Joka ilta liikaa imovanea?

Ongelma on seuraavanlainen; käytän imovanea iltaisin nukkumiseen. Toimii ihan ookoo, mutta lähes joka ilta otan pari imovanea liikaa. Muisti menee ja aamulla en muista menneeni nukkumaan ja herään vasta kun ihmiset pääsee töistä. En koskaan muista ottaneeni kuin sen yhden tai joskus kaksi jos uni ei tule. Mutta aina aamulla purkkia katsoessani on monta pilleriä hävinnyt?

Missä vika ja miten voi estää itseäni napsimasta niitä liikaa? Otan aina sen pillerin ja menen saman tien sänkyyn nukkuakseni, mutta aina ilmeisesti nousen ja otankin lisää.

Melkein kaikissa tollasissa "vahvoissa" lääkkeissä mulla on sama ongelma. Mitä teen kun en voi lopettaakaan, kun ei muuten uni tule?

Kiitoksia vastauksista.
71017
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Tuttu tunne! Menin nukkumaan sunnuntai iltana ja heräsin tiistaina kello 14! Aamukahvia juodessa tajusin tietokeen ruudulta että se on perkele tiistai, roskiksessa 2 tyhjää imovane levyä, 25 tullut syötyä ilman mitään muistikuvia.... Kaikki mehut myös juotu jääkaapista...

Kuinkakohan moni semmoinen alaston hiippari kaupungilla mitä poliisit ovat hakeneet ovatkaan imovaneissa ja unissaan kävelevät.

Äänestä

Jos teillä on kumppani samassa taloudessa, antakaa heille unilääkkeenne ja iltaisin pyydätte heiltä lääkärin määräämän annoksen. Toinen vaihtoehto on ehdottaa lääkärille unilääkkeen vaihtoa, joka ei nousisi niin hattuun. Imovanen tilalle voi kokeilla esim. tsolpideemia tai temetsapaamia.

Äänestä

"Imovanen tilalle voi kokeilla esim. tsolpideemia tai temetsapaamia."

Nyt annoit aika vaarallisen neuvon. Mainitsemasi lääkkeet koukuttavat kaikkei vahvimmin, Imovane on unilääkkeistä vähiten riippuvuutta aiheuttava.

Äänestä
  • "Mainitsemasi lääkkeet koukuttavat kaikkei vahvimmin"

    Ei pidä paikkaansa. Tsopikloni (Imovane) ja Tsolpideemi (Stillnoct) ovat molemmat ns. miedoimmasta päästä bentsodiatsepiineista. Ovat myös molemmat lyhytvaikutteisia. Temetsapaami (Tenox) taas pidempi vaikutteisempi. Koukuttavimmat valmisteet taas löytyvät Xanoreista, Dormicumeista ym. vastaavista.

    Äänestä

  • NikoS kirjoitti:

    "Mainitsemasi lääkkeet koukuttavat kaikkei vahvimmin"

    Ei pidä paikkaansa. Tsopikloni (Imovane) ja Tsolpideemi (Stillnoct) ovat molemmat ns. miedoimmasta päästä bentsodiatsepiineista. Ovat myös molemmat lyhytvaikutteisia. Temetsapaami (Tenox) taas pidempi vaikutteisempi. Koukuttavimmat valmisteet taas löytyvät Xanoreista, Dormicumeista ym. vastaavista.

    Kyllä pitää paikkansa, kokeiltu on. Stillnoctista vieroittautuminen vaatii sairaalahoitoa. Imovanesta pääsee eroon ihan itsenäisesti, jos vähitellen lopettaa.

    Stillnoctin vaikutuksen alaisena, jos esim. yöllä sattuu heräämään voi tehdä ihan mitä vain jota ei aamulla muista tehneensä. Vieroitusoireina ilmenevät sydänmen rytmihäiriöt, verenpaineen heittelyt, aivojen sähköisen toiminnan häiriöt jne.

    Tenox on kaikkein pahin, jota ei tulisi kenellekään koskaan määrätä.
    Alprox koukuttaa myös hyvin vahvasti eikä sitä paitsi ole unilääke, josta edellisissä viesteissä oli kyse.

    terv. Auroran sairaala

    Äänestä

Yksilöllisiä eroja on aina lääkkeiden suhteen, mutta mitään tieteellistä eroa niiden koukuttavuudessa ei ole. Tenox toki vahvempi kuin Imovane tai Stillnoct, mutta ei sekään koukuttavimmasta päästä. Lähes kaikki bentsot sopivat myös unilääkkeeksi, niiden väsyttävän vaikutuksen vuoksi. Esimerkiksi Diapamin tai Opamoxin rinnalle ei välttämättä tartte erikseen määrätä lisää bentsoja, vaan voi tarvittaessa ottaa nukkumaan mennessä Diapamin.

Täältä löytyy taulukot bentsojen koukuttavuudesta ja puoliintumisajoista:
http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

Äänestä

Ja sinäkö uskot kaiken lukemasi? Ihmisten omakohtaiset kokemukset ovat ainoita joihin voi luottaa. Noissa sun linkeissä ollaan rottakokeiden perusteella johtopäätöksiä vedetty tai sitten sun pitää olla TODELLA tyhmä jos uskot noihin.

Kaiken lisäksi opettele jossain vaiheessa olemaan yleistämättä, jokainen lääkkeenkäyttäjä on yksilö ja siksipä juuri kenellekään ei tulisi mitään lääkkeitä koskaan määrätä ilman, että tuntee miten henkilön suvussa on mihinkin lääkkeisiin reagoitu.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


pillerirohmu kirjoitti:

Ongelma on seuraavanlainen; käytän imovanea iltaisin nukkumiseen. Toimii ihan ookoo, mutta lähes joka ilta otan pari imovanea liikaa. Muisti menee ja aamulla en muista menneeni nukkumaan ja herään vasta kun ihmiset pääsee töistä. En koskaan muista ottaneeni kuin sen yhden tai joskus kaksi jos uni ei tule. Mutta aina aamulla purkkia katsoessani on monta pilleriä hävinnyt?

Missä vika ja miten voi estää itseäni napsimasta niitä liikaa? Otan aina sen pillerin ja menen saman tien sänkyyn nukkuakseni, mutta aina ilmeisesti nousen ja otankin lisää.

Melkein kaikissa tollasissa "vahvoissa" lääkkeissä mulla on sama ongelma. Mitä teen kun en voi lopettaakaan, kun ei muuten uni tule?

Kiitoksia vastauksista.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu