Ateistien ihanteet vastatuulessa eduskunnassa

Hyvä, Mikko!

43

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasten erottaminen mielivaltaisesti heidän vanhempiensa uskontojen/uskonnottomuuden mukaan ei ainakaan auta yhteiskunnan pahoinvointiin.

• Kimmo Koo

"Lasten erottaminen mielivaltaisesti heidän vanhempiensa uskontojen/uskonnottomuuden mukaan ei ainakaan auta yhteiskunnan pahoinvointiin."

Tästä olen samaa mieltä ja siksi uskonnonopetus pitäisi olla kokonaan kotien asia.

• Kimmo Koo kirjoitti:

"Lasten erottaminen mielivaltaisesti heidän vanhempiensa uskontojen/uskonnottomuuden mukaan ei ainakaan auta yhteiskunnan pahoinvointiin."

Tästä olen samaa mieltä ja siksi uskonnonopetus pitäisi olla kokonaan kotien asia.

Olen sen verran samalla kannalla, että vanhempien uskonnon ja elämänkatsomusten opetus lapsilleen ei kuulu valtiolle. Kuitenkin uskonto- ja maailmankatsomustieto olisi hyvä ja toiseksi oppiaineeksi etiikka jos ET ei kelpaa.

• Pahoinvointi. No ainakin Suomessa oli väkivaltaista aikaa aiempina vuosisatoina. Oliko pahoinvointia vai mikä sai väkivallan aikaan? Ja silloin oltiin uskonnollisia varmaan nykyistä enemmän.

Myös maailmanlaajuisesti sama ilmiö. Sotiakin on nykyään vähemmän kuin koskaan historian aikana. Miten sen nyt sitten ottaa, mikä on pahoinvointia? Masennusta, kiusaamista, syrjimistä, työttömyyttä... ? Ja niitä ei sitten ole aiemmin ollutkaan?

• qsetus jatq

Eeei tietenkään ollut. Kiusaaminen oli tosi vähäistä joskus minun isäni lapsuudessa ja nuoruudessa 50-60 -luvuilla (paitsi mitä olen häneltä kuullut niin ei ollut),
        henkirikokset olivat harvinaisempia (paitsi mitä tilastot sanovat niin asia on juuri päinvastoin)
        eikä masennustakaan ollut (koska sitä ei osattu tunnistaa vaan ko. oireet kuitattiin 'tylsämielisyytenä', 'ujoutena' ja ties minkälaisin adjektiivein)
        eikä homojakaan ollut, prkl! (kun saivat lähtöpassit yhteiskunnasta jos tulivat komeroistaan!)

Kyllä oli maailma niin paljon parempi silloin kun sokeriakin leikattiin sokeritopasta pihdeillä ja ihmistä sai lyödä maatalousvälineellä ja piikoja naida, kunhan sen teki isännän otteella ja aitan varjossa!

Ja kyllä Mikko on oikeassa, kun sanoo että yhdentoista viikkotunnin tiputtaminen kymmeneen vaikuttaa peruuttamattomasti lasten ymmärykseen Waltarin klassikoista, Juicen sanoituksista ja eipersenytloppuujominunkin huumori.

• Selvästi aihe nostattaa keskustelua. Asia on tärkeä, hyvä että uskonnonopetuksen puolestapuhujiakin alkaa tulla keskusteluun mukaan.
      Kaisa -pappi

• qsetus jatq

EIkö ole mitään väliä sillä, minkälaiin argumentein he tulevat julkisuuteen?

• Mirka...

Miksi ihmisiä pitäisi aivopestä saduilla?

• Monet ne uskonnon puolestapuhujat oppivat uskontoläksynsä koulun ulkopuolellakin, vapaa-ajalla, kun käyvät kirkon erilaisissa tilaisuuksissa. Minusta uskonnon opetus tulisi siirtää kokonaan kirkolle peruskoulusta, johon saisi osallistua vapaaehtoisesti kaikki siihen haluavat.

Uskontoa opetetaan mielestäni liikaa. Liikuntaa tai luonnontieteitä opetetaan aivan liian vähän. Suomi on jäänyt pahasti jälkeen, kun kuvittelee että Suomen huippuosaaminen kasvaa koulun uskonnon tuntien pitämisellä. Missään maassa, jossa halutaan pyrkiä huippuosaamiseen..siellä ei arvosteta uskontoja niin paljon kuin meillä.

Peruskoulun uskonnon opetus on yksi syy niistä monista syistä, miksi en hanki jälkeläisiä!!

• Alatalo on out

Ateistien ihanteet ovat tuskin vastatuulessa eduskunnassa, jos yksi kansanedustaja on kiinni lapsuutensa arvoissa.

Toki on totta, että ilman uskonnon ymmärtämistä ja Raamatun tuntemusta on kosketuspinta länsimaiseen kulttuurin varsin ohut. Koulun tärkeinpänä antina pidän kuitenkin kriittistä ajattelua ja siksi uskonto tulisi opettaa psykologiassa ja Raamattu äidinkielessä sekä historiassa. Minusta on kuitenkin kohtuutonta, että yli 400 tuntia lapsia opetetaan vain Juicen runojen sanojen ymmärtämiseen kun nykyäänkin ymmäretään hänen sanomansa http://www.youtube.com/watch?v=V5CNjT3FT6g

• Hyvä idea

Niin, uskonto voisi tosiaan olla läpäisyperiaatteella kaikessa muussa opetuksessa.

• Ala-arvoinen Talo

Mikko Alatalon säälittäviä typeryyksiä:

"Juuri näinä vaikeina aikoina, kun talouden synkkä virta pyörteineen koettelee meitä, henkisiä ja hengellisiä arvoja tulisi korostaa, maalailee Alatalo"

Olen samaa mieltä siitä, että tarvitsemme henkisiä arvoja. Mutta niihin ei pidä sekoittaa hengellisiä arvoja, joka on täysin eri asia. Mitä taas Mikko ja muut uskovat eivät koskaan näytä tajuavan. Ja useita niitä henkisiä arvoja, joita minä itse suuresti arvostan, kuten sivistystä, oppineisuutta ja lukeneisuutta, uskovat taas aivan avoimesti halveksuvat ja vihaavat. Kaikki kun löytyy raamatusta, eikä mitään muuta tarvitse koskaan lukea - eikä mielellään saakaan lukea, koska voi tulla vääriä ajatuksia, esimerkiksi sen typerän raamatun luotettavuudesta.

"Käsitykset oikeasta ja väärästä ovat kadoksissa. Mutta miksi suojelusenkeli tarvitsee riistää lapsiltakin?"

Käsitykset oikeasta ja väärästä ovat kautta historian olleet kristityillä todella pahasti kadoksissa ja olisivat edelleenkin, ellei ulkopuolinen paine ja painostus olisi saanut heidät vuosisatojen taistelujen jälkeen (oikestaan noin 1800 vuoden taistelun jälkeen) myöntymään sellaisiin arvoihin kuten tasa-arvo, sananvapaus, uskonnonvapaus ja yleiset ihmisoikeudet, joita raamattu ei ollenkaan tunne.

Mitä taas tulee hammaskeijuun ja suojelusenkeliin ja pääsiäispupuun, niin saahan jokainen vapaasti satuihin uskoa, jos haluaa. Mutta jos yrittää pakottaa muut uskomaan, että kyllä hammaskeiju ja pääsiäispupu ovat ihan todellisia, niin ei kannata ihmetellä jyrkkää vastareaktiota.

"Alatalon mielestä uskonnoista ja maailmankatsomuksista tarvittaisiinkin nykyistä enemmän tietoa. Hänen mukaansa esimerkiksi islamilaisissa maissa länsimaisia ihmisiä pidetään Alatalon mukaan pakanoina, koska uskonto ei näy arkipäivässä."
        Heihin verrattuna meillä on "pakanahallitus". joka leikkaa elämänkatsomuksesta ja uskonnoista, joiden ytimessä on arvokasvatus."

Juu, heihin verrattuna meillä on esimerkiksi sananvapaus, uskonnonvapaus, demokratia, naistenkin ihmisoikeudet sekä tasa-arvo, joita heidän maissaan ei pahemmin tunneta ja vaikka tunnettaisiinkin, niin ei noudateta. On käsittämätöntä, että joku käyttää tuollaista esimerkkiä.

Pitäisikö meilläkin uskonnon näkyä kaikessa arkipäivässä, eli poistaa kokonaan sananvapaus ja uskonnonvapaus ja naisten tasa-arvo ja siirtyä teokratiaan, jota Alatalo näköjään jostain käsittämättömästä syystä kovasti ihailee ja pitää parempana ja moraalisempana mallina kuin sekulaaria demokratiaa?

• ++++++++++++

Paitsi, että vanhemmat opettavat arvot lapsilleen.

• erutry

Uskonnon opetus ei käsitä vain kristinuskon opetusta vaan monien uskontojen opetusta. Jos näistä opetetuista uskonnoista pitäisi ottaa arvot ja moraali niin se vasta sekameteli-coctail olisikin. Jos uskonnon tilalle laitettaisiin filosofian opetus ja elämäntaidon opetus ja vielä psykologia niin tulokset olisi paljon parempia

• Humanistisest

Vaikka tuntijakopäätös tehtiin valtioneuvostossa niin, että uskontoa ja elämänkatsomustieto ei nyt saatu puoleen ja toiseen vapaasti valittavaksi kaikille, siis myös kirkon jäsenille, se ei tarkoita, että tämä vapautus ei voisi vielä tulla. Nimittä valtioneuvosto ei olisi ilmeisesti voinut edes päättää siitä asiasta. Se vaatisi eduskunnan päätöksen. Asia voidaankin vielä ottaa käsittelyyn - jopa nykyisen, vanhan tuntijaon aikana, että tietysti myös uuden tuntijaon suhteen.

On se melkomoista kirkon jäsenten holhousta, että kirkkoon kuuluvalla lapsella ei ole oikeutta päästä elämänkatomustietoon. ET - ET MENE! Vain 18-vuotiaat aikuislukiolaiset (ja aikuisten peruskoulun suoritajat) voivat valita vapasti ET:n.

Onneksi kirkkon kuuluvvat vanhemmat (tai jos toinen kuuluu) voivat erottaa lapsensa kirkosta yhteisellä päätöksellä. Tai 12-vuotiaalta tarvitaan sostumus.

• "On se melkomoista kirkon jäsenten holhousta, että kirkkoon kuuluvalla lapsella ei ole oikeutta päästä elämänkatomustietoon. ET - ET MENE! Vain 18-vuotiaat aikuislukiolaiset (ja aikuisten peruskoulun suoritajat) voivat valita vapasti ET:n."

Kysymys ei ole kirkon jäsenten holhoamisesta, vaan koulun tuntijaosta. Tunnit ovat tiukassa, niinkuin on nähty. Hirveästi pitää sovitella, että saa jotakin uusia oppiaineita mahtumaan mukaan.

Toisaalta ihmettelen sitä, miksi kirkkoon kuuluvat vierastavat uskonnonopetusta?
        Miksi edes kuulua kirkkoon jos ei halua oppia omasta uskonnostaan mitään.

Eikä se uskonnonopetus ole pelkkää kristinuskoa. Kyllä siellä saa tietoa muistakin uskonnoista, ja tärkeitä elämänohjeita ihan käytännönelämään.

• Aikuiskaste = OK
        uskotar kirjoitti:

"On se melkomoista kirkon jäsenten holhousta, että kirkkoon kuuluvalla lapsella ei ole oikeutta päästä elämänkatomustietoon. ET - ET MENE! Vain 18-vuotiaat aikuislukiolaiset (ja aikuisten peruskoulun suoritajat) voivat valita vapasti ET:n."

