneväni vähän sinne sun tänne, oikeasti olen ollut kotona, syönyt puuroa ja katsonut telkkaria. Kaveria ei ole, kukapa nyt tämmöistä köyhää ja sairasta kelpuuttaa. En minäkään haluaisi köyhän ja sairaan kanssa seurustella.
Hävettää tämä köyhyys
10
1383
Vastaukset
- oldmetall
Olen sanonut monesti ja sanon vielä kerran, että kun ihminen köyhtyy niin hänen pitää säilyttää ylpeytensä . Häpeäminen syö vain ihmistä.
Kun olin 20v sitten köyhyyden alhossa kerroin reilusti ja häpeilemättä ystävilleni elämäntilanteeni ja äkkinäisen köyhtymisen.Ympärilläni kävi "puhuri" kun suuri osa ystävistä kaikkosi ettei köyhyys vaan tartu.
Turhaan sinä häpeät , että olet joutunut ennenaikoja eläkkeelle. Nykyaikana ihmiset ovat niin ajattelemattomia eivätkä ota huomioon ettei kaikilla ole edes kesälomaa, puhumattakaan siitä , että voisi lomamatkoja tehdä.
Kun erosin niin ei muakaan kutsuttu grillaamaan eikä kenekään mökille saunomaan.
Udella kyllä osataan. Kerran eräs suulas sukulaisnainen ihmetteli, että millä minä elän ja jatkoi utelemistaan niin laukaisin, että minä myyn Per::settä, loppui sukulaisnaiselta pulinat ja utelut siihen paikkaan.
Perin masokistista mennä terassille ystävien juomista ja syömistä kattomaan.
Eikö ole reilumpaa olla häpeämättä ja sanoa ettei ole rahaa syödä ja juoda terassilla?
Eihän köyhältä tarvitse näyttääkään ja huoltahan täytyykin pitää itsestään, mutta kun erosin ja jäin työttömäksi 20 v sitten niin siinä oli hyvä puntari ja näki ketkä olivat aitoja ystäviä.
Liikaa raha ratkaisee ja liikaa on ihmisillä näyttämisen tarvetta. Ajallemme tyypillinen ja raadollinen ilmentymä on myös se, että kun ei ole edutavia ystäviä ja sukulaisia niin sellaiset syrjäytetään. Sairaus saattaa iskeä kehen tahansa sen kummemmin valikoimatta.
En tiedä miten sairas olet, mutta jos pystyt liikkumaan niin mene ilmaisiin tapahtumiin, mene luontoon kävelemään.
Vieläkin vaikka on asiat hiukan paremmin niin olen mennyt meren äärelle tai metsään kävelemään silloin luonnon helmassa unohtaa kummasti huolet.
Jos on edes vähänkään voimia niin mene joihinkin yhdistyksiin. Ole oma ylpeä itsesi ja kulje pystyssä päin , sillä jokainen on oma ylpeä itsensä. - yksin yksinäisenä
Jos olette jääneet työttömiksi tai olette sairastuneet ettekä pysty tekemään työtä, se ei tee teistä yhtään muita huonompia. Nykyinen yhteiskunta on sairas ja jos tämän rahanpalvonnan aikana onnistuu säilyttämään terveytensä, niin voi jo sanoa itseään onnekkaaksi.
Jos itse olisin elänyt jollain toisella aikakaudella, kun tällä meneillään olevalla ahneuden ja ilkeyden, olisi elämäni todennäköisesti ollut erilainen ja siinä olisi ollut joitakin valopilkkujakin, joita viimeisen 25 vuoden ajalta taaksepäin saa hakemalla hakea.
Todella pieniin on menneet ilonaiheet, kun tekemiset ovat supistuneet rahanpuutteessa. Olen kuitenkin tehnyt köyhäilystä taidetta, ihan vaan siksi, että ei tule velkapaniikkia. En osta oikeastaan mitään ja ruokalaskukin on 2.50-3.00 euroa päivä. Olen siis hengissä, mutta en elä oikeeta elämää ja henkiset kyvytkin rappeutuvat pikkuhiljaa ja mikään ei oikein enää edes kiinnosta.
Voimia samassa tilanteessa oleville. - kas kun et paljastun
Aika noloa että uskalsit mennä. Entäs jos kaverit olisi sanoneet että maksoin tämän kierroksen hae sinä seuraava. Sittenkö olisit antanut baarimikolle vessassa persettä että saat haettua kierroksen vuorollasi?
