Olen tässä viime aikoina tajunnut että elämälläni ei ole juuri sisältöä, tai kyllähän minä aikani jotenkin kulutan, mutta tuntuu etten tee mitään tärkeää.. Aiemmin suuri osa ajastani meni kouluun, kuten kirjoituksiin valmistautumiseen (olen äskettäin lukiosta valmistunut nuori), ja esimerkiksi pääsykokeisiin. Nyt näiden hommien ollessa ohi en oikein tiedä mitä tekisin.
Olen ollut toki töissä, melkein kaksi kuukautta, mutta aivan pian kausiluonteinen työni päättyy - mitä ihmettä sitten tekisin, kun vapaa-aikaa on niin paljon? Onhan toki kesä niin oleilen mielelläni ulkona ja näen harvoja kavereitani, mutta en tiedä miten käyttäisin muun aikani.. Haluaisin nähdä muutamaa kaveriani vaikka joka päivä, mutta heillä on ulkomaanreissuja ja muita menoja ja he asuvat aika kaukana minusta. Enkä kehtaisi aina ängetä heille, vaikka he ovat kavereitani.. Minulla ei oikeastaan ole kuin kaksi hyvää kaveria, mutta heillä on useita tärkeitä ja läheisiä kavereita ja sukulaisia, joten heillä on paljon vaihtoehtoja kenen kanssa viettää aikaansa.. Nämä kaksi ystäääni ovat todella tärkeitä ja rakkaita minulle, sillä he ovat parhaat kaverini, mutta minusta tuntuu, että olen heille vain yksi kaveri suuren määrän joukossa, enkä todellakaan mikään paras tai tärkein ystävä.. Ehkä minun pitäisi puhua asiasta heidän kanssaan, mutta se olisi aika vaikeaa...
Normaalisti luen mielelläni kirjoja, mutta sain juuri päätökseen erään hyvän sarjan, joten en oikein tiedä mitä lukisin. Onhan kirjoja vaikka millä mitalla, mutta minua jotenkin harmittaa tuon sarjan päättyminen - tuntuu etten osaa elää ilman sitä. En nyt mitenkään varsinaisesti elä missään fantasiatodellisuudessa, mutta uppoudun lukemiini kirjoihin ja niiden maailmaan hyvin helposti. Olen sellainen lukia, että eläydyn hyvin paljon kirjojen tapahtumiin ja henkilöihin, että esimerkiksi itkeskelen lukiessani kirjoja.. Siksi onkin tavallaan "raskasta" ja ikävää, että tuo sarja loppui - haluaisin sen jatkuvan vai ikuisesti, mutta ei voi mitään... Eikä mielestäni kirjojenkaan pitäisi olla se elämän suola.
Joskus olen "täyttänyt" elämäni pelaamalla, niin ei ole tarvinnut miettiä mitä parempaa tekisin, mutta en halua enää sortua siihen. Haluaisin jotakin sisältöä elämääni, mutta mitä? Taitaa olla aika vaikea kysymys, mutta toivoisin että joku osaisia neuvoa, mihinkä perusjuttuihin kannattaisia paneutua, sillä en enää tiedä edes mikä on tärkeää elämässä. (Tai voihan se olla toki tärkeintä miettiä tällaisia asioita itse eikä kysellä, mutta jotenkin tuntuu että tällä hetkellä osaan vain täyttää elämäni ja tuntini jollakin turhanpäiväisellä puuhalla.) Perhe ja kaverini ovat toki tärkeitä, mutta mikä muu?
Nyt tärkeäksi näyttää muodostuneen koulu, kirjat, tv-sarjat, musiikki ja jotkin niiden kaltaiset asiat. Huomaan, että olen oikeastaan tähän asti elänyt käydäkseni koulua, sillä olen kuluttanut päivän koulussa ja tehnyt kotona läksyjä - enkä juuri mitään muuta, mitä nyt jotakin tuhrannut, että seuraava päivä tulisi.. Mitä elämää se tuollainen on, että odotan seuraavaa päivää ja koulua? Ei minun pitäisi elää koulua varten! Monet nuoret jotka tunnen, elävät ehkä ollakseen kavereidensa kanssa tai jotain tällaista, mutta minä en. Ovat ystävät minullekin tärkeitä, mutta koulu tuntuu vaan ympäröineen elämääni, sillä en esimerkiksi juurikaan juttele kavereilleni tunneilla, vaikka kaikki tuntuvat tekevän niin, sillä sehän on hauskaa. Enkä valvo pitkään, jos aamulla on koulua. Teen siis vaikka mitä koulun vuoksi, miksiköhän..?
Ei elämän tarvitse kokoajan olla jotakin merkittävien asioiden tekemistä, mutta pointtini on se, tällä hetkellä elän niin, että kulutan päivän vain jotenkin, en niinkään elä sitä ja nauti.
No tulipa pitkä viesti, mutta piti vähän purkaa tuntoja jonnekkin ;) Niin ja en hirveästi toivo sellaisia viestejä, että hanki elämä, mutta voihan niitäkin toki lähettää.. ja ehkä joku karu viesti tekisikin minulle hyvää..
mikä on olennaista?
82
2861
Vastaukset
- henriksoni8781
olennaista on 64 bit windows 7 jos sulla uusi pc . xp modella p''see 32 bittisyyteen
silverlight- shees
nice ans w/ no help (:
- oma 100%
shees kirjoitti:
nice ans w/ no help (:
Kyllä tietokoneessa riittää pelkkä spotify jos siinä on hyvät liitännät kunnon stereoihin.
Tärkeintä on elää niin että käyttää koko oman voimavaransa eikä evota, sitä ei nimittäin kaikki tee, vaan säästelee itseään ja kykyjään, se taas johtuu siitä että moni säälii niitä jotka ei osaa, ja sitten ei muka osaa itsekkään.
Elä omaa elämääsi äläkä evokin elämää!
- mammuliini
Käy vapaaehtoisena vaikka lastenklinikalla kerran pari viikossa, josko elämisen sietämätön keveys helpottaisi. Itsellä helpotti vasta poikaystävän löytymisellä ja hyvällä harrastuksella sekä säännölisen työn saamisella. Eipä ole enää onneksi tuota fiilistä! Tsemppiä!
- -hukassa-
toi vapaaehtoistyö voi olla hyvä idea ;) kiitti tsempistä!
- Aurora
Minusta tuntui nuorena ihan samanlaiselta. Muistan kuinka haljuilin yliopiston käytävällä miettien, tuleeko tästä mitään ja miksi elämä tuntuu niin tyhjältä. Ei ollut selkeää päämäärää, jota kohti ponnistella.
Opiskelu oli silloin vapaampaa kuin nykyisin, ja sitä saattoi pitkittää liki rajattomiin. Opintotukea ei liioin saanut, sitä elää kitkutteli tilapäistöillä ja kotoa saaduilla avustuksilla, jopa maalaissukulaisten lähettämillä ruokapaketeilla.
Vasta monen vuoden kuluttua rahatilanne ja muukin elämäntilanne selkenivät; sain vakituisen työpaikan, joka oli melkein sitä mitä olin ehkä ajatellut mutta vain melkein. Siihen aikaan työsuhteet olivat pitkiä ja siinähän elämä kulki eläkepäiviin asti saman kirjoituspöydän ääressä. Ja myös kirjoituspöydän ulkopuolella. Sen ajan tavan mukaan menin jo kesken opiskelujen naimisiin ja sain lapsen. Lapsen syntymän jälkeen elämä ei tuntunut tyhjältä ennen kuin vasta nyt vanhana, kun olen jäänyt yksin. Ja nytkin vain ajoittain, tietäen että se tunne menee ohi.
Olen aina rakastanut lukemista. Tiedän tuon tunteen, kun jokin hyvä kirjasarja päättyy. Samalla lailla jotain hienoa tv-sarjaa jää kaipaamaan, kun tietää että se tulee uusintana ehkä kymmenen vuoden päästä, jolloin en ole enää sitä katsomassa.
Oma tyttäreni oli ylioppilaskeväänään yhtä epätietoinen kuin sinä, suorastaan onneton. Sitä putoaa jotenkin tyhjän päälle, kun suuri henkinen ponnistus on ohi eikä jatkosta ole mitään tietoa. Mutta aina täytyy rakentaa itselleen uusi päämäärä. Tyttäreni löysi päämääränsä harrastuspuolelta, eläimistä.
Ystäviin ja kavereihin ei kannata hirveän paljon satsata, jokaisella on omat menonsa. Aikuisuus on, sanoisin, melko yksinäistä taistelua oman itsensä ja elämänpaikkansa löytämiseksi.
Tsemppiä vain sinulle, nuori hengenheimolaiseni! - Päivä_kirkastuu
Tässä hetkessä eläminen. Ihminen helposti murehtii menneitä ja huolehtii tulevista, eikä huomaa juuri tätä hetkeä, mikä on ainoaa olemassaolevaa elämää. Mitään yliluonnollisia kykyjä tämän hetken eläminen ei vaadi. Keksi jotain puuhaa, jossa unohdat ajan ja ehkä paikankin täydellisesti. Sopivaa vapaaehtoistyötä voi toki tehdä, niin teen itsekin. Pitkillä kävelylenkeillä ajatus virtaa vapaasti, ja nuo ajatukset voi vaikka kerätä ylö ja aloittaa kirjoittamisharrastus. Voit toki alkaa vaikka meditoidakin.
Luonto antaa virikkeitä ja kunto kasvaa huomaamatta, vaikka patikoidessa/retkeillessä/kerätessä luonnon antimia. Erilainen käsillä tekeminen voi olla myös terapeuttista toimintaa. Jollei osaa maalata tauluja, voi vaikka askarrella. Itse teen yksinkertaisia juttuja (kuten paperihelmiä), kun niihin ei hermostu liian vaativuuden vuoksi, ja toistuvissa pitkissä työvaiheissa ainakin itse pääsen jonkinlaiseen flow-tilaan.
Itselleni parhaita hetkiä ovat olleet hetket ystävän vieressä, jossa on tuntikausia vain hellitty toista ja aika on kulunut huomaamatta. Ulkona liikkumisen (kaupunkiympäristössäkin) koen aina mielekkäämmäksi kuin sisällä olon. Päivittäisessä ulkoilussa näkee aina jotain uutta, tulee pidettyä kuntoa huomaamatta yllä, ja nukuttaa paremmin.
Hyvän elämän ei tarvitse olla monimutkaista taikka edes kallista. Pysähdy miettimään, mikä itsellesi on tärkeää, äläkä toimi sokeasti sen mukaan, mitä toiset odottavat. Tunnustele, miltä erilaisten asioiden tekeminen tuntuu. Koko elämän ei tarvitse olla suorittamista. Välillä voi olla huippukokemus vain maata riippumatossa ja katsella pilvien lipumista. Pysähtyminenkin on ihmiselle tärkeää. Suin päin eteen päin sännistämisellä huomaa liian myöhään, mikä itselle olisi ollut tärkeintä.- -hukassa-
Toi sun viimeinen kappale oli kyllä avaava.. Ehkä minun pitäisi kuunnella itseäni enemmän ja miettiä mitä tahdon. En tietenkään toimi täysin niin kuin muut neuvovat tai käskevät, mutta toisaalta annan muiden mielipiteiden ja toiveiden vaikuttaa tekemisiini ainakin jonkin verran.
- epäolennainennn
En todellakaan tiedä mikä elämässä on olennaista! Mutta olen tullut nyt kuitenkin siihen tulokseen, että vältän asioita, jotka saavat minut vuodesta toiseen MASENTUMAAN ja yksi niistä on SUOMEN PITKÄ JA PIMEÄ TALVI. Niinpä jo nyt keskellä kauneinta kesää olen vuokrannut asunnot talveksi etelän auringosta :). Jo se ajatus, ettei tarvitse valmistautua talven ankeuteen, saa mut hyvälle tuulelle - ja rakastamaan suunnilleen kaikkia.
Luin juuri George Orwellin Vuonna 1984. Siinä ihmiset "ohjelmoitiin" vihaisiksi ja sotaisiksi mm. vihakampanjoilla. Kuinka moni meistäkin on "ohjelmoitu" vihaiseksi ja tuhoavaksi vaikka jo median taholta? Olisiko olennaista tiedostaa se aivopesun mahdollisuus ja pyrkiä irti siitä? Hmmmm...- 17+9
"Niinpä jo nyt keskellä kauneinta kesää olen vuokrannut asunnot talveksi etelän auringosta"
Valitettavasti monet joutuvat jäämään tänne Suomeen töiden takia. :( 17+9 kirjoitti:
"Niinpä jo nyt keskellä kauneinta kesää olen vuokrannut asunnot talveksi etelän auringosta"
Valitettavasti monet joutuvat jäämään tänne Suomeen töiden takia. :(Meitä on moneksi :-) Itelle kyllä talvi on yhtä parasta aikaa ja aina innostun siitä pakkasesta (kunhan ei nyt liikaa ole) ja pimeästä. Loskakelit on vain semmoisia joista en niin välitä..
Katso youtubesta vaikka ekhart tolle. ihan mielenkiintoista asiaa. Oikeastaan olen aika samassa vaiheessa kuin ketjun aloittaja
- O klubi
Joo, mulla muutamia ajatuksia aiheesta:
http://onnellisuusklubi.munblogi.com/ - Millä on merkitystä?
- etsikää viisautta
Miksi elämä tuntuu niin tyhjältä ja mitään sanomattomalta?
Lähes jokainen joutuu tämän saman asian eteen elämässään...itse myös.
Minulle tärkeimmäksi kysymykseksi ja pelastukseksi nousi ajatus....mitä tämä elämä on?
Siihen rupesin hakemaan vastausta,ensin kirallisuudesta...sieltä ei löytynyt mieleistä vastausta,sitten aloin vaan pohtimaan asiaa "kokopäiväisesti",enkä hellittänyt ennenkuin asia ratkesi..tosin meni siin monta vuotta,mutta kannatti uhrata ne vuodet,hyvän asian takia.
Elämä on vaan ainoastaan,sarja ajatuksia ja sarja kokemuksia...siinä elämä on.
Jos haluat elää hyvän elämän täytyy sinulla olla hyvät ajatukset....hyvät ajatukset tuovat hyviä kokemuksia...ja hyvät kokemukset tuovat lisää hyviä ajatuksia jne.
Mutta kun me elämme kaksinaisuuden maailmassa,me tulemme kohataamaan myös ns.huonoja kokemuksia...silloin meillä taas on ajatuksen paikka osata kääntää tämä paha kokemus hyväksi(jokaisessa asiassa on kaksi puolta siunun vaan on ne löydettävä),kaikissa ikävimmissäkin asioissa on hyvä puolensa....näin ratkoen sinä kehityt askel,askel,askeleelta ja samalla kehityt viisaammaksi..eli täytät elämän tehtävääsi (kasvatat ajatuspääomaa).
Kun olet päässyt kiinni elämään kunnolla,alkaa asiat ratkeamaan kuin itsestään,tulet saamaan kaiken minkä hyvässä elämässä tarvitsee....ja siinä ei todella paljon tarvita...ystävät,terveelisen ruuan,terveyden,mieleisen työn.
Nämä minä olen saanut ja jotakin extraakin..ja olen mielestäni hyvin onnellinen ja VIISAS IHMINEN.- hyviä hetkiä jokaise
jokainen todellakin voimme miettiä omalla kohdallamme,mitä haluammme tai miten haluamme viettää elämämme.
sillä meillä jokaisella on tämä yksi ainoa elämä.
emme voi elää toisen elämää,eikä niin ,että joku toinen sanoo miten sinun täytyy elämäsi elää.
sanoisin mieti mitä haluat elämältäsi,mien haluat viettää sen.
ainahan se ei mene niinkuin suunnittelemme,mutta aina aukeaa uusia juttuja tilalle.
väkisin harrastamiset tai menemiset jos vasten tahtoaan tekee niin tressaa vain itseään.
hyvä kuitenkin ,opiskella,eikä jättää kesken siitä on elämässä hyötyä .eikun nautitaan jokaisesta uudesta päivästä ja siitä mitä saamme kokea ja oppoa sen myötä.
- Onni on saada elää
Elämässä tärkeimmät asiat ovat koti ja perhe.
- Ajattele positiivisesti.
- Löydä huonoistakin asioista se hyvä puoli.
- Elä päivä kerrallaan.- Tyhjä huone
Minä olen jo keski-iässä, mutta minua vaivaa vieläkin tällainen hukassa oleminen. Olen hukassa itseltäni ja elämältä. Minulla ei ole elämässä muuta kuin työ. Työ on elämäni sisältö. Lomat ovat yhtä kärsimystä. Minulla ei ole yhtään ystävää eikä edes kaveria. Ainoat suhteeni on työpaikalla, työkaverit siis. Nyt kahden viikon lomalla en ole käynyt missään enkä puhunut kenenkään kanssa, kaupassa päivää ja kiitos kassahenkilölle ovat ainoat puhekontaktini. Odotan töihinpääsyä, yritän kuluttaa päiväni jotenkin...tietokoneella, lukien tai telkkaria katsoen. Aurinkoa otan pihalla jos sattuu paistamaan, rannoille en lähde.Yritin tässä parisuhdetta muodostaa nettitreffien muodossa, ei onnistunut. Kumppanini oli pettymys. Kukaan eikä mikään näköjään kelpaa minulle....en tiedä mitä teen. On jotenkin tylsää tämä elämä...Minulla on työ, rahaa, asunto, auto, terveyttä, ulkonäköä ..luulisi että elämä on kunnossa..mutta kun ei ole.Tyhjää on , kovin tyhjää.....
- Endless Misery
Tyhjä huone kirjoitti:
Minä olen jo keski-iässä, mutta minua vaivaa vieläkin tällainen hukassa oleminen. Olen hukassa itseltäni ja elämältä. Minulla ei ole elämässä muuta kuin työ. Työ on elämäni sisältö. Lomat ovat yhtä kärsimystä. Minulla ei ole yhtään ystävää eikä edes kaveria. Ainoat suhteeni on työpaikalla, työkaverit siis. Nyt kahden viikon lomalla en ole käynyt missään enkä puhunut kenenkään kanssa, kaupassa päivää ja kiitos kassahenkilölle ovat ainoat puhekontaktini. Odotan töihinpääsyä, yritän kuluttaa päiväni jotenkin...tietokoneella, lukien tai telkkaria katsoen. Aurinkoa otan pihalla jos sattuu paistamaan, rannoille en lähde.Yritin tässä parisuhdetta muodostaa nettitreffien muodossa, ei onnistunut. Kumppanini oli pettymys. Kukaan eikä mikään näköjään kelpaa minulle....en tiedä mitä teen. On jotenkin tylsää tämä elämä...Minulla on työ, rahaa, asunto, auto, terveyttä, ulkonäköä ..luulisi että elämä on kunnossa..mutta kun ei ole.Tyhjää on , kovin tyhjää.....
Olet oikea tomumaja.
Rakkaus ei voi olla ehdollista. Mutta se tuntuu olevan. Voin nimittäin rakastaa naista jos hän on kaunis ja jos hän on lempeä.
Mot. Rakkaus on ehdollista. Sinun tulee täyttää rakkauden vaatimat ehdot.
Tai sitten uskot jeesukseen. - Kyselijäinen
Tärkeimpiä sinulle vai kaikille?
- Tuomo Manninen
Tyhjä huone kirjoitti:
Sinulle "Tyhjä huone". Tuo on tuttu juttu ja hyvin yleinen kaiken lisäksi. Jos ihmisellä on lähes kaikki perusjutut kunnossa ja silti elämä on tyhjää, niin onhan sille oltava syy. Itse tiedän kokemuksesta, että tyhjää ei synny itsestään. Ihminen on sielu, henki ja tämä kroppa. Sielu ja kroppa pärjää melko hyvin tässä maailmassa ihan itekseenkin, onhan niisä tunne-elämä, ajatukset, ymmärrys,mutta koska tuo henkiparka on jo Aadamin ajoista lähtien ihmis-suvussa ollut ns. kuolleessa tilassa, henkihän yhdistää ihmisen Luojaansa, niin ongelmahan on alunperin tuo katkennut yhteys. Ja ainoastaan ihmisen luoja voi ihmisessä vaikuttaa tyhjyyttä vetääkseen ihmistä takaisin puoleensa.Ja tätä Hän on tennyt ja tekee yhäti. Raamatusta se löytyy, kun uskaltaa lukea. Tämän todistan omakohtaisesti.
- pirteyttä
LLuonto ihmeineen antaa hyvää seuraa. Luovuus, esimerkiksi taulujen maalaus,
käsityöt kaikki luova rakentaa. Terve sielu terveessä ruumissa. Hoida itseäsi, kun on aikaa. Katse tulevaisuuteen, ei menneeseen. - somethin
Mulla on sisältöä elämässä vaikka muille jakaa mutta silti koen tyytymättömyyttä tällähetkellä. Mutta koska olen tällainen tuuliviiri, niin tiedän että kohta saatan olla samoilla eväillä onneni kukkuloilla. Minun elämäni täyttää äitiys, työt, muusikkous, palvelustehtävät, ja jatkuva eteenpäin pyrkiminen. Olen tehnyt itselleni myöskin vaikeina aikoina 5 vuotissuunitelman (reilu pari vuotta sitten tein) ja toteutan niitä asioita. Se koostuu ihan yksinkertaisista tavoitteista. Esim ammattitutkinto, ajokortti, talousasiat, työ, jne...
- lomalllla
Olennaista elämässä on työnteko ja verojen maksaminen. joskus kesällä on sitten pari viikkoa omaa aikaa kun voi kesälomalla viettää sitä oikeata elämää, josta on aina haaveillut.
- Afrikassa asunut
Mene auttamaan Afrikkaan kuivudesta ja sairauksista kärsiviä, niin ei tekeminen lopu eikä aika tule pitkäksi.
Jos et halua Suomesta pois niin sitten vaikka johonkin syrjäseudulle vanhusten ulkoiluttajaksi tai auttajaksi.
Maailma on täynnä tekemätöntä työtä, kaikesta ei saa kovin suuria rahoja, mutta tekemisen ja onnistumisen iloa sitäkin enemmän. - gläre
olen samassa veneessä, kuomaseni! pidätkö eläimistä? itselläni on 12 viikkinen koiranpentu vieressä tuhisemassa ja se tuo mukavasti sisältöä elämään. on mukava kun on joku asia joka rytmittää elämää. aikaisin ylös, ulkona pitää käydä miljoona kertaa päivässä, ja ihmiset tulevat paljon juttelemaan niin tässä tutustuu muihinkin :)
- naisia naisia
Tärkeintä elämässä on naiset jotka ei niin tarkkoja tavarastaan ja niitä onneksi nykypäivänä riittää! On kiva kun ovat alkaneet osata pukeutua samoin kun prostituoidut se on hieno piirre suomalaisnaisissa jota kaivannut jo vuosia sitten.
- hengenheimolainen)
Nuo pohdiskelusi ovat tyypillisiä sellaiselle ihmiselle, joka ajattelee syvällisesti. On tuhansia kaltaisiasi nuoria, jotka ovat samassa tilanteessa. Itsekin muistan ajatelleeni, että tätäkö se onnellinen nuoruus on, kun stressaa, että pääseekö opiskelemaan, saako töitä, löytääkö ikinä sitä poikaystävää, missä asuisin jne. Valinnanvaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, mutta mitä uskaltaa tehdä.
