Hyvin eristetty (lämmin) asuntoauto?

T

Suositelkaa asuntoautomerkkiä/-mallia, joka pitää hyvin lämmön sisällään. Vuokrattu ollaan autoa, joka kylminä kesäpäivinä, kun eksyimme Norjan lappiin, oli lämmityksestä huolimatta todella vetoisa lattianrajasta ja kylmä.

Mikä lämmitysjärjestelmä paras? Mitä kannattaa ostaessa ottaa selville?
Onko eristyksissä merkeillä huomattavaa eroa tänä päivänä?

Onko jotakin merkkiä, jota ette suosittele ja miksi ette? Kiitos näistä vastauksista, siis mitään tiettyä merkkiä meillä ei ole tiedossa, kuten ei alustaakaan.

Vastauksia odottaen!

40

4350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SFC-96xx

      Alde-Dethleffs-Fiat3,0 = Ei ongelmia talvella.

      Alde = vesikeskuslämmitys
      Dethleffs = lämmin hyvintehty asuinosa
      Fiat3,0 = riittävä voimaa moottorissa etuveto.

      • SFC-22xx

        Kabe mersun tai peugeotin alustalla, lettulevsit saa unohtaa tyystin.
        Alden lämmitys kyllä käy.


      • SFC-96xx
        SFC-22xx kirjoitti:

        Kabe mersun tai peugeotin alustalla, lettulevsit saa unohtaa tyystin.
        Alden lämmitys kyllä käy.

        Kabe Mersu ??????? Mistä niitä saa?

        http://www.kabe.se/fi/matkailuautot/


      • SFC-22xx

      • SFC-96xx
        SFC-22xx kirjoitti:

        Tilaamalla, rahalla, mutta sinulle persaukiselle ei niitä tehdä.

        Nyt on sellainen paikka että edes raha ei ratkaisee! Myönnä että olet väärässä!
        Kabe on tunnettu siitä että on laatutavara ja siksi he käyttävät vain paras alusta elikkä Fiat.


    • Truuma

      Edelliseen pienenpieni korjaus; Truma-lämmitys tarkoitukseenne sopiva, koska lämpiää nopeasti, pitää paikat kuivana ja ei aiheuta kosteusvaurioita, kun toimii ilmalla. Myös huoltotarve ja ilmaustarve pienempi. NykyTrumassa on myös sähkövaihtoehto. Antaa m-autolle enemmän kantavuutta matkatavaroille yms., koska on painoltaan paljon kevyempi (turha on lämmitysnesteitä raahata edestakaisin).

      Kivoja kesäretkiä!

      • Lämmppäri

        Mistä "Truuma" tiesi kysyjän käyttötarkoituksen, kun ei sitä oltu missään mainittu.
        Onhan sitä nestettä tietysti lämmitysjärjestelmässä keskimäärin noin kymmenisen litraa, mutta sen painonhan kompensoi jo se kun voi jättää lisätäkit ja muut ylimääräiset lämmikket pois matkasta.


    • näinmeillämut

      Sanoisin myös, jotta kaksoispohja jossa vesisäiliöt ois poikaa, jos liikutte kylmillä ilmoilla.Nykyisin lähes kaikissa merkeissä löytyy malleja joissa alde, kaksoispohja useissa styroksia parempi eriste ns. suomi-autot.

    • 1610

      Ostakaa auto, jossa on vesikeskuslämmitys ja nestekiertoinen lattialämmitys (tai lämmin kaksoispohja), niin pysytte lämpiminä sähköverkon ulkopuolellakin. Viisinumeroisista rahasummista puhuttaessa noita saa ainakin Kabelta, Dethleffsiltä ja LMC:ltä(?). Eikä noista tuule läpi. Lämmönvaihdin varustepakettiin mukaan myös, jos ei jo ole. Isommalla rahalla saa sitten tietysti enemmän ja isompaa.