Kysymys ei ole kirkon jäsenten holhoamisesta, vaan koulun tuntijaosta. Tunnit ovat tiukassa, niinkuin on nähty. Hirveästi pitää sovitella, että saa jotakin uusia oppiaineita mahtumaan mukaan.

Toisaalta ihmettelen sitä, miksi kirkkoon kuuluvat vierastavat uskonnonopetusta?

Eikä se uskonnonopetus ole pelkkää kristinuskoa. Kyllä siellä saa tietoa muistakin uskonnoista, ja tärkeitä elämänohjeita ihan käytännönelämään.

"Toisaalta ihmettelen sitä, miksi kirkkoon kuuluvat vierastavat uskonnonopetusta?
        Miksi edes kuulua kirkkoon jos ei halua oppia omasta uskonnostaan mitään."

Sinäpä sen sanoit: miten joku voidaan liittää kirkkoon, jonka oppia hän ei tunne omakseen. Lasten kastaminen on väärin.

• uskotar kirjoitti:

"On se melkomoista kirkon jäsenten holhousta, että kirkkoon kuuluvalla lapsella ei ole oikeutta päästä elämänkatomustietoon. ET - ET MENE! Vain 18-vuotiaat aikuislukiolaiset (ja aikuisten peruskoulun suoritajat) voivat valita vapasti ET:n."

"Kyllä siellä saa tietoa muistakin uskonnoista, ja tärkeitä elämänohjeita ihan käytännönelämään. "

Niitä tärkeitä elämänohjeitako ei saa elämäänsä muuten kuin uskonnontunneilla tai uskomalla Jumalaan, niinkö!?

• ateisti1982 kirjoitti:

"Kyllä siellä saa tietoa muistakin uskonnoista, ja tärkeitä elämänohjeita ihan käytännönelämään. "

Niitä tärkeitä elämänohjeitako ei saa elämäänsä muuten kuin uskonnontunneilla tai uskomalla Jumalaan, niinkö!?

Tarkoitin, että näitä tietoja saa myös uskontotunneilla, eikä pelkästää et-tunneilla. Koska siitähän tässä on kysymys, että uskontotunneilla jäädään jostakin paitsi kun kirkkoon kuuluvat eivät saa opiskella elämänkatsomus tietoa.

• Mielestäni sellainen ajatus, että uskonnonopetus kehittäisi lasten arvomaailmaa enemmän kuin mikä tahansa hyvin hoidettu oppitunti, on perusteeton.

Kielten keskustelutunnit, etiikan ja moraalin pohtiminen, sekä erityisesti taitoaineet ja liikuntatunnit voisivat olla hyviä arvojen kehittäjiä.

• näin on

Oikea moraali tulee vain Jumalalta

• 33

"Oikea moraali tulee vain Jumalalta"

Juuri tämä näkökanta ja uskomus tekee uskonnoista ja uskosta niin vaarallista uskovan perheelle, läheisille, lähipiirille, kansalle ja naapurikansoille, jotka ovat tällä tavalla uskovien vaikutuspiirissä. Koska uskova luottaa oman jumalansa moraaliin ja siihen, että se on ainoa oikea, niin jumalalta tulevat käskyt ovat automaattisesti oikeita.

Tästä syystä Lähi-Itä on juuri sellainen ruutitynnyri kuin on. Tästä syystä uskovat lentävät päin pilvenpiirtäjiä. Tästä syystä lestadiolaiset raiskaavat lapsiaan. Tästä syystä käydään sotia.

Koska jumala käskee. Ja uskovat tottelevat.

• eryeeyey

näin uskotaan islamissakin. ja katso maailmaa! on aina vaarallista uskoa moraalin tulevan jumalalta etenkin jos jostain pyhästä kirjasta sitten otetaan moraalikäsitykset. se on aiheuttanut todella paljon kärsimystä ja kuolemaa,

• Kaukaa ohi

"Oikea moraali tulee vain Jumalalta "

Kuten siis raamatun kuuluisat kymmenen käskyä, viisaudessaan erehtymättömät? Jotka väitteiden mukaan olisivat Suomen lakienkin perusta?