Hienoa, että et ole lähtenyt sille linjalle, että täyttäisit tyhjyyttä ympärilläsi esimerkiksi bilelttämisellä, dokaamisella, irtosuhteilla jne. Kannattaa kuitenkin olla aktiivinen ja tutustua ihmisiin, jotta saat enemmän ihmissuhteita verkostoosi. Tarkoitan sitä, että mitä vanhemmaksi tulet, sitä vaikeampaa on saada niitä ystäviä. Siksi on tärkeää, että on sitten edes niitä kavereita, joita voi tavata silloin tällöin, vaikkei heistä koskaan parhaita sydänystäviä tulisikaan.
Oletko ajatellut, että sinulla olisi mahdollisuus lähteä esimerkiksi ulkomaille töihin? Sellainen avartaa maailmaa, on hyvä lisä ansioluetteloosi ja kielitaidon kannalta sekä auttaa oppimaan itsestä paljon. Yksinäisyyttä se ei poista, mutta voisi auttaa suhtautumisessa asioihin. Nyt kun sinulla ei ole sidoksia kotimaahan, olisit vapaa lähtemään.
Sitä elämäntarkoitusta etsiessä tämä elämä monella menee. Kannattaa muistaa, että harvoin kenelläkään on elämänkuviot täysin selvillä. Sitä paitsi ikinä ei voi tietää, miten elämä kohtelee, sillä voi tulla vakavaa sairastumista tms.
Omalla kohdallani elämä asettui uomiinsa pikkuhiljaa. Sain sen opiskelupaikan toisella yrittämällä, sain suoritettua ajokortin, valmistuin, löysin miehen, saatiin lapsi ja vaikka erottiin, niin elämäntarkoitus löytyi lapsesta ja elämästä ylipäätään. Työ täyttää elämää ja nyt kun lapsi on jo aika iso, niin teen niitä asioita, joista tulee hyvä mieli (lukeminen, TV, liikunta, luonnossa liikkuminen). Olen myös uudelleen lähentynyt omiin sukulaisiini, joita tapaan säännöllisemmin (esim. oma kummitätini).- -hukassa-
On kyllä ihan lohduttavaa kuulla, etten ole tässä tilanteessa yksin ja muutkin jakavat samoja ajatuksia (:
Kavereita ja läheisiä ystäviä toivoisin saavani lisää, mutta välillä se tuntuu vaikealta, koska koen itseni erilaiseksi, kun pohdin liikoja tai kun en kuulu niihin, jotka juovat.. pitäisi silti lähteä mukaan muitten kanssa kaupungille, vaikken käytäkään alkoholia juuri ollenkaan - ei sen kai pitäisi olla esteenä? Niin ja voisin kyllä koettaa olla avoimempi ja sosiaalisempi..
Tuleva koulupaikka on tiedossa, joten ulkomaille en ole lähdössä.. mutta pitää muistaa koulun lomassa jättää aikaa muullekin ja hankkia niitä uusia tuttavia. Vähän vaan jännittää kun muutan niin kauas kotoani enkä tunne opiskelupaikalta ketään, mutta onhan se tilanne monilla muillakin edessä ja onpahan ainakin melkein pakko tutustua johonkin!
- cornfield
Joitakin asioita olen havainnut omalla kohdalla tärkeiksi, mutta ihmiset ovat erinlaisia taipumuksiltaan ja mihin haluavat keskittyä. Mielekkyyttä ja ihmisenä kasvunmahdollisuutta antavat vastavuoroiset melkotasaveroiset ihmisuhteet- mutta myös pyrin oppimaan itseäni viisaamilta asioita ja hajeudun heidän seuraan. Hyväntekeväisyys tai yhteisöllinen jokin osallistuminen, joka kehittää porukassa olemisen ja tekemisen taitoja ja näkökulmaan ja liittää maailmanlaajuiseen vastuun kantoon. Se tuo myös omiin murheisiin laajemman näkökulma. Itsensä toteuttaminen mielekkään työn (tai jonkinlainen viikko-ohjelma) tai ainakin mukavien työkavereiden saanti ja päivärytmin ylläpitäminen jäsentää ihmistä ja voi välttää turhaa yksin murehtimista ja asioiden vatvomista, mikä pehmittää kenentahansa pään. Päihteiden liikakäyttö ja liika viihteellä olo tuskin on kenellekään elämänrealiteeteja tukeva. Minusta on hyvä hyväksyä että elämässä saavuttaa hyviä asioita myös ihmissuhteissa pitkäjänteisellä työllä ja arjen puurtamisen kestämisellä. Jos poukkoilee lyhytjänetsesti, alkaa ihminekin hajota ja on tuuliajolla. Joillekin se vain on luonteen piirre, mutta kaikkea voi ainakin hiukan harjoitella, OPPIMASSA OLLAAN KAIKEN IKÄÄ, eikä valmista tule. Elämä on matkalla oloa, löytämisen iloa ja välillä kompuroidaa polvillaan ja siitäsitten ylös ja mukavemmin siitä noustaa hyvien ystävien kanssa.
- Kaarina *1948
Ei ihmiset ennen kolmattatuhatta vuotta olleet se onnellisempia.
Oli vain vähemmän aikaa.
Ei ollut talouskoneita/apureita Astianpesukone imuri pyykinpesukone ompelukone sähkövatkain jääkaappi jne.
Sain lapseni 1970-luvun lopulla..
Pyykin pesin käsin, imuria ei ollut, työsuhde/vuokra asuntoon piti itse ostaa jääkaappi, jonka koin tarpeellisemmaksi lasten ruuan takia.
Ihmettelen nykyään kokopäiväisenä, mihin katoavat sosiaaliset suhteet. Kolme tärkeää läheistä on kuollut, samoin omat vanhemmat. Maailma on lavea, elämäni ajan tuntemiani on muuttanut asumaan Eurooppaan.
Elämän tarkoitus on elää niin kauan kunnes kuolee, olla kiinnostunut ympäristöstään ja muista ihmisistä.
Elämä ei ole kilpailua tavarasta tai toisten arvostuksesta.- Äityli -72
Olet syvällisesti pohtiva nuori nainen. Olen miettinyt samoja asioita kuin sinäkin. Tällä hetkellä koen oman elämäni tarkoitukseksi sen, että olen rukoilemalla ja sinnikkyydellä voinut löytää oman paikkani tässä elämässä.
Kuulun ev.lut. seurakuntaan ja usko Jeesukseen on se kallio, jolla seison. En ole hihhuli. Aikoinani ylioppilaaksi päästyäni en päässyt opiskelemaan sille alalle, mille halusin. Pidin välivuoden ja yritin toisen kerran enkä päässyt silloinkaan opiskelemaan. Elämä tuntui epäreilulta, vaikka rukoillen olinkin kulkenut matkaani. Aloitin opiskelut kaupallisella alalla, joka oli aivan väärä ala minulle. Valmistuin, olin vähän aikaa työttömänä ja sain vakituisen työpaikan. Löysin miehen ja sain ensimmäisen lapsen. Minut sanottiin laittomasti irti töistä ja masennuin. Itsetuntoni meni nolliin ja koin olevani merkityksetön ja arvoton. Ihmettelin, miksi niin kävi. Uskoani koeteltiin. Pääsin kouluavustajaksi puoleksi vuodeksi ja jostain heräsi ajatus siitä, olisiko se ala, jonne olin alunperin halunnut sittenkin se minun juttuni. Hain opiskelemaan sosiaalipuolelle, en opetuspuolelle, koska odotin toista lasta. Pääsin opiskelemaan sosiaalipuolelle, mutta luovutin paikkani, koska en kokenut sitä omimmaksi.
Jäin kotiäidiksi n. 10 vuodeksi. Ajatukseni heittelivät, oli lievää masennusta, mietin elämäni tarkoitusta, rukoilin... Välillä ajattelin, ettei Jumalaa ole ollenkaan, että hän on kivijumala. Opiskelin avoimessa yliopistossa äitiysvuosinani kaikenlaista ja yhtäkkiä opiskeleminen tuntui mielekkäältä. Opin tuntemaan erilaisia ihmisiä, pärjäsin opinnoissani.
Kun nuorimmaiseni oli 3 v. (minulla on neljä lasta) jäin työttömäksi. Yritin etsiä töitä, mutta kukapa olisi ottanut töihin neljän lapsen äidin, jolla oli 90-luvulla käyty opiskelutodistus ja työkokemusta erittäin vähän. Lievää masennusta, oman itsensä mitätöimistä, oman paikkansa etsimistä... elämä ei tuntunut miltään, vaikka uskossa olinkin. Löysin "sattumalta" Pekka Hämäläisen kirjoittamia kirjoja elämästä (elämäntapakirjoja). Ne kolahtivat. Yksi tärkeä pointti oli se, että kuuntelee oman sydämensä ääntä. Vaikka mulla oli perhe, usko ja ystäviä, niin oma elämä tuntui tarkoituksettomalta. Tajusin, että mun oli opiskeltava sellainen ammatti itselleni, missä kokisin käyttäväni omia lahjojani ja taitojani, ja mistä nauttisin ja mikä olisi merkityksellistä.
Pääsin opiskelemaan suomen kieltä erityisvalinnalla ja n. 2,5 vuoden opiskelun jälkeen valmistuin FM:ksi. Sain open töitä ja koin vihdoinkin olevani sillä alalla, joka oli minulle tarkoitettu. Koin olevani tärkeä ja tekeväni merkityksellistä työtä.
Nyt kun katselen taaksepäin, tiedän, että Jumala on kuljettanut minua eteenpäin. Voiko kukaan koskaan tarkasti tietää, mikä on elämän tarkoitus? Itselleni elämän tarkoitus on se, että uskon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön ja rukoilemisen kautta olen löytänyt itseni ja ne taidot ja kyvyt, joiden avulla voin olla käytössä. Haluan olla auttamassa, ohjaamassa, laittamassa itseni likoon täysivaltaisesti siihen kaikkeen, mitä teen. Elämää ei ole luotu sattumalta. Rakkaus on yksi suurin asia, mitä meidän pitäisi jokaisen omassa elämässä toteuttaa. Rakkauteen kuuluu toisen auttaminen, hyväksyminen ja toisen vierellä kulkeminen. "Tee toiselle sitä, mitä haluaisit itsellesi tehtävän", on hyvän jatkamista eteenpäin. Ennen kaikkea positiivinen asennoituminen elämään on tärkeätä.
Minulle on ollut aina vaikeaa vain olla, levätä, mutta tänä kesänä olen opetellut sitäkin. Olen lueskellut erilaisia kirjoja, vain miettinyt ja antanut ajatusten lipua. Olen myös lenkkeillyt. On tärkeää, että löydät oman itsesi ja rakennat elämääsi sen pohjalle. Älä rakenna liiaksi kavereittesi varaan. Aikoinani minun kaikki kaverit muuttivat pois opiskelemaan muaalle ja jäin yksin kotikaupunkiini. Oli otettava niskasta kiinni itseä ja lähdettävä yksin seurakunnan toimintaan etsimään uusia kavereita. Se kannatti, sillä seurakunnasta löysin miehenikin. :) Kapakat eivät ole minua koskaan kiinnostaneet...
Koska tykkäät lukemisesta, suosittelen Pekka Hämäläisen kirjoja. Siunausta elämääsi. Muistan sinua rukouksin. - -hukassa-
Äityli -72 kirjoitti:
Olet syvällisesti pohtiva nuori nainen. Olen miettinyt samoja asioita kuin sinäkin. Tällä hetkellä koen oman elämäni tarkoitukseksi sen, että olen rukoilemalla ja sinnikkyydellä voinut löytää oman paikkani tässä elämässä.