      • Anonyymi

        Kuinkahan paljon kertyy kondensiovettä tuollaisia kaksoispohjiin pakkasella?


    • lämppärispesialisti

      Kysyjän pitää hankkia kartta ja navigaattori ettei eksy enää. Sen jälkeen pitää opetella käyttämään autossa olevaa lämmitintä. Sellaista lämmitintä ei olekaan joka ei pitäisi autoa lämpimänä kylmänä kesäpäivänä.
      Lämmittimen ohjeissa ei varmaankaan lue että lämmitintä käytettäessä paras lämmitystulos saavutetaan kun ovet ja ikkunat ovat kiinni.

    • varamaanari

      oliko vuokraajalla minkä ikänen auto ja minkä valmistajan?
      Meillä on uusi auto, truman ilmalämmitin ja kaksoispohja. Tarkenee.
      Vesikierto on varmasti tasaisempi lämmönjakaja kuin ilma puhallus, mutta me ei reissata talvella ollenkaan, vaan auto seisoo katoksessa.

    • autoo ostamahan

      Jos tarvitaan tilaa vaikkapa neljälle aikuiselle niin leveimmät ja pisimmät pedit löytyvät caradosta ja vähän pienemmät adrialta, Caradossa parempi hinta laatusuhde( tilava, lämmin talvella, Fiatin matala tasalattia sähköportaalla ei sisäporraskaukaloa jossa soraäänet kuuluu, automaatti jääkaappi, saksalainen...
      Ilmalämmitys on parempi kuin vesikierto, esim. kylminä ja kosteina päivinä saa auton nopeasti lämpimäksi ja myös kuivemmaksi, eihän se vesi kierto ilmaa kierrätä vaan pitää ilman lämpimän ummehtuneena

      • SFC-96xx

        Jos soraäänet kuuluu autossa ei ole Al-Ko varustus elikkä on kesäauto.


      • Tä???
        SFC-96xx kirjoitti:

        Jos soraäänet kuuluu autossa ei ole Al-Ko varustus elikkä on kesäauto.

        Eihän alusta ratkaise sitä, onko auto talvikelpoinen.


      • 1613

        Carado pärjää poikittaisvuoteiden koossa. Nähtävästi siksi, että seinien paksuus on olematon. Pitkittäisvuoteiden koossa se ei vedä vertoja esimerkiksi Dethleffsille. Caradoja saa vain Trumalla, mikä on selvä puute. Tai ehkä se on vain ja ainoastaan rehellistä. Turha on asentaa Aldea autoihin, joista tuulee läpi. En tarkoita Caradoa, kun ei ole siitä kokemustakaan, mutta mainittakoon nyt vaikka juuri Adria ja erityisesti Rapido. Todistuksesi vesikeskuslämmityksestä on väärä. Se on vain hiukan hitaampi alkulämmityksessä, mutta sen jälkeen on ilmanlaatu selkeästi parempi kuin puhallusautoissa. Lämmitysmuoto, on se sitten ilma tai vesi, ei aiheuta ummehtuneisuutta. Väärinkäyttäjät ja auton rakenteet kylläkin.


      • Ilmaseksi?
        1613 kirjoitti:

        Carado pärjää poikittaisvuoteiden koossa. Nähtävästi siksi, että seinien paksuus on olematon. Pitkittäisvuoteiden koossa se ei vedä vertoja esimerkiksi Dethleffsille. Caradoja saa vain Trumalla, mikä on selvä puute. Tai ehkä se on vain ja ainoastaan rehellistä. Turha on asentaa Aldea autoihin, joista tuulee läpi. En tarkoita Caradoa, kun ei ole siitä kokemustakaan, mutta mainittakoon nyt vaikka juuri Adria ja erityisesti Rapido. Todistuksesi vesikeskuslämmityksestä on väärä. Se on vain hiukan hitaampi alkulämmityksessä, mutta sen jälkeen on ilmanlaatu selkeästi parempi kuin puhallusautoissa. Lämmitysmuoto, on se sitten ilma tai vesi, ei aiheuta ummehtuneisuutta. Väärinkäyttäjät ja auton rakenteet kylläkin.