Ensimmäinen käsky ja varmaankin tärkein, koska on ihan ensimmäisenä:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

No hupsista. Sattuupa olemaan aika ikävästi ristiriidassa Suomen lain kanssa, jossa kansalaisille turvataan lailla uskonnonvapaus. Jota raamattu ei siis tunne. Eikä raamattu näköjään tunne tasa-arvoa eikä sananvapauttakaan?

Ja tämä kirja oli siis erehtymätön oikean moraalin lähde?
        Näköjään ihan yhtä erehtymätön kuin Koraani ja sitä samaa aabrahamilaista paimentolaissaagaahan ne kummatkin ovat. Joten ei siis ihme, etteivät tunne tasa-arvoa eivätkä sananvapautta eivätkä yleisiä ja yhtäläisiä ihmisoikeuksia, kumpikaan.

• ei muuta
        33 kirjoitti:

Juuri tämä näkökanta ja uskomus tekee uskonnoista ja uskosta niin vaarallista uskovan perheelle, läheisille, lähipiirille, kansalle ja naapurikansoille, jotka ovat tällä tavalla uskovien vaikutuspiirissä. Koska uskova luottaa oman jumalansa moraaliin ja siihen, että se on ainoa oikea, niin jumalalta tulevat käskyt ovat automaattisesti oikeita.

Tästä syystä Lähi-Itä on juuri sellainen ruutitynnyri kuin on. Tästä syystä uskovat lentävät päin pilvenpiirtäjiä. Tästä syystä lestadiolaiset raiskaavat lapsiaan. Tästä syystä käydään sotia.

Koska jumala käskee. Ja uskovat tottelevat.

Älä sekoita USKOA ja USKONTOJA.

Islam on teroristijärjestö, joka on puettu uskonnonkaapuun.

• ??
        Kaukaa ohi kirjoitti:

"Oikea moraali tulee vain Jumalalta "

Kuten siis raamatun kuuluisat kymmenen käskyä, viisaudessaan erehtymättömät? Jotka väitteiden mukaan olisivat Suomen lakienkin perusta?

Ensimmäinen käsky ja varmaankin tärkein, koska on ihan ensimmäisenä:

No hupsista. Sattuupa olemaan aika ikävästi ristiriidassa Suomen lain kanssa, jossa kansalaisille turvataan lailla uskonnonvapaus. Jota raamattu ei siis tunne. Eikä raamattu näköjään tunne tasa-arvoa eikä sananvapauttakaan?

Ja tämä kirja oli siis erehtymätön oikean moraalin lähde?
        Näköjään ihan yhtä erehtymätön kuin Koraani ja sitä samaa aabrahamilaista paimentolaissaagaahan ne kummatkin ovat. Joten ei siis ihme, etteivät tunne tasa-arvoa eivätkä sananvapautta eivätkä yleisiä ja yhtäläisiä ihmisoikeuksia, kumpikaan.

TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 20

2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. 3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

12. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

13. Älä tapa.

14. Älä tee huorin.

15. Älä varasta.

16. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

17. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa ..

Miten nuo vanhantestamentin lait ovat ristiriidassa SUOMEN LAIN kanssa ?
        Tuohan on MORAALIN selkäranka !

SANANLASKUT 14
        Vaimojen viisaus talon rakentaa, mutta hulluus sen omin käsin purkaa.

Joka vaeltaa oikein, se pelkää Herraa, mutta jonka tiet ovat väärät, se hänet katsoo ylen.

3. Hullun suussa on ylpeydelle vitsa, mutta viisaita vartioivat heidän huulensa...

Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä.

• ei muuta kirjoitti:

Älä sekoita USKOA ja USKONTOJA.

Islam on teroristijärjestö, joka on puettu uskonnonkaapuun.

Kristinusko sortaa ja tappaa ihmisiä!!

• Kaukaa ohi
        ?? kirjoitti:

TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 20

2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. 3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

12. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

13. Älä tapa.

14. Älä tee huorin.