Kuulun ev.lut. seurakuntaan ja usko Jeesukseen on se kallio, jolla seison. En ole hihhuli. Aikoinani ylioppilaaksi päästyäni en päässyt opiskelemaan sille alalle, mille halusin. Pidin välivuoden ja yritin toisen kerran enkä päässyt silloinkaan opiskelemaan. Elämä tuntui epäreilulta, vaikka rukoillen olinkin kulkenut matkaani. Aloitin opiskelut kaupallisella alalla, joka oli aivan väärä ala minulle. Valmistuin, olin vähän aikaa työttömänä ja sain vakituisen työpaikan. Löysin miehen ja sain ensimmäisen lapsen. Minut sanottiin laittomasti irti töistä ja masennuin. Itsetuntoni meni nolliin ja koin olevani merkityksetön ja arvoton. Ihmettelin, miksi niin kävi. Uskoani koeteltiin. Pääsin kouluavustajaksi puoleksi vuodeksi ja jostain heräsi ajatus siitä, olisiko se ala, jonne olin alunperin halunnut sittenkin se minun juttuni. Hain opiskelemaan sosiaalipuolelle, en opetuspuolelle, koska odotin toista lasta. Pääsin opiskelemaan sosiaalipuolelle, mutta luovutin paikkani, koska en kokenut sitä omimmaksi.
Jäin kotiäidiksi n. 10 vuodeksi. Ajatukseni heittelivät, oli lievää masennusta, mietin elämäni tarkoitusta, rukoilin... Välillä ajattelin, ettei Jumalaa ole ollenkaan, että hän on kivijumala. Opiskelin avoimessa yliopistossa äitiysvuosinani kaikenlaista ja yhtäkkiä opiskeleminen tuntui mielekkäältä. Opin tuntemaan erilaisia ihmisiä, pärjäsin opinnoissani.
Kun nuorimmaiseni oli 3 v. (minulla on neljä lasta) jäin työttömäksi. Yritin etsiä töitä, mutta kukapa olisi ottanut töihin neljän lapsen äidin, jolla oli 90-luvulla käyty opiskelutodistus ja työkokemusta erittäin vähän. Lievää masennusta, oman itsensä mitätöimistä, oman paikkansa etsimistä... elämä ei tuntunut miltään, vaikka uskossa olinkin. Löysin "sattumalta" Pekka Hämäläisen kirjoittamia kirjoja elämästä (elämäntapakirjoja). Ne kolahtivat. Yksi tärkeä pointti oli se, että kuuntelee oman sydämensä ääntä. Vaikka mulla oli perhe, usko ja ystäviä, niin oma elämä tuntui tarkoituksettomalta. Tajusin, että mun oli opiskeltava sellainen ammatti itselleni, missä kokisin käyttäväni omia lahjojani ja taitojani, ja mistä nauttisin ja mikä olisi merkityksellistä.
Pääsin opiskelemaan suomen kieltä erityisvalinnalla ja n. 2,5 vuoden opiskelun jälkeen valmistuin FM:ksi. Sain open töitä ja koin vihdoinkin olevani sillä alalla, joka oli minulle tarkoitettu. Koin olevani tärkeä ja tekeväni merkityksellistä työtä.
Nyt kun katselen taaksepäin, tiedän, että Jumala on kuljettanut minua eteenpäin. Voiko kukaan koskaan tarkasti tietää, mikä on elämän tarkoitus? Itselleni elämän tarkoitus on se, että uskon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön ja rukoilemisen kautta olen löytänyt itseni ja ne taidot ja kyvyt, joiden avulla voin olla käytössä. Haluan olla auttamassa, ohjaamassa, laittamassa itseni likoon täysivaltaisesti siihen kaikkeen, mitä teen. Elämää ei ole luotu sattumalta. Rakkaus on yksi suurin asia, mitä meidän pitäisi jokaisen omassa elämässä toteuttaa. Rakkauteen kuuluu toisen auttaminen, hyväksyminen ja toisen vierellä kulkeminen. "Tee toiselle sitä, mitä haluaisit itsellesi tehtävän", on hyvän jatkamista eteenpäin. Ennen kaikkea positiivinen asennoituminen elämään on tärkeätä.
Minulle on ollut aina vaikeaa vain olla, levätä, mutta tänä kesänä olen opetellut sitäkin. Olen lueskellut erilaisia kirjoja, vain miettinyt ja antanut ajatusten lipua. Olen myös lenkkeillyt. On tärkeää, että löydät oman itsesi ja rakennat elämääsi sen pohjalle. Älä rakenna liiaksi kavereittesi varaan. Aikoinani minun kaikki kaverit muuttivat pois opiskelemaan muaalle ja jäin yksin kotikaupunkiini. Oli otettava niskasta kiinni itseä ja lähdettävä yksin seurakunnan toimintaan etsimään uusia kavereita. Se kannatti, sillä seurakunnasta löysin miehenikin. :) Kapakat eivät ole minua koskaan kiinnostaneet...
Koska tykkäät lukemisesta, suosittelen Pekka Hämäläisen kirjoja. Siunausta elämääsi. Muistan sinua rukouksin.Olet kyllä selvinnyt vaikka mistä, täytyy ihan hattua nostaa. Vaikeuksista huolimatta seisot nyt siinä. Ongelmani tuntuvat pieniltä omiesi rinnalla, mutta silti ne vaivaavat minua aika ajoin. No, ehkä minäkin jonain päivänä koen elämäni "täydemmäksi", enkä surkuttele turhia..
Voisin hyvinkin kokeilla, millaisia nuo pekka hämäläisen kirjat ovat. Niin ja kiitoksia paljon sinulle vastauksestasi, se helpotti oloani
Ylla on paljon mahtavia ehdotuksia, myos Dalai Laman "Onnellisuus" /"Happiness" & Happiness at Work" on hyviaa luettavaa tuollaisella kaudella jota olet kaymassa lapi.
Meidan kaikkien ihmisten luonteeseen kuuluu itsetutkiskelu-itsetietoisuus on suurin valttimme. Kuuhun ei oltaisi menty tai Internettia keksitty jos joku ei olisi etsinyt tarkoitusta elamalleensa..
Mutta hyva ihminen muista etta meilla on jo tarkoitus siella missa me olemme ja talla nimenomaisella hetkella esim. paivittain tekemalla pienia asioita kuten auttamalla, muistamalla sukulaisia ja ystavia, ei tarvitse Afrikkaan menna kun se on jo osa meidan jokapaivaista elamaa.
On suuri lahja osata nauttia pienista asioista ja oppia hyvaksymaan itsensa sellaisena kuin olet-jos sinulla on tarve olla "joku"; se tayttyy hakeutumalla ihmisten joukkoon, ei yksinaisyydessa. Ole iloinen etta sinulla on vaihtoehtoja ja kokeile mahdollisimman monia asioita elamassa :D.P.s. Samaa mielta cornfield ja hengenheimolaisen kanssa etta yleton bilettaminen vaan pahentaa tuuliajoa, yleensa sielta hankitut ihmissuhteetkin ovat enemman haitaksi kuin hyodyksi- toisaalta itse olen tapahtumien jarjestajana jatkuvasti suurten ihmismassojen keskella ja silti ne "helmet" vaan ajautuvat luokseni aivan kuin maailman kaikkeudessa toimivat voimat johdattelisivat samanhenkiset ihmiset aina yhteen..
Loydat uusia ihmissuhteita opettelemalla uusia taitoja kuten harjoittelemalla hypnoosin alkeita, hankkimalla lemmikin etc.
Jos taas haet syvallisempaa sisaltoa; harrasta hyvantekevaisyytta esim. hiihtamalla tai kavelemalla/juoksemalla esim. 10k erinaisten asioiden puolesta ja keraa rahaa esim. syopatutkimukseen, ota myos yhteytta sukulaisiin joita et ole nahnyt pitkaan aikaan ja yrita huomioida kaikkien synttarit ja perhetapahtumat :D.
- nuorten puolesta
Ei elämän tarvitse tarjota ihmeellisyyksiä ollakseen tyydyttävää. Yksinhuoltajana iso siivu elämästä on mennyt lasten seurassa, heitä ohjaten, ja vielä nytkin heitä tukien aikuisuuden alkaessa. En usko että se on hukkaan heitettyä aikaa vaikka on usein ollut puuduttavaa ja estänyt omia menoja. Moni mies jättää lapsensa muiden hoidettaviksi ja luulee että se on jotenkin vähempiarvoista olla jälkeläisissään kiinni....vanhetessaan huomaavat vasta erehtyneensä.
Ja niille joilla ei ole omia lapsia: maailma on väärällään nuoria jaotka kaipaavat luotettavien aikuisten seuraa. Aina voi ryhtyä tukivanhemmaksi, urheiluvalmentajaksi tai ottaa vaikka naaprin yksinäisestä nuoresta onkikaverin. Näin elämämme jatkuu näissä ihmisissä muistoina, kun meistä itsestä aika jättää. Olennaista ei ole mikään. Kaikki parin lauseen elämänfilosofiat paljastavat vain joidenkin ihmisten helpon osan. Lisäksi ihmiset kuvittelevat useinkin olevansa toisenlaisia kuin ovat. Esimerkiksi työpaikkahaastattelussa joku voi sanoa tulevansa toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Käytännössä se voi tarkoittaa, että sanoja on narsisti ja saa lähes kaikki tanssimaan oman pillinsä tahtiin, tai se voi tarkoittaa, että hän on tahdoton vässykkä, joka myötäilee ketä tahansa välttääkseen ristiriidat.
Pyydän sinua, -hukassa-, suhtautumaan varauksella kaikkiin mielipiteisiin. Tähänkin.
Linnunradan käsikirjassa liftareille kerrotaan elämän tarkoituksen olevan 42. Järjettömyydessään vastaus kuvaa mielestäni aika hyvin sitä, mitä elämän tarkoituksesta voidaan sanoa. Minulle se näyttää olevan ajatusleikkien kirjoittaminen nettiin. Jollekin edistyneemmälle se on filosofian professuuri. Joku vetoaa ihmisen perustarpeisiin ja sanoo elämän tarkoituksen olevan työ. Samalla perusteella joku kertoo sen olevan lasten kasvattamisen. Lasse Mårtensonille kaikki paitsi purjehdus on turhaa. "Navigare necesse est, vivere non est" ei kuitenkaan tarkoittanut mitään romanttista suhtautumista purjehtimiseen vaan sitä, että yhden ihmisen hengen takia ei laivan kulkua pysäytetä, saati vaaranneta muuta miehistöä tai laivaa itseään.
Kestävät nautinnot pakkaavat olemaan vaikeita saada. Eikä mikään nautinto taida kestää koko elämän läpi. Helpot elämykset taitavat käydä tylsistyttämään piankin. Toisaalta, aina ei tarvitse tavoitella taivaita ja järjestää itselleen hankalia haasteita. Kaikenlaiset tosi-tv:t ja pudotuspelit ovat muodissa. Ja hiukan sellaiselta elämä näyttää. Kilpaillaan siitä, kuka saa pitää työpaikkansa ja kuka saa parhaimman kumppanin ja kuka vielä onnistuu sen pitämäänkin.
Ehkä minä jätän haasteeksi sen, että opettelet sietämään tylsyyttä. Individualistinen ihanteemme syöttää meille tarvetta saavuttaa ja suorittaa. Kuitenkin nukkuminen on elämää siinä kuin valvominenkin. Hyvän ruoan syöminen on nautinto, ja kun on nälkä, arkinenkin pöperö on hyvää. Sen lisäksi ylimääräisen kuonan poistaminen elimistöstä tuottaa nautintoa, vaikka joillekin hienohelmoille tällaisenkin seikan mainitseminen on liikaa. Jonottaminen on elämää. Toiset sietävät tällaista tyhjäkäyntiä hyvin, joistakin ne ovat elämän tuhlaamista, koska pitää olla hankkimassa sitä, tätä ja tuota.