        Ei Trumassa ole minkäänlaisia ongelmia, oli kylmä tai huippupakkanen, tuuli tai tyyni. Ei kuluta kaasuakaan paljon, kun ei tarvitse ensiksi lämmittää nestettä ja vasta nesteellä ilmaa. Järkevämpää on lämmittää se ilma suoraan sopivaksi. Trumassa ei ole nestevuodoista johtuvia kosteusongelmia lattiarakenteissa eikä ummehtunutta hajua, koska ilma kiertää koko tilassa tehokkaasti kuivaten ilman kosteutta. Ehdoton valintani.


      • Lämmintä pukkaa
        Ilmaseksi? kirjoitti:

        Ei Trumassa ole minkäänlaisia ongelmia, oli kylmä tai huippupakkanen, tuuli tai tyyni. Ei kuluta kaasuakaan paljon, kun ei tarvitse ensiksi lämmittää nestettä ja vasta nesteellä ilmaa. Järkevämpää on lämmittää se ilma suoraan sopivaksi. Trumassa ei ole nestevuodoista johtuvia kosteusongelmia lattiarakenteissa eikä ummehtunutta hajua, koska ilma kiertää koko tilassa tehokkaasti kuivaten ilman kosteutta. Ehdoton valintani.

        Ja jos autossa on vielä Truman lisäksi lämmin Al-Ko alusta, ja korissa suomi-eristeet, niin mikäpä sillä on pärjätessä vaikka huippuvuorilla.


    • 458xx

      caradon alkovit ovat 160cm leveitä ja yli 2 m pitkiä, sinne mahtuu hyvin kaksi aikuista tai kolme lasta, lisäksi alkovit ovat lämmitettyjä., Takasängyt ja kerrossängyt myös tilavimpia mitä matkailuautoista yleensä löytyy.

      • Sepän sälli

        Vanha Matkaaja Ducato. Ei suomen talvet päihitä. Alden pannu patterit ympäri autoa takuulla tarkenee, Kokemukset -28 astetta pullo kaasua/ vuorokausi, lämmön sai sisälle 25 astetta plussalle enenpää ei yritettykään.


      • poponhobby
        Sepän sälli kirjoitti:

        Vanha Matkaaja Ducato. Ei suomen talvet päihitä. Alden pannu patterit ympäri autoa takuulla tarkenee, Kokemukset -28 astetta pullo kaasua/ vuorokausi, lämmön sai sisälle 25 astetta plussalle enenpää ei yritettykään.

        Hobbyssakin saa trumalla -28 asteessa lämpötilaksi sisälle 23 astetta ja kaasu riittää 2 vuorokaudeksi.


      • älä puhu paskaa
        poponhobby kirjoitti:

        Hobbyssakin saa trumalla -28 asteessa lämpötilaksi sisälle 23 astetta ja kaasu riittää 2 vuorokaudeksi.

        Ehe ehe, viikon paras vitsi, edes -15 asteessa ei hoppuun saada sisälle 20 astetta, kokemusta on. Se on kesävaunu, aina ei tarkene edes kesällä.


      • Anonyymi
        Sepän sälli kirjoitti:

        Vanha Matkaaja Ducato. Ei suomen talvet päihitä. Alden pannu patterit ympäri autoa takuulla tarkenee, Kokemukset -28 astetta pullo kaasua/ vuorokausi, lämmön sai sisälle 25 astetta plussalle enenpää ei yritettykään.

        Joo mutta itse jäätyy kun rassaa ulkona autoa hejeehee!
        Vitsi..itse luotan vanhoihin koska niitä voi itse korjailla.


    • Kokemuspohjalta

      Adria puhaltiminineen täysi kesäauto.