15. Älä varasta.

16. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

17. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa ..

Miten nuo vanhantestamentin lait ovat ristiriidassa SUOMEN LAIN kanssa ?
        Tuohan on MORAALIN selkäranka !

SANANLASKUT 14
        Vaimojen viisaus talon rakentaa, mutta hulluus sen omin käsin purkaa.

Joka vaeltaa oikein, se pelkää Herraa, mutta jonka tiet ovat väärät, se hänet katsoo ylen.

3. Hullun suussa on ylpeydelle vitsa, mutta viisaita vartioivat heidän huulensa...

Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä.

"Miten nuo vanhantestamentin lait ovat ristiriidassa SUOMEN LAIN kanssa ?"

No jos nyt ei näköjään yhdellä lukemisella vielä mitään ymmärtänyt, niin kerrataanpa sitten: Suomen laissa on uskonnonvapaus. Minun ei siis ole pakko palvoa raamatun Jumalaa, vaan saan vapaasti harjoittaa mitä uskontoa tahansa ja palvoa mitä jumalia tahansa. Ja saan myös vapaasti olla harjoittamatta mitään uskontoa ja olla palvomatta mitään jumalia.

Raamattuhan ei tuollaista uskonvapautta ollenkaan tunne. Ensimmäinen käsky kuuluu, että ei saa olla muita jumalia kuin kristinuskon Jumala. Ja rangaistuksena muiden jumalien palvomisesta raamattu määrää kuolemanrangaistuksen. Mikä on myös ristiriidassa Suomen lain kanssa, kun meillä ei ole kuolemanrangaistusta.

Raamatussa sanotaan myöskin näin "Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista aina kolmanteen ja neljänteen polveen"

Minusta on erittäin epäoikeudenmukaista sekä täysin moraalitonta rangaista vielä syntymättömiä ihmisiä heidän esi-isiensä pahoista teoista. Se on moraalitonta myös Suomen lain mukaan, joka kieltää tuollaiset kollektiiviset rangaistukset. Joten onneksi meidän lakimme eivät perustu tuollaisiin raamatun moraalittomiin idioottimaisuuksiin.

• Hyvä Mikko!

Hyvä Mikko! Voi miten katkeraa tämä onkaan ateisteille!

• Niin sitä pitää.

Hienoa, Mikko!

• kiitos kiitos

Kiitos, Mikko

• Mikko.

Eipä kestä!

• näin on
        Mikko. kirjoitti:

Eipä kestä!

kyllä kestää

• Mikko.
        näin on kirjoitti:

kyllä kestää

No kiitos itselles vaan.

• adrs

Vahingoittaako koulun uskonnon opetus jotakuta? Onko sellaisesta näyttöä?
      Opettavatko nimikristityt uskontoa lapsilleen? Tuskin.
      Mitä aamutv:n väkivaltaiset lastenohjelmat opettavat? Tai sallitut tai salaa katsotut tv:n loputtomat törkyohjelmat. Miksi niistä ei kanneta huolta?
      Länsimainen sivistys perustuu kristinuskoon. Stalinin, Hitlerin, Maon valtakunnat jumalattomuuteen. Kaatui johtajan puolesta luki kuolinilmoituksissa.

• Onko sellainen ajatus mahdoton, että uskonto oppiaineena olisi kaikille vapaaehtoista, niin kirkkoon kuuluville, kuin kuulumattomillekin? Saisi siis valita uskonnon ja jonkinlaisen elämänkatsomustiedon välillä?

Tällaisen valinnan ollessa mahdollinen uskonnonopetus voisi olla jopa jossakin määrin tunnustuksellistakin, kun olisi vaihtoehto myös täysin tunnustuksettomaan opetukseen ja tunnustuksellisen opetuksen rahoittaisi kirkko.