Minäpä tarjoan nyt käänteistä ajatusta. En tiedä, onko siitä mihinkään, mutta kokeillaan. Piehtaroipa oikein kunnolla elämän tyhjyydessä. Jos tuntuu tarkoituksettomalta, niin anna tuntua. Katso, kuinka turhaa kaikki raataminen ja tavoittelu on. Tarkastele ympäristöäsi täällä Suomessa ja yritä keksiä, mitä meiltä muka puuttuu. Katso sitä kaahotusta, jolla mielitekoja tyydytetään. Jos tuntuu pahalta, niin hyvä. Ehkä se ennen pitkää motivoi johonkin. Jos ei tunnu pahalta, niin hitonko väliä silläkään on? Toivon toki hartaasti, ettei tämä tarjottelemani asenne johda mihinkään masennukseen. Ideani on lähinnä suhteuttaa asioita toisiinsa. Joutilaisuuden tyrkytykseni ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ihainnoisin elämän pistämistä lekkeripeliksi. Pikemminkin ajattelen jotenkin niin, että aika ja vastaan tulevat tilaisuudet paljastavat, mikä sinua, nimimerkki -hukassa-, lopulta motivoi. Jos oikein kovasti yrität tavoitella jotakin, minkä arvelet olevan itsellesi erityisen tärkeää, voi käydä niin, että monta hyvää mahdollisuutta jää käyttämättä, koska ei osaa kiinnittää niihin huomiota. Se, että on avoin kaikenlaisille vaihtoehdoille, ei saa jäädä kauniiksi sanahelinäksi. Jos haluaa olla avoin kaikenlaiselle, ei pidä häärätä harvojen asioiden kanssa.
Melkoista sanahelinää ja puppua tämä juttuni. Summa summarum: väkisin ei voi elää. Väkisin ei voi tarttua tähän hetkeen, jos mennyt painaa mieltä ja tuleva pelottaa. Omilla valinnoillaan vaikuttaa elämänsä sisältöön, mutta läheskään aina ei saa sitä mitä tilaa. Hurskastelijat puhuvat elämänhallinnasta, ja jotkut onnekkaat toteuttavat suunnitelmiaan helpolla. Useimmat joutuvat sopeutumaan monissa asioissa. Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat elämän virrassa ja joidenkin sattumien kautta kuvittelevat hallitsevansa virtaa, joka heitä vie.
Hyvää kesää!frward kirjoitti:
luv luv luv Avaxt, hienosti kirjoitettu-tein jo muistiinpanoja ;D.
Kiitos! Joskus pienikin vaivannäkö näemmä tuottaa iloa. Tekstissäni pitäisi näkymän melko kriittinen suhtautuminen omiin ajatuksiini ja kykyihini. Siitä huolimatta olen iloinen, jos se jotakin hyvää tuotti =)
- -hukassa-
avaxt kirjoitti:
Kiitos! Joskus pienikin vaivannäkö näemmä tuottaa iloa. Tekstissäni pitäisi näkymän melko kriittinen suhtautuminen omiin ajatuksiini ja kykyihini. Siitä huolimatta olen iloinen, jos se jotakin hyvää tuotti =)
olipa mielenkiintoinen teksti.. siitä saa oikeasti irti vaikka mitä!
- naenen33v
Hei sinulle -hukassa-!
Päällimmäisenä kirjoituksestasi tulee mieleen että olet ehkä yksinäinen ja kaipaisit vain hyvien ystävien seuraa, josta saisit mielekästä tekemistä vapaa-ajallesi. Täältä Suomi24:stäkin voit löytää uusia ystäviä :) Uuden harrastuksen aloittaminen tuo mielekästä tekemistä vapaa-ajallesi. Kokeile vain rohkeasti jotain ihan uutta, missä pääset muiden ihmisten seuraan!
Kun aloitat opiskelut uudelleen syksyllä, saat varmasti uusia ystäviä, sillä monet muutkin ovat samassa tilanteessa kun esim. muuttavat uudelle paikkakunnalle. Ole rohkea ja hakeudu muiden seuraan. Ja usko mua, ikä tuo lisää itsevarmuutta ja tutustuminen uusiin ihmisiin on helpompaa. - mies49vee
Nykymaailmassa korostetaan suorittamista, saavuttamista ja menestymistä aivan liikaa. Vain muka kiireellä ja tekemisellä on merkitystä.
Elämän onni koostuu omasta perheestä, muutamasta hyvästä ystävästä (kavereita voi olla kymmeniä, ystäviä vain muutama), terveydestä ja siitä, että elää tässä ja nyt. Vietä aikaa yksin - katsele, kuuntele, pidä mieli auki. Opiskele elämää. Seuraa ihmisiä ja mieti miksi joku tekee niinkuin tekee. Huomaat, että löytyy "suorittajasopuleita" joka puolella. Joukosta erottuvat hetken päästä ne, jotka tekevät eri tavalla. He ovat oikeasti onnellisia ja nukkuvat yönsä rauhassa. Ystäviä saa vain kokemalla yhdessä - olkoon miten hullua, ihanaa tai järkyttävää. Ne sun pari ystävää jotka ovat sulle tärkeitä - hekin saattavat olla epävarmoja ja täyttää elämänsä kovalla menolla ja lukuisilla kavereilla. Hekin ehkä vielä hakee? Joskus täytyy vaan uskaltaa kysyä tai mennä mukaan tilainteisiin selvittääksesi mitä teidän välillä oikeasti on.
Kaikkien ei tarvitse olla idoleita ja mestareita, mallioppilaita tai ihmelapsia. Tärkeintä on elää jalat maassa tehden asioita, joita ITSE haluaa tehdä. Joskus tämä on toisten auttamista, toisinaan "itsekkäästi" tehden omia juttuja. Ei kannata alkaa elää niinkuin toiset sinun haluavat elää, vaan elää niinkuin itse haluat, tule siitä onnelliseksi. Onni on pieniä asioita, eikä todellakaan sitä kisaa muiden kanssa, että mullakin on sitä ja tätä.
Tavaran ja omaisuuden hamuaminen, huippupalkkoja bonuksineen - turhaa, ellet sitten saavuta onneasi kehumalla itseäsi. Rahalla ei saa rakkautta eikä ystäviä. Paljon statusta, kavereita ja siipeilijöitä kyllä - mutta ei onnellisuutta (onnistumisen tunne on eri asia). Yllättävän vähällä ja pienistä asioista tulee onnelliseksi.
Ole siis oma itsesi - rehellisesti. Uskalla olla erilainen, koska silloin yhdessä ystävien kanssa olette enemmän. Ei tarvitse kertoa kysyjille, että uraputki on selvä ja että opinnot etenee vauhdilla. Ei tarvitse nuoresta asti juosta kellon mukaan töihin samaan aikaan kun teitä vanhemmat sukupolvet. Toimeentulon eteen on toki tehtävä jotain, mutta tapoja on niin monia ja elämän tyrmin voi säätää ihan oman tahdon mukaan.
Teet tässä ihan oikein - mieti, kysy, juttele. Kerää itsellesi elämänviisauta. Ydin juttu on asettaa itselle vähitellen elämäänsä suunta ja alkaa noudattaa sitä. Sillä eteenpäin, koska ei elämää voi tehdä valmiiksi ja sitten alkaa elää sitä valmistettua elämää. Elämä ei ole mikään tuote. Elämä on matka, parhaimmillaan huima seikkailu. Myöhemmin elämässä uudet asiat tulevat tärkeiksi ja ne ohjaavat taas elämään niiden mukaisesti.
Itse olen työikäni puolessa välissä. Mietin myös mitä haluan tehdä jatkossa, sillä parin vuoden päästä olen ns. "empty nester". Uudet asiat tulevat tärkeiksi - matkani / seikkailuni senkun vaan jatkuu... - Joy
Älä vain lähde elämään "Näin kuuluu elää" -elämää ja rakentamaan onnen kulisseja saadaksesi elämääsi sisältöä. Mieti RAUHASSA, mitä SINÄ oikeasti elämältä haluat. Etsi, seikkaile, ota selvää eri asioista! Opiskele jotain uutta! Mene vaikka jollekin henkisen kasvun kurssille (esim. reiki), ja netistä löytyy paljon aiheeseen liittyvää (esim. tuo aiemmin mainittu Tolle).
Monet ihmiset täyttävät elämänsä esim. työllä, harrastuksilla, pinnallisella viihteellä, jotta eivät joutuisi tuntemaan elämänsä todellista onttoutta. Elämä pysyy tyhjänä, jos keskityt vain ulkoisiin asioihin. Sisältöä elämääsi löydät tutustumalla itseesi. Ja vasta sitten, kun tunnet (ja hyväksyt) itsesi, voit luoda tasapainoisia ja onnellisia ihmissuhteita.
Lue Neale Donald Walschin "Keskusteluja Jumalan kanssa". (Huom! ei ole mitään kristillistä paatosta, pikemminkin kristinuskoa kritisoivaa. Sisältää kolme eri kirjaa, lue järjestyksessä). Olen varma, että näiden kirjojen jälkeen jo vähän enemmän tiedät, mikä elämässä on tärkeää:)
Toivon sinulle (ja kaikille muillekin) onnellista, täyteläistä elämää!- -hukassa-
En todellakaan haluaisi pakolla täyttää elämääni niin, etten huomaisi sen tyhjyyttä, vaan pikeminkin oivaltaa, mitkä asiat ovat minulle tärkeitä ja mikä tekee minut onnelliseksi. Tuo oivaltaminen kuulostaa hieman turhan fiinille, mutta tarkoitan sillä vain sitä, että huomaisin vaikka nauttivani jostain arjen pienestä asiasta.
En tietysti voi jäädä vain teoreettiselle tasolle pohtimaan, vaan minun pitää toimia ja kokeilla asioita, mutta ymmärrän kyllä ponttisi, ettei minua auta yhtään se, jos ahdan päiväni täyteen jotain harrastuksia, joista en saa mitään irti vaan ne vain väsyttävät minut niin, etten jaksa pohtia "elämän onttoutta" -hukassa- kirjoitti:
En todellakaan haluaisi pakolla täyttää elämääni niin, etten huomaisi sen tyhjyyttä, vaan pikeminkin oivaltaa, mitkä asiat ovat minulle tärkeitä ja mikä tekee minut onnelliseksi. Tuo oivaltaminen kuulostaa hieman turhan fiinille, mutta tarkoitan sillä vain sitä, että huomaisin vaikka nauttivani jostain arjen pienestä asiasta.
En tietysti voi jäädä vain teoreettiselle tasolle pohtimaan, vaan minun pitää toimia ja kokeilla asioita, mutta ymmärrän kyllä ponttisi, ettei minua auta yhtään se, jos ahdan päiväni täyteen jotain harrastuksia, joista en saa mitään irti vaan ne vain väsyttävät minut niin, etten jaksa pohtia "elämän onttoutta">...että huomaisin vaikka nauttivani jostain arjen pienestä asiasta.
Etkö pysty nauttimaan arjen onnistumista, siis etkö saa minkäänlaista tyydytystä tai onnistumisen iloa siitä, jos esim. pöytä ja tiskipöytä ovat täynnä likaisia astioita, roskia ja biojätteitä, ja sitten hetken touhuaa ja käynnistää tiskikoneen ja laittaa puhtaat astiat hyllyyn, niin kettiö onkin sitten VALMIS ja jonkin asian tai tekemisen valmiiksi saamisesta ainakin minä saan onnistumisen iloa ja juuri siksi jaksan tehdä arjen rutiineja, koska tiedän että nautin niiden valmiiksi saamisesta. Uurastaminen ja ahkerointi siis palkitaan henkisellä nautinnolla.
Kirjasuosituksia on moni antanut , elämän tarkoitus lienee "Joutilas luokka" -kirjan kirjoittajan mielestä joutilaan luokan elämäntavan jäljittely, johon mm. opiskelu kuuluu, koska opiskelun ansiosta on mahdollista kohottaa itsensä joutilaaseen luokkaan. En ole itse lukenut "Joutilas luokka" -kirjaa, mutta netistä olen lukenut tiivistelmiä ja pidin niistä, Veblenin huomiot selittävät suurimmaksi osaksi sen mitä ihmiset elämällään yrittävät tavoittaa.
Joku mainitsikin edellä flow -tilasta, vanha sanonta:
"Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää"
sisältää erittäin syvällisen totuuden, siis puutarhanhoito ei ole kovin tärkeää, mutta se flow -tila, jonka puutarhanhoito tarjoaa harrastajalleen, on erittäin tärkeää! Tarvitsee vain löytää ne asiat, joissa voi arjessa kokea flow -tilaa ja siihen liittyviä pieniä onnistumisen elämyksiä. Esim. minun tapauksessani jonkin tekemisen valmiiksi saamisen tuottamaa iloa.
Jos iloa voi kokea vain harrastamisen kautta, niin silloin harrastamisesta voi tulla jonkinlainen pakko.
- nkokytg
Itse olen pohdiskellut elämääni ja tullut siihen tulokseen , että ainakin oma elämäni on sitä, että saan tehtyä asioita joista tulen itse tyytyväiseksi. Kaikkia en vielä voi toteuttaa koska töitä minulla ei ole, mutta tulevaisuuden haaveileminen omastamielestä mukaville harrastukille tekee jo hyvän mielen. Koska ei ole rahaa, yritän keksiä ns. halvalla itselleni mukavaa tekemistä kuten piirtäminen, lenkkeily, eläinten kanssa touhuiilu mikäli on mahdollista jne, mutta kyllä myönnän että kaikesta huolimatta tuntuu vieläkin että kulutan liikaa aikaa turhanpäiväsyyksiin... Tulevaa odotellessa =)
- ~vertigo~
Upeaa, että sinulla on jo nyt harrastuksia, joiden parissa viihdyt. Minusta jokaisen vanhemman pitäisi ehdottomasti opettaa lapselleen sellaisia asioita, joita voi tehdä yksin kotona esim. lukeminen, musiikin kuuntelu, piirtäminen, käsityöt jne. Muutoin on se riski, että väkisin hakeutuu ihmisten seuraan esim. sättäilee 10 h päivässä tai menee baareihin ryyppäämään karkoittaakseen yksinäisyyttä.
Ole rohkea ja kokeile uusia asioita. Kokeile vaikka puistojumppaa, pyöräile uusia reittejä pitkin ja ota eväät mukaan, tervehdi naapuriasi ja vaihda pari sanaa hänen kanssaan, kokeile kirjoittaa päiväkirjaa, aloita harrastamaan digikuvausta metsässä kävelemässä jne. Kuten huomaat, suuri osa näistä on ihan ilmaisia juttuja eikä vaadi muuta kuin viitseliäisyyttä.
Olisiko elämässäsi joku vanhempi ihminen, jonka kanssa voisit jutella? Jos välit äitiisi on kunnossa, niin kysypä häneltä, millaisia murheita hänellä oli sinun ikäisenä. Tai ehkä elämässäsi olisi täti tai kummisetä tms, jonka kanssa voisi jutella, että miten koet olevasi hieman eksyksissä tässä elämässä.
Minullekin lukeminen on rakas harrastus. Lisätietoja esim. kirjailijasta voi lukea Wikipediasta tai ehkä kotipaikkakunnallasi olisi kirjapiiri, johon osallistua. 1-2 vuoden päästä voisit ehkä lukea tuon kirjasarjan uusiksi ja sitä ennen panostaa vaikka kirjallisuuden klassikoihin.
Voit kysyä kavereiltasi, että olisiko joku heistä innostunut suunnittelemaan vaikkapa interrail-reissua vuoden päähän. Sillä tavalla pääsisit läheisemmäksi ja olisi jotakin yhteistä kivaa odotettavaa.
Työväenopistossa tai iltalukiossa voi myös opiskella erittäin halvalla erilaisia asioita. Työväenopistossa voi opiskella vaikka jotakin "turhaa" kieltä, ruoanlaittoa tai vaikka naisten puutyötä.
On hyvä miettiä tulevaisuuttaan, mutta älä unohda elää hetkessä. Yritä miettiä elämääsi, että mitkä asiat tuovat sinulle iloa. Onnellisuus tulee nimenomaan pienistä asioista. Minäkin olen oppinut nauttimaan elämästä eniten suurten menetysten kautta. Olen menettänyt rakkaan ihmisen (itsemurha) ja olen kokenut avioeron. Rahapula on tuttua ja työkään ei ole kovin antoisaa. Nautin kuitenkin fyysisen kunnon kohottamisesta (kohottaa oikeasti myös mielialaa!!!), musiikin kuuntelusta, lukemisesta, kirjoittamisesta ja maalaamisesta. Ajoittain minulla on myös ollut joku pieni lemmikkieläin antamassa minulle seuraa esim. yksi marsu katsoi sylissäni telkkaria:D - rautaseppo
Krooninen tylsyys ja merkityksettömyyden tunne kuuluvat modernin yhteiskunnan perusolotilaan. Täytyy todella tehdä töitä sen eteen, että löytää jokaisesta päivästä jotain elämisen arvoista. Itselläni on taipumusta eskapismiin, eli pakenen vanhan kirjallisuuden ja taiteen pariin tätä hajutonta ja mautonta modernismia.
- Elämä on helppoo
Olen myös yksi näistä, jotka lukion jälkeen tuntsivat samaa tyhjyyttä ja elämän suunta tuntui kadonneen täysin. Olet saanut jo aivan mahtavia vastauksia ja oli pakko kirjoittaa itslle muistiin tuo "autuaita ovat puupäät, koska he kelluvat elämän virrassa." Se on aivan loistava, koska se pitää paikkansa. Kehitysvammaisilla sun muilla vähemmän älykkäillä elämänmuodoilla harvoin on tylsää. Itse olen aina pitänyt lauseesta: "Elämäni ei ole ollut tylsää, koska en ole ollut tylsä."
Lukion jälkeen, kun en päässytkään hakemaani opiskelupaikkaan, heräsin siihen, että olen vihdoin vapaa tekemään mitä ikinä haluan. Vapaista työpaikoista huomasin ilmoituksen ulkomailla olevaan työpaikaan ja lähdin sinne. Työpaikka oli aivan kauhea ja minut irtisanottiin. Olin siis toisessa maassa, rahani olivat vähissä eikä minulla ollut varaa lentolippuun kotiin enkä edes halunnut kotiin, kun kerran olin sinne asti tullut. Joten pyysin apua. Kävelin kirkkoon, mutta he eivät auttaneet minua. Jatkoin matkaa ja silloin eräs hindunainen, että voisin asua hetken hänen luonaan ja yrittää saada elämäni järjestykseen. Näin tein ja kävin hänen kanssaan hindutemppelissä, joka oli todella mielenkiintoista. Muutin temppeliin, tapasin siellä buddhalaisen ihmisen ja muutin jonkin ajan kuluttua hänen kanssaan buddhalaiseen temppeliin ja elin siellä taas muutaman kuukauden. Loppujen lopuksi sain taas uuden työpaikan ja kaikki järjestyi ja tulin takaisin Suomeen aivan uutena ihmisenä.
Kanadan intiaaneilla muiden muassa on tapana viedä nuoret kylän jäsenet kanootilla kauas rannasta, jättää heidät veden varaan ja ne, jotka uivat takaisin rantaan eli selvisivät elävänä takaisin, olivat nyt aikuisia kylän silmissä. Tämänkin opin juuri tuolla matkalla, jossa minulle mielestäni kävi juuri näin. Minä uin kotiin vahvempana kuin koskaan.
Pointti tässä kaikessa oli se, että sinä olet nyt vapaa. Tee juuri sitä mitä ikinä haluat (niin kauan, kun et vahingoita ketään muuta). Ole se kuka olet ja anna sen näkyä. Jos sinua huvittaa seistä päälläsi keskellä katua, anna mennä vaan! Ainakin sen jälkeen kaikki mielenkiintoiset ihmiset lähestyvät sinua. Kirja- ja televisiosarjat ja niiden hahmot tuovat meille iloa, mutta eivät he katoa sarjan päätyttyä. He voivat elää rinnallamme ja tuoda meille iloa yhä. Mitä se-ja-se tässä tilanteessa tekisi tai sanoisi? Ja, jos siltä tuntuu tee tai sano itse samoin. Ja, jos eteen tulee epic fail, ei se mitään. Uskomatonta, mutta totta, eämä jatkuu vielä senkin jälkeen. Elämä ei ole niin vakavaa. :)
Te kaikki tähän ketjuun kirjottaneet olette mahtavia ihmisiä!! Ihanaa lukee näin positiivista ketjua! - metsähiiri 7
Elämän tarkein asia on löytää Jumala, rakkaus jonka hän tarjoaa Jeesuksessa, syntien anteeksi saaminen.
Elämä on lyhyt vaikka se olisi sata vuotta verrattuna ajattomuuteen johon eittämättä jokainen siirrymme.
Ihmiset ovat niin erilaisia, sairas ja köyhä voi elää rikasta elämää hiljaisuudessa, nuori terve jolle kaikki on auki elämässä voi olla käpertynyt ja tyhjä.
Itse jollakin tavoin luovana tyyppinä joskus koen iloa ja elämän voimaa, usein kaikki on niin merkityksetöntä..masennus tuottaa sellaista.
Yritän nauttia joka hetkestä, jos pystyn..mutta kumpa Jumalan seurassa sen tekisin.- Et voi tietää!
"Elämä on lyhyt vaikka se olisi sata vuotta verrattuna ajattomuuteen johon eittämättä jokainen siirrymme."
Kautta Jumalan anuksen!
Kuinka voit olettaa että 100 vuotta on lyhempi aika kun ajattomuus? Ihan samoin 100 vuotta voi olla pidempi aika kun ajattomuus.
Ei se ajattomuus ole ainakaan tarkalleen 1020 vuotta, se ei ole mikään tietty aika, se on joku ajaton aika.
!
- niin-
Kuulostat niin innokkaalta, että saat varmasti töitä jos haluat. Kuulostaa normaalilta pohtimiselta tuossa iässä. Löydät kiinnostuksesti kyllä. Lukion jälkeen voi hakea uuteen kouluun kenties. Siellä tutustut uusiin ihmisiin. Kenties voi harrastaa, matkustaa ja hankkia harrastusvälineitä kotiin.
- niin-
"kiinnostuksesti" tarkoitin kiinnostuksesi.
- PZ
Ala urheilemaan ja aseta siihen tavotteita. Jos ei muuta niin aikaa menee kaikenlaiseen kokeiluun, ravinnosta saatavien hyötyjen tutkimiseen ja tavoitteiden saavuttamiseen. Jos ei muuta niin ainakin kroppa tykkää.
- 14+3
Tutustu uuteen suomalaisen kirjoittamaan elämänfilosofiaan Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja (Hannu 2010). Kirjan mukaan kopioimme lapsuudesta lähtien ajatuksia ympäristöltämme, ja nämä ajatukset määrittelevät meille vahvasti minkälaisia meidän tulisi olla, ja mitä meidän elämässämme tulisi tehdä, jotta täyttäisimme kunkin ajan ja ympäristön vaatimukset "kunnollisesta" ihmisestä. Ulkoiset ajatukset asettuvat mieleen ulkoisiksi tahdoiksi ohjaamaan elämänvalintoja, jonka takia oma tahto vajoaakin osittain tai kokonaan tiedottomuuteen. Toteuttaessaan toisten ajatuksia omassa elämässään ihminen ei saa siitä muuta kuin pinnallista tyydytystä, mutta hyvin usein hän kokee jonkin puuttuvan.
Kirjasta löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eikä henkilö välttämättä huomaa sitä lainkaan. Tätä työtä tehdessä tietoisuus itsestä kasvaa, ja sitä mukaan myös valinnat siirtyvät kohti omaa tahtoa.
Todella mielenkiintoinen ja ennen kaikkea toimiva filosofia-/elämäntietokirja, kannattaa lukea!
Lisää sivulla: www.alkuajatus.org - LaD
Mene töihin ja ole yhteiskunnalle hyödyksi, äläkä ajattele tyhmiä
- Olet tyhmä.
Idiootti.
- jep jep
Olet tyhmä. kirjoitti:
Idiootti.