- yksin yksinäinen...
Juuri näin toimii nykyinen järjestelmä miten" tää kas kun...". Netissä on kiva oksentaa pahoinvointiaan ja luullaan, että se jotenkin vielä auttaa. Ei se auta! Paha olo tulee takaisin korkojen kanssa - onneksi ja ainoastaan sen sanoja siitä kärsii.
Köyhä saa olla mutta ei tyhmä, se vasta todellista köyhyyttä on. - Anonyymi
Tuttua. Niin tuttua... Itselläni on nyt haasteena se, että lapsi (10v), alkaa tajuamaan tilanteen. Miksi meillä ei matkusteta lomalla? Miksi ei juuri koskaan käydä missään/ tehdä mitään maksullista ? Miksi minä en syö mitään jos mennään joskus harvoin mäkkäriin tms? (Heh. Korona on ihanasti saanut meidät tuntemaan enemmän normaaliksi/ samanlaiseksi kuin muutkin).
- Anonyymi
Mene töihin!
- Anonyymi
Työttömiä työnhakijoita on nyt 327.000 joten ei tarvitse köyhänkään olla yksin.
Se on todella ikävää, että läheskään kaikissa perheissä ei ole mahdollista tarjota lapsille mukavaa kesälomaa huvittelukeskuksissa. Voisihan sitä kuitenkin mennä vaikka sukulaisten tai tuttavien luo käymään, sillä jo pelkkä ympäristön vaihdos auttaa lasta virkistymään ja luomaan uusia sosiaalisia kontakteja.- Anonyymi
Kyllä ei tarvitse köyhän välttämättä käyttää rahaa, kun voi tarjota lapsille huvituksia. Paljon on tarjolla ilmaiseksi tai jonkun tahon sponssaamana vaikka mitä. Me on käyty koko perheen voimin lasten kanssa mm. tivolissa pankin tarjoamilla vapaalipuilla, kaupungin järjestämässä huippuartistien ilmaiskonsertissa, kylpylässä yhdistyksen mukana jonka sponssasi eräs kuljetusliike, huvipuistoissa eri yritysten lahjoittamilla vapaalipuilla, messuilla vapaalipuilla, teatterissa vapaalipuilla. Poikamme oli useammallakin partioleirillä, jopa ulkomaillakin erilaisilla stipendeillä ja sponsoreiden avustamana. Tyttäremme ovat harrastaneet monenlaisia asioita, kuten ratsastusta ja soittoa eri soittimilla, näihinkin harrastuksiin on saatu monenlaista apua mm. säätiöiltä.
Olemme voineet matkustaa omatoimisesti koko perheen kanssa ulkomaillakin hyvin pienillä kustannuksilla, edulliset lennot netin kautta ja majoitukset suuren suomalaisen pörssiyhtiön sponssaamana perillä. Matkakassaa kartutin kirjoittamalla juttuja lehtiin ja niistä sain tekijänoikeuskorvauksen.
- Anonyymi
Voi itku, no sitähän pitääkin hävetäjos ei pääse kaljalle! On se sen verran häpeellistä, kyllä.
Mikähän siinä on, että ihmiset eivät puhu asioita vaan häpee niitä?
Oletteko tuppisuita kun näette kavereita, miski istutte ja olette mykkinä?
Eikö kavereita juuri tapaa sen takia että voivat keskustella?
Tuossakin tämä tyyppi, häpee kun ei ole samnalainen kuin muut, miksi pitäisi olla? Me ollaan kaikki erilaisiak, jasaataisiin kaikki hävetä itseämme jos pitää hävetä sitä että on olemassa.
Hassua että jo sinäkin annat sellaisen kuvan, että et halua jotain tietty tyyppiä. hn ei saa olla käyhä eikä sairas, miksi ei?
Kun et hyväksy itseäsi, et pysty hyväksymään muitakaan. - Anonyymi
Niin aloitus on 9vuoden takaa mutta kyllä nykypäivänäkin vastaava tilanne. Itse en vaan lähtis mihinkään ravintolaan syömään ja onko tuollaiset sitten ystäviä tai kavereita ollenkaan. Mitä helvettiä se yhdessäolo täytyy maksaa niin miksei metsään paistaa makkaraa ja juomana mehua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881351Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670