• Kimmo Koo

Näppärästi kierrät uskonnonopetuksen ongelmat. "Vahingoittaako koulun uskonnon opetus jotakuta?" Uskon, että vahingoittaa, mutta kysymys ei ole siitä. Yhteiskunnan varoja ei pitäisi käyttää sellaiseen mistä ei ole hyötyä tai hyöty on kustannuksiin nähden vähäinen. Kysymyksen pitäisi tietenkin olla "saadaanko suurempi hyöty, jos uskonnonopetukseen käytetyt resurssit ohjattaisiin jonnekin muualle." Uskontoa on peruskoulussa 418 tuntia eil 70 kuusituntista työpäivää. 70 työpäivää on 14 työviikkoa eli suunnilleen syyslukukauden verran. Minusta se on valtavasti tehottomasti käytettyjä resursseja.

"Länsimainen sivistys perustuu kristinuskoon. Stalinin, Hitlerin, Maon valtakunnat jumalattomuuteen. Kaatui johtajan puolesta luki kuolinilmoituksissa."

Onneksi länsimainen sivistys perustuu antiikin kulttuuriin ja roomalaiseen oikeusjärjestelmään. Tuskin sinäkään haluaisit, että joutuisimme elämään Mooseksen lakien mukaan.

Hitler oli saanut hyvän katolilaisen kasvatuksen ja hän oli koko ikänsä kirkon jäsen. Stalinilla oli uskovainen äiti, joka huolehti, että poika saa kunnon kristillisen kasvatuksen. Hän oli monta vuotta pappisseminaarissa, joten en pitäisi häntä hyvänä esimerkkinä kristillisen opetuksen tärkeydestä.

• juutas.

Ilmeisesti ne Alatalon siniset silmälasit ovatkin olleet Jeesus-lasit.

• Mä en ole koskaan ymmärtänyt Mikko Alatalon biisejä. Miten voisin ymmärtää hänen hulluja ajatuksia. Jatkaisi ennemmin sitä musiikillista uraa kuin päättäisi asioista joissa ei ota kuin yhden puolen esille. Alatalo ei ymmärrä arvona kuin kristillisen arvon!?

Sitä ei ole tutkittu täällä vainoharhaisessa maassa nimeltä Suomi, että sellainen jatkuva uskonnoista puhuminen ja uskonnollisuus saattaisi myöskin aiheuttaa pahoinvointia ja ahdistusta tässä elämässä, varsinkin Raamatulla päähän lyönti. Sitä pahaa oloa aiheutti ajankohtaisen kakkosen homoilta, joka sisälsi vain ihmisten erottelua kristityiltä. Uskonnoista tulisi ihminen eheyttää ei homoseksuaalisuudesta. Homoseksuaalit ei ole pois meiltä heteroilta!!

Dawnkins: "uskonnot on irrationaalisia ja ne aiheuttaa yhteiskunnalle vahinkoa".

Sitä ei Suomessa haluta tutkia, aiheuttaako uskonto vahinkoa ja pahoinvointia vaan annetaan ymmärtää, jollei kansalainen tyydy uskontoon ja opi uskontoa niin hänellä ei ole oikeata arvoa tai "arvot eivät ole kohdallaan"!?! Ainut oikea arvo kristitylle on siis kristinusko ja muita arvoja ei tule muillakaan olla!?!?

• sfsjkk

Mikko Alatalo. LOL!

• EL: a.K:IM

Hyvä, Mikko!

Opetusvastuu on kodeissa. Joissain sitä ei ole, joten ihan perusteltua, että sitä opetetaan kouluissa. Se on sinäänsä turhaa, koska useimmat ovat historian opettajia. Ei siellä uskolla ole mitään tekemistä. Seurakunnan kerhoihin mielummin muksut, jos ulkoistaa oman opetuksen. Uskonto on ihan turha aine kouluissa, jos opettajat ei itse usko.

• goddeloos

"Ateistien ihanteet vastatuulessa eduskunnassa"
      - Minulla ei ole ihanteita mitä tulee uskoon...

• kiitos kiitos

Kiitos, Mikko

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5067
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3312
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3069
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      38
      2248
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1797
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1540
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      121
      1464
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      119
      1149
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1109
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1067
    Aihe