    • Ei adriaa

      Adriat ylihintaisia slovenialaisia etelä eurooppalaisia matkailuautoja eikä niissä tarkene suomen talvessa

    • Anonyymi

      Al-ko alusta tarkoittaa taka akselin tyyppiä ei muuta

    • Anonyymi

      Uskoon kuka tahtoo mutta mulla on vanhassa asuntoautossa pienehkö vuolukivi takka! Taatusti tarkenee.

      • Anonyymi

        Uskaltaiskos käyttää jotai nestekaasulämmitintä retkeilyauton sisällä niin että kaasupullokin on auton sisällä?
        Mulla retkeilyauto jossa ei ole näitä lämmittimiä, dieselkäyttöinen keraaminen liesi on ja siihen saa kyllä lämpökannen mutta syö tietysti akkua samoin kuten katolla oleva ilmalämpöpumppu.
        Ajattelin että jos olis puskaparkissa niin vois lämmittää nestekaasulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaiskos käyttää jotai nestekaasulämmitintä retkeilyauton sisällä niin että kaasupullokin on auton sisällä?
        Mulla retkeilyauto jossa ei ole näitä lämmittimiä, dieselkäyttöinen keraaminen liesi on ja siihen saa kyllä lämpökannen mutta syö tietysti akkua samoin kuten katolla oleva ilmalämpöpumppu.
        Ajattelin että jos olis puskaparkissa niin vois lämmittää nestekaasulla.

        Palokaasut on johdettava ulos, eli mikään letkun päässä tai pullon nokassa oleva lämmitin ei sovellu. Hiilidioksidi syrjäyttää hapen ja nukahdat ikuiseen uneen. Tapahtuu samoin, jos lämmität vaunua nestekaasuliedellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palokaasut on johdettava ulos, eli mikään letkun päässä tai pullon nokassa oleva lämmitin ei sovellu. Hiilidioksidi syrjäyttää hapen ja nukahdat ikuiseen uneen. Tapahtuu samoin, jos lämmität vaunua nestekaasuliedellä.

        Onhan niitä sisätiloihin pieniä lämmittimiä paljonkin tarjolla mutta taitaa auton ja vaunun sisätilat olla liian pienet ilmamäärältään joten tuo hiilidioksidi on ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä sisätiloihin pieniä lämmittimiä paljonkin tarjolla mutta taitaa auton ja vaunun sisätilat olla liian pienet ilmamäärältään joten tuo hiilidioksidi on ongelma.

        Markkinoilla on hyvin paljon kompakteja lämmittimiä caravan käyttöön jotka toimii kaasulla! Eivät tarvitse mitään pakokaasujen ulos poistoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markkinoilla on hyvin paljon kompakteja lämmittimiä caravan käyttöön jotka toimii kaasulla! Eivät tarvitse mitään pakokaasujen ulos poistoa.

        Noita minäkin tarkoitin! Toimivat pienellä "kaljapullon" kokoisella butaanisäiliöllä. Juuri samanlaisella kun Bilteman retkikeitin, sellaisen ostin, voi ulkona keitellä hyvällä säällä, salkkumalli.
        Tottahan ilmanvaihdosta huolehdittava jos käyttää noita kompakteja lämmittimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita minäkin tarkoitin! Toimivat pienellä "kaljapullon" kokoisella butaanisäiliöllä. Juuri samanlaisella kun Bilteman retkikeitin, sellaisen ostin, voi ulkona keitellä hyvällä säällä, salkkumalli.
        Tottahan ilmanvaihdosta huolehdittava jos käyttää noita kompakteja lämmittimiä.