Hyviä ja tärkeitä pohdintoja ketjun aloittajalla. Vastata voisi monelta kantilta, mutta olisiko se aivan perimmäinen elämän tarkoitus ja tyyduttävän elämän lähde jokin tällainen: Tulla rakastetuksi ja itse rakastaa :) Tästä pienestä mutta koskettavasta videosta olen itse löytänyt hienon kuvauksen Rakkaudesta, lämpimästi suosittelen http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
- nwc
Check our blog! www.noworkcrew.blogspot.com
- kolmenlapsenäiti
Tee jotain erilaista, jotain mikä jättää jälkensä. Sanoit pitäväsi musiikista, voisit esimerkiksi opetella sitä lisää ja alkaa soittaa jotain. Soittaminen on siitä mukava harrastus, että koskaan ei ole täysin oppinut vaan aina voi opetella lisää. Myös esimerkiksi kirjoittaminen on hyvää ajanvietettä: jos aloitat ihan oman blogin, joka näkyy vaikka vain itsellesi, pääset ihmettelemään ajatuksiasi vuosienkin päästä ja elämään mukavat muistot uudestaan. Muitakin uusia harrastuksia on kiva aloittaa, kun kaikki on uutta ja erilaista, harrastusten takaa avautuu kokonaan uusi maailma :) Itse tanssin montaa eri lajia, soitan muunmuuassa haitaria, pianoa ja kitaraa ja pidän myös lukemisesta. Lisäksi kirjoitan runoja ja pidän päiväkirjaa tärkeimmistä asioista, niistä suurista tunteista ja pienistä hetkistä, joita en halua unohtaa. Olen hyvin nuori kolmen pojan kotiäiti, joten en juuri näe muita nuoria. Osalla kavereistani on jo lapsia ja tapaamme, mutta koulua käyn etänä. Vapaa-aikaa jää vielä sen verran yli lasten- ja kodinhoidon, sekä esikoispojan kuntoutuksen lisäksi, että olen päässyt nyt kunnolla tekemään sitä mitä rakastan: harrastamaan koirien kanssa. Perheessämme onkin kuuden koiran lauma ja välillä vapaaehtoistyön kautta kotihoitokoiria, joita sitten kuntoutan uusiin omiin perheisiin. Omien koirieni kanssa harrastan muunmuuassa agilityä, jälkeä, tottista, suojelua ja ratatouhuja, yhtä koulutan terapiakoiraksi. Tekemistä riittää, mutta projektini pitävät mut positiivisena ja auttavat muistamaan, että kaikki on mahdollista, voin tehdä elämälläni ihan mitä haluan ja saada myös paljon näkyvää hyvää aikaiseksi (henkilökohtainen haaveeni auttaa eläimiä ja lapsia, joten teen paljon vapaaehtoistyötä eri yhdistyksissä). On ihanaa olla nuori, jolla on elämä edessä, asiat kunnossa ja maailma avoinna. Aina ei jaksa ja on hyvä vain lepuutella päivä, mutta sitten se jo riittääkin ja on virtaa täynnä. Kerran vuodessa ollaan aviomieheni kanssa viikonloppu AIVAN kaksin joko kylpylässä tai laivalla, mutta haetaan yhteisiä hetkiä myös jokaisesta arkipäivästä esimerkiksi karkaamalla parvekkeelle kahville tai nukuttamalla lapset yhtäaikaa päiväunille niin, että saadaan pari tuntia olla kaksin.
Eikä aina ihan oikeasti tarvitse tehdä mitään! Mutta jos intoa riittää, niin toteuta itseäsi ja tiedosta, että voit tehdä ihan mitä haluat!- -hukassa-
Blogin tai päiväkirjan pitäminen kuulostaa hyvältä, ehkä voisin siten vähän tuuletella välillä tunteitani.. Olen itse jo joskus aiemin huomannut, että kirjoittaminen (ainakin toisinaan) tuntuu helpottavan oloa, ja osittain siksi tänne kirjoitinkin. Haaveilen myös vähän kirjan kirjoittamisesta, mutta tokkopa koskaan toteutan sitä.. Mutta voihan sitä haaveilla..
Kiitos muuten kaikille vastanneille, olen saanut vastauksistanne hieman varmuutta. Ihmettelenkin, mitenkä kannustavien sanojen lukeminen on saanut minuun hieman toivoa siitä, että asiat kyllä ratkeavat. (toivottavasti tunne ei ole kovin tilapäinen..)
( Nimimerkkini on sama, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että siinä voisi lukea "hieman vähemmän hukassa" :) )
- äitee 42
Kannattaa yrittää löytää riittävän haasteellinen työ. Itse löysin sen vuosi sitten ja on ollut palkitsevaa, kun onnistuu työssään. Se vaan vie niin mukanaan, että perhe kärsii, kun äiti on monesti iltaan asti töissä, flow -tilassa tekee töitä, kun illalla ei työkaverit ole keskeyttämässä.
- millieant
Etsi oma kulta
- Aika kuolla ja elää
Noooh, aika kuluu eteenpäin ihan varmasti, samaa tahtia teitpä jotain merkittävää tai et. Ja vaikka eläisit mökin mummona jossain syrjäkylällä koko elämäsi sukkaa kutoen tai reissaisit kuuluisana maailmanmatkaajana ympäriinsä koko elämäsi, niin ihan sama lopputulos, elämäsi on juuri sen pituinen, miksi se on määrätty ja sitten on sinun aikasi loppu. Sitäpaitsi, kuka pystyy sanomaan sinulle, kumpana eläisit onnellisemman elämän, mökin mummona vai maailmanmatkaajana?
Ihmiset väsyttävät itsensä sillä, että pitää saada aikaiseksi paljon, pitää tehdä jotain tärkeää, merkittävää, sellaista, mitä muutkin arvostavat - Ninni Näkymätön ei saa missään tapauksessa olla, Facebook on keksitty sitä varten, että Ninni Näkymättömät joutavat kuolla sukupuuttoon. Pahinta on vielä se, että ihmiset kuvittelevat, että kaikki se tekeminen ja touhuaminen pitää ehdottomasti tuntua jossain, siitä pitää saada vahvoja tunnekokemuksia, aistimuksia jne. kokoajan, muuten ei elä, muuten on pystyyn kuollut - onko se näin?
Tällä planeetalla on suuri joukko ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa hyvinkin merkittäviä ja saaneensa paljon aikaiseksi elämässään, mutta suurin osa muista ihmisistä ei tiedä heistä eikä heidän tekemisistään yhtikäs mitään eikä edes välitä tietää - hiekkaan valuu kaikki heidän kunnian, arvostuksen ja ihailun vaateet.
Maailma on valmis, joten mitä merkittävää yksi ihminen voisi saada aikaiseksi?
Minä täytän elämäni uskolla Jumalaan, läheisilläni, arkisella työllä, taideharrastuksillani, rakkaudella luontoon ja eläimiin ja siihenpä ne päivät aika sutjakkaasti kuluvatkin - aika ei riitä kaikkeen mielenkiintoiseen, koska aika kuluu vääjäämättä, tähän on minunkin tyytyminen. Nautinko elämästäni? Välillä nautin paljon, välillä vähän vähemmän, joskus en ollenkaan, mutta niinkuin sanoin, ajankululle ei ihminen mahda mitään.
Valintoja toki voi tehdä, miten aikansa kuluttaa, mutta valitsetpa niin tai näin, niin aika on rajallinen ja se on lohduttavaa.- phyyyh
Ai maailma valmis? Ei minusta. Yksi ihminen ei voi muuttaa kaikkea tai saada aikaan suuria ihmeitä , mutta yksi ihminen voi silti saada aikaan edes jotain, joskus jopa jotakin hyvin merkittävää.
Moni kaipaa elämälleen tarkoitusta, enkä ihmettele sitä lainkaan. Tarkoituksen etsiminen voi olla liiallista, mutta mielestäni myös ihan tervettä. Tunnetko Sinä muka itsesi olemattomaksi ihmiseksi, joka ei voi tehdä tai muuttaa mitään, vaikka kuinka haluaisi? Minusta tuo on aika ankea ja pessimistinen kuva ihmisestä ja hänen mahdollisuuksistaan.
Entäs ajan rajallisuus? No ehkä se lohduttaa jotakuta, ettei tarvitse nähdä kaikkea ja kokea kaikkea pahaa, kuten sotia, mutta mielestäni ihmiselämä ei riitä kaikkeen, mutta siihen kai on vain tyydyttävä.
- ei suorittamista
mielenkiintoisia näkökulmia! kaikki me kai etsimme merkitystä siitä, miksi olemme, minäkin. ei mullakaan vastausta ole, mutta tässä joitain hajanaisia ajatuksia.
etsi viisautta
vietä aikaa niiden kanssa joista välität
anna itsestäsi
tee hyvin se mikä sulle on annettu tehtäväksi
kokeile ja tavoittele asioita, jotka kiinnostavat
löydä ne asiat joista saat virtaa
opettele sietämään tylsää arkea
elä hetkessä, etsi asioita, jotka auttavat elämään hetkessä
älä ole laumasielu, ole oma itsesi!- hmmm!
KIITOS!
- Setä Toivo
Sulla tulee ihan tarpeeksi sisältöä elämään, kun alkaa aikuistuminen kunnolla. 20-30 ikävuodet on rankkaa itsensä hakemista niin identiteetiltä kuin arvoiltaan.
Monet ihmiset tekee tän tiedostamattomasti ja toiset tiedostaen ja heille elämä voi olla hankalaa/rankkaa.
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta mitä silmäilin niin kovin pinnallisia vastauksia olet saanut. No, ymmärrettäväähän se on, kun monet vaan raapaisee pinnasta mitä minuus todellisuudessa on.
Jos sulla menee jatkossa "hyvin" niin elät tyytyväisenä koko elämän läpi ja sen koko paletin; parisuhde, työ, perhe, lemmikit, erot, ihastumiset, asunnot, materiaalihankinnat jne.
Mutta olet nuori. Elä ja tee virheitä ja opi niistä. Hanki kokemuksia ja älä vakiinnu pysyvästi alta 30 vuotiaana. - auringontoinenpuoli
Opiskelen tekniikan alaa ja uskovaisen kotiäidin valmistuminen suomen kielen filosofian maisteriksi kosketti, koska se ehkä voisi olla jokin päivä ote minunkin elämästä. Haaveilin suomen kielen opinnoista, mutta pääsin opiskelemaan insinööriksi. Tekniikan alan plussat: isompi palkka ja valinnan vapaus mennä esim. ulkomaille töihin ja elämänkokemuksia kartuttamaan. Olen alkanut epäilemään, että "urani" tekniikan parissa tekee minut onnettomaksi, tämä ei tuo elämääni sisältöä, innostusta tai kasvamisen kokemuksia. En uskalla vaihtaa alaa. Rahan ja ajan vuoksi. Tätäkö se elämä sitten olikin?
- äityli -72
Hei "auringontoinenpuoli"!
Kurssikaverini opiskeli aikoinaan parisen vuotta DI:ksi, mutta koki, ettei se ollut hänen alaansa. Pääsi opiskelemaan suomen kieltä ja tätä nykyä hän on opena maahanmuuttajille. Tiedän myös yhen toisen, joka opiskeli DI:ksi, mutta valmistumisen jälkeen vaihtoi heti alaa, ja hän luki ittensä teologian maisteriksi. Tämä tyyppi teki kymmenisen vuotta papin hommia, mutta nykyään on tutkijana yliopistossa. Tiedän myös kolmannen henkilön, joka luki ittensä yli viisikymppisenä papiksi, koska seurakuntaan liittyvät asiat olivat hänelle olleet aina tärkeitä. Aikaisemmat ammatit hänellä oli terveydenhuolto- ja kaupan alalta.
Mieheni on insinööri ja hän haluaisi opiskella jotain humanistisempaa alaa. Hän on nyt työttömänä. Taloudellinen tilanteemme ei kuitenkaan anna myöten hänen kokopäiväisille opinnoilleen. Rukoillen tässäkin eteenpäin. Toivon mukaan hänelle aukeaa ovi työhön, jossa on enemmän inhimillisyyttä mukana.
Haluan rohkaista sua, että älä menetä toivoasi suomen kielen opinnoista. Jos sulla on mahdollista opiskella esim. avoimessa yliopistossa suomen kielen perusopinnot, niin ne vievät jo pikkuisen sua eteenpäin. Sillä lailla mäkin aloitin suomen kielen opintoni. Kuitenkin mun kaupallisen alan koulutuksesta on ollut mulle hyötyä, vaikken kokenut sitä alaa omimmaksi. Esim. hallitsen kymmensormijärjestelmän, osaan tehdä ansioluetteloita ja markkinoida (oon ollut kesätöissä mm. puhelinmyyjänä). Nykypäivänä kun on se tosiasia, että harvemmin yhdellä ammatilla pärjää...
Ollessani sihteerinä kaupallisella puolella sain kokea sen, kuinka raha määrittelee kaikkea. En saanut arvostusta tekemästäni työstä, koska en tuottanut mitään. Myyntimiehiä sen sijaan palkittiin. Mieheni työ insinöörinä aiheutti hänelle stressiä, uupumusta ja sairautta... tunnollinen mies ja työ tosi tärkeä. Koko perheemme kärsi toisinaan hänen stressistään. Liikemaailma vie mehut työntekijöistään, mutta niin tekee moni muukin ala. Työssä vaaditaan niin paljon. Monesti on vähän työntekijöitä ja kaikkensa on annettava, joten ei ihme, että ihmiset uupuvat. :(
Kuuntele itseäsi. Meillä on vain yksi elämä täällä sinisellä maapallolla. Jos mä en olisi vaihtanut alaa, ja en olisi opiskellut uutta ammattia itselleni, olisin varmasti tällä hetkellä masentunut pitkäaikaistyötön. Iloitsen siitä, että tein unelmastani totta, vaikka siihen vierähtikin huuuurrrrrrjan paljon aikaa. Nimittäin jo 12-vuotiaana päätin, että musta tulee opettaja ja vasta viime vuonna sain FM:n paperit käteen, oon nelikymppinen. Pätevä ope oon vasta n. 1,5 vuoden kuluttua. Vielä pedagogiset opinnot kesken. :)
Vaihtaessani alaa en ajatellut pätkääkään rahaa, vaan sitä, että tekemäni työ olisi itselleni mielekästä ja josta voisin nauttia. Halusin myös omat lahjani likoon. Open työ on justiin mulle tarkoitettua. Haluan haasteita ja käyttää luovuuttani. Jokainen päivä on erilainen. En vaihtaisi enää kaupalliselle alalle.
"Älä uneksi elämääsi, vaan elä unelmaasi."
Sinua siunaten ja rukouksissa muistaen, äityli -72.
- ihan sama
kuulostaa siltä, että johan sulla on aika paljon sisältöä elämässäsi. jos jotain suurempaa "merkitystä" etsit, niin mene kirkkoon. itse en mene, olen käsittänyt asian niin että elämän takoitus on itse eläminen.
- ihan samalle
ihanku kirkko olis ainut vaihtoehto! alottaja tutustu vaikka filosofisiin mietteisiin ja etsi itse merkityksiä (olkootki sitten vaikka hengellisiä!)
- hande-56
Omakohtainen pelastus Jeesukseen ON TÄRKEIN ASIA jokaiselle olkoot toiset mitä mieltä hyvänsä.
Tässä maailmassa kun ei silmä saa kylläänsä näkemästään eikä korva kuulemisestaan. Mutta mitä ihmisen oma sisin kaipaa sitä ei tiedä edes jokaisen oma sisinkään,vaan hänen tekijänsä.
Näilläkin foorumeillä tarpoo noni kyselijä,etsijä,kyseenalaistaja,epäilijä,kiroilija,toisia halpanapitäjä,juoppo,varas,itsekeskeinen,omahyväinen,kaikkitietävä,viisas,kirjanopinut,ulkokultainen,omavanhurkainen,ym.ym.
Mikä minä olen, yksi heistä,mutta siinähän tuota tälläkin uskolla mukanan mennään.
Mutta usko Jeesukeen on enemmän kuin mielipiteet maan. - Pohdiskelija____
Elämäsi kuulostaa täysin normaalilta, eipä kukaan muukaan mitään niin kovin olennaista/ erityistä tee. Oma mielipiteeni on se, ettei millään loppujen lopuksi ole mitään merkitystä. Joten on ihan sama, laahaatko päivästä toiseen vai kiidätkö ne aropupun tavoin. Ehkä oman itsesi kannalta voisit etsiä harrastuksia jotka pitävät kiireisenä? Tutustu ihmisiin, laita ruokaa, etsi töitä, hanki koira? Tai käänny johonkin uskoon :D Oma elämäni tuntuu liiankin kiireiseltä, aina pitää juosta sinne tai tänne. Nauti siitä, että sinulla on aikaa :)
- jep jep
NImimerkki Pohdiskelija kirjoitti mm. että "oma mielipiteeni on se, ettei millään loppujen lopuksi ole mitään merkitystä."
Kuulostaa tavallaan aika hurjalta, vaikka taitaa aika moni nykyään tuntea merkityksen ja elämän tarkoituksen puutetta. Itse uskon ja oon kokenut, että elämä tuntuu aivan toisenlaiselta jos on jokin tarkoitus ja merkitys.
Toivonkin nimim. Pohdiskelijalle sekä kaikille muillekin tämän lukeville kaikkea hyvää elämään ja lisäksi merkityksen ja tarkoituksen löytymistä kestävän Rakkauden kautta: http://www.healingrooms.fi/?sid=118 - n.äiti
jep jep kirjoitti:
NImimerkki Pohdiskelija kirjoitti mm. että "oma mielipiteeni on se, ettei millään loppujen lopuksi ole mitään merkitystä."
Kuulostaa tavallaan aika hurjalta, vaikka taitaa aika moni nykyään tuntea merkityksen ja elämän tarkoituksen puutetta. Itse uskon ja oon kokenut, että elämä tuntuu aivan toisenlaiselta jos on jokin tarkoitus ja merkitys.
Toivonkin nimim. Pohdiskelijalle sekä kaikille muillekin tämän lukeville kaikkea hyvää elämään ja lisäksi merkityksen ja tarkoituksen löytymistä kestävän Rakkauden kautta: http://www.healingrooms.fi/?sid=118samaa mieltä jep jepin kanssa siitä, että elämä tuntuu aivan erilaiselta kun kokee että sillä on merkitys! Aiemmin minullakin oli olennaiset asiat hukassa, mutta nykyisin äitinä koen lasten tuovan tärkeää sisältöä elämääni. Minulle lapset ovat se Elämän Suola :)
- Pohdiskelija___
jep jep kirjoitti:
Toivonkin nimim. Pohdiskelijalle sekä kaikille muillekin tämän lukeville kaikkea hyvää elämään ja lisäksi merkityksen ja tarkoituksen löytymistä kestävän Rakkauden kautta: http://www.healingrooms.fi/?sid=118Luin kommenttisi, kiitos siitä. Olen itsekin elänyt pari vuotta sitten merkityksen ja tarkoituksen tunteessa. Sen koettuani pysyn mieluummin valitsemallani polulla. Mieluummin kohtaan todellisuuden kuin etsin merkitystä, jota ei ole olemassakaan. Voin tehdä päätöksen totuuden ja onnellisuuden välillä. Mutta suosittelen sinulle merkityksellistä elämää, jos ja kun se tuntuu paremmalta.
Tämä on toki vain oma näkemykseni maailmasta, jossa elämme. En siis väitä, että minulla olisi oikeita vastauksia.
- Paul Stanley
Itellä ei oo yhtään kaveria. Tai oli yksi erittäin hyvä mutta eipä oo sitäkään enää kun se löysi uuden parhaan kamun. Minä olen aivan toiselta planeetalta kun muut meidän koululaiset. Minua kiinnostavat yhteiskunnalliset asiat ja en tee muuta kun luen politiikkaa ja katson TV:tä ja mietin että mitä tekisin. Ja kokoajan päivittelen että: "taas meni sekin päivä ja elämää hukkaan". Miksi ei ole toista samanlaista tai siis samoista asioista pitävää ihmistä!! Mulla ei ole yhtään ketään läheistä henkilöä! Ja yksi suuri epärealistinen tavoite. AUTTAKAA!!!!!!!
- Paul Stanley
LISÄYSTÄ VIELÄ ÄSKÖISEEN!!!
Luonteen piirteeni on: Itseppäinen, Kyyninen, Ujo, Johtaja tyyppi.
Mielestäni minulla on monia loisto ideoita suuriin pulmiin eikä mua ikinä kuunnella eikä mun kykyihin uskota. Miksi sanotaan että pitää olla itse varma yms. Ja sitten kun on niin on liikaa itse varmuutta en ymmärrä mistään mitään. - kirzikc
Paul Stanley kirjoitti:
LISÄYSTÄ VIELÄ ÄSKÖISEEN!!!
Luonteen piirteeni on: Itseppäinen, Kyyninen, Ujo, Johtaja tyyppi.
Mielestäni minulla on monia loisto ideoita suuriin pulmiin eikä mua ikinä kuunnella eikä mun kykyihin uskota. Miksi sanotaan että pitää olla itse varma yms. Ja sitten kun on niin on liikaa itse varmuutta en ymmärrä mistään mitään."Paul Stanley", sehän on vaan hyvä, jos pitää yhteiskunnalista jutuista jne, monet nuoret ei vaan ehkä ole niistä kovin kiinnostuneita niistä (osa toki on, jopa paljonkin). Ei kai se oo este kaveruudelle? Ja tuskin se, että politiikka kiinostaa sinua on ainut "ominaisuutesi". Entä haittaisiko se, jos kaverisi eivät olisi kovin kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista, mutta he eivät kuitenkaan olisi välinpitämättömiä niiitä kohtaan? Sellaisia tyyppejä mielestäni nimittäin löytyy paljon!
Mielestäni on hienoa, että pohdit maailman menoa ja mitä itse voisit tehdä :) Harmi, jos sinun on vaikea löytää samanhenkisiä ihmisiä, mutta jatka etsimistä! Jos sitä ei nyt juuri löydy niin varmaankin myöhemmin.
En nyt sanoisi, että sinulla olisi vaikeat luonteenpiirteet, mutta voisitko ehkä koettaa olla vähemmän kyyninen tai lieventää itsepäisyytesi päättäväisyydeksi (siinä tapauksessa, jos koet ne negatiiviksiksi tai ne tuntuvat haittaavan ystävyyssuhteita)? ;) En tietenkään tunne sinua henkilökohtaisesti, joten on hieman vaikea antaa sinulle ohjeita, mutta kuvailit esimerkiksi itsekin itsesi kyyniseksi ja itsepäiseksi.
Itsekin olen ujo, mutta taistelen sitä vastaan usein. Monien mielestä olen varmasti hyvin ujo, mutta lähimmät ihmiset taas kuvailevat minua sosiaaliseksi. No, se johtuu siitä, että avaudun hitaasti ja ihmisten pitää ensin päästä lähelle minua.. Kehotankin sinua koettamaan olemaan avoimempi ja puheliaampi. Ole rohkea ja mene juttelemaan jolllekin, jota et tunne kovin hyvin tai ihan vaan tuntemattomalle, jos tulee vaikkapa bussissa hyvä tilaisuus! Vähitellen se ujous ehkä lievittyy, ainakin itselleni on käynyt niin :)
On varmaan ikävää, jos koet, ettei sinua kuunnella tai sinuun ei uskota, mutta on tärkeää, että uskot itse itseesi ja jaksat eteenpäin! Niin, maailma on kummallinen: pitäisi olla itsevarma, mutta ei liian itsevarma. Vissiinkin kaikkea kohtuudella, mutta ei liikaa - vaan kuka määrittelee rajan?
No, lykkyä sinulle!
veljeni kuoli ja teki videoita !! tykätkää niistä ! Rip veli
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33381931 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12501Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672255- 1791915
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161482Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91331- 1121317
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741274RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601260Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421157