        No heh.
        Kaljapullon kokoisella kaasupullolla toimiva lämmitin on lelu, joka lämmittää pikku teholla muutaman tunnin. Sisätiloissa ei saa käyttää mitään liekillä palavia lämmittimiä, joiden palokaasuja ei ole johdettu ulos. Uskokaa ihmeessä, hengen lähdöstä on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palokaasut on johdettava ulos, eli mikään letkun päässä tai pullon nokassa oleva lämmitin ei sovellu. Hiilidioksidi syrjäyttää hapen ja nukahdat ikuiseen uneen. Tapahtuu samoin, jos lämmität vaunua nestekaasuliedellä.

        Oikeasta asiasta puhut, mutta pieni korjaus; verenkierrossa hapen syrjäyttää hiilimonoksidi eli häkä, eikä niinkään hiilidioksidi. ;-)

        Toki poltettaessa hiilidioksidiakin syntyy, ja sekin on suurina pitoisuuksina myrkky.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Häkämyrkytys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasta asiasta puhut, mutta pieni korjaus; verenkierrossa hapen syrjäyttää hiilimonoksidi eli häkä, eikä niinkään hiilidioksidi. ;-)

        Toki poltettaessa hiilidioksidiakin syntyy, ja sekin on suurina pitoisuuksina myrkky.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Häkämyrkytys

        Korjaan toki vielä itseäni; eli myös hiilidioksidi syrjäyttää hapen hyvin suurina pitoisuuksina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan toki vielä itseäni; eli myös hiilidioksidi syrjäyttää hapen hyvin suurina pitoisuuksina.

        Nimenomaan näin, eipä häkää kaasulämmittimiä käytettäessä synny.

        Siirrettävässä lämmittimessä tulee olla liekin- ja hiilidioksidivarmistin, jotka huolehtivat siitä, että laite sammuu mahdollisessa vikatilanteessa tai jos huoneen hiilidioksidipitoisuus ylittää 1,5 % raja-arvon.

        Siirrettäviä lämmittimiä käytettäessä tilan vähimmäistilavuus pitää olla noin 30 m³ ja tilan ilmanvaihdosta tulee huolehtia koko käytön ajan. Varmistimista huolimatta laitteita ei saa käyttää makuu- eikä kellaritiloissa (autot ja vaunut ovat yleensä makuutiloja).

        Karavaanarin alkeita, ehkä niistä tärkein: Kaasulaitetta käytettäessä tulee huolehtia matkailuvaunun tai auton tuuletusaukot (myös kattoluukut!) ovat esteettä auki eivätkä lumivallit estä ilmanvaihtoa. Ja huom: Tämä tarkoittaa tilannetta, jossa käytetään vaunun / auton kiinteää lämmitintä.
        Siirrettäviä lämmittimiä ei yksiselitteisesti pidä käyttää matkailuajoneuvoissa.


    • Anonyymi

      Paljolta säästytte, jos Sunlightia ette osta. Huonosti lämpö- ja äänieristetty. Kokemusta yksi vuosi ja se riitti.

      • Anonyymi

        Kuukauden / 8000 tkm kokemus uudehkosta vuokra-Sunlightistä kolmisen vuotta sitten. Sanoisko, ettei ihan vakuuttanut.
        Uutta Sunlightiä en edes harkitsisi, mutta jos sattuisi pikkusen käytetystä joku todellinen tarjous, niin ehkä voisin laittaa vaakakuppiin...


    • Anonyymi

      Ne on enemmän ja vähemmän vuotavia kaikki. Silikonilla tiivistettyä kattoa jossa miljoona läpivientiä. Lumikuormaa katto ei kestä ja sen tyhjentäminen on mahdotonta aiheuttamatta lisää vahinkoa .

      • Anonyymi

        No ei sentään kaikki, eikä silikonia käytetä tiivistysaineena missään autossa.
        Normi lumikuormankin kestää hyvin, eikä tyhjentäminenkään ole mahdotonta. Tarvitaan vaan oikea työväline ja hyvät tikkaat. Monet lumet tyhjennelty ilman ongelmia. Nykyään harvoin tarve, kun auto seisoo aina katoksessa, sikäli kun ei ole liikenteessä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe